X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Feminisme


Svar
OdinOdinSkrevet 21/05-15 14:48, rettet 21/05-15 16:54 
En tråd hvor vi kan snakke om feminisme, kvinders portrættering i spil, film og anden popkultur eller helt generelt.

Siden tråden egentlig er oprettet som en fortsættelse af en snak om feminisme i Mad Max, linker jeg lige til oprindelsestråden her: http://www.playright.dk/forum/emne/21876-hvad-syntes-du-om-filmen-traaden#705193

dRxL>
Angela Merkel er en meget stærk og magtfuld kvinde, der synes at agere uden at slå sig selv på brystet eller demonstrere sin magt, som en stereotyp alpha han ville gøre. Men snarere arbejder hårdt, netværker en masse og sørger for at have styr på tingene. Synes du også det er sexet?

Jeg synes ikke det er sexet per se, men det er ihvertfald et meget attråværdigt personlighedstræk.

neros>
Feminisme er ikke så sort og hvidt som folk går rundt og tror, ej heller så rødstrømpet og gammeldags som det bliver beskrevet i teksten.

Jeg er meget enig. Af samme grund har jeg længe været modstander af ordet. For mig er ordet "feminisme" en af de store årsager til at så mange især lidt primitive mænd ryger op i det røde felt. Ordet "feminisme" bærer med sig en konnotation om "kvinder i første række". Det bliver i manges øjne - dog oftest blandt mænd - set som chauvenisme med kvindeligt fortegn. Det er bare overhovedet ikke hvad det handler om. Feminisme handler ikke om, at kvinder skal stilles højere end mænd, skal have ret til flere goder end mænd eller have mere magt end mænd. Det handler om, at kvinder skal behandles retfærdigt, værdigt og på lige fod med den anden halvdel af befolkningen.
Hvis vi blot havde et andet ord for sagen, tror jeg helt seriøst at langt flere mænd ville forholde sig mere nøgternt til indholdet i debatten uden øjeblikkeligt at stejle og stikke parader op.

Jeg støtter selv sagen fuldt ud, men jeg vægrer mig ved at kalde mig feminist. Dels fordi jeg ikke er så pjattet med at putte prædikater på mig selv, men også i høj grad fordi mange omgående stejler hvis jeg bruger ordet. "Neutralist" er bedre, men det sætter altså også for mange menneskers vedkommende nogle fordomme igang om spelt-forældre der placerer deres unger i kønsneutrale børnehaver.

Ordet er naturligvis ikke den eneste faktor. Enkelte meget skingre kvinder i debatten har desværre en tendens til at tiltrække sig langt mere opmærksomhed end deres holdninger er værd og det polariserer folk. Anne-Grethe Bjarup Riis-typen kræver betydeligt mere tålmodighed at komme ind til kernen af end de fleste har at gøre godt med. ...Og i det modsatte ringhjørne har vi så Manfo.
OdinOdinSkrevet 21/05-15 14:56, rettet 21/05-15 14:57 
Arh, crap. Jeg har lige opdaget, at der allerede eksisterer en tråd om feminisme her i forummet: http://www.playright.dk/forum/emne/36422-koen-feminisme-og-computerspil#694326
NaieraNaieraSkrevet 21/05-15 14:59 
Vi prøver lige at lave en ny tråd uden "-tråden", og så ser vi om ikke verden står i morgen ;)

Anne-Grethe Bjarup Riis er dum. Jeg vil undlade at skrive værre skældsord, men magen til hysterisk og led person skal man lede længe efter. Hun bør ikke på nogen måde gøres til frontkvinde for feminisme; så hellere skubbe nydelige, rare og talentfulde kvinder som Emma Watson i stedet.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
NaieraNaieraSkrevet 21/05-15 15:00, rettet 21/05-15 16:13 
Odin>
Arh, crap. Jeg har lige opdaget, at der allerede eksisterer en tråd om feminisme her i forummet: http://www.playright.dk/forum/emne/36422-koen-feminisme-og-computerspil#694326

Vi kan for min skyld godt prøve igen, uden for meget "Gamergate" over den.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
OdinOdinSkrevet 21/05-15 15:00 
Vi prøver lige at lave en ny tråd uden "-tråden", og så ser vi om ikke verden står i morgen ;)

Heheh. Good call.
nerosnerosSkrevet 21/05-15 15:01, rettet 21/05-15 15:04 
Tak Odin hehe :-)

Iøvrigt skal vi passe på med at kønsbestemme alt ting. Det er fladpandet at tro hvis en vis berømt feminist er hyret til en film skulle filmen ligge inde med en feministisk agenda. Måske er tingene lidt mere enkelt og lige til. Kunne det tænkes at man blot ville fremtone den kvindelige eksistens i et ellers så meget mandigt miljø? Set i mine øjne har det INTET med feminisme at gøre. Mad Max 4 en feministisk propaganda film er i høj grad en fordrejet og underfortolket langt ude ide!
Bashful Neophyte
nerosnerosSkrevet 21/05-15 15:49 
dRxL>
Groft sagt kan man sige at kvinder typisk er fysisk svagere, mere socialt komplekse og tager langt færre chancer.

Det er simpelthen en værre omgang fordomsfuldt pjat! Jeg kender mange kvinder som er parate til at tage langt flere chancer end mænd.

At mænd er mere fysisk stærke end kvinder har igen intet med feminisme at gøre.
Bashful Neophyte
dRxLdRxLSkrevet 21/05-15 16:14, rettet 21/05-15 21:58 
Ja du kender enkeltpersoner, men ud fra dem kan du ikke generalisere, det er den samme fejl racister laver. Du bliver nødt til at se statistisk på tingene. Og der er det tydeligt at mændene er det ekstreme køn med overrepræsentation både i bunden og toppen af samfundet, mens kvinder generelt spiller mere sikkert og gennemsnitligt set hverken stiger så højt eller falder så dybt som mændene.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
nerosnerosSkrevet 21/05-15 22:54, rettet 21/05-15 23:23 
Det du skriver har igen INTET at gøre med feminisme.

Den der med racister lader vi lige som om du ikke skrev..Sorry men vi bliver nødt til at slutte her for vores egen skyld det du skriver er så langt fra min verden og jeg magter ikke dine primitive holdninger omkring kvinder..
Bashful Neophyte
dRxLdRxLSkrevet 21/05-15 23:28, rettet 21/05-15 23:29 
Jeg tror du læser noget ind i det jeg skriver, som ikke står der.

Det er jo ikke ligefrem fordi jeg fremhæver manden som et kvinden overlegent væsen. De er bare generelt set forskellige væsener, IMO med karakteristika der komplementer hinanden.

Det skriver om er enkelt kvantificerbare størrelser. Hvis du ikke ønsker at forholde dig til signifikante tendenser fra virkeligheden er der ikke noget grundlag for en diskussion.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
JmogJmogSkrevet 21/05-15 23:36 
neros>
dRxL>
Groft sagt kan man sige at kvinder typisk er fysisk svagere, mere socialt komplekse og tager langt færre chancer.

Det er simpelthen en værre omgang fordomsfuldt pjat! Jeg kender mange kvinder som er parate til at tage langt flere chancer end mænd.

...og? Din omgangskreds er ikke repræsentativ for resten af verden, det må du da vide.

Sygeplejersker og læger. Der er overrepræsentation af kvinder blandt sygeplejerskerne og mænd blandt lægerne. Hvorfor? Begge er fag man typisk går ind i, fordi man gerne vil hjælpe folk. Læge er den længere, sværere og i sidste ende bedst betalte af de to. Er kvinderne så mere dovne end mænd rent statistisk set siden de går efter den korte af de to? Nej, mænd er mere agressive og villige til tage chancer. "Lege gud" er ikke engang helt forkert at hive ind her, for gennemsnitligt set er der ingen tvivl om, at mænd er mere villige til at tage chancer med en anden persons liv end en kvinde er. De hjælpes om den samme opgave, men lægen står med hovedansvaret, hvis noget går galt.

Politiet, brandvæsenet og militæret er andre farlige/changetagende erhverv, hvor der også er langt flere mænd end kvinder. Er det sværere for en kvinde at komme ind end en mand? Ikke spor. Der er bare langt færre, der søger.

Det hele bunder i testosteron. Mænd har markant mere af det, hvilket gør dem mere agressive/chancetagende. Derfor ser du langt flere mænd i adrenalinjobs end kvinder. Det er også derfor du ser langt flere mænd i højtbetalte stillinger end kvinder. Mænd er statistisk langt mere tilbøjelige til at slå i bordet og tage kampen med chefen end en kvinde er. Og at gå efter stillinger, hvor man bestemmer over andre (hvilket typisk giver mere løn).
dRxLdRxLSkrevet 21/05-15 23:40, rettet 21/05-15 23:41 
Kvinderne har faktisk overhalet mændene på lægestudiet indenfor de sidste par år (sidste 5-10 stykker så vidt jeg husker), fordi pigerne er bedre til det dumme udenadslære studie ;) Til gengæld er de stadig underrepræsenterede i lederstillinger i sundhedsvæsenet.

Mænd tror typisk at de selv er bedre end de i virkeligheden er, så selvfølgelig skal de være ledere, mens kvinder omvendt har tendens til at undervurdere dem selv, og derved undlader at søge stillinger de faktisk er rigeligt kvalificerede til.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
JmogJmogSkrevet 21/05-15 23:51 
Interessant. Anede ikke det havde vendt sig på lægestudiet.
dRxLdRxLSkrevet 21/05-15 23:55 
Jeg tog fejl, det er åbenbart helt siden starten af 90'erne at kvinderne har domineret på medicinstudiet.

De er åbenbart også dygtigere til det end mændene
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
JmogJmogSkrevet 22/05-15 00:24 
Der skelnes så mellem lægestudie og medicinstudie for artiklen skriver:

"Mens antallet af mandlige læger har ligget nogenlunde stabilt på omkring 11.000 i perioden 2000 – 2009, er antallet af kvindelige læger vokset fra omkring 6.000 til 9.000 i perioden."
millenniummillenniumSkrevet 22/05-15 09:01, rettet 22/05-15 10:17 
Jeg har haft det virkelig svært med visse kategorier af feminister, som med simple udsagn eller en FB status kan få blodet til at boble i mig. Omvendt er der andre som fornyer min optimisme. SIkkert med fare for at pisse feministerne af, har jeg kategoriseret dem...

Cafe Latte feministerne:
Sidder på Borgen og med videregående uddannelser, gemmer sig bag en smart terminologi og kører løs på værdibaserede diskusioner om hvordan hverdagens sexism undertrykker kvinden 24/7. De er ambitiøse og taler altid om erhverv i den højere klasse hvor repræsentationen af kvinders opinioner er for lille (men taler aldrig om forholdende i Dansk Supermarked). Cafe Latte feministerne kan godt lide at bestemme hvad som er godt og ondt på andre kvinders vejne.
Repræsenteret af: Dansk Kvindesamfund og Anita Sarkeesian.

Beton feministen:
Hader mænd og foragter alt maskulin kultur. Bruger enhver chance til at opildne en diskussion for provokationens skyld, og sidder fast i et forældet perspektiv på mænd/kvinde-roller. Brokker sig over at mænd aldrig vasker op, gør rent, passer børn eller laver mad (selvom de gør). Ligestillilng er ikke relevant. Hun mener at kvinder til enhver tid skal have langt flere rettigheder, økonomisk kompensation og offentlige fordele end mænd nogensinde har haft.
Repræsenteret af: Anne-Grethe Bjarup Riis, Lotte Heise.

Progressiv neo-feminist:
Mener at ingen personer eller institutioner må stigmatisere eller være bedrevidende omkring kvinden. Hverken industrien, mænd eller andre feminister. Hvis en kvinde, som er stolt af sin krop, vil gå i über nedringet og vise hele molevitten, eller hun vil pakke sig ind i en nonnedragt og leve i cølibat, så skal der ikke være normer omkring hende som fortæller, at det hun gør er "forkert". Kvinden skal være styret af egne idealer, ikke ydre normer. Den progressive neo-feminist brækker sig over de akademiske, bedrevidende cafe latte feminister, og synes at Miley Cyrus er super sej fordi hun er indbegrebet af sig selv og gør hvad hun vil.

Selvsagt at jeg har det bedst med sidstnævnte kategori. Især Eini Carina Grønvold, som skriver lidt for Information, synes jeg er ren optimisme i menneskeform.
The medium is the message.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig