X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

The Force Awakens med spoilere


Svar
3of193of19Skrevet 16/12-15 10:12 
millennium>
Er der nogen P:R moderatorer som har noget imod en dedikeret Star Wars spoiler-tråden, for dem som har set filmen og vil diskutere den uhæmmet? :D

Så undgår man ubehagelige episoder i denne tråd.

Vi laver da bare en :)
156 emne(r).
« < 1 2 3 4 > »

Svar
nerosnerosSkrevet 19/12-15 20:30, rettet 19/12-15 20:34 
Luke er i eksil fordi han oplærte Kylo Ren vis navn vist også var Ben mener jeg der blev sagt imellem Han og Lea.
Bashful Neophyte
la0sla0sSkrevet 19/12-15 21:46 
Yep, Ben Solo.
Hvad sker der?
nerosnerosSkrevet 19/12-15 22:23, rettet 19/12-15 22:24 
Ah ja Ben Solo it is ;-)

Det giver da pænt mening så at Luke vælger eksil efter at hans søsters barn som han oplære til Jedi vælger The Dark Side og bliver til Kylo Ren.
Bashful Neophyte
la0sla0sSkrevet 19/12-15 22:29 
Helt enig.
Hvad sker der?
millenniummillenniumSkrevet 20/12-15 00:00 
Men hvorfor så lave et skattekort der peger på Lukes location? Og hvem har lavet det kort?

Mangler et svar. :)
The medium is the message.
AzzkikrAzzkikrSkrevet 20/12-15 00:39 
Haha ja plottet er helt håbløst.

En anden ting er hvordan i alverden Maz Kanata har fået fat i anakins lightsaber som luke jo mistede på cloud city og som for længst burde være gået tabt.
SumezSumezSkrevet 20/12-15 03:00 
neros>
Luke er i eksil fordi han oplærte Kylo Ren vis navn vist også var Ben mener jeg der blev sagt imellem Han og Lea.

Spørgsmålet går jo ikke på hvorfor han er gået i eksil men hvorfor han har lavet et skattekort :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 20/12-15 03:45 
Luke vil ikke findes, da han er den sidste jedi. Og bliver han fundet? Vinder "first order"?

Da det nye dødstjerne springer i luften. Og en ny kommende jedi, (rey) kommer i luke's "syn"
Vågner R2D2 op for at vise hvor luke er, så han kan blive hentet ,til at ta kampen op. Og lære rey the force!

Mit gæt? :P
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
Mes1983Mes1983Skrevet 20/12-15 08:28 
Jeg tror hele tiden kortet har været tiltænkt Rey. Og lavet af Luke.

Efter Ben Solo går til the dark side og bliver til Kylo Ren og efter massakren af de nye Jedier, sørger Luke for at skjule Rey, som han ved har stort potentiale - "The force is strong in my family".

Når tiden så er inde og Rey opdager kraften - the force awakens within her, så afsløres kortet og hun guides til Luke, så hendes rigtige træning kan begynde og vi igen kan få "balance in the force".

Det med at R2-D2 har kortet og har været i dvale er jo et fint udtryk for at han bare har ventet på det rigtige tidspunkt. Han er jo ikke slukket, men kun i dvaletilstand, så han kan jo have lyttet med, og afslører først sig selv, da den anden del af kortet og Rey er fundet.

Luke/Anakins lyssværd har Luke naturligvis givet til Maz, eller evt instrueret Han i at holde skjult hos hende. Det er The force vi snakker om, så lidt mumbo jumbo skal vi lade slippe. Ifg Extended Universe kan ting godt have deres egne eftereffekter, efter at have været i kontakt med kraftfulde Jedier.
DarkbeatDarkbeatSkrevet 20/12-15 08:32 
Jeg mistænker at nogen har fundet Luke's sværd på Bespin et sted og det så har skiftet hænder et par gange inden det endte hos Maz. Historien kommer nok på et tidspunkt, i en eller anden form :)
millenniummillenniumSkrevet 20/12-15 08:34 
Jeg regner også med lidt udredning i næste del. :)

Altså med de gamle SW film måtte man også sluge et par kameler hist og her. Det er bare "the ways of the force"
The medium is the message.
nerosnerosSkrevet 20/12-15 10:10, rettet 20/12-15 10:58 
Sumez>
Spørgsmålet går jo ikke på hvorfor han er gået i eksil men hvorfor han har lavet et skattekort :)

Det er ikke et skattekort.

Hvordan kan det være folk ikke har nogen fantasi det er jo meningen alt det med Luke skal være et mysterie til næste gang! Men så meget mysterie er det sku heller ikke :D Hvorfor tror i J.J har holdt det så meget hemmeligt i trailerne..

En intelligent film er en film der ikke fortæller det hele, men jeg er sikker på man får en forklaring senere. Det er ikke en Marvel film!

Iøvrigt siges det i filmen på et tidspunkt kan ikke huske hvem det var, at Luke var den som besejrede The Empire. Derfor jagter The New Order ham da han er en stor trussel mod deres eksistens og grundlag. Iøvrigt er Luke også den sidste true Jedi der er tilbage og så havde han en skole hvor han oplærte nye Jedi's!!! Det er sådan set såre simpelt..!
Bashful Neophyte
millenniummillenniumSkrevet 20/12-15 11:25 
Det var mest sammenligningen med Episode 4 og logikkens umiddelbare fravær i den nye som undrer mig.

I episode 4 gemmes de stjålne tekniske tegninger over Dødsstjernen i R2, så derfor jagter alle droiden.

I episode 7 genmes kortet til Luke i BB8, så derfor jagter alle droiden. Men kortets oprindelse er lidt mystisk ift planer over Dødstjernen.
The medium is the message.
Mes1983Mes1983Skrevet 20/12-15 12:37 
Det her citat fra Abrams siger faktisk en del. Og det er nu befriende, at en film ikke behøver forklare alt i detaljer...

“The fact that the first movie that came out was essentially Episode IV says everything,” Abrams said. “What George Lucas did in that first movie is unparalleled. And one of the great things he did is he didn’t explain what the ‘dark times’ were. He didn’t explain what the Senate was, exactly. He didn’t explain what the Clone Wars were. He didn’t explain what a moisture farm was. I mean, almost nothing.”

“I think that’s what Larry Kasdan taught me most of all, which is ‘Don’t work so hard,” Abrams continued. “Trust the audience. Trust the characters and that the audience will feel more, in a way, the less you explain the stuff to them. And the challenge is always to make it satisfying and clear and not feel like you’re being preached to.”
NaieraNaieraSkrevet 20/12-15 13:18 
The Force Awakens med spoilere
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
WehnerWehnerSkrevet 20/12-15 13:28 
Odin>
Jeg er super begejstret for filmen, og glædede mig lidt til at deltage i forum da jeg kom hjem fra biografen igår, stadig høj på tryllestøv, men måtte stoppe efter få indlæg, da det bare føltes som en flok nitpicky gamle mænd. Derfor blev jeg faktisk helt glad over at læse dit indlæg fra 9:12, for det udtrykker præcis den begejstring jeg havde - og stadig er høj på.
Kan man splitte filmen til atomer og kritisere hver eneste detalje? Det kan man da sikkert, men for mig er der én ting der trumfer enhver fejl den film måtte have - og det er at den gav mig følelsen af at se Star Wars for første gang. Det var som at være barn igen, og filmen formåede på samme tid at virke bekendt som en gammel ven - og suge mig ind i en ny historie i et kæmpe univers fuld af ny mystik som nu bliver udvidet med nye karakterer, racer, planeter og historier. Selv om jeg lynhurtigt fangede, at det var en spejling af A New Hope, formåede den stadig at overraske og levere gavmildt i hver eneste scene. Det er rigtig mange år siden jeg er vandret ud af biografmørket så glad i låget.

Helt, helt enig. Jeg nåede heldigvis helt ned til dit indlæg i nat efter Star Wars og drinks. Men det er samme fornemmelse, jeg har, og jeg glæder mig allerede til næste tur d. 28.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
AzzkikrAzzkikrSkrevet 20/12-15 13:30 
Nu er der vel alligevel en ret stor forskel på ikke at fortælle hvad en moisture farm er og så til ikke at forklare hvorfor det overordnede plot er som det er.

Hvorfor vågner R2D2 ikke op noget før? Rey + 2.halvdel af kortet er jo fundet før de sidste events af filmen, BB8 står endda og skubber lidt til R2D2. Det er da håbløst opportunistisk plot skrivning.

Og hvis Luke lavede det skattekort, hvordan har Kylo Ren så også fået fat i det igennem imperial archives? Har luke uploadet det dertil ved en fejl?
millenniummillenniumSkrevet 20/12-15 13:53 
Jeg sidder allerede med følelsen af, at filmen måske er endnu bedre anden gang man ser den. :)

Damn, biografbilletter er så dyre.
The medium is the message.
DunwichDunwichSkrevet 20/12-15 13:55 
Azzkikr>
Nu er der vel alligevel en ret stor forskel på ikke at fortælle hvad en moisture farm er og så til ikke at forklare hvorfor det overordnede plot er som det er.

Hvorfor vågner R2D2 ikke op noget før? Rey + 2.halvdel af kortet er jo fundet før de sidste events af filmen, BB8 står endda og skubber lidt til R2D2. Det er da håbløst opportunistisk plot skrivning.

Og hvis Luke lavede det skattekort, hvordan har Kylo Ren så også fået fat i det igennem imperial archives? Har luke uploadet det dertil ved en fejl?

Hvorfor vedbliver du at stille så mange dumme spørgsmål?
AzzkikrAzzkikrSkrevet 20/12-15 14:00 
Er det dumt at stille spørgsmål til hvad der virker som et fuldstændig håbløst plot?

Undskyld, jeg var ikke klar over at det kun er tilladt at skamrose filmen fuldstændig ukritisk.

The fanboyism is strong in this thread.
DunwichDunwichSkrevet 20/12-15 14:09 
Dine tåbelige spørgsmål, kan du stille til alle de film du synes du har et problem med, og føler trang til at pille fra hinanden. An axe to grind, som de kalder det.
BeanoBeanoSkrevet 20/12-15 15:45 
Så fik jeg set den... ganske underholdende og kunne for det meste godt li' de nye personer, men takkede over flere steder, blev lidt for pjattet og for nemt, filmen føltes hul pga. det. Enig i meget af det Azzkikr skriver i de første indlæg. Plot-genbrug og elementer der virker distraherende ulogisk - f.eks. at Rey næsten får skovlen under Kylo. Måske forklares det i næste film men har svært ved at se hvordan det kan gøres troværligt.
Jeg vil give den 7/9.
3of193of19Skrevet 20/12-15 15:53, rettet 20/12-15 15:58 
Jeg tror nu ikke det er et kort der specifikt fører til Luke, men snarere det gamle Jedi tempel han har trukket sig tilbage til.

Men Azzkikr har fat i noget at der er en forskel mellem ikke at forklare hver detalje om baggrund (hvad en moistrure farm er (selvom det er et søgt eksempel, for det er noget der giver mening på en ørken planet)), og hvordan Poe og Finn crasher deres TIE i gåafstand til Rey, som tilfældigvis arbejder for en skrothandler, der tilfældigvis ejer Millenium Falcon, som får Han og Chewie på deres spor, som synes det er en god ide at gå fat i Maz, sol tilfældigvis har Lukes gamle lyssværd, som pludselig er en tryllestav fra Harry Potter.

Det er det samme tilfældighedsplot når Kirk bliver smidt i en escape pod af JJ Spock i Trek 09, crasher på en simple og så tilfældigvis render ind i Prime Spock.

I modsætning til A New Hope, hvor Luke's møde med droiderne kan begrundes med at R2 aktivt styrede kapslen i nærheden af Obi-Wan så godt han kunne, og Obi-Wan borni nærheden af Luke for at holde øje med ham. Resten af plottet i ANH flyder helt naturligt. Ingen yderligere plottilfældigheder.
DarkbeatDarkbeatSkrevet 20/12-15 15:54 
Nu er det selvfølgelig nogen andre instruktører der laver efterfølgerne, men jeg er spændt på at se om det hele bliver et remake af den originale trilogi. Det ville ikke genere mig så meget alligevel. Hvis den næste film starter med et AT-AT Walker Assault på en hemmelig jungle-base, ville jeg stadig have et blast :D
WehnerWehnerSkrevet 20/12-15 16:18 
Det var jo i Empire, at Luke var hos Yoda, og nu bliver så i stedet Rey hos Luke, så der kommer paralleller der allerede.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
BeanoBeanoSkrevet 20/12-15 16:43 
neros>
Luke er Reys far! ;-)

En ting jeg kom til at tænke på var hvor hurtigt Rey blev god til at bruge kraften og besejre Kylo Ren som har været i træning sikkert i årevis?

Som jeg ser det, er Rey Luke's datter som er holdt hemmelig (jediriddere måtte oprindeligt ikke have børn) og har som ganske lille allerede fået en del træning af Luke men på en måde blokeret/glemt inden hun blev skjult eller bortadopteret af Luke for at beskytte hende (som han selv blev) inden han selv gik i eksil. Det vil kunne forklare meget mht. hendes pludselige fremskredne jedievner der blev vækket, men stadig tyndt imo :)
millenniummillenniumSkrevet 20/12-15 17:14, rettet 20/12-15 17:14 
3of19>
Men Azzkikr har fat i noget at der er en forskel mellem ikke at forklare hver detalje om baggrund (hvad en moistrure farm er (selvom det er et søgt eksempel, for det er noget der giver mening på en ørken planet)), og hvordan Poe og Finn crasher deres TIE i gåafstand til Rey, som tilfældigvis arbejder for en skrothandler, der tilfældigvis ejer Millenium Falcon, som får Han og Chewie på deres spor, som synes det er en god ide at gå fat i Maz, sol tilfældigvis har Lukes gamle lyssværd, som pludselig er en tryllestav fra Harry Potter.

Det er "The way of the force" i Star Wars. Historierne har altid været båret af skæbnens veje som er skrevet på forhånd, hvor alting sker med utrolige sammentræf, fordi det altid har været ment sådan. Det er ikke plothuller eller brister i logikken. Blot skæbnens vej. Synes faktisk de gamle film kommer særdeles hæderligt udenom plothullerne. Bedre end nutidens film generelt gør.
The medium is the message.
nerosnerosSkrevet 20/12-15 18:59 
Ja Beano det giver perfekt mening for mig det du skriver :-)

Men lad os nu se hvad der sker! Glæder mig til vi ser en teaser i 2016 :D
Bashful Neophyte
WehnerWehnerSkrevet 20/12-15 23:58, rettet 20/12-15 23:58 
Jeg var helt vild med -

- at det viste sig at være en decideret Harrison Ford-film.
- at der er brugt så mange modeller/dukker i stedet for cgi.
- Rey.
- den mestendels vellykkede humor. "Tone it down."
- de nedstyrtede Star Destroyers og sænkede AT-AT'er.
- den fine balance i brugen af de gamle kontra de nye karakterer.
- at der er flere gode setups til nye fortællinger (rød arm, Anakins lightsabre).

Jeg var mindre vild med -

- at så mange scener var som taget direkte ud af de gamle film.

Men det kan jeg sagtens leve med, og det her bliver en af dem, der skal ses mange gange. Ren fanservice.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
BeanoBeanoSkrevet 21/12-15 08:45 
Jeg er vild med den måde som Tusindårsfalken bliver introduceret på - det fik mig til at nørd-klukke i biffen :)
nerosnerosSkrevet 21/12-15 09:01 
Anakins lightsaber?
Bashful Neophyte
QQSkrevet 21/12-15 09:06 
Luke's gamle lyssværd var jo oprindeligt Anakin's. Jeg tror Wehner mener, at der ligger en god fortælling i hvordan det er endt hos Maz Kanata.
It's time to kick ass and chew bubblegum. But I'm all outta gum!Spiller nu: Legend Of Zelda, The: B...
BeanoBeanoSkrevet 21/12-15 09:09 
Det med C3PO's røde arm, var det en reference til noget som ligger uden for filmene eller bare setup til noget der kommere senere? Jeg studsede over at der blev brugt tid på det i filmen.
millenniummillenniumSkrevet 21/12-15 10:13 
Ja, det var spøjst, særligt i forhold til at New Order's Tie Fighters ene halvdel også er rød.
The medium is the message.
BeanoBeanoSkrevet 21/12-15 10:16 
Han har nok været på hemmelig mission inden ep. 7.... :)
millenniummillenniumSkrevet 21/12-15 10:21 
JJ og de andre har nok lavet en stor matrix af forklaringer til alle detaljer, som de kan bruge i de efterfølgende film og spin offs.
The medium is the message.
BeanoBeanoSkrevet 21/12-15 10:33 
Åh ja... franchisen skal vold-malkes :P
millenniummillenniumSkrevet 21/12-15 11:23 
Fint med mig, så længe den malkes korrekt :-D Bare der ikke går Marvel i den, hvor metaltrætheden i den grad er ved at dominere.
The medium is the message.
BeanoBeanoSkrevet 21/12-15 11:34 
Enig :)
spectrespectreSkrevet 21/12-15 12:32 
Jeg vil gerne høre jeres input på hvem der holdt Rey tilbage mens hendes familie rejste væk i den cruiser?
Keep it simpleSpiller nu: Fallout 4
XiwanaXiwanaSkrevet 21/12-15 12:44, rettet 21/12-15 12:47 
Ben Kenobi? Eller måske Max von Sydows karakter (han fik ikke meget screentime, og jeg vil ha' mere).
[inspirational quote here]
BeanoBeanoSkrevet 21/12-15 12:48, rettet 21/12-15 13:06 
Jeg antager hun blev bortadopteret eller solgt til nogle scavengers eller lign. på Jakku, og ikke bare droppet af som ganske lille uden nogen til at tage sig af hende. Kunne sagtens være Lor San Tekka (Max von Sydow) som Xiwana foreslår., vil være en parallel til Obi Wan/Luke i ANH.

EDIT: Lor havde jo også det afgørende kort-del til Luke's skjul som Poe henter (sendt af Leia). Underbygger det jeg spekulerer i længere oppe :)
3of193of19Skrevet 21/12-15 13:24 
millennium>
JJ og de andre har nok lavet en stor matrix af forklaringer til alle detaljer, som de kan bruge i de efterfølgende film og spin offs.

JJ er en fan af at bruge officielle tegneserier/bøger til at forklare baggrunds ting.
ST09 havde en miniserie der forklarer hvad der sker i Prime universet inden Spock og Nero bliver slynget tilbage i tiden.
Into Darkness havde nogle udgaver af Star Trek Ongoing (tegneserier sat i JJ verse) der forklarer hvor de får det der civile shuttle.
Jeg har ikke læst Aftermath eller de nye Star Wars tegneserier, men der kunne være mindre detaljer i dem (men jeg tvivler på noget så stort som At Rey er den nye Chosen One vil dukke op der). Ting som hvordan politikken mellem New Republic, First Order og Resistance ville være oplagt.
BeanoBeanoSkrevet 21/12-15 13:35 
Ja, Rey's baghistorie afsløres først via episode 8 (og 9) :)
JmogJmogSkrevet 21/12-15 13:39 
Ja, jeg håber de går mere i detaljer med politikken. Jeg kunne tydeligt fornemme generel undren i biografsalen under åbningsteksterne.

De vandt for 20 år siden og nu er imperiet genopstået - fair nok. Men Leia kæmper i "The Resistance", hvilket er en separat bevægelse i forhold til Republikken. Det virkede en anelse spøjst. Republikken bør da være New Orders primære modstander.

Det virkede som en måde at have en undskyldning for at have en direkte parallel til A New Hope: Det teknologisk/ressourcemæssige stærke Imperium mod de svage men heltemodige rebeller. Det burde jo være omvendt (bortset fra det heltemodige).

In other news, efter at have fået lidt afstand på min første visning af filmen, hvor jeg egentlig ikke regnede med at se den igen før Blu-rayen, så glæder jeg mig nu til at se den i biografen igen efter jul. Det var rigtig underholdende ramasjang ligesom den gamle trilogi.
slk486slk486Skrevet 21/12-15 13:50, rettet 21/12-15 13:51 
Republikken bør da være New Orders primære modstander.

Det var jo også deres primære mål, så hvad får dig til at skrive, at de ikke var det?
j/k
DarkbeatDarkbeatSkrevet 21/12-15 13:56, rettet 21/12-15 13:57 
Ifølge hjemmesiden er The New Republic hvad der opstod efter Imperiet's fald. The First Order er opstået i "De Ukendte Regioner", hvor tidligere officere, royale og teknologer har samlet deres ressourcer for at opbygge en hemmelig hær. De overtager planeter med magt og holder orden via First Order Riot Control Stormtroopers.

Rimeligt tegneserie-agtigt scenarie, men det ER nu engang også bare en film :)

Kilder
http://www.starwars.com/databank/the-first-order
http://www.starwars.com/databank/first-order-riot-control-stormtroopers
BeanoBeanoSkrevet 21/12-15 14:28 
Om Lor San Tekka (Sydow) fra starwars.com :

A legendary traveler and explorer, Lor San Tekka is a longtime ally of the New Republic and the Resistance. After the Battle of Endor, San Tekka helped Luke Skywalker recover secret Jedi lore that the Empire had tried to erase, and Leia Organa hopes the old scout can now help find her brother. Following decades of adventure, San Tekka retired to live simply on Jakku, where he follows the dictates of the once-forbidden Church of the Force. But his retirement is fated to be anything but peaceful.

http://www.starwars.com/databank/lor-san-tekka
WehnerWehnerSkrevet 21/12-15 14:31, rettet 21/12-15 16:49 
Havde glemt:

Jeg var helt vild med -

- at kampene med lyssværd mindede mere om A New Hope end en Hong Kong-film.

- at de tør bruge en skuespiller med skæv næse og modermærker i ansigtet i bærende rolle.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
millenniummillenniumSkrevet 21/12-15 16:55 
Var helt vild med:

- At Kylo Ren smed masken allerede i denne første film, og afslørede sin identitet, uden at det fjerner hans karisma og mystik. Tværtimod. Det fungerede godt.
The medium is the message.
156 emne(r).
« < 1 2 3 4 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig