X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Open world er ikke sand box


Svar
millenniummillenniumSkrevet 24/02-15 11:10, rettet 24/02-15 11:19 
Det er på tide at piske en ny debat op. :-P

Jeg har tidligere argumenteret for at open world spil ikke nødvendigvis er sand box spil (termer der var så poplære fra dengang vi spillede GTA3), men at producenterne umiddelbart ikke nødvendigvis fatter essensen i termerne og bare bruger dem lidt random.

Og hvorfor er det vigtigt? Fordi termerne udgør genren, og genrer krystaliserer vores forventning til spillets indhold. Dette er subjektivt, så kom bare an.

Hvad er "Open World"?
Open World betragter jeg som et modspil til lineære spil, men gameplay-mæssigt er forskellen ikke så stor. Missioner/quests/historie er non-lineært anlagt, så spilleren får valgmuligheden for at vælge sit næste togt inden for en afgrænset arena. I retroperspektiv, når spillet er gennemført, vil man kunne tegne en lineær streg gennem arenaen, fra start til slutpunktet men regelsættet er stramt og statisk.

Open World spil: Far Cry serien, Borderlands, GTA 4 og 5, Red Dead Redemption, L.A. Story, Gravity Rush, Assassin's Creed serien.

Hvad er "Sand box"?
Sandbox har relationer til sin metafor: Sandkassen. Hvordan legede man i sandkassen som 6årig? Man udviklede selv sine lege med de rekvisitter der stilles til rådighed. En skov, en spand, m.v. Sandet er manipulerbart og rammen omkring sandkassen udgør begrænsningerne. Sådan fungerer det perfekte sand box spil også. Regelsættet er elastisk, rekvisitterne har ikke nødvendigvis indbyggede formål, og spilleren kan eksperimentere med metoderne eller udvikle sin egen spil-udfordring.

Sand box spil: GTA 3 og Vice, Saint's Row 3, Skyrim (delvist).

Og så kan man naturligvis kombinere disse to. :)

Værsgo. Nu er det tid til at være enig, uening eller supplere.... :)
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 24/02-15 11:34, rettet 24/02-15 11:34 
Jeg er meget enig i dit udlæg, og netop på samme baggrund, synes jeg ikke der er særlig meget sandbox over hverken GTA, Saint's Row eller Skyrim.

Til gengæld synes jeg bestemt heller ikke "Sandbox" nødvendigvis betyder open world.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KillerBean2KillerBean2Skrevet 24/02-15 12:19 
Jeg tænker...

Open Word: Fallout 3

Sandbox: Just Cause 2

Har lagt over 100 timers spilletid i begge titler, men har fået stik modsatte oplevelser ud af dem.

Fallout 3 tillader at man udforsker og, mere eller mindre, vælger rækkefølgen på oplevelserne, men man oplever ikke megen tidsspilde som sådan, og alting fortæller en historie. Jeg kunne sagtens finde på at lægge yderligere 100 timer i Fallout 3.

Just Cause 2 kan jeg stort set intet huske fra. Jeg fatter ikke, hvad jeg har brugt over 100 timer på.
AV Intelligent Terminal
millenniummillenniumSkrevet 24/02-15 12:20 
Jeg synes jeg mærker sand kassen når jeg udvikler mine egne små udfordringer i spillene, tester spillets grænser eller selv bestemmer metoden til at løse opgaver. Nogle gange kan man spotte det i små handlinger.

Det mærkede jeg i GTA 3 og Vice hvor jeg dels legede skyde-orgie eller uden for spillets historie, og dels afprøvede forskellige metoder til at løse samme opgave. Når man udfører en handling som ikke er dikteret af spillets regler.

I Skyrim kan man f.eks. stjæle ved placere en krukke oven på offerets hoved. Var det med i regelsættet?
I Saint's Row 3 er der rige muligheder for at lave selvskabte komiske indslag med spillets mange skydevåben, køretøjer og handlinger.

Men det mest indlysende ægte sandbox spil må jo nok være Minecraft.
The medium is the message.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 24/02-15 12:22 
Ja shit, havde helt glemt Minecraft :)
AV Intelligent Terminal
WehnerWehnerSkrevet 24/02-15 12:22 
Det mest sandkasseagtige spil, jeg har spillet, er Crackdown. Der var legen i sandkassen det primære, mens alt andet var sekundært.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
millenniummillenniumSkrevet 24/02-15 13:23 
Der er selvfølgelig nogle begrænsninger hvis man vil udvikle et sandbox spil i en fysisk repræsentativ verden, for jeg kan ikke bare grave en underjordisk mine i Saint's Row hvis jeg vil (men det kan jeg i Minecrafts abstrakte univers).
Spillets miljø kan ikke altid være 100% modelerbart, så det kan være sand box i større eller mindre grad, men når jeg kan kombinere rekvisitterne i uforudsigelige og ikke-intentionelle sammenhæng, så synes jeg det har smagen af sand box.
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 24/02-15 14:40 
Din sidste sætning synes jeg opsummerer sandbox meget godt. :) En sandbox stiller værktøj til rådighed, som du kan lege med som du ønsker.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
GreaseballGreaseballSkrevet 24/02-15 22:14 
Hvad med GTA Vs online del? Hvis et sandkasse spil er et hvor spillerne selv kan lave deres egne udfordringer så passer det vel på den del af spillet. At dømme efter de skøre klip man kan finde på nettet af GTAV online. Hvor spillere bruger verden og det der i den til selv at finde på noget.
millenniummillenniumSkrevet 25/02-15 08:21 
Det er rigtigt. Online er formentlig mere sandbox-ish i GTA V.

Der hvor jeg synes GTA V slet ikke er sand box (et brud som IMO startede i GTA San Andreas) er opgavernes diktering: Du skal nu køre ud til punkt A, skyde en person, køre til punkt B, skyde en anden person. Og der er kun én måde at udføre dette rigtigt på, hvorimod GTA3 og Vice havde meget mere frie tøjler.
The medium is the message.
GreaseballGreaseballSkrevet 25/02-15 14:35 
Især i GTA IV og Vs missioner hvor du nærmest holdes i hånden hele vejen igennem. Meget få missioner lader dig være kreativ.
Heist mission i GTA V er virkelig lineære. Hvilke er synd da de kunne havde været så meget sjovere at lade spillerende selv finde en måde at gøre det på. Jeg tror problemet er at de vil havde en så filmisk oplevelse ud af det som muligt. Så man bliver begrænset i sin færden for at kunne vise de store effekter frem.

Spil ikke GTA San Andreas HD på Xbox360, der en styg bug som gør at hvis du ikke tager præcis den rigtig bil og kører en bestemt rute i moderat tempo. Så crasher spillet, hver gang. Tal om lineært :p
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig