X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

The Force Awakens med spoilere


Svar
3of193of19Skrevet 16/12-15 10:12 
millennium>
Er der nogen P:R moderatorer som har noget imod en dedikeret Star Wars spoiler-tråden, for dem som har set filmen og vil diskutere den uhæmmet? :D

Så undgår man ubehagelige episoder i denne tråd.

Vi laver da bare en :)
156 emne(r).
1 2 3 4 > »

Svar
3of193of19Skrevet 16/12-15 10:12 
millennium>
Er der nogen P:R moderatorer som har noget imod en dedikeret Star Wars spoiler-tråden, for dem som har set filmen og vil diskutere den uhæmmet? :D

Så undgår man ubehagelige episoder i denne tråd.

Vi laver da bare en :)
millenniummillenniumSkrevet 16/12-15 10:17 
Thumbs up. Så holder jeg mig væk fra tråden indtil lørdag :-D
The medium is the message.
3of193of19Skrevet 16/12-15 12:33, rettet 16/12-15 13:01 
Kylie Ren er fucking irriterende. Den nye Jar Jar. Bare istedet for kluntet og "morsom" er han en emo marionette med et temperament problem.
Hans motiver for at følge Snoke er meget vage (lad os håbe vi finder ud af mere om det).
Snoke har potentiale, men indtil videre rækker han ikke Palpatine til sokkeholderen :)
3of193of19Skrevet 16/12-15 12:55 
Er der andre der kunne fornemme en hvis "kemi" mellem Finn og ... Poe? :))
AzzkikrAzzkikrSkrevet 16/12-15 18:46, rettet 16/12-15 19:12 
Umiddelbare indtryk efter at have set filmen.

- "Finn" synes jeg ikke virker særlig godt, især i første halvdel af filmen. Boyega spiller ikke decideret dårligt, men figuren virker ikke overbevisende. Det virker også tåbeligt at Poe og Finn bliver best buddies på 3 minutter i en tie fighter og at der generelt ikke nogen som helst mistro til Finn selvom de alle sammen ved han er ex-stormtropper. Det holder ikke. Samme gælder Finn's overreaktion da Rey bliver fanget.

- Kylo Ren/Adam Driver.... Tjaeh, det er ikke nogen sindsoprivende præstation, men trods alt heller helt nede på Hayden Christensen niveau. Umiddelbart er figuren en smule fesen efter min mening.

- Lyssværdsduellerne virker helt tossede. Skudramt eller ej, giver det jo ingen mening at Kylo ikke bare nakker Finn og Rey på 2 sekunder. Når Kylo tydeligvis kan kontrollere "the force" i en sådan grad at han bare kan sende Rey på en 20 meters flyvetur ind i et træ, virker det jo også latterligt at Rey stadig kan modstå ham, når hun ingen træning har og ikke let udmanøvrere dem begge i lyssværdsduellerne når de ikke har haft nogen træning overhovedet. Så i bund og grund gemmer Luke, en jedi master, sig for Kylo der knap nok kan nakke Finn, en tilfældig bums uden nogen lyssværdstræning eller forståelse for "the force"... Virkelig troværdigt :P.

- Filmen er meget sikkert udført uden de store overraskelser. 80% af filmen er jo næsten bare et mix af elementer fra 4&6, dvs plot ideer der i princippet allerede er set før. Det er sgu dovent.

- Harrison Ford/Han Solo trækker filmen ret meget op og virker stadig overbevisende i rollen. Uden ham var filmen faldet til jorden med et brag. Det bliver en gigantisk opgave at lave 8 & 9 uden Han Solo figuren, jeg har svært ved at se hvordan det kan lade sig at gøre.
3of193of19Skrevet 16/12-15 19:51, rettet 16/12-15 20:06 
Ja, filmen har nogen problemer med JJs til tider ret så dovne plotting og generel laissez-faire attitude til fysik, tid og afstande.
Kylie/Rey kampen som du nævner, men også ting som hele Starkiller Base.
Fysikken at dræne en sol for at oplade våbenet er latterlig. Selv HVIS vi accepterer at de havde teknologien, ville hele det solsystem flyve fra hinanden når solens masse pludselig bliver mindre.
At vi med det blotte øje kan se Curuscant blive sprængt i luften fra modstandsbevægelsens base er tåbeligt. Så stor som eksplosionen var optisk må denne base nærmest ligge på en naboplanet.
Samme nonsens ser vi i Star Trek '09 med ødelæggelsen af Vulcan og den dåse orme JJ åbnede med Transwarp Teleporten.
Faktisk minder 3. Akt som nærmest copy-paste fra Star Trek '09.

Skurken bruger et supervåben til at ødelægge en vigtig planet.
Heltene udnytter hyperspeed/warpspeed til at komme tæt nok på basen/skibet til hemmeligt at snige sig ind i basen for at sabotere en vigtig del af forsvaret og redde en ven (Captain Pike/Rey) mens en countdown lurer til ødelæggelsen af Jorden/basen.
Det kommer til en kamp mellem Kirk/Rey og Nero/Ren som ender med at heltene undslipper hvorefter skurken (øjensynlig) dør når supervåbenet bliver ødelagt af Poe/Spock i deres jager.

Hmm jo mere jeg tænker over filmen desto mere smager den af JJs Star Trek film. Rammer tonen, misser meningen.
3of193of19Skrevet 16/12-15 20:01 
Hende First Order kaptajnen er da heller ikke ligefrem pligtopfyldende.
"Slå skjoldet fra så vi kan ødelægge hele jeres plan og slå flere 100.000 af jeres soldater ihjel eller jeg skyder dig i hovedet med min blaster!"
"Ok!" *slukker skjoldet*
AzzkikrAzzkikrSkrevet 16/12-15 20:26, rettet 16/12-15 20:48 
Hehe det kan der være noget om. Men jeg synes nu lighederne med især star wars 4&6 er slående.

Første halvdel.

Åbningen spiller næsten analogt til A new hope.
Kylo = vader, Rey = luke, Poe = leia, BB = R2D2 og tildels Han Solo = obi wan.

Poe på hemmelig mission for at få noget data -> samme med Leia i SW4.
Poe fanges og tortureres af Kylo, imens droid med oplysninger undslipper -> Ja, præcis det samme sw4.
Droid bliver fanget og af lokale beboere og derefter reddet af Rey -> igen store paralleller til R2D2 og Luke.
Droid vil ikke afspille data før den møder Han, som de ved er "legendarisk rebel" -> R2D2 og obi wan.

Anden halvdel.

- Super våben ødelægger republikkens planet -> alderaan ødelægges af superlaser i A new hope.
- Rebellerne har fået viden omkring planetens svagheder, som der gennemgås i et stort møde -> samme i både SW 4&6.
- Der skal indsættes en lille gruppe til at disable shield før at rebel fly kan trænge igennem -> øhh fuldstændig kopi af Return of the jedi?
- "starkiller base" har en svaghed der kan få hele basen til at kollapse -> samme med begge death stars 4&6 (de lærer ikke at deres fejl?).
- I aller sidste øjeblik bliver "starkiller base" ødelagt inden den kan skyde -> præcis som i A new hope.
- Han solo dræbes af hans søn -> obi wan dræbes af hans lærling som også har været som en søn for ham.
- Leia tror der stadig er godhed at finde i Kylo, Han tvivler -> Luke tror der er godhed i vader, Obi wan og Yoda tvivler.

Der er sikkert endnu flere slående paralleller, men det er hvad jeg lige kan huske nu. Jeg synes sgu det er lidt dovent lavet :).
3of193of19Skrevet 16/12-15 20:54 
Har nu ikke nødvendigvis et problem med at der er plotelementer der også er tilstede i de gamle film.
Har været på arbejde idag, så jeg var ikke haft tid til at checke hvordan elementerne passer ift ringteori (selvom jeg tvivler de gør medmindre JJ ved mærke i det og bevidst lagde ting ud sådan).
AzzkikrAzzkikrSkrevet 17/12-15 00:18 
Fandt man egenligt nogensinde ud af hvorfor C3PO havde en rød arm?

Eller var det bare endnu et Jar Jar Abrahms moment.
3of193of19Skrevet 17/12-15 00:55 
Jar Jar Abrahms LOL!
Så vi andre folk miste en arm i løbet af filmen?
Det er jo lidt en running gag i de andre film Jangos kollega i 2, den der alien i Mos Eisley i 4, Wampa i 5...
Måske var et nik til det?
DarkbeatDarkbeatSkrevet 17/12-15 03:11 
Jeg syntes jeg hørte noget om at der ville komme en tegneserie der beretter om C3P0's arm.
I det hele taget var der rigtig meget i filmen føltes som noget der får sine egne side-historier. F.eks. havde jeg fået en eller anden idé om at Captain Phasma ville have en større rolle i filmen end hun havde, fordi hun har sådan et unikt udseende, men hvem ved... Måske bliver hun den næste Boba Fett som lige pludselig får en stor fanskare, selvom hun kun var på skærmen i 3-4 minutter samlet.

Når det er sagt, så er den virkelig god og der kun et par små-ting der umiddelbart springer i øjnene. Det er mest sådan noget som ham CGI manden Andy Cerkis lagde stemme til, der står i vejen for at det kunne være en film som stadig ville imponere om 30 år, ligesom den originale trilogi. Rey og Kylo's duel som ender med at hun siger "Nåh ja, the force" og så bare vinder, virkede også lidt sløjt, men når jeg får filmen lidt mere på afstand kan det være at det enten er noget der giver mening eller irritere mig grænseløst, for jeg syntes faktisk at hun og alle de andre spillede rigtig godt.

First Order designet er overdrevet lækkert! Fra deres Hugo Boss uniformer og vandkæmmede hår til deres udstyr og fartøjer, er de de perfekte rum nazister. Kæmpe step op fra den der droid army fra prequel filmene. Jeg glæder mig til at se mere til dem i spil i fremtiden... Måske allerede som DLC i Battlefront?
3of193of19Skrevet 17/12-15 09:13 
Nu har Rey jo en meget mystisk fortid. Jeg synes hendes setup ligner som om hun kunne være en ny "Chosen One", ligesom Anakin.
Hun er virkelig ren af sind, bekymrer sig om andre.
Hun har en meget høj grad af teknisk forståelse.
Hun har fantastiske pilotevner.
Vi kender intet til hendes forældre, så der er chance for jomfrufødsel.
nerosnerosSkrevet 17/12-15 10:13 
Luke er Reys far! ;-)

En ting jeg kom til at tænke på var hvor hurtigt Rey blev god til at bruge kraften og besejre Kylo Ren som har været i træning sikkert i årevis?

Iøvrigt så var det fandme en fantastisk film! Elsker den virkelig og skal se den igen.

Fed bif tur Darkbeat ;-)
Bashful Neophyte
nerosnerosSkrevet 17/12-15 10:18, rettet 17/12-15 10:22 
3of19>
Fysikken at dræne en sol for at oplade våbenet er latterlig. Selv HVIS vi accepterer at de havde teknologien, ville hele det solsystem flyve fra hinanden når solens masse pludselig bliver mindre.

Sådanne nogle fysik ting kan jeg virkelig ikke tage alvorligt når vi snakker STAR WARS :-) iøvrigt er der heller ingen lyd i rummet...Det er jo den slags ting som giver hele film universet stor charme.

Parallellerne til A New Hope er fantastiske lavet kan virkelig godt lide æstetikken i det. Det giver mig en varm følelse indeni ;-) Jeg håber vi får en mørk Empire Strikes Back agtig forsættelse i 2017.
Bashful Neophyte
3of193of19Skrevet 17/12-15 10:30, rettet 17/12-15 10:33 
Synes nu ikke der var sådanne problemer med de oprindelige seks film. Teknologien er superavanceret på nogle områder, men der er ikke noget der direkte modsiger basal fysik (udover lyd i rummet, hvilket er et stilistisk valg).
slk486slk486Skrevet 17/12-15 10:44, rettet 17/12-15 10:46 
Rey's rå potentiale er bare meget højere end Kylo's (netop fremhævet ved hans tvivlen på sig selv, på at blive powerful og hans søgen mod den mørke side) samtidigt med, at han er såret. Giver fint mening for mit vedkommende.

Generelt bare en god opstart, med masser af fanservice. Ser det som acceleration, til den næste :)
j/k
nerosnerosSkrevet 17/12-15 11:49, rettet 17/12-15 12:14 
3of19>
Synes nu ikke der var sådanne problemer med de oprindelige seks film.

Der findes da kun 3 oprindelige film?
Bashful Neophyte
AzzkikrAzzkikrSkrevet 17/12-15 12:08 
Jo mere jeg tænker over filmen jo mere synes jeg den skuffede fælt.
3of193of19Skrevet 17/12-15 12:09 
Der er to trilogier, der tilsammen udgør en ringsaga :)
nerosnerosSkrevet 17/12-15 12:15 
Jeg aner ikke hvad du snakker om 3of19..? ;-)
Bashful Neophyte
la0sla0sSkrevet 17/12-15 14:35 
neros>
3of19>
Fysikken at dræne en sol for at oplade våbenet er latterlig. Selv HVIS vi accepterer at de havde teknologien, ville hele det solsystem flyve fra hinanden når solens masse pludselig bliver mindre.

Sådanne nogle fysik ting kan jeg virkelig ikke tage alvorligt når vi snakker STAR WARS :-) iøvrigt er der heller ingen lyd i rummet...Det er jo den slags ting som giver hele film universet stor charme.

Parallellerne til A New Hope er fantastiske lavet kan virkelig godt lide æstetikken i det. Det giver mig en varm følelse indeni ;-) Jeg håber vi får en mørk Empire Strikes Back agtig forsættelse i 2017.

Ritti, sandt og korrekt.

Der er ikke en film man ikke kan splitte ad, hvis man prøver. Jeg siger ikke man ikke må være kritisk, men det har altid undret mig hvorfor det var en nørdhobby at rive plot fra hinanden, og udpege plothuller (mindes da jeg så IronMan 1, og mine to venner, som havde haft en god oplevelse, straks skulle udpege plothuller, I do not get it). Jeg vil sige at hvis plottet er det man hovedsageligt kommer efter når man ser film, så går man glip af meget.

I al almindelighed synes jeg en vis form for logisk poesi er en herlig ting i film. Det er eventyr vi ser.

For at citere anmelderen Matt Zoller Seitz: "As in every “Star Wars” film, this one leans on chance meetings and coincidences, and you just have to accept them as the sort of things that would happen in a fairy tale or opera"

Jeg kunne aldrig drømme om at se en Lynch-film, og regne med tydelig kausalitet.
Hvad sker der?
slk486slk486Skrevet 17/12-15 14:47, rettet 17/12-15 14:48 
^ Forstår heller ikke helt behovet for at overtænke en Star Wars film, men hver mand sin lyst :) Jeg priser mig lykkelig for, at jeg bare kunne nyde den og glæder mig over vi fik en rigtig solid eventyrfilm, med Sci-Fi tema.
j/k
nerosnerosSkrevet 17/12-15 17:40 
Helt enig med jer begge slk486 og la0s :-)

Der var da ting jeg lige tænkte lidt på men i det store hele var det et fantastik gensyn med universet. Man har jo virkelig forsøgt på at lave den ægte!

Jeg er også ret så glad for det animatronics man ser på Jakku. Her tænker jeg især på den heste ting den sorte fyr sad på der fangede BB-8.
Bashful Neophyte
AzzkikrAzzkikrSkrevet 17/12-15 18:29, rettet 17/12-15 19:21 
Det er vel ikke at "over tænke" en film hvis man rent faktisk forsøger bare at være en smule original, i stedet for direkte at genbruge plottet fra ANH, samt små dele fra RotJ og ESB, som jo netop er tilfældet. At genbruge elementer er en ting, men at genbruge lange plot sekvenser er da så sandelig noget andet.

Så bytter de lidt om på figurernes placering i plottet, skide smart og hurra for det. Det bliver det dog blot endnu mere hovedrystende af, fordi at så bliver diverse plot sekvenser ikke længere troværdige, så som den tåbelige lyssværdskamp i slutningen.

Om noget minder filmen mere om en "Space balls 2", end en ny Star Wars. Det virker som en komedie hvor de bytter om på rollerne og herefter bare bruger "make shit up as we go" strategien, ligegyldigt om det er troværdigt eller ej. Hele opbygningen af SW7 minder faktisk meget om alle de "komedie versioner" af diverse Hollywood film. Nu jeg tænker over det minder slutningen af Space balls også om SW7, da megamaid støvsuger luften fra jorden, hvor starkillerbase støvsuger stjernen tør for energi :P

Åh jo, så har vi selvfølgelig Finn, en fuldstændig meningsløs figur som virker malplaceret hele vejen igennem filmen og som tydeligvis kun er med for lige at give star wars en omgang politisk korrekthed. Men så har de sorte jo nogen at "identificere sig med", som Jar Jar Abrams så kækt sagde det i et tidligere interview.

Filmen havde dog ikke været markant bedre uden Finn, men han bidrager til space balls analogien, i og med at han passer cirka ligeså godt ind i star wars universet som onkel Joakim ville gøre det i lord of the rings.

Alt i alt en omgang skrammel der kun er værd at se pga. Harrison Ford.... Og nu vil jeg forsøge ikke at hidse mig yderligere op over filmen :)
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 17/12-15 21:42 
Holy shit!!!! Har lige set den!
Alt var fedt, den er i samme rank som de 3 gammel!

Kun en lille ting:
Var lidt træt at se rumstationer/planeter dø til rebles igen! Ellers alt var godt!
Kan man li star wars? Vil man elske denne nye film :D
Skal ses igen!
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
nerosnerosSkrevet 17/12-15 21:51 
Jaaah den var bare så fed. Har tænkt på den hele dagen i dag ;-) Jeg skal også se den igen.
Bashful Neophyte
Mes1983Mes1983Skrevet 17/12-15 22:08 
Jeg er helt enig. Den er for fed! Skal klart ind og se den igen.
JmogJmogSkrevet 17/12-15 22:16 
Så fik jeg set den. Alt i alt er jeg meget tilfreds og var fint underholdt.

Først det negative:
Den følger lige lovligt meget samme plot som New Hope. Det var vel udført men det gør at Hans død er alt for nem at regne ud.

Og det var så det. Jeg synes de tre nye hovedpersoner, Rey, Finn og Kylo gør det rigtigt godt med god dialog, skuespil og kemi. Stemning og humor var lige i øjet og matcher fint Empire Strikes Backs stil. Og selvom Hans død var nem at forudse, så var den visuelt skøn.

I det hele taget var filmens visuelle side en triumf. Intet klinisk CGI/Green screen look. Det var den helt rigtige blanding af kulisser, praktiske effekter og CGI. Den ligner den oprindelige trilogi, hvilket gør mig glad.

Håber de kommer med et mindre forudsigeligt plot i den næste film, men alt i alt gjorde den film mig glad og underholdt.

Åh ja, og BB-88 fik mig til at smile i hver scene den var med. Den er genialt nuttet.
la0sla0sSkrevet 17/12-15 22:29 
Jeg er virkelig i tvivl om det er tredje eller fjerde bedste Star Wars-film. Set som film, straight up, er den mere vellykket end Return, men den har bare stor plads i mit barndomshjerte. I dag synes jeg bare ved gensyn, at fejlene i Return er bemærkelsesværdige, og ja ikke til at undgå.
(Der er langt fra 6 op til 4 og 5 i min bog).

Jeg er virkelig i tvivl.
Hvad sker der?
JmogJmogSkrevet 17/12-15 22:41 
6 vinder utroligt meget hos mig ved at det sidste Showdown mellem Luke, Vader og kejseren er så perfekt lavet. Der hvor Luke begynder at "vinde" og vi ser ham trænge Vader tilbage, mens det er filmet fra siden og de stort set ses i sort relief mens det dramatiske nynnende kor giver den hele armen på den episke skala.... Jeg får stadig gåsehud. Det er hele filmen værd.

En anden ting der var godt i Force Awakens: lyssværd kan tages seriøst igen. Det er ikke cirkusjonglører som i prequels.

I øvrigt et fint træk at de gør hvad de kan for at få Kylo Ren til at ligne sin bedstefar som ung. Håret er lige i skabet.
la0sla0sSkrevet 17/12-15 22:50 
Du har helt ret, den endfight er fantastisk. Ewoks til gengæld.
Hvad sker der?
slk486slk486Skrevet 17/12-15 23:28 
Jeg er ret enig med dig la0s. Har samme tvivl om 6 og 7. Nostalgien vinder jo nok, men tror faktisk jeg synes at 7 er en bedre film generelt.
j/k
SumezSumezSkrevet 18/12-15 08:34 
3of19>
Kylie Ren er fucking irriterende. Den nye Jar Jar. Bare istedet for kluntet og "morsom" er han en emo marionette med et temperament problem.

Jeg har det stik modsat. Jeg synes han er en fremragende skurkefigur.
Først og fremmest gør filmen det helt rigtige og etablerer ham som en farlig og frygtindgydende modstander i en af filmens første scener (præcis som Vader i Ep4, og præcis som ingen af prequel-filmene nogensinde formåede at gøre)
Derudover synes jeg han er en af de bedste repræsentanter for "the dark side" jeg har set. Han er ung, dum og temperamentsfuld, men farlig i kraft af hans fald til netop disse følelser. Jeg var bange for at han bare ville være et forsøg på en ny Vader, men han formår at være sin helt egen figur.
Det eneste reelle problem med ham er narrativt. Han introduceres som nævnt, som en ekstremt farlig modstander, men jo længere ind i filmen man kommer, jo svagere fremstår han. Han falder lidt fra hinanden når han får tæsk af Rey første gang hun nogensinde holder et lyssværd. Det kan godt være hun er god til at slås med stang, men Kylo Ren har trods alt fået jedi-træning. Han fjerner også sin hjelm lige hurtigt nok.

Hans motiver for at følge Snoke er meget vage (lad os håbe vi finder ud af mere om det).

Generelt er dark/light side problematikken rimelig vag, og helt klart en mur prequel-filmene stødte imod da de skulle prøve at forklare Vader's skift. Jeg synes Ep8 gør det fornuftigt ved aldrig at gå i dybden med Kylo's skift, og blot forklare at Snoke har omvendt ham mens han var under træning hos Luke.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 18/12-15 09:02, rettet 18/12-15 09:12 
Min umiddelbare reaktion på filmen er at jeg er helt begejstret for den. Det kunne ekstremt nemt have gået meget værre, og for at være ærlig ville det nok være ekstremt svært at lave en bedre film baseret på det forlæg Star Wars udgør i dag.
Skal nok have den lidt mere på afstand for at kunne vurdere den objetivt. Var også glad for Ep1 første gang jeg så den. Eller i hvert fald tilfreds. På det tidspunkt var alene det faktum at vi fik mere Star Wars i biografen jo utroligt i sig selv.

Hvis man skal nitpicke kan jeg finde rigtig mange fejl og mangler i filmen, og endnu flere ting der kunne være gjort bedre. Men helt generelt er det nærmest et mirakel bare at filmen har et sammenhængende plot, der ikke forsøger at overkomplicere tingene unødigt.
Skuespillet er fornuftigt (næsten et Star Wars first :P), og actionscenerne er gode trods de er tæt på at fylde for meget. Filmen føles som Star Wars, hvilket prequel-filmene ikke gør, men jeg savner lidt flere af de klassiske John Williams-temaer (selvom det nærmest er imponerende at han har formået at lave et soundtrack der ikke lugter så langt væk af hans signaturlyd), og der går lige lovligt meget Jar Jar Abrams i den, når vi lige får indskudt en SUPERdødsstjerne med muligheden for at smadre FEM planeter SAMTIDIG, men umiddelbar er endnu nemmere at smadre.

Et eller andet sted giver det jo mening at den har åbenlyse svagheder, når den er afhængig af en fucking sol, men Abrams har en tendens til at råbe ulven kommer, og når man opskalerer helt vildt på den måde, og det så ikke benyttes til andet end en næsten ligegyldig setpiece (sammenlignet med Dødsstjernen som var omdrejningspunkt for størstedelen af både ep4 og ep6), og den udryddes i en flygtig militæraktion, så bliver det rimelig svært at skrue yderligere op for konsekvenserne i fremtidige film. Da Dødsstjernen blev smadret i slutningen af Ep4 var det til stor begejstring, en kæmpe sejr for de små rebeller i en nærmest håbløs konflikt imod det usårlige imperie. Da hvaddennuhed blev ødelagt i Ep7 var det til et "nåja, det skulle jo ske", mens vi fokuserer på det egentlige plot, som har større relevans.

Af positive ting, så var jeg virkelig overrasket over hvor stor en rolle Han Solo spillede, og endvidere hvor godt Harrison Ford formåede at bære rollen, til trods for at jeg synes han har fremstået lidt som en stiv zombie på det seneste, og ikke rigtig virker investeret i noget han har medvirket i.
Jeg synes også de nye hovedpersoner er rigtig gode. Jeg forstår slet ikke kritikken af Finn, jeg synes han er en virkelig velgjort og udtryksfuld figur, der til min store lettelse undgår at falde ind under de cardboard cutouts der udgør 100% af besætningen på Abram's Enterprise. Både ham og Rey er præcis sådan nogle personer man har lyst til at holde med - hvilket igen giver filmen en voldsomt stor edge over prequel-filmene som fuldstændig mangler et personligt drive.


neros>
Luke er Reys far! ;-)

Det ligger de jo på ingen måder skjul på. Det ville være et plot twist hvis han ikke var, men et rimelig fjollet et.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
slk486slk486Skrevet 18/12-15 09:19, rettet 18/12-15 09:22 
De nye Williams temaer voksede en del på mig gennem filmen, men savnede i starten også Imperial March osv :)

Var også meget imponeret over hvor animeret Ford var i rollen. Virkede som om han også selv har følt at han "kom hjem", efter nogle meget stive og reserverede roller gennem de sidste mange år.

Jo mere jeg tænker på filmen, jo mere har jeg lyst til at se den igen - det kan da kun være et godt tegn.

Andre der synes at de sidste par minutter var en fantastisk måde at genintroducere Luke på?
j/k
SumezSumezSkrevet 18/12-15 09:28 
Ja, det føles som en film der kan ses flere gange, hvilket jo er ekstremt vigtigt for den franchise. Om den kan tåle det, vil tiden vise.

Mht. kritiken om at den gentager for mange plot-elementer fra ep4-6, så forstår jeg ikke den kritik.
For det første, må den slags være forventeligt. For mit vedkommende var det endda noget jeg ønskede at se, så længe det ikke var dovent udført. Jeg synes faktisk slet ikke den trak nær så meget på de gamle film som jeg havde forventet. Der var adskillige nods undervejs, men de var smagfuldt udført, og forhindrede på intet tidspunkt filmen i at have sin egen identitet. På det punkt synes jeg faktisk den klarede det meget bedre end jeg havde forventet.
Bemærk iøvrigt at filmen, der ellers er fyldt med referencer til ep4-6, slet ikke anerkender ep1-3 på et eneste tidspunkt.


Et par andre kommentarer:
Humoren i filmen var også virkelig godt udført. Den overtræder aldrig grænsen for hvonår det er upassende, men har alligevel nok humor til at den konstant er underholdende. Det var udført varsomt og smagfuldt! Den scene hvor to storm troopers beslutter sig for at det nok ikke er det rigtige tidspunkt at besøge Kylo Ren gjorde mig en smule gladere for filmen.

Hvorfor har Max Von Sydow så lille en rolle!? Han virker som en person der er støbt til en stor rolle i en Star Wars film, og så bliver han dræbt i introen? Ved ikke om det var et forsøg på et Psycho-agtigt bait-and-switch, men i så fald virkede det ikke.

Titlen, The Force Awakens? Har den nogen betydning overhovedet? Jeg synes den føles ret doven, faktisk mere doven end "A New Hope". The Force har tydeligvis være vågen hele tiden, og at den evt. vågner i Rey føles ikke ligefrem som filmens fokus. Det virker i så fald nærmere som det ep8 må forventes at omhandle.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
la0sla0sSkrevet 18/12-15 09:33, rettet 18/12-15 09:37 
Fuck. Den scene hvor Rey overtaler stormtrooperen til at lade hende gå fri osv. det er Daniel Craig der spillede ham

Trooper, Stormtrooper
Hvad sker der?
slk486slk486Skrevet 18/12-15 09:35, rettet 18/12-15 09:35 
He he - "overtaler"..

Ja, humoren var veludført - især de 2 to stromtroopers :D

I forhold til "Force Awakens" virker det som at det hentyder til noget lidt større end bare Rey. Snoke nævner at "noget har rørt på sig". Jeg tror vi er i "you ain't seen nothing yet" territoriet. Måske bliver jeg skuffet :D
j/k
SumezSumezSkrevet 18/12-15 09:49 
la0s>
Fuck. Den scene hvor Rey overtaler stormtrooperen til at lade hende gå fri osv. det er Daniel Craig der spillede ham

Nåja, den havde jeg det faktisk lidt svært med. Igen, det er fuldstændig nitpicking fra et Star Wars nørde-synspunkt, så det er ikke noget der ødlægger filmen.
Men mit indtryk af Jedi'ernes "force persuasion" er at det er netop det - persuasion. Det er ikke magi, men påvirkelse af offeret - et let skub i en retning, der har den ønskede effekt, hvilket også er forklaringen på at det kun virker på "svage" folk.
At C3PO og R2D2 ikke var de robotter, tropperne i Mos Eisley var usendt for at finde var troværdigt og naturligt. At Luke skulle lukkes ind hos Jabba var naturligt for en person hvis primære arbejde er at introducere folk for Jabba. Til sammenligning virker det virkelig søgt at storm trooperen i Ep8 lige pludselig er fuldstændig i Rey's magt, og gør alt hvad hun beder ham om.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
OdinOdinSkrevet 18/12-15 09:49, rettet 18/12-15 12:00 
Sumez>
Mht. kritiken om at den gentager for mange plot-elementer fra ep4-6, så forstår jeg ikke den kritik.

Nej, og især ikke givet hvor meget folk herinde netop har lovprist Lucas' ring-format og spejling af sine film siden den artikel blev postet.

Jeg er super begejstret for filmen, og glædede mig lidt til at deltage i forum da jeg kom hjem fra biografen igår, stadig høj på tryllestøv, men måtte stoppe efter få indlæg, da det bare føltes som en flok nitpicky gamle mænd. Derfor blev jeg faktisk helt glad over at læse dit indlæg fra 9:12, for det udtrykker præcis den begejstring jeg havde - og stadig er høj på.
Kan man splitte filmen til atomer og kritisere hver eneste detalje? Det kan man da sikkert, men for mig er der én ting der trumfer enhver fejl den film måtte have - og det er at den gav mig følelsen af at se Star Wars for første gang. Det var som at være barn igen, og filmen formåede på samme tid at virke bekendt som en gammel ven - og suge mig ind i en ny historie i et kæmpe univers fuld af ny mystik som nu bliver udvidet med nye karakterer, racer, planeter og historier. Selv om jeg lynhurtigt fangede, at det var en spejling af A New Hope, formåede den stadig at overraske og levere gavmildt i hver eneste scene. Det er rigtig mange år siden jeg er vandret ud af biografmørket så glad i låget.
Mes1983Mes1983Skrevet 18/12-15 10:41 
Helt enig Odin.

Havde det på præcis samme måde efter at have set filmen. Glad i låget - Det ER Star Wars og jeg vil ind og se den igen.

Har det desuden super godt med at den i det store hele ikke refererer til ep 1-3, hvilket også ville være fuldstændigt overflødigt.
DarkbeatDarkbeatSkrevet 18/12-15 12:26, rettet 18/12-15 12:26 
la0s>
Fuck. Den scene hvor Rey overtaler stormtrooperen til at lade hende gå fri osv. det er Daniel Craig der spillede ham

Grineren!
Gad vide hvem der spiller den kvindelige Stormtropper i scenen lige efter der siger "Sir, we have a breach in the prison sector" eller noget i den stil. Samme spørgsmål har jeg også til de to Stormtroopers der står og snakker om "The new VT-17", som jeg syntes var et fint callback til New Hope :)

The Force Awakens med spoilere
la0sla0sSkrevet 18/12-15 13:09 
Odin>
Nej, og især ikke givet hvor meget folk herinde netop har lovprist Lucas' ring-format og spejling af sine film siden den artikel blev postet.

Nu er jeg den skyldige der postede den, men synes langt fra at jeg har lovprist ham. Jeg synes ambition er imponerende, eksekveringen, selve INDHOLDET, er rædderligt.

For mit vedlkommende handler det ikke om at falde på halen. Det er mere nuanceret. Jeg synes sagtens man kan være fascineret af et projekt, og sætte pris på intentionen, scopet etc., men kritisere indhold og eksekvering.

Ellers enig med dig. Jeg synes det nærmest er klædeligt at den mimer A new hope. Det er jo mytemageri de forsøger på, hvor ting spejler sig, går igen, og gentager sig.
Hvad sker der?
SumezSumezSkrevet 18/12-15 13:19 
https://www.youtube.com/watch?v=bxU2eqZtYmc
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
nerosnerosSkrevet 18/12-15 18:20 
la0s>
Jeg er virkelig i tvivl om det er tredje eller fjerde bedste Star Wars-film. Set som film, straight up, er den mere vellykket end Return, men den har bare stor plads i mit barndomshjerte.

Jeg går også og grubler en del over det, men har det ligesom dig.
Bashful Neophyte
la0sla0sSkrevet 19/12-15 12:03 
Hvor gammel skal man være for at se den?
Hvad sker der?
HankyHankySkrevet 19/12-15 12:05 
Ét år ældre end Azzkikr - glædelig jul :D
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
JmogJmogSkrevet 19/12-15 16:11 
la0s>
Hvor gammel skal man være for at se den?

Mener du hvor gammel mht rating eller hvor gammel for at forstå den?

Ligeså gammel som for at se den oprindelige trilogi. Og det ville være en kæmpe fejl at se Force Awakens uden at have set de gamle.
millenniummillenniumSkrevet 19/12-15 16:24, rettet 19/12-15 17:38 
Så er jeg med i spoiler-tråden.... :)

Verdict: overall den er absolut værdig. Absolut. Ikke perfekt, men værdig.

Han Solo, nooooooooooooooooo...........!!!!

Irritationsmomenter:
Det er ikke kun fimens skyld, men jeg kunne ofte gætte udfaldene lige 30 sekunder inden det skete.

J J er en tempo mand, og nogle gange for meget af det gode. Af frygt for at tingene skal dvæle lidt, så kaster altid han lige en ekstra kampscene eller to for meget ind. Især jagten med Han Solo og monstrene med fangarme virker ret overflødig.

Jeg håber edderdælme man får en god forklaring på hvorfor der findes et kort over Lukes position i eksil. Det virker vildt mærkeligt.

New Orders nye "dødstjerne". Virker som en dims der bare er der og altid har været der og var nem at bygge. Dødstjernen i de gamle film blev altid præsenteret med en kalkuleret æresfrygt så man kunne samle en masse frygt omkring rumstationen. Denne dødstjerne gange ti er for letkøbt.

De gode ting:
Jeg kan virkelig godt lide karaktererne. Både hos de gode og onde.

Rigtige strormtropper der opfører sig som soldater. Ikke dumme droider eller stormtropper der lader sig slå ud af stenslynger.

Det føles som en korrekt forlængelse af de gamle Star Wars, hvor teknologien er nogenlunde det samme.

Tilbage i Tusindsårsfalken. Super fedt da Finn skulle skyde Tie Jagere med det gamle 80'er interface.

Jeg tabte kæben et par gange. Både da Han Solo dødede og da de fandt Luke i slutningen. Momenter hvor filmene bare ejede mig.

Alle de fede rumskibe. Jeg får lyst til at købe mig fattig i merchandise igen.

Jeg lagde også mærke til hvor meget den gentager sekvenser og detaljer fra Episode 4, men altid med et lille tweak. F.eks. et opgør med dødstjernes single point of failure. Kampen ligner meget den gamle, men den nye base har ikke ét svagt punkt. Bare en masse punkter der skal skydes, indtil installationen opgiver. Fin følelse for den gamle film, overført i ny betydning.

EDIT: i øvrigt, fedt træk omkring Kylo Rens identitet. Filmen lægger op til at hans ansigt holdes skjult lige indtil finalen. Men nej, så smider han faktisk masken halvvej igennem. Godt, uventet træk.
The medium is the message.
156 emne(r).
1 2 3 4 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig