X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Den store Commodore 64-tråd


Svar
millenniummillenniumSkrevet 26/02-15 15:25 
Whaaat? Vi har ikke en C64 tråd?! Hermed udbedret....

Efter generhvervelsen af brødkassen (mit kæreste barndomsminde, kun overgået af ..... naaah) fik jeg lyst itl at tale C64. Fedeste spil? Gode tips til vedligeholdelse?

Jeg har i årtier slæbt rundt på en kasse originale C64 spil på bånd, men har nu hardwaren til at spille det igen, og efter Chassis Commodore-aften fik ... Se hele indlægget
The medium is the message.
499 emne(r).
« < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > »

Svar
BeanoBeanoSkrevet 10/04-15 21:44, rettet 10/04-15 21:57 
Commando og G'n'G er hverken reboots eller remakes svjv :)
millenniummillenniumSkrevet 11/04-15 08:05 
Ikke desto mindre var GnG DENGANG en vanvittig god port. shit jeg gennemførte det, men ingen troede på det.
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 11/04-15 11:33 
Hehe, måske fordi den mangler de sidste to baner, som også er der hvor spillet er berygtet for at blive pissesvært :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
vyssenvyssenSkrevet 11/04-15 16:07 
Oh snap.
millenniummillenniumSkrevet 11/04-15 23:34 
Det vidste jeg jo ikke dengang. Selvom jeg absolut følte en bitter bismag ved den pludselige slutning. :)
The medium is the message.
BeanoBeanoSkrevet 20/04-15 08:44 
Nyt skydedemop-spil... "Aviator Arcade II"

Screens og info:
http://www.indieretronews.com/2015/04/aviator-arcade-ii-awesome-c64-preview.html

Officiel side med downloads (pt nede):
http://rgcddev.itch.io/aviator-arcade-ii

Gameplay:
https://www.youtube.com/watch?v=T9jivnHYW9U
millenniummillenniumSkrevet 20/04-15 08:53 
Det er sgu sejt at man bliver ved med at lave 64'er spil. :-D
The medium is the message.
millenniummillenniumSkrevet 27/04-15 08:53 
Efter tilstrækkelig mange nedslidte bånd, en datasætte der svigter lidt og nye D64 udgivelser som kun ligger digitalt (jvf Bruce Lee II), droppede jeg endelige den retro-autentiske konstallation og købte mig en SD2iec ... og hold da kæft hvor er den god til et almindeligt casual-gamer-behov.

Og så er det pladsbesparende, hvilket også er et plus når man deler rum med hustruen. :)
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 27/04-15 08:59 
Det lyder som en stærkt tiltrængt løsning overfor et medie der bogstaveligt talt forværres for hver enkelt gang det bruges. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 27/04-15 09:04 
Meget tiltrængt. Det eneste der ikke slides ned er Wico joystikket? Er det lavet af det dér black-box materiale?
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 27/04-15 09:10 
Nej, det er lavet af leaf switches :s
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 27/04-15 09:32 
Black box har leaf switches? ;-P

Min CM8833 blev dog diagnosticeret som død, fordi det er billedrøret der er fucked, så jeg lever med mit 14" Philips TV. Næste fristende opgrade kunne dog være B&Os 15". Det ser feder ud og har mindre dybde.
The medium is the message.
millenniummillenniumSkrevet 01/05-15 09:07 
Super Hexagon er portet til C64. :) Ligger på C64.com

Link...
The medium is the message.
BeanoBeanoSkrevet 01/05-15 17:19, rettet 01/05-15 17:21 
Imponerende platformer på vej: Sam's Journey

Den store Commodore 64-tråd

http://www.indieretronews.com/2015/05/sams-journey-jaw-dropping-8-bit.html

http://www.knights-of-bytes.com/sams-journey
jaesjaesSkrevet 01/05-15 19:36 
C64 og, i sær, ZX Spectrum, interesserer mig generelt ikke så meget pga. de begrænsede farvepaletter, men SJ skjuler det godt - ligner næsten noget til NES eller Master System :)
millenniummillenniumSkrevet 01/05-15 23:33 
Hold da kæft!!!!

Og tænk, det er samme hardware som kunne bære Jupiter Landing...

Den store Commodore 64-tråd
The medium is the message.
BeanoBeanoSkrevet 02/05-15 23:03, rettet 02/05-15 23:04 
Dejlig video jeg faldt over... C64 8-bit

http://youtu.be/verzp18Vhm4

Slutningen med Jim Butterfield er lige i skabet!
millenniummillenniumSkrevet 13/05-15 13:25 
Så fik jeg "boosted" en C4'er jeg fandt på et kræmmermarked. Det var en 84'er model, komplet i æske, inklusiv datasette også som ny i æske - lignede noget som var købt i går, uden den mindste misfarvning i plastik og et board som strålede. Muligvis fuldstændig samme generation jeg havde som barn (skrå strømforsyning med afbryder og adgang til to sikringer)

Jeg var lidt for ekstatisk og havde ingen mistanke om at der skulle være defects i den, men alligevel var der. En del ved strømindgangen var udtjent og VIC chippen måtte udskiftes hos en pro for et lille beløb.

Desuden fik alle chips køleklodser af hensyn til varmen. Det kostede lidt, men sådan er den gamle, sarte elektronik, hvorfor jeg gemmer den gamle som back-up.

Lektion til mig selv (og andre C64 samlere): Spørg sælgeren hvornår den sidst har været tændt. :)
The medium is the message.
BeanoBeanoSkrevet 20/06-15 23:21 
Ghosts'n Goblins Arcade (opdateret port) er frigivet:

http://csdb.dk/release/?id=139257
millenniummillenniumSkrevet 21/06-15 07:18 
Sejt n' fedt. Jeg må se at få langt disse opdaterede editions på SD kortet.
The medium is the message.
BeanoBeanoSkrevet 17/07-15 20:44, rettet 17/07-15 21:59 
Tiger Claw som ser meget Bruce Lee inspireret ud :D

Den store Commodore 64-tråd

Gameplay:
http://youtu.be/M1-fdbyMH0k

Info og downloads:
http://lazycow.de/tigerclaw/index.html

Man kan også købe en forbedret og udvidet version på cartridge med dette Kickstarter C64 bogprojekt:
https://www.kickstarter.com/projects/47744432/the-story-of-the-commodore-64-in-pixels
millenniummillenniumSkrevet 22/07-15 11:13 
What to do...?

Jeg har købt en factory sealed udgave af Elite. Samler kun til egen fornøjelse, ikke for videresalg. Men vil gerne tjekke indholdet (og savle lidy over det).

Skal jeg åbne den, velvidende at den taber værdi...?
The medium is the message.
WehnerWehnerSkrevet 22/07-15 11:21 
Du burde næsten lave en unboxing-video. Det ville da være lidt cool.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
BeanoBeanoSkrevet 22/07-15 11:23 
Jeg tror ikke jeg havde åbnet den :)
millenniummillenniumSkrevet 22/07-15 11:25 
Kæmpe dilemma. :D

Overvejer at skaffe en anden billig slidt kopi til alm forbrug.
The medium is the message.
KTCKTCSkrevet 22/07-15 14:19 
Og det er lige præcis den grænse, der adskiller hobby fra sygdom :)
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
millenniummillenniumSkrevet 22/07-15 14:24 
Føler mig også lidt syg pt. :)

Det er jo bare lidt plastik...
The medium is the message.
KTCKTCSkrevet 22/07-15 14:32 
Ja, det er vildt som det kan gå fra en værdiløs forhindring i at spille et spil, til at være en afgørende faktor for spillets værdi.

Du kan jo også altid sælge det til en, der sætter pris på "se-men-ikke-røre", og så købe en billig slidt kopi. På den måde gør du en anden glad og sparer lidt penge.

Alternativt kan du åbne spillet i et nostalgisk øjeblik, og drømme dig tilbage til de gode gamle dage, og forestille dig at du lige havde brugt dine lommepenge på et nyt spil :)
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
millenniummillenniumSkrevet 22/07-15 21:15 
Nu har jeg i det mindste et hak på min C64-samler liste.

Hvad er det så tilbage af must-haves...?

Wizard of Wor CIB cartridge (findes det ikke kun som cart?)

Bruce Lee bånd

Fort Apocalypse (pas på sniper attacks)

Og H.E.R.O.
The medium is the message.
OdinOdinSkrevet 23/07-15 00:40 
Og H.E.R.O.

...Som JEG til gengæld har i cartridge-version i shrinkwrapped big box (og som vistnok kostede mig i omegnen af 100kr.) Det tager en smule af misundelsen over dit Elite-køb. Men kun en smule.
millenniummillenniumSkrevet 23/07-15 06:57, rettet 23/07-15 06:59 
Nice, jeg vandt ellers en HERO clam shell bidding for ikke så længe siden, men sælgeren (som bor i Norge) ville ikke sende til Danmark. Go figure.

Jeg synes også det Q*bert cart jeg fik er ret cool. Det er original Parker Brothers cart...

Den store Commodore 64-tråd

Gad vide hvad det er værd? Første gang jeg har set sådan en fætter.
The medium is the message.
BeanoBeanoSkrevet 23/07-15 08:41, rettet 23/07-15 08:44 
Lækre sager! *suk* *savle* :D

Leder selv efter både Elite og H.E.R.O. men sjældent de dukker op i en acceptabel stand som samtidig er til at betale, plus de nye horrible forsendelsesomkostninger fra bl.a. UK via eBay.
millenniummillenniumSkrevet 23/07-15 09:59 
Samlingen som den ser ud nu...
Den store Commodore 64-tråd
The medium is the message.
OdinOdinSkrevet 23/07-15 10:57 
Nu er vi jo så sørens få der samler Commodore 64 herinde, så jeg må jo tage mig alle de chancer der byder sig for at sludre med med-afficionado'er. ^_^
So here goes: Samler du efter en specifik medieprioritering, millennium? Eller er det i det store hele rimeligt underordnet? For mig er boksformatet det vigtigste. Jo større, mere luksuriøs og fuld af sjove trinkets/feelies, des bedre. Derefter prioriterer jeg efter cart>floppy>bånd.
millenniummillenniumSkrevet 23/07-15 12:56, rettet 23/07-15 13:20 
C64 samlingen startede egentlig fornyligt, da jeg havde svært ved at engagere mig i nutidens next generation gaming, og istedet gik retro-vejen. Jeg har altid haft en håndfuld C64 bånd fra egen samling, men så købte jeg en ny brugt C64, og så tog det fart med indhentningen af spil.

For at samlingen ikke skal gå amok og jeg ender med at blive skilt, har jeg aftalt lidt samle-regler med mig selv:

1) personlig nostalgi
Der er masser af gode spil, men jeg prøvede ikke dem alle som barn, og derfor ville det være snylteri at samle på dem nu.
Eksempler: Bruce Lee, Impossible Mission, Commando

2) milepæle
C64 var jo et kreativt slaraffenland og nogle spil synes jeg var så visionære at de grundlage genrer eller slet ikke kan kategoriseres.
Eksempler: Elite, Paradroid, LCP

3) box cover art
Noget af emballagen var det rene plakatkunst, og jeg elsker et flot cover som har 200% mere personlighed end nutidens standarder.
Eksempler: Elite, Zaxxon, Suicide Express, Mercenary

Jeg har ikke store præferencer i cart/disc/tape. Ved godt at cart og disc er mere værd, men jeg har kun en datasette så kan slet ikke teste disketter.

EDIT: går dog meget op i at spillene er org CIB og ikke budget re-releases.
The medium is the message.
OdinOdinSkrevet 23/07-15 13:58, rettet 23/07-15 15:01 
Vi har nøjagtigt samme overordnede kriterier, kan jeg se.
Jeg samler heller ikke hovedløst. Jeg samler titler jeg nød i min barndom, milepæle og titler jeg rent faktisk har lyst til at spille - samt titler hvis koncept, artwork eller omstændigheder simpelthen er så interessante/bizarre, at jeg *må* have dem.
De kriterier gælder for øvrigt for alle spil - ikke kun Commodore 64.

Og jeg er også en hystade hvad angår komplethed og stand, men nogen gange må man tage hvad man kan få.

En af de facetter jeg både hader og elsker ved Commodore 64-spil er, at der var absolut nul standarder for indpakning. Jeg elsker det fordi det gør det langt mere interessant at finde forskellige udgivelser af spillene og hader det fordi det forstyrrer min ordenssans, er umuligt at sætte dem i en nogen form for orden på en reol og fordi de mange emballagetyper mangler klassificering (hvilket gør dem umulige at søge på).

Jeg tror jeg har syv-otte forskellige typer clamshells, 15-20 forskellige papæskeformater til både floppyer og bånd, flade og dybe, rektangulære og kvadratiske floppy-æsker, fire-fem forskellige typer kassette-plastæsker og så min personlige yndling: Electronic Arts 7" EP-format papomslag (som blandt andet min Wasteland og Bard's Tale-udgivelse kommer i).
millenniummillenniumSkrevet 23/07-15 14:20 
Åh ja den med forskellige cases er jeg også underholdt af. Det må have været et helvede for distributører og forhandlere, men for mig, giver det en masse sjov divergens ift nutidens strømlinede og ensartede marked.

Ofte kan man dog finde noget sammenhæng i emballagen fra udgiverne. F.eks Epyx, Accolade (Hardball, PSI-5 og Law of the West) eller Synsoft (Zaxxon, Blue max, Sentinel)
The medium is the message.
millenniummillenniumSkrevet 24/07-15 10:07 
Efter et par dage har jeg stadig afholdt mig fra at åbne Elite. Kan skaffe alt indholdet fra nettet og spille det fra SD. Må hellere respektere interessanterne og lade være med at bryde plastikken.

Måske om 20 år vil jeg sætte større pris på beslutningen. :D
The medium is the message.
BeanoBeanoSkrevet 10/08-15 09:33, rettet 10/08-15 09:33 
Bomb Jack får nu også en overhaling...

http://www.indieretronews.com/2015/08/bomb-jack-dx-c64-c64-classic-overhauled.html
millenniummillenniumSkrevet 10/08-15 10:06, rettet 10/08-15 10:10 
Wauw, det kører hurtigt. Men det skal nok snart komme en pessimist og skrive "why even bother, når der er en arcade-version indenfor rækkevidde?!" :-D

Så kommer Green Beret og Gauntlet v2.0 vel snart....?

EDIT:
I øvrigt så overvågede jeg en ebay auktion på C64 Labyrinth (tape). Synes egentlig spillet har særlige milepæle-kvaliteter, for det var tydeligt optakten til den senere LucasArts Scrumm engine, og dele af spillet var designet af Douglas Adams.

Men der var andre hajer i vandet, for spillet gik for over 600kr. O_O

Det var lidt over mit budget.
The medium is the message.
BeanoBeanoSkrevet 10/08-15 10:08 
millennium>
Wauw, det kører hurtigt. Men det skal nok snart komme en pessimist og skrive "why even bother, når der er en arcade-version indenfor rækkevidde?!" :-D

5...4..3... :D
SumezSumezSkrevet 10/08-15 10:15 
Det er ikke pessimistisk, bare realistisk og logisk. ;P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BeanoBeanoSkrevet 10/08-15 10:17 
Og man kan bruge det samme argument overfor hvorfor man overhovedet laver nye spil til retro platforme :D
SumezSumezSkrevet 10/08-15 10:18 
Hvis pågældende spil bare var ports af spil der alligevel allerede fandtes i mere velfungerende udgaver, så ja :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BeanoBeanoSkrevet 10/08-15 10:23 
Begge dele er grundlæggende ulogisk.
SumezSumezSkrevet 10/08-15 10:37 
At lave et spil til en "retro platform" er ikke mere ulogisk end at bruge det ene programmerinssprog eller færdiglavede engine over det andet. Der er masser af argumenter for at bruge den ene løsning, men hvilken man benytter er i sidste ende op til udvikleren og hvad denne synes er interessant at arbejde med.

Det samme gælder naturligvis disse "remasters" af gamle C64-titler, her er det naturligvis også noget der udspringer af udviklerens ønske om at arbejde med emnet.

Men forskellen mellem de to er ikke arbejdsmetoden, men slutproduktet, der i det ene tilfælde er lige interessant uanset fremgangsmåden (Shovel Knight ville højst sandsynligt være et fedt spil uanset om det var lavet på SNES eller PC, ligesom GunLord nok heller ikke havde været meget anderledes af at være udviklet til PS4), mens jeg i det andet tilflæde ikke forstår hvordan det kan have nogen særlig interesse for nogen andre end udvikleren.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 10/08-15 10:46 
Keep calm and don't think too much .
;-D
The medium is the message.
OdinOdinSkrevet 10/08-15 10:57 
Sumez er lige kommet tilbage fra 2 ugers ferie hos de gamle på Vulcan. Bær over med ham. ^_^
BeanoBeanoSkrevet 10/08-15 11:01, rettet 10/08-15 11:01 
@Sumez: Om det er ulogisk eller ej er naturligvis subjektivt. Det jeg forsøgte at pointere.
Det "ulogiske" (altså bare for argumentets skyld) ved at lave nye spil til retro platforme, er at spillet vil kunne nå et brede publikum på moderne mainstream platforme, og realistisk set være bedre pga. færre begrænsninger.
Det behøves absolut ikke være logisk før det er fedt i min bog :D
SumezSumezSkrevet 10/08-15 11:22, rettet 10/08-15 11:23 
Det er kun ulogisk hvis man forudsætter at man faktisk har en interesse i at nå det pågældende publikum, og producere noget der ikke holder sig indenfor disse begrænsninger.

Vi har været inde på det her før, og jeg kan godt forstå hvorfor man som udvikler vil give sig i kast med projektet, det jeg ikke forstår er naturligvis hvilken interesse nogen som helst andre kunne have i det.

Hvorvidt der er logik i det er naturligvis objektivt, og hvorvidt man synes "det er fedt" er selvfølgelig subjektivt.
Så lad os lige prøve at holde fokus et øjeblik - jeg har aldrig påstået at du ikke må synes det er fedt, jeg forstår bare ikke hvad det fede er nogen ser i det? Så i stedet for at prøve at argumentere for hvorfor det godt må være ulogisk, ville det være langt mere interessant hvis folk prøvede at forklare hvorfor det er fedt.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
499 emne(r).
« < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig