X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Game & Watch-tråden


Svar
millenniummillenniumSkrevet 20/10-15 17:50, rettet 20/10-15 17:51 
På opfordring fra anden tråd...

Scener fra min samling #1

Dengang i 1982 var spørgsmålet ikke xbox eller playstation? Det var Donkey Kong eller Oil Panic? Langt de fleste havde Donkey Kong, så for at være på tværs ønskede jeg mig Oil Panic i julegave. Som det eneste.
Denne Oil Panic er den samme som jeg har haft siden barndommen, og den eneste Nintendo G&W jeg fik ... Se hele indlægget
The medium is the message.
52 emne(r).
1 2 > »

Svar
millenniummillenniumSkrevet 20/10-15 17:50, rettet 20/10-15 17:51 
På opfordring fra anden tråd...

Scener fra min samling #1

Dengang i 1982 var spørgsmålet ikke xbox eller playstation? Det var Donkey Kong eller Oil Panic? Langt de fleste havde Donkey Kong, så for at være på tværs ønskede jeg mig Oil Panic i julegave. Som det eneste.
Denne Oil Panic er den samme som jeg har haft siden barndommen, og den eneste Nintendo G&W jeg fik dengang. Dog gemte jeg ikke æsken, men jeg var ret neurotisk med mine gadgets og derfor er standen stadig god.

Oil Panic er meget, meget simpelt i sit gameplay med en kontinuerlig jagt på high scores, mest bestået af øje-koordination mellem de to skærme. Der var ikke den samme level-følelse som på DK, og derfor ikke et bedre spil, men sjove store sprites og god bib-bib rytme. Og så luner nostalgi-følelsen når jeg ser en Oil Panic baggrund i sønnens Super Smash Bros WiiU.

Kan slet ikke huske hvad min high score blev dengang, men den var høj. Meget, meget høj.

Game & Watch-tråden
The medium is the message.
WehnerWehnerSkrevet 20/10-15 17:52 
Flot eksemplar. Det var ikke et af dem, der rigtig fandtes i min omgangskreds, så jeg har kun spillet det en smule.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
DunwichDunwichSkrevet 20/10-15 18:54 
Har det på 3DS. Det holder stadig.
ElgenElgenSkrevet 20/10-15 20:06 
Ønskede mig brændende DonkeyKong i julegave, men det var udsolgt i den lokale BR, så jeg fik et OilPanic i stedet for. Senere synes jeg faktisk at det var ret meget federe at have et spil som ingen andre på fritten havde };-P
Har det stadig... Det er et megasejt spil };-P
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
millenniummillenniumSkrevet 21/10-15 15:49, rettet 21/10-15 15:50 
Scener fra samlingen #2: Popeye

Købt for cirka et år siden af en i Valby som sagde "tænk, er de stadig noget værd?" :-)

Det er et virkelig simpelt spil, udelukkende med højre-venstre kontrol til at gribe maden fra Olivia uden at blive ramt af Brutus. Kan spilles af småbørn, og jeg spiller nærmest kun game B for udfordringens skyld.

Der er dog ét gimmick: hvis et stykke mad ryger i vandet, mister man et halvt liv. Bliver man ramt af Brutus mister man et helt liv. Det giver nogle spontane beslutninger om hvorvidt man vil risikere et helt liv eller miste et halvt liv, når den store knytnæve er på vej. Og når tingene går hurtigt har man kun et par millisekunder til at beslutte sig. God mulighed for high score jagt.

Hamrende god stand med serienummer og næsten ingen skrammer.

Game & Watch-tråden
The medium is the message.
WehnerWehnerSkrevet 21/10-15 16:27 
Det er et af dem, jeg ikke har nogen erindring af at have prøvet. Keep 'em coming.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
millenniummillenniumSkrevet 21/10-15 16:53 
I min hjemby havde de fleste skolekammerater mindst ét G&W spil, og ofte gjaldt det om ikke at have det samme som andre i klassen. Så var der stor divergens i frikvarterene, hvor vi sad på stribe og prøvede hinandens bib-spil.

Der var vidst en som havde Popeye.
The medium is the message.
millenniummillenniumSkrevet 22/10-15 17:09 
Scener fra samlingen #3: Octopus

En ubestridt kæmpe klassiker indenfor single-screen typen, og blæksprutten indgår også som et supervåben i Super Smash Bros WiiU.

Octopus har et af de mere komplekse og opfindsomme gameplays. Fremfor bare at være en forhindringsbane, skal spilleren styre dykkere ned til skatten på bunden. Det er frivillgt hvor længe man vil blive dernede. Hvert tryk mod skatten giver et point, hver gang man kommer op igen får man tre point. Tricket er at blive tæt på skatten og lure fangarmenes rytme, så man ved hvornår dykkeren burde trække sig tilbage. Et smart plot hvor spilleren selv sætter fremdriften.

Knaldgod stand med serie-nummer.

Game & Watch-tråden
The medium is the message.
RJKRJKSkrevet 22/10-15 18:13, rettet 22/10-15 18:14 
Da jeg gik i folkeskole i midt-80'erne, gik folk op i fodbold, bordtennis, køre motocross og spille med glaskugler. Jeg var i mange år den eneste der havde en computer, og bib-spil var heller ikke særligt udbredte. Og når folk endelig havde dem, så var det typisk Gakken eller Vtech. Jeg tror stadig jeg kan huske, hvem der havde hvilke Game & Watch-spil ;)

Jeg havde og voksede dog selv en pæn lille samling, og lavede i flere år high score-lister og dystede mod dem i familie og omgangskreds, der ville være med.

Det første spil jeg havde var Green House, så det vil nok altid være min personlige favorit, selvom jeg i dag ikke synes det er blandt de bedste. Men det var nok også noget med, at ingen andre nogensinde var i nærheden af at kunne slå mig.

Af de titler jeg havde, var det især Donkey Kong II, Rain Shower og Fire Attack, jeg stadig sætter pris på. Jeg var også glad for Manhole, som jeg et eller andet sted stadig er sur over, at et familiemedlem smadrede, da han lånte det for 30 år siden... I øvrigt et af de spil jeg stadig mangler, selvom jeg i nyere tid har fået købt en del af dem, jeg ikke havde som barn.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
WehnerWehnerSkrevet 22/10-15 18:43 
I min omgangskreds var det typisk et enkelt Game & Watch per mand og så et Gakken-agtigt eller to ved siden af. Men det var meget de samme, folk havde: Donkey Kong I, II og Jr., Green House, Parachute og Oil Panic. Så dem, du nævner, er for mig ret eksotiske.

En af mine bekendte havde Jungle Hero fra Epoch. Det eneste bipbip-spil jeg husker som værende af samme kvalitet som Nintendos. Jeg lånte det i perioder, og det havde i hvert fald noget. Har købt det for nylig, men ikke fået det prøvet.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
millenniummillenniumSkrevet 22/10-15 22:12, rettet 22/10-15 22:13 
Også mig. Oil Panic var den primære, og så havde jeg Epoch Monster Panic og tre-skærm Skattejagt fra BR. (Som jeg så har solgt). Ville ønske jeg var lidt mere G&W selektiv dengang.

@RJK: spøjst, jeg var også klassens ubestridte mester i Green House, og jeg havde det ikke engang selv. Dengang.
The medium is the message.
silverstarsilverstarSkrevet 23/10-15 16:55, rettet 23/10-15 17:04 
For mig var det G&W multi-screen spillene der var den hellige gral. Udformningen af selve spillene emmede af kvalitet, fra de lækre farver, over låget med logo og børstet stål-look til knapper, skærm etc. Jeg synes de designmæssigt holder den dag idag, næsten som et stykke kunst, selvom de fleste yngre nok vil mene at det er for kedeligt/simpelt og vil foretrække deres spil på smart-phones.

Mit første G&W var Donkey Kong II, som jeg stadig synes er et af de absolut bedste. Senere fik jeg Mario Bros (som er lidt kedeligt IMO). Jeg havde også et par Gakken-spil som også var hæderlige, Trojan Horse og Towering Rescue.

Blandt venner og familie havde jeg adgang til Donkey Kong og Oil Panic som også er med i toppen. Jeg ærgede mig altid over, at jeg ikke selv havde Donkey Kong dengang, men det blev der heldigvis rådet bod på senere, så jeg idag har alle multi-screen spillene :-)
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
millenniummillenniumSkrevet 23/10-15 23:25, rettet 24/10-15 12:58 
Scener fra samlingen #4: Green House

Kræver sjældent nogen introduktion, for grønskollingen er en velkendt del af double-screen familien. En rigtig high-score jæger med potentiale for høje tal og kamp til stregen, men som det ofte er tilfældet, også et par Nintendo-finter som gør gameplayet interessant.

Et pust på en orm, og den dør. Ét point. Et pust lige inden ormen spiser blomsten og man får tre point. En edderkop dør kun hvis man puster et skridt før blomsten. Ellers puster man den ét skridt tilbage, og kan blot holde den på afstand.

Det giver en masse spontane situationer hvor spilleren må overveje risiko kontra sikkerhed kontra fortjeneste. Og som altid, når det går hurtigt er der milisekunder til at træffe beslutningerne.

Lidt skrammer på yderdelen, men ellers i glimrende stand og serienummer intakt.

Aktuel highscore: 861

Edit: der er iøvrigt en bonus hvis man når 300 point uden at spilde et liv. Så kommer man i 2xpoint mode, indtil man mister et liv.

Game & Watch-tråden
The medium is the message.
millenniummillenniumSkrevet 25/10-15 09:04 
Scener fra samlingen #5: Donkey Kong

No escape. Muligvis den G&W som der var flest af i skolegården, hvorfor man stadig kan finde dem brugt til moderate priser. (Medmindre man er ude efter en pæn CIB).

Den orange hand-held er også lidt af en historisk genistreg, som både adapterede overraskende meget gameplay fra Donkey Kong arcaden og introducerede four-direction D-pad, der har været fast plantet på konsoller frem til nutiden.

Jeg købte det af svorgeren som fandt den på et loppemarked for 20-30kr. Lidt slidt, uden serienummer og med front-låsen knækket (sker meget typisk på disse double-screen). Alt andet virker 100%.

Game & Watch-tråden
The medium is the message.
millenniummillenniumSkrevet 26/10-15 20:50, rettet 27/10-15 09:43 
Scener fra samlingen #6: Donkey Kong Hockey

Blam!! Så kom limousinen kørene. Denne model opdagede jeg først fornyligt. Havde aldrig set den før, selvom den stammer fra 1984, og troede i starten det var noget rekonstrueret fusk.

Konceptet er vildt smart. Konsollen kan åbnes, og i hulrummet er to d-pad joypads med ledninger som kan rulles omkring cirklen. Så har man en 2player Game&Watch.

Denne 2player model blev lavet med tre forskellige spil. I dette skyder man på måls mod hinanden, og det er overraskende svært at ramme den forbistrede puck

De er ikke helt sjældne på dansk grund, for rygterne lyder at der fornyligt blev fundet et lager med kasser af CIB udgaver. Sådan en har jeg, købt på QXL for en meget tilforladelig pris, inkl æske, manual og konsollen der ikke har så meget som en skramme.

Game & Watch-tråden
The medium is the message.
WehnerWehnerSkrevet 26/10-15 23:57 
Fedt :p Jeg har aldrig prøvet en af de modeller, selvom jeg har set dem. Fortæller du ikke mere om det lager?

P:Rs's hyggeligste tråd pt. :)
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
BeanoBeanoSkrevet 27/10-15 08:50 
Game & Watch Collection udgivelserne der er lavet til DS (kun udgivet i japan?), er de værd at kigge på?
SumezSumezSkrevet 27/10-15 09:00 
Dem til GBC er i hvert fald rigtig gode.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 27/10-15 09:59, rettet 27/10-15 09:59 
Wehner>
Fedt :p Jeg har aldrig prøvet en af de modeller, selvom jeg har set dem. Fortæller du ikke mere om det lager?
P:Rs's hyggeligste tråd pt. :)

For cirka et halvt år siden var der et par stykker til salg på DBA, også i CIB nærmest ubrugte. Undrede mig lidt over de tilfælde. Jeg købte så den fra QXL, og via en FB retro gruppe hørte jeg historien om lageret hvor de fandt denne og også en masse Game&Watch Black Jack konsoller.

Normalt er æskerne kun i så god stand, hvis de har været pakket væk i 30 år, så det giver nogenlunde mening. Æskerne overlever sjældent siden 80'erne. Og endnu mere sjældent med pap intakt.
The medium is the message.
millenniummillenniumSkrevet 27/10-15 14:33 
Scener fra samlingen #7: Donkey Kong Jr.

Man skal ikke flashe den her for meget, før nogen spørger: "Er den til salg? Hvad koster den?".

Der er en eller anden harmoni af charme i den lille grønne handheld med runde røde d-pad knapper og historien om Donkey Kong sønnike som skal slippe farmand fri fra onde, onde Mario.

Et simpelt gameplay med en level som looper uden dikkedarer. Reaktionsevne, timing og hurtighed er vejen mod den ubestridelige lyst til at få en god high score (min er pt 499).

Jeg havde den ikke selv som barn, men min C64 buddy havde den, så nostalgifølelsen brænder sig fast hver gang.

Købt fornyligt, rimelig stand men uden serienummer. Nej, den er ikke til salg.

Game & Watch-tråden
The medium is the message.
millenniummillenniumSkrevet 30/10-15 10:57, rettet 30/10-15 11:17 
Scener fra samlingen #8: Mickey & Donald.

Stress, stress, stress. Nintendo var ikke blege for at gamificere et par andre licens-navne med Snoopy, Popeye eller i dette tilfælde; Disney. Det er 3x brandmandstress hvor spillerens multitasking-evner kommer på spil.

Mickey skal holde Goofy i gang med pumpen, men skal også holde på den hullede vandslange når store vandbobler trænger sig igennem. Imens skal Donald styres højre/venstre for at slukke den stigende brand, men hvis Mickey og Goofy ikke gør sit arbejde, kommer der intet vand.

Virkelig et charmerende spil som tester dit overblik, når øjet flakkende skifter mellem vandslangen og ilden der kravler op. Ligesom Green House, har dette også en 2xpoint mode hvis man når 300 point uden at tabe et liv.

Nuværende rekord: 763

Pænt eksemplar med næsten ingen skrammer, dog med frontlåsen knækket.

Game & Watch-tråden
The medium is the message.
millenniummillenniumSkrevet 01/11-15 14:09 
Vil lige gøre obs på, at der nu er en Donkey Kong Hockey CIB til salg i DBA. Dog for 1.000kr.

Link...
The medium is the message.
WehnerWehnerSkrevet 01/11-15 14:29 
millennium>
Ligesom Green House, har dette også en 2xpoint mode hvis man når 300 point uden at tabe et liv.

Jeg tror, det var sådan i alle Game & Watch? I hvert i alle, jeg har prøvet.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
millenniummillenniumSkrevet 01/11-15 20:35 
He he måske ja. I nogle spil er det bare ikke super nemt at nuppe 300 point uden lidt skrammer. :)
The medium is the message.
WehnerWehnerSkrevet 01/11-15 21:19 
n00bcake :)
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
millenniummillenniumSkrevet 01/11-15 22:18 
Så skal jeg vel tjekke for undtagelser. ;)
The medium is the message.
WehnerWehnerSkrevet 01/11-15 22:33 
Det er mest Donkey Jr., Donkey Kong I + II og Green House, jeg for alvor kan udtale mig skråsikkert om, men de har det i hvert fald.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
millenniummillenniumSkrevet 02/11-15 08:57, rettet 02/11-15 09:00 
300 point uden at miste liv i Donkey Kong II....?
Så er man rimelig bad ass. :-D Jeg har I hvert fald lektier for nu.

EDIT: Som G&W samler må jeg også få skaffet mig noget læsestof...

Link...
The medium is the message.
WehnerWehnerSkrevet 02/11-15 14:27 
Ja, Donkey Kong II er helt klart sværest. Svjh. kunne jeg ikke nå de 999 i det.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
millenniummillenniumSkrevet 03/11-15 09:04, rettet 03/11-15 09:04 
Og nu vi er ved emnet...

Scener fra samlingen #9: Donkey Kong II

Den sidste G&W i samlingen (so far) og almindeligvis nævnt som et spil i en svær kategori. Der er fælder som bare fanden når Jr. skal redde farmand for anden gang (Hvorfor det ikke hedder Donkey Kong Jr II undrer mig stadig).
Nøgler skal skubbes op gennem banen, så de fire låse kan låses op, men det mest bemærkelsesværdige er, at Jr. skal backtracke hver gang en ny nøgle skal hentes. Helt ned til starten, hvor fælderne skal undviges i omvendt rækkefølge.

Det giver et ret anderledes flow end de traditionelle G&W som bare looper banen, og det gør point-jagten meget, meget sværere.

En lidt slidt udgave som skulle limes ved hængslerne, frontlåsen er knækket og plastikken lugter lidt af tobak/kælder, men skærmen virker fint.

Game & Watch-tråden
The medium is the message.
millenniummillenniumSkrevet 15/11-15 14:49 
Wuhuuu så kom denne sag ind af døren i dag. I formidabel god stand. :-D

Game & Watch-tråden
The medium is the message.
WehnerWehnerSkrevet 15/11-15 14:54 
Sejt! eBay?
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
millenniummillenniumSkrevet 15/11-15 15:00 
Nej af en gut i Valby. Ebays priser synes jeg oftest et latterligt høje.
The medium is the message.
WehnerWehnerSkrevet 15/11-15 15:06, rettet 15/11-15 15:08 
Det synes jeg nemlig også. Kan godt være, jeg skal til at holde øje med de danske sider. Der er et par enkelte, jeg også gerne vil have (bl.a. dette).
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
3of193of19Skrevet 15/11-15 15:07 
Jeg må lige rode når jeg kommer hjem til julen, den der Donkey Kong JR. Dual screen MÅ bare være et eller andet sted.
millenniummillenniumSkrevet 15/11-15 15:19 
Ebay-sælgerne smækker typisk +500kr på alm G&W spil, og derudover skal man måske betale cirka 100kr i fragt. Det er altså mindst 200kr for meget i min bog.

Min Donkey Kong II lugter stadig af røg og kælder når jeg åbner den. Gad vide lidt rodalon ville hjælpe. :)
The medium is the message.
WehnerWehnerSkrevet 15/11-15 15:46 
Det plejer det faktisk.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
SumezSumezSkrevet 16/11-15 09:53 
millennium>
Wuhuuu så kom denne sag ind af døren i dag. I formidabel god stand. :-D


Også en klassiker :) Som barn spillede jeg en klon af den der hed "Pizza" fra Tandy, som også var rigtig sjov, har senere opkøbt denne på eBay for at kunne opleve det igen.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 16/11-15 10:28, rettet 16/11-15 10:29 
En DS er jo en rekonstruktion af G&W, så gad vide hvornår Nintendo laver en ny DS konsol i dette bog-agtige bredformat? :)
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 16/11-15 10:33, rettet 16/11-15 10:34 
Når du vender din DS på siden ;)
Der er faktisk flere spil der benytter det format.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 16/11-15 11:07, rettet 16/11-15 11:07 
Har kun set Brain Training gøre det. :)

Plus konsollen skal være kvadratisk.
The medium is the message.
dRxLdRxLSkrevet 16/11-15 12:00 
... praktisk, god?
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
millenniummillenniumSkrevet 16/11-15 12:19 
Sådan cirka......?

Game & Watch-tråden
The medium is the message.
NaieraNaieraSkrevet 16/11-15 12:54 
Mener du seriøst, at det er en god idé, og/eller at det kun er et spørgsmål om tid, før Nintendo laver en horisontal dual-screen håndholdt?
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
FancyPantsFancyPantsSkrevet 16/11-15 13:02 
Jeg får allerede krampe i hænderne, og det var inden jeg lige fandt min 3DS XL frem, vendte den 90 grader og forestillede mig at knapperne sad HELT nede i hvert hjørne. :(
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
millenniummillenniumSkrevet 16/11-15 14:18 
Jeg tror de dominerede konventioner har påvist at dual-screen fungerer bedst i højden. :-D
The medium is the message.
3of193of19Skrevet 16/11-15 15:52 
De spil hvor man holder (3)DS på siden er mest stylus baserede spil, som netop Brain Training, men også Hotel Dusk og Silent Window.
jaesjaesSkrevet 14/12-15 21:53, rettet 14/12-15 21:54 
Hvis man vil vide hvad de dersens Game & Watch gik ud på let og billigt, eller er man gammel og vil genopleve dem, så er GBA-pakken Game & Watch Gallery Advance næsten lige kommet på Wii U Virtual Console.

I følge Wikipedia er der 20 spil i pakken - nogle kan kun spilles i Classic Mode og andre både som Classic og Modern, som giver 16 bit-grafik og i nogle tilfælde også lidt ændret gameplay. Det er ca. 18 spil flere end de fleste af os ejede dengang ;)

Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=rgo0U8nfDwE
millenniummillenniumSkrevet 21/01-16 14:06, rettet 21/01-16 14:07 
Fik denne lækre sag ind af døren i dag...

Game & Watch-tråden

Egentlig ikke en Game & Watch jeg kender fra barndommen, men kunne ikke stå for det lækre sorte design og den flotte stand. :)
The medium is the message.
millenniummillenniumSkrevet 21/12-17 07:43 
Er Game & Watch stadig i stigende inflation? Synes brugtpriser stadig stiger til fjollede niveauer. 900kr for en Donkey Kong Jr. 300kr for en rimelig slidt og smadret Donkey Kong. Ikke på min vagt...
The medium is the message.
52 emne(r).
1 2 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig