X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Den store Commodore 64-tråd


Svar
millenniummillenniumSkrevet 26/02-15 15:25 
Whaaat? Vi har ikke en C64 tråd?! Hermed udbedret....

Efter generhvervelsen af brødkassen (mit kæreste barndomsminde, kun overgået af ..... naaah) fik jeg lyst itl at tale C64. Fedeste spil? Gode tips til vedligeholdelse?

Jeg har i årtier slæbt rundt på en kasse originale C64 spil på bånd, men har nu hardwaren til at spille det igen, og efter Chassis Commodore-aften fik ... Se hele indlægget
The medium is the message.
499 emne(r).
« < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > »

Svar
millenniummillenniumSkrevet 03/03-15 09:09, rettet 03/03-15 12:29 
Det ser fedt ud med 1541 Ultimate, men - kald mig bizar old school. Lange loading screens er også en del af den autentiske C64 oplevelse. :-D

Ok ok, så normalt kedede jeg mig når et spil loadede. Som barn sad jeg nok bare forventningsfuldt og gloede på farveflimmere - tjekkede om de så ok ud. Men det gav også en naturlig pause, hvor man kunne læse Soft og Zapp64. :)

Uridium+ og Heavy Metal Paradroid har godt et par spøjse loadingscreens som kompencerer for ventetiden. Uridium+ har en loadingbar (en freaking 80'er loadingbar! - kan ikke huske jeg har set det før på C64)
The medium is the message.
Mes1983Mes1983Skrevet 03/03-15 21:35 
Nu fandt jeg også lige en lille video, der viser den billige Tapuino datasette emulator i aktion.

http://youtu.be/sGzlbRT_Ja8

Det ser nu meget smart ud. Kunne være fedt, hvis man kunne installere sådan en i en gammel tapedeck og få knapperne koblet til arduinoen.
millenniummillenniumSkrevet 03/03-15 22:32 
Er det ikke nemmere bare at koble C64 til nettet.....? :D

Link...
The medium is the message.
BeanoBeanoSkrevet 04/03-15 12:55 
Kickstarter for replacement-cases til 64C modellen, i forskellige farver:

https://www.kickstarter.com/projects/1670214687/original-commodore-64c-computer-housing-in-new-coo/description
millenniummillenniumSkrevet 04/03-15 13:06, rettet 04/03-15 13:07 
Fint fint, bright white er ganske cool, men HELT ved siden af at bruge C64 II som model. Som en af mine kollegaer sagde:
C64 II gav fattigrøvene mulighed for at købe en computer, selvom de egentlig ønskede sig en Amiga 500. Derfor ligner de to designs hinanden.

En C64 er en brødboks. Basta.
The medium is the message.
BeanoBeanoSkrevet 04/03-15 13:11, rettet 04/03-15 13:12 
Kunne være fedt med præcise erstatnings cases til brødkassen også men det var kun de originale forme til 64c som han fandt (se linket).

Brødkasse vs 64C... well.. retro-religion. Jeg havde selv brødkassen til at starte med men 128/64C var nu mere behageligt af arbejde med (skiftede selv til 128). Den beige brødkasse står dog stadig som noget specielt :)
millenniummillenniumSkrevet 04/03-15 13:44, rettet 04/03-15 15:40 
Pønser på min C64 top 10 (hvis jeg skal begrænse mig til 10 titler iblandt virkelig mange). Jeg fik samlet et hav af spil gennem tiden, men nogle stikker ud som noget helt særligt.

- Bruce Lee: Er sgu bare svær at komme udenom. Det er det første enestående spil fra den tidlige generation og er stadig sjovt. Altid den første titel der dukker op i hovedet når jeg tænker på de bedste C64 spil

- Ghost n Goblins: Jeg gennemførste det sgu, hvilket betyder at jeg har brugt unægteligt mange timer på det. Mange synes ikke der var nogen særlig grafisk forskel på C64 og arcade-versionen :-D Måske ikke helt, men det var fandme godt.

- Commando: Et grafisk kvantespring og Hubbards musik gjorde det nok mere intenst end arcadeversionen. Til sidste spillede jeg det så meget, at jeg bare kunne gennemføre det igen, og igen, og igen...

- Blue Max: Også fra den tidlige generation, som jeg bare skamspillede sønder og sammen. Hele tiden med forhåbningen om at man kunne gennemføre det eller at der ville ske noget anderledes på landjorden. (EDIT: har egentlig aldrig undersøgt om det er endless).

- HERO: Atter fra den tidlige generation. Det var dette spil som støbte min fascination ved cave games, som stadig afspejler sig i f.eks. Metroid.

- Yie ar Kung-Fu: Fik så meget fod på spillet, at jeg kunne gennemføre det i en evighed. Int. karate havde disciplinen, men Yie ar havde tempo og forskellige type fjender.

- Impossible Mission: Var et kvatespring i sprite animation og lyd. Hold kæft hvor er jeg blevet ristet af de robotter mange gange.

- Uridium: Nøøøj, hvor gik det hurtigt. Også et af de spil som fik mig til at glemme alt om de hundredevis af spil jeg ellers havde liggende.


.....hm, mangler stadig to. Paradroid er jo også enestående, men jeg forstod ikke at værdsætte det før senere. Det samme med Elite, som var alt for abstrakt for mig som barn.
The medium is the message.
nerosnerosSkrevet 04/03-15 14:39, rettet 04/03-15 14:42 
Fin liste :-)

Jeg spillede også Into The Eagles Nest og Barbarian.

Og det her:
https://www.youtube.com/watch?v=8VknARLy_Hk

Det var hyle morsomt den gang :D
Bashful Neophyte
millenniummillenniumSkrevet 04/03-15 16:07 
Olé....! :-D

Ha ha, det er fandme originalt. Der ligger virkelig nogle guldkorn i fortidens koncepter.
The medium is the message.
BeanoBeanoSkrevet 04/03-15 17:15 
Kan godt huske ham "Ole" :)

Hvad med Cock'In (a.k.a Chicken Chase) ? :D
millenniummillenniumSkrevet 04/03-15 19:55 
Chicken Chase har jeg i bunken, men har ikke fået det prøvet endnu. :)
The medium is the message.
millenniummillenniumSkrevet 04/03-15 22:54, rettet 04/03-15 22:55 
Ret illustrativ video der viser hvor meget udviklerne fik styr på C64 grafikken fra 1982 til 1993.

30 C64 games
The medium is the message.
BeanoBeanoSkrevet 05/03-15 08:54 
Mes1983>
Nu fandt jeg også lige en lille video, der viser den billige Tapuino datasette emulator i aktion.

http://youtu.be/sGzlbRT_Ja8

Det ser nu meget smart ud. Kunne være fedt, hvis man kunne installere sådan en i en gammel tapedeck og få knapperne koblet til arduinoen.

Spøjst projekt men kan ikke se fordelen ved det i praksis. Vel nemmere bare at konvertere tape filerne til PRG eller disk images og loade med SD2IEC eller 1541 Ultimate :D
millenniummillenniumSkrevet 05/03-15 09:12 
Det må også være frygteligt at browse gennem +1.000 spil med en alfabet-vælger knap. Det er også der i filmen han kører fast forward.
The medium is the message.
ElgenElgenSkrevet 05/03-15 09:51, rettet 05/03-15 10:23 
Beano>
Spøjst projekt men kan ikke se fordelen ved det i praksis. Vel nemmere bare at konvertere tape filerne til PRG eller disk images og loade med SD2IEC eller 1541 Ultimate :D

Som jeg har forstået det, er det fordi han gerne vil kunne genopleve de gamle tape-loadere (Ocean, Nova osv.).
Der er en dansk gut på FB der pt. leger med Tapuino, og der er muligvis problemer med support for ACB-Turbo spil... Men det er noget han kigger på.
Mht. at browse gennem spil, kunne det nok også gøres smartere, fx ved at implementere nogle foldere og måske søgning via binær sektion?! Burde ikke være det vilde at lave...
Interesserede kan jo lave en join request til Copenhagen Commodore Club på FB...
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
KillerBean2KillerBean2Skrevet 05/03-15 10:01 
millennium>
Ret illustrativ video der viser hvor meget udviklerne fik styr på C64 grafikken fra 1982 til 1993.

For slet ikke at tale om lyden. Den stakkels SID blev godt nok lagt i lænker i de tidlige titler :D
AV Intelligent Terminal
OdinOdinSkrevet 05/03-15 10:24, rettet 05/03-15 10:26 
Elgen>
Beano>
Spøjst projekt men kan ikke se fordelen ved det i praksis. Vel nemmere bare at konvertere tape filerne til PRG eller disk images og loade med SD2IEC eller 1541 Ultimate :D

Som jeg har forstået det, er det fordi han gerne vil kunne genopleve de gamle tape-loadere (Ocean, Nova osv.).

Det understøtter 1541 Ultimate II såmænd allerede fint. Den har support for .T64 dumps direkte ud af boksen og .TAP-filer via en adaptor.
SumezSumezSkrevet 05/03-15 10:55, rettet 05/03-15 10:55 
KillerBean2>
For slet ikke at tale om lyden. Den stakkels SID blev godt nok lagt i lænker i de tidlige titler :D

Måske er det en fjer der er blevet til fem høns over tiden, men er der ikke også noget med at den karakteristiske lyd man forbinder med de bedste SID-produktioner primært at opstået ved at "misbruge" lydchippen på måder der slet ikke var tiltænkt, og til tider decideret udnytte fejl i hardwaren?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
ElgenElgenSkrevet 05/03-15 10:59 
Odin>
Det understøtter 1541 Ultimate II såmænd allerede fint. Den har support for .T64 dumps direkte ud af boksen og .TAP-filer via en adaptor.

Det er korrekt, men den får du ikke for €20 };-P

Jeg er fx selv ved at udvikle min egen low-cost Arduino-baseret Universal Programmer (til fx EPROMs); men det er jo ikke fordi de ikke findes i forvejen; de er bare meget dyre (hvis de skal kunne det hele) og så er det jo også sjovt at lave det selv };-P
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
BeanoBeanoSkrevet 05/03-15 11:11 
Odin>
Det understøtter 1541 Ultimate II såmænd allerede fint. Den har support for .T64 dumps direkte ud af boksen og .TAP-filer via en adaptor.

Det er jeg klar over, skulle bare have formuleret mig bedre :)
millenniummillenniumSkrevet 05/03-15 11:19 
Måske er det min UX side der taler, men... Hvis man ved det tager 5 minutter at loade et spil, kan det godt være man vælger sit næste spil med overvejelse og dedikerer sig mere til det.
Hvis det er pivnemt at skifte spil på 5-10 sekunder, kan spil sessions måske også blive mere flygtige og mindre dedikerede.

Bare IMO. :)

Ikke sagt jeg ikke kunne tænke mig et hurtigt lagringsmedie på C64, men det er en anden experience at bruge det autektiske hardware.
The medium is the message.
Mes1983Mes1983Skrevet 05/03-15 17:10 
Det er nu også prisen, der i første omgang gjorde, at jeg lagde mærke til tapuino projektet.

Mht det med at bladre igennem flere hundrede spil, så er jeg nu mere tilhænger af at have nogle få udvalgte titler liggende. Det er alligevel mest de samme man spiller. Hvis man så vil prøve nye er det jo bare at ligge dem på sd kortet:-)

Kan nu også huske de multi bånd jeg fik fra min fætter, i ved dem, hvor der medfulgte en notesblok, med tidskoder, som ofte ikke virkede. Og man derfor blev nødt til at se på striberne for at finde spillet... Det var nu noget rod.

Batman var klart et af mine yndlingsspil. Og det var originalt :-)
OdinOdinSkrevet 05/03-15 17:21 
Måske er det min UX side der taler, men... Hvis man ved det tager 5 minutter at loade et spil, kan det godt være man vælger sit næste spil med overvejelse og dedikerer sig mere til det.

Hvis det er dét din UX-side fortæller dig, håber jeg ikke det er dit hovederhverv. ^_^
Min fortæller mig, at langt, langt de fleste slet og ret kommer til at tænde den maskine langt sjældnere hvis de ved at de er tvunget til at vente fem-ti minutter hver gang. Uanfægtet hvor meget man værdi man tillægger nostalgi-faktoren.
Jeg betragter mig selv som en lidt håbløs purist og kan totalt forstå appellen ved de gamle loaders. Jeg elsker dem også selv. Men ventetiden ved bånd bliver altså meget gammel meget hurtigt. Selv med to fungerende floppydrev blev al min entusiasme og gode intentioner knægtet af den skinbarlige virkelighed: Den maskine blev simpelthen næsten aldrig tændt. De hurtige SD-løsninger vendte til gengæld fuldkommen op og ned på det. Det samme skete med mine Amiga'er. Mit eget eksempel er naturligvis fuldkommen anekdotisk, men når man har spil stående til så mange andre maskiner der leverer instant gratification, stiger tærsklen temmelig meget i takt med besvær og ventetid.

"men det er en anden experience at bruge det autektiske hardware."

Autektisk? Fuck, nu bliver jeg nødt til at høre Autechre. Damn you, millennium.
millenniummillenniumSkrevet 05/03-15 17:42, rettet 06/03-15 09:12 
Ah crap, jeg laver altid røv mange stavefejl når jeg skriver på iPhone. :D

EDIT: Men tesen var også kun halvhjertet. Modsat mange arcadespil, som mister meget værdi hvis det ikke anvendes påhardware med møntindkast (Gauntlet, Rampage), så er der ikke så mange C64 spil der brugte sin loadetid aktivt til andet end lidt grafik for at slå ventetiden ihjel. En undtagelse er eks. Heavy Metal Paradroid der brugte loading skærmen som en sømløs intro fra loading til spil.

Da jeg havde Commodore 64 og Amiga var der også konsoller på markedet med instant play cartridge, men jeg betragtede ikke C64 loading som et handicap ift. dem. Handicappet kom først senere med Amiga spil som havde for meget in-game loading. Det var bare en bitch og kunne ødelægge et spil totalt. Et problem som Rainbow Arts angreb til top karakter med Turrican, som havde få sekunders loading mellem banerne.

Nogen tastefejl denne gang? :D

Måske skulle jeg overveje noget SD løsning i fremtiden...
The medium is the message.
millenniummillenniumSkrevet 10/03-15 09:31 
Bummer, fik et nyt bånd ind a døren i går, men det har loading vanskeligheder. Virker som om det er selve båndet fysisk. Når det loader starter det fint, men så ruller det mere og mere langsomt, indtil det stopper helt. Der er umiddelbart ikke noget som hindrer båndet i at spole, og jeg kan dreje rullerne frit.

Google var ikke nogen hjælp. Er P:R mon...? :-D
The medium is the message.
ElgenElgenSkrevet 10/03-15 10:07 
Hvis kassetten er skruet sammen, så prøv at åbne den og se hvad der er galt...
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
millenniummillenniumSkrevet 10/03-15 10:23 
Nope, det er klikket/limet sammen, men når den alligevel er broken, skader det vel ikke at forsigtigt forcere det åbent.
The medium is the message.
millenniummillenniumSkrevet 16/03-15 17:43 
Generel opinion: er det nødvendigt med en surge protector mellem strømforsyningen og C64? Nogle mener det et unødvendig fordi strømforsyningen allerede har det.
The medium is the message.
BeanoBeanoSkrevet 29/03-15 11:26, rettet 29/03-15 11:45 
Apropos Bruce Lee: Jeg opdagede lige at der sidste år blev udgivet en uofficiel (og gratis) 2'er til Windows og Linux men helt i samme stil som C64 & Armstrad. Og spillet er netop blevet portet til C64 hardwaren også :D
Spillet virker gennemført og jeg er vild med at de nye fjender bl.a. er Kareem Abdul-Jabbar og Chuck Norris!

Artikel med download links: http://awesome.commodore.me/bruce-lee-ii/
Windows/Linux originalen: http://www.bruneras.com/games_bruce2.php
C64 port: http://kollektivet.nu/brucelee2/

Den store Commodore 64-tråd
OdinOdinSkrevet 29/03-15 11:39 
Ha! Hvor er det fedt. Det skal bestemt prøves.
Mange tak for det.
BeanoBeanoSkrevet 29/03-15 12:43 
Der er også kommet en opdateret Commando :D

http://awesome.commodore.me/commando-arcade-se/

Den store Commodore 64-tråd
ElgenElgenSkrevet 29/03-15 14:50 
Jeps, hvor det er arcadeversionens baner man har brugt };-P
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
millenniummillenniumSkrevet 29/03-15 17:13 
Bruce Lee II er virkeligt godt. Fuldstændig som en 2'er skulle have været i 80'erne.
The medium is the message.
BeanoBeanoSkrevet 29/03-15 17:20, rettet 29/03-15 17:33 
Enig - det er ret fedt faktisk. Donerede €10 til udvikleren :)

Kan godt li det er mere udfordrende da etteren var meget nemt. Eneste der er lidt trals er loadtiderne når der indlæses nye skærme (på mit setup). Heldigvis kan der være 4-5 skærme indlæst af gangen og tager kun 2-3 sekunder ellers.

Edit: Run-through video, for de dovne: https://www.youtube.com/watch?v=usWRlozOfM4
OdinOdinSkrevet 29/03-15 19:49 
Eneste der er lidt trals er loadtiderne når der indlæses nye skærme (på mit setup)

Af ren nysgerrighed: Hvad er dit setup?
BeanoBeanoSkrevet 29/03-15 23:11, rettet 29/03-15 23:12 
En C64 med SD2IEC+FastLoad. Som jeg har forstået det, understøtter spillet loade af levels i baggrunden men kræver drev der understøtter det:

The game features background loading on 1541, 1571, 1581, CMD FD drives and CMD HD. If the game can't detect the drive type it will fall back to kernal loading between screens. It should basically work on anything that loads using the kernal, just not as smooth as with background loading supported drives.

http://kollektivet.nu/brucelee2/

Jeg har prøvet både D64 og D81 udgaverne så jeg antager SD2IEC er problemet men kan sagtens leve med den korte loadtid.
BeanoBeanoSkrevet 30/03-15 09:39, rettet 30/03-15 09:41 
Ultima IV Remastered

http://awesome.commodore.me/ultima-iv-remastered-has-been-released/

Den store Commodore 64-tråd
millenniummillenniumSkrevet 30/03-15 09:41 
Fåååk, min hjerne får snart en retro-overload-kortslutning.
The medium is the message.
BeanoBeanoSkrevet 30/03-15 09:41 
:D
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 30/03-15 09:47 
Det er godt nok vanvittigt imponerende. Jeg troede at der var tale om en PC-port før jeg fulgte dit link og så billedet i fuld størrelse :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
millenniummillenniumSkrevet 30/03-15 09:58 
Ok, så intro-sekvenserne er blevet tydeligt forbedret, men selve in-game grafikken har mest fået lidt ekstra farver og detaljer. Ikke noget der vælter skoven. Så vidt jeg kan se.
The medium is the message.
BeanoBeanoSkrevet 09/04-15 08:18 
Opdatering til Bruce Lee II:

http://awesome.commodore.me/bruce-lee-ii-v1-9/
SumezSumezSkrevet 09/04-15 08:20 
Elgen>
Jeps, hvor det er arcadeversionens baner man har brugt };-P

Hvorfor f.... ikke bare spille arcadeversionen? :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 09/04-15 08:40 
Sumez....

Fordi: Rob Hubbard.

nuff said.

:-D
The medium is the message.
BeanoBeanoSkrevet 09/04-15 09:04 
Nemli! Jeg troede Sumez var ironisk... :D
BeanoBeanoSkrevet 10/04-15 12:32 
Også ny lak til Ghosts’n Goblins:

http://awesome.commodore.me/ghostsn-goblins-arcade-coming-soon
SumezSumezSkrevet 10/04-15 13:56 
Galskaben vil ingen ende tage! :P
C64-udgaven af Ghosts 'n Goblins er muligvis den dårligste port der findes, så jeg kan egentlig godt forstå at hobby-udviklere synes det er spændende at lave en ordentlig, som den altid burde have været - men der er absolut ingen årsag til at vælge den udgave over alle de nær arkadeperfekte ports der er kommet gennem tiden, som især i et spil der i så stor grad handler om præcision og indblik i spillets indre mekanikker, aldrig vil kunne overgås af nogle ports.

Kald mig "ironisk" hvis I vil, men jeg har aldrig forstået hvorfor nostalgi skal stå i vejen for kvalitet. Man spiller vel de gamle spil fordi de er gode. Og jeg er kæmpestor fan af det originale Ghosts 'n Goblins fordi det stadig er et fantastisk godt spil. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
OdinOdinSkrevet 10/04-15 14:56 
Sid Meier har for vane at stille udviklere et spørgsmål: "Who's having the most fun here?". I det her tilfælde er det helt tydeligt, at det er udvikleren selv. Hvis det svar havde været i direkte modstrid med et projektmål der hed "en masse mennesker skal spille vores spil" og/eller "vi skal profitere på det", havde spørgsmålet afsløret, at de var på helt gal kurs. Men det er så tydeligt, at succeskriteriet for det projekt er at have det sjovt. Projekter som ovenstående handler ikke om spilleren. Hvis andre synes det er fedt at spille, er det da dejligt, men det er helt og aldeles sekundært.

Hvad angår remakes af ports, så har jeg det fuldkommen som jeg har det med remakes af film: Lav da endelig remakes af dårlige eller forfejlede udgivelser. De gode er der sjældent grund til at lave remakes af.*

* Med mindre man har et IP-portefølje man skal malke for at holde aktionærerne glade.
SumezSumezSkrevet 10/04-15 15:07 
Det kan jeg ikke sige noget til, du rammer nok hovedet meget godt på sømmet der. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 10/04-15 19:40 
Efter jeg genkøbte "min" C64 må jeg også indrømmet, at jeg bevidst undviger spil som er en arcade port - eller tilmed findes på Amiga. (Har aldrig rørt Turrican på C64).
Dengang var udfordringen at lave porte så tæt på originalen, fordi hjemme kunne man spille det gratis. I dag er den udfordring uden værdi.
De fedeste C64 spil i dag er de spil som er skabt til alene til dén maskine. Hvis de vil reboote nogle spil, så burde de reboote disse.
The medium is the message.
499 emne(r).
« < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig