X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Virtual Reality FAQ


Svar
JmogJmogSkrevet 30/12-15 20:35, rettet 30/12-15 23:40 
VR Gaming FAQ

Jeg har fulgt diverse VR-nyheder tæt og tænkte, det ville være en idé med en tråd, hvor vi kan samle info og diskussioner. Vi har alle sammen set science fiction-filmene, hvor folk tager en hjelm på, tænder for en chip i deres kranie eller træder ind på et Holodeck og føler sig transporteret til en anden verden. I 2016 kommer vi til at tage det første rigtige spring mod... Se hele indlægget
206 emne(r).
« < 1 2 3 4 5 > »

Svar
OdinOdinSkrevet 07/01-16 12:32, rettet 07/01-16 12:40 
Bede-X>
Det var derfor jeg skrev "forsøger" :D

Heh. Point taken.
God AMA, til gengæld. Vrøvlet til trods. Det rare ved Luckey er at han altid fremstår uprofessionel - og det mener jeg i ordets bedste forstand. Jeg hader medietrænede PR-slimål der holder folk i armslængde med renskurede politikersvar og udenomsævl. En anerkendelse af fejl og slip-ups kommer man langt med i min bog. Dog ikke langt nok til at jeg spontant kommer til at lange 10k over disken.
BeanoBeanoSkrevet 07/01-16 12:34, rettet 07/01-16 12:35 
Bede-x>
Han forsøger bla. forklare hvordan han kunne sige "$350 ballpark" om prisen tidligere, mens vi nu er på $599/€699 + shipping.

Han burde være offentligt ansat :!
Bede-xBede-xSkrevet 07/01-16 12:35 
Ja, man bliver helt rundtosset af alt det spin :)
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
WehnerWehnerSkrevet 07/01-16 13:24 
Prisen er godt nok hamper. Hvis man virkelig ville... Men jeg tror, jeg hopper på anden generation.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
DarkbeatDarkbeatSkrevet 07/01-16 13:50 
Ifølge det dér program kan min CPU ikke håndtere Oculus Rift, så det må vente, men jeg er klar på PlayStation VR.
JmogJmogSkrevet 07/01-16 13:55, rettet 07/01-16 13:56 
Prisen overrasker mig ikke. Det er ny tech i et nyt marked. Set med de briller er det nærmest et røverkøb sammenlignet med lanceringen af VHS, DVD, Blu-ray, smartphones, brødristere, HDTV etc.

Prisen på fragt er dog dybt kritisabel. 300kr? Og de sender FRA Europa. Den må nærmest ankomme med Amazon drone til den pris.

Jeg ville nok hoppe ud i det og købe den, hvis jeg havde en PC der var hurtig nok. Det har jeg dog ikke og heller ikke en jeg kan opgradere, så jeg ville være nødt til at købe en helt ny maskine med motherfucker-GPU. Det gider jeg ikke for et eksperiments skyld, særligt når næste års model sikkert vil have foveated rendering, hvilket gør CV1 lige så interessant som en dørstopper (ok, kan selvfølgelig sælge den med lidt tab).

Uanset prisen, så bliver PSVR der hvor jeg springer ind. Det vil være billigere, da jeg allerede har "computeren" og så er VR noget hvor jeg i høj grad ser det som en fordel at PSVR er et lukket system.
DarkbeatDarkbeatSkrevet 07/01-16 14:22 
300 kr er næsten det halve af hvad PostDanmark tager for at sende et brev efterhånden, så jeg synes det er rimeligt fair :D
millenniummillenniumSkrevet 07/01-16 18:20 
Det koster 475 kr at sende en 10kg pakke fra Danmark til England.

Det koster 441kr for en tur/retur billet fra Danmark til London med EasyJet.

Ja.... det er rent faktisk billigere selv at aflevere den :D
The medium is the message.
JmogJmogSkrevet 07/01-16 19:10 
Skulle til at skrive noget om at Postdanmark er unormalt dyr, men så slog jeg op på British Royal Mails hjemmeside og det er egentlig ikke fordi de er meget billigere når det kommer til afsending af internationale pakker. En Rift med tilbehør bør nok kunne holdes under 4kg og for den vægt slipper man faktisk ikke billigere end 32 pund fra England.

Så de 30 pund de tager i forsendelse er sørme normalpris.
quadquadSkrevet 07/01-16 19:38 
Nu vil jeg ikke afspore VR FAQ, men en erhvervspakke koster altså ikke i nærheden af en privatpakke, slet ikke når man har en kendt mængde og kendt afsendelsestidspunkt.

Jeg er ikke chokeret over prisen, men bestyrker kun min beslutning om at vente et par generationer endnu. Jeg røg nok lidt for hurtigt på fladskærme, så denne gang afventer jeg en stabilisering af markedsprisen.
la0sla0sSkrevet 07/01-16 20:43 
Beano>
Opløsningen til billedet vil effektivt være lavere end 1080p så jeg syntes det er en gimmick når man allerede har et HDTV stående.

Okay. Opløsningsmæssigt er det jo ligemeget, men synes bare jeg havde læst at folk sagde at den kunne simulere en stormskærmsoplevelse, ligesom den kan simulere så meget andet. Dét tænkte jeg var interessant (oven i det andet).
Hvad sker der?
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 07/01-16 20:58, rettet 07/01-16 21:01 
quad>
Nu vil jeg ikke afspore VR FAQ, men en erhvervspakke koster altså ikke i nærheden af en privatpakke, slet ikke når man har en kendt mængde og kendt afsendelsestidspunkt.

Jvf. pakkelabels.dk kan store pakker sendes til udlandet som erhvervspakker for ca 1/6 af prisen i forhold til normal. Så ja det koster dem nok ikke mange håndører at sende sådan en Oculus til Danmark :)

(PostDK priser)
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 07/01-16 21:10, rettet 07/01-16 21:11 
la0s>
Okay. Opløsningsmæssigt er det jo ligemeget, men synes bare jeg havde læst at folk sagde at den kunne simulere en stormskærmsoplevelse, ligesom den kan simulere så meget andet. Dét tænkte jeg var interessant (oven i det andet).

Opløsning er slet ikke ligegyldigt til film men det er korrekt at VR i teorien sagtens kan simulere en storskærmsoplevelse, Sony har dog ikke lovet noget konkret endnu til PSVR, vist kun at det er under overvejelse. Rift kan sikkert da det er en åben platform og nok nogen der laver det hurtigt, hvis det ikke allerede findes. Rift displayet har højere opløsning så burde være en fordel her.
la0sla0sSkrevet 07/01-16 21:27 
Hov der manglede et "så", som i opløsningmæssigt er det jo ligemeget så, som i at Oculus er ligemeget så.
Hvad sker der?
JmogJmogSkrevet 07/01-16 22:11 
Filmsening vil først gå fra at være et brugbart alternativ til TV, når VR headsets kommer med 4k opløsning minimum.

Og selv da, så er det stadig tvivlsomt, om det kan fungere som fast erstatning. Der er nu engang forskel på hvor afslappende en oplevelse det er at se på et TV og at have et headset på. Du vil typisk slet slet ikke have lyst til at bruge headsettet om sommeren pga varme. Når du er syg vil du heller ikke have lyst til at bruge det.
slk486slk486Skrevet 08/01-16 09:36 
Odin>
Nu har jeg læst den passage syv gange og jeg fatter stadig ikke hvad det er manden siger. Det er den vildeste gang vrøvl.

Han siger bare på en lidt snørklet måde, at det vil være tættere på $350 end $1500 :)
j/k
spectrespectreSkrevet 08/01-16 20:00, rettet 08/01-16 20:04 
Wow, så lige på NeoGaf at Amazon Canada kortvarigt havde pre-order på PlayStation VR til den nette sum af $800 og jeg går ud fra det er Canadiske DOLLA'S

Update: Sony has gotten back to me with a comment – “This was an error by Amazon, we haven’t announced price for PlayStation VR.” They also reiterate that PS VR is still scheduled to be released in the first half of 2016. Since publishing, the Canadian listing page has been revised to not show the price or release date.
Keep it simpleSpiller nu: Fallout 4
JmogJmogSkrevet 09/01-16 01:52 
Nej, det var ikke canadiske dollars. Prisen på Amazon var noget i retning af 1125 CAD, hvilket svarer til 800 USD. Og det var selvfølgelig en fejl. Enten var det placeholder (dato var i hvert fald, 31/12 fnis!) eller også var det en reel pris men for en PS4 + PSVR bundle.

Hvis (og det er et stort "hvis") Amazon rent faktisk kender prisen, så skulle man tro at annonceringen er tæt på. For hvad nytte har de egentlig af at kende prisen et halvt år i forvejen.
spectrespectreSkrevet 09/01-16 11:24 
Er der nogen events i den nærmeste fremtid hvor det kan tænkes at de annoncerer noget? Oculus CV1 kommer på markedet til marts, så det skal vel være snart?
Keep it simpleSpiller nu: Fallout 4
DarkbeatDarkbeatSkrevet 09/01-16 12:19 
Jeg kan ikke rigtig komme på andet end E3 for Sony, nu hvor de ikke har sagt noget om det på CES, men siden de viste så meget frem under PSX, så kan det være at prisen bare bliver en annoncering via sociale medier eller noget.
JmogJmogSkrevet 09/01-16 12:56 
Game Developers Conference 14. marts kunne være en mulighed.

Muligvis venter de bare på at Vive har annonceret deres pris, så de kan lave en pris-uppercut og sige "se, vi er billigere end begge konkurrenter".
BeanoBeanoSkrevet 09/01-16 14:22 
Sony sigter efter lancering 1. halvår, så med mindre PSVR et udsat, bør vi høre noget konkret mht. dato, pris og spil i Q1. Så E3 er næppe stedet, GDC er en mulighed men der er også chance for de afholder en seperat event til det.
JmogJmogSkrevet 09/01-16 16:05 
Ja, E3 er jo faktisk omkring det tidspunkt, hvor PSVR senest kan udkomme.
JmogJmogSkrevet 16/02-16 13:31, rettet 16/02-16 13:32 
Ser ud til PSVR er blevet forsinket til andet halvår. Gamestops CEO kom i et interview til at sige, at det bliver til efteråret.

Det åbner i øvrigt muligheden for at prisen og datoen først bliver annonceret på Sonys E3 konference. Oktober er nok det mest oplagte bud nu. Senere end jeg havde håbet, men hvis det betyder flere spil er klar til launch, så er det positivt. Det er i øvrigt helt sikkert årsagen til forsinkelsen. Alle forlydender fra udviklere peger på, at headsettet har været færdigt i flere måneder.

Der er i øvrigt vedvarende rygter om en 300 USD pris for headsettet alene og 429 USD for en bundle med kamera og Move controllere. Lyder dog en tand for billigt for headsettet til at jeg tror på det.

Kilde
slk486slk486Skrevet 16/02-16 13:40 
De kan da umuligt sætte prisen højere end konsollen, så $300 ser jeg som smertegrænsen. Om Sony ser det på samme måde er så spørgsmålet :)
j/k
JmogJmogSkrevet 16/02-16 14:19 
Sony vil næppe kunne tillade sig at sætte prisen lavere end hvad det koster at lave det. Og med Ocolus på 600 og Vive sandsynligvis på 700-800, så betyder det intet hvad PS4 koster, hvis de lancerer den til 400. Det ikke bare ER billigt, det SER billigt ud. Mega PR fordel.
BeanoBeanoSkrevet 16/02-16 14:29 
Men for den alm. forbruger, som måske ikke ved så meget om Rift, har det betydning af prisen ikke er for voldsom sammenlignet med selve konsollen. Vejl. PS4 pris er også $350, ikke? :)
JmogJmogSkrevet 16/02-16 15:10 
Klart, men den almindelige forbruger er jo ikke early adopter. Det første år, er prisen næsten irrelevant, da det er folk som mig der køber produktet uanset prisen. Derefter falder den i pris og pøblen kan være med. Udover at den på det tidspunkt er billigere, så er produktet blevet en del af forbrugerbevidstheden og fattigrøvene har sikkert været på besøg hos en af os der har den og fået "jeg må fucking ha' den!" oplevelsen, som igen gør prisen mindre vigtig.

Det er ny teknologi og det er generation 1. 400 dollars er latterligt billigt for det og produktet er ikke engang rettet mod massemarkedet endnu. Den er rettet mod nørder og techfetichister. Det er helt uden betydning om der er masser af mennesker der synes den er for dyr, hvis de kan sælge alle dem de producerer.

Hr og Fru Danmark er ligegyldige. Produktet er først målrettet mod dem i år 3. Og dem af jer her på forummet, som synes 400 dollars er for dyrt... i køber den sikkert alligevel i år 1, hvis anmeldelser af softwaren er positiv nok eller i får demoet den. VR er virkelig unikt/en helt anden måde at spille på.

I år 3 kommer vi (forudsat salgstal ikke er for lave) til at se de første AAA spil designet til VR. Det bliver da, at salgene af PSVR vil boome stort.
slk486slk486Skrevet 16/02-16 15:19, rettet 16/02-16 15:36 
VR er meget afhængig af bred og hurtig pickup, så jeg er uenig :)
j/k
SumezSumezSkrevet 16/02-16 15:44 
400 dollars er pænt dyrt for noget legetøj med meget lidt værdi udover den umiddelbare wow-faktor. Der kommer til at gå flere år før der kommer til at være software nok til rent faktisk at retfærdiggøre et køb. Til den tid har teknologien forhåbentlig også fået udglattet nogle børnesygdomme.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
JmogJmogSkrevet 16/02-16 15:46, rettet 16/02-16 15:48 
Tjoo, men det er der jo næsten ingen nye elektronikprodukter nogensinde der har haft (bred og hurtig pickup). Cyklussen er altid at de launcher med høj pris og lavt salg hvorefter det stiger i salg og falder i pris. VR stikker indtil videre ud fra formlen ved at være vildt billigere end det burde være. Det burde koste det dobbelte.

VR er i en lidt speciel situation i forhold til meget andet elektronik gennem historien, da det er afhængigt af at der bliver skabt indhold til det. VHS og DVD kan kun til dels bruges som sammenligningsgrundlag. Afspillerne var værdiløse hvis ingen bånd eller skiver blev udgivet. Men omkostningerne til at lave selve filmen var ikke en hurdle, som VHS og DVD-afspiller producenterne skulle regne med. Lethal Weapon 4 ville blive produceret, uanset hvor mange DVD-afspillere, der var i verden. Uncharted VR kan ikke sige det samme. Et VR-spil lever og dør med antallet af ejere af hardwaren.

Hardwaren fra alle tre producenter er sandsynligvis prissat så lavt/med så lav profit fordi de er pissebange for at skræmme produktionsdelen af markedet. Sony er bedste bud på den af de tre, som kan drive markedet fremad. De kan tillade sig at investere i et spil med høje produktionsværdier, som ikke vil sælge stort, men som vil øge antallet af headsets nok til at andre vil gøre det samme.

Det hele handler om at få et succesfuldt nok år 1 til at andre vil tage chancen og igangsætte produktion af AA og AAA titler som udkommer i år 3. Og hvis lavinen derefter ruller, så nærmer vi os PS5, hvor det næste headset, forudsat at alt gik godt, vil følge med maskinen.
AmbyAmbySkrevet 16/02-16 15:51 
Jeg synes teknologien er spændende, men har et kæmpe problem (Jeg kan have misforstået det...)

1) Når man tænker VR, tænker man som regel noget med at bevæge sig rum i et 3D rum
2) At bevæge sig rundt i et 3D rum, mens man selv sidder stille, gør langt de fleste syge.

Udviklerne bliver nødt til at lave spil, som langt de fleste kan spille, men bliver bare ikke de spil, som folk håber på der kommer?
Have no thing I'd rather see, Since I found Serenity.Spiller nu: Mirror's Edge, Resistance 2
millenniummillenniumSkrevet 16/02-16 15:54 
Synes egentlig konsolmarkedet har udviklet sig til at flere fabrikanter ikke satser på hurtigt pickup, men i stedet slow burner. (måske fordi har regnet ud at det forlænger potentialet).

Kinect var hurtig pickup men dødede helt ufatteligt hurtigt bagefter. Et par intro-spil og så var den sild død.

Omvendt så havde WiiU en sløv start men modner gradvis afhængigt af titler og Amiibo gimmicks.

Ved ikke om den slags er planlagt eller ren tilfældighed. Måske risikerer de gerne et dårligt første regnskabsår, hvis de strategisk har planlagt at vende vinden med slow burners.
The medium is the message.
slk486slk486Skrevet 16/02-16 16:24 
Det er jeg er helt enig i, Jmog - også netop derfor jeg mener at det er afhængigt af bred og hurtig attachrate. Jeg ved ikke om det burde være dobbelt så dyrt, men det er også helt ligemeget, hvad det burde koste - det er et spørgsmål om det er billigt nok til at folk gider investere.
j/k
JmogJmogSkrevet 16/02-16 16:30 
Amby>
Jeg synes teknologien er spændende, men har et kæmpe problem (Jeg kan have misforstået det...)

1) Når man tænker VR, tænker man som regel noget med at bevæge sig rum i et 3D rum
2) At bevæge sig rundt i et 3D rum, mens man selv sidder stille, gør langt de fleste syge.

Udviklerne bliver nødt til at lave spil, som langt de fleste kan spille, men bliver bare ikke de spil, som folk håber på der kommer?

Du har helt ret. Mange forestiller sig at de kommer til at spille FPS spil i VR, men det er faktisk den genre der er mindst egnet til det. Cockpit baserede spil er dem der fungerer allerbedst, da din hjerne opfatter det du ser og det du føler som værende realistisk. Du sidder fysisk stille men ser verden bevæge sig forbi. Af samme grund fungerer on rails spil også perfekt.

FPS som vi forstår det i dag vil aldrig virke. Der skal laves en ny genre, FPS-VR, hvor det at bevæge sig foregår via teleportation og at undgå fjenders skud ikke er et spørgsmål om at flytte sig men at teleportere til et andet sted eller skyde fjendens skud inden det rammer dig. Det nærmeste vi kommer det vi forstår ved et FPS i VR er sådan noget som RIGS, hvor man sidder i et cockpit

Spil der vil fungere perfekt i VR (og være bedre end non-VR versioner)
Bilspil
Flyspil
Mech-simulatorspil
On-rails shooters (tænk time crisis)
Spil hvor man skal stå stille
FPS eller adventurespil med teleportation

Spil der vil fungere forfærdeligt:
Call of Duty
Mirror's Edge
Skyrim
slk486slk486Skrevet 16/02-16 16:40, rettet 16/02-16 16:41 
Jeg glæder mig på nuværende tidspunkt mest til RIGS og Valkyrie.

Titanfall VR? :)
j/k
Bede-xBede-xSkrevet 16/02-16 16:41, rettet 16/02-16 16:41 
Jmog>
I år 3 kommer vi (forudsat salgstal ikke er for lave) til at se de første AAA spil designet til VR. Det bliver da, at salgene af PSVR vil boome stort.

(..)
Jmog>
Det hele handler om at få et succesfuldt nok år 1 til at andre vil tage chancen og igangsætte produktion af AA og AAA titler som udkommer i år 3.

Med mindre jeg misforstår hvad du mener, så er det svært at se det ske. AA titler, jo, men der bliver kun meget få, hvis nogen overhovedet, AAA udgivelser (som i Ass Creed/CoD/Battlefield størrelsesordenen), med mindre formatet er et uhørt spektakulært hit. Hvad vi i stedet vil se er at AAA titlerne vil understøtte VR også i større og mindre grad, men AAA eksklusiv til VR vil være forbeholdt et yderst begrænset antal af titler.

I år 3 er PS4 5-6 år gammel og vil snart skulle skiftes ud med et nyt system, som deres headset måske slet ikke er kompatibelt med. Der er en grænse for hvor mange headsets de kan nå at sælge i PS4 generationen og alene det gør det til en smagsprøve generation.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 16/02-16 18:06 
Vil det virke med porno?
Eneste jeg går op i!
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
JmogJmogSkrevet 16/02-16 19:16 
Der vil ikke være noget på PSN men siden man kan DLNA streame fra en NAS til PS4, så burde det teoretisk set være muligt med non-interaktive 360 grader videoer.

Kommer an på om PS4'en kan sende/modtage headtracking til headsettet, når det er en video der afspilles. Dvs, om Sony lader den dør stå åben.
SumezSumezSkrevet 16/02-16 19:25 
Jmog>
VR stikker indtil videre ud fra formlen ved at være vildt billigere end det burde være. Det burde koste det dobbelte.

Hvorfor burde den det?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
JmogJmogSkrevet 16/02-16 19:35 
Bede-x>
Jmog>
I år 3 kommer vi (forudsat salgstal ikke er for lave) til at se de første AAA spil designet til VR. Det bliver da, at salgene af PSVR vil boome stort.

(..)
Jmog>
Det hele handler om at få et succesfuldt nok år 1 til at andre vil tage chancen og igangsætte produktion af AA og AAA titler som udkommer i år 3.

Med mindre jeg misforstår hvad du mener, så er det svært at se det ske. AA titler, jo, men der bliver kun meget få, hvis nogen overhovedet, AAA udgivelser (som i Ass Creed/CoD/Battlefield størrelsesordenen), med mindre formatet er et uhørt spektakulært hit. Hvad vi i stedet vil se er at AAA titlerne vil understøtte VR også i større og mindre grad, men AAA eksklusiv til VR vil være forbeholdt et yderst begrænset antal af titler.

I år 3 er PS4 5-6 år gammel og vil snart skulle skiftes ud med et nyt system, som deres headset måske slet ikke er kompatibelt med. Der er en grænse for hvor mange headsets de kan nå at sælge i PS4 generationen og alene det gør det til en smagsprøve generation.

Helt enig, der bliver meget få AAA titler i VR. Yderst tvivlsomt om andre end Sonys egne studier vil lave dem. På PC vil VR eksklusive AAA titler slet ikke udkomme. AA vil være drivkraften der skal sælge headsets, især på PSVR. EVE Valkyrie og RIGS hører til i den gruppe, og det er dødsmart at have dem med fra launch. Driveclub VR og Ace Combat ligger også lunt i AA gruppen men kommer muligvis lidt senere.

Du bringer en interessant pointe op med hybridspil. Almindelige spil med et VR mode. Det er dog noget af et udviklingsmæssigt mareridt, da det næsten er som at lave et separat spil. Udover at gameplayet skal ændres for at passe til VR, så er der også en helt anden performanceprofil, der skal tilrettes. Her snakker jeg både om ændringer til assets, så performance kan øges i forhold til det almindelige spil men også optimering, der ikke giver ved dørene. Der må ikke være performanceudsving i VR. Stabil 60 (eller 90) eller du fejlede. Svinger det mellem 55-60? Smid det i skraldespanden.

Hvis AAA spil får et VR mode, så tror jeg snarere det vil være noget helt andet end det almindelige spil, men med samme tema/verden. I Uncharted 4 er der for eksempel en kortvarig ildkamp på en markedsplads. Spillet kunne så inkludere et VR mode som var en on-rails shooter på DEN markedsplads med de samme fjender. Genbrug af assets (intet problem performancemæssigt da det er on-rails) tilsat dialog fra Nathan og Sully vil gøre det til en sjov autentisk bonus for fans med headsettet. Den slags implementering i AAA-titler vil også fungere som "billig" træning i at lave VR-spil for udviklernes A-hold.

Bilspil og flyspil vil ikke nødvendigvis kræve gameplayændringer i et VR mode (missil-targeting ER dog oplagt via "følg fjenden med hovedet"), men grafikmæssigt skal der meget til. Der vil det nok bedre kunne betale sig for dem at udgive VR-versionen som et separat spil på PSN.

Uanset hvad bliver det dødspændende. Det er stort set som om vi får en ny minikonsolgeneration midt i den nuværende cyklus.
JmogJmogSkrevet 16/02-16 19:42 
Sumez>
Jmog>
VR stikker indtil videre ud fra formlen ved at være vildt billigere end det burde være. Det burde koste det dobbelte.

Hvorfor burde den det?

Altså, det er da dejligt at de ikke gør, men hvis du kigger på de komponenter de indeholder, alt det R&D, der er lagt i det og at det er førstegenerationsprodukter, så burde de være langt dyrere.

Da de første DVD-afspillere udkom kostede de 1000 dollars. Hvis du tager højde for inflation, så kostede de 1476 dollars i nutidspenge. En Ocolus Rift koster under det halve af det. En PSVR vil med sikkerhed koste endnu mindre. Måske under en tredjedel.

Det er ikke dyre produkter.
Bede-xBede-xSkrevet 17/02-16 07:56, rettet 17/02-16 07:57 
Jmog>
Du bringer en interessant pointe op med hybridspil. Almindelige spil med et VR mode. Det er dog noget af et udviklingsmæssigt mareridt, da det næsten er som at lave et separat spil.

Jeg lagde mig nu ikke fast på hybridspil - har slet ikke brugt ordet før nu - men mente lige så meget seperate modes som deciderede hybridspil. Det sidste er der allerede annonceret en del af, så det skal nok komme.

Men jeg kan høre vi er enige, bortset fra at spil med performance udsving selvfølgelig ikke bliver smidt i skraldespanden :)
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
JmogJmogSkrevet 17/02-16 14:04 
Det bliver i grunden spændende om udviklerne "tør" sende et VR spil på markedet med performanceudsving. Eller om Sony cert vil sætte foden ned og sige "hell no!". Udsving i 2D spil er jo blot irriterende mens det i VR kan give decideret kvalme.
Bede-xBede-xSkrevet 17/02-16 15:03, rettet 17/02-16 15:06 
Jeg ville blive yderst overrasket, hvis Sony turde sætte foden ned ved det mindste udsving. Skal man være sikker på aldrig at opleve små fald, som du nævner ovenover, skal der dælme være meget overhead og i øvrigt meget få udsving fra scene til scene. Jeg spiller normalt altid med konstant 60fps på PC, men er af samme årsag nødt til at sætte settings noget lavere, end jeg typisk ser folk gøre med samme grafikkort, for at være tæt på 100% sikker på, at der aldrig er fald under 60fps. Slår jeg vsync fra ligger frame raten typisk på 90-100.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 17/02-16 15:08, rettet 17/02-16 15:08 
Når maskinen allerede halter ved hovedparten af de spil der bliver sendt på markedet, giver det mig ikke meget håb om at VR performance bliver rock solid. I hvert fald må det betyde at de er nødt til at skære voldsomt ned for grafikken i dé spil, og det tænker jeg ikke vil blive taget særlig godt imod af et marked hvor folk normalvis sætter grafik over gameplay :/
Spiller nu: Phantasy Star IV
Bede-xBede-xSkrevet 17/02-16 15:14, rettet 17/02-16 15:23 
Alene tanken om at de skulle gå ind og diktere til en udvikler, som står parat til at udsende sit spil, at det må ikke udkomme fordi enkelte scener har små udsving, finder jeg næsten helt umulig. Det ville være en strengere udgave af Microsofts opløsningsregime i sidste generation, som også blev opgivet hurtigt og de fleste spil kan jo stresses til fald under de rette omstændigheder. Hvordan skulle de sikre sig at frameraten på den måde er låst? Frameraten ville skulle være uhyggelig meget højere end der hvor de capper den, for at sikre at der aldrig nogen sinde kommer fald.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 17/02-16 15:23 
Så skulle de ligefrem til at ansætte testere der gennemgik spillene før de kom på gaden. En utænkelig situation ;)
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 17/02-16 15:26, rettet 17/02-16 15:28 
Konsolkongen>
Når maskinen allerede halter ved hovedparten af de spil der bliver sendt på markedet, giver det mig ikke meget håb om at VR performance bliver rock solid. I hvert fald må det betyde at de er nødt til at skære voldsomt ned for grafikken i dé spil, og det tænker jeg ikke vil blive taget særlig godt imod af et marked hvor folk normalvis sætter grafik over gameplay :/

Har de samme tanker, og som JMog skriver, er det ting der kan give en rigtig kraftig søsygeeffekt.
Ingen tvivl om at det bliver en kraftig akilleshæl for VR, især på konsol. Som om det ikke er slemt nok at dårlig performance kan skabe problemer, der skal også renderes grafik fra to forskellige vinkler konstant, og den acceptable framerate bør gerne ligge en del højere end det man normalt ser på konsol, for at oplevelsen ikke skal blive brækfremkaldende for de fleste. Så du skal nok ikke håbe på at den første sending VR-spil konmmer til at ligner Witcher 3 eller Bloodborne :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BeanoBeanoSkrevet 17/02-16 15:33 
Jmog>
Det bliver i grunden spændende om udviklerne "tør" sende et VR spil på markedet med performanceudsving. Eller om Sony cert vil sætte foden ned og sige "hell no!". Udsving i 2D spil er jo blot irriterende mens det i VR kan give decideret kvalme.

Der blev for et stykke tid siden lækket nogle slides fra en Sony dev. session hvor de anbefalede at der sigtes efter 90fps rendering. Angiveligt så der er råderum til at spillet kan låses til 60fps (også under peak) og derefter "framerate op-skaleres" til 120fps af boksen. Native 90fps titler vil også være muligt svjv.
Men at Sony decideret nægter udgivelse af 3. parts med drops tvivler jeg på, måske snarere at der er max pct. tilladt droppede frames. Mener dog spillene skal være v-syncede så der ikke er tearing.
206 emne(r).
« < 1 2 3 4 5 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig