X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Jagten på de sværeste NES/SMS spil


Svar
SumezSumezSkrevet 04/05-15 10:35 
8-bit generationen, og i særdeleshed NES har et lidt sjovt ry for spil der er "Nintendo hard". Et pudsigt udtryk, der lader til først at være opstået i de seneste år i forbindelse med moderne spil hvor folk ikke er vant til at få nogen modstand overhovedet.
Til sammenligning var 8bit-spillene jo typisk meget nemmere end de arcade-spil de fleste af dem er inspireret af, da de er designet til hjemmebrug og folk skulle have mulighed for at gennemføre dem. Jeg har endda hørt folk betegne Mario-spillene som svære, så det er ikke umiddelbart et udtryk der nødvendigvis har særlig meget på sig alt efter hvem der bruger det.
Den væsentligste forskel er selvfølgelig at dengang var det rent faktisk en "achievement" at gennemføre et spil, det var ikke noget man bare gjorde uden at tænke videre over det, og af samme årsag har jeg de sidste par år genfundet glæden ved at sætte mig ned med et 8bit-spil som jeg fordyber mig i og spiller indtil det er gennemført, og hvis spillet er godt nok, går jeg efter 1CC'en. Fornemmelsen af at overvinde de spil er en sjælden glæde, som jeg har savnet i mange år hvor "retro-spillene" har ligget og samlet lidt mere støv end de burde på mine hylder.

Men jo mere man spiller, jo mere blod får man jo på tanden. Jeg havde set frem til store udfordringer fra titler som Contra og Ninja Gaiden, men selvom det har været rigtig skægt at indøve de spil og opnå 1CC på dem, har det også gået ret hurtigt med at nå dertil.
Så nu står udfordringen selvfølgelig på at finde endnu mere udfordrende spil, som dog stadig er velgjorte og spiller godt nok til at udfordringen i dem ikke blot føles som en unfair forhindring.

Jeg har pt nedenstående liste baseret på de spil der typisk har et ry for at være sværest. Har skrevet en kommentar ud fra hver af dem for at forsvare min rangering som går fra lettest øverst til sværest nederst. Det vil selvfølgelig altid være en subjektiv vurdering, så udover forslag til andre titler, er jeg også interesseret i kommentarer på de nuværende, især de spil jeg ikke har spillet ordenligt endnu.
Listen består pt. kun af NES-spil, da det er dem jeg er mest bekendt med, men jeg er meget åben overfor at udvide med Master System.


ps: Det kan være svært at sammenligne nogle spil direkte - er begrænsede continues f.eks. en udfordring, eller bør spil vurderes ud fra en gennemførsel uden continues? Umiddelbart vælger jeg at se individuelt på hvert spil og hvad der giver mening i forhold til spillets design. Jeg vælger også at vægte en "fair" udfordring højere end spil der bare bombarderer dig med tilfældigheder og angreb der ikke kan undviges, eller spil der er svære fordi de er komplet umulige at styre.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 04/05-15 10:35 
Min liste so far (holdes opdateres såfremt jeg får feedback, og tråden ikke bare ender med at samle støv ;))


Mega Man-serien: Ved ikke hvorfor MM-spillene på NES har ry for at være så svære. Som de fleste andre rigtige spil, får man en del tæv første gang man spiller dem, men de er nemme at lære, og bliver aldrig frustrerende så længe man har en god boss-rækkefølge. Nok de nemmeste spil på listen, men de skal jo ud af vejen. Mega Man 9 og 10 er til gengæld djævelsk svære, men også åndssvagt unfair.

TMNT: Jeg forstår heller ikke at det her så tit kommer op i den slags diskussioner. Sidste bane kan være ret svær, men men synes ikke det er nok til at kvalificere et helt spil som "svært", når resten af det er ren cakewalk.

Kid Icarus: Har aldrig klaret første bane. Men har så til gengæld heller aldrig været særlig fanget af spillet. Virker enormt svært, men hører det faktisk sjældent nævnt som en af kandidaterne.

Castlevania/Castlevania 3: Har tit hørt CV1 klandret for at være unfair, men synes egentlig kun der er to steder i spillet hvor det kan decideret "snyde". Den fejl folk typisk begår er at glemme at udnytte subweapons og undervurdere triple shots. Spillet er nærmest mere puzzle end action, og når først man ved hvordan man klarer en bane, er det faktisk virkelig nemt alle efterfølgende gange.
CV3 er mere af det samme, og det er faktisk først de sidste par år jeg er begyndt at høre det nævnt som et af de sværeste NES spil. Tror bare det får højere profil fordi det er så vildt godt et spil. Begge spil tog mig ca. en dags træning at blive god til, så de er overkommelige.

Contra: Dejligt udfordrende spil, der nok flænser de fleste de første par gange de spiller det, men det er til gengæld ret nemt at lære, og ligesom ved Castlevania er udførslen ikke særlig svær når først man har indlæringen. Jeg brugte kun et par dage på at opnå min 1cc.

Zelda 2: Som udgangspunkt et relativt svært spil, men også veldesignet, og der er som regel gode tricks til at håndtere enhver situation. Synes det er værst tidligt i spillet inden man får downthrust - derefter er det rimelig overkommeligt, og sidste dungeon er kun en røv første gang hvor man typisk farer vild - den er ikke slem når man kender den rigtige vej.

Super Mario Bros 2 (Jap): "The Lost Levels" er ligesom SMB1, bortset fra at det ikke er pissenemt. Udfordringen er måske lidt overvurderet, men IMO stadig sværere end både Castlevania og Contra, så det fortjener at blive nævnt.

Ninja Gaiden: Perfekt balance af indlæring og udførsel. Man skal virkelig kende banerne for at have en chance for 1cc, men der er nærmest ikke en handling der ikke kræver perfekt timing, så man skal hele tiden være på vagt. Igen mestrede jeg det overraskende hurtigt, og det var kun slutbossen der krævede rigtig intensiv træning, men det ligger helt klart højere end de fleste andre "du skal bare øve dig :D"-spil.
Ligesom Castlevania er det nemt at cheap'e sig igennem takket være uendelige credits. Ved ikke hvor meget det bør tælle for, men jeg har vurderet spillet ud fra sværhedsgraden på en 1cc.

Batman: Meget af spillet er ret overkommeligt, men fortjener en plads på listen med tanker på hvor længe vi bare bankede hovedet mod muren med det da vi spillede det til sidste SSKT. Til gengæld har James Rolfe klaret det, og han er kendt for at være pænt dårlig til spil, så måske er det igen bare et spørgsmål om lidt øvelse.

Blaster Master: Har ry for at være et af de sværeste NES spil, men jeg er aldrig kommet så langt at det er blevet svært, i stedet er det bare stort og forvirrende med alt for mange blindgyder. Tror ikke jeg har lyst til at spille det igen uden et kort ved hånden.

Ninja Gaiden 3 (US): Har kun prøvet jap-udgaven, der er pinligt nem. Der er adskillige tiltag der efter sigende skulle gøre US-udgaven til det sværeste i serien, men det der oftest kommer op er de begrænsede continues. Kunne godt tænke mig at vurdere det på første hånd.

Battletoads: Et af de spil jeg ser nævnt alleroftest. Det er et temmelig svært spil, og er sværere at indøve end de fleste andre spil, da hver bane er så vidt forskellig fra de andre at det nærmest føles som en masse forskellige spil i ét. Men en af de ting folk oftest nævner er 3. bane, Turbo Tunnel, som IMO bliver ret nem efter meget lidt øvelse, så regner ikke rigtig de udsagn for noget. Til gengæld synes jeg at bane 7, Volkmire's Inferno, er absurd svær, og der er endnu 5 baner efter den, så der er måske noget om snakken alligevel. Nogen der har gennemført spillet?

Ghosts n Goblins: Jeg har relativt "nemt" ved arcade originalen takket være en masse øvelse, og kan sagtens klare det på flere credits, men jeg kan ikke komme nogen vejne i NES-udgaven. Umiddelbart har jeg hørt om flere der har nemmere ved det på NES, så det er sikkert bare et spørgsmål om træning, men mit umiddelbare indtryk er at det er pokkers svært. Tanker?

Adventure Island 1-3: Har ikke rigtig erfaring med den her serie udover det originale Wonderboy og de to SNES spil. Men har hørt at de første 3 spil til NES (4'eren tager serien i en noget anden retning) skulle blive djævelsk svære hen imod den sidste del af spillet, og få Ghosts 'n Goblins til at ligne barnemad.

Holy Diver: Jeg har aldrig spillet det, men det er et af de spil, folk altid advarer om, da det skulle være så svært at det er utilgængeligt for de fleste.

Journey to Silius/RAF World: Pt. det sværeste spil på min liste, for mig. Første bane er røvsvær, og jeg kan ikke klare anden bane. Spillet virker rigtig godt, men virkelig brutalt, med flere sektioner hvor den bedste strategi lader til at være bare at tanke skade og trucke videre.
Har dog ikke dyrket det så meget, så måske er det som altid kun et spørgsmål om øvelse, men vil gerne høre andres tanker om spillet?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
DarkbeatDarkbeatSkrevet 04/05-15 10:56 
Transformers Convoy no Nazo hvis du vil spille noget der er bullshit svært. Faktisk er det ikke så svært som det er unfair.

The Mysterious Murasama Castle: Egentlig et Famicom Disk System spil, men er også på Virtual Console på 3DS. Jeg har ikke brugt særligt lang tid på det, men syntes det var svært det jeg havde spillet.
SumezSumezSkrevet 04/05-15 11:30 
Hvor ville du overveje at placere dem på listen?
Transformers har jeg vist allerede. Murasama har jeg længe overvejet, da jeg har savnet noget mere kød til min FDS.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
DarkbeatDarkbeatSkrevet 04/05-15 11:44, rettet 04/05-15 11:48 
Jeg er mega retarderet til platformere så jeg syntes at Mega Man er svære, men hvis de ikke er et problem for dig så ved jeg ikke lige hvor højt jeg skal sætte dem. :)
vyssenvyssenSkrevet 07/05-15 00:44 
Jeg vil da anbefale dig at tjekke Ninja Gaiden på sms. Det er det spil jeg nok har nydt mest på platformen. Ved ikke helt om det lever op til det du leder efter mht. sværhedsgrad, men et 1 cc play through kunne godt blive lidt tricky tror jeg. Derudover husker jeg Golden Axe som værende enormt svært på sms sammenlignet med Mega Drive.
nerosnerosSkrevet 07/05-15 11:00 
Man får jo helt lyst til at komme med på NES eller SMS bølgen :D
Bashful Neophyte
SumezSumezSkrevet 07/05-15 12:56 
Det skal du Neros! :D Der er så mange vilde B-spil fra den generation. Udviklerne anede ikke hvad de lavede, så der er helt vilde kvalitetsspring, men også mange sære idéer, og en sjov blanding af indflydelserne fra de kendte arkadespil til forsøg på hvad man burde gøre anderledes til hjemme-konsollerne.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 07/05-15 14:57 
Sumez, det er sådan jeg har det med C64 spil. Der er mange syrede spil fra en æra, hvor der ikke fandtes skematiske genre-konventioner som branchen blev guidet efter. Hvor udviklerne bare afprøvede deres idéer, og muligvis slap godt fra det. Muligvis ikke.
The medium is the message.
nerosnerosSkrevet 07/05-15 21:44 
Det lyder spændende jeg er helt med. Jeg skal bare lige finde tid/penge til det ;-)
Bashful Neophyte
SumezSumezSkrevet 13/05-15 16:02, rettet 13/05-15 16:03 
Holy Diver lever godt nok op til sit rygte. Det er selvfølgelig svært at sammenligne med de mange arcade-spil som har lignende super-unfair gameplay, men hvis Holy Diver havde været et arkadespil havde jeg godt nok postet mange 2'ere i det efterhånden!

Brugte en evighed på at mestre 3. bane, og så kom jeg til 4. som bare er fuldstændig ubarmhjertig. Det er i stor grad unfair du-skal-vide-præcis-hvad-der-sker situationer, hvor den eneste løsning er at udarbejde den strategi der virker bedst for en selv personligt (lidt ligesom Ghosts 'n Goblins, hvor det strategier jeg kunne aflure fra andre aldrig virkede særlig godt for mig selv), og helt generelt gå meget forsigtigt fremad i bedste Dark Souls stil.

Spillet har også en ufatteligt irriterende bug der gør at hvis man trykker hop eller skyd øjeblikkeligt efter man begynder at gå til siden, så ignorerer den knappen, hvilket især resulterer i at man falder i mange huller som man ellers ikke burde.

Derudover er det dog et meget underholdende spil, og jeg er stadig fanget...
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
MuertoMuertoSkrevet 31/05-15 18:32 
@Sumez - nu kan du også lige vinge RI af på din liste af 1CC, og oven i købet maxede du scoren!! Ret cool, desværre råbte du ikke højt nok da det skete ;)
SumezSumezSkrevet 31/05-15 18:43 
Der blev råbt temmelig højt, men tror kun der var Dyst og Johnny der så det, jeg havde selv travlt med at rende ind efter min telefon for at få et billede :P Gør det igen næste gang!
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KillerBean2KillerBean2Skrevet 31/05-15 18:51 
"RI"?
AV Intelligent Terminal
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 31/05-15 18:55 
RaIden
Spiller nu: Phantasy Star IV
MuertoMuertoSkrevet 31/05-15 19:37 
RI, Rainbow Islands, på arcade :)
Ja, det kunne være fedt. Noget af en weekend ellers, 4 uofficielle WR... :)
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig