X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Projekt Metal Gear


Svar
JmogJmogSkrevet 12/07-15 21:24 
En af mine største fortrydelser hvad angår spil er at jeg aldrig har oplevet hele Metal Gear sagaen. Jeg gennemførte Metal Gear Solid for 13 år siden på min Dreamcast og det var en stor spiloplevelse. En del år senere anskaffede jeg MGS2 til Xbox og efter en times spil røg det på hylden. Jeg tror jeg fandt det for kompliceret at styre.

Flere år senere udkommer MGS4 til PS3 og jeg lader mig friste og køber det. Igen, en times spil senere lægger jeg det fra mig. Her spiller "hvad fanden foregår der??" dog en stor rolle, da jeg mildest talt er hoppet ind i den dybe ende på dårlige forudsætninger.

Igen går der nogle år og jeg køber MGS HD collection til min Vita (dvs MGS2 og MGS3). Jeg når til første boss i MGS2 denne gang. Og synes stadig styringen er noget lort.

Og så er vi så fremme til i dag, hvor jeg beslutter mig for at det kraftedeme skal lykkes mig. Så vidt jeg kan læse mig til bliver det gameplay-mekanisk bedre og bedre gennem serien, så MGS2 skal bare overstås. Jeg vil rigtig gerne spille Ground Zeroes (har det) men det går mig enormt imod ikke at have spillet de foregående spil først. Ja, jeg ved godt det er en prequel, men historien vil sikkert stadig være designet så man får mest ud af den, hvis man har spillet de foregående. Og hvis der er noget der bare ikke duer, så er det at spille en serie i en anden rækkefølge end gameplayudviklingsmæssigt. Hvis jeg starter med 5, så kommer jeg aldrig igang med 2.

Nåja, jeg skrev jo at jeg ville gå igang med MGS2 nu. Det gjorde jeg. Og faldt ind i det dybe hul der var de ualmindeligt velskrevede interviews med karaktererne, der fungerer som HD Collections recap af MGS1. Hold da fest der var meget. Tog mig vidst halvanden time at læse det hele. Nu er jeg (plotmæssigt) klar og batteriet tomt, så den røg i opladeren. Omkring sengetid burde jeg være klar til at give den en skalle.

Hvad kan jeg forvente i serien rent gameplaymæssigt - bliver det mindre kompliceret og mere brugervenligt henad vejen?
SumezSumezSkrevet 12/07-15 21:31 
MGS1 og 2 er helt klart seriens højdepunkt i min bog. 3'eren havde også svært ved at fastholde mig, og 4'eren er et forfærdeligt spil (men formåede til gengæld at fastholde mig til slutningen). Jeg vil hellere anbefale at spille MG1 og 2 til MSX (kom emuleret med MGS3 Subsistence) end et begynde på de to, det giver også et godt indtryk af hvor forlægget til de to første Solid-spil kom fra.

I seriens senere spil er AI'en mere udviklet, og at holde sig gem bliver mere indviklet. I både 3'eren og 4'eren har det fungeret bedre for mig bare at løbe til områdets udgang fremfor at gå all in på stealth. Spillene bliver også mere og mere lineære, MGS4 er ren rutchebanetur der konstant skifter mellem vidt forskellige former for gameplay, og aldrig giver mulighed for at vende tilbage til de områder du kom fra. Jeg kan meget bedre lide designet i MGS 1 og 2 hvor hele (eller størstedelen af) spillet foregår i de samme store områder, og giver dig mulighed for at bevæge dig mere frit omkring.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
JmogJmogSkrevet 12/07-15 23:46 
jeg tror ikke MX spillene er med i den udgave af MGS3 jeg har til Vita, men jeg har nu også rigeligt med MGS at gå igang med, så to yderligere spil, hvor jeg allerede har spoilet deres historie, er nok ikke realistisk.

Pt mangler jeg at gennemføre 2, 3, 4, de to PSP spil og Ground Zeroes.
QQSkrevet 13/07-15 00:06, rettet 13/07-15 00:07 
Jeg har et lignende forhold til MGS, dog lykkedes det mig at spille MGS4 igennem for år tilbage. Købte i sin tid GameCube opdateringen af etteren (Twin Snakes hed den vist), der udover opdateret grafik blandt andet indførte first person view og flere andre mekanikker fra de efterfølgende spil. Men jeg kunne stadig ikke komme rigtig igang med det, ligesom 2'eren og 3'eren. Dermed ikke sagt, at 4'eren er bedre/lettere tilgængelig, jeg tror måske bare det ramte mig på et godt tidspunkt, hvor jeg havde tålmodighed til at sætte mig ind i det.

Jeg håber lidt, at jeg en dag får mod på 2'eren og 3'eren i HD udgaverne, men jeg tvivler. Efter at have set den 40 minutter lange demo af 5'eren, er jeg dog lidt hooked på at vente til det kommer, selvom det ser tidskrævende ud. Har ingen PS4 endnu, så har ikke haft mulighed for at prøve Ground Zeroes.

Kojima selv anbefaler i øvrigt, at nytilkomne starter med 3'eren og læser sig til forhistorien :)

Kojimas anbefaling fra 2013
It's time to kick ass and chew bubblegum. But I'm all outta gum!Spiller nu: Legend Of Zelda, The: B...
SumezSumezSkrevet 13/07-15 00:34, rettet 13/07-15 00:34 
Så spille de dårlige spil og springe alle de gode over? Det lyder som en dum idé i mine ører :(
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
JmogJmogSkrevet 13/07-15 00:56 
Det var satans. Metal Gear 1 og 2 ER med i Vita versionen. De får en chance så.
JmogJmogSkrevet 13/07-15 01:09 
Jøsses. De er ikke ældet med ynde. Hverken gameplay eller grafik.
WikzoWikzoSkrevet 13/07-15 23:15, rettet 13/07-15 23:20 
Jeg var selv gennem en lignende tur for nogle år siden (begyndte med MGS4, da jeg købte en PS3, men senere fik jeg fandt i HD-collection og spillede dem i den rigtige rækkefølge). Har jeg bestemt ikke fortrudt. Højdepunkterne for mig er nok MGS1 og MGS3. Gik desværre død i Peace Walker, selvom mange siger, at det skulle være rigtig godt. Jeg fandt det dog svært at spille en PSP-port på min PS3, selvom dembestemt havde forsøgt at opkvikke det lidt.

Sidste år spillede jeg også Ground Zeroes, som var overraskende godt og forfriskende. Kunne rigtig godt lide den moderne styring og mere fokus på her-og-nu action, samt mere manuel udforskning af basen. Glæder mig meget til Phantom Pain.
JmogJmogSkrevet 12/12-15 04:16 
Nå, jeg gik meget hurtigt død i MGS2 kort efter jeg skrev sidste gang. En uge efter gav jeg Peace Walker en chance. Det bed sig noget bedre fast og jeg fik spillet flere timer af det. Da jeg via Ground Zeroes havde spoilet alle de primære plotpunkter fra Peace Walker, faldt jeg for fristelsen og købte kort efter Phantom Pain.

Det har jeg godt nok ikke fortrudt. Jeg har langt om længe gennemført det, og på trods af at det tydeligvis gik lidt stærkt til sidst, så var det en stor spiloplevelse. Det har om noget kickstartet min lyst til at spille 2, 3 og 4, for nu MÅ jeg bare opleve alt plotrelateret i serien. Jeg er på krogen og vil hales ind.
JmogJmogSkrevet 03/01-16 11:52 
Fik købt MGS1 for en uges tid siden på PSN. Jeg har ikke spillet det, siden jeg gennemførte det på Dreamcast i sin tid og det holder stadig overraskende godt. Jeg nåede noget i retning af halvvejs igennem det (Psycho Mantiss bosskampen), før jeg fik så meget bid på tanden at jeg ikke kunne vente med noget jeg ikke har spillet før. Så jeg gik igang med MGS2 for... femte gang må det være. Jeg er nået forbi første bosskamp og gameplayet har klikket for mig. Jeg er vild med det. Jeg kommer til at spille resten af serien i den rækkefølge, de er udgivet i.

Jeg er stadig på juleferie hos familien og har nydt hvor godt Bluepoint har konverteret spillet til Vita. Det er virkelig nydeligt. Overvejer dog at investere i PS3 eller Xbox 360-udgaven af HD collection, så jeg kan få det op i større størrelse for en endnu mere filmisk oplevelse. Det er også en anelse svært at sigte med lasersigtet på ens tranq-pistol, da den røde linie er MEGET tynd.
QQSkrevet 03/01-16 16:01 
Siden jeg skrev om mit lignende forhold til Metal Gear tilbage i juli, er der også kommet andre boller på suppen hos mig. Fik mig en PS4 i august og købte straks Ground Zeroes som må siges at være et fremragende sted at starte for enhver som har lyst til at give serien en chance. Hvad GZ ikke har i kvantitet, har det til gengæld i kvalitet. Magen til blæret lækkerhedsfaktor skal man lede længe efter.

Derfor skulle jeg naturligvis også spille Phantom Pain, som jeg gik i gang med for en måneds tid siden. Det lever til fulde op til mine forventninger og er uden sammenligning Årets Spil i min bog.

Efter TPP kommer jeg nok til at spille 3'eren først, derefter Peace Walker, alene af den grund, at de skulle være rimelig ligetil. Jeg ville ønske, at der var en HD remaster af 1'eren, men jeg må nok på jagt efter remaket til Gamecube. Tror jeg solgte det til RJK, engang for mange år siden, da jeg ikke vidste bedre. Hvis jeg stadig har lyst til MGS til den tid, så får 2'eren nok også et skud.

Imellem GZ og TPP gav jeg i øvrigt lige MGS4 et lille kig for at dulme abstinenserne. Det er vel snart en 5-6 år siden jeg gennemførte det, og jeg husker det nok lidt bedre end det er. Men mon ikke det får en chance igen en dag.
It's time to kick ass and chew bubblegum. But I'm all outta gum!Spiller nu: Legend Of Zelda, The: B...
JmogJmogSkrevet 18/09-16 17:42 
Jmog>
Jeg er stadig på juleferie hos familien og har nydt hvor godt Bluepoint har konverteret spillet til Vita. Det er virkelig nydeligt. Overvejer dog at investere i PS3 eller Xbox 360-udgaven af HD collection, så jeg kan få det op i større størrelse for en endnu mere filmisk oplevelse. Det er også en anelse svært at sigte med lasersigtet på ens tranq-pistol, da den røde linie er MEGET tynd.

Jeg fik købt HD collection på PS3 og gik igang med MGS2 endnu en gang (efter at have benyttet mig af Kojimas stupide transfarring-system - enormt brokket i forhold til cloudsaves). Efter en lang pause kort efter jeg havde gennemført Tanker-delen, så kom jeg for et par dage siden igang med det igen og nu er det endelig gennemført efter 21 timer og 21 minutter (flere spil burde oplyse den slags).

Rigtig fin spiloplevelse med gameplay der klart er rafineret fra MGS1 til noget bedre. Historien og plottet derimod... Det er noget værre rod i forhold til MGS1. Heldigvis er det udmærket et langt stykke henad vejen. Det er. Først i spillets sidste 3-4 timer at filmen knækker - især med en enkelt enormt lang cut-scene som bare bliver ved og ved uden at være spor interessant. Nogle dele af plottet i slutningen (SPOILER-TEKST:
den falske oberst
) var rigtig godt realiseret), men der er godt nok mange ubesvarede spørgsmål og plothuller. Hvem der holder med hvem var mildest talt ikke nemt at følge.

Jeg er dog glad for jeg endelig fik oplevet hele spillet. Næste stop MGS3.
JmogJmogSkrevet 25/09-16 01:45 
Over 9 timer inde i MGS3 nu. Har klaret Ocelot, The Pain, The Fear og The End. Gameplayet er ganske fornøjeligt og lidt mere poleret end MGS2. Til gengæld så er MGS2's stil ældet med langt mere ynde end jungleområderne i MGS3.

Historien er indtil videre glimrende fortalt og langt fra det rod MGS2 kammede over i. Det er værdsat. Jeg synes også det er dødinteressandt at se begyndelsen og udviklingen i Big Boss og Ocelots forhold. Karaktererne er i det hele taget meget mindeværdige indtil videre.
JmogJmogSkrevet 25/09-16 23:34 
Det bliver bedre og bedre historiemæssigt. Mangler kun The Boss nu.

Motorcykel/Shagohod/bosskampen var en stor fornøjelse. Episk og den blev bare ved og ved på den gode måde.
JmogJmogSkrevet 02/10-16 22:54 
Så fik jeg gennemført MGS3. Spillet var en fornøjelse fra start til slut. Den afsluttende bosskamp var episk - ikke så meget gameplaymæssigt, men hele settingen og stemningen var sublim. Og så alt det plotmæssige, der havde ledt op til den. Med alt det baggrund der kommer bagefter forstår man fuldt ud hvordan Big Boss valgte at sige fra overfor sit land.

Lidt af et dilemma nu. Jeg har RIGTIG meget lyst til at fortsætte Big Boss' historie nu og gå direkte videre til Peace Walker, men udgivelseskronologisk bør jeg vel gå til MGS4 nu. Egentlig kommer MGS Acid faktisk før dem begge, men har den plotmæssigt noget som helst at gøre med resten af serien eller er den standalone?
JmogJmogSkrevet 03/10-16 01:45 
Hov, fik lige læst en gammel anmeldelse af MGS: Portable Ops. Det er da den jeg skal igang med. 59kr på PSN - solgt!

Det spiller jeg på Vitaen.

Herligt når man bliver glad for en serie og det vælter med spil i den. Indtil videre har jeg følgende til gode, som jeg med sikkerhed skal spille:

Portable Ops
MGS 4
Peace Walker
Genspilning af Ground Zeroes og Phantom Pain

Kom gerne med forslag, hvis der er andre jeg bør føje til listen.
JmogJmogSkrevet 05/10-16 02:03, rettet 05/10-16 02:04 
Det er godt nok svært at gå fra MGS3 (HD Collection) til PSP-titlen Portable Ops. Det er imponerende hvor meget det har med af en fuld MGS-oplevelse, men frameraten er nok ca. en tredjedel og kameraet styres med D-pad. Stemningen er der og de tegneseriestilede cutscenes er nydelige. Da jeg fandt ud af at spillet i høj grad handler om at rekrutere folk men uden Fulton (man skal langsommeligt slæbe dem) holdt jeg dog en pause fra det.

Og så kunne jeg ikke lade være og gik igang med MGS4. Første gang jeg gjorde det var et par år efter det udkom. Jeg nåede kun at spille et kvarter inden det røg på hylden med et "dårligste third person shooter kontrol nogensinde og hvad fanden handler det her om?". Denne gang er perspektivet helt anderledes, da jeg har de tre foregående spil i bagagen. Styringen virker fremragende, da den tydeligvis er en forfining af forgængerne. Camo-systemet er en fornøjelse i forhold til MGS3, da man ikke længere behøver gå ind i menuen konstant. Grafikken er også noget af et kvantespring i forhold til forgængeren - selv i dag er det et dødflot spil. Og denne gang ved jeg hvem alle karaktererne er og hvem de snakker om, når der slynges navne uden kontekst ud.

Jeg har kun nået at spille et kvarter (sengetid), men jeg er totalt solgt. Glæder mig til at komme videre med det i morgen.
SumezSumezSkrevet 05/10-16 07:58 
Lidt misundelig på dig mht. MGS3. Jeg ville rigtig gerne have samme oplevelse. Har givet mig i kast med spillet i to omgange (første gang lige efter det udkom!), og har aldrig haft tålmodigheden til at komme hele vejen igennem det. Hvis historien bliver så god som du gør det til, skal man godt nok langt ind i spillet før den begynder at blivemedrivende.
Jeg er heller ikke fan af det lineære gameplay, efter MGS1 og 2's klassiske opbygning.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
JmogJmogSkrevet 05/10-16 12:26 
Jungle-settingen er klart et skridt ned i forhold til hvor stramt det hele er i etteren og toerens omgivelser. Til gengæld er bosserne langt mindre lineære. Der er flere markant forskellige måder at klare dem på. Et par eksempler:

The Fear: SPOILER-TEKST:
Man kan prøve at spotte ham i træerne og være hurtig på aftrækkeren og skyde ham. Eller bruge selvmordspillen, hvorefter han kommer hen til dig og skuffet vender ryggen til dig. Derefter er et headshot nok til at klare ham

The End: SPOILER-TEKST:
Man kan møjsommeligt krybe frem og tilbage over det faktisk meget store bosskampsområde indtil man ser ham og håbe på man skyder først eller tage heat goggles på og følge fodsporene og snige sig op på ham bagfra

Historiemæssigt synes jeg det er dødinteressant at se hvordan Big Boss og Ocelot blev til dem de senere udviklede sig til. Efter at have spillet Phantom Pain så udfylder spillet også et hul mht hvem Major Zero er.
SumezSumezSkrevet 05/10-16 12:33 
Der er to andre måder at klare The End på, ved ikke om du er klar over dem, men de er i bedste MGS stil :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
JmogJmogSkrevet 05/10-16 12:51 
Jeg har hørt om den med tiden. Hvad er den sidste?
SumezSumezSkrevet 05/10-16 12:55 
SPOILER-TEKST:
Skyde ham med en sniper tidligere i spillet efter den cut-scene hvor han bliver efterladt på en mole i sin kørestol
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
OdinOdinSkrevet 05/10-16 14:22, rettet 05/10-16 14:24 
Hvor gakket er dét lige? I samme øjeblik poster Josh Bycer så denne artikel på Gamasutra:
http://www.gamasutra.com/blogs/JoshBycer/20161003/282512/Breaking_Down_my_Favorite_Boss_Fights_of_all_Time.php

What are the odds?

[OK - jeg troede så at hele artiklen handlede om The End. Det gjorde den ikke. Og den er desværre heller ikke særligt ind-depth.]
SumezSumezSkrevet 05/10-16 14:26 
Måske har jeg ikke fattet kampen, men bortset fra de fantastiske easter eggs involveret, så synes jeg kampen med The End er en af de værste bosskampe jeg har oplevet. Jeg kommer helt sikkert til at cheap'e ham næste gang jeg spiller spillet.

(Mr. Freeze i Arkham City er godt nok heller ikke noget at råbe hurra for, men skal selvfølgelig bemærkes for at være det tætteste serien på noget tidspunkt er kommet på en god traditionel bosskamp)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
JmogJmogSkrevet 05/10-16 16:45 
En af de værste? Øhh, hvad er det slemme ved den? Så snart jeg fandt ud af thermal googles kunne se hans fodspor var det ganske simpelt.
SumezSumezSkrevet 05/10-16 16:48, rettet 05/10-16 16:49 
Det er også længe siden, men jeg må indrømme at ikke tror jeg fandt ud af det med thermal goggles. Er det den tiltænkte måde at gøre det på, for det virker lidt som "snyd"? (ligesom de andre nævnte metoder)

Mit indtryk har hele tiden været at kampen, såfremt den udkæmpes "rigtigt", er et spørgsmål om tålmodighed, hvilket i bund og grund fungerer som et meget godt tema for figuren, det er bare ikke særlig fedt gameplay-mæssigt.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
JmogJmogSkrevet 07/10-16 03:32 
8,5 time inde i MGS4 nu og jeg elsker det. Så snart man kommer ud af mellemøsten bliver gameplayet rigtig interessant. Ret tæt på Phantom Pain gameplaymæssigt, hvilket er en god ting. Større, åbne områder med flere forskellige ruter man kan tage. Herligt. Der er godt nok langt mellem bosserne (har kun mødt en indtil videre - fremragende kamp dog), men der holdes sandelig ikke igen med cutscenes. De er dog vildt flotte, så det er til at tilgive. Og karaktererne er ren Metal Gear på den gode måde.

Indtil videre er min eneste reelle kritik:
-Kojima er ALT for glad for sit sepia filter. Alting er gulbrunt.
-Framerate daler markant i de større krigsscener med flere soldater.
-Hvorfor satan er facecamo stadig equipped i cutscenes? Det gør at jeg reelt ikke tør bruge det, da jeg ikke vil gå glip af Snakes mimik, når der sker plotudvikling.
SumezSumezSkrevet 07/10-16 08:16, rettet 07/10-16 08:16 
Større, åbne områder med flere forskellige ruter man kan tage

I MGS4?? Har vi spillet det samme spil!?
Mindes faktisk at starten i mellemøsten var det MEST "åbne" område.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
JmogJmogSkrevet 07/10-16 17:52 
Sydamerika. Altså de er ikke openworld-store, men en del større end i mellemøsten.

Jeg er ret begejstret for hvor vellykket det er at de placerer en i en konflikt mellem to andre parter og så kan man hjælpe en af siderne for at rydde en vej for sig selv.
SumezSumezSkrevet 07/10-16 18:47 
Ja okay.. så er du også stadig ret tidligt i spillet :) Sydamerika var lidt "åbent", men mindes dog sjældent at jeg så den samme skærm mere end én gang.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
JmogJmogSkrevet 07/10-16 18:52 
Skærm?
SumezSumezSkrevet 07/10-16 21:53 
"område"? Ved ikke hvad betegnelsen er. Mellem de veje du tager som loader et nyt...
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
JmogJmogSkrevet 08/10-16 04:27 
Masser af spoilers i det følgende.


Puha, det er nemt at glemme hvad klokken er med det her spil. Historien er noget rod men stadig dybt fascinerende. Rigtig glad for at jeg IKKE fulgte de anbefalinger jeg har set på flere fora om at gå direkte fra MGS2 til 4 for hold da op, hvor er det vigtigt man har spillet treeren først. Jep, jeg mødte Eva og fandt ud af, hvem hun er mor til.

Inden jeg stoppede var jeg lige nået til Shadow Moses og havde fundet det stykke musik til iPodden, der spilles under infiltration i MGS1. Fuldstændigt genialt. Glæder mig til at spille videre i morgen.

Spørgsmål: Det virker ikke til spillet har tænkt sig at afsløre hvordan Sunny havnede hos Otacon. Har jeg misset noget et sted eller er det noget der skete i et af de spil til de håndholdte, som jeg ikke har spillet?
JmogJmogSkrevet 09/10-16 02:42 
Hold da fest, det begynder at trække lidt i langdrag og jeg ser frem til at nå enden så jeg kan komme igang med Peace Walker. MGS4 kunne med fordel være stoppet ved Metal Gear-kampen ved Shadow Moses. Det havde været en perfekt slutning.

Alle bosserne (bortset fra Liquid) er klaret nu, så mon ikke jeg får det gennemført i morgen.
JmogJmogSkrevet 10/10-16 00:36, rettet 10/10-16 00:38 
MGS4 hermed gennemført. Endelig. Fremover, når jeg hører nogen tude over at Return of The Kings slutning bare bliver ved og ved, så vil jeg skraldgrine, skænke mig et stort glas cola og fortælle dem om MGS4 for MANNER, det bliver bare ved og ved. 16 timer tog spillet at gennemføre og halvanden af dem er vist efter det sidste stykke gameplay.

Bosskampen mod Ocelot(*) omend gameplaymæssigt ikke noget at råbe hurra for, så var det en fin parallel til bosskampen mod Liquid i MGS1. Og brugen af musik var fabelagtig med temamelodierne fra hvert af de foregående spil. Derefter tager spillet dog alt alt for lang tid med at binde alle løse ender op.

Jeg er superglad for at jeg spillede MGS4, for gameplaydelen er solid (haha) med mange positive momenter. Film noir spion-sektonen i Østeuropa var rigtig fin og snigedelene i Sydamerika en fornøjelse. Desværre var der alt for lidt af det - eller rettere, for lidt i forhold til cutscenes. Jeg er dog glad for at jeg nu forstår hele plottet i sagaen (hertil altså). Det har dog gjort mig endnu mere uforstående overfor al den kritik Phantom Pain fik for sit plot. Givet, spillet slutter for tidligt - akt 3 mangler - men dets cutscenes er nogen af de flotteste i spilhistorien OG de udviser tilbageholdenhed. Der er ikke for mange af dem og jeg fandt dem aldrig uinteressante. Selv erstatningen for Codec, båndene, er fremragende ploteksposition med blændende skuespil.

Nå, næste stop er Peace Walker. Ser frem til at vende tilbage til den kolde krig og en plotmæssigt simplere verden.

(*: Gad vide hvor mange der fangede, at det rent faktisk VAR Ocelot og ikke Liquid man kæmpede mod der. Der var en masse små ting jeg undrede mig over gennem spillet, blandt andet Liquids motivationer såvel som døende replikker. MGS4 kompendiet, som gratis kan hentes til PS3 på PSN går virkelig i dybde med det. Ocelots mål gennem hele spillet er at vække Big Boss. At hans metoder så SLET ingen mening giver er noget af et plothul, men jeg vil kraftigt anbefale kompendiet til enhver der gerne vil vide, hvad fanden MGS4 handlede om. Bemærk at det ikke er Liquids arm, han har i slutningen. Det er en prostetisk arm, som han har fået sat ind for at hindre Liquid i at styre ham).
JmogJmogSkrevet 11/10-16 01:24 
Er igang med Peace Walker (HD Collection - PS3) og det er indtil videre rigtig hyggeligt. Foreløbigt et dejligt simpelt plot og spillets brug af ultrastiliserede tegninger koblet med godt stemmeskuespil fungerer glimrende.

Gameplaymæssigt er det en del simplere end MGS4 og man kan virkelig mærke på spillets områder at det her var en håndholdt titel. De er SMÅ. Det er også ret så nemt (selv med alle assists slået fra) at lave headshots konstant.

I den sidste mission før sengetid begyndte der dog at ske noget der rykkede ved min "det er for nemt i længden". Hidtil havde jeg tranqet og fultoned samtlige fjender, men så løb jeg pludselig tør for fultons og lyddæmper. Ups. Nu kan jeg se loopet i de længere missioner, hvor man bliver nødt til at veksle mellem at slå fjender bevidstløse, distrahere og lægge fælder. Yderst lovende.

At man som det første spil i serien ikke kan kravle på jorden er dog virkeligt underligt, man kan kun ligge stille. At man kan crouch-gå er dog et plaster på såret, da man kommer hurtigt omkring.

Et stort højdepunkt indtil videre er karaktererne. En af de mest interessante i Phantom Pain var Miller og det er en fornøjelse at lære ham at kende fra starten. Skuespilleren bag hans stemme gør et fremragende stykke arbejde. Glæder mig til at blive introduceret for de andre.
JmogJmogSkrevet 13/10-16 01:00, rettet 13/10-16 01:03 
Nå, noget jeg havde hørt om men endnu ikke oplevet fik skovlen under min spillelyst. Kedelig bulletsponge bosskamp. Virkelig et skridt ned fra de tidligere spil hvor bosserne altid var interessante. Da Peacewalker er det eneste af spillene hvor jeg allerede kender historien hoppede jeg videre til Ground Zeroes.

Gameplaymæssigt og grafisk er det et vidunderligt hop fra Peacewalker og et betydeligt fra MGS4. Spillede alle missionerne igennem, nød den store frihed og åbenheden i basen. Det er en fremragende teaser for Phantom Pain, som bliver næste stop.

Meget apropos, så er jeg helt pjattet med den her trailer for spillet: https://youtu.be/NL4ZxDWLwpM

Den har det hele, det filmiske drama i historien, præsentation af personerne, stemning, detaljeret gameplay. Flot trailer.
JmogJmogSkrevet 24/10-16 01:36 
Er en hel del timer inde i min anden gennemspilning af Phantom Pain (lige kommet til Afrika) og hygger mig gevaldigt. Underligt nok har spillet ingen "New Game"-mulighed, så jeg var faktisk nødt til at slette mit savegame for at spille rigtigt fra starten. Lidt fjollet, men det var da nemt nok at gøre.

Her i min anden gennemspilning er jeg stødt på flere nye ting i forhold til første:

Største overraskelse var da jeg ved et rent tilfælde på Medical Platform fandt en dør der skulle åbnes med en knap og inde bag den var SPOILER-TEKST:
Paz! At hun overlevede fandt jeg aldrig ud af da jeg spillede sidst. Virkelig en fed belønning for at udforske, men hold da op hvor er det nemt at misse
.

Derudover er der et fedt lille easter egg som aktiveres den dag man har angivet som sin fødselsdag: SPOILER-TEKST:
Kaz, Ocelot og gutterne holder et spontant surprise party med kage og sang. Typisk Metal Gear gakgak. Jeg elsker det
QQSkrevet 05/02-18 12:03 
Største overraskelse var da jeg ved et rent tilfælde på Medical Platform fandt en dør.....

Gjorde hun nu også det? :P Har du spillet den "quest" til ende?
It's time to kick ass and chew bubblegum. But I'm all outta gum!Spiller nu: Legend Of Zelda, The: B...
QQSkrevet 05/02-18 12:18, rettet 05/02-18 12:19 
Siden mine rigtig gode oplevelser med Ground Zeroes og Phantom Pain har jeg cravet noget mere MGS. Jeg gennemførte MGS4 da det udkom, men har ikke haft held med at komme ordentligt i gang med de andre titler. Forsøgte MGS3, der af en eller anden årsag ikke bed på og 2'eren tør jeg slet ikke, set i lyset af at det tilsyneladende er et lige så hot mess som 4'eren. Plus outdated controls. Men forleden tog jeg mig sammen og gav mig i kast med etteren, selvom det var den jeg frygtede mest. Forsøgte Twin Snakes på GC i sin tid, men det ku jeg slet ikke finde ud af. PS udgaven har jeg aldrig overvejet, da jeg ikke kan fordrage PS'erens kantede grafik. Så hellere N64 smørfilter :D

Men jeg gav nu alligevel etteren et skud i PSN udgaven på PS3 og hold nu op, hvor blev jeg positivt overrasket. Det er jo et forrygende spil, også i dag. Nemt og dumt ja, men også super underholdende og slet ikke så frustrerende som jeg frygtede, at et så gammelt spil med så komplicerede efterfølgere kunne være.
Jeg kender jo det meste af handlingen, scenerne, plot twists og spillets famøse quirks i forvejen, men det gør slet ikke noget. Jeg er nået til torturscenen og kommer helt sikkert til at spille det færdigt. Jeg går nok i gang med 2'eren direkte derefter og spiller det til jeg går død. Så kan det være jeg skal vente lidt med 3'eren, som det jo nok trods alt er mere sandsynligt at jeg får gennemført.
It's time to kick ass and chew bubblegum. But I'm all outta gum!Spiller nu: Legend Of Zelda, The: B...
SumezSumezSkrevet 05/02-18 12:22, rettet 05/02-18 12:23 
MGS1 er nok stadig det bedste spil i serien. Men jeg kan absolut anbefale 2'eren, det er supergodt, og føles mere behageligt at spille end 1'erens lidt arkæiske design. Så længe du ikke forventer at spille hele spillet som Solid Snake, er der virkelig ikke noget at blive skuffet over.

3'eren har heller ikke bidt på mig de gange jeg er prøvet at komme igennem, det er bare alt for tørt sammenlignet med de tidligere spil i serien (inkl. MSX spillene). 4'eren.... er et fuldstændig trainswreck, og forstår ikke at den har nogen fans :P 2'eren har nærmest *intet* til fælles med det. Tværtimod gør 4'eren hvad det kan for at prøve at ødelægge mysteriet og de mere "abstrakte" tiltag i 2'eren.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
QQSkrevet 05/02-18 12:38 
Så længe du ikke forventer at spille hele spillet som Solid Snake, er der virkelig ikke noget at blive skuffet over.

Jeg kender godt den grundlæggende handling i alle spillene, så jeg bliver ikke skuffet over den slags overraskelser ;)

Det er sjovt, som folk er forskellige, når det handler om 2 og 3. For mange er 3'eren seriens højdepunkt og 2'eren lavpunktet. For andre, som dig, er det lige omvendt. Jeg giver det et skud i den rækkefølge de blev udgivet, for kontrollens skyld. Så finder jeg nok selv ud af, hvad jeg bedst kan lide. :) Altid noget jeg begyndte med det mest udskældte spil i serien :D
It's time to kick ass and chew bubblegum. But I'm all outta gum!Spiller nu: Legend Of Zelda, The: B...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 05/02-18 13:10 
3’erens historie er super fed. Alle de nye tiltag i gameplay gjorde det dog til en stor omgang rod IMO. 2’eren min favorit, selvom historien ikke giver så meget mening. Jeg har dog aldrig gennemført etteren :)

MGSV var det gameplay-mæssigt bedst fungerende, men historien er retarderet og spillet er alt for langt og fornærmende ensformigt. Startede stærkt, men hang mig langt ud af halsen da det var gennemført.
Faktisk endnu værre end noget Ubisoft openworld, da spillet jo er kompetent og sjovt at spille ovenikøbet :/
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 05/02-18 13:23 
Ja, jeg er heller ikke modstander af 3'eren. Det var et smart valg at gå tilbage i tiden efter den suppedas af et hjørne, 2'eren havde fået skrevet sig ind i. Spillet er bestemt heller ikke dårligt, men den mindre gennemsigtige stealth mekanik gør det efter min mening mindre underholdende at spille (sammenlignet med MGS1 og 2 hvor alle fjenderne har nemt gennemskuelige kegler der angiver deres synsfelt, og man ikke skal gemme sig i halvanden time før de afblæser en alarm), og spillet er bare helt generelt en anelse for tørt til min smag. Håber virkelig at jeg kan komme helt igennem det en dag, men det er svært for mig.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig