X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

4X-spil


Svar
SumezSumezSkrevet 25/09-14 01:15, rettet 25/09-14 01:16 
Jeg har spillet en del Civilization 5 på det seneste. Eller, dvs. jeg har spillet ét spil igennem fra start til slut, hvilket også svarer til "en del" når man snakker den type spil.
Denne gang under den forudsætning at jeg ikke ville bekæmpe nogen andre spillere eller city states på et eneste tidspunkt. Det er en sjov måde at spille på, omend lidt handicappet, da især en diplomatisk sejr lægger meget op til at holde sine modspillere i skak vha. militærmagt... Og hvis man alligevel har planer om at slå fra sig, virker det som om domination stadig er den nemmeste udvej i sidste ende, hvilket er lidt synd.

Men alt i alt er jeg, ligesom alle andre gange jeg har spillet et Civ-spil (hvilket vist nu omfatter dem alle med undtagelse af 4'eren), blevet fantastisk betaget af den type spil. Det er ikke engang "strategien" i det der gør indtrykket, men oplevelsen af at se sit imperie vokse og lære at udnytte de ressourcer der omgiver det på nye måder, ligesom diplomati og handelsruter skaber interessante politiske relationer på baggrund af hvordan spillerne placeres på det tilfældige verdenskort.
Det er helt klart også udviklings-aspektet, Civ spiller allermest på, og jeg er virkelig imponeret over 5'erens måde at vise den udvikling. Der er ikke sket særlig meget nyt i de ~25 år serien har kørt, men at se en travl by omringet af marker og diverse landmarks er alligevel sjovere end de farvede brikker fra etteren. :) Især er elementet med de altid udvidende landegrænser implementeret rigtig fedt.


Men for at komme til sagen, så leder jeg efter andre spil der kan spille på nogen af de samme tangenter som jeg beskriver ovenfor. :) Der er uhyggeligt mange 4X-spil derude, og selvom nogle af de samme titler dukker op igen og igen, er det svært at vide hvor man skal starte.
Det er vigtigt for mig at det ikke er for tørt eller ugennemskueligt at sætte sig ind i, men samtidig, når bare det er fængende nok på den der Civ-agtige "jeg skal lige spille én tur til - hov er klokken 4 om morgenen?"-facon, så gør det ikke noget at det ikke ligner en million.

Hvad har folk gode erfaringer med?
Master of Orion 2 er selvfølgelig et must, men er også interesseret i lidt nyere spil. Jeg har kigget lidt på Endless Space, men ved ikke om Galactic Civilizations 2 er et bedre alternativ. Der er dog en 3'er på vej, der ser ud som om den godt kunne gøre 2'eren "overflødig". Af andre titler, har jeg bidt mærke i Warlock, der om ikke andet ser virkelig smukt ud. Vil gerne høre nogle tanker og tips fra folk med mere erfaring. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Soren47Soren47Skrevet 25/09-14 08:09 
Jeg havde meget sjov med det gamle Colonization, selvom jeg aldrig fik gennemført det.
Du burde helt klart også spille Alpha Centauri! - Og så kommer der jo snart et nyt 'koloniser en anden planet'-civilizationspil, som ser lovende ud :)
SumezSumezSkrevet 25/09-14 08:19 
Hvor meget minder Colonization og Alpha Centauri om Civilization? Jeg kan jo rigtig godt lide Civ, men savner også lidt et alternativ. Selv når jeg spiller 5'eren i serien, føles det meget som at man spiller præcis det samme spil, med et nyt skin. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Soren47Soren47Skrevet 25/09-14 08:38 
Ja, Civilizationspillene minder meget om hinanden. Der sker ikke de store ændringer fra spil til spil. :b
Colonization er meget anderledes. Fx er handlen med indianer vigtig, du styrer hvor mange mennesker der er i hver bygning i hver by, man uddanner sine mænd (en professionel fisker er sgu vigtig at have :b) og handel med varer mellem byer foregår kun med karavaner. Og så er der hele det med at blive en selvstændig stat og slås med europa som afslutning :)
Alpha Centauri er det lang tid siden jeg har spillet - Men det er i hvert fald meget anderledes fra Civilizationspillene og har en noget mere interessant historie. :)
jaesjaesSkrevet 25/09-14 18:04 
Heh, teoretisk er 4x en af mine yndlingsgenrer, i praksis ender jeg dog altid med at tage pauser der er så lange, at det er mest nøjagtigt at sige, at jeg har forladt spillet. Det er længste og næstlængste jeg er nået (over nogle gange) må være 8-10 timer i Civ4 og 4-5 timer i Civ3.

Næste forsøg bliver nok noget med at prøve en af de her hybrider, hvor der både er en strategidel og hvor man kan udforske med sit party. Dog er der meget få spil af denne type... Jeg vil også gerne prøve Grand Strategy-genren, som har det tilfælles med 4x, at det er strategi på et mere overordnet plan sammenlignet med at mikro-behandle hver enhed.

- Det var også en genre du kunne overveje. Dog er de som reel delvist real-time. Men der findes nogle ret interessante spil derude. De mest anbefalede er nok Europa Universalis IV, Hearts of Iron III og Crusader Kings II.

Du kunne også prøve sådan noget som Imperialism II:
"Ten reasons Imperialism II is the greatest strategy game ever made": http://www.quartertothree.com/fp/2014/05/05/ten-reasons-imperialism-ii-greatest-strategy-game-ever-made/
SumezSumezSkrevet 26/09-14 11:41, rettet 26/09-14 11:48 
4X er jo allerede pr definition lidt af en blandingsgenre. Det er klart at en strategidel passer fint ind i den type spil da krig mellem faktioner er et af de 4 X'er. Men mit problem er jo så netop også, at jeg er bange for at der bliver for meget fokus på den del af spillet. Jeg tror også bare jeg får ondt i hovedet af for meget krigstaktik. :)

Jeg vil generelt gerne kunne vinde uden at slås, men jeg vil også kunne bruge kamp i et begrænset omfang til at supportere spillets andre elementer, og der skal være konsekvenser af at fokusere for meget på militær.
I mit ideelle 4X-spil, ville en "domination"-sejr nok være enten umulig eller utroligt svær.

Men jeg skriver i hvert fald lige Imperialism II på listen, det har også fået virkelig fremragende anmeldelser på GOG. Nogen der har spillet nogen af de spil jeg nævner i mit første indlæg?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
JmogJmogSkrevet 26/09-14 11:57 
Hvis det skal være klassisk CIV-gameplay med samme grad af polering, detaljer og fokus på udvikling af din civilisation, så er Alpha Centauri ret oplagt. Det er lavet af Sid Meyer og co. Det er reelt en science fiction udgave af CIV.
jaesjaesSkrevet 26/09-14 17:29, rettet 27/09-14 02:30 
Sumez>
4X er jo allerede pr definition lidt af en blandingsgenre. Det er klart at en strategidel passer fint ind i den type spil da krig mellem faktioner er et af de 4 X'er. Men mit problem er jo så netop også, at jeg er bange for at der bliver for meget fokus på den del af spillet. Jeg tror også bare jeg får ondt i hovedet af for meget krigstaktik. :)

Jeg vil generelt gerne kunne vinde uden at slås, men jeg vil også kunne bruge kamp i et begrænset omfang til at supportere spillets andre elementer, og der skal være konsekvenser af at fokusere for meget på militær.
I mit ideelle 4X-spil, ville en "domination"-sejr nok være enten umulig eller utroligt svær.

Har du læst om spillene? Jeg har netop nævnt dem fordi de ikke kun skulle have fokus på krig. Det varierer fra spil til spil, hvor meget eller lidt man kæmper, men alle tre skulle have varieret gameplay :)

Jeg kan naturligvis ikke hjælpe i detaljer, når jeg ikke selv har spillet dem, men som jeg husker det, er den store forskel fra mange 4x, at man kan *endnu* flere ting, men nogle elementer foregår så på et mere overordnet niveau. Man styrer fx normalt ikke hver enhed/stakke af enheder på felter som i Civ, men giver dem overordnede ordrer, og evt. placerer dem i territorier. Nogle kalder da også genren for en meget avanceret form for Risk. CKII har et unikt koncept med familie/arvinger. I HoI3 er politik og spionage vigtigt. EU4 har givet også fokuspunkter, som er fraværende eller nedtonet i de fleste 4x.

EDIT: Jeg kan se, du ikke er interesseret i svært tilgængelige spil - det er formentlig kun EU4 som kan kaldes nogenlunde tilgængeligt.
jaesjaesSkrevet 03/10-14 20:39, rettet 03/10-14 20:39 
Paradox holder kæmpe udsalg på Steam i weekenden. Blandt andet er Warlock 1 og 2 sat ned med henholdsvis 75% og 50%.

Der er også en del grand strategy, samt andre spil fra deres katalog.

http://store.steampowered.com/sale/paradoxweekend2014
jaesjaesSkrevet 22/06-15 21:31 
Der er blevet annonceret et Master of Orion reboot:
http://www.polygon.com/2015/6/11/8765643/master-of-orion-reboot-wont-be-free-to-play-will-incorporate-best
jaesjaesSkrevet 13/05-16 12:19 
Civilization VI er på vej (oktober):
http://www.pcgamer.com/civilization-6-everything-you-need-to-know/
QQSkrevet 13/05-16 15:47 
FYI: Civ V koster €7.49 på Steam indtil 16. maj. €9.99, hvis man vil have alle expansions med.
It's time to kick ass and chew bubblegum. But I'm all outta gum!Spiller nu: Legend Of Zelda, The: B...
jaesjaesSkrevet 14/11-16 08:38, rettet 15/11-16 09:34 
Fik endelig "gennemført" et Civilization (5). Altså spillet indtil der blev fundet en vinder. Heldigvis var det mig ;)

...Men jeg fik så desværre også valgt en for let sværhedsgrad. Tænkte ellers at 3/7 (easy) måtte være passende, når jeg var ny til spillet. Havde jeg vidst at det ville ende med at tage 30 timer, var jeg nok startet på Normal uanset. Men nu endte det også med at vare alle 500 træk - kender man spillet bedre er det nok lettere at slutte hurtigere.

Men et glimrende spil som føles meget komplet. Med første expansion (der indeholder spionage) har det vel stort set alle spilmekanikker der er set i serien. Det er da også meget komplekst, men stadig ganske tilgængeligt. Men det bliver svært at overgå på features (ved ikke hvad de har gjort i 6).

Helt sikkert et spil jeg vil spille igen - med mindre jeg køber 6 inden. Men det bliver så først efter et par patches og/eller en expansion. Samt et prisfald. Næste pibe crack bliver Galactic Civilizations 2 :)

Lidt stats (ved ikke hvor spændende det er for andre end fans af Civ5):

4X-spil

EDIT: Religion skulle også være en ny feature i første expansion.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig