X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Virtual Reality FAQ


Svar
JmogJmogSkrevet 30/12-15 20:35, rettet 30/12-15 23:40 
VR Gaming FAQ

Jeg har fulgt diverse VR-nyheder tæt og tænkte, det ville være en idé med en tråd, hvor vi kan samle info og diskussioner. Vi har alle sammen set science fiction-filmene, hvor folk tager en hjelm på, tænder for en chip i deres kranie eller træder ind på et Holodeck og føler sig transporteret til en anden verden. I 2016 kommer vi til at tage det første rigtige spring mod... Se hele indlægget
206 emne(r).
« < 1 2 3 4 5 > »

Svar
JmogJmogSkrevet 17/02-16 15:56 
Ja, V-sync er vist mere eller mindre et krav. Illusionen brydes langt kraftigere i VR end i 2D, når der er tearing. Lyder fornuftigt med at sigte efter 90fps for at have nok overhead.

Vi kommer nok ikke til at se spil i VR, som ligner de flotteste PS4-spil, det er slet og ret ikke muligt. Men rigtigt nydelige PS3-spil burde bestemt være muligt at komme op på. Og det vil egentlig være nok til at imponere. Anti aliasing er nok en af de få must have effekter i VR. Mange andre ting kan man skære ned på uden at folk tænker nærmere over det, fordi det er i VR. Selve "jeg er i spilverdenen!"-effekten kan få en til at se bort fra mange mangler.
slk486slk486Skrevet 17/02-16 15:58 
Det er jo ikke noget problem at opnå hverken 60,90 eller 120 fps - ambitionerne til det grafiske skal bare skrues derefter.
j/k
JmogJmogSkrevet 21/02-16 15:17, rettet 21/02-16 15:20 
Jmog>
Sony vil næppe kunne tillade sig at sætte prisen lavere end hvad det koster at lave det. Og med Ocolus på 600 og Vive sandsynligvis på 700-800,

Og som forventet, Vives pris bliver 799$. Launcher i april:
http://uploadvr.com/htc-vive-is-799/

Så mangler vi kun en pris fra Sony. Det her billede virker i øvrigt passende:
Virtual Reality FAQ
dRxLdRxLSkrevet 21/02-16 22:18 
Virtual Reality FAQ
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
OdinOdinSkrevet 22/02-16 10:19, rettet 22/02-16 10:19 
@dRxL
Jeg ved ikke hvorfor, men det billede får det til at løbe koldt ned ad ryggen på mig. Noget af det mest skræmmende jeg har set i mange, mange år.
Soren47Soren47Skrevet 22/02-16 10:22 
Jeg får også en eller anden form for 1984-tanker.. :b
BeanoBeanoSkrevet 22/02-16 10:47 
Puha... :O
JmogJmogSkrevet 03/03-16 15:05 
Rigtig god video fra Eurogamer der demonstrerer hvor meget plads man minimum skal have til "Room-scale VR":
http://www.eurogamer.net/articles/2016-03-03-watch-how-much-space-does-the-htc-vive-actually-need

Jeg er ikke et sekund i tvivl om at hovedparten af alle VR-spil vil blive designet udfra at spilleren sidder ned. Det er bare ikke realistisk at folk flytter rundt på møblerne hver gang de skal spille i VR.
JmogJmogSkrevet 05/03-16 22:25 
Interessant. Den seneste PS4 firmware indeholder health&safety advarsler vedrørende VR:
https://pbs.twimg.com/media/Ccxq-wNXEAICk57.jpg

Og deres VR event er om lidt over en uge. Det er nok for meget at håbe på en PSVR launch før sommerferien, men det skader ikke at drømme :-)
JmogJmogSkrevet 09/03-16 21:52, rettet 09/03-16 21:54 
Virtual Reality FAQ

Raw Data er et scifi actionspil på vej til Vive. Kampe med lyssværd, cyber-buer og håndvåben. Virker lovende. Trailer:
http://youtu.be/qYjYEgo_rkI

Virtual Reality FAQ
Bede-xBede-xSkrevet 28/03-16 18:17, rettet 28/03-16 18:46 
Giantbomb kører et Oculus live stream lige nu:

https://www.youtube.com/watch?v=imlbNXF6gpM

EDIT: Det er jo den ene gimmick oplevelse efter den anden. Lucky's Tale har lidt appel til genre fans og jeg ville egentlig gerne spille det, men ikke til den pris headsettet koster.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
Bede-xBede-xSkrevet 28/03-16 19:08 
Digital Foundry anmeldelse af Rift'en:

http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2016-oculus-rift-review
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
DarkbeatDarkbeatSkrevet 28/03-16 20:47, rettet 28/03-16 21:55 
Ja, der er ikke rigtig nogen VR bangers. Det er alt sammen sådan lidt iPhone quality games.

*EDIT* Hvis man er interesseret i at se hvad der kommer til HTC Vive, kan man bare følge "VR" tagget på Steam.

F.eks. er der det hér: http://store.steampowered.com/app/439260/
JmogJmogSkrevet 28/03-16 22:09, rettet 29/03-16 14:37 
Masser af minispil her i starten, men der er flere fulde spil. Dem jeg lige kan komme på:

Project Cars
Eve Valkyrie
Luckey's Tale
Vanishing of Ethan Carter
Battlezone
Rigs (kun PSVR)
Elite Dangerous
Star Citizen (når det engang kommer om ti år)
Dirt Rally
Chronos
Rez (kun PSVR)
Adrift
Ace Combat

Bliver spændende at se, hvad de bliver annonceret til E3. Ikke mindst PSVR launchlineuppet vil sikkert blive præsenteret. Rigs og Eve vil nok være de primære flagskibstitler.
Bede-xBede-xSkrevet 28/03-16 22:53, rettet 28/03-16 23:00 
Synes ikke det line-up du lister ser så spændende ud, slet ikke når det kædes sammen med en pris på 5000+ kr. Af de nævnte titler er det kun Star Citizen jeg finder interessant og det er mere som crowd funding fænomen, end ud fra noget demonstreret gameplay. Som genre fan har jeg en interesse i Lucky's Tale, men det ligner ikke noget der kommer tilnærmelsesvis genrens top og spørgsmålet er hvor VR afhængigt oplevelsen er.

Teknologien ser cool nok ud. Det virker bare ikke specielt godt udnyttet endnu.

Første Lucky's Tale anmeldelse jeg har set: http://youtu.be/wIUQaIkHQSo
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 28/03-16 22:57 
Det bedste de har vist endnu har været Henry. Synes den var sød :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
Bede-xBede-xSkrevet 28/03-16 23:51, rettet 29/03-16 02:52 
Det virkede forresten som om der var et udmærket interface tilknyttet Rift'en. Af det jeg så var det kun Elite Dangerous der faldt igennem med sin egen launcher, ellers virkede det helt Steam big picture-agtigt og dvs. konsol-agtigt med en interaktionsflade tilpasset joypad (hvilket giver mening da det er en One controller, den shipper med):

Virtual Reality FAQ

Rart at se at det ikke kun er Valve der forstår, at den slags er vigtig for at bibeholde og styrke PCens evne til at agere konsol.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
DarkbeatDarkbeatSkrevet 29/03-16 05:58 
Nåh. Efter at have set Giant Bombs VR stream, syntes jeg nok at VR er lidt tilsvarende CD-Rom teknologi.
Det kommer til at starte med at være en masse hejs som udviklerne ikke rigtig ved hvordan de skal udnytte ordentligt, indtil det slår klik for nogen og vi begynder at få spil med noget substans.

Forhåbentligt går det lidt hurtigere end det gjorde med CD-Rom.
dRxLdRxLSkrevet 29/03-16 09:50 
Jeg overvejer at købe en af sættene (vive eller rift) som erstatning for mit nuværende multi display setup til kontoret. Altså med henblik på at få en meget stor virtuel skærmflade til at lave software udvikling på.
Har I stødt på skrevne beretninger om hvor velegnede vr sættene er til kontorarbejde?
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
BeanoBeanoSkrevet 29/03-16 10:03 
Husk på at den virtuelle skærm er af lav opløsning og derved sværere at læse tekster - selv med Vive. Så forstår ikke pointen med det sammenlignet med rigtige skærme.
OdinOdinSkrevet 29/03-16 10:13, rettet 29/03-16 10:15 
dRxL>
Jeg overvejer at købe en af sættene (vive eller rift) som erstatning for mit nuværende multi display setup til kontoret. Altså med henblik på at få en meget stor virtuel skærmflade til at lave software udvikling på.
Har I stødt på skrevne beretninger om hvor velegnede vr sættene er til kontorarbejde?

Jeg tror ikke du har tænkt den tanke helt til ende.

Nu ved jeg ikke hvad din primære bevæggrund er for at ønske dig en virtualiseret skærmflade, men hvis det er af ergonomiske grunde, får du intet ud af det. Lige nu skal du bevæge dit hoved for at se alle dine skærme. Selv hvis opløsningen på de nuværende VR-løsninger var høj nok til at gøre det rentabelt (se næste afsnit) ville du stadig ende med nøjagtigt samme resultat, bare virtuelt; så i stedet for at dreje dit hoved for at se dine skærme i virkeligheden ville du skulle dreje dit hoved for at panne rundt over dit skærmareal i VR.

Hvis det er for at spare bordplads, så løber du stadig panden mod de praktiske hardwarebegrænsninger. Ingen af de nuværende VR-løsninger leverer høj nok opløsning til at gøre dem praktisk anvendelige til kodebrug. Alt hvad der involverer store tekstflader kan du godt glemme. Jeg garanterer dig at du får galopperende hovedpine og ondt i øjnene allerede efter få minutter.
SumezSumezSkrevet 29/03-16 10:17 
Vi er vist stadig ekstremt langt fra et niveau hvor du potentielt kan erstatte et multiskærm-setup i et kontormiljø med et enkelt par VR-briller.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
OdinOdinSkrevet 29/03-16 10:25, rettet 29/03-16 10:27 
Helt enig. Ikke engang med en 4K skærm i HMD'en vil det være tilnærmelsesvis nok. Den slags anvendelse vil være en pipe dream i en del år endnu.
JmogJmogSkrevet 29/03-16 11:28 
dRxL>
Jeg overvejer at købe en af sættene (vive eller rift) som erstatning for mit nuværende multi display setup til kontoret. Altså med henblik på at få en meget stor virtuel skærmflade til at lave software udvikling på.
Har I stødt på skrevne beretninger om hvor velegnede vr sættene er til kontorarbejde?

Glem det. Hvis vi ser bort fra at du skal bevæge hovedet mere og at opløsningen er for lav, så knækker det fuldstændigt på komfortfronten. Jeg ser det igen og igen på fora; folk der tror de kan bruge et HMD som erstatning for en skærm. Det vil aldrig ske. Billedkvalitet vil altid være dårligere end en skærm og det er en tætsiddende maske på dit ansigt. Du vil udelukkende bruge den til ting der kræver den.
JmogJmogSkrevet 29/03-16 11:37 
Lige for at illustrere min pointe
Virtual Reality FAQ
dRxLdRxLSkrevet 29/03-16 11:37 
Okay, jeg giver det et par iterationer ;)
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
DarkbeatDarkbeatSkrevet 29/03-16 13:23 
Sony siger at de anser Battlefront VR som en kommende "killer app" til VR. Ydermere fastslår de også at deres headset er det bedste, fordi man kan få det eksklusivt dér, og afslutter med at sige at deres headset altså ER det bedste, også selvom der kommer andre "killer apps".

Så må det jo være sandt. :D

http://www.gamespot.com/articles/star-wars-battlefront-ps4-vr-version-will-showcase/1100-6436038/?ftag=GSS-05-10aaa0b
JmogJmogSkrevet 29/03-16 14:42 
Jmog>
Masser af minispil her i starten, men der er flere fulde spil. Dem jeg lige kan komme på:

Project Cars
Eve Valkyrie
Luckey's Tale
Vanishing of Ethan Carter
Battlezone
Rigs (kun PSVR)
Elite Dangerous
Star Citizen (når det engang kommer om ti år)
Dirt Rally
Chronos
Rez (kun PSVR)
Adrift
Ace Combat

Bliver spændende at se, hvad de bliver annonceret til E3. Ikke mindst PSVR launchlineuppet vil sikkert blive præsenteret. Rigs og Eve vil nok være de primære flagskibstitler.

Tilføjede nogle ekstra titler til listen. Personligt ser jeg meget frem til følgende:
Eve
Rigs
Adrift
Ace Combat
Rez
Battlezone

De kommer alle til PSVR og hvis de bliver launchtitler, så synes jeg det er et glimrende lineup. Battlezone og Rigs er begge bekræftet til launch. Eve er ekstremt sandsynlig og Adrift vil sikkert også komme i launchperioden.
JmogJmogSkrevet 29/03-16 14:44 
Darkbeat>
Sony siger at de anser Battlefront VR som en kommende "killer app" til VR. Ydermere fastslår de også at deres headset er det bedste, fordi man kan få det eksklusivt dér, og afslutter med at sige at deres headset altså ER det bedste, også selvom der kommer andre "killer apps".

Så må det jo være sandt. :D

http://www.gamespot.com/articles/star-wars-battlefront-ps4-vr-version-will-showcase/1100-6436038/?ftag=GSS-05-10aaa0b

Bah, at kalde noget en killer app uden at have vist eller snakket en skid om hvad slags spil det er giver ingen mening. Faktum er at vi intet info har om VR-udgaven af Battlefront. Intet.
BeanoBeanoSkrevet 29/03-16 16:32, rettet 29/03-16 16:36 
Killer app betyder ikke pr automatik kvalitet eller innovation, blot at folk køber hardwaren pga. spillet hvilket ikke vil overraske mig pga. Star Wars navnet og de med garanti vil markedsføre skidtet aggresivt, evt. ifm. den nye film i dec.
JmogJmogSkrevet 29/03-16 16:42 
Jeg håber på det reelt bliver fly-delen men i VR. Det er den eneste del af spillet der er 100% egnet til VR. Resten kan ikke "oversættes" til VR uden at det vil føles som Battlefront light.

Mmmm... et Tie Fighter spil i VR med fuld kampagne. Savlfremkaldende (Men det får vi dog ikke).
BeanoBeanoSkrevet 29/03-16 16:45 
Forventer noget on-rails halløj, uden de store ambitioner eller budget.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 29/03-16 17:02 
Star Wars Kinect.
Spiller nu: Phantasy Star IV
JmogJmogSkrevet 29/03-16 20:29 
Beano>
Forventer noget on-rails halløj, uden de store ambitioner eller budget.

Helt sikkert on-rails hvad angår gameplay, hvor man bruger blaster eller lyssværd. Flydelen kunne dog blive noget ret fedt.
JmogJmogSkrevet 31/03-16 17:46 
Kæft, Eurogamer. Det her er ikke imponerende udført:
http://www.eurogamer.net/articles/2016-03-31-adr1ft-review

Deres første anmeldelse af en af Oculus launchtitlerne (Adrift) og så er det 2D udgaven de anmelder. Det er kun hvis man læser sidebaren (som er minimeret som default på mobil) at man ser at det ikke var VR-versionen anmelderen havde spillet, og at hans kollega, som havde spillet det i VR, havde en langt mere positiv oplevelse.

Tåbelig prioritering.
jaesjaesSkrevet 31/03-16 22:42, rettet 01/04-16 02:26 
OpenCritic (nyere konkurrent til Metacritic) er begyndt at opdele i VR og ikke-VR. Ved andre spil smider de så normalt desværre alle platforme i samme pulje karakter-mæssigt (de laver undtagelser når de synes det giver mening).

Adrift: http://opencritic.com/game/1638/adr1ft

Adrift VR: http://opencritic.com/game/2485/adr1ft-vr-
DarkbeatDarkbeatSkrevet 01/04-16 05:43 
Der er mere Giant Bomb VR show på Tirsdag: "What a time to be a Vive"

https://twitter.com/austin_walker/status/715695170453430272
millenniummillenniumSkrevet 01/04-16 08:46 
Regner med at køre forbi i dag efter arbejde, men en af mine venner har været forbi Khora VR butikken i Kødbyen.

De har vidst noget af de nyeste shit "in the back". Hvis man fedter lidt for dem, kan man måske få lov til at røre...

Khora VR Google Map
The medium is the message.
Bede-xBede-xSkrevet 05/04-16 16:29 
Giantbomb kører et Vive stream nu:

http://m.neogaf.com/showthread.php?t=1204644
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
JmogJmogSkrevet 05/04-16 21:37 
The Gallery ser ud som en af de mest polerede/"fulde" VR-spil. Og i øvrigt endnu et eksempel på at man skal holde sig fra at køre med Vive og Rifts minimum specs.
JmogJmogSkrevet 05/04-16 22:02 
Hov, mente Call of The Starseed. VR adventurespil med gode produktionsværdier.
JmogJmogSkrevet 05/04-16 22:07 
Eve Valkyrie er bekræftet til Vive i år:
http://www.eurogamer.net/articles/2016-04-05-eve-valkyrie-confirmed-for-vive
DarkbeatDarkbeatSkrevet 05/04-16 23:18 
VR er for virkeligt til børn

Virtual Reality FAQ
Bede-xBede-xSkrevet 06/04-16 05:01 
Bede-x>
Giantbomb kører et Vive stream nu:

http://m.neogaf.com/showthread.php?t=1204644

Teknologien virkede mere overbevisende end det man så fra deres Oculus Stream, men det kræver noget plads og den ledning fra headsettet må hurtig blive irriterende, når man skal bevæge sig. Og spillene? Gimmick på gimmick og ikke i nærheden af at være pengene værd.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
Bede-xBede-xSkrevet 06/04-16 15:14 
Selv om helheden er gimmick er der nu noget cool over teknologien, her demonstreret med Job Simulator:

http://youtu.be/-mrtlYjJRZ0
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
DarkbeatDarkbeatSkrevet 06/04-16 21:23 
Man kan lige hurtigt se Giant Bomb's Vive stream på YouTube

https://youtu.be/OknS2wfHi9E
JmogJmogSkrevet 07/04-16 01:08 
Bede-x>
Bede-x>
Giantbomb kører et Vive stream nu:

http://m.neogaf.com/showthread.php?t=1204644

Teknologien virkede mere overbevisende end det man så fra deres Oculus Stream, men det kræver noget plads og den ledning fra headsettet må hurtig blive irriterende, når man skal bevæge sig. Og spillene? Gimmick på gimmick og ikke i nærheden af at være pengene værd.

Jeg synes faktisk flere af spillene så ret interessante ud.

Space Pirate Trainer lignede noget der godt kunne friste min score attack OCD.

Audioshield lignede et vanedannende bemani spil. Samba de Amigo i VR.

Fantastic Contraptions så rigtig sjovt og udfordrende ud. Et hands on puzzle/kreativitetsspil.

Call of the Starseed så interessant og stemningsfuldt ud.

The Lab lignede hyggelige små minispil i Valve-universet lige indtil de startede shmup-spillet. Holyshit, et ægte bullet hell shmup i 3D og VR. De var totalt solgt på det og det var jeg også.

Hover Junkers så overraskende sjovt ud. Fremtidens light gun spil med traversal og mulighed for at dukke sig. Da han dukkede sig bag en væg og holdt pistolen henover og vinklede den ned, så den kunne ramme fjenden var det svært ikke at smile.

Budget Cuts lignede en interessant hybrid mellem portal og et knivkastningsspil.


Det er værd at bemærke at den øgede effekt af at noget er VR gør det til en langt mere imponerende oplevelse. Indlevelse kan ikke formidles via en 2D video.
Bede-xBede-xSkrevet 07/04-16 11:10, rettet 07/04-16 11:53 
Jeg så naturligvis ikke hele streamet - som Darkbeat hinter oven over var det ret langt :) - og er tydeligvis gået glip af en del.

The Lab var meget sjovt og det samme gælder det skydespil der var inkluderet der i. Var umuligt at vurdere hvor godt og præcist det virkede, men det lød på Gerstmann som om det fungerede og er det tilfældet kan jeg sagtens se appellen. Problemet var at det mere virkede som en demo, end et fuldgyldigt produkt. Der var vist ikke en gang leaderboards. En demonstration af teknologien man prøver et par gange, viser vennerne og derefter aldrig rører igen.

Audioshield kunne måske også have lidt, men de random genererede baner tror jeg hurtigt får det hele til at virke ens. Var i hvert fald indtrykket jeg fik af både gameplayet og kommentarene.

Resten må jeg lige tjekke ud senere. De snakkede lidt på stolene i baggrunden da Jeff tog headsettet af, sådan mere generelt om VR og man fik ikke indtrykket af, at de på nuværende tidspunkt var imponeret af spillene og jeg ville også blive meget overrasket, hvis det her var spil vi vender tilbage til om 10+ år for deres kvaliteters skyld.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
millenniummillenniumSkrevet 07/04-16 13:13, rettet 07/04-16 13:16 
John Walker fra Rock Paper Shotgun hader HTC Vive.

her er hvorfor...
https://www.rockpapershotgun.com/2016/04/06/htc-vive-vr-problems/

Hans problemer med Base Units kan jeg virkelig genkende i f.eks. PS3 Cam. Man laver verdens letteste og mindste hardware-dims, og sætter verdens tungeste og stive ledning til den. Lortet vælter. Hele. Tiden.
The medium is the message.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 07/04-16 13:32 
Det lyder virkelig dumt. Jeg fatter ikke appealen lige nu, andet end at man bare må eje det sidste nye.
Jeg vil rigtig gerne prøve VR, men når der ikke er et eneste spil der virker godt nok til at forsvare den, så kommer jeg ikke til at bruge penge på det.
Spiller nu: Phantasy Star IV
206 emne(r).
« < 1 2 3 4 5 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig