X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Tv-serier


Svar Sortering
Anders_JensenAnders_JensenSkrevet 02/08-03 15:33, rettet 03/08-03 19:00 
Ja, hvilken serier ser i?

Eller så hvis de er sluttet eller noget.

Jeg ser/så: Buffy, Angel, The Simpsons, Pokémon ;), Aftenvagten, Banjo´s likørstue, Torsdag i 2´ren,South Park, Fast Lane, Smallville, Langt fra Las Vegas, Stand-up.dk og 24 timer.

Sikkert også flere men jeg kan ikke lige komme på den lige nu, men det kommer nok når i begynder at skrive hvad ... Se hele indlægget
Sælg mig en Xbox =)
1'133 emne(r).
« < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23

Svar Sortering
BeanoBeanoSkrevet 25/08-22 17:54, rettet 17/01-23 16:59 
Ikke en videnskabelig test, men jeg sammenlignede lige scenen på YT videoen med samme fra DVD udgivelsen...

DVD:
Tv-serier

Remaster (youtube):
Tv-serier

Om det er det man kan forvente fra alle scener, ved jeg ikke, men der ligner umiddelbar en ny beskæring fra de originale optagelser, ikke kun en beskæring fra 4:3.
DunwichDunwichSkrevet 25/08-22 18:03 
Du har fuldstændig ret: Matador blev beskåret til 4:3, som var datidens TV format.

I dag er der mulighed for at frame serien korrekt, og det har man så gjort med remasteringen i 1:66.1, som giver små barer i siderne - ikke i top og bund. De har nemlig ikke været trælse, og framet den i 1:78.1, således den blev alt for tight i top og bund. Nej, Matador ser helt korrekt og godt ud i 1:66.1.

Ikke dermed sagt, at 4:3 formattet dengang var forkert at vise Matador i. Slet ikke. Men i og med den blev skudt på 16 mm, har man lidt flere muligheder, mht framingen. Man kan sige, at Balling i og for sig "beskyttede" sin framing for fremtiden, og man har på Nordisk film's afdeling for Matador remasteringen på ingen måde lavet et kvaksalveri. Tværtimod. Jeg så også dokumentaren omkring remasteringen, og de gjorde det med kærlighed og godt kenskab til serien.

Hvad Lise Nørgaard så synes om resultatet, ved jeg ikke helt hvad jeg skal mene om. Er hun ikke 105 år i dag, og kan hun stadig se noget? Spøg til side. Hun må selvfølgelig mene hvad hun vil, men jeg stoler ærlig talt mere på fotografen.

https://www.dr.dk/om-dr/nyheder/matador-vender-tilbage-og-staar-knivskarpt

”Efter ønske fra fotografen, der var med til at optage ’Matador’ i sin tid, har vi tilpasset billedformatet til nutidens fjernsynsskærme, som er større end dengang ’Matador’ blev sendt for første gang. Det betyder, at seerne ikke i samme grad som tidligere vil se de sorte bjælker i siden af billedet. Det giver et bedre visuelt udtryk for seeren, som nu kommer til at se hovedpersonerne tættere på og i et langt skarpere format,” siger Hans Vermeij."

Jep, nu er jeg faktisk overbevist om, at Balling (og fotografen Peter Klitgaard) tænkte noget mere cinematisk, da de optog Matador.

https://www.dr.dk/nyheder/kultur/film/troede-filmruller-var-klippet-i-stykker-saadan-blev-matador-stoevet-af

Spændende læsning.

Mht ovenstående, sidste, link, er det da spøjst, at kameraet i billedet i artiklen, ikke umiddelbart slår mig som et af datidens TV kameraer, men mere ligner et cinematisk kamera, grundet den linse der er på. Men det vil jeg ikke gøre mig klog på :)
DunwichDunwichSkrevet 25/08-22 18:19, rettet 17/01-23 16:59 
Beano>
Ikke en videnskabelig test, men jeg sammenlignede lige scenen på YT videoen med samme fra DVD udgivelsen...

DVD:
Tv-serier

Remaster (youtube):
Tv-serier

Om det er det man kan forvente fra alle scener, ved jeg ikke, men der ligner umiddelbar en ny beskæring fra de originale optagelser, ikke kun en beskæring fra 4:3.

Okay, det ser faktisk ud som jeg forventede. Lidt cropping i bund, men ikke meget i toppen, og lidt mere med i siderne. Jeg får helt lyst til at se Riget nu!
BeanoBeanoSkrevet 25/08-22 18:19 
Ja man kan diskutere frem og tilbage hvad der oprindeligt var tiltænkt tv-publikums øjne, uanset teknik, og Balling svarer ikke på mine ouija-bræt tilnærmelser - men jeg foretrækker blot at mesterværket holdes så originalt som muligt i beskæring og toning. Smag og behag :)
BeanoBeanoSkrevet 25/08-22 18:21, rettet 25/08-22 18:28 
Dunwich>
Okay, det ser faktisk ud som jeg forventede. Lidt cropping i bund, men ikke meget i toppen, og lidt mere med i siderne. Jeg får helt lyst til at se Riget nu!

Også her, det er en skidego' serie ;)

Edit: Der er forøvrigt kommet trailers op til Riget Exodus (3. sæson).

https://youtu.be/Rl6wmabKkRg

https://youtu.be/4QJ8D8EIBdQ
DunwichDunwichSkrevet 25/08-22 18:42 
Noget siger mig, at jeg nok bliver nødt til at genaktivere mit Viaplay abonnement i weekenden, og så se Riget, så jeg kan være klar til den 9 oktober, når Part 3 starter.

Jeg mødte i øvrigt Søren Pilmark på bogmesse, for nogle måneder siden, og fik signeret min tyske blu ray udgave af Blinkende Lygter. Da jeg flashede BD'en, og spurgte om han vil signere den, kiggede han et kort øjeblik lidt sært på mig, og spurgte så: "Blu Ray? Eksisterer det stadigvæk? Hvorfor streamer du den ikke bare?" Men han ville hellere end gerne signere den, og spurgte om han skulle skrive andre steder, end på forsiden. Så nu har jeg en Blinkende Lygter med 2x Pilmark autografer. På forsiden af coveret og inde i æsken. Man kan ligeså godt gøre det grundigt.

Han var pisse flink, og min veninde skulle have signeret hans nyeste bog, og kunne næsten ikke komme fra ham igen; De stod og talte sammen i næsten ti minutter, om teater og film.

Jeg har selvfølgelig billeder fra seancen, tiltænkt eftertiden ;)
BeanoBeanoSkrevet 25/08-22 18:50 
Hvor fedt :D
SumezSumezSkrevet 25/08-22 19:35 
Lige netop ang. Riget ville det ikke overraske mig hvis Lars Von Trier havde tiltænkt en potentiel biografudgivelse da serien oprindeligt blev optaget. Alt taget i betragtning synes jeg at Beano's illustration fremviser et ganske fornuftigt kompromis, hvis det nu SKAL være i bredformat.

I sidste ende kommer det vel an på hvordan instruktøren har det med beskærelsen, og hvordan det påvirker oplevelsen i scener hvor framing har stor betydning. :) Jeg tror jeg forholder mig optimistisk indtil videre, og glæder mig naturligvis sindssygt meget til Riget Exodus! :O
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
QQSkrevet 26/08-22 09:04, rettet 26/08-22 09:23 
Nu er biograf i Triers verden jo ikke nødvendigvis ensbetydende med bredformat :) Netop Riget er jo forløberen til dogme; både Idioterne og Festen er i 4:3.
It's time to kick ass and chew bubblegum. But I'm all outta gum!Spiller nu: Legend Of Zelda, The: B...
QQSkrevet 26/08-22 09:21, rettet 26/08-22 09:22 
Dunwich>
Mht ovenstående, sidste, link, er det da spøjst, at kameraet i billedet i artiklen, ikke umiddelbart slår mig som et af datidens TV kameraer, men mere ligner et cinematisk kamera, grundet den linse der er på. Men det vil jeg ikke gøre mig klog på :)

Det er det nemlig heller ikke, hvis det du forstår ved “TV kamera” er den slags man bruger til almindelig TV produktion, altså et kamera der optager på bånd. Det der i artiklen er et filmkamera. Dengang, og indtil for ganske nylig, var det meget almindeligt at optage på 16mm eller 35mm til TV, da forskellen i billedkvalitet var kæmpestor. Friends og Seinfeld er også optaget på 35mm film og kan derfor restaureres så de ser nærmest nye ud. Det ville ikke kunne lade sig gøre, hvis det var optaget på videobånd.
It's time to kick ass and chew bubblegum. But I'm all outta gum!Spiller nu: Legend Of Zelda, The: B...
SumezSumezSkrevet 26/08-22 11:32 
Riget er 100% optaget på film :) Heldigvis!

Q>
Nu er biograf i Triers verden jo ikke nødvendigvis ensbetydende med bredformat :) Netop Riget er jo forløberen til dogme; både Idioterne og Festen er i 4:3.

Sandt nok. Kunne godt tænke mig at høre Triers eget perspektiv på det :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
NaieraNaieraSkrevet 16/01-23 12:45 
Er folk her spændte på at se The Last Of Us i dag?
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
KTCKTCSkrevet 16/01-23 20:37, rettet 16/01-23 21:23 
Jeg skal se første afsnit i aften, og forsøger at se den på egne præmisser, for jeg kan godt lide begge spil, inklusiv historie og skuespil, og tror jeg vil blive skuffet, hvis jeg holder serien op i mod spillene. Lidt på samme måde som jeg accepterer når Marvel ændrer ting i filmene i forhold til tegneserierne.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
SumezSumezSkrevet 16/01-23 22:25 
Synes spillets historie var både så tør og frustrerende at jeg har meget lidt lyst til at se den som serie.

Det giver selvfølgelig væsentlig mere mening at dreje en fortælling om en moralsk forkastelig hovedperson i et medie hvor man ikke også selv skal spille som ham, men i den sammenhæng virker det også som hele den gimmick der gør spillets historie bare en smule unik også forsvinder lidt? :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
DunwichDunwichSkrevet 16/01-23 22:50 
Utrolig godt første afsnit af The Last of Us. HBO har givet serien et ordentligt budget til, at det her kan realiseres - det ses allerede tydligt nu. Det ses også tydeligt, at det er lavet af nogle kompetente folk, på både manus og instruktør siden, som vil dette her til fulde.

Det var en fin ting, det med advarsel via musik, og så Depeche Mode med Never let me down again til sidst; Det havde jeg overhovedet ikke set komme, men det var rigtig fedt. Mener at have hørt A-Ha's Take on me, i trailerne.
KTCKTCSkrevet 17/01-23 00:12 
Enig, de starter godt, og man gør klogt i at undlade at sammenligne direkte med spillet, for de har som forventet taget sig nogle friheder.
De følger ikke spillets handling slavisk, hvilket også er fint med mig, og det er rart med noget andet end The Walking Dead formularen, som virkelig var udtrådt til sidst.
Bella Ramsey har jeg det lidt stramt med, mest fordi jeg synes det er svært at aflæse hendes ansigt, men det kan være det kommer. Pedro Pascal og Anna Torv gør det godt og i det hele taget tyder det på at instruktionen også er af fornuftig kvalitet.

Giv den nu en chance, Sumez, hvis du er til genren, generelt.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
SumezSumezSkrevet 17/01-23 00:26 
Hvad er genren helt præcis? :D
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KTCKTCSkrevet 17/01-23 00:42, rettet 17/01-23 00:43 
Postapokalyptisk samfund med både zombie-lignende fjender og forrået menneskelig natur som trusler.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
silverstarsilverstarSkrevet 17/01-23 14:25, rettet 17/01-23 17:21 
Jeg prøver også at se den på egne præmisser, men det er ikke nemt når man kender historien og persongalleriet fra spillene :-)
Jeg skal nok se et par afsnit til før jeg kan vurdere om de har ramt plet, jeg synes Joel, Tess og Marlene er ramt godt af skuespillerne, jeg er mere bekymret for Ellie og Tommy (Bella Ramsey og Gabriel Luna), men vi må se. Jeg synes det kræver 3-4 afsnit for at kunne se, om det hele begynder at hænge sammen eller falde fra hinanden.
Jeg tænker at skuespillerne også lige skal finde hinandens bølgelængde, det synes jeg sjældent sker allerede i 1. afsnit. Vi må se, hvad der sker :-)
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
silverstarsilverstarSkrevet 17/01-23 14:29 
Forresten ser denne tråd/side messed up ud, teksten rager ud over kanten til højre, så man ikke kan læse alt.
Tror det har noget at gøre med de screenshots der er postet højere oppe, der ødelægger noget layout.
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
WehnerWehnerSkrevet 17/01-23 16:59 
Tjek - jeg har lige fikset det.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
DunwichDunwichSkrevet 30/01-23 22:34 
The Last of Us tredje afsnit, var det mest rørende indtil videre. Jeg elsker, at serien tager personer der var klart definerede i spillene, og giver dem helt andre træk og motivationer i serien.

Det er ikke en serie, der er bygget over et spil; Det er en serie der er bygget over en elementært god og velfortalt historie.

Og så spiller de Linda Ronstadt i dette afsnit.
DunwichDunwichSkrevet 10/02-23 12:30 
Nå, så døde også denne debat. Forrige afsnit faldt nok ikke i mange homofobers smag.
NaieraNaieraSkrevet 10/02-23 12:44 
Det er sgu nok ikke her du finder vildt mange homofober, Okotta. Det var et fantastisk afsnit.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
PapandPapandSkrevet 10/02-23 16:31 
Der er jo ikke meget debat hvis alle er enige. :D

Afsnit 3 var fremragende. Det synes jeg i øvrigt hele serien har været indtil videre.

Min eneste anke, hvis jeg absolut skal finde en, vil være det håndholdte kamera. Så hold dog skidtet i ro, så man kan nyde de flotte billeder.
Spiller nu: Mass Effect 2, Star Wars: The Old Repu..., League Of Legends
NaieraNaieraSkrevet 11/02-23 05:39 
Femte afsnit er allerede lagt op.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
silverstarsilverstarSkrevet 20/02-23 23:00 
The Last of Us
En ting jeg særligt har bidt mærke i er de IMO ret fede covers af ældre sange som bruges i serien (og spillene). Jeg kan godt lide de relativt simple versioner, hvor der typisk kun er vocal og guitar.
Har indtil videre lagt mærke til: Ride with my Best Friend, der har også været True Faith og husker også Take On Me.
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
SumezSumezSkrevet 21/02-23 07:21, rettet 21/02-23 07:21 
Er det Depeche Mode's Never Let Me Down Again du tænker på? :D
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
silverstarsilverstarSkrevet 21/02-23 10:08 
Ja, det er det den hedder :-)
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
millenniummillenniumSkrevet 26/02-23 12:30 
Det må være en kommerciel interesse i at placere velkendt musik i TV-serier. Også Never Let Me Down fik en 300% stigning af streams på Spotify efter TLOU. Men det kommer nok ikke i nærheden af Kate Bush symptomet efter Stranger Things.
The medium is the message.
silverstarsilverstarSkrevet 01/03-23 10:10, rettet 01/03-23 10:45 
Ja, det kan være en effektfuld combo når man rammer rigtigt.
Jeg tror desværre at en del spil-udviklere afholder sig fra at bruge velkendt musik i spil, fordi det kan være meget dyrt og besværligt at få forhandlet rettighederne på plads. Man kan håbe at de eksempler du nævner er med til at bløde op på det.

Jeg kan huske at have læst at aftalen mellem Naughty Dog og A-ha om at bruge "Take on Me" i Last of Us i høj grad blev muliggjort, fordi der var en ansat i Naughty Dog som privat kendte et medlem af A-ha, og kunne skabe kontakten den vej.

Om musikken i Last of Us Part 2 (bl.a. hvordan aftalen med A-ha blev til)
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
silverstarsilverstarSkrevet 08/03-23 10:54 
Lagde i mærke til at Troy Baker, der lægger stemme til Joel i spillene, havde en cameo-rolle i seneste afsnit?
Jeg kan godt lide de små referencer til spillene, som de tager med i serien. Det tilføjer et ekstra niveau, som en slags indforstået hint til folk der kender historien fra spillene.
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
KTCKTCSkrevet 16/03-23 22:40 
Jeg har lige set sidste afsnit af The Last Of Us, og jeg synes faktisk de er sluppet rigtigt godt afsted med at overføre oplevelsen imellem medierne. De har taget sig nogle friheder, som forventet, men i det store hele synes jeg de har formået at inkludere alle de store øjeblikke i spillet, samt tilføje lidt ekstra forskellige steder. Det var nok også nødvendigt, når mange opgør og kampe fra spillet ikke er med, hvilket er helt forståeligt.
Gad vide hvordan slutningen opleves for folk, der ikke har oplevet det gennem spillet? Personligt ramte det lige ind, men jeg ved faktisk ikke om det ville have haft samme effekt, hvis jeg ikke havde prøvet at være Joel…

Nu glæder jeg mig til sæson 2, for der er jo også masser af drama og skæbnefortællinger, som de nu har vist at de godt kan finde ud af at overføre til andre medier.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
1'133 emne(r).
« < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig