X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

SSD harddiske


Svar
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 08/06-15 23:45 
Jeg har fået købt mig en 3 uger gammel 240GB SSD af en kollega, for 500kr. Noget jeg egentlig gerne har ville eje i meget lang tid, men den høje pris og begrænsede plads var altid lidt af et turn off.

Med 240GB burde jeg heldigvis have nok plads til de forskellige styresystemer jeg ruller med, plus de mest brugte programmer. Resten ryger naturligvis over på almindelige 3.5" harddiske.

Jeg har ikke haft tid til at installere disken i dag. Men vil da lige høre om der er noget jeg bør ændre i BIOS for at optimere performance, eller kører det af sig selv?

Jeg har et Asus PZ77-V, og jeg går stærkt ud fra at jeg skal tilslutte den til en af 6GB Sata-portene :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
OdinOdinSkrevet 08/06-15 23:50 
Hvis du kører Windows 7 eller senere og disken supporterer TRIM, så skal du ikke foretage dig noget.
Du skal faktisk helt lade den være - inklusive aldrig nogensinde defragmentere den (den operation giver nul mening for en SDD og den har ikke godt af det).
Og ja - smid den på en 6Gb/s port, så den har så meget båndbredde at boltre sig på som muligt.

Hvilken model SSD er det du har fået fingrene i?
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 09/06-15 00:05, rettet 09/06-15 00:35 
Tak for tippet. Kører primært Linux (Ubuntu varianter), men også en lille smule Windows 8 når jeg har brug for specielle programmer.

Det er en Kingston HyperX Fury.
Spiller nu: Phantasy Star IV
OdinOdinSkrevet 09/06-15 00:35, rettet 09/06-15 00:40 
Alright. Husk at slå TRIM til i din Ubuntu-distro i så fald - og sørg for at begrænse swapping. Ellers får din SSD et kort og hektisk liv.
http://www.leaseweblabs.com/2013/07/5-crucial-optimizations-for-ssd-usage-in-ubuntu-linux/
https://wiki.archlinux.org/index.php/Solid_State_Drives#TRIM
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 09/06-15 00:39 
TAK! Det anede jeg ikke :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
OdinOdinSkrevet 09/06-15 00:41, rettet 09/06-15 00:42 
No problem.
Jeg opdaterede i øvrigt lige mit indlæg med et link mere og swapfil-info mens du skrev.
QQSkrevet 09/06-15 01:15 
Jeg satte for nylig en 500 GB Samsung 840 EVO i min 2011 Macbook Pro. Det gjorde en kæmpe forskel, men jeg har ikke pillet ved nogle indstillinger overhovedet. Er der noget TRIM, swapping eller andet man skal være opmærksom på i OSX?
It's time to kick ass and chew bubblegum. But I'm all outta gum!Spiller nu: Legend Of Zelda, The: B...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 10/06-15 13:10 
Der skal enables Trim i OSX svjv. Du kan se om det er på, hvis du ser detaljer for harddisken under "About this Mac" I øverste venstre hjørne.

Men hvad betyder det for SSD i konsollerne? PS4 understøtter forhåbentlig Trim, men jeg kunne ikke forestille mig at PS3 gør :(

Har Trim i øvrigt noget at sige for en SSHD-disk?
Spiller nu: Phantasy Star IV
OdinOdinSkrevet 10/06-15 13:29 
Men hvad betyder det for SSD i konsollerne? PS4 understøtter forhåbentlig Trim, men jeg kunne ikke forestille mig at PS3 gør :(

Der er ingen af konsollerne der har support for TRIM - heller ikke PS4 og Xbox One,
Med den marginale performanceforskel du i praksis ser mellem en helt frisk SSD og de almindelige harddiske på f.eks. PS4, kan det heller ikke rigtig betale sig. Afhængigt af hvor meget der bliver skrevet til SSD'en vil performanceforskellen formentlig være udlignet efter blot få måneders drift, og harddiske koster cirka en ottendedel, byte for byte.

Jeg ved desværre intet om hybriddiske, så der må jeg være dig svar skyldig.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 10/06-15 21:17 
Jeg fik at vide på et andet forum at hybriddiske havde en indbygget løsning, så TRIM ikke var nødvendigt.

Jeg læste også på nettet i går at der findes SSD'er hvor TRIM ikke er nødvendigt. Så det må være dem man skal gå efter til konsollerne :)

Jeg ved godt der generelt ikke er den store forskel i loadtider, men jeg synes da der har været nogle eksempler på PS4-titler hvor det har hjulpet en hel del. Også på PS3 skulle sådan noget som texture pop-ups i Rage, være helt væk.

Jeg har også oplevet små forbedringer med min SSHD i min PS3. Da vi spillede det forfærdelige Payday 2 online (gratis på PS+), loadede jeg ca 1-2 sekunder hurtigere ind i banen end andre af mine venner. Meget små forbedringer, men sjovt nok :)

Jeg synes der var snak om at vi snart skulle forvente at se SSD harddiske der fik meget større kapacitet, til billigere penge. Noget med udvikling af ny teknologi. Jeg læste ikke videre, men jeg synes allerede der er sket en del bare på de sidste år.

Jeg venter dog stadig til man kan få en 2TB SSD til en 7-800 før jeg kyler en i min PS4 :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
KillerBean2KillerBean2Skrevet 10/06-15 23:06 
Ja, nu er det efter en del år siden, der begyndte at være snak om, at ReRAM skulle overtage faklen fra FLASH, så vi kunne få SSD'er, der får de nuværende på markedet til at ligne en joke. Men der er åbenbart blevet pumpet så mange penge ind i produktionen af FLASH, at firmaerne stadigvæk ikke tør kaste sig over noget smartere.
AV Intelligent Terminal
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 10/06-15 23:10 
Hvis det virker, og lykkedes for et firma at lave dem, må det vel helt automatisk betyde en enormt stor markedsandel. Sats alt og kom i gang :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
KillerBean2KillerBean2Skrevet 11/06-15 00:34 
Hynix havde mulighed for at sætte det i produktion allerede i 2013, og der er vist også en del andre store firmaer, der har været klar til det i næsten lige så lang tid. Problemet er bare, at det er de samme firmaer, der har brugt milliarder og atter milliarder af dollars på at bygge fabrikker, der spytter FLASH ud, og de nægter at skifte til ny teknologi, før de har udnyttet investeringerne som planlagt.

Men så er der heldig sådan et firma som Crossbar. De er så småt begyndt at lave ReRAM-løsninger til embedded chips, men de har desværre ikke kapaciteten til at lave deciderede SSD'er... endnu.
AV Intelligent Terminal
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig