X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

VHS afspiller til Sony PVM monitor?


Svar
nerosnerosSkrevet 06/10-15 20:21 
Jeg har nørdet rundt med min super seje Panasonic N77 VHS afspiller i dag :-)

Jeg ville tilslutte den til min Sony PVM monitor skærm. Jeg har sat et scart til scart kabel imellem afspilleren og mit BNC til scart adapter hen til PVM'en. Jeg får lyden igennem men ingen billede bare totalt sort skærm? Jeg har prøvet at finde frem til problemet i PVM'ens menu system men ingenting hjalp :-( De to ting burde da kunne tilsluttes fatter ikke hvad jeg har gjort forkert, men måske det er en indstilling man skal lave noget ved på selve afspilleren..

Hjælp søges eller en som er erfaren med den slags?
Bashful Neophyte
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 06/10-15 20:32, rettet 06/10-15 20:33 
Jeg aner intet om VHS-afspillere, men jeg prøver alligevel; Kan det tænkes at den har en on screen-menu hvor du kan vælge imellem S-video og RGB?
Hvis afspilleren står til S-video, burde du kunne få billede ved at skifte til composite på din monitor, men billedet vil i så fald være sort/hvidt, da S-video er delt op i Luminans og Chroma.

VHS afspiller til Sony PVM monitor?
Spiller nu: Phantasy Star IV
Marvel-ManMarvel-ManSkrevet 06/10-15 20:57 
Da jeg skulle tilslutte min Betamax til mit TV, fandt jeg hurtigt ud af at billede og lyd kører på hver sit kabel, så jeg fandt en en BMC-RCA adapter samt et gult RCA-kabel frem til billed-signalet og koplede det til video-indgang på TV'et.
Og selvfølgelig lyd til lyd.
Har dog ingen direkte anden erfaring, men gætter på at der skal søges efter signalet på monitoren som ved en antenne-tilslutning?

Og som Konsolkongen nævnte så bliver S-Video signalet Sort/Hvid, med mindre der benyttes en S-Video colour-corrector.
GAME OVER - INSERT COIN.... på en SNES?
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 06/10-15 21:05, rettet 06/10-15 21:06 
Scart-kabler har både billed og lyd, så der er han dækket ind :) Problemet kan være at Scart kan bruges til forskellige video-signaler som Composite, S-video og RGB. Hvis det ikke er klart hvilken der outputtes kan det være lidt af et gætværk for Søren. Hans PVM-skærm er ikke et TV, og nogle indgange på skærmen skifter sikkert ikke automatisk imellem førnævnte signal-typer.

Det er heller ikke nødvendigt at søge efter signal fra ovenstående signal-typer, det er kun med RF det er nødvendigt :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
nerosnerosSkrevet 06/10-15 21:49 
Hmm..min afspiller har kun composite og scart indgang.

Jeg må prøve at se om den har noget on screen menu værk hvor man kan vælge imellem scart og composite.

Faktisk er der en knap på fjernbetjeningen som hedder "monitor!" Den har ingen batterier så kan ikke afprøve det før imorgen.

Ellers kan jeg også prøve at købe et par BNC til RCA adapters og se om det skulle give et billede. Jeg har førhen haft en alm. Dvd afspiller tilsluttet med scart og der var der ingen problemer så noget tyder på det er i VHS afspilleren at problemet ligger.
Bashful Neophyte
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 06/10-15 22:12, rettet 06/10-15 22:14 
Står der rent faktisk "Input" på SCART-porten? Et input (indgang) er et signal der går ind i afspilleren, f.eks. hvis man skal optage på den. Et output (udgang) er et signal der går ud af afspilleren, normalvis til dit TV. Der er ret stor forskel ;)

Det er vel ikke usandsynligt at sådan en VHS-afspiller kun har composite video? Kvaliteten på VHS-bånd er jo så ringe at den sagtens kan overføres med composite. Selv hvis din afspiller har et comb filter der kan konvertere til RGB, så er chancen nok rimelig god for at comb filteret i din PVM er bedre, og du kunne derfor i teorien være bedre stillet med at tilslutte med composite frem for RGB :)

Sorry hvis det blev ligegyldigt indviklet :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
OdinOdinSkrevet 06/10-15 22:34, rettet 07/10-15 00:48 
For lige at eliminere andre potentielle og helt åbenlyse fejlkilder:

1. Har du prøvet at sætte din VHS-afspiller til et fjernsyn via samme SCART-kabel? Får du billede?
2. Har du prøvet at sætte en anden SCART-enhed til din PVM via dit SCART->BNC adapter? Får du billede?

Hvis du kan svare ja til begge, og du vitterligt ikke får noget billede når VHS-maskinen er sluttet til din PVM (ikke engang et sort-hvidt et), men lyden går fint igennem, kan det enten være et signaltype-mismatch, som Konsolkongen foreslår, eller det kan være et sync issue.

Som Konsolkongen siger, så er det ikke til at vide hvad din VHS-maskine outputter gennem SCART-kablet. Jeg kan på den anden side heller ikke forestille mig at du har en PVM som ikke accepterer både Composite, S-video og RGB, så det kan højst være noget med at den manuelt skal sættes til at vise det signal der kommer ind. Normalt gør PVM'er dog den slags automatisk, så det virker umiddelbart ikke så sandsynligt.

Hvis det er et sync-issue vil det ikke være så sært hvorfor du ikke får noget billede. For nok sender R, G og B-kablerne farveinformation, men uden sync-signalet til at fortælle din PVM hvornår den skal tegne billedlinjerne og hvornår den skal blanke skærmen, får du enten hoppende eller intet billede.
Det spegede med sync er, at det kan leveres på flere måder, og hvis din SCART->BNC adaptor er bygget til kun at videreføre et dedikeret, rent sync-signal og din VHS-maskine i stedet sender sync ud via f.eks. Composite-signalet, så kan du risikere ikke at få noget billede.
Du kan løse dette ved at købe en såkaldt sync-stripper, som er et kredsløb der piller sync-informationen ud af Composite-signalet og sender det ud som ren sync (ofte kaldet "raw sync", "clean sync" eller "csync"). Man kan få SCART-kabler med dette indbygget.
Sync-problemer er lidt sværere at diagnosticere hvis du ikke er så godt inde i sagerne, men jeg skal prøve at hjælpe så godt jeg kan hvis alle andre fejlkilder viser sig udtømte.

For sjovs skyld, kan jeg eventuelt få dig til at poste et billede af dine inputs på PVM'en og fortælle hvilke BNC-stik du har tilsluttet på hvilke inputs?
OdinOdinSkrevet 06/10-15 22:56, rettet 06/10-15 23:02 
Det slår mig lige, at det jo er fuldt ud muligt, at din VHS-maskine slet ikke er i stand til at spytte RGB ud via SCART overhovedet. Nu jeg tænker efter, er det en utroligt atypisk feature på VHS-afspillere og ingen af de maskiner jeg har ejet gennem årene har kunnet spytte RGB ud heller.
Så med mindre det er et eller andet industrielt grej du har fået fat i, er det nok ret usandsynligt at du har RGB og du må i så fald pakke dit SCART->BNC adapter væk og tage til takke med Composite, med mindre din PVM også har en S-video indgang. I så fald skal du bare have fat i et SCART->S-video adapter.

Det er dog ikke helt nemt at identificere hvorvidt din VHS-maskine er i stand til at spytte RGB ud eller ej med mindre du har et TV der kan fortælle præcis hvad det bliver fodret med.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 06/10-15 22:57 
Hans SCART til BNC-adapter er ren passthrough.

Jeg mener ikke at min BVM skifter automatisk mellem de forskellige signaler, her skal man manuelt trykke på knapper for at skifte til composite. Den virker med sikkerhed både med c.video og c.sync til RGB, ligsom jeg er ret sikker på at Sørens PVM gør det, fordi:

Som han skriver så har han haft en DVD-afspiller sat til på samme måde, og jeg kan ikke forestille mig at den bruger c.sync i RGB, ligsom en VHS-afspiller nok heller ikke gør det :) Altså må den understøtte c.video som sync til RGB.

Han har sikkert også haft hans Raven Games Supergun til skærmen, og den er naturligvis c.sync, da der ikke er nogen video transcoder indbygget.
Spiller nu: Phantasy Star IV
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 06/10-15 22:59, rettet 06/10-15 23:00 
Odin>
Det slår mig lige, at det jo er fuldt ud muligt, at din VHS-maskine slet ikke er i stand til at spytte RGB ud via SCART overhovedet. Det har de fleste af mine VHS-maskiner faktisk ikke kunnet heller. I så fald må du pakke dit SCART->BNC adapter væk og tage til takke med Composite, med mindre din PVM også har en S-video indgang. I så fald skal du bare have fat i et SCART->S-video adapter.

Det er dog ikke helt nemt at identificere hvorvidt din VHS-maskine er i stand til at spytte RGB ud eller ej med mindre du har et TV der kan fortælle præcis hvad det bliver fodret med.

Uanset burde VHS-afspilleren smide enten composite eller S-video ud igennem SCART-porten. Begge dele burde give et billede på PVM'en såfremt den er indstillet rigtigt (PVM'en), da både composite og S-video benytter pin 20 i et SCART kabel (S-video vil dog som nævnt, kun være sort/hvid).
Spiller nu: Phantasy Star IV
OdinOdinSkrevet 06/10-15 23:09, rettet 06/10-15 23:16 
Uanset burde VHS-afspilleren smide enten composite eller S-video ud igennem SCART-porten.

Jeps.

Begge dele burde give et billede på PVM'en såfremt den er indstillet rigtigt (PVM'en),

Nope. Ikke hvis han har tilsluttet afspilleren til sin PVM via RGBS BNC-stikkene, for PVM'en forventer jo netop R, G, B og sync på de inputs. Og det får den ikke hvis hans VHS-maskine kun spytter S-video og Composite ud. De skal fodres ind i PVM'en gennem dens Y/C og Composite inputs. ^_^

[UPDATE] Med mindre, naturligvis, at enten R, G eller B-inputtene på PVM'en har dobbeltfunktion og også tager imod composite?
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 06/10-15 23:16 
Jeg er med på hvad du mener. Men som sagt husker jeg at min BVM bruger samme sync input til composite også. Jeg kan huske forkert, men det er ikke ualmindelig praksis. Min Lumagen scaler fungerer f.eks. på denne måde :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
OdinOdinSkrevet 06/10-15 23:21 
Men som sagt husker jeg at min BVM bruger samme sync input til composite også.

Ja, det slog mig også lige, at det kunne være tilfældet, så jeg lynopdaterede lige mit forrige indlæg, men du nåede at komme mig i forkøbet. ^_^
Jeg checkede også lige begge mine PVM'er og den ene af dem tager ganske rigtigt også imod Composite på R-inputtet, mens den anden PVM opererer med dedikerede inputs og holder tingene helt adskilt.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 06/10-15 23:27, rettet 06/10-15 23:28 
Jeg kiggede også lige billeder og kunne konstatere at det vidst er meget forskelligt alt efter model :)

Nu bliver jeg dog lidt i tvivl om jeg ikke forveksler det at bruge c.sync og c.video til RGB på EXT sync-inputtet (som jeg er ret sikker på at man kan), med det at bruge samme EXT Sync-indgang udelukkende til composite. Det ville i hvert fald give rigtig god mening hvis composite only, var forbeholdt "Video"-indgangen :D

Jeg skal ærligt indrømme at jeg ikke benytter mig af composite, nogensinde. Jeg havde det i brug da jeg testede BVM'en, men det kan snildt ha' været sat til Video-indgangen. Jeg kan ikke huske det. Jeg ville meget gerne teste, men den står nede i kælderen :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
OdinOdinSkrevet 07/10-15 00:18, rettet 07/10-15 00:21 
Ja, det er nemlig ret forskelligt fra model til model.
Og så kommer jeg i øvrigt i tanker om, at vi rent faktisk ikke engang ved om hans VHS-afspiller også outputter Composite gennem SCART eller om det kun bliver spyttet ud via det dedikerede Composite RCA-output. Det kan jo sagtens være at SCART kun leverer S-video. Det kunne snildt være en forklaring på det manglende signal.

Så anbefalingen til neros må i så fald blive følgende:

1. Prøv at slutte din VHS-afspiller til PVM'ens Composite-input fra afspillerens dedikerede Composite-output. Kan du få billede? I så fald så langt så godt.
2. Prøv at slutte din VHS-afspiller til PVM'en S-video-input via et S-videokabel og en SCART->S-video adapter.* Kan du få billede? Succes! Det er med al sandsynlighed det bedste signal du kan vride ud af din VHS-afspiller.

* Hvis du har ligeså meget gammelt A/V-skrammel liggende som mig, har du sikkert allerede sådan en adapter og S-videokabel. Ellers kan de købes billigt f.eks. her: https://www.av-cables.dk/s-video-adapter/scart-adapter.html (de findes i mere fancy afskygninger også, men de gør det samme: https://www.av-cables.dk/s-video-adapter/)

I øvrigt: Godt input, doktor Larsen. Jeg tror vi redder patienten.)
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 07/10-15 00:25 
Helt sikkert :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
amnesiaamnesiaSkrevet 07/10-15 11:02 
Hvis der er tale om et SCART->BNC uden forskellige hekserier, men udelukkende straight through - så kan sync (såfremt der er anvendt composite video til dette) blot tilsluttes LINE A eller LINE B, hvorefter EXT SYNC deaktiveres og LINE/RGB sættes til LINE. Dernæst vælger du blot LINE A eller B i forhold til hvor videomaskinen er tilsluttet.
Græsset ER grønnere på den anden side!
nerosnerosSkrevet 07/10-15 11:44, rettet 07/10-15 11:45 
Konsolkongen>
Står der rent faktisk "Input" på SCART-porten? Et input (indgang) er et signal der går ind i afspilleren, f.eks. hvis man skal optage på den. Et output (udgang) er et signal der går ud af afspilleren, normalvis til dit TV. Der er ret stor forskel ;)

Bare lige for at besvare konsolkongens spørgsmål hurtigt, så har min VHS afspiller to ingange til scart. Den øverste hedder AV1 og der står euro nedenunder den. AV2 bruges muligvis til at optage med? Kan ikke huske der står noget med imput men det burde der.

Ja jeg er sikkert også bedst stillet med composite signal, men tror ikke det er muligt at køre det igennem med en adapter til min BNC til scart ting.

Jeg nærlæser lige hvad i har skrevet senere og vender tilbage :-)
Bashful Neophyte
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 07/10-15 11:45, rettet 07/10-15 11:48 
Nej den har en udgang og muligvis en indgang ;)

Jeg kan ikke forestille mig at den kun har indgange.

Det er det med forskellene på ind og ud, som jeg skrev tidligere :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
OdinOdinSkrevet 07/10-15 12:49, rettet 07/10-15 12:50 
Det er det med forskellene på ind og ud, som jeg skrev tidligere :)

Til neros' forsvar vil jeg dog også sige, at det er gået en del tilbage med seksualundervisningen i folkeskolen.
nerosnerosSkrevet 07/10-15 13:00, rettet 07/10-15 13:10 
Jeg er helt grøn på det punkt :D

Jeg tror jeg vil prøve at tilslutte den via composite via den den adapter som du linker til Odin sådan en har jeg lige købt til min Famicom.

MEN da jeg forsøgte at få hul igennem med min Famicom og composite var der nul billede..så jeg tvivler på det virker godt nok.. :-(

Ellers må jeg prøve med nogle BNC til composite adapters.

Fuck hvor er det besværligt med den PVM :-(
Bashful Neophyte
amnesiaamnesiaSkrevet 07/10-15 13:34 
Din SCART->BNC adapter sender jo composite video ud, hvis det er hvad den bruger til sync. Derfor vil du kunne tilslutte scartkabel fra VHS-maskinen til din adapter og efterfølgende din adapter som beskrevet i min sidste post.
Græsset ER grønnere på den anden side!
OdinOdinSkrevet 07/10-15 13:35 
neros>
MEN da jeg forsøgte at få hul igennem med min Famicom og composite var der nul billede..så jeg tvivler på det virker godt nok.. :-(

Du har husket at sætte den lille kontakt ovenpå adapteren korrekt, ikke? - Den har nemlig både en input og en output-indstilling.
Hvad står der for øvrigt på det PVM input hvor du tilslutter dit Composite-udstyr? Og hvad hedder din PVM helt præcist? (Jeg vil lige se om jeg kan finde et billede af dens tilslutninger)

neros>
Fuck hvor er det besværligt med den PVM :-(

Heheh. PVM'er er trods alt heller ikke almindelig forbrugerelektronik. Det ligger i ordet. ^_^
Hvis man vil have noget nemt, så bruger man et fjernsyn.
amnesiaamnesiaSkrevet 07/10-15 13:39 
Såfremt ovennævnte ikke fungerer, så smid et par billeder for-/bagside af monitor og afspiller.
Græsset ER grønnere på den anden side!
nerosnerosSkrevet 07/10-15 19:44, rettet 07/10-15 20:39 
Odin>
Heheh. PVM'er er trods alt heller ikke almindelig forbrugerelektronik. Det ligger i ordet. ^_^
Hvis man vil have noget nemt, så bruger man et fjernsyn.

Jeg har snart kørt mange forskellige monitors og CRT'er igennem mit hjem så jeg er ganske bekendt med at det ikke er let hehe! Men søger altid efter det bedste billede når jeg spiller mine spil - Trust me been there done that ;-)

Jeg kan kun bruge min BNC til scart adapter da jeg ikke ejer BNC - til composite adapters endnu, og ja jeg har husket den lille kontakt ovenpå adapteren :-)

Min VHS afspiller er en Panasonic N77'er mener jeg, og min PVM er en 20L2.

I dag skete der noget underligt med min PVM da jeg skulle tilslutte noget arkade ville menu billedet ikke komme frem lige meget hvordan jeg end forsøgte på det, så jeg ved ikke helt om jeg bare er skide uheldig og den nu er gået i stykker. En PVM uden menu system er ubrugelig for mig :-(

PVM 20L2
Bashful Neophyte
amnesiaamnesiaSkrevet 08/10-15 10:40 
Har du prøvet hvad jeg har skrevet?
Græsset ER grønnere på den anden side!
nerosnerosSkrevet 08/10-15 14:01 
Ja ok jeg prøver det senere, men lige nu er min PVM i kælderen igen :-(
Bashful Neophyte
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig