X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Thimbleweed Park - adventurespil fra Ron Gilbert


Svar
jaesjaesSkrevet 18/11-14 22:39 
Designerne af Maniac Mansion - Ron Gilbert og Gary Winnicker - er på Kickstarter med et adventurespil, der stilistisk er som trådt ud af 1987. Det er en slags satire over serier som Twin Peaks, X-Files og True Detective. Grafikken er lidt upersonlig, IMO, men derudover er jeg klar.

Nogle af spillets features:

- Fem karakterer man kan skifte mellem, med forskellige historier flettet ind i hovedhistorien
- Easy og Hard Mode
- Klassisk verb interface (tilføjet lidt moderne bekvemmeligheder)
- Grafik ala Maniac Mansion

https://www.kickstarter.com/projects/thimbleweedpark/thimbleweed-park-a-new-classic-point-and-click-adv

Thimbleweed Park - adventurespil fra Ron Gilbert
Thimbleweed Park - adventurespil fra Ron Gilbert
JmogJmogSkrevet 18/11-14 22:59 
Ærgerligt at de er gået efter Maniac Mansions stil fremfor den langt flottere Monkey Island (eller DOTT) stil.
jaesjaesSkrevet 18/11-14 23:47 
Ja, men det havde nok været svært inden for budgettet uden problemer - var de gået efter stregen/stilen, havde mange nok samtidig forventet samme detaljegrad som i disse spil.

Well, det er da ganske nydeligt som det er, har bare aldrig været den helt store fan af stregen i Maniac Mansion.
SumezSumezSkrevet 19/11-14 08:06 
Jmog>
Ærgerligt at de er gået efter Maniac Mansions stil fremfor den langt flottere Monkey Island (eller DOTT) stil.

Gary Winnick var ikke involveret i Monkey Island eller DOTT. Det er ham der stod bag grafikken i MM.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
JmogJmogSkrevet 19/11-14 08:55 
Det gør det vel ikke mindre ærgerligt, for os der synes Maniac Mansion ikke er flot mens Monkey Island er :-)

De namedropper trods alt Monkey Island. Ikke underligt, da alle fans af Lucasarts point and click adventures nok har spillet det mens det er langt færre der har spillet Maniac Mansion.
SumezSumezSkrevet 19/11-14 10:06 
Der er ingen tvivl om at MI er langt flottere, men jeg synes MM-stilen har sin charme, som giver spillet sit helt eget islæt.
De simple copy-paste agtige baggrunde gør det også muligt for dem at skabe langt flere lokaliteter, hvilket lader til at være en kvalitet i forbindelse med spillets koncept. Jeg synes det lyder meget spændende, og glæder mig til at spille det.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 19/11-14 17:13 
Jeg synes det ser gude skønt ud, og fedt at holde niveauet fra Manic Mansion og Zak Mckracken.
The medium is the message.
millenniummillenniumSkrevet 20/11-14 09:26 
Pledge $25 or more
"I pirated Maniac Mansion and Monkey Island when I was a kid and I feel bad!" This reward tier instantly absolves you of all guilt and includes the Thimbleweed Park game. All subsequent tiers also include guilt absolution.


Ouch!
The medium is the message.
Zzap!Zzap!Skrevet 18/12-14 16:08 
To timer tilbage! Sidste chance for at donere. I ved jo godt at I alligevel skal have spillet når det kommer uanset hvad. Så hvorfor ikke bare lægge pengene nu?
Hvis $625.000 bliver nået kommer der også en iOS og Android version.
De er kun 10.000 fra!
Born to kill space
SumezSumezSkrevet 18/12-14 18:30, rettet 18/12-14 18:30 
Fordi der endnu ikke er noget offentliggjort noget omkring distributionsform og DRM.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Zzap!Zzap!Skrevet 18/12-14 19:19 
Det lykkedes! Endda med 1000 i overskud.
Nul DRM er for længst meldt ud. Alt tydet også på at distributionen også bliver bred og varieret.
Born to kill space
millenniummillenniumSkrevet 18/12-14 21:52 
I min julebrandert fik jeg ikke engang backet det. Havde ellers planlagt at spæde nok til en fysisk kopi, men må vente til det rammer hylden i Poulsen Computercenter.*

*var du i City2 i 80'erne så ved du hvad jeg mener.
The medium is the message.
jaesjaesSkrevet 02/06-15 14:39 
Mark Ferrari har joinet for at lave baggrunde. En af de bedste (IMO) grafikere, når det kommer til pixel art, og lavede blandt andet baggrunde til Monkey Island og Loom.

Link til en ufærdig test-baggrund: http://images.thimbleweedpark.com/circus_1b.png

"Having Mark on the team will move the art more in the direction that will end up being half way between Maniac Mansion and Monkey island as he'll be taking over finalizing most of Thimbleweed Park's background art development. We haven't completely finalized the look, and this is a little different from the Kickstarter art, but we like where this is going."
http://blog.thimbleweedpark.com/mark_ferrari

Han er også kendt for sine color cycling-billeder (også pixel art), der gik runder på nettet for nogle år siden (skift billede i menuen):
http://www.effectgames.com/demos/canvascycle/
SumezSumezSkrevet 02/06-15 22:53 
Det gør det helt klart mere interessant i min bog!
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 03/06-15 12:35, rettet 03/06-15 12:35 
Hold kæft hvor ser det Canvas Cycle godt ud. Jeg er dybt misundelige på hans evner. :)

Det har mere sjæl end samtlige PS4 spil.
The medium is the message.
jaesjaesSkrevet 03/06-15 15:25 
Sad også i går og ønskede et first-person RPG med den type grafik. Det ville koste en formue, dog.

Alting går som bekendt i cirkler, så måske pixel art får en renæssance som andet end throwback eller sparekniv, når udviklerne ikke ved, hvad de skal med alle kræfterne i PS6.
Bede-xBede-xSkrevet 25/04-16 08:15 
Der er kommet en ny trailer:

http://youtu.be/HnjqcITQ6wY

Ville have foretrukket et mere ungdommeligt cast og voiceactingen kommer til at kræve tilvænning, men jeg glæder mig nu stadig.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
SumezSumezSkrevet 25/04-16 08:21 
Der ser faktisk supergodt ud.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 25/04-16 09:41 
Jeg MÅ se om jeg kan skaffe en fysisk udgave.

Det fortjener det.
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 25/04-16 10:09 
Der er vist stadig ingen planer om det? :(
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
OdinOdinSkrevet 25/04-16 10:21, rettet 25/04-16 10:22 
Bede-x>
Der er kommet en ny trailer:http://youtu.be/HnjqcITQ6wYVille have foretrukket et mere ungdommeligt cast og voiceactingen kommer til at kræve tilvænning, men jeg glæder mig nu stadig.

Jeg synes netop det er rart at se spil hvor hovedpersonerne ikke er i tyverne.
SumezSumezSkrevet 25/04-16 10:30 
Tværtimod synes jeg faktisk sagtens de kunne have fundet en stemmeskuespiller der var mere moden at høre på. Men det skyldes nok ikke personens alder men snarere at det ikke er nogen særlig erfaren skuespiller?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Bede-xBede-xSkrevet 25/04-16 11:16, rettet 25/04-16 11:16 
Odin>
Jeg synes netop det er rart at se spil hvor hovedpersonerne ikke er i tyverne.

Ja, selvfølgelig. Jeg ville bare have det til at være endnu et Maniac Mansion, nostalgi og alt det der :)
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
jaesjaesSkrevet 10/03-17 17:31 
Udkommer 30/3 (først download og senere dato fysisk). Mulighed for 'Xbox Play Anywhere'.
https://blog.thimbleweedpark.com/faq2
millenniummillenniumSkrevet 28/03-17 08:47 
Så er der faktisk kun TO DAGE TIL....

Link...
The medium is the message.
millenniummillenniumSkrevet 03/04-17 09:45 
Nogen der er gået igang...?

Jeg står selv lige på tærskelen med kreditkortet klar, men VED at jeg skal afsætte meget fritid til det...

Link...
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 03/04-17 09:49 
Venter på at jeg kan finde et fysisk eksemplar et sted. :) Anmelderne er glade for spillet, hvilket er positivt.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Bede-xBede-xSkrevet 03/04-17 11:54, rettet 03/04-17 12:32 
millennium>
Nogen der er gået igang...?

Jeg har købt på PC og Xbox, men kun lige snust til det. Førstehåndsindtrykket er, at det leverer næsten hvad det lovede. Et par ting:

- Jeg er af den holdning, at har man givet spilleren en række kommandoer, bør de også kunne bruges/forsøgt brugt på alle objekter, hvor det giver mening, også selv om meningen bare er, at figuren udbryder "at det kan/vil vedkommende ikke". Har man fx en "look" kommando, så forventer jeg at der kommer beskrivelser i en eller anden grad af de ting man kigger på. Der er desværre mange steder, hvor den form for detaljerigdom mangler.

- Man har mange puzzles åbne af gangen i starten og selv om de for det meste er lette nok at segregere i mindre stumper, vil andre end genre veteraner nok føle sig lidt overvældet.

- Humoren veksler mellem at være spot on og gå for langt i selvreferencer eller rammebrud.

- Inventoriet føles begrænset ift. hvor mange objekter der kan samles op. Omvendt er det selvfølgelig en del af pointen med flere karakterer.

- Man kan vælge to sværhedsgrader i starten, som vist skulle påvirke de gåder og få af lokationerne, man kommer til i spillet. Den lavere af dem skulle fokusere mere på historien, frem for gåderne, så folk der normalt føler sig skræmt væk fra genren på det grundlag, kan måske stadig få noget ud af det. Ved dog ikke hvor stor forskellen reelt er, men jeg startede på hard.

Jeg er positivt indstillet for nu, men har kun set en begrænset del af det, så meget kan nå at ændre sig.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
SumezSumezSkrevet 03/04-17 12:00 
- Man har mange puzzles åbne af gangen i starten og selv om de for det meste er lette nok at segregere i mindre stumper, vil andre end genre veteraner nok føle sig lidt overvældet.

Det lyder udelukkende som et stort plus i min bog. Ville ærgre mig over det modsatte.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 03/04-17 12:19 
Sumez>
Venter på at jeg kan finde et fysisk eksemplar et sted. :) Anmelderne er glade for spillet, hvilket er positivt.

Ja, jeg fortryder også nu, at jeg ikke backede det mhp. deres fysiske udgave. :)
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 01/06-18 08:49 
Hvorfor er der ikke flere der snakker om det her spil?

Det blev selvfølgelig positivt modtaget, men nu hvor jeg endelig har fået det fysisk til PS4, kan jeg ikke få armene ned over i hvor stor grad det her er spillet, vi (jeg) har ventet på!
Efter al den snak der har været herinde gennem årene om hvordan adventure-genren er død, blevet assimileret af andre genrer, og aldrig ville kunne fungere i en moderne tid hvor folk er utålmodige og tyer til internettet for løsningerne, så er det her spil beviset på at man sagtens kan lave et 100% råt og uforfalsket originalt adventure-spil i 2017!

Faktisk tager spillet mig ikke bare tilbage til Grim Fandango, men hele vejen tilbage til en stemning jeg ikke har følt siden Monkey Island 2, hvilket naturligvis skyldes Ron Gilberts stærke personlige fingertryk, og lige nu ville jeg ikke være ked af at erklære at Thimbleweed Park ikke bevæger sig langt fra det spils kvalitet.

Er dog ikke færdig endnu, men har brugt 11+ timer på det, og alt tyder på at jeg er ved at nå spillets sidste område, men er også noget til at punkt hvor jeg sidder fast i de fleste af de tråde jeg har gang i.
Har klaret mig indtil videre fuldstændig uden brug af internettet eller den indbyggede hintline, hvilket jeg virkelig håber jeg kan blive ved med. For spillets puzzles er virkelig godt designet, nogle af de bedste i genren endda. Og selvom spillet føles lidt nemmere end mange af de gamle adventures (dog ikke så nemt som f.eks. DOTT), så er det ikke fordi det er forsimplet på nogen måder, men fordi der virkelig er tænkt over at gøre løsningerne logiske (på den der unikke adventurespil-facon), og hintet tilpas meget til at man altid har en vag forståelse af hvad man leder efter.
Alle dem der backede Doublefine Adventure burde spille det her spil i stedet. ;)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 01/06-18 20:21, rettet 02/06-18 09:24 
Jeg har da snakket lidt om det, rundt omkring. :)

Er selv gammel point-and-click fan, så jeg søgte den mest autentiske oplevelse. Købte den store box fra Fangamer til PC/Mac og installerede det på min Mac - den eneste måde jeg spille eventyrspil på dengang. Konsol eller iPad ... no way!

Har gennemført det, med minimale phone hints. Puzzles er fuldstændig konstrueret som de gamle spil: Dels er der snyde-rekvisitter som man tror har stor betydning, men reelt blot et røgslør man kan bruge unødigt tid på. Dels er der mulighed for mange kombinationer som gør trial-and-error til en pinefuld lang metode, f.eks. ved at have mange mulige personer som kan give items til hinanden (Lidt ligesom at sende items til hinanden i DOTT - det tager alt for lang tid at prøve sig frem). Og dels så er størstedelen af puzzles så tilpas logiske, at hvis man blot tænker sig om, så kan man ofte løse problemerne i hovedet først.

Må alligevel sige at jeg havde enkelte små skuffelser. Jeg havde nok forventet et større spil med flere miljøer. Jeg har ikke lige styr på antal skærmbilleder, men Indiana Jones & The Fate of Atlantas husker jeg som en meget større rejse end Thimbleweed Park. Og så ved jeg ikke helt hvad jeg skal synes om slutningen .... no spoilers.

Hvis man fan så S K A L man købe box-udgaven. Det er en fest atter at åbne sådan en æske igen.
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 04/06-18 14:05 
Har gennemført det, med minimale phone hints. Puzzles er fuldstændig konstrueret som de gamle spil: Dels er der snyde-rekvisitter som man tror har stor betydning, men reelt blot et røgslør man kan bruge unødigt tid på. Dels er der mulighed for mange kombinationer som gør trial-and-error til en pinefuld lang metode, f.eks. ved at have mange mulige personer som kan give items til hinanden (Lidt ligesom at sende items til hinanden i DOTT - det tager alt for lang tid at prøve sig frem).

Rigtig god fremhævning, og en meget central del af det der gør spillets puzzles gode. Ligesom det med at have mange verber der ofte er irrelevante. Selvom der er nogle du aldrig behøver at bruge i spillet, er alene tilstedeværelsen med at gøre fremgangsmåden mindre trial and error, og mere tankekraft.
Jeg er nu kommet igennem spillet helt uden at slå noget op på nettet eller den indbyggede hintline, og det er første gang jeg har formået det siden genrens storhedstid i 90'erne. Selv i Broken Age måtte jeg slå flere ting op, fordi nogle puzzles var så ugennemskuelige på trods af deres simplere mekanik.

Der er dog flere deciderede puzzles i spillet som endte med ikke at have nogen relevans, hvilket jeg ikke helt forstår. Hvad er formålet med at fodre hamsteret, genbygge joke-bogen, osv? Det ville ikke have skadet det at bygge disse ind i den samlede kæde af puzzles.

Må alligevel sige at jeg havde enkelte små skuffelser. Jeg havde nok forventet et større spil med flere miljøer. Jeg har ikke lige styr på antal skærmbilleder, men Indiana Jones & The Fate of Atlantas husker jeg som en meget større rejse end Thimbleweed Park. Og så ved jeg ikke helt hvad jeg skal synes om slutningen .... no spoilers.

Jeg var faktisk overrasket over hvor stort spillet var, og hver gang jeg kom til et nyt område blev jeg imponeret over hvor meget mere de havde smidt i spillet ind jeg havde regnet med. Flere stedet var dog voldsomt underudnyttet.
Slutningen var elendig, og trækker faktisk ned i den samlede oplevelse, men jeg har ikke lyst til at hænge mig i det.


Lidt feedback til Bede's 1 år gamle tanker:

Bede-x>
- Jeg er af den holdning, at har man givet spilleren en række kommandoer, bør de også kunne bruges/forsøgt brugt på alle objekter, hvor det giver mening, også selv om meningen bare er, at figuren udbryder "at det kan/vil vedkommende ikke". Har man fx en "look" kommando, så forventer jeg at der kommer beskrivelser i en eller anden grad af de ting man kigger på. Der er desværre mange steder, hvor den form for detaljerigdom mangler.

Måske er det blevet udbygget med patches siden du har spillet, men det er egentlig slet ikke mit indtryk. Der er nogle standard-replikker rundt omkring, som selvfølgelig er uundgåeligt, men det begrænser sig typisk til ugyldige kombinationer af genstande, hvor den samme genstand har samme kode for "den bliver aldrig relevant her".
Og jeg synes faktisk at designerne har tænkt virkelig meget over hvad der bliver sagt når man prøver forskellige ting, for tydeligt at kommunikere til spilleren hvad tankerne er ved de ting man finder, og selvom jeg føler at jeg prøvede mange ting i blinde, var der alligevel mange små detaljer i disse linjer som var med til at pejle mig ind på den rette løsning. F.eks. når man bruger det radioaktive affald et forkert sted og de siger "I don't want to contaminate that", er det et tydeligt tegn på at man skal finde noget som det "giver mening" at forgifte.

Humoren veksler mellem at være spot on og gå for langt i selvreferencer eller rammebrud.

Et af spillets største svagheder er efter min mening helt sikkert de uendeligt mange selvreferencer, og kommentarer omkring adventurespil generelt. Det starter meget hyggeligt, men bliver mere og mere uudholdeligt, og når SPOILER-TEKST:
det begynder at bliver en decideret del af plottet
, er de allerede gået langt over stregen. Jeg ved ikke om jeg gravede min egen grav ved at slå "bad in-jokes" til i indstillingerne, men kan ikke forestille mig spillet fungere uden mange af de ting der var enaverende, da de er en central del af mange puzzles og plottet.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 04/06-18 22:02 
Valgte du simple-gameplay eller all puzzles?
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 04/06-18 22:21 
Jeg valgte "hard" eller hvad den nu hed. Har hørt at alt andet bare snyder en for en stor del af spillet.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 05/06-18 06:22 
Jeg valgte easy - da jeg skulle træffe valget, var jeg mest i humør til at slappe af med spillet og ikke lave hjernetræning :D Men, håber jeg laver en second run på hard mode.
The medium is the message.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig