X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Spilåret 2015 + forventninger til 2016


Svar
jaesjaesSkrevet 02/01-16 12:09, rettet 11/01-16 23:16 
Delvist inspireret af andre fora. Post fx:

- Favoritspil og/eller bedste spiloplevelser i 2015 (ok at nævne andet end 2015-titler)
- Forventninger og/eller mest ventede spil i 2016

The Witcher 3 er i øvrigt den store GOTY-vinder i 2015:

EDIT: Liste opdateret den 11/1-15

The Witcher 3: Wild Hunt - 204 (critics - 143; readers - 61)
Fallout 4 - 44 (critics - 32; readers - 12)
Metal Gear Solid V - 25 (critics - 25; readers - 0)
http://gotypicks.blogspot.dk/2015/09/2015-game-of-year.html

---

Jeg har igen i år spillet ret lidt og Life is Strange (Ep. 1) er det eneste fra 2015 :P

Det bedste i 2015 (tilfældig rækkefølge):

Deus Ex: Human Revolution - stort set ligeså godt som Deus Ex
Ultima VII - småbøvlet men godt
Gran Turismo 6 - serien er tilsyneladende tilbage på sporet (sprang 4 og 5 over)
2015 gav mig ny interesse i FPS og racing - to genrer jeg har rørt meget lidt de foregående 8-10 år

Want! 2016 (tilfældig rækkefølge):

No Man's Sky
Final Fantasy XV
The Witness
Dreamfall Chapters
PSVR

Boblere: Zelda Wii U, Horizon Zero Dawn, Doom, Thimbleweed Park, Deus Ex: Mankind Divided, Unravel, Far Cry Primal, Star Fox Zero.
JmogJmogSkrevet 02/01-16 12:56 
Bedste spiloplevelse 2015: MGS5: The Phantom Pain. Udover at det er et fantastisk spil, så har det hooked mig på at opleve alt i Snakes historie. Genspillede MGS1 fornyligt og er nu godt på vej igennem MGS2, som jeg for første gang nyder. Fire spil foran mig, herligt!

Andre gode ting i 2015: Det lykkedes mig endelig at blive fanget af et Souls-spil i form af Bloodborne. Igen, fire spil foran mig, når jeg er færdig med det, hvilket er skønt.

Mest ventede spil 2016: No Man's Sky og Horizon. Elsker interessante scifi verdener og det ser de ud til at levere

Andre store forventninger til 2016: PSVR og Nintendo NX. Ikke sikkert at NX kommer i år, men vi finder endelig ud af hvad den er. Håber stadig på en stationær/håndholdt hybrid.
Bede-xBede-xSkrevet 02/01-16 14:59, rettet 02/01-16 15:28 
Det har været et fremragende spil år efter min mening med en enorm variation i udgivelserne. Min top ti:

The Talos Principle
Earth Defense Force 4.1: The shadow of new despair
Axiom Verge
Soma
Life is Strange
The Witcher 3
Ori & the Blind Forest
Environmental Station Alpha
Until Dawn
Elliot Quest

Ved godt at nogen af titlerne er fra sidste år, men da de har fået genudgivelser på nye formater i år, synes jeg godt jeg kan tillade mig at tage dem med. AAA markedet er stadig for præget af komite design til at fortjene ovenud begejstring, men det til trods har året været betydeligt bedre end sidste, hvor det var så tomt, at man til tider så titler som Shadow of Mordor og Dragon Age: Inquisition pryde årets spillister. Det ville være helt utænkeligt, hvis de var kommet i 2015.

The Witness er det spil jeg ser mest frem til i 2016 og så selvfølgelig at få hentet op på alle de titler jeg ikke fik spillet i det forgangne år: Her Story, Xenoblade, Stasis, Fallout, Age of Decadence... Listen af missede titler er som altid lang :)
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
millenniummillenniumSkrevet 02/01-16 18:35, rettet 04/01-16 10:37 
Mit 2015 har været lidt specielt.

En gennemsyret svækket interesse for moderne spil skyllede gennem kroppen, mens jeg frådende har kastet mig over en reetablering af gamle konsoller. Jo, jeg har haft lidt hygge med Assassins Creed Black Flag og Stick of Truth, men min PS3 har måttet vige pladsen for min genfundne glæde ved old school gaming.

SNES samlingen er vokset radikalt. Min gamle SNES stod af og jeg måtte lynhurtigt skaffe en ny, billig tysker-udgave gennem DBA, plus jeg har fået Zelda LTTP og Castlevania IV tilbage i folden.

Game&Watch samlingen er vokset stødt, og jeg har stadig et par must-buy på listen.

Og så har jeg jo en bankkonto som bløder via ebay, hvor jeg har generhvervet mange af de C64 klassikere, som jeg dengang kun havde i crackede versioner.

Hvad sker der i 2016?
Der kommer helt sikkert en PS4 hjem. Jeg er forsigtig forventningsfuld over PSVR og der er efterhånden er par must-own titler, såsom nuværende Star Wars Battlefront og kommende Uncharted 4. Forhåbentlig kan next generation gaming og old school være lidt mere ligeværdige i 2016.
The medium is the message.
WehnerWehnerSkrevet 03/01-16 23:07 
Jeg har spillet få spil meget i år. De bedste oplevelser var:

1. Witcher 3

Helt utroligt, at CD Project Red kan matche og på nogle punkter overgå Skyrims ambitionsniveau. De er rykket direkte op i superligaen.

2. Destiny: The Taken King

Hvis spillet var udkommet med denne expansion, ville det have fået markant bedre anmeldelser. Destiny gik direkte fra, at man havde lavet alt relevant en dags tid eller to efter weekly reset, til at man nu har svært ved at nå alt. Jeg tog faktisk konsekvensen og stoppede, da jeg havde gennemført raid på hard. Det tog for meget tid.

3. Dragon Age: Inquisition

Fik først spillet det i år. Det var noget bedre end forventet, man ikke i nærheden af Witcher.

Honourable mention: Halo 5. Lidt ærgerligt, at det ikke sniger sig højere op, men Bungie-magien mangler.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
SumezSumezSkrevet 04/01-16 13:31, rettet 04/01-16 14:09 
Hvad jeg fik opnået i 2015:

- Gennemførte både Zelda 1 og 2 for første gang. Seriøs backlog lige der. Derudover var der ikke så meget indhug i min backlog, men dog mere end normalt. Også samtlige Ninja Gaiden spil til NES.
- Gennemførte Rainbow Islands. Sådan helt rigtigt, den gode slutning, med de 3 ekstra øer og en "maxet*" score på 9.999.990. Første arkade 1cc nogensinde for mig.
- Startede en fælles Twitch-kanal med en kammerat som fremover skal benyttes til månedlige streaming-sessions
- Flyttede til nyt hus, med et nyt lille rum dedikeret til spil, som bliver spændende at sætte op i starten af dette år.
- Klarede knap 40 spil af min #52gamechallenge. Dette år skal blive alle 52!


Bedste nye spil 2015:

Witcher 3 - Overworld-formlen lider et tydeligt tab af indlevelse i forhold til de små koncentrerede kapitler i 2'eren, men gameplay-mæssigt passer det bedre ind i konceptet, og selvom det IMO ikke er påniveau med W2, giver det baghjul til alle andre open world fantasy-spil og får ellers gode spil som Skyrim og DA: Inquisition til at fremstå enormt dovne i deres uendelige gentagelser og saml-87-af-det-samme-quests. Detaljeniveauet er ganske enkelt absurd, og spillet føles gigantisk og uendeligt uden man kører alt for meget død i det.

Bloodborne - Føler lidt metaltræthed i forhold til Demon's og Dark Souls, men alligevel en klar forbedring i forhold til DS2. Stadig ekstremt kvalitet over nærmest alt andet AA(A) til konsollerne.

Castle in the Darkness - Fantastisk overset lille perle af et indie-metroidvania

Arkham Knight - Savner den overflod af Batman-skurke man fandt i Arkham City, men spillet er stadig høj kvalitet


Bedste andre spiloplevelser 2015:

Shin Megami Tensei IV - dejligt endelig at få gjort indhug i den serie efter jeg gik død i det ellers fantastiske Strange Journey.
Steins;Gate - har ikke spillet mange Visual Novels, men det her fremstår alligevel for mig som noget af det bedste i genren, virkelig gennemført og gribende historie med gode figurer.
Ninja Gaiden-serien - selvfølgelig
Sonic Generations - samlede det op igen for at få S rank og alle collectibles, og spillet voksede virkelig på mig. Gjorde mig pludselig til stor fan af 3D Sonic, bare ærgerligt at alle andre spil af slagsen er virkelig elendige.



Forventninger til 2016:

- Skal have sat mit spilrum op så der er styr på det hele, alle maskiner er sat til, man kan spille alt på både PVM og fladskærm efter humør, og alt (inkl. arkademaskine) automatisk ryger til en dedikeret streaming-computer.

- #52gamechallenge

- Alle de samme spil jeg har haft på min most-wanted liste de sidste 3-4 år, for ingen af dem er udkommet endnu.... Ja, vi snakker naturligvis om The Last Guardian, Final Fantasy XV og No Man's Sky.
Derudover ser jeg meget frem til det næste Zelda og Platinum's Nier-efterfølger.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
jaesjaesSkrevet 04/01-16 13:45, rettet 04/01-16 13:46 
Kan fornemme på det hele, at jeg snart skal i gang med Witcher 3 eller Dragon Age: Inquisition. Var ellers ret træt at fantasy på et tidspunkt, men et par års pause fra spil med fantasy-tema har givet fornyet appetit. Og kan desværre ikke fortsætte med Skyrim da min PS3 er syg.

Det bliver nok W3, selvom jeg nok burde starte med Inquisition for ikke at føle en nedgradering.

Er der ikke noget om, at langt det meste 'busy work' i Inquisition er frivilligt - så hvis man dropper meget af det, kan spillet godt give en rigtig god oplevelse?
ChronoChronoSkrevet 04/01-16 14:05 
Jeg har ikke fået spillet frygteligt mange spil i 2015, men den klart bedste oplevelse har været "80 Days". Fantastisk spil i visual novel genren - jeg har gennemført det mange gange efterhånden. Det næstbedste har været Fallout 4, men jeg er dog ikke færdig med det endnu.

I 2016 ser jeg frem til:
The Witness
Mass Effect: Andromeda
Zelda Wii U
No Man's Sky
EVE Valkyrie (Med Oculus Rift / PSVR)
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
SumezSumezSkrevet 04/01-16 14:08 
jaes>
Er der ikke noget om, at langt det meste 'busy work' i Inquisition er frivilligt - så hvis man dropper meget af det, kan spillet godt give en rigtig god oplevelse?

Næsten alt i Inquisition er frivilligt. Men hvis man ikke laver noget af det bliver man nok hurtigt rimelig underlevelled. Ellers kan man vel følge en guide der hjælper en til lige de quests der giver det gode udstyr. Gear betyder mere i det spil end levels.
Til gengæld er nærmest 95% af alt der overhovedet er at lave i det spil busywork. Det er ikke noget dårligt spil, men man bliver godt nok hurtigt fanget i en trædemølle af hvad der reelt bare er intetsigende ærinder, uden egentlig at bemærke det.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Bede-xBede-xSkrevet 04/01-16 14:45, rettet 04/01-16 15:39 
Sumez>
Witcher 3 - Overworld-formlen lider et tydeligt tab af indlevelse i forhold til de små koncentrerede kapitler i 2'eren, men gameplay-mæssigt passer det bedre ind i konceptet,

Jeg oplever det lige omvendt. Indlevelsen styrkes af at gå frit rundt i de levende miljøer (og hæves i øvrigt af det sublime soundtrack), mens jeg gameplay mæssigt godt kunne være foruden de mange open world gøremål (her tænker jeg ikke quests og contracts).

Sumez>Bloodborne - Føler lidt metaltræthed i forhold til Demon's og Dark Souls, men alligevel en klar forbedring i forhold til DS2. Stadig ekstremt kvalitet over nærmest alt andet AA(A) til konsollerne.

Synes jeg læste et interview med Miyazaki for nyligt, hvor han snakkede om de ikke kunne blive ved med at spytte Souls/Bloodborne spil ud, så de er forhåbentlig opmærksomme på at for mange hurtige forsættelser skader ethvert koncept.

Sumez>
Sonic Generations - samlede det op igen for at få S rank og alle collectibles, og spillet voksede virkelig på mig. Gjorde mig pludselig til stor fan af 3D Sonic, bare ærgerligt at alle andre spil af slagsen er virkelig elendige.

Det får mig til at tænke på, at det nye Sonic der skal komme i forbindelse med 25 års jubilæet i år, er et af de spil jeg ser mest frem til i 2016.

jaes>
Er der ikke noget om, at langt det meste 'busy work' i Inquisition er frivilligt - så hvis man dropper meget af det, kan spillet godt give en rigtig god oplevelse?

Det kommer lidt an på, hvad du ser som vigtige Bioware dyder. Jeg vil mene noget af det mest definerende er party-banter, at opleve verden udtrykt gennem gruppens indbyrdes dialog. Det er til stede i Inquisition så meget som i deres andre spil, men for at tilpasse det ti millioner indkøbsliste fetch quests valgte de at strække perioderne mellem hvor ofte de indtræffer, for at der også er noget at lytte til i time 80+. Det har den konsekvens, at der ved siden af at være længere mellem snakken, også påkræves at du spiller i lang tid, hvis du vil høre så meget som muligt. I den forstand nedtones et af de definerende aspekter i deres design, når du springer fetch quests over og gennemfører det for hurtigt. De har selv været klar over at den var gal, for siden jeg gennemførte det, har de patchet det, således dialoger optræder hyppigere end før. Er dog ikke klar over, hvor stor effekt det har i praksis.

Ved siden af det er der det typiske, at springer du de mange gentagelser over, får du ikke lov til at opgradere din mand/party i samme omfang, som også er en del af RPG oplevelsen og du går glip af de få tilfælde, hvor der faktisk sker noget interessant ifm. en fetch quest.

Lidt ærgeligt at man er tvunget til at tage så meget af det sure, for at opleve alt det søde og jeg er slet ikke i tvivl om, at jeg som kæmpe Bioware fan ville have været helt vild med spillet, hvis det var nærmere Mass Effect i omfang. Det kommer nok ikke til at ske med deres spil under EA, der ligesom alle andre store firmaer tvinger udviklere af den her type spil til at producere efter samme giftige Ubisoft Game opskrift.

Er noget af det der gør mig allermest nervøs ved det nye Mirror's Edge. Please please please, ikke vær open world med Ubisoft Game quests..
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
SumezSumezSkrevet 04/01-16 14:48 
Det får mig til at tænke på, at det nye Sonic der skal komme i forbindelse med 25 års jubilæet i år, er et af de spil jeg ser mest frem til i 2016.

Jeg har det på samme måde. Nu hvor de endelig ("for fem år siden hvor de endelig...") har fundet en velfungerende formel for 3D-Sonicspil ville jeg virkelig gerne se et nyt forsøg på et Sonic Adventure/2006-spil der rent faktisk fungerer, med baner der har et godt flow og et fokus på racing gennem forskellige veje og fornuftige challenges der ikke sænker tempoet. Endnu en bonus ville være et plot der ikke tager sig selv alt for seriøst - virker som om det gik op for dem omkring Sonic Colours.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Bede-xBede-xSkrevet 04/01-16 14:59, rettet 04/01-16 14:59 
Hvis de tager Generations som en base, udelader shitty friends og kun inkluderer et fåtal af dialog scener (helst ingen), kan det ikke gå helt galt. Nå jo, og så 60fps. Krydsede fingre :)
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 04/01-16 16:52 
Ja lad os da håbe at de tager udgangspunkt i Generations.

Colors spiller IMO ikke særlig godt og er ekstremt overvurderet, hvor Lost World derimod er gennemført kvalitet og folk hater voldsomt på det :D
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 04/01-16 16:59 
Colors er lidt af en rutschebanetur. Jeg var rigtig fanget i starten, men det skifter meget stil, og har mange baner der er alt for meget stop-and-go. Det er godt når der er fokus på flow, men det er desværre kun en mindre del af spillet. Det lagde en god grobund for Generations.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
3of193of19Skrevet 04/01-16 17:22 
Konsolkongen>
Ja lad os da håbe at de tager udgangspunkt i Generations.

Colors spiller IMO ikke særlig godt og er ekstremt overvurderet, hvor Lost World derimod er gennemført kvalitet og folk hater voldsomt på det :D

Lost World er som Gun Valkyrie. Føles elendigt hvis man ikke ved hvordan det skal spilles. Men i modsætning til GV gør spillet ingen indsats at lære spilleren hvordan.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 04/01-16 18:09, rettet 04/01-16 18:10 
Jeg forstår ikke hvad der skulle være svært eller ikke er indlysende hvordan det bør spilles. Jeg er med på at det er et meget brugt kritikpunkt for spillet, IGN kunne jo f.eks. slet ikke finde ud af det. Det giver dog ingen mening for mig. Måske jeg virkelig bare er så meget bedre end alle andre til alting? ;)
Det er da om noget forfriskende med et moderne spil der ikke holder én i hånden igennem hele baduljen med ulidelige og uskippelige tutorials :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 04/01-16 20:27 
Der alligevel forskel på håndholdning og tutorials, og så den rigtige løsning der hedder intuitivt gameplay. Men skal ikke udtale mig om Lost Worlds når jeg ikke har prøvet det, har hele tiden syntes det ser interessant ud. De kritikpunkter jeg typisk hører er at der er enkelte baner der fylder meget i spillet, som bare ikke særlig sjove.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 04/01-16 23:13 
Der er overraskende god variation i banerne i spillet, men helt sikkert også dem der er bedre end andre.

Spillets største problem er Sonics skide Wisp powers, som uden overdrivelse er en af de værste tilføjelser til Sonic-serien i nyere tid. Det ødelagde flowet og var en pain in the ass i Colors, og det er ikke forbedret meget siden. Jeg er lykkelig for at det kun optrådte i Colors-banerne i Generations, hvor det selvfølgelig var berettiget. Og jeg er glad for at det trods alt kun var en lille del af Lost World :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
jaesjaesSkrevet 04/01-16 23:55 
Bede og Sumez:
Tak for info. Havde håbet det meste I skriver ikke var tilfældet, så springer enten DA: I over eller gemmer det til en periode med fantasy-tørke.
NaieraNaieraSkrevet 05/01-16 04:46 
Jeg tror og håber på at Persona 5 kommer ud.

Det ser ikke ud til at FFXV gør :(
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
SumezSumezSkrevet 05/01-16 08:01 
Nu har det jo også kun været under udvikling i 10 år, giv det lige lidt tid.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BeanoBeanoSkrevet 05/01-16 08:46 
Tænk hvis både FFXV og TLG udkommer i år - universet vil implodere :D

Men det forventer jeg dog ikke, mest pga. TLG som sikkert udskydes igen.
JmogJmogSkrevet 05/01-16 11:10 
Hmm, episode 1 af Final Fantasy er der da en god chance for i år. Måske til jul. Det færdige spil/complete Collection når vi nok kun lige at få inden konsolgenerationen er slut.
SumezSumezSkrevet 05/01-16 11:14 
Det bliver da ikke episodisk? Der har dog været snak om direkte efterfølgere som FFXIII fik - det er jo om at få maksimal udnyttelse af de dyre assets!
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
OdinOdinSkrevet 05/01-16 11:49 
Jeg tror Jmog blander Final Fantasy XV sammen med Final Fantasy VII-remaken.
JmogJmogSkrevet 05/01-16 12:59 
Hov ja, det er da også rigtigt.

Ja, så er jeg enig. FF XV kommer tidligst til jul, men sandsynligvis vælger de at undgå at drukne og sender det ud marts 2017.
SumezSumezSkrevet 05/01-16 13:02, rettet 05/01-16 13:03 
Hvad får Jer til at tro at FFXV ikke bliver færdigt i år? Det har været udskudt uendeligt og man har ikke kunnet stole på noget indtil videre. Jeg forstår godt at man heller ikke tør stole på at de holder datoen denne gang, men nu HAR de jo lovet en release date der hedder 2016, så er det bare et spørgsmål om manglende tillid til udviklerne, eller ligger der andet bag?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
spectrespectreSkrevet 05/01-16 14:25 
I 2015 spillede jeg kun 3 spil der blev udgivet i 2015:
Darius Burst Chronicle Saviours
Fallout 4
Star Wars Battlefront

Alle fantastiske spil på hver sin måde. Darius Burst er nok et af de bedste Horizontal Shooters jeg har spillet. Elsker musikken og de vilde boss fights. Er stadig ret vild med Fallout, med bugs og det hele, og har lagt ca. 20 timer i det indtil videre. Jeg købte Battlefront til min far i julegave, og vi har gamet det ret heftigt i juleferien. Mange synes det er for simpelt og at der er for lidt content, men jeg er ikke blevet træt af det endnu. Den nye Jakku bane er ret fed, da den viser lidt om hvordan der kom til at se ud som der gjorde på Jakku i filmen.

2015 var også året hvor jeg for alvor gik all-in på Twin Galaxies efter at det genopstod med ny ejer. Det startede så flot med en verdensrekord i Metal Slug på arcade maskine, og siden er jeg nået op på 20 verdensrekorder på forskelligt hardware. Point Blank på PlayStation 1, Outrun Online Arcade på Xbox Live Arcade og Super Ghouls'n Ghosts for at nævne et par stykker. Og derudover kom min Metal Slug og Super Ghouls'n Ghosts score med i Guinness World Recotds 2016 Gamer Edition bogen. Dog fuckede de mit navn op så der står Jacob Spring (Canada). Mit Canadiske hjerte bløder....

I 2016 ser jeg frem til spil som:
Mass Effect: Andromeda, Zelda U, No Man's Sky og ikke mindst Firewatch, som nok er det jeg ser mest frem til. Har lidt på fornemmelsen at The Division og The Last Guardian kommer til at Bombe for hårdt.

Af personlige mål stræber jeg efter at trimme min samling. "Less is more", har jeg hørt, og jeg har i 2015 fået sporet mig ind på hvilke genrer jeg kan lide, så jeg ikke, som i sidste konsol generation, får købt en masse jeg bare skal slæbe mig igennen fordi de ikke siger mig noget, selvom hele internettet er meget begejstret.

Derudover skal der mindst 1 ny verdensrekord til Danmark i et arcade spil. Har ikke helt besluttet hvad det skal være endnu, men jeg har fundet frem til et par kandidater. Jeg vil også 1cc en CAVE shooter der IKKE er Deathsmiles og også 1cc en Capcom brawler.

Så er jeg vidst også dækket ind for 2016. :D
Keep it simpleSpiller nu: Fallout 4
JmogJmogSkrevet 05/01-16 14:49 
Sumez>
Hvad får Jer til at tro at FFXV ikke bliver færdigt i år? Det har været udskudt uendeligt og man har ikke kunnet stole på noget indtil videre. Jeg forstår godt at man heller ikke tør stole på at de holder datoen denne gang, men nu HAR de jo lovet en release date der hedder 2016, så er det bare et spørgsmål om manglende tillid til udviklerne, eller ligger der andet bag?

En lille smule manglende tillid og så en god portion "hvad er mulighederne egentlig". Det er AAA, så de (næsten) eneste muligheder er februar og marts (bliver det ikke, der er for kort tid til), oktober og november.

Oktober og november er bestemt mulige, men Square kommer ikke med ret mange FF-spil. De er pissedyre at lave og kommer med mange års mellemrum. Ét flop vil stort set betyde at serien dør eller bliver lagt på is et halvt årti. Så spørgsmålet er om de tør udgive spillet på det travleste tidspunkt på året, hvor konkurrencen er størst. Hvis de kommer i en situation, hvor de er nødt til at forlade sig på day one patch etc. for at få det i en stand der er egnet til udgivelse, så tror jeg de vælger at give udviklerne den ekstra tid og tager en februar-udgivelse hvor de sandsynligvis vil være den største udgivelse på markedet.
SumezSumezSkrevet 06/01-16 08:14 
Men du ved jo slet ikke noget om hvor langt de er med spillet lige nu? De har trods alt været i gang i over ti år.

Forstår heller ikke den der med hvilket måned spillet helst skal udkomme i. Er sikker på at det må have hold i et eller andet siden du overhovedet nævner det, men jeg tror umiddelbart at det er fuldstændig irrelevant om et nyt Final Fantasy kommer i december eller juli. Hvem bekymrer sig om den slags?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
JmogJmogSkrevet 06/01-16 10:14, rettet 06/01-16 10:14 
Udgiverne bekymrer sig om den slags. Der er undtagelser men hovedparten af FF-titlerne er udkommet oktober til december i vesten. Det er gavesæsonen, hvilket betyder større salg end for eksempel sommermånederne. Januar til marts er der hvor man udgiver hvis man ikke kan nå at have spillet klar til julehandlen eller hvis man mener konkurrencen er for stor. April til august bruges sjældent til AAA titler. Der er dog begyndt at komme undtagelser. Dying Light og Sleeping Dogs tog begge sommerudgivelser med stor succes, da der var intet der kunne konkurrere med dem, da de kom ud.
BeanoBeanoSkrevet 06/01-16 12:47 
Ikke direkte uenig men tror nu også det handler om størrelsen af spillet - en AAA titel som FF skal nok sælge flot i april, august og september, og markedføring spiller også ind. Ellers ser det da sort ud for Uncharted 4 i slutningen af april :D
SumezSumezSkrevet 06/01-16 13:01 
Jeg forstår heller ikke argumentet med at oktober og november er de bedste måneder som et argument for at spillet ikke skulle kunne nå at komme i 2016. Tværtimod giver det dem da netop mest mulig tid.

Jeg har dog altid haft det indtryk at AAA-spil kom hele året rundt. Det er rigtigt at der tit er flere omkring november, men det er da ikke fordi der nogensinde er "tørke".

Og jeg ved nu heller ikke hvor stor chancen er for at FF15 kommer i år, men nu må det da for fanden snart være på tide. Er virkelig bange for at spillet efterhånden er fuldstændig ødelagt af "development hell", og opgraderingen fra AA til AAA. Det så så lovende ud i de første par Versus-trailere, men i dag ligner det et helt andet spil. Især kampsystemet i Episode Duscae virkede godt nok meget forringet.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
JmogJmogSkrevet 06/01-16 21:03 
Sommermånederne har altid været tørke. Det er også meget tydeligt, når man følger med i gamingpodcasts. De har meget mindre at tale om om sommeren. "The gaming summer drought" er et kendt koncept.

Men jeg håber da det kommer i år. Meget gerne om sommeren, for et meget stort spil ville være oplagt til en periode, hvor der ikke er så meget at spille.
WehnerWehnerSkrevet 06/01-16 21:21 
Fra min tid som mere aktiv anmelder kan jeg bekræfte jmogs udsagn. Det kører helt bestemt i bølger.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
Bede-xBede-xSkrevet 07/01-16 12:26 
Skal man ikke være anmelder for at bekræfte. Er jo helt åbenlyst :)
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
SumezSumezSkrevet 07/01-16 12:38 
Kommer nok an på hvor meget man følger med i AAA-udgivelser :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Bede-xBede-xSkrevet 07/01-16 13:06, rettet 07/01-16 13:12 
Fair enough.

Jeg vil ikke ikke sidde og gætte på, hvornår det udkommer, men Jmog har ret i at man sagtens kunne forestille sig, at det kom i starten af næste år i vesten. Hvor de stadig har noget clout i Japan og dermed lidt friere tøjler mht. udgivelser, er de en lille fisk i vestlig (AAA) sammenhæng og de skal i julehandelen passe alvorligt på ikke at tørne sammen med nogle af de store vestlige firmaer, som de har ikke skyggen af en chance imod. I den forstand afhænger det også af, hvad der ellers bliver udgivet og de er nødt til at rømme sig, hvis en af de store ligger billet ind på den plads de havde udset, med mindre de vil stille sig tilfreds med kun at nå kernepublikummet.

I februar-april næste år ville de måske kunne være den/en af de største udgivelser.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
teddyboyblueteddyboyblueSkrevet 09/01-16 13:25 
Jeg har gennemført disse spil i 2015, se video

https://www.youtube.com/watch?v=LgGLasC76ds

Jeg håber at jeg i 2016 får spillet flere Playstation 2 spil og i forhold til den nye generation får spillet bla.

No Man's Sky
Doom 4
Fatal Frame: Maiden of Black Water
Until Dawn
Youtube er min ven
JmogJmogSkrevet 31/01-16 11:19 
Lige for at vende tilbage til FF XV, så ser det ud til der er en god chance for de annoncerer udgivelsesdato 30. marts:
Spilåret 2015 + forventninger til 2016
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig