X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Netværksopsætning


Svar
la0sla0sSkrevet 09/10-15 11:40 
Jeg håber nogen kloge hoveder kan guide mig lidt i hvordan jeg får den bedste fysiske opsætning. Altså hvilket hardware skal jeg bruge, og er min plan fornuftig.

Jeg har fibernet. Pt. går det direkte i en Airport Extreme, den har tre ethernet ports, som jeg kan forbinde visse ting til. Sagen er dog, at jeg får behov for at udvide netværket lidt, og længere væk i boligen. Jeg får nemlig brug for at kunne lave en ethernet-forbindelse 3-4 forskellige steder i huset på sigt.

Min tanke er:

1. køre kablet fra fibernetboksen op på loftet
2. forbinde den til en switch.
3. lade ét kabel køre ned i min Airport Extreme der står ved TVet og har forskellige konsoller/TV-bokse tilknyttet via ethernet. Den står ca. midt i huset og giver wifi til bærbare enheder.
4. køre ét kabel over loftet og ned til det nye kontor så det kan forbindes til en NAS eller en computer.
4b. Hvis jeg på sigt vil bruge to ethernetforbindelser i kontoret er det så ikke forbudt, at splitte igen? Eller kan man godt det?
5. På sigt kunne trække to ethernetkabler over loftet til børneværelserne
6. På sigt måske kunne trække et ethernetkabel over loftet til soveværelset i denne anden ende, til en eventuel TV-boks eller andet, vores wifi signal rækker semigodt derned.

Er det en switch jeg skal have på loftet?
Kan futureproofe en lille smule med CAT7? Hvad med CAT8?
Er der andre ting jeg skal tænke på?

Håber I kan hjælpe.
Hvad sker der?
BeanoBeanoSkrevet 09/10-15 11:46 
4b: Du kan sagtens anvende flere switches sammen, dvs. stille en switch ekstra op på kontoret.
la0sla0sSkrevet 09/10-15 11:48 
Fedt. Og resten giver mening? Er seriøst på det niveau, hvor jeg kun tror jeg ved at det er en switch og ikke en hub jeg skal bruge.

Hvis nogen kan anbefale hardware ville det være kanon.
Hvad sker der?
OdinOdinSkrevet 09/10-15 11:53 
Dit setup lyder meget fornuftigt og ligner faktisk mit eget. Jeg savner dog lidt info om længden på de enkelte kabeltræk.
Jeg er heller ikke helt sikker på hvad du mener med at "splitte igen", men hvis du mener at tilslutte en switch mere, så er det bestemt ikke forbudt. Selvfølgelig tilføjer hver eneste switch en lille smule latency men vi taler en størrelsesorden på ~2ms. så det kan du trygt gøre. ^_^

Glem CAT7 og CAT8. Hvis ikke alt dit udstyr i hytten er bygget til det, så får du intet ud af det. Intet forbrugerklasseudstyr udnytter de specs CAT7 og 8 har at byde på. Det er lavet til enterprise-udrulning. CAT 5e eller CAT6 er rigeligt til hjemmenetværk, både nu og mange år frem.
BeanoBeanoSkrevet 09/10-15 12:00 
Jeg skal lige checke hvad jeg anvender præcist i aften, men mener jeg har et par D-Link switches som spiller max. Sørg for at switches som min. kan klare 1 gigabit.

CAT6 kabler bør være rigeligt op til 1 gigabit ethernet. Har købt en del CAT6 UTP fra av-cables som aldrig har svigtet mig.
https://www.av-cables.dk/cat-6-netvaerkskabel/
la0sla0sSkrevet 09/10-15 12:06, rettet 09/10-15 12:08 
Kablet til kontoret skal vel trækkes15-20m kabler fra switch, når man tænker på at de skal gå over loft ned langs væggen. Soveværelse måske 25m, og værelser er nok 15m. Til Airport Extreme er det nok max 10 m.

Edit: i øvrigt tak for svar.

Jeg tænkte bare på om det på sigt ville være fedt, så man ikke skulle udskifte kabler. Men så er det vel bare CAT6. Hvad er CAT6a i øvrigt?
Hvad sker der?
OdinOdinSkrevet 09/10-15 12:17, rettet 09/10-15 12:20 
Kablet til kontoret skal vel trækkes15-20m kabler fra switch, når man tænker på at de skal gå over loft ned langs væggen. Soveværelse måske 25m, og værelser er nok 15m. Til Airport Extreme er det nok max 10 m.

Fint-fint. De kabeltræk burde en anstændig switch ikke have bøvl ved.
Snup du nogle af de CAT6 UTP-kabler som Beano anbefaler, og så skulle du være godt kørende. UTP er parsnoede kabler uden afskærmning. Parsnoede kabler taber mindre signal ved lange kabeltræk end ikke-parsnoede. Hvis du skal trække dem forbi meget "støjende" (i elektromagnetisk forstand) udstyr i dit hjem (en mikroølgeovn eller køleskab f.eks.), kan du selvfølgelig godt kigge efter et skærmet kabel, men det burde ikke være nødvendigt i de fleste hjem.

Hvad angår anbefalinger til konkrete switche, så er det ikke svært at finde godt udstyr til billige penge. Jeg har selv anvendt en række forskellige home/small office switche gennem årene - både fra 3COM, Cisco, Linksys, DLink og Netgear. Det er sjældent udstyr du vil opleve særligt meget bøvl med. Dog har jeg haft lidt problemer med DLink og 3COM-switche med mange brugere på, og 3COM-switche med billige strømforsyninger der stod af meget tidligt.

Derhjemme foretrækker jeg switche som er rare ved elregningen (idet de trods alt skal stå og køre året rundt) uden at kompromittere signaloutput ved længere kabeltræk, og her har jeg faktisk været rigtig glad for Netgears GS308'ere som jeg har tre af, p.t. De har nogle gode strømforsyninger (der, som nævnt, typisk er den del der først står af på en switch), bruger meget lidt strøm, er robust bygget og solide arbejdsheste. Ulig mine DLink1005/1008'ere, har jeg ikke haft brug for at powercycle dem en eneste gang siden jeg satte dem op for halvandet år siden.

GS308'erne kommer i solide metalkabinetter, modsat det meste hjemmeudstyr der typisk kommer i flimsy plastickasser, og så koster de ikke alverden:
http://www.edbpriser.dk/switch/netgear-gs308-id-7083858.aspx
la0sla0sSkrevet 09/10-15 12:18 
Så fedt! Tak!
Hvad sker der?
OdinOdinSkrevet 09/10-15 12:20 
No problem! ^_^
BeanoBeanoSkrevet 09/10-15 18:14, rettet 09/10-15 18:15 
Checkede lige op på mine switches og det er også Netgear, men vist i lidt ældre model (GS208) - solidt produkt og uden problemer, kan anbefales :)
la0sla0sSkrevet 10/10-15 19:57 
Jeg afslører lige min dumhed.

Er det et problem at sætte switchen mellem min fibernetboks og min Airport extreme.

Altså: Fibernet>Netgear switch>Airport extreme?

Hvis jeg sætter fibernet i 1. og Airport i 2. Vil det så virke?

Jeg har købt udstyret, og sat det op, det mangler bare nærmest at blive sat til, hvilket kræver nogle smådetaljer i vores hus der skal fikses. Men det slog mig bare, at jeg måske lavede en fejl hvis switchen var det første der dirigerede trafik videre?

Eller tager jeg fejl?
Hvad sker der?
OdinOdinSkrevet 10/10-15 20:15, rettet 10/10-15 20:37 
Ovenstående setup vil virke helt fint. Switche kan placeres pretty much hvorsomhelst i dit setup. Deres eneste job er at dirigere netværkstrafik videre.

Det eneste du kan gøre forkert er at lave et loop hvis du dobbelt-forbinder to switche med hinanden - altså to kabler direkte mellem switch A og B. Og det siger jeg kun fordi jeg har set det en enkelt gang hos en ven, der troede han kunne få mere fart mellem de to switche ved at lave to forbindelser mellem dem.

...Og der er ingen dumme spørgsmål. Kun dumme mennesker. Eller noget. ^_^
la0sla0sSkrevet 10/10-15 20:32 
Ah ok. Der er jo også router i fiberboksen, hvilket selvfølgelig er nødvendigt. :)

Tak igen.
Hvad sker der?
SephSephSkrevet 10/10-15 22:23 
Odin>
Det eneste du kan gøre forkert er at lave et loop hvis du dobbelt-forbinder to switche med hinanden - altså to kabler direkte mellem switch A og B. Og det siger jeg kun fordi jeg har set det en enkelt gang hos en ven, der troede han kunne få mere fart mellem de to switche ved at lave to forbindelser mellem dem.

Du kan godt forbinde to switche med to (eller flere) kabler for at få mere båndbredde (fart), så længe begge enheder understøtter link aggregation (LACP) og er sat korrekt op.
"I've seen things you people wouldn't believe. Attack ships on fire off the shoulder of Orion. I watched C-beams glitter in the dark near Tannhauser Gate. All those moments will be lost in time, like tears in rain. Time to die..."
OdinOdinSkrevet 11/10-15 01:42 
Jo, men der taler vi managed switche. De her små hjemmedimser kan ikke lege LACP.
WehnerWehnerSkrevet 04/04-16 15:55 
Et lidt enklere spørgsmål.

Er det korrekt, at hvis jeg på en (stationær) pc med Windows 10 og fysisk tilkobling til mit netværk deler en mappe/disk med netværket og generelt set lader pc'en stå tændt/i dvale, så kan jeg altid tilgå mappen fra en bærbar også med Windows 10, der tilgår netværket via wifi? Og det er vel en hurtig nok forbindelse til at afspille film i HD?

Jeg spørger, fordi bærbare med 1920x1080 bliver ret dyre, hvis man vil have mere end 128 GB SSD.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
KTCKTCSkrevet 04/04-16 16:57 
Ja, man kan altid indstille routeren til at lade trådet og trådløst netværk snakke sammen. Det er også normalt sat sådan op, med mindre man benytter gæste-netværk eller lignende.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 04/04-16 16:59 
Virker det også når maskinen er i dvale? Det gør det som standard ikke på Mac.
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 04/04-16 17:32 
Samme med Windows - shares er ikke tilgængelige i hverken Dvale (hibernate) eller Slumre (sleep) tilstand.
WehnerWehnerSkrevet 04/04-16 17:40 
Ok, så det er ikke helt så godt som en netværksharddisk. Tak for info.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
KTCKTCSkrevet 04/04-16 18:04 
Man kan ofte bruge det, der hedder Wake On Lan til at vække computeren over netværket...
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
WehnerWehnerSkrevet 04/04-16 18:10 
Har lige tjekket det. Det lyder smart.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig