X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Wii U - 8GB


Svar
McBlueMcBlueSkrevet 25/02-15 13:34 
Hej alle!
Hvis man køber en Nintendo Wii U med kun 8GB harddisk, skal man så hurtigt slette gemt data på maskinen, hvis man har mange spil til den?
Det problem har man foreksempel, hvis man køber en Playstation 3 med 12GB harddisk, så skal man hurtigt slette gemt data fra ens spil, når man har gemt data fra max. 5 spil eller lign. Er det, det samme som Wii U med 8GB harddisk?
BeanoBeanoSkrevet 25/02-15 13:53 
De 8GB er reelt kun en begrænsning hvis du køber dine spil i eShoppen. Spil på disk installeres ikke som på PS3.
McBlueMcBlueSkrevet 25/02-15 13:57 
Okay! Betyder det, at hvis man ikke køber spil igennem eShoppen, så burde det ikke være noget problem, hvis man har mere end 5 spil til den? :-)
BeanoBeanoSkrevet 25/02-15 14:01 
Præcist - så bruges det kun til save data, patches osv. hvilket ikke fylder så meget. Vær dog opmærksom på at DLC godt kan fylde.
FancyPantsFancyPantsSkrevet 25/02-15 14:53 
Ellers understøtter Wii U også en ekstern USB harddisk, så det burde ikke være et problem med pladsen. :)
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
3of193of19Skrevet 25/02-15 14:54, rettet 25/02-15 15:09 
Der er dog mange spil med DLC og patches som f.eks. Mario Kart, Mario Bros. WiiU, Smash Bros...
Ville kun anbefale at købe en 8GB maskine hvis du kan få den til meget billige penge og så købe en extern USB 2 harddisk til, så du har noget plads.

Mange patches kan faktisk fylde mere end 100MB og der er også noget plads, der allerede er optaget af OS.
SumezSumezSkrevet 25/02-15 15:00 
Med 8GB ville man ikke engang have plads til én enkelt patch på en PS4 :P


.... ikke at det er Nintendos fejl. Tværtimod..
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
FancyPantsFancyPantsSkrevet 25/02-15 15:07 
3of19>
Ville kun anbefale at købe en 8GB maskine hvis du kan få den til meget billige penge og så købe en extern USB 2 harddisk til, så du har noget plads.

Enig!
Da jeg købte min 32gb Premium til 1800,- inkl. New Super Mario Bros U og Luigi udgaven, kostede en alm 8gb Basic stadig 2000 og opefter. :)
Har planer om at udvide med en ekstern HDD engang, men jeg er stadig ikke stødt på pladsmangel... Min eneste Eshop titel er Metroid Prime Trilogy.
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
BeanoBeanoSkrevet 25/02-15 15:37, rettet 25/02-15 15:42 
Samme her - 32GB modellen burde være merprisen værd imo.

Så er man trods alt også lidt bedre rustet hvis man senere får lyst til at købe nogle spil i eShoppen.
3of193of19Skrevet 25/02-15 15:51 
Har selv købt nogle ting på eShop, spil man ikke sælger igen, Mario Kart, Smash Bros (og desværre et enkelt jeg skulle have købt på disc da det er skod).
Desværre er harddisk ikke så smart som på One pgs Nintendo's eShop konto fis, men stadig praktisk hvis man slæber sin maskine med til træf alligevel :)
QQSkrevet 25/02-15 21:30 
Hvis Nintendo bliver seriøse med deres falske udsagn om N64 og GC titler som download, ville jeg være ked af kun at have 8 GB. Det meste vil jeg alligevel gerne have på disk, men nye 1st party titler som 3D World fylder kun 2 GB. Men du kan glemme alt om at downloade for eksempel Black Flag, hvis du kun har 8GB.
It's time to kick ass and chew bubblegum. But I'm all outta gum!Spiller nu: Legend Of Zelda, The: B...
3of193of19Skrevet 25/02-15 22:05 
Smash Bros er over 17 GB :)
BlumarinaBlumarinaSkrevet 25/02-15 23:00 
Et simpelt USB-stick kan også bruges til ekstra lagerplads. Jeg har haft 16GBer siddende i min Wii U i over halvandet år - og har ikke haft problemer, selvom Nintendo ikke anbefaler det.
McBlueMcBlueSkrevet 26/02-15 08:25 
Tak for svar alle!
En lille pointe er;
Jeg er ikke typen, som downloader mine spil ned på maskinen. Derimod vil jeg gerne beholde de originale fysiske spil til maskinen. Min samling er på under 10 spil til Nintendo Wii U. Er det derfor et problem med kun 8GB? :-)
SumezSumezSkrevet 26/02-15 09:38 
Jeg tror uanset hvad du gør bliver du ked af det med kun 8GB. Men helt ærligt tror jeg også 32GB bliver for lidt med tiden.
Men der er næsten intet at spare ved at købe en 8GB model, da det som regel er 32'eren der bliver sat på tilbud, så kan ikke se de store argumenter for at gå efter den. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
FancyPantsFancyPantsSkrevet 26/02-15 11:17 
Jeg prøvede lige at søge med Pricerunner.
Den nuværende prisforskel på 8GB og 32GB er ikke just kæmpe.

Pt. ligger den billigste (tilgængelige) 8GB i 1849,- inklusiv Super Smash Bros hos Coolshop.

Den billigste 32GB er enten 1999,- inkl. Nintendoland hos Fona, men kun tilgængelig i et par af deres fysiske butikker
- eller 2149,- inkl. Mario Kart 8 hos Coolshop.

Coolshop har dog også noget VIP halløj, så man kan spare en 50'er på begge.


-Meeen mon ikke der kommer et tilbud på et tidspunkt, hvis man synes at nuværende priser er for høje... Jeg fik som sagt min 32GB til 1800,- hos Elgiganten for et års tid siden, og jeg kan se at de lige nu tager 2499,- for samme bundle. :)
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
3of193of19Skrevet 26/02-15 11:41 
Hmm 1850kr inkl Smash Bros er nu et meget godt tilbud.
Følger der sensor bar og Gamepad cradle med? Det gjorde der med min ZombiU launch maskine, mener det er kun 32GB modellerne hvor de er med.
SumezSumezSkrevet 26/02-15 11:53 
8GB+smash bros er 1699,- hos ElGiganten :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
FancyPantsFancyPantsSkrevet 26/02-15 11:59, rettet 26/02-15 12:03 
Sensor bar og stand + cradle er ikke inkluderet når man køber en 8GB model, svjh.

De ligger omkring 150-200 i løssalg for henholdsvis sensor bar og sættet med stand + cradle, hvis de skal være originale.

Personligt kunne jeg dog godt undvære de to standere, og der findes vist uoriginale sensor bars til fornuftige penge.
Men det kommer vist helt an på hvilke spil McBlue har i forvejen, og hvilke han er interesseret i. :)

Edit: Eller man kunne købe https://www.komplett.dk/nintendo-wii-u-tilbehrspakke-hvit/764413 i stedet, hvis man alligevel har planer om at anskaffe sig en Wagglestick og nunchuck til sin 8GB model.

@Sumez
Den havde jeg helt overset da jeg kiggede derinde... Godt at nogen var mere opmærksom. :)
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 26/02-15 14:23 
Retrolasse>
Et simpelt USB-stick kan også bruges til ekstra lagerplads. Jeg har haft 16GBer siddende i min Wii U i over halvandet år - og har ikke haft problemer, selvom Nintendo ikke anbefaler det.

Jeg tror de fraråder det fordi USB-pinde kun kan skrives på et begrænset antal gange. En harddisk, omend meget mere skrøbelig, vil altså holde meget længere :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 26/02-15 14:31, rettet 26/02-15 14:32 
Der skal alligevel skrives pænt meget på en USB-pind før den går kold. Jeg er ikke sikker på om jeg nogensinde ville anbefale mekanisk hardware over solid state. Men fint hvis det er den eneste årsag. :)

Vil næsten gå ud fra at "gammeldags" memory cards har samme begrænsning??
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 26/02-15 18:26 
Pas :) Jeg ved bare at USB, eller i hvert fald SD-kort er noget bras hvad den slags angår.

Jeg har ude på job lavet en simpel infoskærm til et firma vha. en raspberry pi og en browser der starter i full-screen. Den kører godt nok næsten i døgndrift, men SD-kortet skal i snit udskiftes en gang i måneden :/ Der er tale om Kingston-kort af en rimelig kvalitet.
Ikke så smart, men heller ikke noget jeg havde drømt om ville være et problem :) Nu er planen så at kortet kun skal indeholde bootloader, mens resten af OS'et hentes over netværk. Jeg har ikke sat mig ret meget ind i det endnu, men jeg formoder at det vil begrænse skriveriet til kortet med en hel del.
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 26/02-15 18:35, rettet 26/02-15 18:36 
Hold da op, hvad bruges kortet til nuværende? Det er selvfølgelig udsat hvis man læser og skriver en masse til kortet - at gemme patches og et par save games på et USB stick er næppe noget der skader det særlig meget. En SSD kan typisk tåle at blive overskrevet 2-5000 gange (hvor "1 gang" = data nok hele harddiskens kapacitet), og jeg forestiller mig at selv billige USB-pinde og SD kort ligger i omkring samme størrelsesorden.
For en stor SSD betyder det mange mange års intens brug før de dør, så hvis USB-pinde føles mere skrøbelige kan de kun være fordi kapaciteten er lavere.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 26/02-15 21:13 
Hele styresystemet ligger på SD kortet på en Raspberry Pi.

Et SD-kort er meget dårligere flash-hukommelse end en SSD. Så der skulle gerne være betydelig forskel i levetiden :)

Grunden til at jeg smed USB-pinde i samme kategori, er at de i nogle tilfælde faktisk bare er et SD-kort loddet til en USB-adapter. Der er selvfølgelig andre typer, men om de er meget bedre ved jeg ikke :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 26/02-15 21:48 
Det er næppe, tværtimod tror jeg nærmere.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KillerBean2KillerBean2Skrevet 26/02-15 22:48, rettet 26/02-15 22:50 
Sumez>
En SSD kan typisk tåle at blive overskrevet 2-5000 gange (hvor "1 gang" = data nok hele harddiskens kapacitet), og jeg forestiller mig at selv billige USB-pinde og SD kort ligger i omkring samme størrelsesorden.
For en stor SSD betyder det mange mange års intens brug før de dør, så hvis USB-pinde føles mere skrøbelige kan de kun være fordi kapaciteten er lavere.

Rygterne i krogene siger, at de nyeste flash-celler kun kan tåle at blive skrevet til ca. 100 gange. Jo mere man skrumper dem, jo mere ussel en levetid får de. Den eneste grund til, at en moderne SSD kan holde sig i live i en rimelig periode, er fordi, den indeholder en forholdsvis kraftig controller, som arbejder med en avanceret wear leveling algoritme. USB-pinde (i den lave prisklasse) og SD-kort har ikke den luksus. Det er derfor, de er så meget billigere, og derfor, de stiller træskoene hurtigt, hvis man lader et stykke software skrive til dem med "overmenneskelig" hyppighed :)
AV Intelligent Terminal
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 26/02-15 23:46 
Sumez>
Det er næppe, tværtimod tror jeg nærmere.

Hvorfor skulle de være værre? Pladsen i et SD-kort sætter naturligvis begrænsninger i en eller anden form :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 27/02-15 00:01 
Tvivler på at USB-pinde bruger mere plads, selvom de nogle gange fylder mere med skallen. Jeg tænkte bare sådan helt generelt på at mange USB-pinde bare bliver masseproduceret som brug-og-smid-væk dimser, firma-merchandise med logo på osv. Jeg har ikke tiltro til at de prøver at gøre noget særligt ud af kvaliteten. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 27/02-15 00:10 
Det ene udelukker vel ikke det andet? :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig