X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Bedste arcade-ports


Svar
millenniummillenniumSkrevet 03/03-16 09:16 
Åh ve, dengang jeg blot var en naiv knajt med 20kr i lommepenge og en Commodore 64 hjemme i stuen. Tyve minutters kørsel væk låg City 2, som, med en bro over Svanerne bragte mig til arcade-området med cutting edge gaming der fik øjnene til at tørre ind. 64K kunne ikke præstere samme slagkraft.

Alligevel var der et dedikeret marked for arcade ports som (i det mindste) forsøgte at bringe arcade-spil til hjemmet. Dem som var der, kender navnene: Elite, Konami (the name of the game)... Brands med speciale i denne niche.

Det var nok nemmest i starten, da arcade-maskinerne også var lidt kaloriefattige, men gradvist voksede der flere bits på kabinetterne mens hjemmecomputeren fik tørre tæsk. Der blev gjort ihærdige forsøg på at genkode de dyrt indkøbte licenser til en mindre stærk computer. Der findes mange dårlige eksempler, men også strålende eksemplarer som, trods mindre CPU, fik en solid arcade-port frem på tv-skærmen derhjemme. (I sjældne tilfælde måske ligefrem bedre).

Det har jeg savnet. En tråd dedikeret til arcade-port i alle afskygninger. Der har stort set været arcade-ports til alle computere (C64, Amiga) og konsoller (NES, SNES, MS, MD) t.o.m. 16-bit.

Hvilke var bedst? Hvilke var værst? Hvilke var (i følge dig) bedre end arcade-originalen?

Og hvilke ports traf nogle mærkværdige beslutninger i konverteringen?
The medium is the message.
millenniummillenniumSkrevet 03/03-16 09:27, rettet 03/03-16 09:37 
Jeg vil lige sprøjte et par favoritter ud i æteren...

Commando (C64): Ja det kan være en varm kartoffel. Dengang var det en magtdemonstration i C64 grafik, men er den værdig i dag? IMO, ja. Fordi Rob Hubbards soundtrack giver spillet et adrenalin-skud af tempo som får den grafisk overlegne arcade-version til at føles som søvngænger-Commando.

Ghost'n'Goblins (C64): Jeg havde tilmed venner som ikke kunne se forskel på arcaden og C64 versionen o_O. Det kunne jeg nu godt, men fysikken og kode-kvaliteten var urørlig. Dog klippede de hælen lidt for tæt, da de stort set fjernede hele sidste level.

Rainbow Island (Amiga): Så urimeligt tæt på arcade-versionen at det næsten gør ondt. Kodet af Andrew Braybrook, som virkelig viser kvalitetskravene til sig selv.

Street Fighter 2 (SNES): Der blev også klippet et pat detaljer hist og her, men porten gjorde (næsten) et besøg i arcade-hallen ugyldigt. Men, men, men... Da jeg havde besejret SNES-udgavens AI modstandere til hudløshed, troede jeg at arcaden ville være barneleg. Jeg tog fejl og fik bøllebank af Ken i tredje runde.
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 03/03-16 09:39 
C64- og Amiga konverteringer har tit været udviklet af engelske firmaer, tit uden adgang til spillenes originale kode, hvilket har først til nogle meget interessante resultater, men desværre som regel bare nogen af de værste arcade ports der findes.

Det skal ikke være nogen hemmelighed at PC Engine er min favoritmaskine når det kommer til arcade ports. Selvom maskinen ikke er så kraftig, kunne den alligevel nogle ting der har gjort udviklerne i stand til at sparke nogle uhyggeligt vellignende ports ud gennem dem. Nogle favoritter for mig, er Legend of Hero Tonma, Bonze Adventure, R-Type (HuCard) og Splatterhouse.

Mht. ports der overgår originalerne, er jeg personligt vild med MegaDrive udgaven af Ghouls 'n Ghosts. Det er ikke den tætteste port, og noget grimmere end arcade-udgaven, men det spiller en anelse mere fair, hvilket gør det virkelig meget mere fornøjeligt at spille. Og det er uden at gå på kompromis med level designet og andre ting der gjorde originalen rigtig godt.

Bionic Commando er også et oplagt eksempel, men NES-spillet kan måske betegnes som en efterfølger snarere end en konvertering.
Contra er et bedre eksempel. NES-udgaverne af både Contra og Super Contra er, selvom de ikke er ligeså flotte, forbedret på mange områder - længere, detaljerede baner, områder der blot var variationer i en kort baner er forlænget til fulde baner på NES, bedre og mere præcis styring, og så fungerer spillet bare bedre som horizontalt. Det eneste jeg bedre kunne lide i arcade udgaven er "3D-banerne".
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 03/03-16 09:54, rettet 03/03-16 09:55 
Jeg er ked af det, men jeg er simpelthen nødt til at være på tværs her. To af de eksempler du nævner gør lidt ondt i mit arkade-hjerte :)

millennium>
Ghost'n'Goblins (C64): Jeg havde tilmed venner som ikke kunne se forskel på arcaden og C64 versionen o_O. Det kunne jeg nu godt, men fysikken og kode-kvaliteten var urørlig. Dog klippede de hælen lidt for tæt, da de stort set fjernede hele sidste level.

Vi har haft den her snak før :P
De fjernede ikke "stort set hele sidste level". De baner spiller har, er godt lavet, men der mangler to komplette baner (to af de største i spillet), plus den sidste som dog kun er en bosskamp. C64-udgaven har altså kun fire baner, som er de fire nemme baner. Spillets legendariske berygtede sværhedsgrad stammer fra bane 5 og frem, hvor det for alvor begynder at vise tænder. At man kun får et halvt spil må være nok til at gøre C64-udgaven til den værste port af spillet overhovedet.
Et andet kontrovers er musikken. Jeg kan godt forstå at C64-fans er glade for det nye soundtrack - det er god spilmusik. Men kunne de ikke have puttet det nye musik på nogle andre baner? Det er jo decideret helligbrøde at fjerne det klassiske Ghost 'n Goblins tema fra spillet!

Rainbow Island (Amiga): Så urimeligt tæt på arcade-versionen at det næsten gør ondt. Kodet af Andrew Braybrook, som virkelig viser kvalitetskravene til sig selv.

Amiga-versionen er også rigtig god, og hvis det ikke var fordi jeg havde spillet arcade-versionen rigtig meget ville jeg sikkert også stille mig tilfreds med den. Både MegaDrive og PC Engine versionerne er dog meget tættere på originalen. At Amiga-udgaven også mangler tre hele øer (altså 12 baner) er ikke ligeså slemt som det der skete med GnG, da de trods alt stadig har 7 øer med. Men forstår ikke hvorfor man vælger at fjerne så stor en del af spillet.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
spectrespectreSkrevet 03/03-16 09:57 
millennium>
Street Fighter 2 (SNES): Der blev også klippet et pat detaljer hist og her, men porten gjorde (næsten) et besøg i arcade-hallen ugyldigt. Men, men, men... Da jeg havde besejret SNES-udgavens AI modstandere til hudløshed, troede jeg at arcaden ville være barneleg. Jeg tog fejl og fik bøllebank af Ken i tredje runde.

Så var det fordi du ikke var vandt til at spille med stick fordi for mig der var arcade udgaven barneleg efter at have fået alle AI mønstrene under huden. Jeg kan huske at magasinet Computer & Video Games op til release af SNES udgivelsen udgav en tutorial med bladet på VHS hvor de viste taktikker og combo'er Den ene anmelder , Garry Harrod, der var aktiv i den britiske arcade scene mente at det var det tætteste man nogensinde havde kommet på en perfekt arcade port på det tidspunkt selvom sprites var mindre og der var cuttet et par animations frames hist og her.

Og overordnet set, så er den generelle opfattelse at konsol porten var arcade udgaven overlegen på alle punkter da Soul Calibur udkom på Dreamcast.

De bedste, og mest korrekte ports, er at finde på PS2 era'en og fremad. Der var mange rigtig gode ports på PS1, men ofte, og især i fighting games, var loading tiderne drææææææææbende langsomme. Og selvom PS2'en havde rigtig mange compilations, så er der ofte meget små forskelle, som kun eksperter indenfor de enkelt spil kan genkende.
Bl.a. kan nævnes at porten af Robotron 2084 er lavet med et fcuked romset hvor sværhedsgraden er 10 (max) uanset hvad der vælges, og det er det romset alle andre ports er lavet på efterfølgende (XBLA, Midway Arcade Origins etc.)
Keep it simpleSpiller nu: Fallout 4
SumezSumezSkrevet 03/03-16 10:53 
Og overordnet set, så er den generelle opfattelse at konsol porten var arcade udgaven overlegen på alle punkter da Soul Calibur udkom på Dreamcast.

Ja, husker at det spil var et af de helt store salgsargumenter for DC.
Soul Calibur kørte jo på "forældet" System 12 hardware fra 1996, der lægger sig tæt op af PlayStation, så DC-udgivelsen var en oplagt mulighed for at spille lidt med musklerne!

obs: Ved faktisk ikke så meget om Namcos arcade hardware, så ret mig gerne hvis jeg har skrevet noget forkert :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 03/03-16 11:14, rettet 03/03-16 11:16 
@Sumez, jeg ville kun være skuffet hvis Ghost'n'Goblins C64 ikke blev diskuteret heftigt - med lyn og ild. :-D Meget af den kvalitet jeg vurderer er særlig møntet på sprites og fysisk - ikke om de har lavet om på banerne. Arthurs bevægelser og tyngde er ret godt gengivet (ikke perfekt), og ofte er dette præmissen for om man overhovedet gider spille en arcade port.

F.eks. i C64 porten af Jail Break fjernede de helt muligheden for at skyde og bevæge sig diagonal. Det gjorde spillet spontant uspilleligt.

R-Type til Amiga husker jeg også som en velsmagende anretning, men da de forsøgte at transportere kæmpesprites over i porten af Final Fight, måtte computeren kaste håndklædet.
The medium is the message.
slk486slk486Skrevet 03/03-16 11:18 
1up>
Bl.a. kan nævnes at porten af Robotron 2084 er lavet med et fcuked romset hvor sværhedsgraden er 10 (max) uanset hvad der vælges, og det er det romset alle andre ports er lavet på efterfølgende (XBLA, Midway Arcade Origins etc.)

Det er jo så ikke ports, men bare roms i en emulator.
j/k
slk486slk486Skrevet 03/03-16 11:19 
millennium>
R-Type til Amiga husker jeg også som en velsmagende anretning

Ja, helt bestemt.

Er også ret glad for NewZealand Story på Amiga, men nok mest grundet musikken. Det er en god port, men den halve framerate føles ikke så godt ved siden af de andre ports.
j/k
SumezSumezSkrevet 03/03-16 11:34 
millennium>
(...) ikke om de har lavet om på banerne. Arthurs bevægelser og tyngde er ret godt gengivet (ikke perfekt), og ofte er dette præmissen for om man overhovedet gider spille en arcade port.

Ofte er en stor del af præmissen også at spillet rent faktisk er tilstedeværende, og ikke hukket midt over med en kødøkse. Det er ikke det samme som "at have lavet om på banerne" :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 03/03-16 12:10, rettet 03/03-16 12:11 
millennium>
Det har jeg savnet. En tråd dedikeret til arcade-port i alle afskygninger. Der har stort set været arcade-ports til alle computere (C64, Amiga) og konsoller (NES, SNES, MS, MD) t.o.m. 16-bit.

Hvorfor stoppe ved 16 bit-generationerne? Det var ved 32 bit og frem at vi for alvor begyndte at se perfekte konverteringer.

Du kunne prøve at kigge lidt på YouTube serien "Battle of the ports", hvor han i hvert afsnit tages et kig på alle ports af et arcade-spil og sammenligner dem.
Det er ikke det mest sindsoprivende at kigge på, men han er god til at fremhæve detaljer som man måske ikke får øje på, bare ved at se videoen.
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 03/03-16 12:31 
Hvorfor stoppe ved 16 bit-generationerne? Det var ved 32 bit og frem at vi for alvor begyndte at se perfekte konverteringer.

Mit bud, fordi de "perfekte arkadekonverteringer" netop ikke er ligeså "spændende". :) Det er jo "bare" det samme spil om igen.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
OdinOdinSkrevet 03/03-16 12:35 
Konsolkongen>
Du kunne prøve at kigge lidt på YouTube serien "Battle of the ports", hvor han i hvert afsnit tages et kig på alle ports af et arcade-spil og sammenligner dem.

Tak for dén anbefaling. Jeg kan så kvittere med en fortællerløs søsterserie ved navn Let's Compare fra Gaming History Source, som jeg i snart et halvt årti har brugt til at finde gode ports og sjove forskelle:
https://www.youtube.com/user/GamingHistorySource

Og så er det jo Ben Paddons både underholdende og informative "PortsCenter", som jeg holder enormt meget af:
https://www.youtube.com/user/PortsCenterTV
millenniummillenniumSkrevet 03/03-16 13:42, rettet 03/03-16 13:49 
Sumez>

Mit bud, fordi de "perfekte arkadekonverteringer" netop ikke er ligeså "spændende". :) Det er jo "bare" det samme spil om igen.

Korrekt. Udfordringen er blevet væsentlig mindre, nu hvor hjemmekonsollers og arcade-maskinernes trækkraft er ligeværdige :)

De tidligere C64 arcade ports, hvor 8-bit generationen stadig var dominerende i arcaden, var også mere ligeværdige men havde andre udfordringer. Særligt når arcade-skærmen ofte var i højformat 3:4, mens hjemmets skærm var 4:3. Nogle gange måtte de virkelig skubbe billedet sammen, for at få plads til det hele i porten. Det er særligt tydeligt i f.eks. C64 versionen af Bomb Jack, som helt mistede pladsen i højden til manøvrer.

Til gengæld var C64 portene ofte behageligt nemmere end arcaden-fætteren, formentlig fordi spillet ikke længere var interesseret i at trække mønter fra spilleren. Det mærkes især på den gode port af Zaxxon, som jeg foretrækker at spille på C64.

Og så står Wizard of Wor som en C64-port der, i detaljerne, var bedre end arcaden.

Andre værdige ports på Amiga:

- Midnight Resistance (jeg prøvede dog aldrig arcaden, men spillede porten i smadder.
- Pang (tæt på perfekt, men heller ikke så udfordrende at genskabe)
- New Zealand Story (den er nævnt)
- Operation Wolf / Operation Thunderbolt (bortset fra man styrede med mus, og derved mistede gun-følelsen)
The medium is the message.
dRxLdRxLSkrevet 28/03-16 01:13, rettet 28/03-16 01:16 
R-type til Master System er meget imponerende, konsollens hardware taget i betragtning.
https://youtu.be/Y7BgS78b4t0
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
millenniummillenniumSkrevet 28/03-16 09:05 
Har alt hvad der føles som ægte R-type.
The medium is the message.
3of193of19Skrevet 28/03-16 12:34 
Master System udgaven af Rampage husker jeg også som meget god. 2 player mode som manglede i andre udgaver.
nerosnerosSkrevet 29/03-16 12:37 
SEGA Saturn havde nogle af de bedste arkade porte hvis man kikker på de japanske import udgivelser.

Megadrive ligeledes.
Bashful Neophyte
millenniummillenniumSkrevet 29/03-16 13:11, rettet 29/03-16 13:12 
Ret sjov video hvor Ikari Warriors porte bliver sammenlignet. Der er godt nok nogle bizare tolkninger af spillet, men ingen tvivl om at NES versionen virker ret playable.

Link...
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 29/03-16 13:59 
Hvis NES versionen er det bedste alternativ, ser det skidt ud for det spil :D
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 29/03-16 14:09 
Det er jo netop et svært spil at porte, fordi arcade-versionen har de otte directional skyde-knapper, så man kan løbe i én retning og samtidig skyde i en anden.

Hverken computere eller konsoller havde noget som kunne kompensere for dette, NES har i det mindste fundet et godt tempo.

Jeg selv spillede C64 versionen dengang, og var helt vild med det, indtil jeg opdagede hvor kedeligt monotomt det er. Også arcade-versionen som stort set kun er en mønt-sluger uden variation.
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 29/03-16 14:11 
NES-versionen af Smash TV havde en meget sjov måde at opnå samme resultat, men om det er en "god" løsning er nok... subjektivt. Det er dog ikke NES-versionen af Ikari Warriors' største problem
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 29/03-16 14:39, rettet 29/03-16 14:41 
millennium>
Det er jo netop et svært spil at porte, fordi arcade-versionen har de otte directional skyde-knapper

De otte skydeknapper er så bare fordi der er to spillere med to skydeknapper hver, som så både er sat til venstre- og højrehåndede :)

Skudretningen styres via rotary sticksne, som udover at man kan gå/placere i de otte retninger, også kan drejes rundt i 12 forskellige vinkler, uafhængig af hinanden.

Bedste arcade-ports
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 29/03-16 14:41 
Nåja, den slags er ret svært at gengive på NES :) Mindes at have set det samme på Heavy Barrel, som er en rimelig åbenlys Ikari Warriors klon.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 29/03-16 16:02 
RJK>
Skudretningen styres via rotary sticksne, som udover at man kan gå/placere i de otte retninger, også kan drejes rundt i 12 forskellige vinkler, uafhængig af hinanden.

Fy for satan, det er da det mest hovedløse control jeg længe har set. Kun lavet for at få højre og venstre hjernehalvdel til at kortslutte? Gad vide hvorfor spillet blev et hit?

Hvordan var det med Midnight Resistance? Det havde også directional skyde-knapper...
The medium is the message.
RJKRJKSkrevet 29/03-16 16:03, rettet 29/03-16 16:05 
Nej, Midnight Resistance havde de præcis samme controllere (bare med en anden top). SNK og Data East brugte dem til en del spil (sticket er lavet af SNK oprindeligt).

Hvad angår det med at have knapper til både højre- og venstrehåndede så var det vist relativt sjældent, men der er en del flere eksempler på det.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
millenniummillenniumSkrevet 29/03-16 17:26 
Lyder alt andet end intuitivt med dreje-skyde-knapper, men de skulle nok prøves.

Og så vil jeg da lige fremhæve Donkey Kong på Game & Watch som en virkelig god port. :D
The medium is the message.
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 29/03-16 19:06 
Gun smoke:
Er SÅ meget bedre på nes.
Virkelig forskel på de 2 spil.
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
nerosnerosSkrevet 29/03-16 22:52, rettet 29/03-16 22:56 
Ham her er gået all in med rotary sticks :-) Han har vist en del arkadespil tilegnet den slags.

https://www.youtube.com/watch?v=nxj8NyPnv-Y

https://www.youtube.com/watch?v=GW8GKT1K2fg
Bashful Neophyte
WehnerWehnerSkrevet 29/03-16 23:00 
millennium>
Lyder alt andet end intuitivt med dreje-skyde-knapper, men de skulle nok prøves.

Jeg spillede meget Midnight Resistance på en af de lokale joints, og det fungere virkelig godt. Det var mere end en gimmick, og man kunne sagtens blive god til det. Men man var jo unægtelig også dygtigere til spil i de gamle, hårde dage.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
millenniummillenniumSkrevet 30/03-16 19:45, rettet 30/03-16 19:46 
Let's compare, forskellige ports af Double Dragon. Der er godt nok et par WTFs??

Atari 2600 og MSX er ret bizarre. Sega Dreamcast .... smuuukt. GBA også ret cool.

Link...
The medium is the message.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig