X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

1cc arcade challenge - Splatterhouse


Svar
KTCKTCSkrevet 08/10-14 11:01 
På SSKT11 træffet opstod der en stemning omkring SplatterHouse, som mindede meget om arcade-dagene, hvor der var en helt speciel blanding af konkurrence og samarbejde omkring spilleautomaterne, fordi alle gerne ville hjælpe hinanden til at blive bedre til spillet, og samtidig gerne ville have highscoren.
Desværre lykkedes det aldrig, på trods af en større indsats, at gennemføre spillet på én credit.

Da dette træf nærmede sig, var jeg meget i tvivl, om stemningen kunne findes igen, men lysten til at nå igennem spillet vandt, og jeg skrev til Slk486, om han kunne lokkes til at medbringe sit arcadeboard igen. Som I kan se i tråden, vidste jeg dog ikke om dette ville ske, men til min store glæde, havde det faktisk fundet vej til SSKT12.
Selv om der ikke var helt så mange omkring spillet denne gang, var det stadig fedt, og vi fik igen snakket en del om spillets kvaliteter, og hvordan det er et af de spil, som ser lette ud, hvis de bliver spillet af én, der kan finde ud af det, hvor man får sin røv med hjem i en pose som nybegynder.
På nær nogle enkelte cheap shots, der kan læres, er spillet dog fair, så når man lærer mønstre, timing og præcision, er spillet ren og ufortyndet arcade glæde.

Allerede fra starten kunne jeg mærke, at det gik markant bedre end sidst, hvor vi kun nåede til næstsidste bane på det bedste run. Vi skiftedes lidt med at prøve at 1cc det, og efter få forsøg, stod vi ansigt til ansigt med Captain Mozarella (jeg fik vist sagt at det er hans officielle navn, men det passer ikke. Så vidt jeg kan se, hedder han "Hell Chaos", men det andet lyder federe). Hans lede lapper var dog for meget for mig, og så skulle pladsen inddrages til Charlie's Cirkus.
Vi flyttede til et andet fjernsyn, som selvfølgelig også lige skulle indstilles med farver, lys og kontrast, da stemningen i spillet kræver det helt rigtige look.

Endelig lykkedes det at gennemføre spillet, men efter en del high-fives, kom vi til at diskutere, om spillets sværhedsgrad var blevet sat ned, for normalt havde man vist ikke seks hjerter fra starten...
Nå, vi fandt servicemanualen frem, og fik sat spillet i service mode, hvor diverse indstillinger kan foretages. Vi fik sat spillet til at køre helt med standardindstillinger, hvilket betød en sværere sværhedsgrad :O
Ganske rigtigt startede man nu kun med fire hjerter, ligesom maksimum kun var fem nu (man kan optjener et hjerte mellem banerne), og da det var jo kun var med nød og næppe, at jeg gennemførte spillet på easy, havde jeg ikke de store forhåbninger om at klare det.
Men... I første hug blev spillet endnu engang gennemført på én enkelt credit, men denne gang på samme vilkår som på grillbaren i sin tid!

Efterfølgende kom flere hen og snakkede om spillet, og skulle lige prøve selv, hvilket er super fedt, for man kommer hurtigt til, kun at bemærke de fejl, man laver, hvor de mange strategier og tricks kommer frem, når man hjælper andre, mens de spiller. Det fede ved de gode gamle singleplayer-spil er, når man kan opnå en slags coop, på denne måde.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
SumezSumezSkrevet 08/10-14 11:41 
Fedt writeup. Der er noget helt bestemt over stemningen ved folk der kan hjælpe hinanden til at spille bedre, og at få en 1cc er så stor en sjældenhed, at det uden tvivl er helt specielt. Det minder lidt om stemningen i Chassis arcade her i København, men der er desværre ikke særlig mange "1cc"-spil, da dem med højest profil er de lidt ældre spil-for-evigt typer uden slutbosser og andet sejt :(

Jeg har endnu ikke nået en 1cc på et ægte arkadespil, men har besluttet mig for at Rainbow Islands skal være mit første. Jeg er nået til bane 35 ud af 40, så jeg rykker stadig tættere på, men er du gal det er svært.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
DarkbeatDarkbeatSkrevet 08/10-14 11:54 
Det er virkelig godt gået, for det kan sagtens være et tricky spil :)
nerosnerosSkrevet 08/10-14 12:21, rettet 08/10-14 13:49 
Det var fedt du fik det gennemført KTC! Respekt her fra, men også lidt misundelig ;-) Jeg ved slet ikke hvorfor jeg ikke så det?

Jeg har planer om at anskaffe mig en FM Towns Marty og der til Marty versionen af Splatterhouse! Jeg håber på at kunne have sådan en maskine med til træffet næste gang og dertil hørende Splatterhouse. Så mon ikke du skal have det gennemført på Marty'en også :D Kunne også være sjovt at se hvor tæt på arkade versionen det egentlig er?
Bashful Neophyte
nerosnerosSkrevet 08/10-14 13:51 
Sumez>
Jeg har endnu ikke nået en 1cc på et ægte arkadespil,

Jeg har 1cc arcadespillet Blandia back in the days ;D
Bashful Neophyte
SumezSumezSkrevet 08/10-14 14:09 
neros>
Kunne også være sjovt at se hvor tæt på arkade versionen det egentlig er?

PC Engine udgaven er allerede virkelig tæt, så mon ikke Marty er så tæt på som det realistisk kan blive?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
nerosnerosSkrevet 08/10-14 18:23, rettet 08/10-14 19:31 
Jeg synes faktisk ikke helt at PC Engine udgaven er så tæt igen. Der er et ret stort tab i grafikken i forhold til arkade versionen. Mener også der er visse ting som er blevet taget ud af spillet på grund af noget censur hvis jeg husker rigtigt, men ja ellers er det en god og flot port.

"Splatterhouse!" Findes der et bedre spil? :D

Fandt den her side som sammenligner:
Bashful Neophyte
KTCKTCSkrevet 08/10-14 22:11, rettet 09/10-14 11:15 
I store træk er TurboGrafx-16 (US version af PC Engine) udgaven tro mod originalen, men de har lavet masken om af frygt for copyright issues og fjernet religiøse symboler som kors. Fjendernes mønstre er en smule anderledes, nogle baner er forkortet lidt, og misfostret på broen kommer ikke frem. Dog er det i en senere bane, så det er åbenbart ikke for at spare plads. På PC Engine er der ikke censureret i grafikken. Sekvenserne mellem banerne er lavet helt om, og så er der lavet nødvendige nedskaleringer af sprites og neddrosling i farver, frames og så er lydsiden også noget anderledes.
Når man tænker på maskinens evner, synes jeg dog det er en ret god port.

På FM Towns Marty føles det stort set identisk med arcade at spille, dog med ekstra scroll på grund af opløsningen. Dette kan godt føles lidt underligt, når flere boss-kampe normalt sker på én skærm, hvor den her scroller lidt til siderne.
Her bruges også musikken fra arcade version, lagt ind som cd tracks.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
Le RoofLe RoofSkrevet 08/10-14 23:22 
Er det ikke kun Turbografx-16 udgaven der er lavet om? Så vidt jeg husker er det intakt i jap udgaven på pc-engine.
To be this good takes AGES, to be this good takes SEGASpiller nu: Crisis Core: Final Fant..., Baldur's Gate III, Super Mario Bros. Wonder
KTCKTCSkrevet 09/10-14 11:16 
Jo, du har ret. Det er i USA, de har ændret masken og så videre, hvor de i Japan fik lov at spille det med Jason-maske og kors.
Jeg har rettet mit indlæg, så dette fremgår tydeligere.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
nerosnerosSkrevet 04/04-15 09:05 
Ham her gør det på hard. Hvad setting havde i det på?

https://www.youtube.com/watch?v=fLeXfp_GF_g
Bashful Neophyte
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig