X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Microsoft Studios lukker Press Play og Lionhead


Svar
DarkbeatDarkbeatSkrevet 07/03-16 15:53 
Triste nyheder for Dansk og Britisk spiludvikling.

http://news.xbox.com/2016/03/07/microsoft-studios-changes-uk-denmark/
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 07/03-16 16:11 
Mega trist ja. Kalimba var virkelig godt. Ærgerligt at det ikke solgte bedre :(
Spiller nu: Phantasy Star IV
WehnerWehnerSkrevet 07/03-16 16:12 
Jeg har også været glad for Lionheads Fable-serie. Men jeg tror ikke, jeg kommer til at savne Fable Legends.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
slk486slk486Skrevet 07/03-16 16:22 
Kommer bestemt heller ikke til at savne Fable Legends, men begge studier har gode spil i porteføljen, så meget ærgeligt :/
j/k
DarkbeatDarkbeatSkrevet 07/03-16 16:59 
Jeg syntes også at Fable serien var mega charmerende. Legends var meget den forkerte retning, men det var ikke mere end et par uger siden at der var beta koder man kunne skrive sig op til.
millenniummillenniumSkrevet 07/03-16 17:07 
Ååh nej, kender en der arbejder på Press Play. Men det er dælme også en branche på løst underlag.
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 07/03-16 18:35 
Især når man sætter sig under for Microsoft's smadrede indtog i spilindustrien :S Det er langt fra det første de har ødelagt. :(
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
WehnerWehnerSkrevet 07/03-16 18:38 
#rare
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
BeanoBeanoSkrevet 07/03-16 19:45 
Totalt smadret det MS har gang i :!
Bede-xBede-xSkrevet 07/03-16 22:28 
Fable Legends skulle efter sigende være tæt på færdiglavet og selv om det var den helt forkerte retning for serien som Darkbeat siger, er det stadig overraskende at se dem opgive det så sent.

Også ærgeligt at se dem lukke Press Play og så lige i kølvandet på at Twisted Pixel løsrev sig fra MGS.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
millenniummillenniumSkrevet 07/03-16 22:38 
Samarbejde med MicroSoft = "Have you ever danced with devil by the pale moonlight?"
The medium is the message.
Bede-xBede-xSkrevet 07/03-16 22:45 
Glemte at nævne at jeg tolker det her som endnu et tegn på, at de gerne vil væk fra ideen om Xbox som en konsol og over i Xbox som et gaming brand under Windows. En svag first party betyder mindre i den sammenhæng, når målet kun er at være gate keeper. Det vigtige for dem er at minimere risici ved spil investeringer, kun satse på det sikre og gøre det meste cross platform med PC.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
WehnerWehnerSkrevet 07/03-16 22:52 
Mon ikke de lige beholder Gear of War of Halo in-house?
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
Bede-xBede-xSkrevet 07/03-16 23:02 
Det er det jeg mener med kun at "satse på det sikre". Gears, Halo, Minecraft og til dels Forza får lov til at forsætte (forventer de ender på PC også). Spørgsmålet er så hvor lang tid Rare har igen? Sea of Thieves + et spil? Kun Sea of Thieves?
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
SumezSumezSkrevet 07/03-16 23:11 
Det er jo det de ordret skriver. At de kun vil satse på det sikre...
http://pressplay.dk/
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Bede-xBede-xSkrevet 07/03-16 23:19 
Ikke ordret (står det fans finder most exciting/engaging), men ja, det er selvfølgelig betydningen og det er i stærk kontrast til hvad vi ser hos konkurrenten og også hvad de selv har investeret i tidligere.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
SumezSumezSkrevet 07/03-16 23:23 
Ikke et hundrede procent ordret, men det er alligevel voldsomt utvetydigt formuleret :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
WehnerWehnerSkrevet 07/03-16 23:24 
Ordret brugt ligesom folk i dag bruger 'literally'.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
Bede-xBede-xSkrevet 07/03-16 23:29, rettet 07/03-16 23:31 
Sumez: Nej. Det der ligger i det, er noget der kan tolkes ud fra firmaets position og fremtidige strategi, ikke noget sigende i sig selv. Der står som sådan ikke "noget". Havde Sony lukket et studie og skrevet at de ville investere i det fans finder mest engagerende, ville det kunne tolkes på andre måder end her og det er en forskel der går ind til, hvad der er drivkræften for firmaet.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
JmogJmogSkrevet 07/03-16 23:53 
Det er virkelig spøjst. Udfra indtryk fra folk der havde prøvet det så var Fable Legends et fint spil. Hvis de var nervøse for at smadre franchisens rygte i og med at det var F2P, så ville den investering der havde ligget i at ændre F2P-delen til et normalt spil vel have været mindre end indtjeningen ved at udgive det. Og tænk på hvor meget god presse de havde fået ved at annoncere, at F2P ikke var en retning de følte var rigtig for den franchise, så de besluttede at droppe den del for fansenes skyld. Alle spilsites og fora ville have rapporteret det og Fable fans ville ikke kunne få armene ned.
SumezSumezSkrevet 08/03-16 08:38, rettet 08/03-16 08:48 
Jeg forstår ikke helt hvordan du ellers ville tolke "vi vælger i stedet at fokusere på det fans bedst kan lide"? Det er jo en direkte omformulering af "vi vil hellere spille på de sikre heste". Det er faktisk rimelig ærligt af dem.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BeanoBeanoSkrevet 08/03-16 08:46 
Jeg kan heller ikke læse det på anden måde. Overrasker mig faktisk de ikke pakker det mere ind.

@Jmog: Enig. Trist de ikke droppede F2P modellen og lavede et konventionelt Fable spil, tror det havde skabt mere begejstring.
SumezSumezSkrevet 08/03-16 08:51 
Jeg tror selv ikke Fable fans er en bred nok målgruppe til at Microsoft tør satse på den. De har brug for noget med lidt mere pondus.
Jeg forstår det dog ikke helt. Det kan godt være at alle indie-spillene og diverse kurostiteter og niche-genrer ikke er det der sælger bedst på PS4, men tilstedeværelsen af dem, er det der er med til at løfte den over konkurrencen, og sikre Sonys totale dominans engang i fremtiden når både XBone og Wii U på et tidspunkt er brændt ud...
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BeanoBeanoSkrevet 08/03-16 09:06 
Præcist. Se f.eks. en titel som Mm's Dreams - bliver aldrig en storsælger men vigtig for platformen for at differentiere sig og give bredde i line-up.
Bede-xBede-xSkrevet 08/03-16 09:11, rettet 08/03-16 09:15 
Sumez:Ja, og når Chameleon folkene skriver:

We’re delaying the Kickstarter for the Coleco Chameleon to make it even better!

Så er det selvfølgelig for at gøre Kickstarteren bedre. Det er ikke fordi de har problemer bag scenerne :)

Hvad jeg prøver at sige er, at hvis det nøjagtig samme skete for Sony og de lukkede fx Sucker Punch med samme besked, ville jeg opfatte det helt anderledes. Jeg ville stadig forvente, at de vil forsætte med at investere i mindre og mere chance tagende produktioner, som vi har set dem gøre over årene med Gravity Rush, The Last Guardian, Puppeteer m.fl. Fordi det er hvem de er og hvad deres mål er. De vil have en first party og virker til at køre efter en filosofi om, at godt nok skal det i sidste ende give financiel mening, men diversifikation er ikke uden indflydelse på prioriteringslisten for dem.

Når Microsoft skriver det, tager jeg det fuldt ud ordrene for pålydende. Det ligger i forlængelse af de diskussioner der har kørt i industrien over den sidste uge, om hvor vidt man tager Microsofts nye retning seriøst. Jeg tror de er seriøse. De kommer til at fejle, men jeg tror på de interne prioriteter i firmaet har skiftet (igen igen - selv om Windows selvfølgelig altid er en hovedprioritet) og de forsøger den nye retning.

Og rollen som gatekeeper på tværs af Windows er markant anderledes end end rollen som first party varetager af en konsol. Diversifikation er (slet) ikke vigtigt for Microsoft længere og det betyder at nogle af de projekter de tidligere ville investere i, ryger ud og det samme gælder studier, der ikke laver det sikre.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
SumezSumezSkrevet 08/03-16 09:59, rettet 08/03-16 10:02 
Jeg forstår slet ikke sammenligningen med Chameleon. Det er jo tydeligvis øregas. Hvis Chameleon skriver "We're delaying the Kickstarter because people have realised that we are bullshitting people and trying to sell a product that doesn't actually exist at the moment, so we don't believe we would receive the funding we were originally hoping for" ville du vel tro på det, eller?

I modsætning til Chameleon er det jo ikke fordi Microsoft smører tykt på, tværtimod er de hudløst ærlige om at de dropper satsningen på "niche"-emner, og fokuserer på det de tror vil sælge bedre - Hvis de dækker over noget med så direkte en udmelding, må det være et rimelig katastrofalt alternativ. Som f.eks. at MS er ved at udfase hele deres spilafdeling. Er det det, du mistænker dem for?

Og hvis faktum var, som din sammenligning med Sony antager, at de IKKE vil bevæge sig væk fra "niche-spillene", hvorfor så skrive det!? Det er da industri-selvmord om noget.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
GreaseballGreaseballSkrevet 08/03-16 10:04 
Sumez>
sikre Sonys totale dominans engang i fremtiden når både XBone og Wii U på et tidspunkt er brændt ud...

Må vi da ikke håbe oO Godt være de lave gode konsoller. Men som firma finder jeg dem ikke et hak bedre end de andre. Lidt "krig" mellem konsoller er kun godt for forbrugeren :)
Bede-xBede-xSkrevet 08/03-16 10:20, rettet 08/03-16 10:59 
Sumez>tværtimod er de hudløst ærlige

Det er en PR meddelelse og de vil selvfølgelig påstå at den er repræsentativ i dens ordlyd.

Men det er, naturligvis, ikke altid man kan tage en PR meddelselse for pålydende. I det her tilfælde gør jeg det, men jeg ville ikke gøre det, hvis nøjagtig det samme var kommet fra Sony under lukning af et lignende studie. Det er forskellen. Jeg kan ikke sige det mere klart.

At jeg tager ordene for pålydende, hænger selvfølgelig sammen med deres ageren i den større sammenhæng siden de påbegyndte deres nye retning (Genopbyggelsen af Vancouver Studiet og dets transformation fra Black Tusk til Coalition inkl. opgivelse af original franchise, løsrivelsen af Twisted Pixel, den problematiske Phantom Dust investering, fyringer hos Rare osv. Jeg antager alle herinde er bekendte med deres historik).

Det er skam langt fra altid jeg tager ordene for pålydende i en PR meddelelse og det formoder (håber) jeg da gælder for os alle :)

EDIT: Kan se du har rettet dit indlæg og bliver nødt til at tilføje til det rettede:

Sumez>Og hvis faktum var, som din sammenligning med Sony antager, at de IKKE vil bevæge sig væk fra "niche-spillene", hvorfor så skrive det!?

Det skriver de heller ikke (se også EDIT 2!). Og så er vi tilbage ved brugen af "ordret". Du kan være ganske rolig for, at de fremover i deres PR meddelelser nok skal nævne den diversifikation, deres bibliotek indeholder "from blockbuster franchises to smaller independent titles, Xbox is the best bla bla".

De har opgivet diversifikationen, det kan tolkes ud af teksten, men det står der ikke direkte og vil aldrig være noget de ville indrømme. I den forstand er de netop IKKE "hudløst ærlige".

EDIT 2: Faktisk skriver de længere nede i teksten:

I speak for all of Xbox when I say that despite this news, we remain committed to the development communities in the UK and Europe, and Xbox will continue to support new IP and originality in the games we offer on our platforms, whether they’re AAA blockbusters like Quantum Break from Remedy, adventurous new IPs like Sea of Thieves from Rare, or unique new creations from independent developers like Moon Studios with Ori.

Der med skriver de ordret præcis det modsatte af, hvad du påstår.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
SumezSumezSkrevet 08/03-16 11:42 
Greaseball>
Må vi da ikke håbe oO Godt være de lave gode konsoller. Men som firma finder jeg dem ikke et hak bedre end de andre. Lidt "krig" mellem konsoller er kun godt for forbrugeren :)

Helt enig, er egentlig ikke selv særlig glad for PS4, men har den for spilbiblioteket. Men jeg forventer ikke at konsoller som vi kender dem kommer til at være en ting når denne generation "udløber", så er lidt apatisk ang. det marked efterhånden. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
GreaseballGreaseballSkrevet 08/03-16 13:31 
Hmm, ja enig i det. Men så længe Nintendo findes, så findes der nok også konsoller(håber jeg). Om ikke andet, så der retro og en pokkers stor "stack of shame" som nok skal holde en kørende uden skulle havde ny spil via en streaming tjeneste. Tal om tage livet af samler market :(
Bede-xBede-xSkrevet 12/05-16 19:06, rettet 12/05-16 19:11 
Eurogamer har en fantastisk artikel om Lionhead der med kanalhopperi, strippere, problemer med køleskabsmagneter og de vildeste ud-af-blå-luft-Molyneux ideer kommer godt omkring firmaets udvikling fra start til slut:

http://www.eurogamer.net/articles/2016-05-12-lionhead-the-inside-story

Desværre fortælles også om overgangen til spil som services for Microsofts interne studier og hvorfor et singleplayer only spil ikke længere kunne accepteres:

According to three separate sources familiar with Lionhead's relationship with Microsoft in 2012, Xbox executives insisted the studio make a new Fable in the games as a service mould. A single-player focused role-playing game would not be allowed, Lionhead was told. "There's no way anybody's going to be making single-player boxed products any more," sources say Microsoft executives told Lionhead. "I want something that's games as a service."

"You make a service game or you get closed down," was how another source with knowledge of the conversations remembers them. "It was the new big push from Microsoft and I heard that all first party studios got a similar message, however some had more of a push back against it."

Microsoft declined Eurogamer's request for an interview for this feature.

Alongside this push for games as a service was Microsoft's long-running desire to make more money from the Fable franchise. Fable was profitable, Molyneux and Webley insist, but not as profitable as some of the other first-party franchises, such as Halo.

"That category is not the biggest category on the planet," Robbie Bach, who was the President of Entertainment & Devices Division at Microsoft before Don Mattrick came in, says. "It's not soccer. It's not American Football. It's not a first-person shooter sized category. So at a commercial level, I would say it was successful, but not wildly so."

"As a first-party title one of our big responsibilities was strategic, to make a unique, innovative experience that a third party couldn't risk making, which would make people want to buy an Xbox, and thus drive hardware sales," Simon Carter explains.

"However, we were also under pressure to be enormously profitable. To be clear, Fable 1, 2 and 3 were highly profitable, despite the somewhat protracted developments of Fable 1 and 2, but not being as profitable as one or two of Microsoft's other properties created a certain amount of tension."

It was in this context that a pitch for a Fable 4 game was rejected. John McCormack was the chief architect of the pitch. He wanted to switch to Unreal Engine 4 and move the series into the technological, industrial age, with tram cars and flying machines. "We wanted to hit the late Victorian proper far out Jules Verne shit," McCormack says.

In the first Fable, Bowerstone was a small town. In Fable 2 it was a big town. In Fable 3 it was a city. In McCormack's Fable 4, Bowerstone was London, vast and dense. Jack the Ripper would run the streets, a Balverine in disguise.

The game would lean heavily on British mythology. McCormack planned to take Dr Jekyll and Mr Hyde, give them a Fable twist and drop them in "this kind of weird fucked up London environment".

"And that was going to be Fable 4, and it would be darker and grittier. And because it was R-rated it would have the prostitutes and the humour. I was like, man, this is going to be fucking brilliant, and everybody was really into it."

Well, not everyone. The pitch was rejected because Lionhead had to switch to making games as a service.

McCormack was incensed by the decision, and says it was one of the reasons he left the company in 2012. "It was like, you've reached your cap of players for RPG on Xbox and you need to find a way to double that, and you're not going to do it with RPG," he says. "I thought, yes we can.

"I said, look, just give us four years, proper finance, give us the chance Mass Effect has, Skyrim has, the games at the time. They're getting four years and a lot of budget. Give us that, and we'll give you something that'll get you your players. Nah, you've had three shots and you've only tripled the money. It's not good enough. Fuck off. That's what I was annoyed about."
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
WehnerWehnerSkrevet 13/05-16 00:40 
Det lyder i dén grad som et fedt spil, de pitchede :(
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
GrillBillerDKGrillBillerDKSkrevet 14/05-16 09:42 
Microsoft har også lige lukket ned for Project Spark
http://forums.projectspark.com/yaf_postst214854.aspx
At det er bras er ikke ensbetydende med at det ikke virker, men det har du åbenbart svært ved at forstå. (JackD - 2006)
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig