X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK
Please note that Play:Right is a Danish site and while usable without,
it is only partially translated to English.
Blocks marked with yellow backgrounds are systematically translated
by Bing Translate.

Life Is Strange


Reply
jaesjaesSkrevet 04/02-15 12:35, rettet 04/02-15 14:18 
Gennemførte Episode 1 i går, der udkom forleden til PS3/4, X360, XBO og pc. Har potentiale til at blive mindst ligeså godt som The Walking Dead og Heavy Rain, som det minder en del om (har dog ikke gennemført TWD).

Det er betydeligt mere interaktivt end de to forgængere - interagerede vel kun med 1/3 af alle "hotspots" i min gennemspilning. Nogle er tilsyneladende mest flavor (af disse er nogle dog reelle spillervalg der kan få betydning senere). Men der er flere puzzles end i de to andre spil. Dog ikke særligt udfordrende, men det er jo også kun første episode. Rewind-mekanikken bidrager ganske fint og bruges ved både spillervalg og puzzles (der er overlap mellem disse typer interaktioner). Ingen QTE.

Historien har også en god blanding af mysterie og teen-drama. Lidt for mange klichéer, men medvirker til, at jeg glæder mig en del til Episode 2. Og Max er en god hovedperson. Grafikken er ikke AAA men ret lækker.

Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=gumMB_VkesA

EDIT: Har udskiftet traileren - synes den anden afslører for meget.
Bede-xBede-xSkrevet 04/02-15 13:13 
Er der nok afrunding i den første episode til at det er værd at spille nu, frem for at vente på alle fem dele? Og har de sat datoer på de næste afsnit eller er det ligesom Kentucky Route Zero hvor det kommer, når det kommer?
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
jaesjaesSkrevet 04/02-15 13:59 
Kommer an på, hvad du mener. Det stopper et godt sted uden cliffhanger eller lignende, men der er ingen historiemæssig afrunding som sådan. Det skal forstås positivt, da det tydeligvis er en fortsat historie, så de har ikke forsøgt at lave en forceret minihistorie i episoden, der slutter. Men der er små plot-ting, der allerede forløses i denne episode. Jeg synes, de har klaret det ret godt.

Der er dato på E2 - marts. Det står endda i slutningen af episoden, så de misser næppe datoen (med ret meget) :)
Bede-xBede-xSkrevet 04/02-15 14:26 
Afrunding var måske det forkerte ord. Var nok mere en enhedsfølelse jeg tænke på, på samme måde som et godt tv serie afsnit sagtens kan være en tematisk helhed med afsluttede pointer, selv om det overordnede plot kører videre i baggrunden. At der allerede er lidt forløsninger denne gang var det jeg fiskede efter, så jeg køber det med det samme og prøver det, når jeg engang bliver færdig med det alt for lange Dragon Age: Inquisition. Tak for svaret :)
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
jaesjaesSkrevet 27/04-15 01:36 
Utroligt det stadig er en ting i 2015:

"“Games with female protagonists will not sell.”

That was the refrain most often fielded by Oskar Guilbert, CEO of Dontnod Entertainment, when he pitched Life Is Strange to major publishers.
(...)
After shopping the concept around a while, Dontnod at last found the support of Square Enix, the Japanese publisher best known for producing role-playing games like Final Fantasy. “Everyone else just said no, it will never work,” Guilbert says. Dontnod didn’t care, however, and they wouldn’t compromise the integrity of their original vision. “We fought against a lot of preconceptions in this industry.”"

http://www.theguardian.com/technology/2015/apr/26/life-is-strange-episodic-video-game-dontnod
DarkbeatDarkbeatSkrevet 27/04-15 05:35 
Jeg tror det må være nogen analytikere der er kommet til den konklusion, for det er de mest forkerte mennesker.
Jeg har aldrig mødt nogen der har sagt at de ikke vil spille et spil fordi hovedpersonen er en kvinde. Det giver mening at det er Square Enix har set sig ud over dét, når man kigger på hvilke spil de ellers har succes med.

Det ville give mere mening at analysere det til at den brede befolkning hellere vil have action spil end point n click spil, hvorfor en publisher nok ikke ville investere voldsomt i det, hvilket Square heller ikke har, når man kigger på den grafiske stil.
SumezSumezSkrevet 27/04-15 08:02 
Derudover spiller det nok en god rolle at spillet har fået temmelig lunkne anmeldelser.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
jaesjaesSkrevet 27/04-15 20:26 
Jeg håber ikke, du betegner 75-77/100 som 'temmelig lunkent' ;)
DarkbeatDarkbeatSkrevet 12/11-15 15:22 
Life is Strange lyder til at det er blevet bedre efterhånden som nye episoder er udkommet og da det nu er færdigt, kommer det i en LE også den 22 Januar.

Her er den hos Game
http://www.game.co.uk/en/life-is-strange-limited-edition-894483?cm_mmc=Twitter-_-digital-_-LifeIsStrange-_-Link
millenniummillenniumSkrevet 11/04-16 09:18 
Så gik jeg igang i lørdags. Det er egentlig første gang jeg går i gang med et episode-delt narrativt spil, men jeg burde have gjort det tidligere, for det passer ret godt til mine spil-vaner.

Kan godt lide den grafiske non-naturalistisk stil. Det giver spillet noget personlighed og muligvis mulighed for at engagere sig mere i historien (fordi naturalistisk grafik ofte står overfor en mere hård eksamen).

Der er tydeligvis et par rough edges. Lip syncing som overhovedet ikke passer, og lidt non-adaptiv dialog som, f.eks., ikke tager hensyn til at man gør de samme handlinger to gange efter hinanden.

Det er tydeligvis heller ikke svært i sine puzzles (i episode 1, i hvert fald). Formentlig et bevidst valg, for så narrative spil ødelægger historiens progressionen, hvis spilleren sidder for meget fast.

Mest af alt et sympatisk, modent spil, som jeg mindst under en kult-succes. Tænkte også...

I Project Zero styrer man en female protagonist, som bruger kamera. I Beyond Good & Evil styrer man et female protagonist som bruger kamera. Og i LIfe is Strange ... you get the my point.
The medium is the message.
DarkbeatDarkbeatSkrevet 11/04-16 13:08 
Det er rigtigt godt. Glæd dig til resten af spillet :)
millenniummillenniumSkrevet 22/04-16 07:54 
Anden episode klaret

Klart lidt mere gameplay end første afsnit, med de to rewind-challenges, men også en opdagelse af præcist hvor store konsekvenser der er i spillet.

SPOILER-TEKST:
Jeg redede Kate fra at springe, og troede egentlig det var den eneste konsekvens, uanset hvordan man svarede hende. Men kan se på de efterfølgende stats, at kun lidt over halvdelen af spillerne har formået at forhindre selvmordet. Det er en rimelig stor konsekvens.

Er også gået lidt hårdt efter David, fordi jeg havde beviser, mens Prescott har jeg ikke udsat for anklager, fordi det mest er påstand mod påstand. Men kan også se på statistikkerne at de fleste går efter Prescott. Interessante udfald måske.

Det er bedst at spille når man har tiden tik at klare en episode i et træk.
The medium is the message.
DarkbeatDarkbeatSkrevet 21/07-16 21:33 
Episode 1 er nu gratis på alle platforme hvis man har lyst til at prøve det.
WehnerWehnerSkrevet 26/11-16 23:17 
Uha, sammenlignet med de andre meget modne walking sims, jeg har spillet i år, så har den første times tid godt nok været en pine at komme igennem her. Det kan stadig nå at blive mere interessant, men jeg er for gammel til teenage highschool-drama, hvis det ikke er udført enten meget mesterligt eller meget, meget plat.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
millenniummillenniumSkrevet 27/11-16 07:18 
Jeg kan godt lide spillet (har spillet tre afsnit so far), men hvis man slet ikke interesserer sig for karaktererne og historien, så skal man nok parkere det. :)

Må dog også sige at første afsnit er meget "introducerende", mens andet afsnit bliver meget interessant og har lidt mere "spil".
The medium is the message.
WehnerWehnerSkrevet 04/12-16 14:24 
Jeg spillede første kapitel færdig, men umiddelbart planlægger jeg ikke at fortsætte med det. Settingen giver mig virkelig intet.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
millenniummillenniumSkrevet 04/12-16 17:01 
Acquired taste.
The medium is the message.
RJKRJKSkrevet 14/05-17 12:12 
Det er helt forkert, at her ikke er nogen lovprisning af dette spil, så den kommer nu.

Rent subjektivt har dette været en af mine største spiloplevelser, og jeg husker kun få gange at have været så påvirket af et spil - eller noget andet medie, for den sags skyld. Efter lidt googling kan jeg se, at der er rigtig mange der har det på samme måde, og værre til - selv nu, et par år efter det først udkom.

"Post-game depression" synes at være et almindeligt forekommende fænomen, og folk tackler det ved at gennemspille adskillige gange, skrive fan fiction om figurerne, få tatoveringer fra spillet, besøge lignende byer i Oregon, tage kontakt til gamle venner, begynde at fotografere eller tegne. Jeg har læst om flere, der har taget deres liv og valg op til overvejelse.

Dér er jeg slet ikke, men bare dét, at et spil kan have den påvirkning, er imponerende og bekræftende.

Det er ellers nemt nok at være kynisk overfor Life Is Strange. Selv uden at komme ind på de klare spiltekniske mangler, så er det oplagt at pille historie, figurer og virkemidler fra hinanden. Al den køren rundt i følelser, sorg, ulykke og glemte bardomsminder, er utroligt manipulerende, og så åbenlys, at det er svært at tro, at det kan virke.

Men det virker i høj grad. Sikkert ikke på alle, men det virker på mig, og tusinder af andre lidelsesfæller. Måske skal man have oplevet nogle af de ting, spillet handler om, på egen krop. Der er i hvert fald mange følelser her, som jeg genkender og husker. Hvilket bringer mig til min primære pointe.

Alt for få spil handler om noget som helst. Jeg vil først og fremmest rose Life Is Strange, for virkelig at handle om noget rigtigt. Udover lige overfladen med tidsrejser og mordmysterie, så er her aktiv dødshjælp, mobning, selvmord, venskab, identitetskrise og andre store emner, som de færreste ville røre i et spil. Og her er alt gennemsyret af det.

Jeg sidder tilbage med en voksende følelse af, at det har været alt for let for udvikleren Dontnod, at påvirke så mange og så meget, for der er ikke noget i spillet, der er udpræget intelligent, dygtigt eller originalt udført. Men rationelt må jeg jo bare konstatere, at blandt de tusindvis af spil jeg har spillet, så er der praktisk talt ingen andre, der har formået at gøre noget tilsvarende.

Så derfor lovprisning af Dontnod og Life Is Strange, for med enkle midler at have skabt den største spiloplevelse, jeg har haft i denne spilgeneration - selvom jeg er sikker på, at mange herinde ikke vil få det samme udbytte.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
NaieraNaieraSkrevet 14/05-17 13:07 
Jeg har ikke givet Life is Strange så meget opmærksomhed, men da jeg lige før var inde på spillets P:R-profil kom jeg med det samme til at tænke på Netflix-serien 13 Reasons Why.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
WehnerWehnerSkrevet 15/05-17 00:28 
Ja, det er de underligste ting, der kan blive voldsom kult i dag. Jeg ville gætte på, at mange af de vidnesbyrd, du har læst, er fra relativt unge, der bedre kan relatere til settingen. Men det er selvfølgelig gisninger. Den ærgerlige indpakning og det dumme tidsrejsecrap ødelagde det i hvert fald helt for mig.

Derudover er jeg enig i det med, at spillet handler om "noget", og hvor positivt det er. Det var nok også derfor, jeg var så vild med de andre walking sims, jeg spillede sidste år.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
RJKRJKSkrevet 15/05-17 19:22 
En hovedperson er jo typisk tæt på målgruppen for at opnå størst effekt, og hovedpersonen i Life Is Strange er immervæk en usikker 18-årig pige, der studerer kunst. Du kan næppe kritisere spillet for, at være mest effektivt for dets primære målgruppe ;)

Jeg har kun læst en brøkdel af de beretninger om spillets påvirkning, som der er at finde, men jeg lagde faktisk mærke til, at flere på min alder og køn bemærkede, at de også var blevet dybt påvirkede - selvom de nok lå langt fra målgruppen.

Så både og. Jeg tænker at man både kan relatere stærkt til spillet, hvis man er midt i tilsvarende livssituationer, men også hvis man har været det for længe siden. Sidstnævnte måske ikke i spillets begyndelse, men mere i den sidste halvdel, der mere handler om konsekvensen af tidligere valg, og om at miste, hvad man havde. Det vil jeg tro man kan relatere meget bedre til, når man er dobbelt så gammel som hovedpersonen.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
WehnerWehnerSkrevet 15/05-17 19:28 
Det kan godt tænkes. Jeg stoppede efter episode 1.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
DarkbeatDarkbeatSkrevet 15/05-17 20:14 
Jeg syntes også at Life is Strange var fantastisk og selvom det på overfladen ikke virker som noget jeg er helt vild og blodig (høhø) efter at spille, holder jeg alligevel lidt øje med deres næste spil "Vampyr"

https://youtu.be/sTExU8XsvOw
jaesjaesSkrevet 18/05-17 19:40 
En fortsættelse er lige annonceret.

En lille video fra teamet, hvor de bl.a. nævner at det første spil har solgt mere end 3 millioner eksemplarer:
https://www.youtube.com/watch?v=YoVni44YBtE
Login for at besvare
Username
Password
Remember me