X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

PlayStation VR


Svar
Per SPer SSkrevet 15/09-15 18:34, rettet 15/09-15 18:47 
Pressetekst:

Sony Computer Entertainment Inc. (SCE) har i dag afsløret, at det Virtual Reality-system, som er under udvikling til PlayStation 4, kommer til at hedde PlayStation VR. Med PlayStation VR bliver det muligt for spilleren at træde direkte ind i spillets virtuelle verden.

>>>

PS VR has generated huge excitement from many developers as well ... Se hele indlægget
Spiller nu: -, Prince Of Persia: The F..., GoldenEye 007: Reloaded
727 emne(r).
« < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 > »

Svar
UriurUriurSkrevet 29/09-18 21:59 
Jeg havde selv en PSVR, som nu er solgt, og jeg synes, at den leverede meget godt, også i forhold min kammerats HTC Vive. Især Rush of Blood var en fed oplevelse.

Skuffelsen var dog til at føle på, da jeg satte mit logitech rat til min PS4 og skulle spille DriveClub i VR'en. Opløsningen var alt for dårlig. Især til et bilspil. I et bilspil har man meget ofte fokus på et meget afgrænset punkt i horisonten, og her går det bare ikke, at det hele er pixeleret. Det samme med FPS'ere.
3of193of19Skrevet 30/09-18 14:56 
Min PSVR er stort set kun en Rez trip maskine for tiden. Glæder mig til at prøve Astrobot.
Og Star Trek Brudge Crew er meget fed også.
Men jeg er enig. Opløsningen er for lav og PS4 er for svag.
JmogJmogSkrevet 30/09-18 15:01 
Opløsningen er også for lav på PC. På en almindelig Vive og Oculus bemærker man dårligt nok at den er bedre end PSVR.

Vi skal op på 4K før headsettet ikke vil føles som en drastisk nedgradering i forhold til et tv
vyssenvyssenSkrevet 30/09-18 22:49 
Jeg venter på mindsket screen-door effekt. Hul i fotorealisme. Giv mig Google Daydream uden screen-door, så kan grafikken komme bagefter.
SumezSumezSkrevet 02/10-18 11:34, rettet 02/10-18 11:36 
Bede-x>
Astro Bot kommer snart og bortset fra enkelte gimmicks, ligner det lige noget for mig:

https://youtu.be/IMJkQbksLz0

Første gang jeg prøvede den nye bølge af VR-briller var da vi fik fingrene i nogen af de tidlige dev-modeller af Occolus Rift. På det tidspunkt var der næsten intet tilgængeligt der understøttede dem, og det bedste man kunne gøre var at lede efter små hobby-projekter lavet på kort tid i Unity, så generelt var kvaliteten ekstremt lav.

En af de ting jeg ret hurtig bemærkede var hvor spildt det var at øjeblikkeligt formode at VR altid = førstepersonsspil, og mange af de udfordringer førstepersonsspil i VR giver er vist også efterhånden ret velkendt, og et af de typiske problemer jeg har set ved nyere VR-spil, hvor de altid forfalder til at spilleren bare står stille et sted, og i bedste fald må teleportere sig rundt.

Et af de små Unity-spil jeg downloadede på daværende tidspunkt var netop en platformer, faktisk (delvis) 2D platformer, i tredjeperson, hvor VR-brillerne udelukkende blev brugt til at styre kameraet. Spillet foregik så langs en cylinder der bevægede sig rundt omkring kameraet/dig selv i midten, og at følge figuren man styrer, og kigge rundt omkring for at se hvordan banen udfolder sig, var faktisk en ret central del af gameplayet.

Det lyder som stærk underudnyttelse af hele VR-konceptet, men faktum var at af alle de spil jeg prøvede på det tidspunkt, var dette langt det mest velfungerende spil, og jeg synes det er positivt at der nu begynder at komme "rigtige" spil der bygger over et lignende koncept.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Bede-xBede-xSkrevet 02/10-18 13:27, rettet 02/10-18 13:33 
Det er jeg helt enig i, Sumez. Synes også man godt kan fornemme, at det med at bruge spilleren som aktivt kamera figur i verdenen, burde kunne virke, så længe de ikke forfalder til for mange gimmicks. Lucky's Tale fik også lidt ros på det område, selv om det ikke var perfekteret.

Hvorom alting er, så er jeg i hvert fald solgt på Astro Bot. Det behøver ikke være et Mario 64 moment. Bare det viser konceptet og i omfang rækker lidt længere end de korte oplevelsesspil, som ellers synes at repræsentere VR, er jeg fint tilfreds.

Anmeldelser: https://www.resetera.com/threads/astro-bot-psvr-review-thread.72037/
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
SumezSumezSkrevet 02/10-18 14:09 
Fandt iøvrigt frem til det spil jeg snakkede om i forrige indlæg:
https://www.youtube.com/watch?v=S499VM5273I
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
3of193of19Skrevet 03/10-18 11:49 
Har spillet de første tre baner af Astrobot her til morgen og jeg må sige, de har fat i noget.
Spillet er supercharmerende og indlevelsen virker bare. Der er øjeblikke hvor jeg vitterlig føler mig transporteret til min barndom og første gang jeg spillede Mario 64.
Banerne her er mere lineære indtil videre, men det er vare sjovt at kigge sig omkring for at finde ud af hvordan man når til de små nuttede robotter :)
Grafikken er også rimelig flot ift et PSVR spil, men det en Pro jeg spiller på, kan godt være den gamle udgave kører med lidt lavere opløsning.
dRxLdRxLSkrevet 03/10-18 17:09, rettet 04/10-18 10:40 
Syntes Astro Bot så bekendte ud, og mindede mig meget om en af mini-spillene i psvr playroom, hvilket Sony også skriver lidt om her:

https://blog.us.playstation.com/2018/10/02/the-origins-of-astro-bot-rescue-mission-out-today/

Edit: Jeg anbefaler alle med et psvr headset at downloade psvr playroom, det er gratis.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
BeanoBeanoSkrevet 03/10-18 18:10 
EG er også glade for det...
https://www.eurogamer.net/articles/2018-10-03-astro-bot-rescue-mission-review-genuinely-magical
JmogJmogSkrevet 03/10-18 21:12 
Thumper, der kan spilles både i VR og 2D, er lige nu sat ned fra 149kr til 37kr på DK PSN.
3of193of19Skrevet 04/10-18 19:02 
Astrobot Rescue Mission 4-1 just blew my mind :)
RaGeRaGeSkrevet 04/10-18 19:12, rettet 04/10-18 21:33 
Har købt et brugt PSVR v1 sæt pga. Astro Bot, jeg tror det bliver fedt.
"Better to reign in Hell than serve in Heaven."
dRxLdRxLSkrevet 04/10-18 20:58 
Jeg kan godt vente lidt, med rigeligt med andre spil jeg også skal have kigget på, så hvor lang tid tror I der går før man kan begynde at købe Astro Bot til nedsat pris?
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
3of193of19Skrevet 04/10-18 21:14 
Godt spørgsmål. Hvis du VIRKELIG kan vente på at spille VR svaret til Mario 64 prøv at vente til efter jul, eller Black Friday udsalg.
JmogJmogSkrevet 04/10-18 23:12 
dRxL>
Jeg kan godt vente lidt, med rigeligt med andre spil jeg også skal have kigget på, så hvor lang tid tror I der går før man kan begynde at købe Astro Bot til nedsat pris?

Regn med tre måneder for US PSN. Måske lidt længere på DK, da den type spil typisk sælger bedre i EU. Højere salg = længere tid til nedsat pris.
RaGeRaGeSkrevet 06/10-18 17:38, rettet 06/10-18 18:02 
Wow til Astro Bot mere kan jeg ikke sige :O Jeg undrer mig lidt over den ringe opløsning i PSVR, synes alle snakkede om hvor skarp spillet står og jeg spiller endda på en PS4 Pro, men for mig ligner det noget 480p og synes der er et mærkeligt filter ved mørk baggrund som om man kigger igennem et stykke hvidt papir.
"Better to reign in Hell than serve in Heaven."
3of193of19Skrevet 06/10-18 21:11 
Ja opløsningen er lidt lav, og da man har displayet lige i ansigtet kan “screendoor”/hønsenet effekten være ret tydelig på områder med ensartede farver. Når der er bevægelse er det dog ikke så slemt, især hvis man fokuserer på de ting der foregår, fremfor bare at kigge ligeud.

Og mere ang Astrobot, så blev jeg færdig med hovedspillet tidligere idag og det er lang tid siden jeg bare har haft så meget SJOV med et platformspil. Den sidste verden og den afsluttende boss især kan måle sig med bedre Mario titler.
RaGeRaGeSkrevet 07/10-18 11:33, rettet 07/10-18 11:37 
Jeg har efterhånden vænnet mig til den lavere opløsning, men hold da kæft hvor er oplevelsen suveræn og overskygger alt det negative, jeg smed min kone en tur i havet med 'ocean decent' og hun var i ren panik da hajen brød buret op ^^

Og Astro Bot er klart det fedeste jeg har på prøvet på PS4. Sony Japan Studio har skabt ren magi.
"Better to reign in Hell than serve in Heaven."
slk486slk486Skrevet 08/10-18 10:12 
3of19>
Og mere ang Astrobot, så blev jeg færdig med hovedspillet tidligere idag og det er lang tid siden jeg bare har haft så meget SJOV med et platformspil. Den sidste verden og den afsluttende boss især kan måle sig med bedre Mario titler.

Det lyder næsten som en VR sælger - fedt! :)
j/k
JmogJmogSkrevet 09/10-18 23:10 
Driveclub VR koster 6 dollars på US PSN lige nu. 3,79 hvis man har US PSN.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 18/10-18 11:37, rettet 18/10-18 11:37 
PSVR er i øvrigt på bud til 1700 hos cdon. Den nye udgave med HDR passthrough, kamera og VR Worlds (ikke fysisk) inkluderet.

https://cdon.dk/spil/playstation-vr-camera-v2-vr-worlds-43821541
Spiller nu: Phantasy Star IV
RaGeRaGeSkrevet 18/10-18 14:59, rettet 18/10-18 15:00 
Damn det er billigt, fortryder lidt jeg valgte V1 headsettet, for jeg savner HDR passthrough.

Må se om jeg kan få solgt v1 headsettet med kamera og lidt spil.
"Better to reign in Hell than serve in Heaven."
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 18/10-18 15:14 
Jeg ventede også til jeg med sikkerhed kunne få fat i en V2 med HDR passthrough. Prisen er nu også billigere end jeg nogensinde troede den ville blive :)

Passede også perfekt sammen med at jeg faldt over en stak VR-titler til 50kr/stk i Elgiganten :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
RaGeRaGeSkrevet 19/10-18 17:12 
Så fik jeg solgt mit v1 headset og bestilt et v2 fra cdon :) Tak for tippet!
"Better to reign in Hell than serve in Heaven."
JmogJmogSkrevet 19/10-18 17:17 
Overvejer lidt at gøre det samme. Hvor meget fik du for det gamle?
RaGeRaGeSkrevet 19/10-18 17:20 
1200 for headset + kamera.
"Better to reign in Hell than serve in Heaven."
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 19/10-18 17:53 
Lige så jeg forstår det rigtig?

HDR passthrough er kun til dem som kigger på tv.
Ikke noget med hvad man ser i VR brillerne?
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
JmogJmogSkrevet 19/10-18 18:53, rettet 19/10-18 18:55 
Ikke helt. Det er understøttelse af HDR passthrough når du spiller almindeligt. Det vil sige uden VR.

Jeg har et hdmi kabel gående fra min PS4 til min VR box og fra den videre til hhv tv og headset. I det setup kan jeg ikke få HDR på tv’et, da boxen ikke understøtter HDR passthrough. Hvis jeg skal have HDR på mit tv er jeg nødt til at bypasse boxen.

Så idéen med version 2 af headsettet/boxen er at man ikke behøver koble det fra hver gang man vil se noget i HDR på TV’et. Det view der er på tv’et, når du er i VR er 720p non-HDR uanset hvad. HDR findes kun på din TV skærm. Og kun hvis PS4 er koblet direkte til TV’et eller hvis du har version 2 PSVR. Selve headsettets skærm er altid SDR.
RaGeRaGeSkrevet 19/10-18 19:46 
Jeg glæder mig bare over at slippe for den connector box der kobles sammen med kablet fra v1 headsettet.
"Better to reign in Hell than serve in Heaven."
JmogJmogSkrevet 19/10-18 19:58 
What? Der er da stadig connector box. Eller du mener måske bare at du glæder dig til at slippe for den version af den?
RaGeRaGeSkrevet 19/10-18 20:33, rettet 19/10-18 20:55 
Det er det lille kabel/kasse der går fra breakout boxen og man tilkobler selve kablet fra headsettet. Den er møgirriterende når man bruger vr stående og heldigvis undgår man "problemet" helt med v2 udgaven.
"Better to reign in Hell than serve in Heaven."
3of193of19Skrevet 20/10-18 03:50 
Ulempen ved denne ændring er dog man ikke kan bruge v2 boxen med v1 hedsettet. Meget sux imo. Bruger selv en hun-nun hdmi kopller til min PS4 Pro, når jeg skal spille almindeligt. Nemmere end at skifte kabel hver gang, men pænt er det ikke.
JmogJmogSkrevet 20/10-18 23:19 
Siden boksen ikke sælges separat, så er det vel irrelevant.
3of193of19Skrevet 21/10-18 01:47 
Men det KUNNE de have gjort :)
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 28/10-18 13:33, rettet 28/10-18 13:37 
Et par tanker om PSVR efter et par dages brug, og ting jeg gerne så ændret for VR på PS5:

Opløsningen er som nævnt mange gange alt for lav. Jeg så gerne at næste udgave får 4K-skærme så billedet ikke fremstår så beskidt og low res som nu er tilfældet. Spil med rigtig god AA formår dog at tage sig fornuftigt ud alligevel, men dem som stort set intet har (Driveclub) ligner noget der er løgn.

Field of view bør være mindst en halv gange større, da det ligner at man kigger ud igennem et koøje. Det er ikke noget der straks springer i øjnene, men når man først begynder at tænke over det ødelægger det lidt indlevelsen. Så vidt jeg ved er PSVR dét headset med smallest FOV, sammenlignet med Oculus og Vive.

Tracking bør fremover foregå fra to eller flere punkter. PS kameraet fungerer sådan set glimrende når man sidder i sofaen og spiller med almindelig controller. Men med Move kommer man ofte til at holde en eller begge controllers ind foran headsettet så kameraet mister tracking og hele systemet går i panik. Det kan føre til noget lidt ubehageligt rysten af hele spilverden.
Det er især et problem i de spil hvor man står op og skal dreje sig rundt, når man står med ryggen til aner PS4'eren ikke hvor henne du har dine controllers, hvilket fungerer alt andet end optimalt.

Move controllers bør udskiftes med noget bedre. De er funktionelle, men det hele kunne føles meget mere naturligt når man samler ting op med en redesignet controller. Så vidt jeg har forstået er Oculus førende på dét punkt.
Det sker også lidt for tit at trackingen tror at controlleren er drejet en lille smule i forhold til hvordan man faktisk holder den, så aim på pistoler er for langt til højre/venstre.

Når alt det er sagt så synes jeg stadig at oplevelsen er utrolig overbevisende. Især prisen taget i betragtning :)
Det er også fedt hvor meget gratis indhold og demoer der er tilgængeligt på PS Store, så man i hvert fald hurtigt kan danne sig et indtryk af om det er noget for én, og hvad der er værd at investere i.

Personligt havde jeg det ret meget vildere over Fantastic Contraptions og Job Simulator end jeg troede jeg ville have :)

EDIT: Jeg overvejer dog at sende mit headset til ombytning da det har en pixelfejl lige midt i synsfeltet, det er ret uheldigt :/
Spiller nu: Phantasy Star IV
dRxLdRxLSkrevet 02/11-18 10:48 
Uh der er en demo af Astro Bot, den må jeg hellere få prøvet :)

https://store.playstation.com/en-dk/product/EP9000-CUSA13560_00-PFVRDEMO000000EU?smcid=pdc%3Ada-dk%3Apdc-get-help-help-library-games-installing--downloading---updating-how-to-manage-your-download-queue
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 02/11-18 22:30 
Den er virkelig fed :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 15/11-18 10:28, rettet 15/11-18 10:30 
Nå men jeg blev jo fristet til at give PSVR een chance mere - impulskøb-prisen på kr 1500,- (singles day på CDON), revideret hardware og skamros af Astro Bot RM gjorde udslaget.

Jeg var ikke imponeret af launch modellen som havde nogle frustrerende designproblemer, men v2 revisionen er en klar forbedring. Det tyndere kabel til VR headset og fjernelse af kabel-remote/knapper, gør at headsettet føles lettere og mindre kluntet, og det virker som om der er lavet andre småjustering der gør det nemmere at have hovedtelefoner på. Break-out boksen er også mere elegant og understøtter nu HDR pass-through til tv'et (duh!).

Min lave "VR-kompatibilitet" kurerer v2 justeringerne naturligvis ikke, men Astro Bot RM demo kan jeg klare uden de store gener. Kun når kameraet kort flytter sig på banen, går det lidt i maven. Jeg er enormt imponeret af demoet, overraskende charmerende lavet og sjovt at spille, så jeg har allerede bestilt den fulde udgave (sammen med Moss). Jeg håber ikke det bliver mere VR-intensivt senere :D

Giant Bomb's Astro Bot quick-look:
https://www.youtube.com/watch?v=OOet7Bl2U_0

Wipeout Omega Coll. VR prøvede jeg kort - virkeligt flot og gennemført lavet, men jeg blev (som forventet) hundesyg efter blot een omgang på laveste hastighed og max. cockpit-stabilitet. Har man stærke VR-ben (og mave) ligner dette et must at spille :)

Tetris Effect kan jeg klare da spilleren sidder fastlåst - flotte effekter og stemningsfulde omgivelser hvor man ser mere end man gør i alm. 2D. Tror dog stadig min præference bliver at spille det i 4K.... øhm... 1080p 2D og HDR på tv'et.

Spørgsmål: Er der nogen tricks til at forbedre tracking af dualshock controlleren?
Headset tracking var i min test præcist og hurtigt, men controlleren (v1) "zoomer" en smule ind og ud i f.eks. Astro Bot RM.
3of193of19Skrevet 15/11-18 10:32 
havde lignende problem med Astrobot og drifting af controlleren. Jeg endte med bare at lige vifte med controlleren når det blev for meget, det plejer at få den tilbage på plads.
BeanoBeanoSkrevet 15/11-18 10:34, rettet 15/11-18 10:35 
Ikke så meget permanent drifting som er problemet - men at den ryster og zoomer ind og ud, selv om jeg holder den helt stille.
Jeg kan evt. prøve med an anden v2 controller i aften, brugte bare en ældre v1 DS4 da den ikke havde light-bar decal på :)
SumezSumezSkrevet 15/11-18 10:36 
Er der nogen nem måde man kan se forskel på de to revisioner af PSVR i forbindelse med f.eks. brugtsalg?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BeanoBeanoSkrevet 15/11-18 10:40, rettet 15/11-18 10:41 
Jeg vil mene sælger vil angive det som "ny version" eller "v2" hvis det er tilfældet :)

Ellers kan man nemt se det på at der er huller til ear-plugs på siden af v2 headsettet.
3of193of19Skrevet 15/11-18 10:40 
V1 PSU'en har den der mærkelige "skubber" på højre side til at forbinde headsettet.
Her er en video med de to versioner

Link...
SumezSumezSkrevet 15/11-18 10:54 
Tak for begge hints. Den video demonstrerer det rigtig godt. :)
Jeg tror det er at forvente for meget af hr. og fru Danmark at de har styr på hvilken version de har købt.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
3of193of19Skrevet 15/11-18 10:58 
For de fleste er det også ret hip som hap. Den eneste virkelig store ulempe med V1 er at PSU'en ikke kan håndtere HDR, det er irriterende, men man burde alligevel ikke have den tilsluttet medmindre man skal bruge headsettet.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 15/11-18 11:18 
Hvorfor?
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 15/11-18 11:23 
Ja det er da noget bøvl at pille det til/fra hele tiden :/

Den sluger dog relativt meget strøm i passthrough-tilstand (når man ikke anvender VR og bare spiller på TV) - ca 10w målte jeg det til. 0w når konsollen er slukket/rest-mode.
SumezSumezSkrevet 15/11-18 11:46 
For mig spiller det der kabel-bøvl en ret stor rolle. :) V2 ser meget mere elegant ud at bruge.
Jeg ved ikke hvad HDR er for noget, hvis det har noget med TV-teknologi at gøre.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 15/11-18 11:52 
Han sagde osse for de fleste......
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
727 emne(r).
« < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig