X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Køb af bil - input tak :)


Svar
--Skrevet 28/11-14 21:15 
Mit indtryk er, at gennemsnitsalderen er tilpas høj her, til at det giver god mening at høre jer til råds :D

Situationen er den, at jeg lige har skrevet under på en fastansættelse (37 timer) pædagogstilling, med base i en naboby, som ligger cirka 35km fra vores bopæl. Frem til nu, har jeg gjort brug af bus, som medfører en trænsporttid på cirka 1 time hver vej (gå 12 min, bus 40 min, gå 8 min x 2), samt en mdr. udgift på 1010 kr.

I forhold til ansættelsen, samt at min kone er udd. sygeplejerske til sommer, ser det ud til, at økonomien tillader bilkøb. Ligeledes vil det gøre mit arbejde nemmere og mindre tidskrævende, både i forhold til at bruge egen bil nogle dage i ugen, så jeg slipper for at køre til kontoret og skifte til firmabil, samt fleksibilitet i forhold til at arbejde hjemmefra ift afbud fra borgere.

Jeg forsøger at prioritere og finde frem til hvad der er den bedste løsning ift vores behov, men vil gerne høre fra dem af jer med bil, som kan give råd og erfaringer med på vejen. Det er nemlig mit første bilkøb.

P.t. består vores familie af min kone, datter på 3½, og mig. Vi kunne godt tænke os et barn mere, dog går der nok 1år+ inden dette er en realitet.

Bilen vil hovedsagelig blive brugt af mig, ift arbejde (cirka 70-100 km pr. dag, man-fre).

På arbejde, kører jeg primært i VW Up, Aygo, Pougeot (svarende til Aygo). Jeg foretrækker klart Up´en, og synes den er yderst behagelig at køre i!

Umiddelbart hælder jeg til at anskaffe en Skoda CityGo (billigere version af Up), da jeg tænker at den kunne være fin til en familie på 3, samt at den hovedsagelig (95%?) vil blive brugt af mig, i arbejdsøjemed. Her tænker jeg at den er forholdsvis billig i anskaffelse, behagelig, samt økonomisk at køre.

Det som taler imod denne løsning, er hvis vi får et barn mere. Her tænker jeg om den er for lille i praksis, de gange hvor den skal bruges med 2 voksne + 2 børn?

Jeg er ikke kræsen med biler, og biler interesserer mig ikke på hobbyplan, så hvis det i praksis kan lade sig gøre med 2 voksne + 2 børn i en CityGo, kunne det være en løsning. Dog er jeg i tvivl omkring pladsen i bagagerummet ift barnevogn osv., når det engang er så vidt. Hvis nogle børnefamilier evt. ved om der findes specielle barnevogne, som er "ekstra kompakt" og ville kunne være i et lille bagagerum, kunne dette også være en løsning.

Vi har ligeledes kigget på en Dacia Sandero, som virker til at være større, og "kun" koster 100K. Dog aner jeg intet om dette mærke (eller biler generelt for den sags skyld :P) og ved derfor ikke om det er et fint valg?

Umiddelbart hælder jeg mest til at købe ny bil, da mine evner rækker til at fylde sprinklervæske på, og det er det. Med en brugt bil, er jeg lidt nervøs for diverse reparationer (udgifter, stabilitet ift hverdagen), samt hvor økonomisk den er i hverdagen km/l.

Andre alternativer og personlige erfaringer hører jeg rigtig gerne om. Håber i kan give lidt input, til et førstegangskøb :D
Spiller nu: Animal Soccer World
FancyPantsFancyPantsSkrevet 28/11-14 21:51, rettet 28/11-14 21:57 
Jeg har ikke forsøgt at klemme mig i nyeste facelift af Aygo/107/C1, men baseret på forrige model ville jeg nok også hoppe i en Up! eller Citigo i stedet - den overordnede kvalitet er bare lige en tand bedre. :)

Dacia er en "underafdeling" af Renault, og James May fra Top Gear ville uden tvivl give dig en krammer hvis i valgte en Sandero... Dog aner jeg intet om hvad den vil koste med tiden.

Med ~35 kilometer kørsel hver vej, er det også lige før diesel kan betale sig - hvis man ikke tilhører den slags fornuftige mennesker, der mener at diesel bør være forbeholdt bus, lastbil og kanalbåd. :P


Selv futter jeg stadig rundt i min lille møgpotte af en Skoda Felicia fra '99.
Den er hverken pæn, kvik, eller super økonomisk... Til gengæld er den charmerende, pålidelig og rimelig billig i drift - både ift. faste udgifter og reservedele, så jeg har råd til at beholde den som arbejdssøgende pædagog. :)
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
la0sla0sSkrevet 28/11-14 22:32 
Køb nyere brugt, det gjorde vi, og har ikke fortrudt det. Fik en Skoda Fabia Combi, røvsyg men superpraktisk, især da barn v2 kom til.

Minimalt med reparationer og dem der har været har virkelig været små.
Hvad sker der?
dchangdchangSkrevet 28/11-14 23:02 
Kig på en Twingo. Lidt større end mikrobilerne men prismæssigt på niveau og så er der meget udstyr for pengene.
Arguing on the internet is like running in the Special Olympics; even if you win, you're still retarded.
millenniummillenniumSkrevet 28/11-14 23:43 
Min historik:

Første bil: Alfa Romeo 146, brugt fra 90'erne men i fin stand. Betalt kontant. pisse sjov bil, havde en vild motor der larmede godt. Ret speciel og vi hilste på andre 146'ere i trafikken. Men....afgiften var dyr, den slugte benzin, jeg punkterede tre gange, en gang på motorvej. Blev ofte repareret pga tabt bremsevæske - pisse dyrt. Falck gav den starthjælp to gange. Da den skulle synes brugte vi 16000kr (!!!) på undervognsbehandling før den kunne godkendes. Jeg havde ikke tillid til den til sidst. Tog den i bytte da vi købte nr 2...

Anden bil: Renault Clio, cirka et par år gammel, benzinøkonomisk, kører på diesel (vi kunne køre til Stockholm på en tank - and then some). Lav afgift, ingen bekymringer. Passerede fornyligt første syn uden problemer. Men det krævede et lån hos Ford Credit som vi betaler på hver måned.

Jeg køber aldrig gammel bil igen. Lånet er dét værd.
The medium is the message.
Trydie76Trydie76Skrevet 29/11-14 03:57 
Ved de hel små huller er anskaffelse af diesel ikke nødvendig....de har tit vist i testen at dieselbiller ikke kører meget længer på liter i de små og at men pga. andre omkostninger og dyrere nypris derfor er enlig mere dyr...
Vis det er 95% af tiden kun er dig det kører alene så kan du nok overlever med sådan en mini bil....som enlig er ok billig til at købe helt nyt.
Dog har jeg selv aldrig købt en lille nyt, da jeg selv sætter stort pris på lidt ekstra plads i bilen...
Har været meget glad for min seat cordoba vario og opel vectra
Vis du bestemmer dig for at købe lidt mere stor, kig hvilke modeller tåber meget i værdien (købte min knap 5år gammel vectra til 110k med ny pris af 320k).og selvfølgelig km/l, forsikring, ect.
Tror heller ikke at du skal være bang for at købe brugt...vis bilen har en servicebog udfyldt\undervogns behandelt og ikke er over 4-5 år gammel så komme den nok ikke til at få voldsomme dyre udskiftninger indenfor flere år.
Vi andre mand skifter også kun sprinkler/kølervæske og dæk...
FancyPantsFancyPantsSkrevet 29/11-14 05:00 
millennium>
Jeg køber aldrig gammel bil igen. Lånet er dét værd.

For at være helt fair, så tror jeg heller ikke der findes én eneste Alfa Romeo ejer der har kørt problemfrit... I hvert fald ikke før 159'eren kom på markedet. :P
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
vyssenvyssenSkrevet 29/11-14 07:02 
Jeg vil sige at en up er den bil jeg har haft lettest ved at køre ekstremt langt på literen i. Den er virkelig forbløffende. Hvis du skal have noget med en smule mere plads i, så overvej Skoda Fabia. Evt en combi (st. car). Har selv en alm udgave. Det er altså en ret regulær og billig bil. Plus den har ry for at være sjældent i stykker.
millenniummillenniumSkrevet 29/11-14 08:25 
FancyPants>

For at være helt fair, så tror jeg heller ikke der findes én eneste Alfa Romeo ejer der har kørt problemfrit... I hvert fald ikke før 159'eren kom på markedet. :P

Den kunne slet ikke klare de danske vintre, og var helt sikkert bygget til varmt, tørt sommervejr. Men vi købte den fordi den netop var utrolig velholdt, tidligere ejere havde haft den i garage og plejet den. Den klarede da også en bilferie i Europa, men til sidst orkede vi bare ikke bekymringerne og reparationerne. Har dog fra brugte SAAB ejere at de lider endnu mere :)
The medium is the message.
spectrespectreSkrevet 29/11-14 09:12, rettet 29/11-14 09:13 
la0s>
Køb nyere brugt, det gjorde vi, og har ikke fortrudt det. Fik en Skoda Fabia Combi, røvsyg men superpraktisk, især da barn v2 kom til.

Minimalt med reparationer og dem der har været har virkelig været små.

Jeg anbefaler også den her. En nyere Fabia Combi er vejen frem med dine behov m1chelsen. Du får ALDRIG andet end en paraply klapvogn klemt ned i bagagerummet på en Up! eller lignende mini modeller. Du vil blive vildt glad for den ekstra plads i Combi modellen. Anden stationcar kan også gøre det.

Det er ikke optimalt at købe en mini bil ny, når du skriver at i gerne vil have et barn mere. I kommer til at skulle skifte bil igen når nr. 2 kommer da pladsen ikke er der.

En bil med et par år på bagen er stadig "ny", men prisen er mange tusinde kroner billigere end hvis man køber sprit ny.

edit:
selv kører jeg sprit ny Kia Rio med 2 børn. De er dog heldigvis 5 og 6½, så der skal ikke pakkes så meget mere. Før den overlevede jeg med en Opel Astra Stationcar som var ret awesome ;)
Keep it simpleSpiller nu: Fallout 4
FancyPantsFancyPantsSkrevet 29/11-14 10:01 
millennium>
Har dog fra brugte SAAB ejere at de lider endnu mere :)

Min far har ellers været veltilfreds brugt-SAAB ejer siden jeg var 2-3 år gammel :)
De par 900'ere han har haft, har aldrig rigtig gjort vrøvl... Her bør det dog tilføjes, at det var de "rigtige" 900 modeller, fra før General Motors tvang dem til at gøre alting billigere i produktionen.
Hans 9000 med 200 sjove hypper, formåede højest at koste ham en mørnet køleslange, i de knap 10 år han havde den.

Men ja, i hans nuværende 9-5 fra 1999, er det godt nok ved at kunne mærkes hvordan GM har kværnet det overordnede kvalitetsniveau i den forkerte retning. Det er sgu ikke så underligt, at han stadig går og savner sin fine gamle 9000


- og for at holde mig lidt til emnet, så kan jeg også kun tilslutte mig koret der brøler Fabia Combi.
De gamles ene nabopar har haft deres siden de købte den fabriksny i 07, og der har ikke været nævneværdige problemer med den siden (foruden de almindelige sliddele der dør uanset bilmærke)... Det eneste de fortryder, er at have købt den i sort :)
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
--Skrevet 29/11-14 10:48 
Tak for input.

Det giver rigtig god mening, at gå efter mere plads, i forhold til at barn nr. 2 kommer før eller siden. Der hvor jeg er splittet i forhold til dette, er at det ser ud til at blive en merudgift på cirka 50 - 60.000, hvis vi ender med at gå en model højere op, hvor udgift til vægtafgift + brændstof sikkert også stiger (?)

Hvis det derfor i praksis er muligt at holde sig til en lille bil, og så i stedet bruge 5K på en multisammenklappelig barnevogn (hvis de findes?), og ellers leje en bil, hvis vi skal på bilferie, så tænker jeg at pengene er tjent hjem igen?

Er der nogle af jer, som har førsøgt sig med en "minibil", inkl. 2 børn, og som kan fortælle om det i praksis er muligt og anvendeligt.

Forstå mig ret. Jeg vil gerne gå på kompromis med "ekstra plads", udstyr, osv, hvis det resulterer i, at vi kan slippe afsted med at købe bilen til 2/3 pris, ift en større bil :) - Dog skal det være muligt i praksis.
Spiller nu: Animal Soccer World
spectrespectreSkrevet 29/11-14 11:42 
Vores bil #2 er en peugeot 107. Vi kan fint være der alle 4 men der er ikke meget bagage plads. Du får aldrig en barnevogn derned uanset hvor meget den kan klappes sammen. Du skal jo også tænke på selve liften. I sådan en lille bil kan der stå en bærepose på den lange led i dybden. Dvs der nok kan klemmes 5-6 bæreposer derned, så har du en ide om hvor stort det er.
Keep it simpleSpiller nu: Fallout 4
la0sla0sSkrevet 29/11-14 14:34 
Jeg ville virkelig ikke lave tricket med minibil hvis man skal have barnevogn med. Jeg ved ikke om regnestykket går op, men tror du taber hårdt på frustrationer. Minibiler er gode singlebiler eller bil nr. 2, men det er en problematisk familiebil, i hvert fald når man har små.

Nu anbefaler jeg jo en Fabia Combi, ikke fordi det er guds gave, men bare fordi jeg kender den. For 100.000kr kan du få en med 3 måske 2 år på bagen. Det er virkelig meget bil for pengene, og de har en meget lav grøn afgift.

By the way, går du Skoda, så har Codan en fin skodaklub forsikring, så du starter betydeligt billigere, hvis det er første bil.

Igen, man taber altid penge på biler, men efter min mening taber man mindst på at købe let brugt.
Hvad sker der?
PapandPapandSkrevet 29/11-14 14:41 
Tag fruen, datter og barnevogn / klapvogn i hånden en lørdag og tag et smut forbi de lokale bilforhandlere. Ofte er de praktisk placeret i en klynge, så man kan besøge 4-5 forskellige indenfor gå afstand.

Fortæl så om jeres situation til sælgeren og lad dem komme med deres bedste bud på en bil der passer til jer. Prøv forskellige biler, test med klapvognen i baggagerummet osv. Forsøg samtidig at få et par konkrete tilbud med på skrift - gerne med bilforhandlerens eget finansieringstilbud, som ofte vil være bedre end det banken kan tilbyde.

Når i så kommer hjem, tager i snakken resten af weekenden og finder frem til en fælles beslutning. Sådan foregik det her og vi er rigtig glade for vores Hyundai i30. :)
Spiller nu: Mass Effect 2, Star Wars: The Old Repu..., League Of Legends
Mes1983Mes1983Skrevet 29/11-14 21:06 
Vi har en Ford Focus Stationcar fra 08. Den er vi rigtig glade for - især efter vi fik dreng nr. 2 her i april:-)

Det eneste minus er at det er en benzin-udgave, og den kører ikke ret langt på literen (14km/l, hvis vi kører meget pænt). Men med vores kørselsforbrug kan vi ikke retfærdiggøre en diesel-udgave.

Næste gang vi skal købe, regner vi klart med, at det bliver en Ford igen. S-max og C-max er også lækre. Har lige fået vinterhjul på, og der snakkede vi med vores mekanikker, og han ville aldrig købe helt ny bil igen - der er simpelthen for stort værditab (ca. 100.000 på to år). Hans anbefaling var i stedet, at købe en der er ca. to år gammel.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig