X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Hvordan pitcher man et indie-spil?


Svar
dRxLdRxLSkrevet 28/04-15 18:13 
Nordic Game 2015 har slået dette arrangement for Indie udviklere op:
http://nordicgame.com/new-indie-developerpublisher-matchmaking-meetup/

Det gode ved det er at der også er en fordel ved at deltage i det selvom man ikke skulle ende blandt de ca. 30 udvalgte, så jeg har besluttet mig for at indsende en pitch om mit spil og deltage i NG2015.

Hvordan pitcher man et indie-spil?

Modsat min store selvsikkerhed omkring det tekniske i at lave et spil, og min egen tro på at det nok skal blive et godt spil, er jeg dog langt mere usikker omkring det at skulle overbevise forretnings-agtige typer om at skulle investere i mit projekt og jeg er også i tvivl om hvad Nordic Game konferencen indebærer og hvad jeg kan gøre for at øge mulighederne for at have success med at pitche mit spil til de rigtige investorer.

Det virker som i hvert fald et par stykker herinde har erfaring med den etablerede del af industrien og også specifikt i at deltage i Nordic Game konferencen, så alle gode råd og tips modtages med kyshånd.

For at få fordelene fra linket ovenfor, skal jeg inden torsdag have lavet et 2 siders pitch-paper for mit spil, hvis der er nogen der har positive erfaringer med hvordan et sådan bør smækkes sammen, så er jeg også meget interesseret i at læse om det.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
PapandPapandSkrevet 28/04-15 18:37 
Hvad har du tidligere lavet? Generelt når jeg læser dine posts herinde, så er det en masse teknisk, men meget lidt der ligner et spil i mine øjne. Hvis jeg skal investere i dine ideer, så skal jeg være sikker på du kan realisere dem indenfor overskuelig tid og det hele ikke bare er en masse fine ord.
Spiller nu: Mass Effect 2, Star Wars: The Old Repu..., League Of Legends
OdinOdinSkrevet 28/04-15 20:01, rettet 28/04-15 21:00 
[UPDATE] Jeg tror jeg misforstod hvad der blev bedt om hjælp til, så alt nedenstående handler om det mundtlige pitch (hvilket jeg dog går ud fra at det udmunder i, hvis du ender blandt de 30?) og ikke så sørens meget det skriftlige.

dRxL: En lille håndfuld råd:

1. Lad være med at tale om teknik og nørdede detaljer. Det kan du fortælle om, hvis du bliver spurgt bagefter, men det skal ikke være dit pitch.

2. Gør dit pitch til en historie. En historie er ikke en beskrivelse. En historie er en rejse med en start, en midte og en ende. Den har en spændingskurve og en pointe. Den skal gøre dit publikum interesseret.

3. En del af historien bør være hvordan dit spil skiller sig ud. De her mennesker har set tusinde spil, og uanset hvad du kommer med, vil det på overfladen ligne noget, de har set før. Find dit twist og brug det som et led i din historie.

4. Øv dig. Ikke kun inde i dit hoved. Øv dig på at tale. Brug din krop. Hvis du har begrænset taletid, så øv dig med et stopur. Man kan tro at man har nok så meget styr på sit pitch efter at have øvet sig halvtreds gange inde i sit hoved, men alligevel ender man med at lyde som Droopy, når man så endelig åbner munden overfor sit publikum. Jeg har set nok pitches fra dygtige, men forsagte udviklere, der slagter et nok så interessant projekt ved at stirre ned i deres sko og lyde som om de ikke selv tror på det.

5. Handouts. Giv dit publikum noget materiale i hånden som gør, at de husker dit pitch og dit spil bagefter. Forbered som minimum en one-pager og krydr det gerne med nogle screenshots eller concept art. Dette skal ikke være en kopi af dit mundtlige pitch, men bør genbruge pointerne. Lav den super kontant: Hvad er det? Hvad er hooket? Hvad er scopet for spillet? Hvem er det rettet til? Har du allerede en løs businessplan du kan vedlægge, er det så meget desto bedre. Det skal ikke være en afhandling, men tre-fire sider.

[UPDATE] Ok - jeg kan se at de allerede specificerer et format, men der står intet om at du ikke sagtens kan give dem noget ekstra hvis du kommer med.

6. Træn dig selv i at se afvisninger som uvurdérlig lærdom. For det er de. Hver gang du fejler, bliver du en lille smule skarpere og bemærker hvilke ting, der får folk til at spidse ører.

7. Det her er nok den allersværeste kamel at sluge, hvis du er som spiludviklere er flest: Slut fred med tanken om, at du nu er en sælger, og bestræb dig på at blive en god en af slagsen. Se det som et sprog du bliver nødt til at lære for at tale med de indfødte.
OdinOdinSkrevet 28/04-15 20:26, rettet 28/04-15 20:58 
I forhold til det skriftlige, så kan jeg lige hive fat i nogle af mine medsammensvorne og indhente nogle af de pitches der er blevet sendt afsted til investorer gennem tiden. Formatet er ikke helt så stramt, men det burde give dig en god idé om, hvad sådan et bør indeholde og hvordan det kan være udformet. Ville det være en hjælp?
dRxLdRxLSkrevet 28/04-15 21:11, rettet 29/04-15 04:21 
@Odin: Det ville være en stor hjælp med nogle eksempler på skrevne pitch'es.
Din punktliste med råd til den mundtlige pitch er også god, og svarer på det ene af mine to spørgsmål ("hvordan fanger jeg folk jeg møder til konferencen?").
Selv hvis jeg ikke bliver valgt blandt de 30, vil deltagelsen give mig mulighed for at komme til at pitche mit spil.

@Papand: Du har en pointe mht. at mit CV er næsten blankt hvad spil angår, men jeg håber jeg kan kompensere for dette ved at vise kvaliteten af det jeg har lavet indtil videre.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
dRxLdRxLSkrevet 30/04-15 14:17, rettet 30/04-15 14:20 
Jeg har kørt lidt rådslagning sideløbende på mail, og på baggrund denne rådgivning har jeg besluttet at Nordic Game ikke er det rigtige for mig og mit spil.

Det har dog ikke været helt spildt, da jeg har fået strammet op på og endelig defineret hvad det er jeg vil med spillet på sigt.

Tror stadig det bliver godt.

Endnu en gang mange tak for rådene Odin, synes virkelig de var gode, hvis det var den vej skulle have gået.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
OdinOdinSkrevet 30/04-15 14:28 
Endnu en gang mange tak for rådene Odin, synes virkelig de var gode, hvis det var den vej skulle have gået.

Det var så lidt. Skal jeg indstille indsamlingen af pitchmateriale? Jeg sendte en mail afsted til min posse igår, nemlig.
dRxLdRxLSkrevet 30/04-15 14:29 
Jeg vil gerne se det.
Vil gerne lave min pitch færdig, men ikke til NG15 og ikke inden i aften ;)
Endnu en gang tak.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
ChronoChronoSkrevet 03/05-15 19:02 
Hvis du har mulighed for det, så skal du da deltage i Nordicgame - du behøves jo ikke vise noget frem. Bare være der for at lære og møde folk. Det er super hyggeligt. Jeg kan ikke være med i år :-(
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
dRxLdRxLSkrevet 03/05-15 21:30 
Har aldrig været til noget lignende, så er lidt blank mht til hvad man får tiden til at gå med til den konference. Kan du sætte et par ord på hvad der typisk foregår Chrono?
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
OdinOdinSkrevet 03/05-15 22:49, rettet 03/05-15 23:05 
Hovedaktiviteterne består af talks fra udviklere og andre branchefolk om et væld af forskellige emner, diskussionspaneler, stande hvor udviklere viser deres spil frem (ofte er der en del sjove spilkoncepter med alternative, hjemmebyggede controllere) og helt almindelig networking (med bar). Man får et program over alle aktiviteterne udleveret når man møder op.
Derudover er der naturligvis awardshowet, hvor årets nordiske vindere i de forskellige spilkategorier og discipliner bliver hyldet.
Det plejer at være hyggeligt, men hvis man - som jeg - er meget introvert, kan det virkelig tappe én for energi, da der er halvandet tusind mennesker og det kan være svært at finde et stille sted. Det er en god idé at medbringe en eller flere venner eller kolleger man kan koble af med. ^_^
Jeg vil dog være at finde der - både til konferencen og awardshowet.

Du kan finde programmet her:
http://conf.nordicgame.com/wp-content/uploads/2014/09/NG15%20Program%20Schedule.pdf
Eller på deres site her (klik på "program"):
http://conf.nordicgame.com/
ChronoChronoSkrevet 04/05-15 11:37 
Jep, det Odin siger. Der er altid nogle lærerige og/eller inspirerende foredrag - det er min primære grund til at tage til konferencer og hele dagen kan sagtens fyldes ud med foredrag (og der er altid flere at vælge mellem). Men ja, det er også godt at tale med andre i branchen og måske lære nogle nye folk at kende.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
SumezSumezSkrevet 04/05-15 11:56 
Ikke at jeg selv har planer om at deltage, men er nysgerrig - handler det primært om "branchen", eller handler det faktisk om spil?
Jeg synes indie-"miljøet" efterhånden er mere præget af fokus på hvordan man tjener penge på spil, "den gode idé", og promovering af mobilspil, osv. Det er sikkert forsvarligt nok for folk der bare prøver på at skabe en omsætning og få deres forretning til at køre rundt, men det stemmer ikke særlig meget overens med det jeg som forbruger ønsker at se fra indie-udviklere, der bør være i stand til at repræsentere den ihærdighed og kreativitet man sjældent ser blandt triple-A spil i dag.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
OdinOdinSkrevet 04/05-15 13:30, rettet 04/05-15 13:45 
Ikke at jeg selv har planer om at deltage, men er nysgerrig - handler det primært om "branchen", eller handler det faktisk om spil?

Jeg kan godt lide, at du sætter det i citationstegn, for et årligt tilbagevendende mantra på konferencen er sjovt nok, at det stadig er svært at tale om en "branche" i Norden. Det er det simpelthen hverken stort eller sammenhængende nok til at være. Langt oftere vil man høre ordet "community" blive brugt til at beskrive det vi har. Vi har ikke nogen stærk branche som f.eks. Japan, US og Frankrig har det. Vi har heller ikke de supportstrukturer, statslige fokus og opbakning som f.eks. Canada har. Det forretningsmæssige klima i Norden kan bedst beskrives som "forsigtigt interesseret". Derfor vil du på Nordic game også se langt flere håbefulde indie-udviklere end etablerede spilhuse og udgivere.

Men for at svare mere konkret på dit spørgsmål, så vil jeg sige, at det er et nøje afmålt miks. De plejer at have en meget bred fordeling af talks (og paneldebatter) der handler om udvikling (design, storytelling, tech, art, psykologi/feel), inspirational talks der tvinger én til at tænke spil på helt andre måder, spiludviklere der fortæller "what we learned"-historier fra såvel totale fiaskoer som succeser, "hvor er vi på vej hen?"-pulstagning og forudsigelser, erfaringer fra interaktion med spillercommunityet, inklusion (LGBTW), spilpresse-tendenser og game criticism, analyser og ja - monetization, forretningsmodeller og business. Det handler om erfaringsudveksling indenfor alle facetter af spiludvikling. Hvis man ikke gider høre prædikener fra marketing- eller bizdev-folk om trends indenfor viral markedsføring, ækle nye psykologtricks for at hive flere penge af lommerne på ukritiske børn og husmødre på mobile platforme, Micropayments 2.0 eller Pay To Get Fucked-schemes, så holder man sig bare væk fra dem. Der foregår flere talks samtidig i forskellige konferencerum, så der er næsten altid noget, der er mere interessant.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig