X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

The Witness


Svar
Bede-xBede-xSkrevet 18/09-15 01:12, rettet 18/09-15 01:24 
Ok, så det endte med at være lang tid undervejs, fra da der først blev snakket om det. En af de tidlige udgivelses datoer fik vi i 2009:

http://www.engadget.com/2009/08/04/blow-points-fi... Se hele indlægget
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
67 emne(r).
1 2 > »

Svar
Bede-xBede-xSkrevet 18/09-15 01:12, rettet 18/09-15 01:24 
Ok, så det endte med at være lang tid undervejs, fra da der først blev snakket om det. En af de tidlige udgivelses datoer fik vi i 2009:

http://www.engadget.com/2009/08/04/blow-points-finger-at-next-games-name-the-witness/

Det ramte det så ikke, men nu ser det endelig ud til at være næsten færdiglavet. 26 januar på PS4 og PC. Aner stadig ikke hvad det går ud på, andet end det handler om at løse gåder på en ø og hver enkelt gåde er en del af et større hele, men flot ser øen ud:

The Witness

Sagde jeg øen?

The Witness

Ars har et langt preview, som ikke nødvendigvis kommer til at gøre en klogere på spillet så meget som på Blow selv, men det er god læsning:

http://arstechnica.com/gaming/2015/09/the-man-and-the-island-wandering-through-jonathan-blows-the-witness/

De har også lidt om, hvorfor Sonys system blev valgt frem for Microsofts:

http://arstechnica.com/gaming/2015/09/how-sony-snagged-jonathan-blows-the-witness-away-from-the-xbox-one/

Lanceringsdato traileren der også blev postet i PS4 tråden: http://youtu.be/SPMMKFX78x0

Jeg er klar til et mindfuck af episke proportioner..
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
OdinOdinSkrevet 18/09-15 08:58 
The Witness
WehnerWehnerSkrevet 18/09-15 15:34, rettet 20/01-16 21:30 
Hold op, det ser spændende ud. Jeg får ikke spillet nok indie-spil, men det her kildrer lidt på samme måde som Fez gjorde det.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
Bede-xBede-xSkrevet 19/09-15 16:36 
Jeg tænker på at lave noget Witness warm-up op til udgivelsen. Fx noget i stil med:

Okt: Genspille Myst/Real Myst
Nov: Prøve Riven for første gang
Dec: Endnu en gennemspilning af The Talos Principle, hvis PS4 udgaven er udkommet
Jan: Tilbage til Braid

Jeg går ikke ud fra, der er nok interesse for den slags herinde til at lave det til et fællesprojekt i en ny tråd, men sig endelig til, hvis jeg tager fejl :)
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
BeanoBeanoSkrevet 23/09-15 10:34 
Interview med Jonathan Blow:

http://blog.us.playstation.com/2015/09/21/the-witness-inside-one-of-2016s-most-important-games-2/
BeanoBeanoSkrevet 20/01-16 09:06 
Spillet er prissat til $39.99/€36.99/£29.99 :!

I den dyre ende for et indie spil imo og ingen fysisk udgivelse annonceret heller, så tror bare jeg venter.
jaesjaesSkrevet 20/01-16 21:29 
For hvad man får, synes jeg prisen er fair (op til ca. 80 timers indhold og ret høj produktionskvalitet).

Det sagt, venter jeg også, med mindre spillet får svimlende god kritik og konceptet falder præcist min smag - om der er mere til gameplayet end den viste type puzzles er stadig lidt vagt :)
WehnerWehnerSkrevet 20/01-16 21:35 
Kvalitetsmæssigt ligner det noget, der godt kunne koste fuld pris. Meget spændende, om det kan levere.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
BeanoBeanoSkrevet 20/01-16 23:27 
jaes>
For hvad man får, synes jeg prisen er fair (op til ca. 80 timers indhold og ret høj produktionskvalitet).

Det sagt, venter jeg også, med mindre spillet får svimlende god kritik og konceptet falder præcist min smag - om der er mere til gameplayet end den viste type puzzles er stadig lidt vagt :)

Afhænger for mit vedkommende helt af om det bare er fyld, men spændt på at læse anmeldelser og se hvordan det modtages ;)
jaesjaesSkrevet 21/01-16 00:04, rettet 21/01-16 00:05 
Helt sikkert. Det var bare for at illustrere, at det ikke er et typisk indie-spil lavet for kaffe og kanelsnegle.

Mere konkret, så skulle historien kunne klares på 20-25 timer - for at nå op på 80 timer, skal man udforske verdenen i mindste detalje + gennemføre alt det ekstra indhold. Gør mig mere rolig, da jeg ikke kan se mig selv bruge meget mere end 25 timer på et puzzle-adventure...
BeanoBeanoSkrevet 21/01-16 08:23, rettet 21/01-16 08:23 
Bare trist de tilsyneladende ikke udgiver det fysisk. Hvis spillet er så omfattende at det kan retfærdiggøre den pris, så bør det også være en fysisk udgivelse værd. Specielt når man ser mindre og billigere indie spil få fysisk udgivelse.
Bede-xBede-xSkrevet 21/01-16 09:53 
Det skal nok få en fysisk udgivelse senere, men da de tjener væsentlig mere på en digital giver det mening at vente. Mht. prisen synes jeg $40 lyder ret billigt, men jeg ville så også hellere give $60 for The Witness end noget moderne AAA spil, så det er nok et spørgsmål om perspektiv :)
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
BeanoBeanoSkrevet 21/01-16 10:06 
Værdien kommer alt sammen an på kvaliteten af indholdet (venter på anmeldelser) Jeg er ligeglad med Blow har øslet 3-4 millioner væk på projektet.
SumezSumezSkrevet 21/01-16 10:50 
Jeg er også ligeglad med hvor langt spillet er :) 25 timer er utroligt langt for sådan et spil, synes jeg, og jo længere tid den slags trækkes ud på, jo mere trægt kan det fremstå. Jeg venter helt klart også på anmeldelser.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Bede-xBede-xSkrevet 21/01-16 11:40, rettet 21/01-16 11:43 
Så længe længden føles passende er det fuldstændigt ligegyldigt om et spil er 1 eller 100 timer langt. Jeg skal bare ha' Jon Blows næste spil. Anmeldelser betyder ingenting i den sammenhæng.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
DunwichDunwichSkrevet 21/01-16 13:38 
https://www.youtube.com/watch?v=RZbRBen7rCc

https://www.youtube.com/watch?v=rDSrYiheVow

Masser af gameplay. Men spillets gåder handler åbenbart primært om at connecte dots på en firkantet flade. Ud fra den flotte trailer, troede jeg det handlede om andre og mere givende opgaver. Gameplay delen, vi indtil videre har set i feks ovenstående videoer, ligner altså lidt det man kunne finde i gratis mobil spil, så jeg ved ikke lige med en pris på 300 kr for det her, uagtet hvor højt man så ellers værdsætter designeren.
SumezSumezSkrevet 21/01-16 13:46 
Ja, hvis man kan tro på Blow er der en større sammenhæng i det hele, som kan gøre det til lidt af en oplevelse, men det er svært at se hvordan det pt. kan være andet end et nyt 7th Guest.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
jaesjaesSkrevet 21/01-16 18:49, rettet 21/01-16 18:49 
Præmissen er ret interessant, så håber det virker i praksis: Samme grund-puzzle, der udvides og gøres mere kompleks gennem hele spillet; ingen hints overhovedet, og det er en en del af oplevelsen at "lære" hvordan de mere komplekse puzzles løses ved at udforske omgivelserne og bruge dem som hints. Dermed er omgivelserne en form for puzzle/meta-puzzle. Dertil et historie-lag, der er forbundet med gameplayet i et eller andet omfang.

Om der er andre puzzles er det mere vage i udmeldingerne, men alt tyder på, at mindst 90% er "linje-puzzles".
DarkbeatDarkbeatSkrevet 22/01-16 11:07 
Twitter har været på den anden ende efter Jonathan Blow har vist hvordan han optimere sin arbejdsgang :D

https://twitter.com/Jonathan_Blow/status/690327260109283328
BeanoBeanoSkrevet 22/01-16 11:09, rettet 22/01-16 11:11 
Hvis han ikke spildte tiden med eget programmeringssprog/compiler, havde han haft tid til toiletbesøg :D
Bede-xBede-xSkrevet 25/01-16 16:13 
Anmeldelser:

http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=1175156

Ikke dårligt for hvad der bare er endnu et 7th Guest :)
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
SumezSumezSkrevet 25/01-16 16:17 
Det må man jo så formode at det ikke er ;)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Bede-xBede-xSkrevet 25/01-16 16:25 
IGN 10/10 review:

http://youtu.be/URjb3RBIe7c

Har ikke set det, så ved ikke om der er spoilers.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
KTCKTCSkrevet 25/01-16 17:08, rettet 27/01-16 01:04 
Jeg har set IGN anmeldelsen nu, og der er ikke noget, jeg vil klassificere som spoilers.

10/10 er dog lidt vildt, og jeg har svært ved at forstå, at et spil med så simpelt et udtryk, kan fange ens opmærksomhed i +50 timer, lige meget hvor intelligent dets puzzles er lavet.

Braid høstede også voldsomt høje karakterer, og selv om jeg synes det er et godt spil, er det stadig slet ikke så høj en karakter værd i min bog. Jeg prøvede det igen, her den anden dag, og lagde det hurtigt fra mig, da spillet hurtigt lavede irriterende begrænsninger for mig, og det var jeg ikke så glad for, da jeg ikke kan huske, om man får nye evner senere.
Nu vendte jeg så tilbage igen til Braid, og alt kan gennemføres første gang. Mange af banernes "regler" er bare ret abstrakte, så man er nødt til at bruge noget tid på at analysere, hvordan det fungerer. Det er ikke specielt godt gameplay, synes jeg, men jeg fattede alligevel det hele denne gang, mens nogle af banerne i min første gennemspilning blev gennemført, uden at jeg helt havde forstået, hvad jeg gjorde rigtigt...

Er der nogen, som forventer at købe det til launch?

EDIT: Tilrettelse af Braid vurdering
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
Bede-xBede-xSkrevet 25/01-16 17:56 
Jeg skal have det på launch og havde egentlig planlagt at købe både PS4 og PC udgaven, men da de venter med den fysiske udgivelse på PS4, venter jeg med den version til den udkommer og nøjes med PC nu.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
BeanoBeanoSkrevet 25/01-16 18:08 
Dejligt at se det tilsyneladende ikke er bras men jeg kan vente ;)
KillerBean2KillerBean2Skrevet 25/01-16 21:42 
Det ser spændende ud. Jeg hyggede mig gevaldigt, da jeg gennemførte The Talos Principle forleden, og det her spil ser ud til at være lidt i samme boldgade :)
AV Intelligent Terminal
BeanoBeanoSkrevet 26/01-16 09:27 
Er oppe i EU PSN Store nu... kr. 279,-, ingen PS+ rabat (endnu?).
JmogJmogSkrevet 26/01-16 21:12 
Hov, det var da egentlig overraskende billigt. Havde regnet med at 40 USD blev til 400kr.
3of193of19Skrevet 26/01-16 23:09 
Ja, det er ligefrem billigere end US, specielt når man husker at de 40$ ikke inkluderer moms/sales tax.
JmogJmogSkrevet 26/01-16 23:40 
Nogen der har prøvet det endnu? Jeg skal helt sikkert hsve det, men er igang med andre spil lige nu. Er dog RET fristet af at hoppe ind med det samme.
JmogJmogSkrevet 27/01-16 02:03 
Nå, kunne ikke holde mig i skindet. Downloader pt. Kommer med indtryk, når jeg får spillet det i aften.
BeanoBeanoSkrevet 27/01-16 09:00 
Jmog>
Hov, det var da egentlig overraskende billigt. Havde regnet med at 40 USD blev til 400kr.

Lidt billigere er det. Havde selv regnet med kr 299,- da $20 titlerne for tiden sættes til kr 149,- (f.eks SotB, Alienation og Unravel) :D
OdinOdinSkrevet 27/01-16 10:00 
Qué? Er Shadow Of The Beast ude?
BeanoBeanoSkrevet 27/01-16 10:06, rettet 27/01-16 10:07 
Nej men det er på PSN til forudbestilling. Det skulle faktisk have været ude i dag men blev udsat til d. 2. marts (pga. The Witness?).
quadquadSkrevet 28/01-16 01:26, rettet 28/01-16 01:27 
Fængende, men frustrerende. Virkelig svært at snakke om spillet uden at ødelægge oplevelsen, men hvis nogen er i tvivl kan jeg godt understrege at det er et rent puzzle-game. Det føles som en IQ-test drysset ud i en æstetisk fantastisk verden, uden andet indhold end 2D-puzzles.

SPOILER-TEKST:
Fatter ikke at et medie som IGN kan give det her 10/10, mens Xenoblade Chronicles X får 7/10
quadquadSkrevet 28/01-16 16:36 
Slet ingen der har spillet det nok til at dele indtryk endnu?
SPOILER-TEKST:
5 lasere og 192 puzzles. Har måtte søge hjælp på nettet tre gange. Den ene gang fordi jeg ikke havde mit headset på (og spillet gør intet for at fortælle dig at lyd er påkrævet), den anden gang fordi jeg havde rod i noterne og troede at jeg allerede havde prøvet den rigtige løsning og endelig her sidste gang ved Orange Trees hvor jeg første gang skulle shifte skygge-løsningen. Så føler ikke spillet er urimeligt svært, men løsninger kan være MEGET søgte og handler i flere tilfælde om at gætte sig til hvilken del af landskabet man skal bruge som hint. De klassiske puzzles er bare svære, så der er ingen undskyldning udover for lav intelligens, når jeg hænger fast.
JmogJmogSkrevet 28/01-16 18:17 
Har ikke fået startet det endnu. Gik hen og blev syg med konstant mangel på kropsvarme, så jeg har ikke kunnet lave noget, hvor mine hænder ikke var grundigt pakket ind i tæppper, vanter etc. Det udelukkede grundigt at bruge en controller.

NU er jeg til gengæld nået til den fase, hvor jeg har klassisk feber, så jeg kan bruge controller igen. Yay! Kommer igang med det her i aften regner jeg med. Hvor effektiv min hjerneaktivitet vil være er et godt spørgsmål dog.
WehnerWehnerSkrevet 28/01-16 18:20 
Jeg har mistet interessen, efter at jeg fandt ud af, at det er et puzzle-game. Det så ellers så fint ud.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
JmogJmogSkrevet 28/01-16 21:10, rettet 28/01-16 21:11 
Så kom jeg igang med det og efter en times spil er der to tanker der melder sig:

Det er et af de smukkeste spil jeg nogensinde har spillet. Det oser atmosfære og stil.

De, på overfladen, simple puzzles er enormt godt skruet sammen. Det diverse anmeldere har beskrevet som at man lærer et sprog er lige i øjet. Jeg rendte ind i et puzzle som tydeligt var langt mere kompliceret end de meget lettere puzzles jeg havde taklet indtil da. Jeg havde ingen anelse om hvad jeg overhovedet skulle forsøge mig med. Et stykke væk rendte jeg ind i en serie af puzzles med samme tema, som gradvist blev sværere. Efter jeg havde klaret dem kunne jeg pludselig forstå logikken i det dødkomplicerede puzzle jeg faldt over tidligere og klarede det i første forsøg.

Det er lidt ligesom et spil, hvor du møder en fjende, der er for høj level til at du kan klare den. Du leveller op mod svagere fjender, indtil du er klar.

I The Witness er det bare din hjerne du leveller op.
JmogJmogSkrevet 29/01-16 01:01 
Hvor søren ser man hvor mange puzzles man har klaret?
JmogJmogSkrevet 29/01-16 04:23 
Ah, man går ind i "Load Game".

111 +2 indtil videre med en enkelt laser låst op. Sengetid!
JmogJmogSkrevet 30/01-16 02:25 
188 +18 og fem lasere nu. Sjovt som jeg ender hver spilsession med "jeg kommer aldrig videre herfra" og så næste gang jeg spiller er der pludselig noget der klikker.

Jeg har endnu ikke fundet ud af hvad formålet er med de sorte obelisker, udover hvordan jeg får inskriptionerne til at lyse op. Det er til gengæld dødsjovt. Der er nogle virkeligt udfordrende varianter hvor den fra SPOILER-TEKST:
båden
nok var den mest imponerende. Blow er genial.
BeanoBeanoSkrevet 30/01-16 09:14 
Godt jeg ikke købte dette. Så blot 15 min. gameplay og blev søsyg af det, og er ikke alene...

http://www.engadget.com/2016/01/27/the-witness-causes-motion-sickness-in-some-players/
JmogJmogSkrevet 30/01-16 10:43 
Det er ellers en stort set ikke-eksisterende headbobbing der er i spillet. Kan ikke komme på noget mildere.

Du kan heller ikke bruge en video til at vurdere den slags. Det er meget muligt at du bliver søsyg netop fordi det IKKE er dig der styrer. Mange folk der intet problem har med at spille FPS'er kan finde det anstrengende at se andre spille dem. Det er også derfor mange får kvalme af on-rails sektioner i VR. Du har intet input mht din "krops" bevægelser.
JmogJmogSkrevet 30/01-16 10:44 
Og det er i øvrigt dybt fantastisk. Det bliver meget svært at overgå det som et af generationens fineste spil.
BeanoBeanoSkrevet 30/01-16 10:51 
Jmog>
Det er ellers en stort set ikke-eksisterende headbobbing der er i spillet. Kan ikke komme på noget mildere.

Du kan heller ikke bruge en video til at vurdere den slags. Det er meget muligt at du bliver søsyg netop fordi det IKKE er dig der styrer.

Troede jeg også først men oplever det ikke ved andre spil jeg ser gameplay fra. Har så også oplevet det i andre spil, dog ekstremt få... f.eks. Mirror's Edge og Dying Light som jeg har spillet selv.
OdinOdinSkrevet 30/01-16 12:28, rettet 30/01-16 13:09 
Det er helt klart field of view der er for snævert. Jeg er også meget påvirkelig hvad det angår. Det er bare sjældent jeg oplever det i moderne førstepersonsspil, fordi alle større udviklere har opereret efter nogenlunde samme standardsetting i over et årti, så det er ikke overraskende at det næsten kun kan opleves i spil fra små selvstændige udviklere - som det netop også er tilfældet her med The Witness. Sidste gang jeg stødte på det var i Slender: The Arrival til PS4, hvor jeg fik kvalme og ondt i hovedet efter blot et par minutters spil. Heldigvis kunne man ændre FOV-indstilling menuen - og det kommer helt sikkert også lige om lidt i en hurtig patch fra Blow, det er jeg sikker på.
quadquadSkrevet 30/01-16 12:32 
SPOILER-TEKST:
400 puzzles, 8 lasers og mangler de sidste puzzles i træhuse og byen. Set tre videoer under vindmøllen, men ikke opdaget noget omkring de summende pylons.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 30/01-16 16:14, rettet 30/01-16 16:14 
Kan godt se hvad der menes med field of view. Det ligner sådan noget påklistret first person view, fra en tredje person PS2-platformer.
Spillet ser ellers meget godt ud, men er det udelukkende puzzles med streger der skal tegnes? Det endte med at se meget trivielt ud i Giant Bombs quick look :/
Spiller nu: Phantasy Star IV
67 emne(r).
1 2 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig