X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Virtual Reality FAQ


206 emne(r).
1 2 3 4 5 > »

Svar
JmogJmogSkrevet 30/12-15 20:35, rettet 30/12-15 23:40 
VR Gaming FAQ

Jeg har fulgt diverse VR-nyheder tæt og tænkte, det ville være en idé med en tråd, hvor vi kan samle info og diskussioner. Vi har alle sammen set science fiction-filmene, hvor folk tager en hjelm på, tænder for en chip i deres kranie eller træder ind på et Holodeck og føler sig transporteret til en anden verden. I 2016 kommer vi til at tage det første rigtige spring mod realiseringen af den drøm. Mainstream bliver det næppe de første mange år - der skal vi teknologien først blive billigere og software mere "jeg kan ikke leve uden det"-agtigt. Men det bliver stadig pissesjovt for folk som os, der hopper på fra starten fordi vi ikke kan stå for ny teknologi.

Først lidt intro, for dem der SLET ikke har fulgt med. Hvad er VR for eksempel. Bemærk at jeg udelukkende beskæftiger mig med hvad VR er for gamere. Der er mange andre brugsscenarier end spil.

Hvad er VR?:
VR, som står for Virtual Reality, er groft sagt et display, der giver dig langt større indlevelse i spilverdenen end ved et kigge på en klassisk flad skærm. Displayet sidder i et Head Mounted Display (HMD) og i stedet for at styre, hvilken retning man kigger via mus eller joypad, så gør man det ved bogstaveligt talt at kigge rundt med sit hovede. Det skærmen (eller skærmene) viser, reagerer med andre ord på 1 til 1 fysisk input (under optimale forhold). Det er næsten umuligt at kapere, hvor stor en forskel det gør for indlevelsen uden at prøve det selv. Det er ikke bare et spørgsmål om, at det er nemmere at kigge (eller sigte) hurtigt og præcist, hvilket det er, men det at ens synsfelt stort set fyldes ud med spilverdenen og at ens orientering foregår instinktivt fremfor via et par joysticks, som ændrer alt. Oveni det kommer så at tings størrelse pludselig ses i forhold til dig selv (fordi du føler dig tilstede), hvilket gør blot det at gå igennem en gade i en by til en oplevelse. Youtube-videoerne med folk der dukker sig, når en flyveøgle dykker mod dem, er ikke spuespil. Ens hjerne narres til at tro det er ægte. Noget der aldrig ville kunne lade sig gøre med en flad skærm.

Hvordan virker VR - hvad består det af?
Der er mange spillere indenfor VR efterhånden, men de fire primære er:
Oculus Rift
Gear VR (Samsung/Oculus samarbejde)
HTC Vive (HTC/Valve samarbejde)
Sony Playstation VR (tidligere navn: Morpheus)

Fælles for dem alle er at de har gyro og acceloremeter, til at måle hvad vej du kigger, chips og software, som omsætter det til at det du ser gennem dine øjne følger med. Der er enten én skærm per øje eller én stor skærm. I praksis har det ingen betydning, da hvert øje har hvert sin linse/glughul, som de kigger igennem, så man vil altid opleve det som to separate skærme. Hvert øje får leveret det samme billede med små perspektivforskelle, der tager højde for afstanden mellem øjnene. Det at hvert øje får leveret et unikt billede betyder, at man får perfekt 3D effekt og at 3D-effekten vil virke for enhver, uanset ens forhold til 3D i biografen eller hjemmebiografen. Eneste krav er to øjne.

Her stopper lighederne så. Gear VR skiller sig kraftigt ud fra de andre ved at det stort set bare er en nydelig, men næsten tom skal, som man sætter sin Samsung telefon i. Kompatible modeller er indtil videre Galaxy Note 5, Note 5, Galaxy S6, Galaxy S6 Edge og Galaxy S6+. Telefonen leverer skærm, gyro, accelormeter og software. Gear VR står for resten, hvilket stort set bare er plastik, komfort og linserne. Fordelen ved det er, at det er markant billigere, med en pris på kun 100 dollars, hvis man har en af de kompatible telefoner. Ulempen er at god VR er ret krævende for hardwaren. Framerate SKAL være over 60fps konstant - helst mindst 90fps og responstid minimal for at opretholde illusionen. Framerate svingninger er langt nemmere at tilgive, når det er en controller der styrer sjovet fremfor ens hovede. Det sætter nogle grafiske begrænsninger for hvad man kan lave rent visuelt med Gear VR. At den er trådløs er både positivt og negativt, da det er rart at slippe for ledninger, men efter nogle timer, så er din mobil gået død og skal oplades. Det er dog en billig måde at hoppe ind i VR på.

Mens Gear VR har "computeren" indbygget i headsettet via den indsatte telefon, så er Rift og Vive afhængige af at få grafikken leveret fra en PC og PSVR fra en PS4. Dette gøres via USB og HDMI. Et punkt, hvor kvaliteten i VR oplevelsen får et kraftigt boost i forhold til Gear VR er via positional tracking. Det vil sige, sporing af position - din såvel som controllerens position. Rift og PSVR minder en del om hinanden her, da begge bruger et webcam, som "kigger" efter dioderne på ydersiden af headsettet såvel som på controllerne. Et eksempel på noget, som positional tracking vil mulliggøre er at du vil kunne læne dig frem/tilbage i den virtuelle verden. Det lyder måske ikke som noget særligt, men forestil dig at du spiller et spil, hvor du sidder i en bil. Alle dine hovedbevægelser gengives 1 til 1, så længe du kun drejer hovedet. Så snart du bevæger hovedets position, så ryger noget af iullusionen. Med positional tracking kan du læne dig ud af vinduet og kigge ned på asfalten ved siden af fordækket. Eller du står på en bjergtop og vil læne dig udover kanten. Eller du udspionerer nogen og læner dig rundt om hjørnet. Det gør en stor forskel.

Vive skiller sig en del ud fra sine to primære konkurrenter ved at de går hårdt efter Holodeck-oplevelsen fra Star Trek. Sammen med headsettet får man to base stations ("Lighthouses" kalder Valve dem), som man placerer i sit rum. Disse scanner rummet og regner ud hvor store afstandene er og hvor der eventuelt er forhindringer. Forudsat at man har plads nok (optimalt mindst 5 kvadratmeter), så vil man kunne bevæge sig fysisk rundt i den virkelige verden og ens bevægelser vil følge med i den virtuelle verden. Forestil dig de digitale mure, der springer op i Assassin's Creed, når du når til "enden af simulationen". Det vil være samme måde Vive-simulationen fortæller dig, at du hellere må stoppe her, hvis du ikke vil risikere at falde over bornholmeruret. Dette er Vives primære salgsgrundlag, da selve headsettet teknisk burde give nogenlunde samme oplevelse som Rift. Simulationer, hvor man ikke sidder ned eller står fysisk stille vil primært være noget vi kommer til at se på Vive og ikke de andre.

Rift skiller sig primært ud pga. sine Oculus Touch-controllere. Hvor PSVR og Vive begge bruger en afart af den stavlignende PS Move controller, så går Oculus efter, at illusionen af ens hænders bevægelser og interaktion i den virtuelle verden skal være så livagtig som mulig. Dette gøres via to ting: For det første er der en cirkel med dioder rundt om din hånd, når du holder Oculus Touch. Disse dioder gør kameraet istand til at se præcis hvilken vinkel du holder din hånd i. For det andet, så gør blandingen af to triggers (pegefinger/langefinger), at man kan simulere det at samle noget op og holde det ved at gøre præcist det samme med controlleren som man ville med sin hånd i den virkelige verden. Den ultrapræcise sporing af hvor og hvordan du holder controlleren vil faktisk gøre dig i stand til at spille bordtennis virtuelt. Eller kaste med en kniv (slip trigger = slip kniv). Dette er Rifts primære salgsgrundlag. Bemærk at indtil videre ser det ud til at Oculus Touch skal købes separat og muligvis udkommer senere end selve Rift headsettet. Der følger en Xbox One controller med til Rift.

PSVR skilder sig som sådan ikke teknisk ud fra sine to primære konkurrenter. Der er dog flere betydningsfulde forskelle. Dens største fordel er også dens største ulempe: Det er et lukket system, da man udelukkende kan bruge den sammen med PS4. På den positive side betyder det dog, at udviklerne kan optimere deres kode direkte mod PS4. Og det at samtlige brugere har præcist det samme headset betyder at når du læser en anmeldelse af et spil til PSVR, så ved du at du vil kunne få præcist den samme oplevelse, da du har den samme hardware. Oveni det kommer så de mange studier, som Sony har under sit banner. Der vil komme eksklusive titler til Oculus, da de har lavet aftaler med flere studier, og Vive i form af simulationer der kræver mapningen af ens fysiske rum via lighthouse basestationerne. Ingen har dog så mange erfarne udviklere og populære spil-IP'er som Sony. Plug and play naturen ved en konsol gør det også til en umådelig nem måde for knap så tekniske mennesker at komme ind i VR på. Prisen for en PS4 er også under det halve af hvad man regner med en VR kapabel PC vil koste. Softwaresupporten, pris og et plug and play system er PSVRs primære salgsgrundlag. I modsætning til Rift (og måske Vive), så har PSVR en bonusfordel i og med at deres standardcontroller til VR ikke skal købes ved siden af headsettet eller bliver bundlet med det. Dual Shock 4s store diode fungerer på samme måde som dioden på en PS Move controller. Regulære Move controllere vil blive solgt ved siden af, men da samtlige købere af PSVR allerede har en DS4, så bliver headsettet billigere. Sony har også langt større erfaring med produktion af hardware, så der er en klar forventning fra alle sider om at PSVR bliver den billigste af de tre.

Hvornår kan jeg købe et VR headset og hvad koster de?
Gear VR udkom i november og kan købes nu. Desværre ikke i Danmark, så man er nødt til at importere. Sverige er nærmeste land, hvor Samsung har lanceret den.

For de tre store er situationen lige nu grotesk, da noget man jokede med i starten af året nu ser ud til at være en realitet: Ingen tør være den første. Alle tre havde man regnet med ville udkomme i 2015. For flere måneder siden meldte Sony og Oculus ud, at de først ville udkomme i 2016. Vive fastholdt indtil for ganske nyligt, at de ville åbne for forudbestillinger i december. Pga "et stort teknologisk gennembrud", som de ikke vil sprede over to udgaver af Vive, har de nu valgt at udsætte udgivelsen til april 2016. Intet vides om pris eller om der følger en controller med.

Oculus er ikke kommet med nogen konkret dato endnu, men de havde i lang tid lovet at man ville kunne forudbestille i december. Det er nu rykket til "kort efter nytår", så meget tyder på en annoncering på CES i næste uge og release i Q1. Rygtet fra anonyme insidere (så tag det med et gran salt) lyder på, at pris vil ligge i omegnen af 600 dollars inklusiv en Xbox One controller. Intet vides om pris på Oculus Touch controllerne eller om de stadig udkommer et par måneder efter Rift.

PSVR har den mindst konkrete udgivelseshorisont. Første halvår 2016 skulle være sikkert, men det er sandsynligvis først i Q2 vi ser den. Den mest sandsynlige årsag, da alt tyder på at hardwaren er færdig, er at Sony prøver at samle så stor en portion eksklusiv software som mulig til den fra starten af, så de kan starte med et brag. No Man's Sky, på trods af ikke at være bekæftet til PSVR, rygtes at være launchtitel. Det udkommer til juni. Rygtet siger omkring 400 dollars. Intet vides om der følger Move controllere eller PS Eye kamera med.

Og det var så enden på min lange smøre :-). Hvad glæder i jer selv mest til? Jeg skal selv med sikkerhed have Playstation VR. Der er rigeligt med spændende titler på vej (Rigs, Rez, DriveClub, Ace Combat og potentielt No Man's Sky), som trækker i mig og min korte tid med et Oculus Developer Kit overbeviste mig om, hvor fantastisk det bliver.
PapandPapandSkrevet 30/12-15 20:58 
Jeg har længe overvejet springet til Oculus Rift, når jeg spiller Project Cars. TrackIR har også været overvejet, men jeg ender nok med at gå all in via den "ægte" VR oplevelse. I dag startede jeg i øvrigt op for Elite: Dangerous, som også virker til at være fantastisk med VR.

For mit vedkommende bliver det på pc, så her bliver det formentlig Oculus Rift som købes.
Spiller nu: Mass Effect 2, Star Wars: The Old Repu..., League Of Legends
jaesjaesSkrevet 30/12-15 20:58, rettet 30/12-15 20:58 
Jeg tror vi efterhånden har rigeligt VR-tråde ;)

Ikke at jeg har ejerfornemmelser, men vil foreslå at generelle ting om VR postes her: http://www.playright.dk/forum/emne/35597-vr-og-ar

Og at der evt. oprettes tråde til de store og gaming-relaterede VR-platforme (vi har fx også en Playstation VR-tråd).
JmogJmogSkrevet 30/12-15 22:15 
Hmm, hvis der er en venlig moderator i nærheden, så må han meget gerne omdøbe denne tråd til VR FAQ. Det var mit primære formål med den.
millenniummillenniumSkrevet 30/12-15 23:10, rettet 30/12-15 23:11 
Bliver det et spændende VR år?
Ja, for dælen.

Hvem synes du ser ud til at have fordelen?
Det ved jeg ikke, men jeg er mest obs på SONYs PSVR. Ikke fordi de har den bedste teknologi, men fordi teknologien mangler gejst, hvis der ikke hører noget ordentlig software til hardwaren. De andre kan motivere en underskov at lystne indie-udviklere til at lave sjove demoer og apps, men SONY vil formentlig kaste noget high class gaming efter VR brillerne, og så har jeg allerede PS Move dimser og guns som jeg håber vil blive udnyttet max.

Er VR en teknologisk revolution eller noget som mastodonterne prøver at prakke på os for et quick cash grab?
Hmmmm, jeg er en forsigtig optimist. Især i forhold til 3D TV manien som både eksplodere og imploderede igen til status quo. SONY ville vitterligt gerne booste 3D gaming, men markedet tog ikke rigtigt imod innovationen, inklusiv mig selv. Teknologien er spændende som emne, men spørgsmålet er om markedet vil adoptere det.

Noget at tilføje?
Ja, håber ikke jeg bliver alt for køresyg.
The medium is the message.
JmogJmogSkrevet 30/12-15 23:21 
Meget apropos din sidste bemærkning, så er den spiltype med lavest chance for køresyge sjovt nok bilspil. I det hele taget spil, hvor ens avatar sidder stille.

For satan, jeg glæder mig til EVE: Valkyrie. Det bliver vildt i VR.
jaesjaesSkrevet 30/12-15 23:29, rettet 30/12-15 23:36 
Jmog>
Hmm, hvis der er en venlig moderator i nærheden, så må han meget gerne omdøbe denne tråd til VR FAQ. Det var mit primære formål med den.

Det var sådan set også et del-formål med den anden tråd :) Anyway, jeg synes bare P:R er for lille til flere næsten ens tråde. Bliver rodet at finde rundt i i længden.

EDIT: Hvis du nu skriver noget i retning af "VR gaming FAQ" et sted øverst i din post og jeg også retter den anden tråd lidt til, vil det i det mindste gøre tingene mindre overlappende.
JmogJmogSkrevet 30/12-15 23:41 
Done.

Og det var bestemt ikke for at træde over tæerne. Den gamle tråd var bare over to år gammel, og indeholdt en masse out-of-date info. Jeg syntes vi trængte til en frisk oversigt, så man ikke behøvede at læse en hel tråd igennem.
jaesjaesSkrevet 30/12-15 23:45, rettet 02/01-16 13:56 
Som sagt har jeg ikke ejerfornemmelser eller lign., men tænker kun rent praktisk. Synes det er halvsvært at finde ting efterhånden, nu hvor forummet har over 12 år på bagen. Har også rettet i den anden tråd. Så går det nok altsammen.

EDIT: Nu hvor jeg har læst/skimmet første post mere grundigt, kan jeg godt se formålet med en separat tråd - men vil argumentere for, at jeg stort set var undskyldt pga. den lidt misvisende overskrift kombineret med at hele den lange post skulle læses, før formålet bliver 100% klart (IMO osv.) ;)

EDIT 2:
Og for at svare på oplægget i første post...

Som jeg skrev i den anden tråd, har jeg glædet mig til VR siden midthalvfemserne, så jeg er i den grad klar. Der vil naturligvis være spil hvor det er gimmick, og de færreste gider nok at bruge VR hver gang. Men i visse spil vil det ret sikkert byde på gode og ikke mindst nye oplevelser - udviklerne er ved at have presset alle muligheder ud af den traditionelle opsætning med monitor og gamepad (eller mus og tastatur). Så der skal ny hardware på bordet, ellers vil nye spiloplevelser være yderst sjældent om bare 5-7 år. Og her tror jeg på, at VR + diverse tilbehør kan gøre en positiv forskel.

Mit konkrete valg kommer meget an på funktionaliteten, men jeg hælder til PSVR pga. prisen (hver gang jeg køber ny computer har gaming ikke høj prioritet, og jeg har en PS4).

Funktionsmæssigt handler det dels om, hvorvidt der er noget afstandsbedømmelse i hardwaren - Oculus får det vist men jeg ved ikke med de andre. Altså så spillet kan registrere hvor langt du er fra en genstand osv. Det vil gøre interaktionen mere realistisk, når det har betydningen hvor tæt hoved, hænder osv. er fra objekter m.m. Og da headsettet kun er ét aspekt af oplevelsen, vil jeg også gerne høre mere om, hvad der kommer til at ske mht. controllere osv.
Bede-xBede-xSkrevet 30/12-15 23:59, rettet 31/12-15 00:08 
Godt initiativ, Jmog og fed tråd. Har nydt at læse både denne og de tidligere du har lavet i forbindelse med konsol launches.

Umiddelbart hælder jeg mest til Oculus og PSVR, men hvilket det bliver i begyndelsen eller begge, afhænger af pris, samt hvordan titlerne fordeler sig. Er lidt nervøs for at PSVR får svært ved at nå at udfolde sig med et begrænset antal år (4?) før PS5 gøres klar til udgivelse, men produktionerne vil nok under alle omstændigheder være præget af begrænsede budgetter og mange gimmick oplevelser de første år, så mon ikke det går.

Oculus folkene annoncerede tidligere i dag at Lucky's Tale følger med til headsettet:

Today, we’re excited to announce that Lucky’s Tale, the incredible made-for-VR platformer by Playful, will be included free with every Oculus Rift!

Lucky’s Tale, an Oculus Studios title, takes you on an adventure of a lifetime with Lucky, the fun-loving fox. The game takes you to a charming new world, with dozens of locales and lush environments.

https://www.oculus.com/en-us/blog/luckys-tale-to-be-bundled-with-every-oculus-rift/

http://youtu.be/jqEm1fXBWKg
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
JmogJmogSkrevet 01/01-16 02:15 
Oculus bekræfter, at Oculus Touch først udkommer i Q2, da de liiige skal finpolere den lidt mere, så den bliver ekstra god:
https://www.oculus.com/en-us/blog/update-on-oculus-touch-ship-date/

Og det er stort set en cementering af at Rift kommer i Q1. Bare en skam, at den controller, der vil give de bedste oplevelser, ikke er bundled med headsettet. Forhåbentlig er der en masse udviklere der godt tør regne med at alle der køber en Rift også er villige til at investere i et par touch controllere.

CES bliver dødspændende. Pris og releasedato for mindst en og måske alle tre producenter. Håber Vive og PSVR bundler deres motion controllers med headsettet. De gør det dog nok ikke for at holde prisen nede. Sony kunne være helt vildt smarte her og lave to versioner:
PSVR basic: Headset og kamera
PSVR Premium: Headset, kamera, move controller, No Man's Sky.

Forudsat at NMS er en VR titel (Sean Murray har hintet det ret kraftigt), så ville det være brilliant at overtale folk til at købe Move fra starten via en killer app.
BeanoBeanoSkrevet 01/01-16 22:45 
Tror også mest på PSVR bundles pga. prisen, tror også de vil holde kameraet ude af basic ;)

NMS kommer næppe til at kræve Move. Vil tro de holder Move så meget som en option som muligt og primært anvende DS4 der trods alt er forberedt til det ;) Vil gøre det for dyrt for forbrugerne ellers. Selv Dreams vil ikke kræve det, blot være bedst med Move.
JmogJmogSkrevet 02/01-16 11:36 
Jeg tror skam heller ikke NMS vil kræve Move. Ingen AAA PSVR titler vil det. Det ville også være ret underligt for en space sim titel. Alle de cockpit-baserede titler vil passe glimrende til normal controller.

Kameraet ude af Basic? Hmm, det tror jeg ikke. Det vil skabe to niveauer blandt kunderne mht hvor god en oplevelse man får af selve headsettet. Det vil være slemt "nok" at folk skal holde øje med om et nyt spil kræver en eller to Move controllere. Kombiner det med kamera/kamera ikke påkrævet, så bliver forvirringen total.
BeanoBeanoSkrevet 02/01-16 12:07, rettet 02/01-16 15:11 
Basic uden kamera til de forbrugere der allerede har det - kameraet vil naturligvis være påkrævet ;)
JmogJmogSkrevet 02/01-16 12:58 
Det ville være en fin løsning.
JmogJmogSkrevet 03/01-16 22:08, rettet 03/01-16 22:08 
Der er begyndt at komme flere rygter om at foveated rendering vil blive præsenteret på CES. Det kunne vise sig at være det teknologiske gennembrud, som Vive siger de har udskudt launch for at få med.

Hvis de har fået det til at virke ordentligt, så er det MEGET interessant for VR. Foveated rendering er kort fortalt rendering baseret på hvor dine øjne kigger. Formålet med det er at begrænse de ressourcer, der bruges på rendering af grafikken i VR. Måden det gøres er:

Et lille kamera i headsettet med en opdateringshastighed på mindst 250Hz, som følger dit øjes bevægelser. Det sender info til GPU'en, som så sørger for kun at rendere i fuld opløsning, der hvor øjet kigger. Alt i en cirkel udenom vil være i lavere opløsning og derfor mindre skarpt.

Selve renderingsdelen har vi set i mange Unreal Engine 3-spil i flere år. Man zoomer ind på noget gennem en kiggert, hvorefter ting i periferien er uskarpe. Eyetracking-delen har eksisteret i prosumer kameraer i et par år også, hvor eytracking i søgeren sørger for at sætte fokus korrekt.

Hvis de kan få det til at virke ordentligt i VR, så kan vi regne med 2-4 gange så mange GPU ressourcer til rådighed i spillene. Eller oversat til dansk, vi vil kunne få VR titler, der ser endnu bedre ud end vi regnede med.
JmogJmogSkrevet 05/01-16 10:51 
Og Oculus har annonceret at de åbner for forudbestillinger af Rift fra i morgen. Det bliver så samme tidspunkt der offentliggøres pris og udgivelsesdato må man gå udfra.

Indtil videre er det eneste vi ved med sikkerhed at spillet Lucky's Tale følger med alle Rift headsets og at Eve Valkyrie følger med alle forudbestillinger. I øvrigt ikke noget pis med at der er et begrænset antal "day one edition" eller lignende. Så længe man bestiller inden udgivelse, så får man begge spil med.
BeanoBeanoSkrevet 05/01-16 13:00 
Sony har også teaset at de vil tale om PSVR på deres CES event kl. 2 i nat dansk tid. Om det så bare bliver en annoncering af en pris- og lanceringsdato-annoncering må tiden vise... :)
JmogJmogSkrevet 05/01-16 14:12, rettet 05/01-16 15:33 
Det ville da være oplagt, for der er ikke flere store messer tilbage før E3 og det er for sent. Ellers skal de annoncere det på en PAX og det tror jeg ikke de vil gøre. GDC er også en mulighed, men der er for længe til.

Spændende!

Mit gæt for PSVR:

Pris på 400 dollars for basic som inkluderer headset.
Pris på 500 dollars for premium som inkluderer headset, kamera, et spil (og/eller techdemo compilation) plus to move controllers.

Udgivelse: Juni, hvis det medfølgende spil er No Man's Sky. Marts hvis det er et andet spil.
BeanoBeanoSkrevet 05/01-16 14:52 
Muligt at der kommer en separat annoncerings event til PSVR i marts/april (inden E3), tror desværre ikke vi får pris og lanceringsspil oplyst i nat, max. en dato.

Mit gæt er $299-349,- for "basic" uden kamera og $50-100 ekstra for en "premium" med kamera og 1-2 spil. Tror de holder Move controllers uden for bundles til at starte med.
JmogJmogSkrevet 05/01-16 15:36 
Hov, glemte at sætte kamerat ind i min premium forudsigelse. Rettet.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 05/01-16 15:37 
Det er godt nok mange penge man skal være villig til at smide ud, for noget som man på ingen måde kan forudsige bliver til noget som helst :O

Jeg håber Sony går mere end all in for at få titler ud til dyret. På trods af min skepsis så finder jeg kun PSVR interessant af de to. Gider ikke PC-pisset, så Oculus er ude for mit vedkommende, hvilket et eller andet sted er dumt, for det er den eneste man med sikkerhed ved får et marked :)

Var det forresten bekræftet at PSVR får impulse-driven OLED skærme?
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 05/01-16 16:06 
Hvad er det?
millenniummillenniumSkrevet 05/01-16 17:48, rettet 05/01-16 17:49 
"Problemet" med PS Move var jo især at spillene til Move var en farce. Ingen udviklere turde satse på AAA spil bygget til alternative controllere, så Move spillene var mest i casual gimmicks kategorien, selvom hardwaren sådan set var habil nok.

Håber Sony har lært lidt efter det. Hvis PSVR bare bliver lanceret med lignende pop-spil, så bliver jeg slemt skuffet.

WipeOut VR, anyone.....?
The medium is the message.
JmogJmogSkrevet 05/01-16 18:05, rettet 05/01-16 18:08 
Så er der nyheder.

HTC har annonceret hvad deres teknologiske gennembrud er, som var årsagen til at de skød udgivelse af Vive til april. Flere små ændringer med den største værende et kamera på headsettet som peger mod det du kigger på. Det vil sige at de kan kombinere VR med AR. Et eksempel er at når du kommer til kanten af simulationen, så toner den virkelige verden frem. Eller ægte objekter kan indgå i spilverdenen. Det vil slt sammen være med i deres Developer kit 2, som sendes ud om kort tid og selvfølgelig også consumerversionen til april.

Oculus har annonceret at alle der støttede kickstarteren med mindst 300$ (og dermed fik Developer Kit 1) får en gratis udgave a consumer Riften. Flot gave. Bemærk at det her slet ikke kan bruges til at udlede en pris på consumer riften. Den bliver dyrere. Det her er blot en gave til dem der troede på drømmen.

Kilde på Vive nyheden
JmogJmogSkrevet 05/01-16 18:10 
millennium>
WipeOut VR, anyone.....?

Ikke helt den ægte vare, men folk med Oculus Rift DK2 kan lege med en PSP emulator og spille Wipeout Pure. Det skulle efter sigende være en ret fed oplevelse.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 05/01-16 20:53, rettet 05/01-16 20:54 
Beano>
Hvad er det?

Det skulle være en måde at vise billed på OLED skærme så de bibeholder perfekt skarphed under bevægelse (ligesom CRT og plasma). De OLED skærme der er på markedet nu har præcis samme slør som en LCD-skærm uden black frame insertion eller interpolation af en eller ande grad. Det gælder både LG's fjernsyn og skærmen på Vita. Det ville jeg meget nødig sidde med så tæt på fjæset :)

Når og hvis de nogensinde får taget sig sammen til at lavet OLED TV med perfekt skarphed under bevægelse, så nærmer vi os noget der ligner en perfekt skærm. LG har udtalt at de ikke engang vil overveje black frame insertion, så deres skærme er ikke særlig anvendelige i min bog, omend de ser fantastiske ud med still-billeder ;)
Så vi skal nok vente til Panasonic, Samsung eller Sony seriøst begynder at producere skærme før vi ser en forbedring på den front.
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 05/01-16 21:02 
Ok interessant. Og du fandt vist svaret på dit eget spørgsmål? ;)
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 05/01-16 21:04, rettet 05/01-16 21:04 
Haha kan godt se hvad du mener :D

Nej, jeg har faktisk ikke fulgt med på det sidste, så jeg ved ikke om det er teknisk muligt på nuværende tidspunkt at lave. Jeg tror ikke at der skulle være noget i vejen for det, men her gætter jeg selvfølgelig bare :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 05/01-16 21:24 
Uden at vide det,vil jeg gætte på panelet ikke er cutting-edge pga. prisen ;)
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 05/01-16 21:26 
God pointe :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
JmogJmogSkrevet 05/01-16 23:00 
De OLED paneler der sidder i Sonys HMZ 3D viewer headsets er i hvert fald totalt fri for slør, så man kan da håbe på det samme gør sig gældende i PSVR. Indrømmet, min HMZ-T1 kostede markant mere end PSVR kommer til. Jeg har dog svært ved at forestille mig man vil lave VR headsets med slør i skærmpanelerne. Jeg kan ikke forestille mig det er brugbart/udholdeligt og ingen har klaget over den slags. Det ville heller ikke passe med det store fokus der er på responstid i skærmene.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 05/01-16 23:18, rettet 05/01-16 23:25 
Men Oculus bruger vel almindelige LCD-skærme? I så fald er der slør på disse. Med mindre altså at der laves black frame insertion eller backlight strobing, som ville fjerne dette. Men jeg kunne ikke forestille mig at 60Hz blinken så tæt på øjnene ikke ville give trætte øjne eller måske ligefrem hovedpine.

EDIT: Jeg søgte lige på det headset du nævner. Digital Foundry lavede en artikel hvori de skrev:

Motion handling is also dealt with well: the display is native 1280x720p and clearly resolves all 720 lines. 1080p content gets downscaled and due to the visibility of the OLED pixels you don't get the sense that every bit of detail is being resolved, but what is there is resolved fully in motion, without flicker. Sony doesn't appear to be utilising any 120Hz interpolation and there's no obvious 'sample and hold' effect you get with LCD screens.

Lyder rigtig godt. Lad os håbe at det samme er tilfældet på PSVR :)

EDIT2: Jeg slog også lige Oculus op og kan se at de nu også bruger OLED. Fantastisk :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 06/01-16 11:05 
Underligt at tease PSVR på en CES invitation og ikke at sige noget nyt om PSVR på pressekonferencen. Tsk tsk tsk...
Bede-xBede-xSkrevet 06/01-16 17:05 
$599 for Oculus og udkommer i marts:

https://shop.oculus.com

Kan ikke komme ind på siden lige nu, for at se om den danske pris også er oplyst. Virker dog dyrt..
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
BeanoBeanoSkrevet 06/01-16 17:12 
:O
Bede-xBede-xSkrevet 06/01-16 17:13 
€699 + shipping for at få den til DK. Alt for dyrt.

Kom med et bedre tilbud, Sony.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
OdinOdinSkrevet 06/01-16 18:25, rettet 06/01-16 18:27 
Ouch. Affordable VR my ass. Ikke at jeg havde forventet at de ville holde deres erklærede mål fra 2013 der hed "under $300", men den pris plus nyt grafikkort er ikke ligefrem et greb i lommen. Jeg vil rigtig gerne lege mere med VR, men ikke til en tåredreven pris på ~10.000kr.
jaesjaesSkrevet 06/01-16 18:45 
Så kan vi nok desværre også regne med en høj pris for PSVR, med mindre den teknisk er en del ringere.

3800-4000 kr. i DK for en udgave med kamera er mit bud p.t.
millenniummillenniumSkrevet 06/01-16 20:53 
De kan tørre deres røv med de priser, for noget som måske/måske ikke bare er endnu et gimmick. Så har Google Cardbox fortsat fortrinnet. :D
The medium is the message.
JmogJmogSkrevet 06/01-16 20:58 
Jeg tror stadig på 400 dollars for PSVR. Sony har mange års erfaring med at producere ikke bare hardware men konkrete HMD'er. Det er der ingen af konkurrenterne der har, så deres produktionspipeline vil ikke være lige så effektiv/billig. Mange af komponenterne fremstiller de selv mens Oculus er nødt til at købe deres hos andre. Sony kan også "tåle" at have mindre fortjeneste på headsettet, da de kommer til at tjene penge på hvert eneste stykke software der bliver brugt med det. Det gør de andre ikke. De kan også forvente at PSVR vil øge salget af PS4, hvilket både giver fortjeneste i form af konsolsalg såvel som øget spilsalg via en større kundebase.

Oculus og HTC/Valve vil bidrage til øget salg af PC'er og GPU'er, hvilket de ikke tjener en krone på.
jaesjaesSkrevet 06/01-16 21:40, rettet 06/01-16 21:41 
Så lige, at der er en mulig underdog i kulissen - Open Source Virtual Reality, eller blot OSVR.
http://www.osvr.org/

Gaming, en pris der er til at betale, et opgraderbart kit og - naturligvis - åbenhed er blandt hovedmålene.

Konceptet er vist noget med at man selv samler kittet. Kvaliteten af den nuværende prototype skulle være sammenlignelig med Oculus' sidste prototype før forbrugermodellen. Der skulle komme mindst én ny udgave i 2016 (den nuværende koster $300).

De har også en pæn samling spillere i ryggen:
"At the forefront of the next gaming revolution, are industry leaders from every space. With big names such as Unity, Unreal, Bosch, Razer, Sixense, and Leap Motion, all lending their specialized expertise, this OSVR platform promises to blaze a trail in gaming like nothing the world has ever seen."
BeanoBeanoSkrevet 06/01-16 21:41 
Med den høje Rift pris føler Sony sig næppe presset til at sætte prisen lavere end $400 uden kamera, de får jo nok alligevel solgt det de kan producere i år.
la0sla0sSkrevet 07/01-16 11:02 
Trist det er så pricy. Noget jeg er ret spændt på, er hvordan det er at se film på dem, om opløsningen er ok? Folk siger jo at det skulle være en ret fed oplevelse, bare pt. problematisk på Dev units pga. opløsningen.
Hvad sker der?
BeanoBeanoSkrevet 07/01-16 11:05 
Opløsningen til billedet vil effektivt være lavere end 1080p så jeg syntes det er en gimmick når man allerede har et HDTV stående.
Bede-xBede-xSkrevet 07/01-16 12:07, rettet 07/01-16 12:07 
Der har været en AMA med Palmer Luckey på Reddit:

https://www.reddit.com/r/IAmA/comments/3zt7ul/i_am_palmer_luckey_founder_of_oculus_and_designer/

Han forsøger bla. forklare hvordan han kunne sige "$350 ballpark" om prisen tidligere, mens vi nu er på $599/€699 + shipping.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
OdinOdinSkrevet 07/01-16 12:17, rettet 07/01-16 12:21 
Endnu lavere. Han sagde "under $300" tidligere.

Men...
during the Oculus Connect developer conference, I made the infamous “roughly in that $350 ballpark, but it will cost more than that” quote. As an explanation, not an excuse: during that time, many outlets were repeating the “Rift is $1500!” line, and I was frustrated by how many people thought that was the price of the headset itself. My answer was ill-prepared, and mentally, I was contrasting $349 with $1500, not our internal estimate that hovered close to $599 - that is why I said it was in roughly the same ballpark.

Nu har jeg læst den passage syv gange og jeg fatter stadig ikke hvad det er manden siger. Det er den vildeste gang vrøvl.
Bede-xBede-xSkrevet 07/01-16 12:25 
Ja, det er en ret voldsom forøgelse. Jeg er parat til at give €399 for at prøve det i starten, da jeg godt ved at det mest bliver mindre produktioner, gimmick oplevelser eller i bedste fald presset ind i dyre spil som alligevel er under produktion (dvs. ikke direkte målrettet VR), indtil der er solgt nok enheder til andet kan betale sig.

€699 + fragt er alt for meget.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
spectrespectreSkrevet 07/01-16 12:29 
ugh, €699 + fragt X_x

Ville gerne have oplevet Assetto Corsa, DiRT Rally osv i VR, men til den pris bliver jeg ikke early adopter. Jeg lader andre om børnesygdommene, og så venter jeg indtil der kommer en ny hardware revision, prisen falder en smule og der kommer flere/bedre spil.

Håber på at Namco laver Time Crisis VR
Keep it simpleSpiller nu: Fallout 4
Bede-xBede-xSkrevet 07/01-16 12:29 
Odin>
Nu har jeg læst den passage syv gange og jeg fatter stadig ikke hvad det er manden siger. Det er den vildeste gang vrøvl.

Det var derfor jeg skrev "forsøger" :D
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
206 emne(r).
1 2 3 4 5 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig