X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Mario Maker


108 emne(r).
1 2 3 > »

Svar
SumezSumezSkrevet 18/06-15 09:11, rettet 18/06-15 09:12 
Jeg har virkelig mine betænkeligheder omkring den slags "lav-dine-egne-spil"-spil. Little Big Planet var en fantastisk idé, og virkelig godt udført, men i praksis var det rimelig begrænset hvor interessant det var for mig at lave mine egne baner, eller for den sags skyld spille diverse ting lavet af amatører rundt om i verden.

Men simpliciteten og kreativiteten i Mario Maker er virkelig svær ikke at blive fanget af. Jeg prøver at lade være med at skrue mine forventinger i vejret, men når man ser videoer som den her, bliver det bare svært at holde tilbage med den forudbestilling:

https://www.youtube.com/watch?v=ZwO09vJAPDs

Mario Maker
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SonicSonicSkrevet 18/06-15 09:25 
Jeg tror det er meget sjovt, hvis du kan lide at designe baner. Ligeledes tror jeg det er en god kickstart til unge mennesker, der muligvis kunne tænke sig at arbejde med den slags. Lidt a'la "my first level designer".

På den anden side kommer man sikkert til at kunne spille community levels, og der kommer helt sikkert noget fedt deriblandt. Personligt er jeg ikke hypet over det her legetøj, men jeg syntes Nintendo gør noget fedt tilgængeligt, til dem der leger med tanken om at blive udvikler.
Parental Advisory: Explicit Lyrics
BeanoBeanoSkrevet 18/06-15 09:36 
Syntes også det ser dejligt ud - lækkert tilgængeligt for alle. Design via stylus vil gøre det meget intuitivt at arbejde med. Amiibo-fnidder trækker altså fra i min bog :P

Medfølger der også Nintendo-designede baner eller en lille story-del?

Nysgerrig hvordan de vil håndtere community baner og kommunikation så de gode baner bobler til toppen og ikke drukner i lort. Noget LBP havde problemer med i starten men siden håndterer rigtigt fint.
Kan man kun lave enkelte baner, eller noget mere sammenhængende (linkede baner f.eks.)?
SumezSumezSkrevet 18/06-15 09:44, rettet 18/06-15 09:45 
Amiibo-fnidder virker tilpas ligegyldigt. Er glad for at de ikke bruger det som en undskyldning til at sælge DLC, og tilsyneladende understøtter Amiibos fra andre spil. Jeg er dog komplet ligeglad, medmindre de vælger at understøtte min Mega Man Amiibo, det ville ligefrem være et trækplaster for mig :P

Jeg troede først "course world" i videoen var der hvor man laver en "overworld" til sine baner, men det er vist bare det de kalder browseren der bruges til at finde banerne. Jeg håber da VIRKELIG at de gør det muligt for mere kreative folk at lave "campaigns", ellers skyder de sig selv i foden.

Jeg kan ikke forestille mig andet end at der følger Nintendo-designede baner med, og sikkert også en masse andre baner lavet af udvalgte folk, som f.eks. dem der var med i det amerikanske Nintendo "World" Cup 2015.

Mht. "community", er det nok bare Miiverse, og en mulighed for at rangere banerne. I værste (og mest sandsynlige) tilfælde er det sikkert en 1-5 stjerne rating man kan vælge at sortere efter. :\ Det betyder naturligvis at rigtig mange gode baner kan forsvinde i mængden fordi de er for svære, eller der bare er for få der har opdaget dem, ligesom det typisk er alle gimmick-banerne der havner i toppen. Af samme årsag håber jeg Nintendo formår at lave en nem måde at plugge og "dele" sine baner via internettet, om det så end er blogs, facebook eller fora som Play:Right.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BeanoBeanoSkrevet 18/06-15 09:51 
De kan nå langt med "Picks of the Month/Week", "Featured Levels", "Most Played", etc etc. Og som LBP, evt gøre det muligt at markere baner (sætte i kø) så man hurtigt kan komme til de baner man har set på nettet.
SumezSumezSkrevet 18/06-15 10:09 
Men nu skal du jo huske at det er Nintendo vi snakker om :) De har først lige opdaget internettet.
Men man kan tilgå Miiverse via browser på nettet, hvis man kan huske sit Nintendo-password, så med lidt held er det muligt at markere baner den vej igennem. Kunne være sjovt at lave nogle udfordringer til hinanden herinde.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BeanoBeanoSkrevet 18/06-15 10:10 
Ja bestemt :)
SumezSumezSkrevet 18/06-15 10:15, rettet 18/06-15 10:16 
Puha!

Mario Maker

Scener som beskeden med prinsessen ved 1:50 i videoen tyder også på at det er muligt at tilføje lidt "plot" og personlighed i sine kreationer.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SonicSonicSkrevet 18/06-15 10:18 
Det kunne godt gå hen og blive stort. Er da lidt spændt på hvad de får lavet i bl.a. Japan :D
Parental Advisory: Explicit Lyrics
millenniummillenniumSkrevet 18/06-15 10:22 
Jeg brugte ellers mange timer på Wario Ware DYI, men kunne godt se at indlæringskurven og return-on-investment ville være et problem. Den dødede ret hurtigt.

Men min 10årige søn spørger næsten hver dag om Mario Maker ikke er kommet i butikkerne, og om vi ikke kan tage til Japan og købe det før alle andre. For knajte som ham vil Mario Maker blive huge!
The medium is the message.
JmogJmogSkrevet 18/06-15 13:38 
Beano>
Medfølger der også Nintendo-designede baner eller en lille story-del?

Der medfølger i hvert fald alle de baner de lavede på Treehuse streamen har de annonceret.

Rigtigt spændende hvor store baner man kan lave. Der er ikke blevet sagt noget om at man kan linke sine kreationer. Det kan man dog arbejde sig rundt om, hvis grænsen for størrelsen på banen er meget stor. Så kan man jo bare lave en warppipe i slutningen af banen som så går til "næste bane", der reelt blot er på den anden side af en mur eller lignende i ens kreation.

Jeg glæder mig!
SumezSumezSkrevet 18/06-15 15:46 
Som du kan se ca. 1:36 i denne video, kan man linke sine baner sammen i flere "worlds", som til sammen må forventes at udgøre noget der minder om et "spil".

https://www.youtube.com/watch?v=Tn2knROiI2M

Det der til gengæld er uklart, er om den sammensætning bliver uploadet sammen med banerne. I eksemplet uploader de tydeligvis kun den ene bane, hvilket jeg ikke synes giver særlig meget mening. Der er jo ikke meget udfordring i at klare én bane. Idéen er vel at man får X liv til rådighed, og skal prøve at klare en sekvens af baner indenfor den grænse.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
JmogJmogSkrevet 18/06-15 18:57 
Interessant. Teknisk burde der vel ikke være noget i vejen for det andet end indirekte hvis de sætter en specifik max størrelse for hvor meget et spil/bane må fylde.

...altså lige bortset fra at det efter Mario Maker bliver markant sværere at sælge et 2D Mario-spil, hvis man kan hente hele spil gratis i Maker.
SumezSumezSkrevet 18/06-15 19:02 
Det ville jeg også mene skulle være deres primære argument for ikke at inkludere den mulighed. Men samtidig går der da godt nok også meget luft af ballonen hvis man ikke kan udfordre hinanden med sine baner uden at lave dem helt absurd svære?

Enten er det det de gør - altså fjerner muligheden for at udgive den sekvens banerne gemmes i hos sig selv. Eller også er Mario Maker tiltænkt som en svanesang til det traditionelle 2D-mariospil. De fandt jo en meget fin arvtager til de spil i Mario 3D World, som lader til at være produceret næsten ligeså hurtigt og billigt som NSMB spillene, men uden at virke som den samme omgang "genbrug".
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
JmogJmogSkrevet 18/06-15 19:11 
Ikke dårlig teori.

De kunne sikkert tjene en pæn skilling på at lave DLC-pakker med nye assets til Mario Maker. Dødnem indtjening. Og hvis nogen af deres kendte navne laver baner og sælger dem i pakker, så vil de sælge alene på navnet. Pakke med ti baner af Miyamoto? Skidtet ville blive købt af 90% af alle der havde Mario Maker.
SumezSumezSkrevet 18/06-15 19:14, rettet 18/06-15 19:15 
Ja, det er 100% en del af deres strategi, det lægger de vist ikke skjul på.
Umiddelbart lader der dog til at være alt hvad man kan forestille sig med i grundpakken, så det meste DLC bliver nok assets fra andre spilserier, osv.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
JmogJmogSkrevet 18/06-15 19:29 
Egentlig sjovt. Jeg har aldrig været i tvivl om at Mario har været en stor og definerende del af min spilbarndom. Mario Maker sætter det dog virkelig i Relief. Jeg har kæbt et enkelt af Little Big Planet spillene, men kunne aldrig drømme om at betale for assets til de ting man selv laver.

Da jeg fik tanken om DLC-pakker med nye ting til at lave mere varierede baner var jeg ikke et sekund i tvivl om at jeg nok køber rub og stub.

Spændende om der kommer en Zelda Maker på et tidspunkt. Med Link To The Past-motoren. Det ville være vildt populært.
SumezSumezSkrevet 18/06-15 19:36 
Hvis Mario Maker bliver en succes, bliver de helt sikkert ved.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
JmogJmogSkrevet 20/06-15 10:58, rettet 20/06-15 10:58 
Den her er vist ikke blevet postet endnu. De demonstrerer helt fra grunden af hvordan man laver en bane og forskellene mellem at lave det i hvert spils stil. Det ser vildt intuitivt ud. Også en meget sød detalje at editorens lydeffekter, når man for eksempel placerer noget, passer med musikken.

http://youtu.be/psXWPU_qNoM
SumezSumezSkrevet 20/06-15 11:38, rettet 20/06-15 11:38 
"Mario trail" er godt nok en sindssygt genial feature til folk der vil skabe baner med det flow der typisk har været det der adskiller Mario-spillene fra de fleste andre platformers. Det er en vildt central del af spillet at hele level designet passer perfekt ind i Marios fart og bevægelsesmønster.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
WikzoWikzoSkrevet 13/07-15 23:28 
Kan det passe, at Super Mario Maker ikke er i P:R's database endnu? Plejer at bruge den til at søge efter gode handelspriser.
millenniummillenniumSkrevet 01/08-15 07:16 
Måtte forudbestille denne cool Amiibo edition til sønnens fødselsdag.

Det vil nok gå under kategorien "barndommens højdepunkt".

Mario Maker amiibo edition
The medium is the message.
3of193of19Skrevet 01/08-15 09:38 
Hvor fandt du den henne?
Ville gerne have den udgave, ellers tager jeg det bare som download.
QQSkrevet 01/08-15 17:56 
Kommer i butikkerne herhjemme 11. september

nintendo.dk
It's time to kick ass and chew bubblegum. But I'm all outta gum!Spiller nu: Legend Of Zelda, The: B...
BeanoBeanoSkrevet 04/08-15 08:58 
3of19>
Hvor fandt du den henne?
Ville gerne have den udgave, ellers tager jeg det bare som download.

Shopto.net (UK) har den til ca. kr 535,- inkl forsendelse. Ved ikke om den kan fås billigere andre steder.
Bede-xBede-xSkrevet 12/08-15 19:30 
Overview video: https://youtu.be/_9W_y8IlNro

Det er en virkelig dårlig tendens de har gang i med at låse content i bedste F2P/mobile stil, indtil man har vendt tilbage til spillet flere gange i træk. Ser dog ikke ud til ellers at følge den rædsomme Hitman/Splatoon model, hvor spillet skæres op i skiver og serveres løbende for at holde en fanget. Amiibo integration slipper vi desværre ikke for.

Bortset fra ovenstående ser det fuldstændigt fantastisk ud.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
BankyBankySkrevet 12/08-15 21:19 
3of19>
Hvor fandt du den henne?
Ville gerne have den udgave, ellers tager jeg det bare som download.

Prøv Fona

Amiibo Edition 449,95kr
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 12/08-15 21:50 
Jeg er VIRKELIG glad for at de har inkluderet et Super Mario 3 skin. Det var hvad der solgte mig spillet :P

Første gang man så noget fra det, var det kun SMB1 og 3D Mario-skins de viste :)

Der er også Super Mario World-skin hvis man er til pisse grim grafik :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
JmogJmogSkrevet 12/08-15 22:03, rettet 12/08-15 22:03 
To af gutterne fra IGN, Brian Altano og Jose Oteo, har udfordret hinanden til at gennemføre baner, de selv har lavet. Det er ret underholdende såvel som interessant at se, hvor dumt et svin man kan være.

Joses bane:
http://youtu.be/ToyoBTiwZ6c

Brians hævn:
http://youtu.be/mH2qCLNklas
Per SPer SSkrevet 11/09-15 00:54 
Spillet udkommer idag. Jeg har ikke selv reserveret en:

Super Mario Maker Limited Edition Pack: fysisk eksemplar af Super Mario Maker, flot kunstbog og en Classic Colours Mario amiibo fra Mario 30th Anniversary Collection.

- så feedback om pakken er lækker nok ønskes. :)
Spiller nu: -, Prince Of Persia: The F..., GoldenEye 007: Reloaded
3of193of19Skrevet 11/09-15 01:04 
Der er en Amiibo med. Den er nok udsolgt for længst.
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 11/09-15 06:20 
Købte min i går på gameuk
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
JmogJmogSkrevet 11/09-15 08:03 
370kr i Fona.
JmogJmogSkrevet 11/09-15 08:11 
Der er kommet en patch 1.01 til spillet. Den der "lås ting i editoren op hver dag i 9 dage" er nu ændret til at et kvarters spiltid = 1 dag.
millenniummillenniumSkrevet 11/09-15 08:48 
Per S>
Spillet udkommer idag. Jeg har ikke selv reserveret en:

Super Mario Maker Limited Edition Pack: fysisk eksemplar af Super Mario Maker, flot kunstbog og en Classic Colours Mario amiibo fra Mario 30th Anniversary Collection.

- så feedback om pakken er lækker nok ønskes. :)

Henter den i dag. Eller - det er egentlig sønnens udgave som vi forudbestilte for en måned siden. :)
The medium is the message.
JmogJmogSkrevet 11/09-15 09:09 
Jmog>
Der er kommet en patch 1.01 til spillet. Den der "lås ting i editoren op hver dag i 9 dage" er nu ændret til at et kvarters spiltid = 1 dag.

Åbenbart en misforståelse på Neogaf for flere rapporterer nu om at det ikke er tilfældet. Det er dog bekrlftet af mange at det virker at ændre på System clock. Man er vist nødt til at gøre det en dag af gangen og have bootet spillet mellem hver ændring.
JmogJmogSkrevet 11/09-15 09:13 
Ah, nu forstår jeg forvirringen. Der er stadig 9-dages unlock MEN, det bliver overruled af mængden af blokke du placerer. Ingen kender grænsen, men hvis du placerer en masse blokke så tæller det åbenbart som en dag.
RaGeRaGeSkrevet 12/09-15 15:27 
Jmog>
370kr i Fona.

39 Euro i Flensborg/Expert :) Nu ved jeg godt at de færreste bor tæt på grænsen, men stadig billigt :)
"Better to reign in Hell than serve in Heaven."
JmogJmogSkrevet 14/09-15 16:21 
Nogen der har fået spillet det endnu? Jeg regner selv med at få det købt i aften.
SumezSumezSkrevet 14/09-15 16:26 
Har hørt onde rygter om at man kun kan uploade én bane ad gangen :(
Det er virkelig en dealbreaker for mig. Synes virkelig det er fuldstændig at misse pointen. Utroligt at de kan begå sådan en brøler i et spil der ellers fremstår så velpoleret.

På den positive side kan man spille som Mega Man...
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Le RoofLe RoofSkrevet 14/09-15 16:29, rettet 14/09-15 16:34 
Jeg læste ellers at man kunne upload 10 baner ad gangen til at starte med og derefter flere afhængigt af banernes rating. Nu kan jeg selvfølgelig ikke huske hvor jeg læste det henne.

EDIT: Link til GameXplain's Super Mario Maker review hvor han snakker om uploads cap.

10 levels at first
To be this good takes AGES, to be this good takes SEGASpiller nu: Crisis Core: Final Fant..., Baldur's Gate III, Super Mario Bros. Wonder
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 14/09-15 16:33 
Giant Bomb havde da ingen problemer med at have delt tre jvf deres Quick look.

Jeg synes spillet ser helt fantastisk ud. Og jeg håber de prøver noget lignende med Kirby engang :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 14/09-15 17:09, rettet 14/09-15 17:09 
Med "Ad gangen" mener jeg et lille "spil" bestående af flere baner i rap, hvor man skal klare den ene for at komme videre til det næste. Sådan en mulighed forestiller jeg mig kunne resultere i langt mere interessante projekter fra folk i stedet for at alle submissions skal bestå af enkeltstående supersvære gimmick-missioner.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 14/09-15 17:25 
Nå ja, det kan man ikke. Det synes jeg også er dumt :(
Spiller nu: Phantasy Star IV
JmogJmogSkrevet 14/09-15 18:02, rettet 14/09-15 18:04 
Har vi egentlig noget konkret info om størrelsesgrænsen for banerne? Hvis den er stor, kunne man reelt lave nye "baner" via warp pipes. Ellers kunne man komme ud over det ved at navngive sine baner med et "#3 out of 8" som slutning af titlen. Så ved folk at det er en del af noget større.

Ved ikke om art book er med i alle versioner af spillet, men den er i Fona/370kr versionen. Plan for i aften: Spise min burger som snart serveres, se Maze Runner 2 i biffen og derefter hjem og lave Mario baner. Mit liv er fantastisk.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 14/09-15 18:25 
Du kan lave en underverden til hver bane, som kan tilgås via warp pipes. Desværre ikke mere end én.
Men er det urealistisk at Nintendo tilføjer det med en patch?
Spillet bliver med stor sikkerhed vanvittigt populært :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 14/09-15 19:00 
Jeg tror bestemt det er realistisk at det kommer med en patch, eller måske en af de mange uundgåelige DLC'er. Men synes det er lidt af et slag at det ikke er med fra starten.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 14/09-15 19:10 
Ja især når de har så mange andre ekstremt velovervejede og originale idéer med :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
millenniummillenniumSkrevet 14/09-15 19:45, rettet 14/09-15 19:46 
Jeg tror muuuuuligvis at Nintendo har prioriteret hurtig succesfølelse over langvarige user-projekter. Det er så piv nemt og overskueligt lige at lave en level, og man får derved mulighed for at fordybe sig på et smalt område, i stedet for at blive overambitiøs med flere sammenhængende levels.

Har I prøvet at se den video hvor Miyamoto fortæller om alle de små beslutninger i level-designet i Super Mario Bros' første 2-3 skærmbilleder? Det er simpelt level design i ypperste perfektion.
The medium is the message.
KamekKamekSkrevet 15/09-15 18:50, rettet 15/09-15 18:52 
Et tidligt forsøg på en bane fra min side: 3A95-0000-003D-7680

Den er lidt irriterende at rende igennem ;-)
Oh hai Mark!Spiller nu: Spider-Man 2 (2023), Super Mario RPG (2023), Super Mario Bros. Wonder
108 emne(r).
1 2 3 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig