X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Fallout Shelter


Svar
Soren47Soren47Skrevet 16/08-15 10:22 
Spillet er nu også kommet til Android.
Er der nogen andre end mig der spiller det?

Fallout Shelter er det første mobilspil jeg har spillet i længere end en halv time. Faktisk er jeg blevet helt besat af det og spiller det hele tiden!

Det minder mig meget om Sim Tower. Dette er dog sjovere og jeg forstår rent faktisk hvad jeg laver :b
FancyPantsFancyPantsSkrevet 16/08-15 11:35 
Jeg gør!
Foruden at daske lidt til The Simpsons: Tapped Out nu og da, så er Fallout Shelter det eneste mobilspil der har fanget mig i længere tid end et gennemsnitligt toiletbesøg ville vare.
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
KTCKTCSkrevet 16/08-15 15:15 
Ja, jeg spiller det på iOS.
Dog lugter det meget af det værste fra F2P modellen, som har været vendt i en anden tråd. Man skal være over det hele tiden, og ventetiderne bliver værre og værre, som man avancerer i spillet, så man når at blive fanget før man indser hvor meget tid det kræver.
At man ikke kan sætte spillet på pause har betydet, at jeg flere gange har været nødt til at bruge en masse resourcer på at genoplive folk og opbygge strøm, mad og vand reserver igen.
Specielt blev jeg lidt sur, fordi spillet havde slået mine to udforskere ihjel, bare fordi jeg tillod mig at sove nogle timer den nat.
Jeg tror snart jeg bliver træt af det og sletter, da det er lige lovlig meget "high maintenance".
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
Soren47Soren47Skrevet 16/08-15 16:38 
Ja, okay :b
Sådan ender det nok også for mig :D
3of193of19Skrevet 16/08-15 17:04 
Slettede det efter 10 minutter. kunne slet ikke døje den finurlige kontrol.
BeanoBeanoSkrevet 16/08-15 17:08 
Spillede ca 45 min og slettede det. Bar meget præg af at være F2P og ballanceret i retningen af at lokke spilleren til at købe. Ærgeligt for det kunne have været ret sjovt.
Soren47Soren47Skrevet 16/08-15 17:33 
Indtil nu har jeg slet ikke følt på noget tidspunkt, at jeg behøvede at købe noget. Man kan jo gøre alt som spillet er? Det tager bare længere tid.
Jeg kan dog sagtens se at det kommer til at blive frustrerende senere hen, når man skal vente meget lang tid før der sker noget i spillet.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 16/08-15 18:17 
Jeg havde ellers forstået på deres E3-fremvisning at man ikke ville blive holdt tilbage hvis man ikke købte noget. Det har jeg måske misforstået så? :/

Anyway, jeg er glad for at det kom til Android også. Jeg skal helt sikkert se hvad det er for noget :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
KTCKTCSkrevet 16/08-15 18:26 
Det er en kombination af at det tager meget længere tid at avancere, hvilket som udgangspunkt er ok, men som jeg forstår det, kan man også købe sig til "assistenter", som kan lege barnepige når man holder pause (sove, arbejde, familie og så videre), og det er til gengæld ikke i orden.

Jeg har dog fundet ud af, at hvis man aktivt lukker app'en ned, når man holder pause, så er det kun de udsendte man behøver at bekymre sig om, mens man er væk. Det hjælper lidt, men det er stadig ikke i orden, at man skal bruge ninja-tricks for at spillet er acceptabelt uden at spytte i F2P kassen - noget, som jeg endnu aldrig har gjort!
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
KTCKTCSkrevet 22/08-15 06:48 
Jeg har så ikke droppet spillet endnu, primært fordi man kan undgå at der opstår katastrofer, mens man Ikke spiller det, ved at tvangslukke app'en.

Generelt er der dog ikke meget belønning og udvikling i spillet, men nu har jeg sat mig et mål på 100 dwellers (er på 82 nu), hvor jeg så får låst op for at kunne bygge det sidste rum, og så er der ikke mere at komme efter.
Hvis man er lidt effektiv, kan man godt opnå det på en lille uges tid, vil jeg vurdere.

Som nævnt tidligere, bruger spillet stort set alle de populære F2P hooks, men fordi de har fundet en nogenlunde god balance, hvor man ikke er nødt til at købe sig fattig i menneskepenge for at komme videre i spillet, vil mange nok blive fanget - selv visse core gamers.
Det er dog stadig primært de udspekulerede F2P mekanismer, som holder spilleren fast, i stedet for reelt gameplay og udvikling. Personligt kan jeg godt leve med dette i små doser, selv om jeg vil sammenligne det med fast food, hvor reelt gameplay er en god middag på en restaurant - man føler sig stadig sulten og render konstant på toilet, i stedet for at hygge sig og nyde oplevelsen med et glas vin :)
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
FancyPantsFancyPantsSkrevet 22/08-15 06:58 
Er vant til altid at lukke apps efter brug på min Z3 Compact, så katastrofer etc. har heller ikke været et problem for mig. :)

Det er åbenbart også muligt at få Mr. Handy via de almindelige lunchboxes, så jeg har på intet tidspunkt følt mig tvunget til at smide penge efter det.
Har dog haft overvejet at købe en lille håndfuld, bare for at støtte Bethesda - desværre er de dog kun tilknyttet den vault, og forsvinder derfor hvis man starter forfra.
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
KTCKTCSkrevet 22/08-15 07:09 
Køb deres "rigtige" spil i stedet for at støtte F2P modellen, som reelt set er noget lort. I bund og grund svarer til, at en spillehal i gamle dage var fyldt med fantastiske arcademaskiner, hvor det nu, med få undtagelser, kun består af sjælløse enarmede tyveknægte.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
PapandPapandSkrevet 23/08-15 01:10 
Hvilke F2P mekanismer tænker du på? De der lunchbokses byder da ikke på alverden? Jeg havde generelt hele tiden masser af caps og der var aldrig problemer med strøm, mad eller vand. Når jeg sendte dvellers ud og de døde, så betalte man bare en sum for at live dem op igen. Spillet er jo fuldstændig blottet for konsekvens. Angreb fra raiders eller roaches var heller aldrig noget der voldte problemer. Som du skriver, så passer det nok meget godt med en uge og så har man set alt hvad spillet byder på. Synes egentlig det var ret dårligt og hængte kun ved fordi det jo trods alt er Fallout inspireret.
Spiller nu: Mass Effect 2, Star Wars: The Old Repu..., League Of Legends
KTCKTCSkrevet 23/08-15 10:40 
- Belønninger for at vende tilbage hver dag og større belønning for en hel uge i streg.
- Stort set alt er forbundet med ventetider (cooldowns), og disse vokser efterhånden som man kommer frem i spillet.
- Level ups, opgradering af stats, indsamling af ressourcer, udsendte til ødemarken, og alle kræver at spilleren aktivt gør noget, før de kan avancere yderligere.
- Man kan købe sig til "kortpakker", der har random loot, hvilket både stimulerer overraskelsen og undskyldninger for at købe flere pakker.
- Der kan tilkøbes en "assistent", kan indsamle ressourcer for spilleren, både mens man spiller og er væk fra spillet.
- Ingen pause-funktion, så spilleren tvinges til at prioritere spillet højere.
- Meget handler om, at den typiske grinding fra RPG-spil, næsten bliver blottet for gameplay og strategi, og bliver erstattet af ventetider. Prøv at læse om "skinner box", hvis du vil vide mere om, hvordan denne forskel er relateret til F2P mekanismer.

Og så nævner du, at der ingen konsekvens er i spillet. Det er rigtigt, at man kan genoplive sine dwellers, men det koster bottlecaps, og jo mere opgraderede de er, jo dyrere bliver dette.
Jeg havde en situation, hvor jeg var ved at optimere mine dwellers ved at placere dem i de rum, de gjorde mest gavn i, mens jeg også sørgede for at udstyre dem med tilsvarende tøj og våben. Under denne proces, blev jeg angrebet af deathclaws, som er den absolut største trussel i spillet, hvilket resulterede i at de fleste at mine ressourcer og dwellers blev smadret. Herefter startede en lavine af crap, for på grund af mangel på vand, blev mine dwellers stråle-syge, og på grund af mangel på mad, mistede de en del af deres resterende health, og manglen på strøm gjorde, at jeg ikke kunne få førstnævnte ressourcer fyldt op, og kunne heller ikke producere hverken stimpaks eller radaway. Det kostede mig også omkring 10-15 tusind bottlecaps, at genoplive dwellers, så der blev heller ikke råd til at bygge nye rum et godt stykke tid. Det tog alligevel en del timers aktivt spil at komme tilbage til et sundt shelter igen.

Alt i alt kan man sagtens spænde ben for sig selv, hvis man bliver utålmodig og f.eks. har for mange gravide/børn, da man så er en del mere sårbar over for angreb.

Som jeg har nævnt tidligere, har Fallout Shelter en del F2P elementer, men som jeg også nævner, vil spillet nok også fungere med visse core gamers, da det bygger på en kendt "rigtig" spilserie og fordi det aldrig bliver så uretfærdigt, at man føler sig tvunget til at købe in-game crap for at komme videre.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
SumezSumezSkrevet 23/08-15 11:08, rettet 23/08-15 11:09 
Det lyder godt nok ulækkert ud fra det KTC beskriver. Hvor er det ubehageligt at man bliver ved med at kunne tjene penge at udgive den slags spil... Alene det at man kan betale sig fra at få spillet til at spille sig selv for en, siger ligesom det hele...
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KTCKTCSkrevet 23/08-15 11:23 
Dog er Fallout Shelter nærmest et englebarn i forhold til f.eks. Injustice eller Marvel Puzzle Quest, som bliver umulige at komme videre i, medmindre man spytter i kassen eller bruger år på at kravle sig videre, eller f.eks. Candy Crush, der lokker med spil-videre og hjælpe-ting for at hjælpe med at konkurrere med Facebook-vennerne.
Jeg hader personligt at blive bondefanget af F2P spil, der sørger for at få spilleren hooked, og så pludseligt lukker for det varme vand ved at sætte en betalingsmur op, og det synes jeg ikke man kan beskylde Fallout Shelter for at gøre.
Det kan "gennemføres" på en uges tid, hvor man har låst op for alt, så umiddelbart er det en overskuelig opgave for de fleste - det er bare synd at man mere eller mindre har set alt, hvad spillet har at byde på, efter et par dage.
Selv om man ikke føler sig voldtaget, når man kommer ud på den anden side, har man en lidt blandet smag i munden, for spillet har både humor og charme, men på gameplay siden og i forhold til udvikling, er det for tyndt.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
FancyPantsFancyPantsSkrevet 23/08-15 14:06 
Sumez>
Alene det at man kan betale sig fra at få spillet til at spille sig selv for en, siger ligesom det hele...

Alternativt så jeg også en post på Reddit, hvor man kunne hente en save file til Android versionen, med 10.000 lunchboxes og 30 Mr. Handy boxes.

- Hvis man nu alligevel er til spil man overhovedet ikke behøver at spille. :)



Jeg har spillet det i lidt over en uge nu. Altså, spillet som i at kigge til det 1-3 gange om dagen, når jeg alligevel havde telefonen fremme.
Jeg har endnu ikke oplevet at stå med andet end el/vand/mad der var klar til at blive indsamlet, og dwellers der enten var klar til at level up, eller var færdige med at "træne" en af deres S.P.E.C.I.A.L. stats.
Mit forråd af ressourcer er heller ikke faldet mellem mine besøg. I hvert fald ikke nok til at jeg har kunne se det.
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig