X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Anbefalinger til B&O CRT


Svar
OdinOdinSkrevet 27/01-16 09:36 
Hej rødder.
Jeg har bemærket at mange af jer har B&O CRT'er i jeres setup, og kunne rigtig godt tænke mig at høre nogle anbefalinger til hvilken model/serie jeg bør går efter.

Lidt baggrund:
TV'et skal bruges til konsolgeneration 6 og nedefter. Tanken er at alle analoge 240/288p og 480i/576i-signaler skal ryge lige i rumpen på den. Jeg er i forvejen garvet CRT-mand og har et par PVM'er og et HD CRT jeg er rigtig glad for, men PVM'erne er for dybe og uhåndtérlige i forhold til deres skærmareal, og mit HD CRT er rigtig godt til lige netop HD, men håndterer ikke SD-materiale så smukt som ældre CRT'er. B&O'er har også den pladsmæssige fordel, at de har ret korte tubes (selvom det selvfølgelig kompromitterer billedgeometrien lidt).

Jeg har længe gerne villet samle et B&O op, men har holdt mig tilbage grundet pladsbegrænsninger og ville egentlig gerne have ventet med at anskaffe mig et til vi flytter næste gang. Der er dog ikke nogen tvivl om, at det rigtige tidspunkt at købe et er nu, for man får dem nærmest smidt i nakken på DBA og jeg vil æde min hat på, at de fleste nok er røget på genbrugspladsen den dag vi får pladsen.

Jeg sigter efter 28-32", og kunne især godt tænke mig at høre lidt om hvorvidt de æder NTSC og PAL60, samt hvor tolerante de er for maskiner med ujævn eller skæv sync. Hvis nogen af jer har erfaringer med hvordan de håndterer jailbars (som især er udbredt på NES/SNES) og andre sjove skavanker er jeg også lutter øren.
Hvordan fungerer det i øvrigt med fjernbetjeninger? B&O elsker jo deres åndede, proprietære løsninger og atypiske RF/IR-protokoller, så kan man få dem til at lege sammen med en learning/multi-remote?
--Skrevet 27/01-16 09:42, rettet 27/01-16 09:52 
Jeg kender ikke til alt det tekniske ved de forskellige B&O modeller, dog ved jeg af erfaring, at mit ikke kan bruges til noget uden fjernbetjening. Skulle du ende med at få et uden remote, ligger jeg inde med en ekstra som du må få :)
Spiller nu: Animal Soccer World
OdinOdinSkrevet 27/01-16 09:52, rettet 27/01-16 09:53 
Hahahah. Det anede mig. ^_^
Dit tilbud kan jeg meget vel få brug for, så det er jeg yderst taknemmelig over.
OdinOdinSkrevet 27/01-16 09:55 
Hvilken model TV er det for øvrigt du har i dit setup, m1chelsen? Bare for reference.
Soren47Soren47Skrevet 27/01-16 11:37 
Ja, jeg har selv lige haft en masse problemer med et MX4002, fordi der ingen fjernbetjening var med. Vi fandt en Beolink 1000, som vi, efter mange trængsler, endelig fik til at virke!
Det er virkelig irriterende, at der kun er to knapper på selve TV'et og at det ikke er muligt, at skifte til AV-stikkene uden en fjernbetjening.
Jeg har det stående hos mine forældre sammen med min Sega Master System som kan køre i 60 Hz. Jeg skal få afprøvet det en masse næste gang jeg tager derhen. Desværre er jeg - heldigvis? - ret blind overfor alle de issues som du snakker om, så jeg kan nok ikke være til megen hjælp dér ;)
--Skrevet 27/01-16 15:13 
Odin>
Hvilken model TV er det for øvrigt du har i dit setup, m1chelsen? Bare for reference.

Beovision MS 6000

Jeg fik det kvit og frit via Gul&Gratis. Dog skulle jeg anskaffe mig en remote efterfølgende, da den ikke fulgte med. Derfor jeg gør opmærksom på det, da disse som regel er dyrere, end selve TVet :P
Spiller nu: Animal Soccer World
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 27/01-16 15:36 
Mx6000 - mx8000
Gå efter dem.
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
KillerBean2KillerBean2Skrevet 27/01-16 18:55 
Ja, gå efter MX- modellerne. Jeg har selv et lille MX4200, og det har et super sprødt RGB-billede :)

Mht. at skifte mellem AV-kanalerne, så skifter et TV automatisk til et SCART-stik, hvor der registreres mellem 10 og 12 volt på pin 8. De fleste gamle konsoller har dog desværre kun en 5-volt at gøre godt med på AV-udgangen, men man kan godt fuske sig ud af det med en spændingsdobler. Det plejer jeg altid at gøre. Men så har man selvfølgelig stadigvæk problemet med ikke at kunne skue op og ned for lyden :D
AV Intelligent Terminal
OdinOdinSkrevet 27/01-16 20:12 
Mange tak for tips indtil videre. Ved at lure lidt på specs fik jeg også snævret det ned til MX6000 (eller MX4000/4002/4200 hvis jeg beslutter at gå efter en 21" model til skrivebordet i stedet), så det var rart med bekræftelsen.
Hvad med NTSC og PAL60, Killerbean - æder dit MX4200 det?
Mes1983Mes1983Skrevet 27/01-16 20:33 
Mit mx4002 æder i hvert fald ntsc helt fint.:-)
slk486slk486Skrevet 27/01-16 21:29 
Er det nemt at smide en spændingsdobler i scart stikket kb?
j/k
KillerBean2KillerBean2Skrevet 27/01-16 21:55, rettet 27/01-16 21:58 
Odin>
Hvad med NTSC og PAL60, Killerbean - æder dit MX4200 det?

Jeg har ikke fodret det med andet end RGB, så jeg kan ikke bekræfte NTSC. Men det har i hvert fald ingen problemer med 60Hz :)

slk486>
Er det nemt at smide en spændingsdobler i scart stikket kb?

Jeg laver små fugleredder ud af en ICL7660, to germanium-dioder og to 10uf/16v elektrolytkondensatorer og pakker dem ind i en stump krympeflex. Det er ikke optimalt, men det virker, og der er plads til det i stikket :D

EDIT: Et bedre alternativ ville nok være at bruge sådan noget som dem her: http://www.ebay.co.uk/itm/DC-DC-Step-Up-Power-Supply-Module-3-6V-5V-to-12v-Boost-Mini-Micro-Converter-N130-/221815164258
AV Intelligent Terminal
nerosnerosSkrevet 27/01-16 22:17, rettet 28/01-16 07:40 
ChronoSousa>
Mx6000 - mx8000
Gå efter dem.

Hvorfor ikke MX7000 det har bedre lyd end MX6000?

Hvis man skal lege med B&O er det vigtigt at kunne komme ind i service menu'en.

Faktisk ville jeg hellere gå efter en SONY 28 CRT model af en eller anden slags. Intet slår Trinitron! Jeg har været meget CRT igennem og der er faktisk visse ting et B&O ikke kunne synce med :-(

Lige nu køre jeg med en SONY GDM f520 21 CRT monitor. Den anden bedste CRT monitor i verden efter FW900 modellen. Den køre både HD til det moderne og RGB retro spil igennem min XRGB2+. Tater on the fly uden pis. Mit Naomi ligner en milliard på den skærm!
Bashful Neophyte
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 27/01-16 23:23 
mx6000 til mx8000 (mx6000/mx7000/mx8000)
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
nerosnerosSkrevet 28/01-16 07:39 
Klart...! Jeg sov i timen sorry ;-)
Bashful Neophyte
OdinOdinSkrevet 28/01-16 10:27, rettet 28/01-16 10:30 
neros>
Hvorfor ikke MX7000 det har bedre lyd end MX6000?

Hvis jeg ikke kan få fingre i et MX6000 er det bestemt en god andenprioritet. Jeg er dog meget bevidst om at det her er gamle fjernsyn, så de ekstra højttalerenheder og forstærkere vil for mig først og fremmest bare betyde flere ting der potentielt kan gå i stykker. Jeg nyder god lyd, men det er overkill til det jeg skal bruge det til.

Faktisk ville jeg hellere gå efter en SONY 28 CRT model af en eller anden slags. Intet slår Trinitron! Jeg har været meget CRT igennem og der er faktisk visse ting et B&O ikke kunne synce med :-(

Jeg har skam sonderet terrænet, og at valget faldt på B&O (trods min aversion mod deres propritære gøgl) skyldes to ting:
1. Der er stort set ingen 4:3 Trinitron-fjernsyn at finde på brugtbørserne, altimens det vrimler med B&O-modeller.
2. Det er en håbløs opgave at skille snot fra skæg med SONYs Trinitron-lineup. Der har været produceret over tusinde modeller siden halvfjerdserne - og langt fra alle er gode. Det er enormt svært at finde information om hvad der sidder indeni de forskellige modeller, og to fjernsyn fra samme serie med et enkelt nummer eller bogstav til forskel i modelnummeret kan have vidt forskellig indmad. Til sammenligning har B&O meget få modeller og det er meget nemt at finde brugerbeskrivelser, video og screenshots af deres output fra 240p-folket. Det stærke community gør det også nemmere at finde tutorials til reparation og vedligehold.

Så summa summarum: Jeg ville skidegerne have et godt 4:3 Trinitron-TV, men de hænger ikke på træerne mere og jeg famler i blinde.

Jeg er dog glad for at du lige nævner at B&O'erne har problemer med sync på visse maskiner. Kan du nævne hvilke du har haft bøvl med (Neo Geo bliver nok ikke relevant for mig)? Selvfølgelig kan jeg gøre en del selv med syncstripper/cleaner kredsløb, men det ville være meget fedt at vide på forhånd.

Lige nu køre jeg med en SONY GDM f520 21 CRT monitor. Den anden bedste CRT monitor i verden efter FW900 modellen. Den køre både HD til det moderne og RGB retro spil igennem min XRGB2+. Tater on the fly uden pis. Mit Naomi ligner en milliard på den skærm!

Det er begge to PC-monitorer. Ikke TV-skærme. Jeg har skam adgang til SONY CRT PC-monitorer, men det er en helt anden æstetik man får ud af dem. Det er de tykke, tydelige scanlines og blødere output fra TV jeg søger.
nerosnerosSkrevet 28/01-16 12:47, rettet 28/01-16 12:53 
Jeg mener bestemt at MX7000 serien koster det samme som MX6000 men måske jeg tager fejl.

Jeg mener det er Sony WEGA serien som skulle være de bedste CRT tv skærme nogensinde, men lige i hælende kommer B&O's tv.

B&O MX7000! Et must see hvis man vil købe B&O: ( Tjek: Ultimate retro gaming CRT - user guide included below) ;-)
https://www.youtube.com/watch?v=dyvN6HZw4I0

Jeg har nok mest haft problemer med arkade på B&O og PC-engine husker jeg. Mit MX4000 kunne simpelthen bare ikke finde signalet og ville ikke synce? Neo Geo kørte fint sjovt nok.

Da jeg spiller mest arkade er en rigtig CRT monitor best for mig. Jeg kan simpelthen ikke tåle overscan, og så var jeg træt af problemer med sync med diverse konsoller.
Bashful Neophyte
OdinOdinSkrevet 28/01-16 13:04 
neros>
Jeg mener bestemt at MX7000 serien koster det samme som MX6000 men måske jeg tager fejl.

Nej, du har skam helt ret. Brugt koster de det samme. Alt fra 0-1000kr. Men som nævnt var det ikke prisen der var afgørende for valget af MX6000.

Et must see hvis man vil købe B&O:
https://www.youtube.com/watch?v=dyvN6HZw4I0

Jeps. Jeg har allerede set både videoerne fra henholdsvis Futurematt5 og Faginrs500 (som jeg trofast har abonneret på i årevis). De har begge rigtig meget god info at byde på.

Jeg har nok mest haft problemer med arkade på B&O og PC-engine husker jeg. Mit MX4000 kunne simpelthen bare ikke finde signalet og ville ikke synce? Neo Geo kørte fint sjovt nok.

Ah-ja. Det er vist ikke første gang jeg har hørt om at sync'en på PC Engine ligger lidt udenfor spec. Det kunne være jeg for sjovs skyld lige skulle tage min euroSCART-moddede PC Engine med ud til sælgeren når jeg kommer så vidt.

Da jeg spiller mest arkade er en rigtig CRT monitor best for mig. Jeg kan simpelthen ikke tåle overscan, og så var jeg træt af problemer med sync med diverse konsoller.

Det kan jeg sagtens forstå. Der er ingen tvivl om at multisync-monitorer som PC CRT'er og PVM'er løser et væld af problemer. Men førstnævnte er for skarpe til det jeg gerne vil have. Til konsolbrug er overscan ydermere også en god ting i mange tilfælde, da spillene trods alt var designet til det og der ofte foregik en del tegnerutineoptimering og andet skrald ude i overscan-området på især de ældre maskiner.
nerosnerosSkrevet 28/01-16 13:29, rettet 28/01-16 13:34 
Jeps også meget fedt at man kan få de-interlacing og scanlines på sit B&O når man spiller Xbox360. Tænker på CAVE etc spil osv. Futurematt5 lagde en video op om det for nogle år siden.

Ja nok godt at tage noget test værk med når du kommer så vidt.

I mit tilfælde skal billedet fylde hele skærmen og det skal stå perfekt ligesom en ægte arkade skærm. Jeg spiller næsten udelukkende arkade spils pcb'er. Spiller sjældent på konsoller nu til dags.
Bashful Neophyte
OdinOdinSkrevet 28/01-16 13:40 
neros>
Jeps også meget fedt at man kan få de-interlacing og scanlines på sit B&O når man spiller Xbox360. Tænker på CAVE etc spil osv.

Ja, den feature var en uventet bonus at kunne slå til via servicemenuen. Xbox 360 bliver ikke relevant for mig, men der var faktisk en del konsolgeneration 5- og 6-titler og kompilationer der outputtede arkadekonverteringer i interlace, og her kommer det bestemt til sin ret.

og det skal stå perfekt ligesom en ægte arkade skærm.

Hahahaha. Jeg vil tro RJK har noget at indvende her. ^_^
nerosnerosSkrevet 28/01-16 13:42, rettet 28/01-16 13:48 
Ægte arkade er japanske kabinetter i mit hoved ved godt folk elsker nostalgi og JK's trækasser.

Men RJK har vel også et par Blast City's i hus i hans flotte museum eller er det egen samling nu?
Bashful Neophyte
OdinOdinSkrevet 28/01-16 14:00 
Min pointe var blot, at arkademonitorer ikke står "perfekt" og faktisk ligger ret fjernt fra PC-monitorer i skarphed og udtryk. Det gælder også de japanske. Selv BVM'er og professionelle CRT-projektorer til lige under en halv million har masser af sjove uniformitetsproblemer. Alle analoge skærme har deres quirks. Men jeg forstår hvad du mener. ^_^
nerosnerosSkrevet 28/01-16 14:11, rettet 28/01-16 14:12 
Hehe godt så jeg er ikke så teknisk på de vejne ;-)

Har lige selv prøvet at søge lidt på Sony crt'er på dba men fandt intet.

Rigtig nok så er der stor charme i den bløde glød man får fra et godt gammelt dags billedrørs tv.
Bashful Neophyte
nerosnerosSkrevet 03/07-16 12:40 
Jeg tænker lidt på at købe et lille 15 tommer MX1500 til at tage frem i stuen om aftenen.

Hvad er jeres erfaringer med den model? Kan det bare sådan nemt køre japanske konsoller som Famicom og PC-Engine?
Bashful Neophyte
OdinOdinSkrevet 03/07-16 17:08 
Jeg har desværre ikke erfaring med MX1500'eren, så jeg må være dig svar skyldig her. Jeg vil dog lige indskyde at jeg har en 14" JVC PVM i overskud hvis det er (model TM-A140PN). B&O er dog selvfølgelig mere "stue-pænt". ^_^
millenniummillenniumSkrevet 03/07-16 17:23 
Jeg har MX1500 men har kun brugt det til C64. Kan godt lide designet på det, lækkert og kompakt, hvis man ikke har en stor man-cave til sit foretagende.

Mit har så en mærkelig defekt, hvor color skrues helt i bund og brightness helt op hver gang jeg tænder det.

Derudover er det en fiks sag.
The medium is the message.
nerosnerosSkrevet 03/07-16 23:23 
Tak for svarene drenge. Ok jeg må vel bare prøve mig lidt frem og købe et billigt derude.

Tak for budet Odin med din PVM men jeg vil hellere have et B&O denne gang. Jeg skal bare bruge et lille kompakt tv en PVM fylder for meget.
Bashful Neophyte
DarkbeatDarkbeatSkrevet 04/07-16 03:48, rettet 04/07-16 05:09 
Jeg har lige læst lidt op på B&O TV via en lang tråd på shmups forum, der dukkede op da jeg googlede lidt. Man skal være lidt opmærksom når man køber MX fjernsyn, da de har været produceret siden 1991 og har lidt forskellige konfigurationer.

Dog kan man nemt identificere om det er det rigtige TV man køber via den label der sidder bag på.
Generelt skal man kigge efter noget der har SW 3.1 og opefter og være opmærksom på at nogen af de rigtig gamle modeller kun kører 50 hz (der skal nok helst stå 50 - 60 hz på labelen).

Man kan se ud fra serienummeret hvad år det er fra:

08***: 1991
09***: 1992/93
10***: 1995/95
11***: 1996
12***: 1997
13***: -
14***: 2000
15***: 2001
16***: 2002
17***: -
18***: 2005
19***: 2006
20***: 2007
21***: 2008/09

Her er f.eks. et rigtigt godt MX 4000 på DBA. Det skulle gerne være lavet i 2001 (selvom det har copyright 1998), understøtter 60 hz og har SW 4.5. Det er dog uden fjernbetjening, så det skal man nok ikke købe.
http://www.dba.dk/billedroer-bang-olufsen-mx/id-1016375528/

Anbefalinger til B&O CRT


Her er en lang guide link fra midt i megatråden på shmups forum:
http://shmups.system11.org/viewtopic.php?p=956819#p956819
nerosnerosSkrevet 04/07-16 07:11 
Ok mange tak Darkbeat :-) Rigtig god info!

Det jeg har kik på nu og som du sendte et link til mig i går har desværre afrevet label så man kan ikke se hvad serie nummer det har eller om det kan køre 60hz?

Nå men måske ved sælger det..
Bashful Neophyte
DarkbeatDarkbeatSkrevet 04/07-16 07:44 
I servicemenuen kan man se serienummeret, men jeg ved ikke hvornår man kan regne med cut-off for hvornår de startede på 60hz.
nerosnerosSkrevet 04/07-16 09:49 
Hmm ok...Jeg venter svar fra sælger nu :-)
Bashful Neophyte
nerosnerosSkrevet 06/07-16 17:27 
Det er åbenbart svært at finde et MX1500 til ordenlige priser der kan vise 60hz. Faktisk er jeg ikke støt på et endnu heller ikke af dem som er dyre?

De små MX1500 modeler må da kunne klare 60hz?
Bashful Neophyte
DarkbeatDarkbeatSkrevet 07/07-16 14:33, rettet 07/07-16 14:34 
Ifølge det hér blev de kun lavet fra 1988 til 1990, som er et relativt kort vindue i forhold til MX4000. Jeg ved ikke om det først var i midt eller slut 90'erne man begyndte at have 60hz i TV herhjemme og jeg kan ikke finde noget på google.

https://www.beoworld.org/prod_details.asp?pid=631
nerosnerosSkrevet 07/07-16 22:40 
Ja der er ikke nogen information omkring det? Nåh men ellers må jeg finde et andet lille 14 tommers tv derude et sted.
Bashful Neophyte
KTCKTCSkrevet 09/08-16 15:02 
Jeg har nu endelig fået sat mit "nye" MX6000 til, og prøvede at sætte min Amiga 500 til via RGB Scart.
Desværre ruller billedet ned over skærmen, og det er jo ikke så smart.

Jeg har forsøgt at sætte et andet RGB scart kabel til med samme resultat, og har også prøvet at sætte Amigaen til et andet TV, og der virker det fint, så der er åbenbart et eller andet de ikke kan blive enige om.

Efter lidt googlen har jeg fundet frem til service menuen (MENU-1-1-GO), og har sat alle værdierne til noget, som jeg kunne læse mig til er standard, men dette har ikke hjulpet.
RDR 36
GDR 39
RCU 33
GCU 15
BRI 3
COL 3
Hfq 26
Hph 51
Ham 29
Vam 13
Vsc 11
Vsh 24
Vli 19
EWc 16
EWp 26
EWt 45

Jeg har også forsøgt begge SCART indgange med nogenlunde samme resultat.

Jeg har også prøvet en række forskellige Hfq indstillinger, hvilket ikke umiddelbart gav pote, heller.

Fjernsynet er et Beovision MX 6000 SW 3.1.

Er der nogen herinde, som har en idé til, hvordan jeg får min gode gamle PAL Amiga 500 til at snakke sammen med B&O fjernsynet, for på papiret er det jo drømmescenarie til et lækkert billede?
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
DarkbeatDarkbeatSkrevet 10/08-16 04:02, rettet 10/08-16 04:06 
Hvis billedet ruler kan det være at fjernsynet tolker signalet som noget andet end det er. Er det RGB sådan en Amiga spytter ud?
I så tilfælde prøv det her:

Both of the AV Scart inputs are capable of accepting RGB video via the 21 pin connector. However, sockets must be configured correctly. To do this:

MENU > SETUP > SOCKETS

Set AV-1 to V-TAPE 1 and AV2 to V-Tape 2 or V-AUX.
You will then need to access these AV input channels using the corresponding button on your remote, or via the LIST function to obtain addition commands from the programmable beo4 remote. These are RGB configured inputs and MAY NOT provide a stable colour image for NTSC or composite signals in all cases. It may require some trial and error to establish the best input signal for any given console / system. The TV does however accept both 50hz and 60hz signals, and both PAL and NTSC signals.
----

Før jeg havde fået sat sockets korrekt opførte min RGB NES sig også underligt på det og viste kun et meget utydeligt sort/hvid billede.
KTCKTCSkrevet 10/08-16 09:22 
Tak for svaret.
Jeg havde konfigureret sockets, men kan dog stadig ikke finde ud af at skifte imellem dem. Det ser dog ud til, at der er noget autosense halløj.

Jeps, det er lækker RGB, den spytter ud, som jeg har brugt på en del forskellige fjernsyn gennem tiden.

Her til morgen, scroller billedet endnu vildere end før, så jeg ved ikke helt hvad den har gang i...
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 10/08-16 11:35 
Måske et dumt spørgsmål, men du har spænding på pin 16 i RGB kablet, ikke?

http://mastersystem.dk/modding/pinouts.php

Det kan også være at det er nødvendigt med en modstand på sync-signalet, hvis spændingen her ligger for langt over standard. Mange fjernsyn er ligeglade med den slags, mens andre ikke er.
Spiller nu: Phantasy Star IV
KTCKTCSkrevet 10/08-16 12:15 
Nu har jeg lige kigget på SCART stikket, og kan se at følgende pins er monteret:
2, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 13, 15, 16, 17, 20.
Så det er Audio in left, RGB blue ground, Audio in left, RGB blue input, Switch (+12V), RGB green ground, RGB green input, RGB red ground, RGB red input, RGB blanking, Video ground, Composite video input.

Jeg vil lige forsøge at finde mit multimeter, så jeg kan måle hvor meget spænding, der smides ud på pin 8 og 16.
Det er umiddelbart næsten sikkert, at der er spænding på pin 16, da fjernsynet tænder og automatisk skifter over på det rette input, når Amigaen tændes.

Jeg forsøgte også lige at sætte en Amiga 1200 til i stedet, hvis det nu skulle være dårlige caps i min Amiga 500, der drillede, men det er samme resultat her.

Så vidt jeg kan læse mig til, skal der gerne være mellem 1-3V på pin 16 for at det bliver identificeret som RGB.
Jeg går ud fra, at den benytter pin 20 til sync, ikke?
Så vidt jeg kan læse mig til, bør det være omkring 1V på pin 20. Er det også det dine erfaringer siger?
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 10/08-16 12:33 
Jeg har aldrig været ude for et TV der ikke switchede til RGB med 5V på pin 16, men det er jo B&O vi snakker, så det er ikke utænkeligt at de er unødvendigt vanskelige her (lækre billeder, men forfærdelig betjening af deres apparater, så intet overrasket mig fra dem), prøv evt at smide en modstand på for sænke spændingen. Pin 20 er sync ja.

Hvis jeg husker rigtigt skal spændingen på videosignaler være omkring 0,7V, men jeg lod mig engang fortælle at dette ikke kan måles uden et oscilloskop (som jeg stadig ikke har fået erhvervet mig), så jeg må ærligt sige at jeg ikke har testet dette. Afhængig af konsoller plejer det at være modstande mellem 75 og 650ohm man smider på (hvad jeg har set i hvert fald), så du kunne prøve nogle forskellige inden for disse værdier og se om det gør en forskel.
Spiller nu: Phantasy Star IV
KTCKTCSkrevet 10/08-16 13:43 
Nu prøvede jeg lige at sætte Amigaen til via composite i en SCART adapter, og der kommer billedet igennem som forventet...
Jeg ville jo helst, at det bare var en lille indstilling i service menuen, som kunne få mig videre her.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 10/08-16 13:46 
Det kan jeg ikke hjælpe med.
Har du haft held med RGB fra andre systemer. I så fald ved du om det er Amigaen eller TV'et den er gal med.
Spiller nu: Phantasy Star IV
--Skrevet 10/08-16 14:04 
Nu ved jeg ikke om det er samme problematik, men når jeg afviklet mit ene (bootleg) arcadespil via min SuperGunStick(TM), på mit B&O, så ruller billedet også. Når der har rullet i 1-2 minutter syncer den langsomt, og så er billedet stabilt.

Har du forsøgt at lade det rulle i noget tid?
Spiller nu: Animal Soccer World
DarkbeatDarkbeatSkrevet 10/08-16 14:05 
Det lyder lidt som det samme Socket problem jeg havde. Min RGB Nes gik som sagt forfærdeligt igennem og det samme var tilfældet for min Mega Drive indtil jeg skiftede til 50hz på den. Så opfangede TVet det som composite og viste billede med farver.

Selvom vejledningen forklarer det med nogen lidt andre ord, tror jeg at man bare skal have binded AV-1 til en knap der passer på remoten. Hos mig er V-TAPE1 vidst nok den knap der hedder V.MEM på remoten.
KTCKTCSkrevet 10/08-16 14:20 
Konsolkongen:
Jeg har kun prøvet mine forskellige Amigaer indtil videre, men vil da forsøge med en Xbox (hvis jeg tør sætte den til), PS2 eller Wii/Gamecube. Ellers tror jeg faktisk ikke jeg har RGB scart til andre af mine maskiner.

m1chelsen:
Det med at den gik helt amok med scrolleriet her til morgen i forhold til i aftes, passer faktisk fint med det du siger, for efter et stykke tid, kom den til at fungere som i aftes. Dog mangler den lige det sidste for at være helt stabil.

Darkbeat: Det er tydeligt RGB signal der scroller, kan jeg se, for da jeg testede med composite tidligere, var der markant forskel i billedkvaliteten (som forventet).
Jeg prøvede faktisk at sætte maskinen til NTSC, da jeg havde min A1200 sat til, men dette gjorde ikke sagen bedre.
Remoten er (så vidt jeg kan se) en BEO4, og jeg har vist prøvet alle knapperne for at skifte imellem de to porte.
Anbefalinger til B&O CRT
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
KTCKTCSkrevet 18/08-16 16:03, rettet 18/08-16 16:21 
Og så er der også sket noget nyt i sagen med min Amiga, som gav et rullende billede på mit B&O MX6000.
Jeg købte i går nogle 330 Ohms modstande, og monterede en af disse på pin 20 i et SCART forlængerkabel, og med det samme var der lækkert og roligt RGB billede på fjernsynet.
Jeg kunne læse mig til, at Amigaen sender 5 volt ud på benet, hvor specifikationen siger 1 volt på TV. Jeg har brugt kablet på en del fjernsyn tidligere, og har aldrig haft problemer, men B&O er åbenbart mere emsige med dette. Kablet er nok oprindeligt lavet til en monitor, så det kan være derfor det ikke passer helt til TV specs, og jeg ved ikke om andre enheder kan have samme problem.
Under alle omstændigheder får I løsningen her, hvis I selv løber ind i problemer med rullende billede på RGB SCART på B&O.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 18/08-16 16:12 
Kewl. Fedt du fik det til at virke. Tænkte nok at problemet var så simpelt :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 05/04-23 18:43 
Nogle der ved/kan huske hvordan man gemmer/save sin indstillinger/settings på et B&o mx8000?

Så tv’et starter op altid med dine nye indstillinger. (Lyd/billedet)
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
KroeboCopKroeboCopSkrevet 05/04-23 19:00, rettet 05/04-23 19:02 
Checkede lige på mit MX8000. Nede i højre hjørne står der "Go" gem, inde under hver af disse indstillinger. Har også lige slukket og tændt og kan se at den gemmer det :=)

Edit:
Så tryk på "Go" Knappen og det skulle virke :=)
Hoid to colony C05 where the computer is...
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 05/04-23 20:10 
Tak, det virket.
Det stod også i bunden af tv’et. Så det bare ikke :p
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig