X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Hvordan installerer jeg bedst RJ45 stik i hele huset?


Svar
dRxLdRxLSkrevet 22/02-16 14:15 
Vi har lige overtaget et lille andelsrækkehus, som vi flytter ind i inden 1. april, når det lige er blevet shinet lidt op.

En af de ting jeg virkelig godt kunne tænke mig at få gjort før vi flytter ind er at få installeret et passende antal RJ45 stik i alle husets rum.
Jeg har forskellige spørgsmål til forskellige aspekter ved denne installation, og har valgt at splitte dem ud over flere tråde, håber det er acceptabelt.

Med hensyn til at få lagt kablerne, så ville "vi" foretrække at de ikke kan ses, og helst vil jeg have dem fræset ind i murene så det kun er stikdåserne der bliver synlige.

For at skulle rillefræse så lidt som muligt tænker jeg at have mit krydspunkt på loftet, hvorfra der så trækkes kabler horisontalt ud til 3 vertikale skakte markeret med henholdsvis 1,2 og 3 på de to vedhæftede plantegninger:

Første sal:
Hvordan installerer jeg bedst RJ45 stik i hele huset?

Stueetagen:
Hvordan installerer jeg bedst RJ45 stik i hele huset?

Hver rød eller grøn firkant repræsenterer en RJ45 stikdåse med to stik. De røde firkanter er tænkt til at skulle være monteret i gulvhøjde mens de grønne er tænkt til at skulle være monteret i loftshøjde.

Det gode ved skakt nummer 3 er at der er en ventilationsskakt fra loftet og ned til emhætten i forvejen, så der tænker jeg at jeg slipper for lægge noget ind i muren,

Mht. til skakterne 1 og 2 så gælder det for dem begge at de på førstesalen skal føres hele vejen fra et hul i loftet og vertikalt ned til gulvet og så føres videre ned igennem gulvet ned til stuen. For skakt 1 gælder det at jeg vil bore igennem skillevægen og installere en stikdåse i det tilstødende værelse også. For skakt 2's vedkommende skal stikket i stuen ikke føres ned til gulvhøjde od det ville det ville på sin vis passe mig fint om panelet peger fra loftet ned mod jorden.

Og så til spørgsmålene:
Er der tungtvejende grunde til at vælge ikke at fræse kabelskakterne ind i vægen, hvis man ser bort fra arbejdstid og omkostninger?

Givet meterprisen på patchkabel er lille set i forhold til prisen for at lægge kablerne ind i vægen, er der så nogen grund til ikke at lægge flere ledninger ind i væggene end jeg i første omgang planlæger at lave udgangsstik til?

Jeg er ikke ekspert i plantegninger, men jeg kan udlede at nogle af de tegnede * svarer til strøm og ventilation i huset, kan man med rimelig sikkerhed ud fra tegningerne alene se eksisterende vand- strøm- og lignende installationer i huset, så man undgår at skære dem over?

Jeg ser at Silvan udlejer rillefræsere, men jeg har også ladet mig fortælle at det sviner ad helvede til, så måske er der andre steder at leje den slags fra, hvor udstyrets evne til at opsuge støv er bedre end hvad min fordom antager at udstyret fra Silvan er? Kom gerne med konkrete anbefalinger til rillefræser og støvsugere.

Når rillerne er lavet, hvad bør kablerne så ligge i inde i muren? Giv gerne links til de helt rigtige produkter.

Angående selve stikdåserne, er vejen frem så at starte med en keystone ramme ( som https://www.elextra.dk/main.aspx?page=article&artno=H21109 eller denne til gasbeton væggene: https://www.elextra.dk/main.aspx?page=article&artno=H33149 ), i hvilken man sætter en plade alá https://www.elextra.dk/main.aspx?page=article&artno=H40474 hvori man igen sætter de rj45 keystones ( alá: https://www.elextra.dk/main.aspx?page=article&artno=H21423 ) man skal bruge ?

Mht. kvaliteten af de kabler jeg lægger ind murene, er der så afgørende forskel på CAT6 kabler? Eller kan jeg roligt regne med at kunne køre 10GBASE-T hvis jeg køber 300 meter af følgende til ca. 3 kroner meteren?
http://www.edbpriser.dk/netvaerkskabler/deltaco-id-6567502.aspx?

Og endelig, det afgørende spørgsmål, bør jeg i virkeligheden spare mig selv anstrengelsen og overlade etableringen af de to kabelskakter til en professionel der i forvejen har udstyret og erfaringen, og hvad er i så fald et rimeligt "slag-på-tasken" estimat for hvad det vil komme til at koste?
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
FleshmanglerFleshmanglerSkrevet 22/02-16 19:24 
Hej smider lige de input jeg har. :)

En stor rilleskære med to klinger er vejen frem og gerne en seriøs vinkelsliber med en stor diamantklinge til at rette til med. Du kan sikkert godt klare dig med mindre, når det er så lidt det drejer sig om, men vil ikke anbefale det. Og ja, det er nok et af de stykker værktøj der sviner allermest, det bliver bedre med en god prof. støvsuger men du slipper stadig ikke for der er støv over det hele.
Derefter skal du have 16 mm. plastrør(elektrikerrør) til indmuring, de koster max 15 kr. pr. 4 meter.

Er rimelig sikker på cat5 slutter ved 1giga, jeg har ihvertfald lært at bruge cat6 til +1giga. Husk at brug en cat6 tester efter du har monteret rj45 enderne, det er ligegyldigt med cat6 kabler, hvis dine samlinger ikke engang lever op til cat5 standarden. ;)

Jeg er heller ikke ekspert i plantegninger, men de er som regel ret upålidelige og de tager næsten aldrig forbehold for el. (har absolut ingen forstand vand og ventilation)
f.eks En installatør tegner sjældent ind hvor ledningerne ligger. Som elektriker, HVIS man får et diagram, så indeholder det kun hvor udtag skal være og afbrydere evt. belastningensoversigt (gruppetavle fordeling).
Du kommer nok heller ikke uden om at skulle bruge en ledningsdetektor inden du starter fræseren.
Husk at lav dine udtag min. 5 cm over gulvet.
rettet 43 gange, sidst 2032-03-22 09:33:51Spiller nu: Minecraft
dRxLdRxLSkrevet 23/02-16 15:10 
Hurra, en elektriker jeg træner sammen med kommer forbi i morgen og fræser de to riller jeg skal have lavet =)
Har bestilt 32mm flexrør til at lægge i rillerne og så murer jeg det til med mørtel.
Det bilver så fedt at kunne placere forskellige netværks-dimser rundt omkring i huset =)
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
dRxLdRxLSkrevet 24/02-16 07:54 
Og nu har maleren sagt at han gerne vil mørtle skakterne til igen, så nu er skaden jeg kan nå at påføre huset virkeligt blevet begrænset :-D
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
FleshmanglerFleshmanglerSkrevet 27/02-16 17:53 
Hvis du havde en elektriker, hvorfor så ikke lave det ordenligt med plastrør istedet for flexrør i en muret væg? :P
Nå.. men held og lykke. Du skal nok blive glad for PoE i hele hjemmet. Især hvis du skal have overvågning, så bliver det ikke lettere end 12volt IP-camera's. :)
rettet 43 gange, sidst 2032-03-22 09:33:51Spiller nu: Minecraft
dRxLdRxLSkrevet 01/03-16 13:49 
Er plastrør stive? Hvis ja, så var det nok blevet et problem.

Her er nogle billeder af den kabelskakt der er ved markeringen "1" på tegningen ovenfor:

Fra loftet ned til etageadskillelsen:
Hvordan installerer jeg bedst RJ45 stik i hele huset?

fra etageadskillelsen ned til gulvet i stuen:
Hvordan installerer jeg bedst RJ45 stik i hele huset?


Med flexrør og indmuringsbokse.
Hvordan installerer jeg bedst RJ45 stik i hele huset?
Der kommer 10(!) utp ledninger ned fra loftet i 32 mm flexrøreret, de 4 af dem føres videre ned til stuen, og 2 føres igennem gasbeton skillevæggen ind til værelset ved siden af.

Ovenstående efter at maleren har mørtlet det til:
Hvordan installerer jeg bedst RJ45 stik i hele huset?

Slutningen af skakten markeret med "2", i loftet under trappen i stuen.
Hvordan installerer jeg bedst RJ45 stik i hele huset?

Nu har jeg bestilt 2 af disse PoE splittere http://www.tp-link.dk/products/details/cat-4794_TL-POE10R.html og en Raspberry Pi 3 (annonceret i går) og så er jeg spændt på om den leverer nok strøm til at Pi'erne kører uden brok, ellers må jeg op i en PoE+ splitter som koster ca. 3 gange så meget :-/
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
AmbyAmbySkrevet 03/08-16 08:51 
Hvordan endte denne løsning? Var det til noget overvågning? Kan se motioneye skulle være ret godt det det.
Have no thing I'd rather see, Since I found Serenity.Spiller nu: Mirror's Edge, Resistance 2
dRxLdRxLSkrevet 04/08-16 15:59, rettet 05/08-16 19:51 
Jeg synes at det er blevet meget fint, omend jeg ikke har installeret så meget PoE udstyr endnu.
Men jeg har 4 ethernet stik på hver af de 3 værelser vi har og 2 * 4 stik i stuen, så vi klarer os ;)

Her er PoE switchen som står på loftet.
Hvordan installerer jeg bedst RJ45 stik i hele huset?
Bemærk det klassiske Ikea hack, hvor det har vist sig at deres billige Lack borde er præcist 1U brede :-p

Her er vores soveværelse:
Hvordan installerer jeg bedst RJ45 stik i hele huset?
Ledningen kobler os på det fælles Internet der er herude, den skal inden alt for længe udskiftes med én der er helt hvid og som bliver lige under loftslisten.

Hvordan installerer jeg bedst RJ45 stik i hele huset?
På min ældste datters værelse er der 2*2 stik
Under hendes skrivebord


Hvordan installerer jeg bedst RJ45 stik i hele huset?
Og bag hendes tøjskab:

Hvordan installerer jeg bedst RJ45 stik i hele huset?
På værelset til de to mindste er der et panel med 4 stik:

Hvordan installerer jeg bedst RJ45 stik i hele huset?
Her er det første af de to 4-stiks paneler der er i stuen. Jeg har lavet et trunk netværk i switchen kun for den grå ledning man så på forældresoveværelset og ned til den stikket med den sorte ledning som så går ind i den ASUS RT-N56U jeg bruger som router indtil videre, bruges så endnu et stik på at koble netværkets øvrige porte til indersiden af routeren. Derudover bruger vores fjernsyn et stik og så bruger den Raspberry Pi 2 man kan se på bordet (rødt-hvidt kabinet) det sidste af de fire stik, hvor den får PoE strøm via den sorte TP-Link PoE splitter man også kan se i billedet. Det fungerer lige som det skal.
På sigt skal fjernsynet nok op på væggen lige under RJ-45 panelet i soveværelset og routeren ender nok på loftet.


Hvordan installerer jeg bedst RJ45 stik i hele huset?
Det sidste panel sidder lidt højt i stuen, og det er meningen at jeg skal have skaffet mig et hvidt HDMI kabel som jeg så lægger langs den kant man kan se på billedet fra projektoren og næsten frem til panelet. Den Raspberry Pi 3 og PoE extractoren man kan se på reolen skal så skrues i loftet lidt til højre for RJ-45 panelet med de 4 stik.

Så indtil videre har jeg kun 2 PoE dimser på netværket, men inden alt for længe regner jeg med at have dette PoE AP fra Ubiquiti hængende et sted i loftet i stuen:
Hvordan installerer jeg bedst RJ45 stik i hele huset?
https://www.ubnt.com/unifi/unifi-ap-ac-pro/
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
AmbyAmbySkrevet 05/08-16 19:46 
Ser spændende ud. Go inspiration til kommende husejer.
Have no thing I'd rather see, Since I found Serenity.Spiller nu: Mirror's Edge, Resistance 2
dRxLdRxLSkrevet 05/08-16 20:22 
Så fik jeg købt Ubiquiti dimsen ovenfor, og udover at være meget mindre end jeg havde indtryk, kan jeg med det samme mærke forskel i latenstiden på indlæsning af hjemmesider i forhold til det ASUS RT-N56U som jeg ellers har været udmærket tilfreds med.

Her er f.eks. grafen for indlæsningen af denne tråd:

Først den nye:
Hvordan installerer jeg bedst RJ45 stik i hele huset?


Og så den gamle RT-N56U
Hvordan installerer jeg bedst RJ45 stik i hele huset?

Bemærk at med den nye er browseren godt i gang med at tegne siden, før den gamle overhovedet er færdig med den indledende html side. Det er meget vildere end jeg havde nogen som helst anelse om at det ville være. Og vel at mærke hvor det nye AP stadig bruger den gamle RT-N56U som router. Så den eneste forskel (udover at det nye AP skal igennem et ekstra led).
Jeg er meget overrasket over at der er så stor forskel, og havde jeg vidst det havde jeg nok opgraderet noget tidligere.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
dRxLdRxLSkrevet 25/11-23 13:54 
Vi har købt et nyt hus, så jeg skal i gang med at trække diverse kabler igen.

Denne gang er jeg dog primært interesseret i at installere kablerne i fodpaneler, så jeg nemt kan opgradere eller tilføje i fremtiden.

Her er et eksempel på hvad jeg mener:
https://www.stukeksperten.dk/fodlister-med-ledningsskjul

Det er dog lidt en jungle mht hvad jeg skal vælge, så jeg ville lige høre om der er nogen herinde der har erfaringer med at bruge den slags fodpaneler, både gode såvel som dårlige?
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 01/12-23 12:22 
Du må gerne uploade billeder som sidste gang hvis du ender med at bruge den løsning :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig