X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Let's Play (Together)... et gammelt RPG


Svar
jaesjaesSkrevet 14/05-15 13:10, rettet 23/12-15 09:41 
Jeg har (igen) tænkt på at starte en Let's Play af et ældre RPG. I lidt fornyet format:

- 80% klassisk Let's Play - dvs. fokus på screenshots med en sætning eller to som forklaring (store spoilere markeres).
- Indimellem vil jeg uddybe gameplay, historie osv., eller komme med lidt trivia
- Hvis billeder er 1000 ord, så er video nok 100.000 - så forvent et par korte filmklip
- Jeg spiller både af lyst til spillet, historisk interesse og for at diskutere spillet, så tænkte på at gøre det ret community-agtigt - flere gange undervejs kan der stemmes om hvilke områder, der skal besøges, moralske valg der skal tages, hvilke skills der skal opgraderes osv., startende med 'character creation'
- Hvis spillet er afskyeligt, kan det ske, at jeg ikke gennemfører, men lover at lægge timer i spillet

Hvis nogle vil spille med, og derved gøre det lidt som en 'spilleklub', kunne det også være en mulighed. De er på GOG.com.

Så, vil nogen følge eller deltage i en Let's Play/spilleklub af et af nedenstående spil? Hvis bare 2-3+ følger/deltager giver det mening IMO - der skal nok være nogle lurkere også :)

Ultima VII: The Black Gate - har ry for ikke at være overgået mht. interaktiv og dynamisk verden i et open world RPG. http://www.mobygames.com/search/quick?q=Ultima+VII%3A+The+Black+Gate

Might and Magic 6 eller 7 - skulle være en anelse mere gakket og over-the-top end de fleste VRPG. http://www.mobygames.com/game/might-and-magic-vi-the-mandate-of-heaven

EDIT: Vi valgte Ultima VII.
Bede-xBede-xSkrevet 15/05-15 12:19 
Jeg vil godt være med. Vil ligesom dig ikke garantere at jeg gennemfører, da kravene om fordybelse og tålmodighed er en hel del højere end hos moderne spil, men omvendt er det titler jeg godt VIL ha' gennemført, så de skal nok få en fair chance.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
jaesjaesSkrevet 17/05-15 14:27 
Nå, Bede, hvad siger du til det? Jeg er sådan set frisk nok på at lave en slags spilleklub, selvom vi kun er to - måske kommer der flere til senere, eller folk der har spillet det spil vi evt. vælger, kommenterer måske lidt undervejs.

En Let's Play giver vel ikke længere mening, men hvis vi går i gang, tager jeg nok en del screenshots, og lidt video, i starten just in case.

Af de to spil er jeg lige frisk på dem begge. I øvrigt skal vi nok passe på med spoilers i den slags spil i en spilleklub - fx dele kommentarerne lidt op i generelle indtryk og dele med spoilers.
Bede-xBede-xSkrevet 18/05-15 10:00 
Jeg er stadig klar. De skal jo spilles/gennemføres på et tidspunkt alligevel, så hvorfor ikke nu? Er målet at få flere med, skal de valgte titler, med al respekt for deres status, nok være lidt mere imødekommende :)

Hvor skal vi starte? M&M har jo fået en nylig forsættelse, som ligesom gør det oplagt at spille forgængerne, for at være med på noderne, men omvendt kan man vel næsten ikke være historisk genre interesseret og komme uden om Ultima VII?
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
jaesjaesSkrevet 18/05-15 17:59, rettet 18/05-15 18:19 
Fint. Jeg har allerede installeret og opsat U7 samt luret lidt i manualen, så det kunne være et bud ;)

Tænkte også det passede fint med, at W3 er på trapperne - overvejer at skrive en retro-anmeldelse af spillet.

Hvis du køber U7 på GOG kan jeg sige, at spillet ser fint ud med standard-indstillinger, der skal blot som ekstra ting sættes hak i Keep aspect ratio. Det virker også med Galaxy (beta), hvis du har den.

Det er naturligvis ikke totalt skarpt, da opløsningen er den oprindelige bare opskaleret - men det er fint nok til mig på min 24" LCD monitor, og bedre end klamme filtre. DosBos har vist dog et filter der primært blot får spil til at se skarpere ud, men det var ikke blandt de 3-4 jeg prøvede. Kan være jeg leger med det mere senere.
Bede-xBede-xSkrevet 18/05-15 20:11, rettet 18/05-15 20:11 
Jeg vil lige starte med at læse manual, reference cards osv. så jeg har styr på det, man skal ha' styr på :)

Der plejer at være nogle vigtige keyboard commands og den cluebook ser også ud til at være værd at skimme i. Ligner mest beskrivelser af verden + områder..
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
jaesjaesSkrevet 18/05-15 21:26 
Et hurtigt kig i clue book skader nok ikke, men det skulle være et spil, hvor det tit er sjovest at opdage tingene selv.

Jeg venter nok med clue book til spillet måske giver dårlig info eller jeg evt. sidder fast.
la0sla0sSkrevet 19/05-15 08:32 
Gi' den gas... håber I vælger U7.
Hvad sker der?
Bede-xBede-xSkrevet 19/05-15 08:38 
Håber da det allerede er valgt, for jeg brugte det meste af min aften i går på at læse manual :)
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
jaesjaesSkrevet 19/05-15 18:54 
Jeg ser også også U7 som valgt nu :)
Bede-xBede-xSkrevet 20/05-15 19:30 
Super. Jeg starter på fredag og kører på i løbet af weekenden..
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
jaesjaesSkrevet 27/05-15 23:55 
Synes lige jeg ville besøge tråden og sige, at jeg ikke har glemt den :)

Har haft lidt travlt men begynder i morgen eller fredag, og skriver så de første indtryk senest søndag.
Bede-xBede-xSkrevet 29/05-15 08:43 
Jeg er startet og kører det sideløbende med W3. Forventer at færdiggøre Ultima inden Arkham Knight har fået de patches der skal til, for at moderne spil virker.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
Bede-xBede-xSkrevet 10/06-15 00:35 
That food smells good..
When do we eat..
I could use a little food..

Kan i så holde jeres kæft. I kan ikke få mere at spise og stop så med at snakke om det.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
Bede-xBede-xSkrevet 20/06-15 10:46 
Hvad så, Jaes, har du givet op? Eller har du haft problemer med at få det til at køre med rette hastighed? Er omtrent 20 timer inde, dog meget langsom og metodisk i min tilgangsvinkel - hvilket jeg fornemmer man er nødt til - for at sikre, at jeg får det hele med.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
jaesjaesSkrevet 20/06-15 14:48, rettet 20/06-15 15:27 
Nej - men jeg burde ikke have skrevet hvornår jeg ville skrive indtryk, da jeg stadig var i en travl periode, beklager. Faktisk har jeg slet ikke spillet noget de seneste uger, så det er ikke engang fordi det har fået lav prioritet :)

Jeg gik for alvor i gang i går aftes, men brugte det meste tid på at opsætte noget capture-software og lave Youtube-kanal, så jeg kan dele lidt filmklip. Jeg fortsætter i dag med at spille, og har tænkt mig at skrive indtryk for hver 4-5 timers spil.

Skriv endelig nogle indtryk, hvis du allerede har spillet 20 timer - det er vel næsten sjovere at det hele ikke kommer over én eller to omgange :)
jaesjaesSkrevet 27/10-15 23:05 
Jeg må undskylde for, at jeg ikke har taget projektet helt så seriøst som jeg burde - at der er gået flere måneder er dog ikke noget jeg kan tage 100% på min kappe, og desværre kan fritidsprojekter nogle gange være lidt uforudsigelige...

For at kompensere laver jeg en større update med billeder og video inden alt for længe :)
Bede-xBede-xSkrevet 27/10-15 23:19 
Det skal du overhovedet ikke tænke på. Projekter af den her slags drives af tid og lyst, hvor der kan komme alt muligt i vejen eller man kan opdage at et ældre spil er mindre tilgængeligt, end man troede og miste lysten. Jeg har selv holdt pause og er i øjeblikket gået i gang med adventure spil som Myst og snart Riven, da jeg varmer op til The Witness.

Når vi ikke tilbage til projektet, opstår der måske en mulighed i fremtiden for at tage det eller noget andet op. Ideen med at fællesspille fejler ikke noget, det skal bare passe ind på det rigtige tidspunkt.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
jaesjaesSkrevet 31/10-15 17:36, rettet 31/10-15 17:54 
Jeg synes i hvert fald selv, det er sjovt at opleve gamle (pc-*)spil, om ikke andet af spilhistoriske årsager - når man har fået opbygget en god stock hos GoG efter de mange tilbud, er det bare at fyre op for lortet og spille 15 min. for at se, om man gider det mere end dét :)

* De var mindre standardiserede end konsolspil i samme periode mht. teknik, styring og kreativitet - bestemt på både godt og ondt, men det er sjovt at dykke ned i. Jeg begyndte selv at spille (igen), da SVGA var ved at blive standard, og i den periode var det virkelig en gang hyggeligt rod af lyd- og grafikstandarder, kontrolvariationer og ulækre config.sys-kommandoer. Man følte sig fandme som en hacker, når et spil efter to timer endeligt virkede (og opfandt 5-10 nye bandeord i processen). Eller os der ikke kunne kode gjorde. Man kunne spille noget der lignede Duplo i fem farvevarianter tilsat lyd gennem en hæs telefon den ene dag, og den næste var det fuld huggert på cheesy FMV i "høj" opløsning med drum and bass i næsten-cd-kvalitet. Gotta love it. Nå, slut på sidesporet ;)
jaesjaesSkrevet 22/12-15 02:10, rettet 22/12-15 02:37 
Del 1 (efter ca. 16-17 timer. Del 2 bliver nok en del kortere - der er mere at skrive om i starten).
Jeg er gået semi-kronologisk og spoiler-frit frem og uddyber gameplay osv. når det giver mening - så kan både Bede/folk der har prøvet spillet, og folk der ikke kender noget til spillet, forhåbentlig få noget ud af det.

*****

Ok, så man skal opklare et mord og er igen The Avatar. Det passer godt til dels et open world RPG og dels til et spil, hvor man kan interagere med stort set alt. The Avatar er dig som spiller og en slags helt der kan rejse fra nutiden og virkeligheden til spillets verden, Britannia.

Den middelstore by Trinsic er første område. Et ganske charmerende sted, hvor man kan tulle rundt og begynde opklaringen af mordet, tale med indbyggerne, flirte med barpigen osv. Ja, tag den Bioware, i 1992 kunne man også "romance" i sine spil. Jeg ved dog ikke endnu om det får effekt, da det er mere subtilt end "press A for sex/marriage". Generelt virker både NPC'er og dialog ret langt fremme for et RPG fra 1992 og holder stadig godt i dag.

Det er desuden forfriskende med at spil, hvor man ikke kæmper en eneste kamp de første tre timer - eller det lader det til at man *kan*, men jeg fik ikke behov for det. Man kan også forsøge at stjæle sig til alt, men jeg valgte at være en mere hæderlig borger, på nær når jeg blev træt af at være fattig (éns party æder fanme konstant). De første 14 timer havde jeg faktisk kun været i kamp ca. fem gange, og alle kampe var hurtigt overstået. Men mit indtryk er, at der sagtens kunne have været meget mere kamp i mit eventyr - jeg havde mest været i og omkring byer, og naturen er betydelig mere farlig.

Men at man kan spille som jeg har gjort siger lidt om hvor anderledes et spil det på mange måder er, både i 1992 og nu. Faktisk har min tilgang til spillet føltes som 60% RPG og 40% adventurespil indtil videre (dog med mere udforskning og snak end puzzleløsning). Kampsystemet vidner også lidt om, at kamp ikke behøver være hovedfokus - man kan indstille det til at fungere 100% automatisk. Bliver interessant at se, om man så kan klare stærke fjender. Stilmæssigt føles spillet som et WRPG med en slat JRPG - det har både seriøsitet og fjollethed. Den farvestrålende grafik og dele af musikken har nok også lidt at sige, ligesom at graden af kompleksitet mht. selve RPG-systemet hverken er direkte vestlig eller japansk.

Let's Play (Together)... et gammelt RPG
Også i 1992 var RPG-påklædningen et emne.

To af de tre ting U7 er mest kendt for er døgnrytmen og interaktive omgivelser. Og ja man kan interagere med 95% af spillet - tage eller flytte ting, tænde/slukke stearinlys, bage brød og en del andet. Jeg ved dog ikke endnu hvor meget af det som får større betydning. Døgnrytmen kan være lidt irriterende, da man skal vente på at butikker åbner, og der er så vidt jeg kan se ikke en "rest-funktion", så man må bruge en seng eller transportabel 'bedroll' og vente ad den vej.

Den tredje er "Virtues" - efter Ultima III var Richard Garriott træt af hadebreve fra forældre, som mente, der var for meget vold i Ultima-serien. Og satanisme. Og alt mulig andet de mest udledte af ikke eksisterende skjulte meninger. Garriot kunne dog godt se, at både Ultima-spillene og andre tidlige RPG'er mest bare handlede om at hakke på monstre. Så i U4 fra 1985 indflettede han et system med 8 dyder, inspireret af hinduismen, man som spiller kunne følge. Faktisk skulle man gøre det for få noget ud af spillene - man blev fx straffet hårdt for at stjæle eller ikke give til Britannias fattige - hvorfor han i U7 nedtonede det til mere valgfrit system, hvor de 8 dyder blev til 3 værdier, som den spirituelle sammenslutning i spillet The Fellowship er tilhænger af. The Fellowship er et vigtigt element i historien, og spillets manual er skrevet som var det en form for biografi skrevet af en de tre grundlæggere. Sådan hang tingene så smukt, og ikke mindst detaljeret sammen, i starten af 90'erne, når man fandt på spil.

Andet fra 90'erne kan også mærkes. Jeg kan rigtig godt lide, at der ikke er quest-log og quest-markers - det passer glimrende med mordgåden men også til åbne RPG'er generelt. Det er IMO noget moderne spiludviklere har misforstået nødvendigheden af. Men det virker her især fordi man aldrig er helt på bar bund. Man har således en relativt klar fornemmelse af, hvad der er main- og side-quests, og personerne kommer jævnligt med diskrete tips. Dog er det bøvlet at skulle hoppe ud af spillet og skrive noter, men man kan evt. installere mod'et Exhult, der giver mulighed for at tage noter direkte i spillet.

Andet er gammeldags eller finurligt på en måde jeg bedre kunne undvære. Eksempelvis skal du købe et ur før du kan tjekke tiden når du vil, og en sekstant for at kunne se din position på kortet. Der er også ting der kommer i kategorien "hverken godt eller skidt", fordi det øger stemning og indlevelse, selvom det gør livet en anelse mere besværligt.

Største irritation indtil videre er, at mange skilte er i fåkking runer. Godt nok længe siden jeg var viking. Så man skal frem med manualen, tage noter eller huske hvor tingene er (der er intet bykort). Generelt er UI og kontrol på grænsen - det minder lidt om i dag, men mange aspekter er også ret old school. Man vænner sig dog til det meste. For at afslutte det "tekniske", så hakker spillet rigeligt, vi taler vel typisk ca. 10-20 fps afhængigt af område (dog nogenlunde stabilt). Det løser ikke problemet at allokere mere CPU til DosBox, så jeg antager, at Origin bare pressede grafikmotoren i bund (lidt googling hinter også mod dette). Det kan gå, fordi det ikke er et actionspil, men det kan godt irritere.

Let's Play (Together)... et gammelt RPG
Lidt af det hele - naturen, mit party, en by og middelalder-skrald.

De sidste par timer fik jeg smagt på min første dungeon og lidt mere af naturen. Det betød også en del mere kamp. Ikke overraskende var det halvsvært - sikkert fordi jeg ikke har brugt 'trainers' en eneste gang, og det er den måde man forbedrer karakterernes stats på. Men det var til at klare. Med et party på fire skulle ingen af fjenderne have mere end få slag - og selvom nogle af spillets old school-manérer kan være lidt trættende, giver det også medrivende episoder, som da jeg i halvmørket, efter at have brugt min sidste fakkel, måtte famle mig frem fra bål til bål og fjende til fjende.

Min foreløbige vurdering er, at spillet er godt, charmerende og småjanky. Næste gang: Bl.a. mere om kamp, spilverdenen og historien.

Kort video der giver et glimt af interaktionen og gameplayet: https://youtu.be/w4mwTA0jujc
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig