X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

LaunchBox (spil-launcher)


Svar
jaesjaesSkrevet 12/06-15 02:18, rettet 12/06-15 14:30 
Har leget lidt med gratisversionen af LaunchBox, og synes indtil videre at det virker godt. Og da betalingsversionen snart stiger i pris, må det hellere nævnes herinde.

Kort sagt er det launcher og database i ét. Men da man kan tilføje felter og filtre i betalingsversionen, er det sikkert også udmærket samler-værktøj.

Det æder og kan bruges til stort set alt installeret på en Windows pc:
- Windows-spil
- ScummVM
- Diverse emulatorer (DosBox, konsoller osv.)
- Det har lige fået Big Box Mode til bedre brug på tv (er i beta-udgaven p.t.)
- Henter titler automatisk fra Steam, samt installerede Windows-spil i de fleste tilfælde (samt Dos-spil fra GOG), ellers tager det ikke lang tid at tilføje manuelt (data og billeder kan hentes automatisk fra TheGamesDB eller Wikipedia).

Programmet er fint i gratisudgaven men også en smule barebones. Fx er Big Box Mode kun i betalingsversionen. Men det koster så kun $10 (inkluderer fremtidige opdateringer). Stiger snart til $20.

http://www.launchbox-app.com/

EDIT: De er lidt kryptiske mht. det eksempel jeg gav i betalingsversionen, så har givet andet eksempel.

Almindeligt vindue:
LaunchBox (spil-launcher)

Big Box Mode:
LaunchBox (spil-launcher)
LaunchBox (spil-launcher)
KTCKTCSkrevet 20/06-15 11:56, rettet 20/06-15 11:57 
Jeg ville lige kigge lidt på denne launcher, men finder det lidt underligt, at man ikke kan få lov at hente den gratis version, uden at skulle give udvikleren sin email adresse...

De forskellige tutorial videoer blev også kigget igennem, og her er udvikleren meget begejstret for open source, og benytter en open source iso ripper i LaunchBox. Hvorfor laver han ikke LaunchBox som et open source projekt og i stedet kræver, at man upfront udleverer sin email til ham bare for at prøvekøre programmet?
Jeg har også lidt blandede følelser med at han gerne vil have programmet til at flytte spil og filer ind i programmets egne mapper, og generelt mangler jeg også noget information omkring muligheden for at detecte DLC i spil og lidt mere info omkring forskellige listeformer og filtreringsmuligheder.

Jeg finder det også en smule "skræmmende", at han finder det passede at skrive med fed skrift på siden, at han er "follower of Christ". Ikke at der er noget galt med at være et troende menneske, men når det beskrives på den måde, som han gør, så virker det lidt ekstremistisk, hvilket aldrig er betryggende indenfor religion.

Nå, nu kom det til at lyde som om jeg er negativ over for LaunchBox, men rent faktisk kunne jeg rigtigt godt tænke mig en god launcher, der kan forene mit Steam bibliotek med GOG, DotEmu, Uplay, Origin og mine fysiske titler, og derfor er det bare nederen, at jeg får så mange dårlige vibes fra LaunchBox websitet...

Hvad er andres (også dine) erfaringer med programmet og dets community?
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
jaesjaesSkrevet 20/06-15 15:17, rettet 20/06-15 15:20 
KTC>
men finder det lidt underligt, at man ikke kan få lov at hente den gratis version, uden at skulle give udvikleren sin email adresse...

Jeg er også lidt skeptisk når det sker, men har oplevet det andre gange og med mere kendt software, så det tror jeg i sidste ende, man ikke skal lægge for meget i.

Hvorfor laver han ikke LaunchBox som et open source projekt

Har ikke læst om hans holdninger til open source, og ved ikke om man både kan lave open source og samtidig have betalingsudgave, men hvis man kan, burde han måske.

Jeg har også lidt blandede følelser med at han gerne vil have programmet til at flytte spil og filer ind i programmets egne mapper

Det har jeg ikke oplevet - kun at man kan klikke af for vælge, at det skal gøre det, så det må være valgfrit.

og generelt mangler jeg også noget information omkring muligheden for at detecte DLC i spil og lidt mere info omkring forskellige listeformer og filtreringsmuligheder.

Den kan finde programfiler, så hvis dlc ikke er selvstændigt program, så bør du kunne tilføje hovedspillet flere gange, og så give forskellige undertitler.

Der er mange muligheder for filtrering i den gratis udgave (genre, år osv.), og i betalingsudgaven kan du lave dine egne filtre.

Listeformer er begrænset i den gratis udgave til at ændre størrelsen af covers - hvis man fx vil nøjes med ét spil per linje, skal man trække i baren i højre side, så den fylder mere. I betalingsudgaven kan man justere tekst, samt 'spacing' og 'padding', så man kan formentlig "designe" sit udseende ret præcist. Derudover kan man ændre farver m.m.

Jeg finder det også en smule "skræmmende", at han finder det passede at skrive med fed skrift på siden, at han er "follower of Christ".

Har ikke været inde på siden om ham, så ser det først nu. Jo, det virker lidt voldsomt, men den slags er ikke direkte unormalt i USA. Og der kommer ikke små kors på coverne i programmet ;)

og dets community?

Han virker ret aktiv, flink og hjælpsom på forummet, og brugerne fremstår også positive.

Et par sidebemærkninger:
Jeg så lige i en Reddit-tråd, at en bruger havde scannet sin pc efter programmet var installeret, og vedkommende fandt kun små ting, som han/hun mente sagtens kunne være fra tidligere programmer/sites. Så umiddelbart er der ingen alarmklokker mht. virus osv.

Da jeg fandt programmet virkede som det som den bedste multiplatform-launcher - tjekkede de to første sider af Googles resultater, og jeg så det anbefalet, vist to gange, på sites eller fora. Så personligt er jeg ikke bange for at bruge det.
KTCKTCSkrevet 20/06-15 15:42 
Tak for de glimrende svar.

Jeg fandt installationsfilen på et andet site, så nu er jeg ved at prøve det.

Min første hurdle er dog, at LaunchBox kræver, at man laver en custom URL til sin Steam profil og at man gør sin Steam profil public. Nå, men man kan vel altid gøre den private når spilbiblioteket er opdateret... Det er dog lidt bøvlet, når man ikke gider at dele sine spilvaner med hele verden :)

Jeg prøver at lege lidt med programmet og vender tilbage med mine tanker senere.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
KTCKTCSkrevet 20/06-15 15:49 
Hmmm, har du oplevet, at der opstår en tilstand, hvor du ikke kan minimere vinduer korrekt, mens LaunchBox kører?

Jeg oplevede det lige da programmet startede første gang, og så prøvede jeg at genstarte computeren.

Nu opstod det så igen, og det påvirker alle vinduer i Windows. Det ser ud som om den fryser i animationen og efterlader et halv-gennemsigtigt vindue, og man kan ikke aktivere noget som helst.

Sig til, hvis jeg skal prøve at lave et screenshot af det, hvis min beskrivelse ikke giver mening :)
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
jaesjaesSkrevet 20/06-15 16:27 
Nej, men jeg oplever tit, at proceslinjen i Windows 7 ikke popper op, når jeg fører musen derned som normalt, når programmet er maksimeret. Så jeg har bare valgt at lave et stort vindue.

Tjek evt. om det er betaen du har installeret.
KTCKTCSkrevet 20/06-15 16:28, rettet 20/06-15 16:35 
Ved du om det kan passe, at man ikke kan få LaunchBox til at fatte at sortere, så alle spil, der starter med "The", ikke bliver sorteret under T?
Og kan man ikke få vist sine spil under hinanden i listeform, eventuelt uden ikoner og andet sjov?

Edit: Det er version 4.9, siger "About" i "Help" menuen mig, før den tilføjer '"But God chose the foolish things of the world to shame the wise; God chose the weak things of the world to shame the strong." - 1 Corinthians 1:27 (NIV)' med komplet link til biblegateway.com :S

Nå, så skete det igen. Det ser sådan her ud når GUI går i ged:
LaunchBox (spil-launcher)
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
jaesjaesSkrevet 20/06-15 17:17, rettet 20/06-15 22:27 
Hehe, så godt bibel-referencen. Han skulle næsten være gået all-in og implementeret skiftende bibel-referencer når man importerer spil ala load screen trivia i spil :P

Ser ud til du "kun" kan ændre 'The' per spil - Edit, fanen Other, skriv et eller flere ord (skrives Path så står The Path således under P).

Mht. ikoner, så lader det ikke til det, men ud fra det jeg skrev, så er det mit indtryk, at du kan lave noget lignende ved at vælge mindste størrelse ikon og så ændre på spacing/padding i betalingsudgaven. Naturligvis ikke optimalt. Han virker dog meget åben for ændringer.

Programmet kunne godt klare en manual :)

EDIT: Prøv evt. at klikke på Theme i Options, vælg noget andet, og se om det løser dit Windows-problem.
KTCKTCSkrevet 22/06-15 14:24 
Jeg tror måske mit Windows-problem er på grund af en indstilling i min grafikkort driver, som tilfældigvis ramlede sammen med det tidspunkt, hvor jeg installerede LaunchBox. Jeg har prøvet at ændre indstillingen, og det er ikke sket siden, så tror måske det var det.

Der er et felt på spillets info, der hedder "Sort title", som man kan bruge at ændre sorteringen, men der er stadig lidt for meget lappeløsning over det...

Jeg har stadig ikke afskrevet programmet, men har omvendt heller ikke lyst til at smide penge efter noget, der ikke lever op til vigtige kerneområder.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
jaesjaesSkrevet 23/06-15 14:55 
"Der er et felt på spillets info, der hedder "Sort title", som man kan bruge at ændre sorteringen, men der er stadig lidt for meget lappeløsning over det..."

Ja, nævnte det i min edit. Om det burde fungere lettere kommer nok an på éns forventning. Fx fungerer sorteringen omvendt i Steam, og der kan man ikke ændre noget. I LaunchBox har man i det mindste en mulighed :)
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig