X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Rensning af cartridges


Svar
SumezSumezSkrevet 05/11-14 10:01 
Jeg har fået et par SNES carts ind ad døren på det seneste som jeg ganske enkelt ikke kan få til at virke uanset hvad jeg gør.

Jeg har ikke lyst til at brokke mig til sælger, for jeg har aldrig hørt om en SNES cart der er gået i stykker. De små ting er bygget til at overleve dommedag, problemet har aldrig været andet end dårlig kontakt fra cart til maskine.
Men uanset hvor meget jeg gnider og gnubber med en vatpind søbet ind i isopropylalkohol, kan jeg ikke få det op at køre. Den ene cart er et spil, og jeg kan stort set konsekvent få opstartsmusikken til at spille et enkelt loop, og har en enkelt gang også fået nogle blå striber (som ikke er en del af spillet) frem på skærmen.

Den andet cart er en ny converter jeg har købt som burde holde spillene lidt mere stabilt end den jeg bruger i forvejen, men heller ikke denne har jeg fået til at virke. Den er en lidt værre situation, da der i grunden er tre forskellige connectors på den, som i teorien alle kan være en del af problemet. Jeg har fået den til at starte et spil én gang, men bare da jeg slukkede og tændte for samme spil igen, holdt det op med at med at virke. Så jeg ved at den "virker", der er bare en virkelig dårlig forbindelse et eller andet sted.


Er der nogen der kender til nogen hardcore metoder til at gennemrense den slags spil-cartridges fuldstændig så jeg kan få dem fuldstændig som nye, når den gode gamle isopropyl-vatpind ikke længere er nok? Det er ikke noget problem for mig hvis det kræver at skille dem ad.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 05/11-14 10:17 
Hvis den helt nye converter heller ikke virker så tyder det på at problemet er cartridge-connectoren i maskinen. Prøv at søge på hvordan du bedst renser den, eller får pinsne bøjet til udad for bedre forbindelse.
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 05/11-14 10:22 
Den er ikke "helt ny" :) Jeg mente "ny" som i "i stedet for den jeg bruger i forvejen".

Jeg har stort set aldrig haft problemer med spil i min maskine i de ca. 22 år jeg har haft den. Hvis der er et spil der ikke virker, er det fordi det lige er kommet ind ad døren og jeg ikke har fået renset det grundigt nok, alle de spil jeg har i forvejen virker altid i første forsøg, så jeg er helt sikker på at den ikke er problemet.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
CamousCamousSkrevet 05/11-14 10:40 
Jeg har en Castle of Illusion MD cart her der kun giver mig sort skærm og det har ikke noget at gøre med bad contacts. En cart kan dø, selvom det ikke sker ofte.

Der er et par elektroniske dele på en cart PCB som kan fejle og selve ROM chippen kan også sagtens dø.
SumezSumezSkrevet 05/11-14 10:51 
Det er vel enten-eller med ROM'en? Svjv. er der altid kun én ROM-chip på SNES carts, og den kan jo nå at læse et lille stykke musik.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
TheDukeTheDukeSkrevet 05/11-14 13:27 
Jeg gav hele min NES samling en hovedrengøring sidste år, fordi der efterhånden var så mange carts der ikke virkede.
Jeg gjorde det ved at åbne cartridget med en NES bit skruetrækker, skurede kontakterne rene med en plasticskuresvamp og gned en vatpind langs kontaktfladen (først den ene ende med lidt opvaskemiddel på, derefter den rene ende for at fjerne det sidste snavs og sulfo).

Det var muligvis overkill, men samtlige carts kørte bagefter.
SumezSumezSkrevet 05/11-14 13:34, rettet 05/11-14 13:34 
Kan jeg evt. låne din gamebit skruetrækker hvis vi ses senere i dag? Jeg har en selv, men dens skaft er for tykt til at kunne nå ind til skruen på en SNES cart.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
TheDukeTheDukeSkrevet 05/11-14 13:39 
Jeg lånte Bobby's, så det kan du desværre ikke :P
SumezSumezSkrevet 05/11-14 13:41 
Fordømt! Jeg må have fat i Bobby. Hvad vædede du svampen med? Rensealkohol opløst i vand?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
TheDukeTheDukeSkrevet 05/11-14 13:48 
Kun knofedt.
amnesiaamnesiaSkrevet 05/11-14 13:49 
Jeg har selv gjort brug af en glasfiberpen, som dog umiddelbart har været udlånt og aldrig er blevet returneret, så jeg må få bestilt en ny. Den er fantatisk til at rense IC ben og diverse kontakter.

http://elektronik-lavpris.dk/p96021/N-FIBERPEN_Glasfiberpen/
Græsset ER grønnere på den anden side!
SumezSumezSkrevet 05/11-14 13:51 
Hvad er der i sådan en, amnesia? Ligner sådan en jeg har med flux til lodning, men formålet er jo lidt det samme (rense og fjerne rust fra kontaktoverflader)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
amnesiaamnesiaSkrevet 05/11-14 14:17 
en masse små glasfibertråde, som nænsomt kan fjerne diverse belægninger der måtte være.
Græsset ER grønnere på den anden side!
SumezSumezSkrevet 05/11-14 14:31 
Lyder som et godt tip. Må se om de har en i Brinck
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
ElgenElgenSkrevet 05/11-14 14:52 
Nogle carts har også batteri til savegames, realtime osv. Hvis sådan eet lækker, kan det give ret grimme skader.
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
SumezSumezSkrevet 05/11-14 14:59 
Det er klart, der er dog ikke tale om carts med batteri save her. :) Leder som sagt primært efter den mest effektive måde at rense et cart.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
spectrespectreSkrevet 05/11-14 15:23 
Jeg burde egentligt skifte batteri i mine SNES spil ..

Er det CR2032 eller hvad sidder der i? Er de lige til at skifte eller skal man lodde?
Keep it simpleSpiller nu: Fallout 4
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 05/11-14 18:56 
Camous>
Jeg har en Castle of Illusion MD cart her der kun giver mig sort skærm og det har ikke noget at gøre med bad contacts. En cart kan dø, selvom det ikke sker ofte.

Der er et par elektroniske dele på en cart PCB som kan fejle og selve ROM chippen kan også sagtens dø.

Prøv at gå igennem det med et multimeter en dag. Jeg har for nyligt lavet et Grind Stormer på MD for en kammerat hvor en via på PCB'et var gået i stykker.
Spiller nu: Phantasy Star IV
Mes1983Mes1983Skrevet 05/11-14 19:00, rettet 05/11-14 19:01 
Det er sådan nogle specielle batterier der er loddet til printet. Man kan vist godt skifte batteriet, det sidder fastklemt mellem to metalstykker, men tror nu det er nemmere, at købe nogle cr2032 batteriholdere, og så lodde dem i. Det er i hvert fald det jeg selv har planlagt.

Man skal bare være opmærksom på at frihøjden kan give problemer, pga højden på batteriholderen. Men der er masser af plads ti at flytte den pog så bare lodde et par ledninger til de respektive steder på printet.

N64 er til gengæld meget nemmere, da frihøjden er bedre.
SumezSumezSkrevet 05/11-14 19:24 
Der er ikke batteri save i, det er en fighter :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
CamousCamousSkrevet 05/11-14 19:30 
Konsolkongen>

Prøv at gå igennem det med et multimeter en dag. Jeg har for nyligt lavet et Grind Stormer på MD for en kammerat hvor en via på PCB'et var gået i stykker.

Ja, jeg gav den en once over da jeg først fik den, men no dice.

Skiftede også den cap der var på PCB'et. Eneste jeg ikke prøvede var udskifte den resistor der også er derpå.

Prøver nok også det en dag hvis jeg får lyst.
SumezSumezSkrevet 21/03-15 18:17 
Efter at have skilt mit spil fuldstændig ad og gennemskrubbet det uden noget held prøvede jeg i dag "for sjov" at putte det i min US SNES i stedet, og af en eller anden grund fungerer det helt problemfrit.

Er der andre der før har oplevet eller hørt om noget i den stil? Et SNES (Super Famicom) spil der virker på en original 60hz maskine, men ikke en moddet EU SNES?? Kan slet ikke forestille mig hvad forskellen skulle være. Det kunne selvfølgelig være min import-adapter, men den spiller alleandre spil helt fint, inkl. dem med udviddet connector som Mario RPG og Mega Man X3, hvilket dette spil IKKE har.

Evt. andre der har Kaijuu Daikessen, som har mulighed for at prøve det i en EU maskine?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Mes1983Mes1983Skrevet 21/03-15 19:37 
Har det samme problem med nogle af mine Genesis spil, der ikke vil virke på min switchless Mega Drive.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 21/03-15 20:06 
Sumez>
Efter at have skilt mit spil fuldstændig ad og gennemskrubbet det uden noget held prøvede jeg i dag "for sjov" at putte det i min US SNES i stedet, og af en eller anden grund fungerer det helt problemfrit.

Er der andre der før har oplevet eller hørt om noget i den stil? Et SNES (Super Famicom) spil der virker på en original 60hz maskine, men ikke en moddet EU SNES?? Kan slet ikke forestille mig hvad forskellen skulle være. Det kunne selvfølgelig være min import-adapter, men den spiller alleandre spil helt fint, inkl. dem med udviddet connector som Mario RPG og Mega Man X3, hvilket dette spil IKKE har.

Evt. andre der har Kaijuu Daikessen, som har mulighed for at prøve det i en EU maskine?

Jeg har ikke prøvet det selv, men der skulle være en håndfuld der ikke er kompatible med en moddet EU-maskine. Kirby 3 skulle også være et af dem.

Du har vel sørget for at tjekke om cartridge-porten på maskinen er ren, og prøvet at hive cartridge en lille smule op, inden du tænder. Det kan nogen gange hjælpe hvis der er dårlig forbindelse.
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 21/03-15 20:58 
Cartridge-porten har været renset flere gange, og har aldrig problemer med at få nogen andre spil til at virke på den.

..Modsat den omtalte US-maskine, der skulle have et forsøg før jeg fik nogle af mine andre spil til at virke i den inden jeg prøvede med Godzilla-spillet.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 21/03-15 21:25 
Jeg har også købt en Mario all-stars til SNES gennem DBA, som jeg heller ikke kan få til at virke. Men jeg har ikke nogen skruetrækker til at skille dets cartridge ad. Prøvede med vatpinde, men det er ikke nok, så jeg skal have skaffet mig en skruetrækker fra svedfabrikken.
Så derimod en instruktion fra en som brugte viskelæder til at rense cartridges. :D
The medium is the message.
ElgenElgenSkrevet 21/03-15 21:32 
Ja viskelæder virker supergodt på kantstik generelt.
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
KroeboCopKroeboCopSkrevet 21/03-15 23:25 
Ja det er godt, brugte det også i mine arkade-dage.
Hoid to colony C05 where the computer is...
Soren47Soren47Skrevet 20/06-18 21:25 
Jeg har fået et US Super Mario Bros 3 NES cartridge ind ad døren. Har gennemrenset det 2 gange nu. Jeg åbner det op, renser med viskelæder og vatpinde med husholdningssprit på.
Men det gider bare ikke virke. Der kommer grå skærm hver eneste gang.

Min NES er US, regionsfri og RGB-moddet. Alle andre spil virker til den. Kan ikke prøve på andre maskiner.

Hvad tror I kan klare at få det til at virke? Isopropyl? (Skal jeg alligevel få købt) Sådan en glasfiberpen? Mere stædighed? :b
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 20/06-18 21:44 
Havde et mega man 5 , med samme problem. Fik aldrig liv i den.
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
KTCKTCSkrevet 20/06-18 21:53 
Komponenterne kan også sagtens stå af på et cartridge, så det er ikke sikkert at det hjælper noget at rense kontakterne...
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
SumezSumezSkrevet 21/06-18 00:45 
Kan ikke huske om der er nogle NES PCB'er der har kondesatorer på, men hvis de har det, så er det i hvert fald både en billig og nem løsning at prøve at skifte den. Der er utroligt meget større sandsynlighed for at sådan en står af end en ROM-chip
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig