X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Aktier fra spilselskaber


Svar
PapandPapandSkrevet 19/11-14 18:44 
Det startede med min bankrådgiver, som sagde: "Er du begyndt at tænke lidt på pensionsopsparing?" Udover at forværre min 30-års krise og gøre mig mere tyndhåret, så fik det mig alligevel til at tænke lidt over det med opsparing. Jeg har da lidt stående, hvis der skulle komme dage med tyndt smør på brødet, men det er ikke noget jeg arbejder videre i og de peanuts det giver i renter, er jo ikke meget værd.

Så var det jeg kom på det med aktier, nærmere bestemt aktier i spilselskaber, som er en branche jeg kan forholde mig til. Undersøgte lidt på markedet og endte med at købe en del aktier i svenske Starbreeze, som står bag blandt andet Payday og Brothers: A Taler of Two Sons. Paradox er også på min radar.

Andre der har vovet sig ud med spilaktier og har gode tips?
Spiller nu: Mass Effect 2, Star Wars: The Old Repu..., League Of Legends
HankyHankySkrevet 19/11-14 19:18 
Ubisoft skulle stå ret stærkt.
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
DarkbeatDarkbeatSkrevet 19/11-14 19:25 
Man skal bare skal bare spille Wall Street Kid til man vinder... Så har man alt den viden man behøver! :D

Ej, jeg har faktisk selv prøvet at købe Ubisoft aktier for en 500 mand efter det dyk de fik oven på Assassin's Creed Unity, bare for sjov.

Jeg har selv en teori om at man som spil-interesseret kan se nogen trends der gør at man har en chance for at forudse hvornår kurser vil stige. Hvis man kigger på kursudviklingen hos de forskellige firmaer, syntes man godt at kunne se den rykke sig lidt omkring E3 eller omkring store spil-udgivelser.
PapandPapandSkrevet 19/11-14 20:24 
Haha, det svarer nogenlunde til min erfaring. Indtil videre har mine Starbreeze aktier da heller ikke givet noget, men de skulle kommer med et The Walking Dead spil i 2016, så man må vel have lidt is i maven.

Med hensyn til Ubisoft, så står den i øjeblikket meget højt. Måske nok lidt for højt i forhold til et flop på Unity og badboy sammenligninger med EA. Den tør jeg i hvert fald ikke købe.

Ubisoft kurs
Spiller nu: Mass Effect 2, Star Wars: The Old Repu..., League Of Legends
JmogJmogSkrevet 19/11-14 23:27, rettet 19/11-14 23:29 
Købte aktier i Take 2 for ca 5000kr et halvt år før de udgav GTA-V. Solgte dem nogle måneder efter det havde slået alle salgsrekorder med en profit på ca. 500kr. Burde egentlig bare have beholdt dem. Har siden købt Sony aktier for nogenlunde det samme og de er godt nok gået op og ned i løbet af de sidste to år. Købte dem med tanke på at PS4 ville blive en kæmpe succes. Det havde jeg hundrede procent ret i, men jeg havde ingen anelse om dengang at Playstation er en ret lille del af deres forretning. En kæmpestor del af det er forsikringsselskaber (som er stabilt), tv, musik og film. Først i de sidste par måneder er de gået i plus igen (2-300kr mere værd end jeg gav). Jeg holder dog fast i dem, da jeg stoler på de ikke krakker og de 30kr ca. Jeg får i udbytte hver tredje måned er langt mere end pengene ville give i renter på en bankkonto.

Apple til gengæld (ok, kun svagt spilrelateret) der gik det over al forventning. Her var jeg ikke det mindste i tvivl om at firmaet vil blive ved med at tjene kassen, så ugen inden de præsenterede regnskaberne for første salgstal for iPhone 6 og 6 Plus såvel som planer/ambitionerne for Apple Pay, så købte jeg for 28.000kr aktier. Det var hvad jeg havde på min ikke-øremærket-til-noget opsparingskonto. På en måned er de steget 18%. Hver gang jeg ser en artikel om Apple Pay, Apple Watch etc. smiler jeg forventningsfuldt. Det er som at læse previews af min pension. Udbyttet på 120kr i kvartalet (fik tidligere på måneden) sparker røven ud af bankrenter.

Sådan som det går med pensionsselskaber har jeg det ret godt med at have penge i noget jeg kender og stoler på. Hvis jeg skulle købe aktier i en udvikler/udgiver er Ubisoft nok et ret godt bud. De har adskillige store franchises som konsekvent sælger godt og er ikke bange for at starte nye op ved siden af. Det gælder egentlig også Activision/Blizzard (dog hviler hele deres fremtid på kun to serier pt).

Nintendo er... et gamble. Men et ekstremt fristende et. Det er virkelig gået nedad bakke for dem med Wii U. Men de har enorme pengemængder på kontoen, så de kan reelt ikke krakke. Hvis deres næste konsol er en stor success, kan aktien potentielt stige helt enormt, da stort set alle deres indtægtskilder påvirker hinanden. Stort konsolsalg øger spilsalget. Stort spilsalg øger konsolsalget.
HeroldHeroldSkrevet 20/11-14 11:26 
Uden at vide noget som helst om deres aktier, vil jeg ikke spå at Ubisoft vil have meget fremgang over de næste par år, med mindre de gør et eller andet drastisk. De er ved at godt og grundigt gennemmalke deres "Ubisoft-opskrift" i sådan en grad at alle deres store franchises er stort set identiske. Det virker for dem lige nu, men gassen er ved at gå af ballonen. Deres spil kommer på gaden med flere og flere fejl, og innovationen skal man kigge længe efter.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
JmogJmogSkrevet 20/11-14 12:00 
Enig. Men de sælger fremragende hver gang. Det er stort set Call of Duty effekten. Minimale ændringer til formlen og stigende salg. Den der dog sværere at holde kørende end COD, da det primært er singleplayerspil så noget nyt ER en nødvendighed.
HeroldHeroldSkrevet 20/11-14 13:18 
Der var vist noget med at aktierne faldt efter udgivelsen af Unity pga. bugs, men hørte et andet sted at det er meget normalt og ikke nødvendigvis havde noget med det er gøre. Folk glemmer det som regel ugen efter pga. kort attentionspan, og dem det er et problem for, er ikke dem der køber aktier.

Det er lidt ærgerligt at sådan en tendens kan betale sig, men hey, det er i det mindste bedre end Free 2 Play på mobil.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
JmogJmogSkrevet 20/11-14 22:15 
Aktiefald pga bugs er reelt ligegyldigt hvis det sælger som det plejer, for så stiger aktien bare til det sædvanlige.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig