X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

First-person shooters/FPS


Svar
jaesjaesSkrevet 10/11-15 21:22 
Jeg synes, genre-tråde kan være rart, så tænkte vi skulle have en tråd dedikeret til den mest elskede og hadede spilgenre i menneskets historie. Jeg tænker genren nogenlunde bredt, men der må også være grænser - Deus Ex er vel ok, Skyrim er nok ikke.

---

Starter med min egen lille FPS-biografi + top 5, da de indeholder nogle af mine grundsyn på genren. Vil også meget ger... Se hele indlægget
86 emne(r).
1 2 > »

Svar
jaesjaesSkrevet 10/11-15 21:22 
Jeg synes, genre-tråde kan være rart, så tænkte vi skulle have en tråd dedikeret til den mest elskede og hadede spilgenre i menneskets historie. Jeg tænker genren nogenlunde bredt, men der må også være grænser - Deus Ex er vel ok, Skyrim er nok ikke.

---

Starter med min egen lille FPS-biografi + top 5, da de indeholder nogle af mine grundsyn på genren. Vil også meget gerne læse jeres.

Min anden periode som gamer startede i 1995, og fra begyndelsen blev FPS en favoritgenre. Adskillige nætter gik med at sove for lidt og kigge for meget over skulderen fordi Doom II var freaking creepy, eller ligne et sagligt smil over Dukes småsyge univers, og Counter Strike på netcafé var altid pengene værd. Gode tider. Fra ca. 2000, hvor konsollerne var begyndt at gøre mig mere glad for historiedrevne spil, gik det langsomt ned ad bakke, og endte med et ægte had-kærlighedsforhold fra ca. 2006-2012. FPS var for mig blevet et nyt ord for gentagelse, og jeg søgte i stedet mod hybrider som Deux Ex.

De sidste par år er jeg ved at tø op igen. Kombinationen af enkelte friske tiltag (fx overlevelses-aspektetet i spil som FarCry 3) - og lysten til at genopleve genren med bedre grafik og de småforbedringer der er kommet til - har gjort mig lidt blød om hjertet igen. Jeg har også genopdaget kærligheden til de meget actionprægede FPS'er. En undergenre der underligt stoppede inden den toppede, fordi der lige pludselig skulle æltes historie, stealth og alt muligt andet i spillene - jeg drømmer om et nyt spil med samme designfilosofi som Duke Nukem 3D og Quake med mere varieret AI (måske rammer det nyeste Shadow Warrior konceptet).

Min top 5 gennem tiden:

(Bærer præg af, at jeg spillede meget få FPS fra ca. 2005-2014. Jeg medtager spil jeg ikke har gennemført, men ikke hybrid-spil).

1. Duke Nukem 3D - stilen er gennemført og banedesignet ret sublimt.
2. Half-Life - dejligt varieret med de små puzzles og "interaktive" omgivelser.
3. GoldenEye - overgået i dag, men er stadig solidt, og Bond-temaet trækker op.
4. Halo - co-op var en stor oplevelse, og på mange måder er spillet super medrivende.
5. Half-Life 2 - endnu bedre puzzles; desværre har spillet pacing-problemer.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 10/11-15 22:38, rettet 10/11-15 22:50 
Det var også ca. i den sidste halvdel af 90'erne, jeg droppede konsollerne og gik over til PC-gaming, så det er specielt FPSer fra den periode, jeg har et særligt nostalgisk forhold til. En af mine kammerater havde fyret hele sin indtjening fra et sommerferiejob i Djurs Sommerland af på en PC (100Mhz Pentium, hvis jeg ikke husker helt forkert), og så spillede vi Duke Nukem 3D til vi segnede. Senere købte han også Quake II og Unreal (og C&C: Red Alert, men det er jo en anden historie). Jeg var pænt misundelig og sørgede for selv at få fat i de to spil, da jeg senere fik min egen PC.

Kan også huske, at samtlige PCer i IT-lokalet i min folkeskole dengang i midt-90'erne havde Doom II installeret. Og når den IT-anvarlige lærer engang imellem rensede ud på drevene, gik der højst et par timer, før der igen var Doom II på hele lortet :D

Det er også ret småt med moderne FPSer, som har gjort indtryk på mig, men det er alligevel lykkedes for et par stykker. Half-Life 2 + de to episoder er ovenud fantastiske, og jeg kan altid holde til at spille lidt Bioshock. Bioshock 2 og Infinite er også okay. Jeg synes egentlig også at Rage er et helt habilt FPS.

Det seneste first person -spil, der virkelig har imponeret mig, må være Dishonored. Men jeg ved ikke helt, om man kan tillade sig at kalde det spil for en shooter?

Min top 5:

1. Duke Nukem 3D - Fantastisk banedesign og fuldkommen uhøjtideligt på den fede måde.
2. Half-Life 2 - Stilfuldt, kreativt og stinker så langt væk af kvalitet, at man næste dåner.
3. Bioshock - Stemning, stemning og atter stemning + en fantastisk historie.
4. Quake II - Måske mest et nostalgisk valg, men jeg elsker simpelthen den beskidte stil.
5. Unreal - En ret stor teknisk milepæl, som jeg først er begyndt at værdsætte på det seneste.
AV Intelligent Terminal
SumezSumezSkrevet 10/11-15 23:48, rettet 10/11-15 23:51 
Jeg har meget svært ved at rangere mine yndlings FPS'er, da genren er så mangfoldig som den er, men off the top of my head, kan jeg give en rimelig subjektiv liste med forbehold for at jeg nok har glemt en masse. :)

1. System Shock 2 - Ekstremt skelsættende da det udkom, med et dybt opgraderingssystem, supergode co-op muligheder, og ekstremt tyk stemning. Går man tilbage til det i dag vil man stadig finde elementer og idéer man savner i genren i dag. Bioshock beviser at udgiverne desværre ikke længere tør gå for meget i SS2's fodspor, selvom alle refererer til det som en inspirationskilde. Det skal helst "fordummes" lidt.

2. Jedi Knight: Dark Forces 2 - Sammen med udvidelsespakken Mysteries of the Sith, er det et af de FPS'er der har gjort allerstørst indtryk på mig. Banerne var, og er stadig i dag, kæmpestore, og føles virkelig som om de er designet med indlevelsen i centrum. Gameplayet var ikke supertight, men fungerede, og man følte sig virkelig i Star Wars universet.

3. Quake - Nok det eneste FPS jeg tør tage med udelukkende for multiplayer delen. Og faktisk udelukkende på DM6. Deathmatches er supersimple og actionprægede, og bliver af en eller anden grund aldrig nogensinde kedelige.

4. Doom (1'eren) - Jeg har spillet Doom mange gange i løbet af mit liv, men har aldrig rigtig regnet det for meget. Faktisk havde jeg en idé om at 2'eren var bedre fordi det var mere af det samme, men større og med flere fjender osv. Men har med tiden opdaget at 1'eren bare har så tight gameplay-orienteret level design at genren stadig i dag bør stoppe op og kigge helt tilbage til denne klassiker for at se hvordan det skal gøres, og hvordan førstepersons-perspektivet kan gøres til et centralt element for oplevelsen, og ikke blot en gimmick eller en standard for hvordan den slags spil nu bare laves.

5. Duke Nukem 3D - Nok det første spil i genren der, modsat Doom der som nævnt var designet 100% op imod gameplay, tog level designet et skridt videre og brugte det til virkelig at skabe et imponerende billede af en levende verden til trods for at 3D-effekten stadig var primitiv, og spillets tredje dimension stadig tangerede til at være en illusion. Det er stadig arke-eksemplet på et FPS der primært handler om "sjov og ballade", og da det for nogle år siden blev genudgivet på X360, måtte jeg tage hatten af for hvor sindssygt holdbart spillet stadig er i dag, det havde jeg faktisk ikke rigtig regnet med.
Bonus-point også for deathmatch delen, som nok repræsenterer de eneste FPS-deathmatches hvor jeg har været i stand til at spille en hel kamp uden på noget som helst tidspunkt at bekymre mig om hvem der fører, fordi jeg bare havde så travlt med at have det pissesjovt.

Runner-ups: Bioshock, Goldeneye, Alien vs Predator
Til gengæld har jeg aldrig helt forstået hvorfor Half-Life spillene løftes så højt som de gør. De er rigtig gode spil, men synes slet ikke de skiller sig så meget ud, eller står for ligeså mindeværdige oplevelser som de andre nævnte. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
DarkbeatDarkbeatSkrevet 11/11-15 04:08 
Jeg tror min smag er lidt anderledes end andre retro FPS gamere, for det dér med at flitre rundt i gange for at finde keycards og knapper man skal trykke på var aldrig min kop te.

Jeg kunne lige præcis lide første og sidste bane i shareware versionen af Doom, fordi jeg vidste hvor alt var i første bane og fordi man bare skulle skyde på ting i sidste bane. Jeg vil meget hellere spille en linær kampagne i Call of Duty hvor udfordringen kommer i form af fjenderne, frem for det labyrintiske banedesign.

Her er min top 5:

1. Unreal Tournament '99 - Fantastisk arena shooter der var bygget til at modde helt ned. Jeg spillede med Matrix player models mod bots i timevis fordi jeg ikke havde internet selv. Det var noget med at downloade ting fra Unrealplanet på arbejdet, zippe over en stavl disketter og så pakke ud derhjemme.

2. Call of Duty 4 - Efter at have spillet mange MMO'er, var det forfrisknde og banebrydende at se FPS genren implementere MMO systemer: XP, unlocks og modern warfare var mega interessant oven på den uendelige strøm af WWII shooters. Det er selvfølgelig en serie som de fleste ser ud til at hade som pesten, men jeg nyder stadig at spille en ny kampagne i det hvert år. EA prøvede at gøre dem kunsten efter med de nye Medal of Honor spil, men de viser bare at en god Call of Duty kampagne ikke bare lige er noget man skider ud.

3. No One Lives Forever 1 & 2 - Jeg ligger de her to spil sammen da de er meget ens. Super sjove spion FPS spil fra de gode gamle dage hvor humor ikke bare var internetmemes. Stealth systemet er måske lidt semi-brokent, men tiden taget i betragtning fungere det godt. Det ser stadigvæk virkelig pænt ud idag, hvilket både viser at man ikke behøver en milliard polygoner for at lave en flot spil.

4. Syndicate - Det var én af de dér reboots jeg ikke havde regnet med at kunne lide, men jeg var meget positivt overrasket over hvordan de havde designet sådan noget som bossfight, hvilket normalt ikke er noget man rigtigt ser i moderne FPS spil. Ligesom andre moderne spil har det regenerating health og den sidste bossfight i spillet gør smart brug af det system, ved at tvinge dig til at bruge dine powers til at manipulere cover, således at du kan skyde lidt på bossen og beskytte dig selv.

5. Shogo: Mobile Armor Division - Det er nok mest af nostalgi, men da jeg var dreng og der ikke rigtig var anime at finde i mit liv og jeg kun havde en PC, måtte man tage hvad man kunne få, også selvom det betød at man skulle spille noget der var banket sammen af nogen vesterlændinge (jeg var for øvrigt også meget glad for Bungie's Oni, men det er ikke et FPS). Jeg prøvede at se noget video af det idag og det ligner virkelig noget der er løgn, men dengang var jeg meget imponeret over hvordan de kunne skalere fjenderne og områderne op og ned, alt efter om man var i sin Mobile Armor eller ej. Gode sager! :D
SumezSumezSkrevet 11/11-15 07:58, rettet 11/11-15 07:59 
Jeg vil mene at det er en stor misforståelse af Doom, hvis man mener at udfordringen kommer af det labyrintiske banedesign. :) Det var lidt værre i 2'eren, men 1'eren er 100% et actionspil, hvor elementet med nøgler og keycards primært er et værktøj der skal styre dig rundt på banen.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 11/11-15 11:34, rettet 11/11-15 15:35 
Generelt er jeg kastet lidt ud af nutidens FPS og har ikke spillet dem så meget, men jeg har investeret meget mere tid i de gamle FPS spil, så undskyld hvis listen bliver lidt old school. (vilkårlig rækkefølge)

1. Dark Forces
Gennemført på Mac. Min første gode 3D rejse gennem et univers som var 100% troværdig og dedikeret til Star Wars universet. Alt fra control rooms til affalds skakter var spot on!

2. HalfLife2
Spiller det stadig på min halv slatne MacBook. Har ikke gennemført det endnu, men spillets minimalistiske dogme-stil og raffinerede historie er fuldstændig tidsløst.

3. Marathon
Gennemført på Mac. Ikke kun fordi det var det eneste FPS spil på Mac dengang, men banedesign, stemning og gameplay var ekstremt gennemført for sin tid.

4. GoldenEye Reloaded
Min personlige joker-favorit. Jeg har svært ved at glæde mig over den klassiske N64 GoldenEye i dag. Dertil er grafikken simpelhen for sløv, men denne var virkelig en skarp og godt afbalanceret updatering til nutidens rammer, og der er tilpas meget no-brainer skyderi.

5. Doom
Det blev gennemført dengang, og jeg har gode minder om Doom, selvom det føles som en halv menneskealder siden jeg sidst spillede det.

Er blevet lidt skuffet over nogle nutidige FPS, hvor jeg forventede en rablende arcade-ish skydefest, men i virkeligheden sneg mig rundt og var aaalt for taktisk og forsigtig. (FarCry eksempelvis)
The medium is the message.
nerosnerosSkrevet 11/11-15 14:04 
Jeg spillede også helt vildt meget Marathon og Marathon 2: Durandal. Sjovt jeg kendte ingen der spillede det den gang og jeg havde det for vildt med de spil :D Tror ikke de er så gode i dag..
Bashful Neophyte
la0sla0sSkrevet 11/11-15 14:25 
1. System Shock 1
Personlig favorit, har aldrig oplevet så opslugende et univers, og hvordan historie, gameplay og setting smelter sammen. 2eren blegner i forhold til, pånær teknisk.
2. Deus Ex
En for sin tid fantastisk sandkasse, og stadig en sand perle.
3. Thief
Igen noget af det mest gennemdesignede og tætte gameplay
4. Dark Forces 2: Jedi Knight
Overset synes jeg, og en inspiration for fremtidige FPS med sine alternative angreb, såsom:
5. Dishonored / Bioshock
Den går til Dishonored, som i min bog er en nyklassiker, der tager en masse gode ting fra Thief, men er sit eget spil. Bioshock er dog lige i hælene.

Boblere:
System Shock 2, Deus EX:HR, Bioshock Infinite, Starsiege Tribes, Metroid, Halo 1, HalfLife, Marathon, Strife, Star Wars Republic Command, Dark Forces 1, Roddick Escape from Butcher bay, Red Faction, Terminator Future Shock... the list goes on.

Ked af at jeg aldrig fik spillet Realms of the Haunting.
Hvad sker der?
OdinOdinSkrevet 11/11-15 14:30, rettet 11/11-15 14:44 
neros>
Jeg spillede også helt vildt meget Marathon og Marathon 2: Durandal. Sjovt jeg kendte ingen der spillede det den gang

Nok fordi Marathon kun udkom til Mac.
To'eren var også Mac-eksklusiv i et år, og da det endelig kom til PC fik det stort set ingen PR - delvist fordi det var en opfølger til et spil som ingen kendte i PC-land. At Bungie ydermere besluttede at gøre spillet Windows 95-eksklusivt på PC (Windows 95 havde kun eksisteret et år på det tidspunkt og havde ikke en brøkdel af den markedspenetration for spil som DOS havde) og valgte at sende demoen på gaden nøjagtigt samtidig med Quakes udgivelse gjorde dem ikke nogen tjenester.
millenniummillenniumSkrevet 11/11-15 15:31, rettet 11/11-15 15:31 
neros>
Jeg spillede også helt vildt meget Marathon og Marathon 2: Durandal. Sjovt jeg kendte ingen der spillede det den gang og jeg havde det for vildt med de spil :D Tror ikke de er så gode i dag..

Der ligger Marathon trials i AppStore. De er ræderlige at spille på touch screen, men alligevel på kort sigt et sjovt besøg hos de gamle baner, som man kender til uigenkendelighed.

Tror grunden til at jeg spillede det så meget var, at jeg arbejdede på et forlag hvor vi meget brugte Mac, og som den eneste FPS på Mac, var valget indlysende. Efterfølgende arbejdede jeg i et pre-press firma hvor vi til fyraften spillede Marathon 2 på netværk. Alle-mod-alle battle. Den første forsmag på LAN parties, og vi råbte lige så mange skældsord efter hinanden som i nutiden.

Link...
The medium is the message.
nerosnerosSkrevet 11/11-15 17:30, rettet 11/11-15 17:39 
Odin>
Nok fordi Marathon kun udkom til Mac.

Ja selvfølgelig, men det er stadigvæk sjovt!

Min far solgte Macintosh i 80'erne og jeg har haft alle modelerne indenfor døren op gennem 90'erne. Jeg kendte ikke andre venner den gang med Apple computere.
Bashful Neophyte
millenniummillenniumSkrevet 11/11-15 19:31 
For mig var PC-ejere der gad rode med DOS sådan lidt taber-agtige. :D Og jeg har stadig til dags dato aldrig købt en PC.
The medium is the message.
--Skrevet 11/11-15 20:06, rettet 11/11-15 20:08 
Jeg har satme nørdet mange FPS spil, og genren er formodentlig også en af mine all time favorits. Jeg har gode mider tilbage fra de glæde PC dage, med Wolf 3D, Doom, XS, Rise of the Triad, Shadow Warrior, Blood, Kingpin, Desenct, m.m.

Skal jeg opstille en top 5 dagen i dag, må det være:

Quake III Arena
Kun sjovt i Multiplayer, men samtidig noget af det mest skill baserede FPS jeg nogensinde har oplevet i min tid som gamer. Våben afstemt til hver deres lejlighed, hvor samtlige våben blev bundet til konkret taste for hurtigt at kunne skifte alt efter situation (fx MG / shaft efter Railhit, hvis rail ramte / fjende under 25 HP lyd). Der var stort set ingen spray / pray og lignende held momenter - på nær en smule spredning på MG og den naturlige spredning på shotgun, dog inden for afgrænset område. Specielt 1on1 og TDM spil fangede mig voldsomt meget. Q3DM6 og ZTN er maps jeg er glæde for. At spillet tilbyder det vildeste movement ever (strafe / cirklejump, rocket / grenadejumps, plasmaclimb) danner de vildeste rammer for en god og hurtig oplevelse!

Portal 1 + 2
Nytænkning og gennemført. Spillene er evigt spændende at rode med og byder på så meget godt i hele FPS genren, hvor selve skydefunktionen får en helt ny funktion end af slå ihjel, selvom den sagtens kan benyttes til dette. Genialt!

Mirror´s Edge
Som med Portal, snupper denne en helt ny drejning på konceptet, hvor fokus er på at stikke af fra konflikterne ASAP. Føj hvor jeg ser frem til 2eren.

CoD Modern Warfare / Battlefield 3
Disse 2 spil byder på mega fede kampanger, hvis man elsker det virtuelle liv som elitesoldag i mellemøsten. Specielt passagen i MW, hvor man kravler over en mark hvor der går russiske (?) fjender, eller delen i BF3, hvor man skal følg et kabel ned i en kælder for at disarmere en vejsidebombe (så vidt jeg husker?). Begge spil tilbyder solidt gunplay som man kender fra genren, men specielt kampagnerne formår at tilbyde god spænding og underholdning hele vejen!

RtCW / RtCW: ET
Wolfenstein møder Quake. Fint krigstema, med fokus på objectives, krydret med hurt gameplay, hvor trickjumps er en mulighed. Win / win!
Spiller nu: Animal Soccer World
nerosnerosSkrevet 11/11-15 20:42 
millennium>
jeg har stadig til dags dato aldrig købt en PC.

Heller ikke her ;-)
Bashful Neophyte
Bede-xBede-xSkrevet 11/11-15 20:59 
m1chelsen>
Skal jeg opstille en top 5 dagen i dag, må det være:

Ingen Far Cry 3?
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
--Skrevet 11/11-15 21:01 
Der skal være plads til det hele, men jo, den hører også hjemme deromkring, ingen tvivl!
Spiller nu: Animal Soccer World
Bede-xBede-xSkrevet 11/11-15 21:16 
Ok, ville lige høre da jeg jo læser vurderinger :)

Var selv ret begejstret for det og især skurken, selv om jeg ellers typisk ikke er vild med Ubisoft opskriften.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
QQSkrevet 11/11-15 22:07 
Personligt har jeg et ambivalent forhold til genren, men kan alligevel komme på en del titler af ældre dato, som har gjort indtryk på mig.

GoldenEye og Perfect Dark
Retrospektivt har jeg svært ved at forstå, hvordan de spil kunne fungere så godt, når jeg idag har meget svært ved at spille FPS med et joystick. Men både historie, gameplay og multiplayer står stærkt i min erindring og jeg har nydt det, de gange jeg har spillet dem i de senere år. Jeg er født i '87 og de fleste jeg kender på min alder kan finde rundt i Temple.

Half-Life
Her tænker jeg på alt, hvor man spiller som Gordon Freeman, eftersom der gameplaymæssigt ikke er de store spring fra 1'eren til 2: Episode 2. Det jeg husker bedst er den uafbrudte fortælling uden baner og cutscenes. Det er simpel "show it - don't tell it", hvor man har modet til at lade spillet "fortælle sig selv." Og det virker her.

Counter-Strike
Jeg bemærker, at ingen andre begiver sig ud i denne, selvom jeg er sikker på de fleste har brugt timevis på det. Jeg vil til gengæld ikke fornægte, at CS er en milepæl når det kommer til online spil, både FPS og generelt. Det er vildt simpelt, ikke en skid dybt, men stærkt underholdende, selv for evnesvage casuals som mig.

Duke Nukem 3D
Jeg kunne egentlig have valgt de fleste FPS titler fra Shareware-æraen (andre der husker Blake Stone?), men Duke havde alligevel noget som ingen af de andre havde - attitude og patter!

Portal 1 og 2
Jeg er egentlig ikke overbevist om, at Portal hører hjemme her, da der vel mere er tale om en FPA (adventure) end en FPS. Men jeg kan se at andre gør det, dog undrer det mig over at ingen har bragt Metroid Prime på banen.
Nok om det - Portal er endnu et fantastisk eksempel på uafbrudt gameplay, hvor fortællingen er i højsædet. Nok er det ekstremt liniært, hvilket sjældent tiltaler mig, men det er bare så godt fortalt, at jeg glemmer det.
It's time to kick ass and chew bubblegum. But I'm all outta gum!Spiller nu: Legend Of Zelda, The: B...
jaesjaesSkrevet 11/11-15 23:28, rettet 11/11-15 23:53 
KillerBean2>
Kan også huske, at samtlige PCer i IT-lokalet i min folkeskole dengang i midt-90'erne havde Doom II installeret. Og når den IT-anvarlige lærer engang imellem rensede ud på drevene, gik der højst et par timer, før der igen var Doom II på hele lortet :D

Hehe, det samme skete på netværket på mit studie (kan dog godt have været Doom 1)... så fik den gas lidt tid igen - uden lyd da det var old school-udstyr. Næsten blasfemi at spille Doom uden de karakteristiske lydeffekter og musikken :)

Kan også huske, jeg kiggede lidt forundret, da en studiekammerat havde hevet demoen til Duke Nukem 3D ned fra nettet... jeg var meget tech-grøn, så det dersens internet var ren magi. Det var *old fart alert* ca. 1995 - vildt at tænke på, at nettet som vi kender det, altså WWW, var omkring to år gammelt. Alle hjemmesider var grim clip art på grå baggrund. Kan også huske, at en fyr hentede en filmtrailer; den må have været i 1p :P

Hølmkjær>
Det jeg husker bedst er den uafbrudte fortælling uden baner og cutscenes. Det er simpel "show it - don't tell it", hvor man har modet til at lade spillet "fortælle sig selv." Og det virker her.

Enig. Meget af det fede ved Half-Life 1 er sammensmeltningen af gameplay og narrativitet. Alt føles interaktivt og som spillerens eget eventyr. Historien i sig selv er dog ikke noget vildt, og kontrollen er lidt floaty (i hvert fald på pc). Det skal dog siges, at jeg ikke fik det gennemført, men efter 20 timer var konceptet det samme.

EDIT: 1993 var så ikke WWWs fødsels kan jeg se - så måske bare det første år private kunne købe adgang i USA, eller noget i den stil...
SumezSumezSkrevet 11/11-15 23:37, rettet 11/11-15 23:37 
....bortset lige fra alle de sekvenser hvor de stopper spillet gennem længere perioder for at du kan rende rundt og prikke til miljøet mens du venter på at alle folk bliver færdige med at snakke til dig :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
jaesjaesSkrevet 11/11-15 23:45, rettet 11/11-15 23:54 
Jeg synes ikke, der er ret meget af det i HL1 efter det første område - der er i hvert fald minimalt med pauser i forhold til nye "filmiske" FPS, som det er en af forløberne til :)
DarkbeatDarkbeatSkrevet 12/11-15 00:27 
For øvrigt kom jeg lige i tanke om en anden banger i FPS genren: Star Wars - Republic Commando.
Det er et af de få gode Star Wars spil baseret på den nye trilogi og den gør sin kampagne interessant ved at have et simpelt command system, hvor man kan give sine med-commandos ordre til at tage cover, smide granater og andre ting... Lidt ligesome i Band of Brothers serien.

Det undrer mig at nogen af de moderne Halo og CoD spil ikke har forsøgt at gøre dem kunsten efter i deres kampagner.
millenniummillenniumSkrevet 12/11-15 09:44, rettet 12/11-15 09:45 
m1chelsen>
Mirror´s Edge
Som med Portal, snupper denne en helt ny drejning på konceptet, hvor fokus er på at stikke af fra konflikterne ASAP. Føj hvor jeg ser frem til 2eren.

Den tænkte jeg også på. Jeg skamspillede det indtil det var gennemført, men synes måske ikke helt det kvalificerer sig som skydespil. Mest Frist Person Running. Kun i de sidste baner fik jeg nok at vagterne og begyndte at hamstre deres shotguns.
The medium is the message.
DarkenDarkenSkrevet 12/11-15 14:09 
Er enig med en del af de spil der er nævnt i tråden, men hvis jeg skulle nævne et som ikke allerede er noteret, så kunne det være det første F.E.A.R. spil. For os der ikke er så gode til skræk spil, var dette en god balance mellem jumpscares og action, Var meget imponeret over hvor god spillet var til at få mest mulig effekt ud af at skifte frem og tilbage.
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
jaesjaesSkrevet 13/11-15 20:07 
Night Dive er i gang med at lave et multiplatform-remake af System Shock - altså et helt nyt spil i tillæg til Enhanced Edition, der udkom for nylig. Robert Waters, den originale konceptgrafiker, hjælper med at udvikle stilen.

Night Dive er nok for små til at det bliver AAA, men langt mindre kan jo også gøre det.

Da de har skaffet rettighederne til franchisen, er de i dialog om at få udviklet System Shock 3 - de har ikke ressourcerne til at lave det selv, så vi må håbe nogen løber til og hjælper både praktisk og økonomisk. Er vi oppe på 3-4 reboots af projektet nu? :P

http://www.eurogamer.net/articles/2015-11-12-system-shock-remake-is-in-development
SumezSumezSkrevet 14/11-15 12:29 
Spændende! Synes virkelig at 1'eren er teknisk udfordret på et niveau hvor det for mig er nærmest uspilleligt, så for en gangs skyld et remake der VIRKELIG giver mening.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
jaesjaesSkrevet 15/12-15 21:37 
Turok: Dinosaur Hunter Remaster udkommer den 17/12 på GOG, Steam og Humble Store.

Det ser ud til, de har gjort det på den helt rigtige måde - det ser stadig dejligt 90'er-agtigt ud, men med højere opløsning, nye grafiske effekter, justeret gameplay og ikke mindst forbedret draw distance (den var horribel i det originale spil).
http://www.eurogamer.net/articles/2015-12-15-turok-remaster-turok-the-party-this-week-on-pc

Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=i9Op9wNphq4

Originalen til sammenligning:
https://www.youtube.com/watch?v=Yt-2mcU2etc

Ændringerne:
Support for high resolutions, and widescreen.
Improved gameplay and level design.
OpenGL for video backend to provide portability and support for vertical sync.
Dynamic lighting, bloom, FXAA, enhanced water effects, lights shafts and more.
vAbility to freely rebind all keyboard, mouse, and gamepad inputs.
Steam Achievements.
Bede-xBede-xSkrevet 15/12-15 21:46 
Er musikken baseret på PC udgaven eller N64 versionen, for den gamle PC udgave manglede undervandsmusikken?
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
jaesjaesSkrevet 16/12-15 23:44 
Jeg har ikke hørt eller set noget om musikken.
Bede-xBede-xSkrevet 16/12-15 23:59 
Vi får se. Håber det baserer sig på N64 udgaven med bedre draw distance, opløsning og frame rate. Dog vil noget af banedesignet blive ødelagt, hvis man kan se for langt.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
Bede-xBede-xSkrevet 17/12-15 16:44 
Turok launch trailer der starter ved N64 og skifter kort inde til den nye version: http://youtu.be/gHX5NArspxg

Godt nok var originalen ikke blandt det stærkeste i genren, men jeg skal stadig have det. Elskede genren dengang den ikke handlede om cutscenes, set pieces og scriptede events der spiller sig selv.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
JmogJmogSkrevet 17/12-15 23:01 
Det er godt nok nogle grimme textures.
WehnerWehnerSkrevet 17/12-15 23:09 
Det ville være meget, meget svært at finde tid til at spille set i lyset af, hvor mange _gode_ spil, der også udkommer i dag :)
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
jaesjaesSkrevet 17/12-15 23:09, rettet 17/12-15 23:11 
Spillet er fra 1997 - tag et kig på andre spil fra den periode :P

Meget subjektivt, så er jeg begyndt at holde af tidlig 3D-grafik. Der er dog også meget grafisk crap fra midten af 90'erne. Specielt mht. pop-up, draw-in og draw distance.

EDIT: Til Jmog.
JmogJmogSkrevet 17/12-15 23:18 
Jojo, men de skriver trods alt at det er en ny engine. Originalen er fra 1997. Remaket ligner noget fra 1999.
jaesjaesSkrevet 17/12-15 23:31, rettet 17/12-15 23:40 
Well, ny engine er jo et vidt begreb - de nævner fx ikke nye teksturer, men højre opløsning og forbedrede effekter. Hvilket jo er i fin tråd med, at det er en remaster og ikke et remake :)
Bede-xBede-xSkrevet 17/12-15 23:32, rettet 17/12-15 23:33 
Det er ude nu på Gog/Steam, men prisen er da helt hen i vejret: http://www.gog.com/game/turok

Og det er endda med hvad de kalder 20% rabat :)
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
jaesjaesSkrevet 17/12-15 23:57 
Ved ikke om du har set det, men din musik er med :)

"Q: What music is in this game? And is this water song back?
A: The soundtrack in this game is that of the Nintendo 64 version, the water song does indeed make a comeback.

Q: Which version of Turok: Dinosaur Hunter is this?
A: This game takes the best of the N64 version and the best of the PC version and meshes them into one. It is running on a brand new engine!"
http://steamcommunity.com/app/405820/discussions/0/494632506571798645/
Bede-xBede-xSkrevet 18/12-15 00:03, rettet 18/12-15 00:04 
jaes>
Ved ikke om du har set det, men din musik er med :)

Det har jeg ikke, men det er jeg glad for at høre. Er sådan nogle små ting der alligevel betyder en del :)

Der var en Gaffer der snakkede om at planerne var at det skulle få Steam Workshop integration:

like i said from what ive heard, plan is

turok gets steam workshop with modding etc

turok 2 comes out early next year full multiplayer

and theres been teases of turok rage wars coming too

and theres also going to be a new turok

http://www.neogaf.com/forum/showpost.php?p=189668468&postcount=119

Prisen skal dog ned før jeg køber.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
Bede-xBede-xSkrevet 20/12-15 10:37, rettet 20/12-15 10:43 
Kotaku har lidt gameplay fra starten af Turok: http://youtu.be/kKqmdSnp9lc

Synes stadig det ser nogenlunde sjovt ud. Dinosaueren der springer i luften omkring 1:50 af en anden fjendes granat må være højdepunktet. Primitivt emergent gameplay FTW :)
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
jaesjaesSkrevet 15/03-16 16:39 
Det tidligere pc-eksklusive Hard Reset af Flying Wild Hog (Shadow Warrior) får en opdateret version til PS4, XBO og pc kaldet Hard Reset Redux.

"This enhanced version of the 2011 sci-fi FPS will feature upgraded visuals, rebalanced design, new enemies and weapons - like the Shadow Warrior-esque cyber-katana."
http://www.eurogamer.net/articles/2016-01-27-hard-reset-redux-announced-for-ps4-xbox-one-and-pc

Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=t13GKrC0Nc8
jaesjaesSkrevet 15/03-16 16:44 
jaes>
Night Dive er i gang med at lave et multiplatform-remake af System Shock - altså et helt nyt spil i tillæg til Enhanced Edition, der udkom for nylig. Robert Waters, den originale konceptgrafiker, hjælper med at udvikle stilen.

Night Dive er nok for små til at det bliver AAA, men langt mindre kan jo også gøre det.

Da de har skaffet rettighederne til franchisen, er de i dialog om at få udviklet System Shock 3 - de har ikke ressourcerne til at lave det selv, så vi må håbe nogen løber til og hjælper både praktisk og økonomisk. Er vi oppe på 3-4 reboots af projektet nu? :P

http://www.eurogamer.net/articles/2015-11-12-system-shock-remake-is-in-development

"System Shock 1 Remastered Pre-Alpha Gameplay": https://www.youtube.com/watch?v=okPLF9Ad9ns

Ser ganske lovende ud, synes jeg.
jaesjaesSkrevet 20/11-16 18:18 
Killing Floor 2 udkom forleden til PS4 og pc, og har fået pæne anmeldelser men tilsyneladende ikke meget presse.

Det lyder som Left 4 Dead blandet med diverse Horde-agtige spilmodes, med ok singleplayer og co-op op til 6 spillere, der lige skulle være et par hakker bedre. Der er også versus-mode, som lyder som et sted midtimellem kvalitetsmæssigt.

Det er et mid-tier-spil med standardpris omkring 300 kr. til PS4 og 200 kr. til pc (der er 25% rabat på pc nu som download). Findes både fysisk og som download til begge platforme.

78/100 (PS4): http://www.metacritic.com/game/playstation-4/killing-floor-2/critic-reviews

PS4 trailer: https://www.youtube.com/watch?v=luW6d4xTbxI

PS4 Pro vs. PS4 vs. PC 1080p: https://www.youtube.com/watch?v=bNMNgXZl5i8
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 20/11-16 18:52 
Spiller det lige nu.
Det er super sjov med venner.
Man kan være op til 6 i coop

Hvis nogle her spiller det?
Så smid jeres psn navn.

Btw
Gamestop har det til 230kr fysisk
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
slk486slk486Skrevet 20/11-16 20:38 
Fin pris - tror jeg smutter forbi GameStop på tirsdag :)
j/k
jaesjaesSkrevet 22/05-17 19:33 
Cliff Bleszinskis LawBreakers er nu også annonceret til PS4 (før var det kun pc).

Ligner en fin nok blanding af Overwatch, Quake 3 og Unreal Tournament, med endnu mere fokus på hop og bevægelse end disse spil.

Også fint, at de forsøger med en lidt anden prismodel end mange andre multiplayer-only-spil - ikke FTP eller $60 men $30.

Et preview af pc-udgaven:
https://www.youtube.com/watch?v=an9GnLpANtE
slk486slk486Skrevet 23/05-17 08:42 
Og Far Cry 5 er også en "Western" :D

https://www.youtube.com/watch?v=Kal3sNAbtbE
j/k
jaesjaesSkrevet 24/05-17 12:24 
Jeg har en meget specifik forespørgsel ;)

Single-player
Fokus på at skyde men muligt at bruge forskellige taktikker inden for den ramme
Middel tempo
Denne eller sidste​ generation
Ikke open world
Ikke alt for dystert - skal variere med Prey ;)
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 24/05-17 12:26 
Ikke en FPS, men jeg tænker straks på Binary Domain, som jeg synes var fremragende :) Jeg synes det opfylder alle dine andre kriterier og historien er tilmed ren 80'er sci-fi :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
slk486slk486Skrevet 24/05-17 12:38 
^ Wolfenstein :)
j/k
86 emne(r).
1 2 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig