X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Fable Legends bliver F2P


Svar
JmogJmogSkrevet 26/02-15 20:04 
Skuffende? Positivt?

Jeg har ikke selv spillet noget i serien, men hvis de virkelig mener det når de siger de vil emulere Riot, så kunne det være i orden. Så vidt jeg ved er det kun kosmetiske ting, der koster penge i League of Legends.

Hvis de derimod tager penge for gameplaypåvirkende ting, så kan de rende og hoppe.

Kilde
3of193of19Skrevet 26/02-15 23:15 
Det kommer jo an på hvordan det er skruet sammen. Hvis jeg kan få en AAA oplevelse ved at smide 200kr i microtransactions så er det vel ikke helt galt.

Jeg har mere problemer med ting som Angry Birds Kart racer hvor selve spillet er "gratis" men de figurer der er værd at have koster mere end et WiiU spil.

Eller spil som Farmville hvor hele "gameplayet" er at vælge om man vil vente eller om man vil betale for at få noget gjort færdigt med det samme.

Extra Credits om Fable Legends F2P
Spiller nu: Wolfenstein: The New Or..., Super Street Fighter IV..., Shining Force III
Bede-xBede-xSkrevet 02/03-15 13:11 
Jmog>
Skuffende? Positivt?

Det er selvfølgelig negativt. Ikke kun fordi det sker for en spilserie der tidligere var kendt for at have fokus på singleplayer delen, men mere fordi F2P i sig selv er negativt. Der er naturligvis tit påvirkninger af spildesignet, når man når op i en vis budgetstørrelse nu om stunder. Således ved vi jo godt, at når Alien Isolation, The Last of Us eller Tomb Raider inkluderer crafting som gameplay element, handler det i mindre grad om at tilgodese designernes ønsker og i højere grad om at opfylde et vist antal punkter på AAA design checklisten, så man kan få sit spil godkendt til produktion.

Den slags kan ikke undgå at præge helheden, især for os herinde der har spillet mængder af spil og ikke kan lade være med at bemærke, når de samme elementer gentages i hvad der burde være uafhængige produktioner. F2P tager den en tand videre. Nu handler det ikke kun om at præge helheden, men også moment-til-moment oplevelsen og det er blevet en hel lille videnskab, hvordan man strukturerer det bedst. Indtægtsoptimeringen altså, for spildesignet kommer i anden række. Bare se nogen af Free To Play Summit oplæggende til denne uges GDC..

Det er en endnu mere håndgribeligt og tydelig påvirkning end den helhedspåvirkning, man udsættes for hos AAA spillene, for i det mindste skal man besidde et modikum af spilkendskab for at identificere fællestrækkene der.
Nu er der selvfølgelig dem der vil sige, at der eksisterer vellavede F2P spil, der er værd at bruge tid på og det betvivler jeg som sådan heller ikke. Jeg mener bare ikke det alene er nok til at bevise, at det kan fungere som overordnet model, i et landskab hvor alle gør det. I hvertfald ikke uden negativ indflydelse på den type spil os herinde falder for.

I meget grove træk er målet med F2P:

1) Opmærksomhed.
2) Indtægtsoptimering

En stor del af kundegruppen vil være mere tilbøjelige til at give et spil en chance, hvis det er gratis og derfor kan det i første omgang give ekstra opmærksomhed at forfølge den prissætning. Men hvad sker der hvis alle gør det?

Indtægtsoptimeringen kunne man sige var muligt at gøre på andre måder, end at skade spildesignet, for det er der jo eksempler på. Man kan eksempelvis bare sælge kosmetiske ting, men igen kunne man jo spørge, hvad sker der, hvis alle gør det?

Vi kan eventuelt tage et kig på de markeder der i dag primært er drevet af den type spil (taget fra App Annie):

Fable Legends bliver F2P
Fable Legends bliver F2P

Det er stadig et forholdsvist ungt marked, selv om det på rekordtid synes at være gået fra en traditionel salgsmodel til en mere (mest) moderne af slagsen, og om end der er plads til velkendte megahits som fx Minecraft, er tendensen tydelig. Ved siden af det kan man jo undre sig over, hvorfor de store på mobilmarkedet ikke nøjes med at sælge kosmetik, når det er så god en model..

Personligt tror jeg - og jeg ser ikke noget i mobilstatikkerne der skulle modbevise det - at der kun er plads til et lille antal af F2P produktioner, som ikke skævvrider designet. Typisk vil der være tale om hits, der kom på de rigtige tidspunkter eller servicesuccesser, hvor en større service provider i kraft af sin dominans kan skabe det rette grundlag. Når man ser selv Valve indføre pay to win elementer, kan man dog godt blive i tvivl om det sidste..

Af ovenstående grunde ser jeg F2P som en af de største trussler mod den type spil, jeg/vi holder af. Ikke så længe der kun er en mindre mænge af dem, mere når de resterende udgivere bliver nødt til at følge efter for at konkurrere. Apples nylige forsøg på at promovere "Pay Once" produkter så jeg gerne blev et fast holdested i både Appstoren, som resten af de digitale butikker. I stedet får F2P deres egne app highlights hos Steam, PSN m.fl., noget som kun kan være med til at forstærke en i forvejen uheldig tendens :(

Jmog>
Hvis de derimod tager penge for gameplaypåvirkende ting, så kan de rende og hoppe.

Fable Legends lyder lige så slemt som alle de andre:

http://www.eurogamer.net/articles/2015-02-26...ends-is-free-to-play
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
Bede-xBede-xSkrevet 25/03-15 19:28, rettet 25/03-15 19:29 
Halo går i samme fodspor som Fable med det netop annoncerede Halo Online:

https://www.halowaypoint.com/en-us/community...-launching-in-russia

Forza bliver vel det næste? :(
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
JmogJmogSkrevet 26/03-15 21:23 
Det er ikke helt det samme. Det kommer kun i et marked, hvor de ikke køber spil. Ligesom Warface og lignende.
Bede-xBede-xSkrevet 27/03-15 05:00 
True dat. Det ville dog ikke overraske mig hvis det endte med at komme i vesten også.

Noget helt andet er at Valve faktisk påstår, at de har formået at opbygge et betydeligt Russisk marked og at salg er muligt, hvis man møder folk på deres egne vilkår. Se evt. deres oplæg fra Steam dev days sidste år.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
Bede-xBede-xSkrevet 04/08-15 10:53 
Jmog>
Skuffende? Positivt?

Det kan nogengange være svært at påvise direkte, hvor F2P går ind og ødelægger oplevelsen, selv om enhver logik naturligvis foreskriver, at det kun implementeres for at tjene flere penge og holde folk længere i spillet. Med det sagt er det nu alligevel interessant at se denne sammenligning mellem Angry Birds og det nye Angry Birds 2, der er F2P:

https://www.youtube.com/watch?v=34sK1fRV7cU
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
Bede-xBede-xSkrevet 16/09-15 22:40, rettet 16/09-15 22:51 
Eli Hodapp fra Toucharcade har fået en udvikler til skrive om de databaser der opbygges i forbindelse med udbydelsen af F2P og hvordan man målrettet går efter den specifikke bruger på baggrund af dem:

This isn’t an article about the evils of free to play manipulation to get you to spend money. This is about how we can target you, because we (and our partners) know everything about you. We know where you live, we know your income level, we know your relationships, your favorite sports teams, your political preferences. We know when you go to work, and where you work. We can target an event to start for you when we know you have a long weekend coming up. We own you.
(..)

You might not use Facebook, but your connections give you away. If you play with friends, or you have a significant other who plays, we can see the same IP address, and learn who you are playing with. When we don’t know information, we try to gather it in a game. Have you played a game with different country flags? We use those to not only appeal to your nationalistic pride, but to figure out where you are (or where you identify). Your IP address says you are in America, but you buy virtual items featuring the flag of another country, we can start to figure out if you are on vacation, or immigrated. Perhaps English is not your first language. We use all of this to send you personalized Push Notifications, and show you store specials and items we think you will want.

And if you are a whale, we take Facebook stalking to a whole new level. You spend enough money, we will friend you. Not officially, but with a fake account. Maybe it’s a hot girl who shows too much cleavage? That’s us. We learned as much before friending you, but once you let us in, we have the keys to the kingdom. We will use everything to figure out how to sell to you. I remember we had a whale in one game that loved American Football despite living in Saudi Arabia. We built several custom virtual items in both his favorite team colors and their opponents, just to sell to this one guy. You better believe he bought them. And these are just vanity items. We will flat out adjust a game to make it behave just like it did last time the person bought IAP. Was a level too hard? Well now they are all that same difficulty.
(..)

Every day we collect a ton of data. I don’t even know the size of what we collect anymore, we have entire divisions to instrument and analyze the data. These days I just send over a basic question, and the team pulls the data, and runs the query. No longer do we use off the shelf systems like Flurry. Now it is all in house. There was a game a while back that generated something like 20 gigs of player data a day. Right now another Producer is reading that number an laughing, as their game does 100 or 200 or 300 gigs a day. We keep everything we can. And we are not alone. Normally I implement 20 to 30 different 3rd party SDKs into a game. Some of these help us track events or crashes, some are ad networks, others more demographic data. All of these networks are gathering as much, if not more data on you. Worse yet, they are all networked. Let’s say your in some app that wants to know if you are Male or Female, and what age range you fall under. Well that app shares that data with it’s ad network. Guess who else uses that same ad network, we do! Now we have that data, without even asking for it.
Every time you play a free to play game, you just build this giant online database of who you are, who your friends are and what you like and don’t like. This data is sold, bought and traded between large companies I have worked for. You want to put a stop to this? Stop playing free games. Buy a game for 4.99 or 9.99. We don’t want to be making games like this, and we don’t want another meeting about retention, cohorts or churn.

http://toucharcade.com/2015/09/16/we-own-you...ee-to-play-producer/

Måske ikke noget nyt som sådan, men stadig og altid skræmmende læsning.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig