X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Fem artsy-fartsy indiespil?


Svar
WehnerWehnerSkrevet 10/02-16 01:03, rettet 04/06-19 19:21 
Ovenpå lange oplevelser med Destiny, Dragon Age og Witcher, har jeg besluttet mig for, at jeg vil spille en håndfuld indiespil, inden jeg triller tilbage til min vante AAA-rille. Jo mere kunstneriske, desto bedre. For sådan lige at se, hvad de kan.

Everybody's Gone to the Rapture blev første i rækken, og jeg har skrevet indtryk i den relevante tråd, men kort sagt var jeg yderst tilfreds, og jeg skal helt sikkert spille flere Walk 'em ups.

Hvad kan I ellers anbefale? De hårde krav er, at spillet skal være til PS4 eller Xbone og være relativt kort - gerne max omkring fem timer. Som sagt, jo mere artsy desto bedre.

Topkandidater indtil videre:
Brothers
Dear Esther
Unfinished Swan
White Night
Virginia
Hyper Light Drifter
A Plague Tale: Innocence

(opdaterer løbende)

Gennemført:
(Fez)
Everybody's Gone to the Rapture
Firewatch
Journey
Gone Home
The Vanishing of Ethan Carter
RiME
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
3of193of19Skrevet 10/02-16 01:10 
Helt klart Undertale hvis du ikke har noget imod PC (det burde kunne køre på stort set hvad som helst). Og undgå for Miyamotos skyld spoilere.

Pneuma Breath of Life er ude til Ps4/One. Der er enkelte puzzles der er lidt fumlede, men ellers rigtig godt.

Check har-lige-gennemført tråden for mine indtryk af Unravel.
DarkbeatDarkbeatSkrevet 10/02-16 05:59, rettet 10/02-16 06:00 
Jeg tror man godt kan finde noget interessant i den retning ved at grave lidt rundt i "Unique" sektionen på PSN.


Der er f.eks. Duck Dynasty :D

LINK
millenniummillenniumSkrevet 10/02-16 08:53, rettet 10/02-16 08:55 
Journey er en pilgrimsrejse for alle spillere med respekt for sig selv.

Men derudover vil jeg absolut kaste alle mine penge efter Hotline Miami, som er et dæmonisk afhængighedskabende LSD pixel-trip, der har presset mine sengetider til smertegrænsen.

Og i den mere stilfærdige bolgade: FEZ.
The medium is the message.
WehnerWehnerSkrevet 10/02-16 10:12 
Fez har jeg gennemført - og jeg elskede det.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
millenniummillenniumSkrevet 10/02-16 11:18 
Fez SKAL gennemføres. :) Man kan ikke begynde på det uden at afslutte det.

Men seriøst... Hotline Miami (har dog ikke prøvet to'eren).
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 10/02-16 11:31, rettet 10/02-16 11:31 
Er hotline miami et kunstnerisk spil? :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
OdinOdinSkrevet 10/02-16 11:43 
Det synes jeg bestemt det er. En 80'erpastiche i spilform, men utroligt stilbevidst.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 10/02-16 11:48 
Der kommer det der Firewatch, som ligner noget af det du efterspørger Wehner :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 10/02-16 12:12 
Udkom i går ;)
millenniummillenniumSkrevet 10/02-16 12:21, rettet 10/02-16 12:22 
Russisk titel, levende pixels, psykadeliske farver, palmer fra OutRun og skide fuld underlægningsmusik.

Hotline Miami et langt fra "bare" en genopsætning af 8bit.

Fem artsy-fartsy indiespil?
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 10/02-16 12:41 
Hotline Miami er super styliseret, ja, men det er jo "bare" et råt actionspil :) Ville aldrig sidestille det med Braid, Fez, Journey, osv.
Men det er selvfølgelig 100% subjektivt, så folk skal have lov til deres holdning. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 10/02-16 12:46 
Sidste indskydelse: Hotline Miami har et radikaliseret play-die-repeat gameplay. Modsat 80'ernes tre liv, så bruger man rask væk 40-50 liv på at klare en (svær) bane, og spilleren sendes spontant tilbage i et limbo hvor man prøver igen og igen med små metodiske variationer for at få det til at lykkedes. Det er langt fra standarden. :)
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 10/02-16 12:51, rettet 10/02-16 12:52 
Det er standarden for 95% af indie-actionspil i dag :P Super Meat Boy er supergodt, men det er ikke kunst :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 10/02-16 13:36 
Hvornår er noget kunst? :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 10/02-16 13:55 
Det er jo det. :) Spørgsmålet er måske også nærmere hvornår noget er artsy-fartsy
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 10/02-16 14:14 
Hvis man nu tager et lidt abstrakt gameplay (eller element deri) + abstrakt æstetik + abstrakt historie = så må det da være arty fartsy. :)
The medium is the message.
WehnerWehnerSkrevet 10/02-16 14:25 
Konsolkongen>
Der kommer det der Firewatch, som ligner noget af det du efterspørger Wehner :)

Det så jeg faktisk trailers for i weekenden, og det er en stærk contender.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
OdinOdinSkrevet 10/02-16 14:29 
millennium>
Hvis man nu tager et lidt abstrakt gameplay (eller element deri) + abstrakt æstetik + abstrakt historie = så må det da være arty fartsy. :)

Enig. Efter den målestok er Bubsy 3D i øvrigt en regulær Henri Matisse.
WehnerWehnerSkrevet 10/02-16 19:45 
3of19>
Pneuma Breath of Life er ude til Ps4/One. Der er enkelte puzzles der er lidt fumlede, men ellers rigtig godt.

Check har-lige-gennemført tråden for mine indtryk af Unravel.

Pneuma er nok lidt mere puzzle, end jeg orker, men Unravel ser ret fint ud.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
WehnerWehnerSkrevet 10/02-16 20:24, rettet 10/02-16 20:49 
Firewatch incoming.

Edit: Det er godt, at sådan et lille indiespil ikke tager mere end en 6-8 timer at hente ned.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
jaesjaesSkrevet 11/02-16 00:12 
Fordi de ikke er nævnt (har ikke selv spillet dem, men de er på min to-do):

The Unfinished Swan
Limbo
Valiant Hearts
White Night (en mulig underdog - https://www.youtube.com/watch?v=uHRKsLLuETo)
Gone Home (udkommer på konsol 12/2)

Du kunne også gå en anden vej og spille episodiske spil - det kan også bruges som små pauser gennem lange spil. Typisk er en episode 2-4 timer lang. Fokus er oftest historie, "moralske" valg og simple puzzles. De fleste er nok kun ca. 30% på artsy-skalaen, til gengæld er der en god bredde på menukortet fra Lynch-stemning og teendrama i Life is Strange til kendinge som Walking Dead, Back to the Future og Game of Thrones.
millenniummillenniumSkrevet 11/02-16 09:03 
Unfinished Swan er klaret på et par timer. Holder nogenlunde men bedst i starten (den hvide verden).
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 11/02-16 09:06, rettet 11/02-16 09:06 
Ville ikke have anbefalet Undertale, da et af dets største styrker nemlig at det hverken er prætentiøst eller selvhøjtideligt, men nu hvor vi alligevel lumper alle indie-spil med særlig stil eller som ikke handler om at skyde på alt ind under kategorien, får spillet da helt klart et kæmpe plus fra mig. :)
Det er relativt hurtigt overstået, men uden at være alt for kort, og er virkelig en oplevelse man kan tage med sig videre i livet, navnlig hvis man går efter at spille 100% pacifist. Det er ikke uden grund at det er blevet mange mediers GOTY for 2015.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
WehnerWehnerSkrevet 11/02-16 16:48 
jaes>
Du kunne også gå en anden vej og spille episodiske spil ... De fleste er nok kun ca. 30% på artsy-skalaen

Det er slet ikke højt nok :p Men dine andre forslag er ikke dumme overhovedet.

Sumez>
Ville ikke have anbefalet Undertale, da et af dets største styrker nemlig at det hverken er prætentiøst eller selvhøjtideligt

Ja, så klarer det heller ikke rigtig cuttet ;)
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
varmtvandvarmtvandSkrevet 11/02-16 19:19 
Jeg kom i tanke om et 5 minutters gratis browser "artsy" spil:
Google: "And everything started to fall"
Retro spil butik Spiller nu: Batsugun, Solar Striker, Legend Of Zelda, The: O...
jaesjaesSkrevet 17/02-16 17:00, rettet 17/02-16 17:01 
Faldt over Eastshade. Udviklerne prøver at lave en slags Elder Scrolls uden kamp, og man spiller en kunstmaler, så det ville nærmest være perfekt i forhold til første indlæg. Men da det ikke er udkommet, kan man jo holde øje med det. Jeg har i hvert fald smidt det på min ønskeseddel.

Det er også flot IMO, specielt for et team på 4-5 mennesker:
https://www.youtube.com/watch?v=l-TtZtPy8Ms

- Meet the Inhabitants - Interact with the locals through dynamic conversations with discoverable topics and branching dialogue.
- Capture Your Surroundings - Compose paintings anywhere in the world and offer them to characters to gain items, knowledge, and unlock secrets.
- Find and Craft - Acquire materials and schematics to surmount obstacles.
- Interweaving Micro-Stories - Actions and dialogue decisions affect future interactions and outcomes as you meet new characters.

Fem artsy-fartsy indiespil?

First-person, but "Not a Walking Simulator".
WehnerWehnerSkrevet 17/02-16 20:55 
Det ser dejligt ud. Jeg håber, at det bliver en succes, så der kommer en konsolversion.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
jaesjaesSkrevet 18/02-16 10:42 
Det er på vej til konsol - ellers ville jeg ikke have nævnt det ;)
WehnerWehnerSkrevet 18/02-16 14:17 
Fint. Det fremgik ikke lige umiddelbart af hjemmesiden.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
Soren47Soren47Skrevet 18/02-16 18:18 
Det lyder som et virkelig fedt spil :D
WehnerWehnerSkrevet 21/02-16 22:24 
Unfinished Swan står som gratis lige nu (eller har det været PS+-spil?). Så det må blive det næste i rækken.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 21/02-16 22:40 
Det har været PS+ :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
WehnerWehnerSkrevet 21/02-16 23:16 
Jeg husker for det meste at føje dem til mit library :)
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
jaesjaesSkrevet 11/09-16 22:37 
Den 22/9 udkommer Virginia til PS4, XBO, pc og Mac fra Variable State, der er startet af en tidligere designer fra Rare og en tidligere animator fra Rockstar.

Hvorfor artsy-fartsy?: Det er en krimi-thriller uden dialog og med, efter alt at dømme, light detektiv-gameplay.

"VIRGINIA is the first game concept we've brought into production since forming Variable State. Inspired by our collective love of 90s TV dramas like Twin Peaks, The X-Files and The Outer Limits, we wanted to create a game which captured their mixture of the inexplicable, the absurd and the mundane. Our missing person drama is set in a world both familiar and strange and tells a story unlike any featured in a game before. VIRGINIA has been in development since early 2014."

http://variablestate.com/press/sheet.php?p=virginia

Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=7kAYh4MJFc8
Pc-demo: http://store.steampowered.com/app/374030/
WehnerWehnerSkrevet 12/09-16 00:04 
Det ser godt nok lækkert ud. direkte på listen med det.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
WehnerWehnerSkrevet 09/10-16 02:08, rettet 09/10-16 02:08 
Det her lyder også pænt artsy.

Wheels of Aurelia
A narrative road trip game set in the roaring Italian 70s, it tells the story of Lella, a restless woman driving on the roads of the western coast of Italy, the famous “Via Aurelia”.
This is an interactive fiction game in the shape of an isometric racer and with a focus on replayability: every playthrough lasts about fifteen minutes and there are sixteen different endings to discover.
The 1970s in Italy were a time of terrorism, kidnappings, and political turmoil. Based on your choices and the places you'll decide to visit you may end up in car chases, illegal street races, or in tense debates with a catholic priest, and more from a cast of characters that you have never met before in a video game.
Full game soundtrack included, including four songs written, composed, and performed for the game in the style of Italian 70s music.


PS Store
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
WehnerWehnerSkrevet 24/11-16 22:28 
Jeg må sige, at jeg rigtig godt kan lide genren. Well, "genren" - de er trods alt ret forskellige. Mangler kun et enkelt for at nå de fem, jeg mentalt planlagde at nupse i år. Så jeg kan godt anbefale andre lige at prøve et par stykker, for det er jo korte spil - og de dukker med jævne mellemrum op på PS+.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 24/11-16 23:03 
Jeg kunne godt tænke mig at give walking sim-genren et forsøg en dag. Jeg er dog ikke rigtig i tvivl om at jeg sikkert vil hade spillene, men jeg vil gerne have dette bekræftet. Jeg synes det er vigtigt at man får prøvet nogle genrer af som måske ikke umiddelbart tiltaler én, for måske man bliver overrasket. Ligesom jeg gav Steins; Gate en chance for nogle måneder siden.
Jeg vil dog først give mig i kast med den når jeg føler at jeg har overskuet og kan gå ind med et åbent sind :)

Jeg har også Everybody's Gone to the Rapture og Gone Home igennem PS+. Hvilket vil du anbefale at starte med? Jeg tænker umiddelbart Gone Home, da der så vidt jeg har kunne bedømme på videoer ikke er ret meget interaktivitet i Rapture.

Jeg vægter næsten altid og uden undtagelse gameplay højest, så det her er nærmest dødsdømt på forhånd :D
Spiller nu: Phantasy Star IV
WehnerWehnerSkrevet 24/11-16 23:11 
Du får stort set ikke gameplay - kun narrativ. Jeg er jo af den skole, der forholder mig ret kritisk i forhold til hvor gode narrativerne i konventionelle spil er. Selv i de konventionelle spil, der får ros for netop historien. Men jeg må virkelig sige, at de her korte, fokuserede "spil" formår noget med fortælling, som jeg ikke har oplevet før.

Gone Home er vel cirka halvt så langt som Rapture, så om ikke andet af den grund, er det mest oplagt at starte med det :)
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
Bede-xBede-xSkrevet 25/11-16 00:52, rettet 25/11-16 01:00 
KK: Hvis du skal have en chance for at holde af genren, ville jeg anbefale ikke at vælge efter PS+ udvalget, men ud fra hvilken genre du er i humør til. Ikke spil genre, men snarere bog/film genre. Typisk når vi genre inddeler i spil mediet er det ud fra en mekanisk betragtning og det er måske på nogle måder lidt ærgeligt, for man kunne sagtens forestille sig en mere følelsemæssig inddeling også ville kunne have værdi, især i takt med at mediet modnes. En der er søger komedie kan fx finde det i både et statisk 2D adventure, nogle first person spil, tredie person spil og meget andet. I den forstand er skelnen mellem spillene på baggrund af hvordan de optræder på skærmen lidt uhensigtsmæssig, da betegnelsen komedie ville være bedre dækkende og potentielt mere sigende for den person der efterspørger humor i spil.

Og det er den slags genre du bør vælge efter med den her type spil, ligesom du ville gøre med bøger og film. Er du i humør til superhelte film, er det måske ikke så smart at starte en krimi osv.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
WehnerWehnerSkrevet 25/11-16 01:20 
I de spil, jeg har spillet, der ville ligge inden for samme brede genre - Gone Home, Everybody's Gone to the Rapture og Firewatch - er det melankolien (og til dels uhygge), der har været fællesnævner. Den passer godt til deres langsomme tempo. Findes der komedie walking sims, Bede? Det kunne være interessant at prøve.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
Bede-xBede-xSkrevet 25/11-16 01:49, rettet 25/11-16 01:50 
Ja, men det er ikke nogle, jeg har spillet så mange af. Det er nemlig også tit enten melankoli eller filosofi tilsat puzzles, jeg falder for, men der er mange som er vilde med sådan noget som The Stanley Parable:

http://www.gamerankings.com/pc/727960-the-stanley-parable/index.html

Der er en helt underskov af genren på indie markedet, hvor Stanley er noget af det højest ratede. Ellers så prøv eventuelt at give nogle af Telltale spillene en chance. De har godt nok en smule interaktion med nogle simple valg/puzzles, men med lidt god vilje, kan man godt sige at det er så lidt, at de læner sig op af walking sim genren. De er også lette at afprøve da de kommer i korte episoder, der både er billige og hvor man hurtigt kan fornemme, om det er noget man vil gå videre med. Tales From the Borderlands har ok humor og er i det hele taget ganske godt.

Og skulle du ende med at holde af de episodiske filmiske adventure spil, som jeg selv er blevet meget begejstret for, er Life is Stange værd at kigge nærmere på, omend man så hurtigt er tilbage ved melankolien :)
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
WehnerWehnerSkrevet 25/11-16 01:51 
Melankoli gør mig bestemt heller ikke noget som sådan :) Denis er ret vild med Stanley Parable, så det var nok værd at tjekke.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
WehnerWehnerSkrevet 07/11-17 21:27 
Slow but steady fik jeg føjet Vanishing of Ethan Carter til de gennemførte.

Jeg synes, det fungerer utrolig godt at tage sådan en lille titel mellem hver AAA. Noget af en kontrast mellem Ethan og Andromeda :)
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig