X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Hvor finder man de bedste studenterbrød i København


Svar Sortering
JmogJmogSkrevet 02/04-16 23:43, rettet 03/04-16 11:10 
Har opdateret en af de tidligere anmeldelser med billeder og her er en ny.

Titel: Studenterbrød
Udgiver: Brødrene Sørensen
Pris: Ingen idé. Glemte at tage kvitteringen med. Ved at ud af de 61 kroner, så var de 21kr romkuglerne og de resterende 40kr var to studenterbrød og en kanelsnegl. Sneglen kan højst have kostet 15 kroner (nok snarere 12kr), så jeg gætter på studenterbrødene lå på 14 kroner stykket.

Grafik: Som det kan ses, er det et rigtig nydeligt studenterbrød af den klassiske skole. Forholdsvist lys dej, hvid glasur med blandet krymmel på toppen og mørdejsbund i bunden. Størrelsen er også rigtig fin. Ikke voldsomt stor, men når man løfter den, så er man ikke i tvivl om at der er gods i. Eneste kritikpunkt her er at glasurlaget ser ud som om det er en anelse tykkere end hvad der er nødvendigt.
Hvor finder man de bedste studenterbrød i København

Gameplay:
Kvaliteten er rigtig god og helt på linie med deres fremragende romkugler. Ikke overraskende, for umiddelbart smager det som om det er helt den samme masse, hvilket også forklarer at farven er helt ens svagt brun-rødlig (studenterbrød er typisk lysere). Eneste minus ved dette er at der ikke er nogen større forskel i smagsoplevelse mellem de to kagetyper hos denne bager, men til gengæld er det en saftig masse som smager friskt og tilpas sødt. Det tykkere-end-normalt glasurlag i toppen gør dog at det hele bliver lidt sødere end jeg ville have foretrukket. Mørdejsbunden er fin og i en passende tykkelse. Jeg kunne godt have tænkt mig en lidt gavmildere portion syltetøj, men i det mindste så er det dog tilstede og smager fint. Alt i alt er det indtil videre det bedste studenterbrød jeg har prøvet i København.
Hvor finder man de bedste studenterbrød i København

Karakter: 8/10. Én er rigeligt pga hvor sød oplevelsen er.
JmogJmogSkrevet 02/04-16 16:18 
Bliver interessant om et par år fra nu om retsmedicinere vil browse gennem denne tråd og sige "Ah. Mysteriet om hans død er løst. Bagerne blev hans skæbne".

Preview: Jagten på den bedste romkugle er død, da jeg jo har fundet kongen hos Brødrene Sørensen. Var lige forbi for at hente nogen (tre selvfølgelig) at hygge mig med til gamingpodcasts i aften, da jeg bemærkede noget i disken, som de ikke har haft før: Studenterbrød. KLASSISKE studenterbrød. Fra den bedste romkuglebager i byen. Måtte selvfølgelig købe et. Og fik helt ondt af det, da det skulle ligge alene i posen, så jeg købte et ekstra.

Anmeldelse med billeder vil følge i aften. Hvis jeg overlever.
JmogJmogSkrevet 23/03-16 14:43 
Argh!

Eller rettere, "juhuu!" :-D
AmbyAmbySkrevet 23/03-16 13:53 
Fantastiske anmeldelser. Men jeg savner billeder :) Du bliver nødt til at tage runden igen :)
Have no thing I'd rather see, Since I found Serenity.Spiller nu: Mirror's Edge, Resistance 2
JmogJmogSkrevet 23/03-16 13:50 
Ny anmeldelse.

Titel: Studenterbrød
Udgiver: Superbrugsens bager i Asnæs
Pris: 9 kroner

Man skal aldrig vende tilbage til sine helte, men min barndoms studenterbrød har ikke mistet deres kvalitet.

Grafik: Der er kun én negativ ting at sige her - det er en anelse småt. Ikke meget, men det måtte godt være lidt større. På den positive side, så gør det det dog muligt at gabe over det. Derudover, så er det grafiske indtryk perfektion. Mørdejsbund, laget af syltetøj, lys dej, hvid glasur, blandet krymmel i begrænset omfang. Hvis man googlede "klassisk studenterbrød", så burde et billede af dette eksemplar være første hit.

Gameplay: Perfektion. Tydeligvis friskt og saftigt, men tæt nok til at holde faconen. Mørdejsbunden var den helt rigtige tykkelse og smagte rigtig godt og var bestemt ikke tør. Smagen af selve dejen var sød, men uden at være så sød at det blev for meget kombineret med glasurlaget. Syltetøjet var velvagt, da det ikke er alle konsistenser, der er lige gode til at binde dej og bund sammen. Alt i alt et sublimt studenterbrød som burde tilfredsstille enhver med hang til den slags.

Karakter: 9/10 (køb to og så er oplevelsen 10/10. De smager af mere)
JmogJmogSkrevet 12/03-16 15:45, rettet 02/04-16 23:26 
Ny anmeldelse.

Titel: Romkugle
Udgiver: Kirstens Konditori, Brønshøj Torv
Pris: 13 kroner stykket, tre for 28 kroner

Grafik: Førstehåndsindtrykket er at det er en meget professionelt designet romkugle. Den er perfekt rund og chokoladekrymmelen er i ét helt perfekt lag, der præcist dækker overfladen og det endda uden at snyde ved at have dyppet kuglen i smeltet chokolade først.
Hvor finder man de bedste studenterbrød i København

Gameplay: Blandt varianterne med kakao i dejen er det her en af de bedste jeg har smagt. En god mørk smag uden at det tager overhånd, og det er godt tænkt ikke at dyppe den i flydende chokolade, da det ville have givet for meget chokoladesmag. Dejens konsistens er saftig og tæt og ultrafint granuleret. Ingedrienserne er virkelig grundigt blendet/blandet, hvilket giver en dejligt ensartet konsistent hele vejen gennem kuglen. Jeg købte tre og havde en af dem liggende i køleskabet i et par dage. Den tabte ikke spor af sin friskhed og var lige så lækker som på dag et.
Hvor finder man de bedste studenterbrød i København

Er man i humør til en romkugle med kraftig kakaosmag, som lever op til "trøffelkugle"-navnet (hvilket denne ikke engang har), så går man ikke galt i byen med Kirstens. Eneste jeg har smagt i samme kvalitet af kakaovarianterne er den fra Lagkagehuset, men der betaler man over det dobbelte for den.

9/10
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 06/03-16 18:20 
havde fået 10/10, hvis der rent faktisk havde været romsmag i kuglen

- Som man siger! :p
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
JmogJmogSkrevet 06/03-16 17:59, rettet 06/03-16 18:00 
Titel: Romkugle
Udgiver: Brødrene Sørensen i Isafjordsgade
Pris: 1 stk. for 9 kroner, 3 stk. For 21 kroner

Grafik: Førstehåndsindtrykket er rimelig godt. Det er en stor romkugle, ca. 50% større end de fleste andre steder, og det endda uden at prisen er højere. Til 7 kroner stykket ved køb af tre gør det virkelig bagere såsom Lagkagehuset til skamme, hvor de tager 18 kroner stykket for en tydeligt mindre variant. De har kun én variant hos Brødrene Sørensen - kokosdrys - hvilket er lidt af et særsyn. Dejen er også lysere end en normal romkugle. Hvor de fleste københavnske bagere prøver at konkurrere i hvem der kan putte mest kakao i deres kugler er Brødrene Sørensen gået i den stik modsatte retning og har slet ikke tilsat noget. Romkuglen her er heller ikke kuglerund, den flader en smule ud i bunden som en sexet spækhugger der er strandet. Det er faktisk meget lovende for smag og konsistens, da det tyder på den ikke er tør. Tørre kugler holder altid formen. Kugler med saft er mere magelige. Hot, jeg ved det.

Gameplay: Smagen er præcis som jeg husker den fra for 10 år siden. De har intet ændret i opskriften og hurra for det. Det er en dejligt blød og saftig romkugle med en behagelig sød smag der minder mere om et godt studenterbrød end en klassisk romkugle. Grundet sin knap så faste konsistens er den mindre håndterlig end vi er vant til ved romkugler, så spisning med en gaffel kan anbefales omend håndspålæggelse er mulig. Hvor kakaoen i romkugler normalt maskerer totalt hvilket bagværk det er baseret på, så lægges der ikke skjul på noget her. Det er tydeligvis sødt wienerbrød i god kvalitet der er brugt. Og bestemt ikke gammelt. Det er den friskeste romkugle jeg har smagt i mit liv. Og med alle de gange jeg prøvede dem i min studietid, ser det ud til de enten sælger dem alle samme dag de laver dem eller konsekvent laver en frisk portion hver dag og kyler de usolgte ud.

Hvis du kommer forbi der en dag, så sørg for at købe tre. Du vil fortryde det når du kommer hjem, hvis du kun fik en enkelt med.

Karakter: 9/10 (havde fået 10/10, hvis der rent faktisk havde været romsmag i kuglen)
JmogJmogSkrevet 06/03-16 16:28 
Siden det her reelt nu også er "Romkugletråden" :-)

Preview: Kom sent i går i tanke om en bager jeg ofte kom forbi, da jeg studerede på Amager. De havde fremragende romkugler jeg endnu ikke har prøvet bedre noget sted. Over ti år siden, så ingen garanti for bageren overhovedet eksisterer endnu. Tog derud i dag og ikke bare eksisterer de stadig, priserne er de samme, størrelsen den samme og der går en bus direkte fra hvor jeg bor til 20 meter fra bageren. Købte nogen med hjem. Anmeldelse følger. Er de lige så gode som jeg husker, vil tilgængeligheden være en stor fare for mit helbred.
DarkbeatDarkbeatSkrevet 06/03-16 09:59 
Jeg troede at det var studenterbrød der var dagens opfejning? Jeg fandt engang sådan et vinyl børstehår i én, som barn.

Der ligger en bager i nærhed af min arbejdsplads i virum der ikke er bleg for at bruge rom i romkugler. Jeg tror det er den der hedder http://www.vinthersbageri.dk/

Det var en kollega der havde dem med en dag og kommenterede at der også stod mange håndværkere og skulle have romkugler deroppe. Det er nok lidt mindre åbenlyst at spise sådan nogen end at få varmen med guldbajere.
FancyPantsFancyPantsSkrevet 06/03-16 07:02 
Jeg kender dem bare bare som "trøfler", og enkelte steder "romkugler" (selvom de ikke indeholder skyggen af rom-essens).
I start-midt 90'erne blev de også kaldt noget ala. "dagens opfejning" på skiltene hos min lokale bager.

Wehner>
Men de ser normalt sådan her ud:

Det billede fik mig sgu helt til at savne de kæmpetrøfler de havde hos bageren i Svenstrup.
Sådan en kunne holde en hel lørdag, når jeg var på weekendbesøg hos min bror imens han boede i Aalleren.
Der kan vist købes noget lignende her i området, men deres var bedre. :(

@Jmog
De fynske bagere må vist få æren af, at være de oprindelige røvhulssælgere. :P
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
KillerBean2KillerBean2Skrevet 05/03-16 23:27, rettet 05/03-16 23:30 
Wehner>
I Aarhus muligvis Romkugler.

Nahh, de hedder også trøffelkugler i Århus. Romkugler er en helt anden ting?

Studenterbrød og trøffelkugler er godt, men jeg foretrækker træstammer... Jeg kan faktisk slet ikke stå for dem. Det er lidt dobbeltmoralsk af mig. Jeg har flere gange været lidt sur over, at de fleste bagere i Århus kører en ret kedelig konditor-stil. På den ene side så jeg helst, at de fleste af dem blev skiftet ud med noget a la Emmerys, men på den anden side ville jeg hurtigt komme til at savne træstammerne.
AV Intelligent Terminal
JmogJmogSkrevet 05/03-16 22:28, rettet 05/03-16 22:28 
Er det samme egn hvor man kan få et "røvhul" hos bageren? Jeg gloede godt nok, da jeg så en bager med et alt for ivrigt skilt med teksten "kom ind og smag vores friske røvhuller!".

Ikke ligefrem et kagenavn, der har været igennem en marketingafdeling :-D
WehnerWehnerSkrevet 05/03-16 22:00 
Hvor? :p Det er ikke fordi, de er måwede?
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
fumfumSkrevet 05/03-16 21:58 
Nogle steder i Jylland hedder de Møgkugler. (Udtales måååeghhkuhgler,)
I used to jog, but the ice cubes kept falling out of my glass.
WehnerWehnerSkrevet 05/03-16 21:43 
Chokolade med så lav kakaoprocent, at man ikke må kalde det chokolade.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
JmogJmogSkrevet 05/03-16 21:35 
Vekao?
WehnerWehnerSkrevet 05/03-16 21:25, rettet 05/03-16 22:00 
Romboller og trøffelkugler. Same same. I Aalborg hedder det romboller, i Esbjerg trøffelkugler, i Hirtshals krumseboller. I Aarhus muligvis Romkugler. Men de ser normalt sådan her ud:

Hvor finder man de bedste studenterbrød i København

Nogle gange med mørkt krymmel eller kokos i stedet. Og så har Føtex - og kun Føtex - de vekaoovertrukne, du nævner.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
JmogJmogSkrevet 05/03-16 20:27 
FancyPants>
Jmog>
5/10

Tænk at det skulle komme så vidt, at syltetøj og hvid glasur gik hen og blev DLC hos en udgiver. :\

I det mindste spildte jeg ikke penge på en limited edition.
JmogJmogSkrevet 05/03-16 20:26, rettet 05/03-16 20:43 
Wehner>
Har romboller godt nok glasur på på Sjælland? For så er kulturforskellen større, end jeg troede :p

Der er to varianter som er mest udbredt i Kbh:

Den alle har: Mørkt overtræk med chokoladekrymmel. Overtrækket er der nok primært for at sikre krymmel mod at falde af, men sørger faktisk for at holde kuglen frisk. Er dog noget af et smags chokoshock. Udgivere der vil virke finere end de er kalder det for en "Trøffelkugle". Lagkagehuset er en af de få hvor navnet er berettiget, da den ikke smager som om den er lavet af rester.
Nummer to: Rullet i revet kokos. Er den frisk, så er den bedre.

Nogle få har den her:
Nummer tre: rullet i blandet krymmel. Ekstremt sukret - jeg bryder mig ikke om den.

Har kun set udenfor Kbh: Rullet i sukkerovertrukkede stykker af hakkede hasselnødder. Dybt perverst. Hvor den med blandet krymmel føles som en quickie med en narkoludder i en mørk gyde, så er det her fem-timers orgiet med supermodellen og hendes to tvillingesøstre. Din forventede levetid forkortes markant, men du smiler stadig fjollet bagefter. De havde den i Asnæs for mange år siden. Har aldrig set den i Kbh.
BeanoBeanoSkrevet 05/03-16 20:26 
Wehner>
Har romboller godt nok glasur på på Sjælland? For så er kulturforskellen større, end jeg troede :p

Jeg er rystet! På tide vi får indført streng grænseskontrol ved Storebæltsbroen for at hindre farlig bagværk i at flyde ind over Danmark.
FancyPantsFancyPantsSkrevet 05/03-16 20:11 
Jmog>
5/10

Tænk at det skulle komme så vidt, at syltetøj og hvid glasur gik hen og blev DLC hos en udgiver. :\
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
WehnerWehnerSkrevet 05/03-16 20:04 
Har romboller godt nok glasur på på Sjælland? For så er kulturforskellen større, end jeg troede :p
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
JmogJmogSkrevet 05/03-16 19:51, rettet 05/03-16 20:32 
Her kommer så noget jeg aldrig har lavet før. En anmeldelse af et stykke bagværk :-)

Titel: Studenterbrød
Udgiver: Brødkunsten (Jagtvej, Kbh)
Pris: 12 kroner

Grafik: Førstehåndsindtrykket er ikke i top, da der hverken er den klassiske mørdejsbund (med saftgivende syltetøj) eller hvid glasur på toppen. Mængden af krymmel på den alt for lyse chokoladeglasur kan også bedst beskrives som "et lag", hvilket vidner om en fejlberegning af hvorfor man overhovedet putter krymmel på. Det er til pynt og ikke for smagens skyld man putter det på, så "less is more" kender de tydeligvis ikke til. Dejen har også fået et skvæt kakao ser det ud til, for den er lidt mørk i det, dog uden at være så mørk som en typisk romkugle.

Gameplay: Konsistensen er faktisk rigtig fin i dejen og smagen er udmærket. Måske en lillebitte smule tør, hvilket vidner om at den ikke er lavet samme dag. Hvor romkugler sagtens kan tåle at ligge flere dage, da de ofte er pakket ind i glasur, som holder dem friske, så udsættes den fulde overflade af studenterbrødet for luft, så den bør kun sælges samme dag som den fremstilles. Kakaomængden i dejen er så lav, at det mest er for syns skyld, hvilket er et plus, men dog også unødvendigt da den klassiske lyse farve ville få studenterbrødet til at stå mere frem på bagerdisken blandt andre ting i mørke farver. Toppen af studenterbrødet er dog en decideret designfejl. Mørk glasur og mørk dej - totalt mangel på kontrast i smag og udseende. Det bliver bare endnu værre af at der er så meget krymmel på, at toppen fremstår helt ekstremt sød pga sukker overload. Teksturen er heller ikke behagelig for tænderne og kunne klart være komprimeret bedre. Helhedsindtrykket ville også have været bedre, hvis mørdejsbunden havde været til stede for at give noget mere kontrast i smagsoplevelsen. Og laget af syltetøj mellem bund og dej ville også have hjulpet med at maskere at dejen var lidt tør.

Endelig vurdering: Kun værd at tjekke ud for fans af genren, hvis ingen alternativer kan findes. Lige akkurat værd at spise, men der er bedre produkter på markedet. Vender ikke tilbage til denne udgiver.

5/10
Le RoofLe RoofSkrevet 05/03-16 19:10, rettet 06/03-16 07:08 
Wonderboy>
GuldBageren her i Odense Rødegårdsvej 45, 5000 Odense C har dem :-).

Den bager på Rødegårdsvej er så også rimelig genial. Høj kvalitet hele vejen igennem :)
To be this good takes AGES, to be this good takes SEGASpiller nu: Crisis Core: Final Fant..., Baldur's Gate III, Super Mario Bros. Wonder
WonderboyWonderboySkrevet 05/03-16 18:33 
De smager super godt som Jeanette ottesen ville have sagt :-)
I love monster land
JmogJmogSkrevet 05/03-16 18:26 
Det er jo den helt rigtige variant udfra billedet at dømme. Har du prøvet dem/er de gode?
WonderboyWonderboySkrevet 05/03-16 18:05 
GuldBageren her i Odense Rødegårdsvej 45, 5000 Odense C har dem :-).
Ved ikke om GuldBagerene i København har dem?.

http://www.guldbageren.dk/butikkerne/

Studenterbrød
I love monster land
JmogJmogSkrevet 05/03-16 17:12 
Fandt et studenterbrød hos Brødkunsten på Jagtvej. Ingen hvid glasur og ingen mørdejsbund. Pris 12kr. Tegner ikke godt, men internettet påstår de er gode. Vil vende tilbage med smagsindtryk senere.
Soren47Soren47Skrevet 05/03-16 00:55 
Haha, fuck et tilfælde :D
Ja, har også hørt godt om dem fra Asnæs!
JmogJmogSkrevet 05/03-16 00:43 
Sjovt du siger Grevinge. Jeg kommer fra Asnæs, hvor gode studenterbrød aldrig var en mangelvare :-D
Soren47Soren47Skrevet 04/03-16 23:35 
Jeg kan importere nogle fra Grevinge-bageren til København, her når jeg tager hjem igen fra landet.. :b

Jeg synes også det er svært at finde gode, usunde fødevarer i København.
JmogJmogSkrevet 04/03-16 22:39, rettet 04/03-16 22:43 
Jeg blev mindet om min kærlighed til de studentiøse brød for to uger siden hvor bageren i Føtex på Husum Torv pludselig havde dem i en uges tid, hvilket de ikke plejer. De var af overraskende høj kvalitet. Desværre ser det ud til at have været en engangsforestilling. Jeg gjorde ellers mit i den uge til at overbevise dem om at det burde være fast vare.

Der ser i øvrigt ud til at være tre varianter, som jeg er stødt på:

Den klassiske: Hvid glasur med krymmel på toppen. Mørdejsbund med syltetøj forneden og lys dej. Størrelse så man skammer sig bagefter.
Den moderne/dovne: Hvid glasur uden krymmel, mørdejsbund uden syltetøj forneden og romkugledej i midten.
Den nærige: Ligesom den moderne men kun to cm høj.
millenniummillenniumSkrevet 04/03-16 22:19, rettet 04/03-16 22:23 
Jeg fik romkugler i går, men studenterbrød har jeg godt nok ikke smagt i årevis. :D

Der er ofte langt mellem det gode, søde bagværk hos de københavske bagere, men en gang i mellem får et bageri af høj kvalitet lyst til at genoplive retro-kagerne. F.eks. i Bodenhoff hvor man kan få marmorkage og citromåner, eller Meyers som vidst nok har kiksekage (tager jeg fejl?). Men studenterbrødet har jeg ikke set i reboot udgaven.
The medium is the message.
JmogJmogSkrevet 04/03-16 22:03, rettet 04/03-16 22:03 
Studenterbrød. Enormt usunde. Enormt lækre.

Efter jeg flyttede til København for 16 år siden synes jeg dog der er længere og længere mellem bagere der laver dem, hvor det før var dem alle. Og de få gange jeg er faldet over en der havde dem var kvaliteten ikke god.

Så her kommer spørgsmålet: Kender du en bager i København, helst ikke længere ude end brokvartererne, som fører et ordentligt studenterbrød?

Det er vel at mærke den klassiske variant jeg leder efter med mørdejsbund med syltetøj og glasur på toppen af studenterbrødet. Kakao i dejen er et nogo, da jeg så lige så godt kunne gå efter en romkugle.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig