X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Spiljournalistik


Svar
jaesjaesSkrevet 08/11-14 20:49, rettet 08/11-14 20:55 
I Danmark er vi ikke ret gode til at få diskuteret spiljournalistik, synes jeg. Så her en tråd til dette.

-----

Lægger ud med oplæg til debat om anmeldelser og karakterer. En anmeldelse er ikke et statisk medie, eller det bør den ikke være, IMO, så der bør være noget at tage fat på. Og måske os der laver anmeldelser kan lære lidt af det hele.

Lidt tanker/spørgsmål - vælg evt. et eller flere af nedenstående punkter, eller tag helt andre ting op:

1) Bruger du anmeldelser? Hvorfor/hvorfor ikke?

2) Hvilke slags anmeldelser bruger du? Tekst, video, tale?

3) Bruger du anmeldelser mere eller mindre end tidligere? Hvorfor?

4) Hvad gør en anmeldelse god?

5) Skal anmeldelser tilstræbe at være mest subjektive eller objektive?

6) Skal der gives karakterer? Hvilken type skala?

-----

1) Ja. Et godt supplement til private snakke og fora.

2) Tekst og video - lidt flere med tekst.

3) Ligeså ofte, men før læste/så jeg typisk 3 anmeldelser af et spil - nu læser/ser jeg normalt 1 og skimmer så yderligere 1-2.

4) Relativt lang, men med opsummering eller liste over gode/dårlige ting ved spillet. Lavet af en som kender genren godt. Skal være vellavet, og gerne seriøsitet kombineret med lidt humor eller "underholdning", ellers bliver det enten for tungt eller fjollet. Skal sammenligne med andre spil i genren.

5) Den meget objektive anmeldelse findes ikke, men omvendt sætter den stærkt subjektive anmeldelse krav til, at man kender forfatterens/skaberens smag godt. Og selv dette er ingen garanti for, at man vil have samme holdning. Nøglen er i stedet, IMO, at skribenten osv. kender spilgenren og spillets målgruppe godt, og så jævnligt skriver ting som "Jeg synes A, men ved at mange andre vil synes B".

6) Jeg er ret træt af traditionelle skalaer, da de kan skabe flere problemer: Karakteren føles som et kompromis; læserne fokuserer mest på karakteren; man bliver nødt til at sætte sig ind i hvert medies politik og skala (og jævnligt står det der ikke). At droppe karakterer er dog ikke altid løsningen, da et overblik kan være rart. Men jeg så gerne flere skalaer med fokus på anbefalinger og med få trin. Alternativt: Traditionelle skalaer, hvor skribenten tilføjer en 100% subjektiv karakter, så der derved gives to karakterer til spillet.

Bud på "anbefalelses-skala" (der dog ikke løser alle problemer):

Stor anbefaling
Anbefales
Lille anbefaling
Anbefales ikke
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig