X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Køn, feminisme og computerspil


Svar
millenniummillenniumSkrevet 16/09-14 09:20, rettet 16/09-14 09:32 
Det er gået totalt over hovedet på mig, men hvis man skal tro Politikens vinkel, har der åbenbart været noget af en chat-krig i USA efter nogle femininistiske spillere kritiserede videospillenes generelle beskrivelser af kvinder.

Der er holdninger for, imod og midt i mellem.

Personligt har jeg altid haft en problem med den kategori af feminister (hvis man må kalde det dé... Se hele indlægget


Link til artikel
The medium is the message.
134 emne(r).
1 2 3 > »

Svar
millenniummillenniumSkrevet 16/09-14 09:20, rettet 16/09-14 09:32 
Det er gået totalt over hovedet på mig, men hvis man skal tro Politikens vinkel, har der åbenbart været noget af en chat-krig i USA efter nogle femininistiske spillere kritiserede videospillenes generelle beskrivelser af kvinder.

Der er holdninger for, imod og midt i mellem.

Personligt har jeg altid haft en problem med den kategori af feminister (hvis man må kalde det dét), som vælger og fravælger for at postulere deres subjektive synspunkt. Man kan ikke tillade sig at være snæversynet når medieprodukter kritiseres for at være stereotypiske i opfattelsen af køn. Kan huske jeg læste en kvinde skrive om GTA med et ret moderat blik. Mange andre kritiserer det faktum at den mandlige avatar kan samle en prostitueret op, knalde på bagsædet og bagefter slå hende ned og stjæle pengene tilbage. Men som hun skrev: For hvert kvindeligt offer der er i spillet, er der også en kvindelig dominatrix som er manden overlegen. Det er rigtigt og typisk Rockstars idealistiske facon.

Men, man kan da også mærke at beskrivelsen af kvinder i eksempelvis Assassins Creed serien er radikalt anderledes når der er en kvindelig spildesigner bag roret. Der er plads til kvindelige karakterer, og kvindelige avatars i sub-games, men aldrig skildret efter noget seksualiseret formål. Mænd og kvinder er bare personer i historien.

Men hvad med Dead or Alive? Er det en radikal retning mod det sjofle maskuline blik på kvindeidealer, eller er det et skridt mod det ligeværdige, når både mænd og kvinder er stereotyper og kvinder "får lov" til at tæske mænd.

Ja, der er så mange meninger og eksempler at hive ned fra hylden....

Link til artikel
The medium is the message.
slk486slk486Skrevet 16/09-14 10:07, rettet 16/09-14 10:08 
Det har især været brandfarligt, fordi mange føler deres hobby bliver angrebet og fordømt og vi kan være nogle højtråbende bavianer. Jeg er ikke i tvivl om det har været en noget manschauvinistisk affære i en del år og debat er positivt, men der kritikere, der provokerer til debat på en uheldig måde. Samtidigt kan det være svært at sætte sig ind i følelsen af at være underrepresenteret.
j/k
SumezSumezSkrevet 16/09-14 10:15 
Jeg er ikke i tvivl om at det er et problem i spilbranchen, bare ærgerligt at de folk der råber højst i sagen har så forskruet en indstilling til det, at ingen kan tage dem seriøst, og så bliver der mudderkast og stråmænd i begge lejre.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 16/09-14 10:22, rettet 16/09-14 10:23 
Det er vel også funderet i, at spilindustrien blev født af mænd, fordi mændene interesserede sig for elektroniske dimser og nørdede hobbyer. Hele basalt var der ikke nogen kvinder i den branche som var spillets stamtræ. Derfor blev spillene formet og designet som mænd gerne vil have det, og selvom det er mere end tredve år siden, så er det stadig tilfældet i nutiden.

Branchen ER domineret af mænd. De uddannelser der opfostrer spiludviklere har i laaang tid være domineret af hankøn. Jeg synes heller ikke den ubalance er hensigtsmæssig (hvem ville ikke have en kvindelig kæreste der var vildt interesseret i spil og computere?) Men, hvis kvinderne gerne vil have et mere kønsneutralt univers i videospil, så skal de starte med at komme ind i industrien, fremfor at stå udenfor og klage.
The medium is the message.
slk486slk486Skrevet 16/09-14 10:28, rettet 16/09-14 10:28 
Sumez>
Jeg er ikke i tvivl om at det er et problem i spilbranchen, bare ærgerligt at de folk der råber højst i sagen har så forskruet en indstilling til det, at ingen kan tage dem seriøst, og så bliver der mudderkast og stråmænd i begge lejre.

Ja, det var nogenlunde det jeg prøvede at sige :)

millennium>
Men, hvis kvinderne gerne vil have et mere kønsneutralt univers i videospil, så skal de starte med at komme ind i industrien, fremfor at stå udenfor og klage.

^ This

Men man kan godt tillade sig at stille sig kritisk overfor den aktuelle afbildning af kvinder i spil.

Den nylige mudderkast har i øvrigt ikke noget med ligestilling at gøre - det var et issue mellem gamere og pressen.
j/k
SumezSumezSkrevet 16/09-14 10:50 
Jeg tror bare spilpressen har brug for noget at skrive om. :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
TheDukeTheDukeSkrevet 16/09-14 11:25 
Jeg er 6000% enig i at bannerførerne fra begge lejre er nogle hysteriske tosser, men der er altså et reelt problem med den måde kvinder er blevet repræsenteret i mediet. Det er blevet lidt bedre de sidste par år, men der er stadig lang vej endnu.

Mht. publikummet er der så sandelig også lang vej endnu, hvilket mange af de tåbelige svar i denne tråd kan bevidne:
http://www.playright.dk/forum/emne/34858-tropes-vs-women-in-video-games#687093
JmogJmogSkrevet 16/09-14 13:20 
Ingen tvivl om at industrien er domineret af mænd, men jeg ser virkelig ikke et større problem(1).

Spil er en fantasiverden. Ofte en karikeret en hvor arketypernes attributter fremstilles i ekstremerne. Om man kan lide det eller ej, så er kvinder typisk mere letpåklædte end mænd og går efter at se sexede ud og snakker mere feminint. Det er deres måde at tiltrække det modsatte køn på. Mænd er typisk mere muskuløse og går mere op i styrketræning og snakker mere macho med hinanden. Det er vores måde at tiltrække det modsatte køn på.

Gears of Wars Space Marines eller Kratos fra Gears of War er ekstreme versioner af den arketypiske mand akkurat på samme måde som pigerne fra Dead or Alive er det af den arketypiske kvinde (dog med et japansk spin),

Der er intet fornedrende over at en kvindelig avatar er sexet. Tværtimod. Men hvis man virkelig har den holdning, så må man også se det som fornedrende når en mandlig avatar har store muskler og trashtalker en fjende han lige har savet midt over. Fuldstændigt det samme.

(1: Med problem mener jeg noget i "won't somebody think of the children!"-varianten. Jeg vil meget gerne have flere kvindelige spildesignere da de har et andet perspektiv hvilket giver variation)
millenniummillenniumSkrevet 16/09-14 14:00 
@Jmog, netop det jeg mener med kvindeforkæmper som vælger/fravælger hvad de vil se, for at postulere deres pointer. "Se hvordan kvinderne ser ud ... storbarmede ... ingen tøj!!!". Ja tak, se også lige på mændene... Kææææmpe muskler og ingen hjerne. Det er et helt univers af superimposed stereotyper.

Men jo, jeg så også meget gerne flere kvindelige spiludviklere, fordi den kvindelige indflydelse kan give et alternativt udtryk. Og det har vi meget ofte brug for i spilmarkedet.
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 16/09-14 14:17 
Bankoplade til den her debat:

Køn, feminisme og computerspil
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
DarkbeatDarkbeatSkrevet 16/09-14 15:15 
Der er heldigvis så mange forskellige spil nu om dage at der er noget for alle.
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 16/09-14 15:24 
Bare høre ordet Anita Sarkeesian , og jeg kaster lidt op i min mund! :s
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
millenniummillenniumSkrevet 16/09-14 15:24, rettet 16/09-14 15:27 
Men kvindeforkæmperne kigger kun på de spil hvor kvinder gøres til objekter. ;)

Var lige ude og kigge i spejlet, og nej - jeg ligner slet ikke The Duke. Heldigvis.
The medium is the message.
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 16/09-14 15:32, rettet 16/09-14 15:32 
Kvindeforkæmper i dk. (Vesten del af verden) er kvinder som er sure på alt det opmærksomhed de andre kvinder for af os mænd!
Nu vil Anita Sarkeesian ha det skal gå ud over mine spil.

Kan sgu da ikke gøre for jeg er glade for bryster!
Især når der er mange af dem!
Derfor har jeg respekt for dem stadig som kvinder..,, bare mere når der kommer en nippel frem :D
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
SumezSumezSkrevet 16/09-14 15:46 
Umiddelbart forsvarer du måske heller ikke din side at sagen supergodt, når du skriver sådan. :) Der er ikke noget at sige til at debatten bliver så ophedet.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 16/09-14 15:54 
Ja, debatten var ret sober og neutral, indtil der gik havnearbejder i den. :-I
The medium is the message.
TheDukeTheDukeSkrevet 16/09-14 17:57, rettet 16/09-14 17:58 
Jeg tror det sundeste er at ignorere den slags indslag, hvad enten de kommer fra den ene eller den anden side af hegnet.
Mht. Anita Sarkeesian, så er jeg bestemt ikke enig i rigtigt meget af hvad hun siger, men jeg syntes at hun har en gyldig pointe i de videoer der omhandler spil. Det er en pointe hun har en tendens til at overdrive og forsimple, men kernen er reel nok.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 16/09-14 18:05, rettet 16/09-14 18:45 
Sumez>
Bankoplade til den her debat:

Og så ender det med:

Køn, feminisme og computerspil

Personligt synes jeg, at Saints Row: The Third er et ret dårligt eksempel at bruge. Noget af det, jeg nød mest ved spillet var netop, at det var sovset ind i alle spil-stereotyper (ikke kun den med kvinder i sparsom beklædning) og gjorde tæppetykt grin med dem. Det er ikke et spil for børn, og det tager pis på alt og alle.

Jeg kan dog sagtens skrive under på, at kvinder ofte fremstilles tåbeligt i spil. Men jeg tvivler på, at det på nogen måde er tænkt som et ondsindet forsøg på at nedgøre væsner af hunkøn. Jeg tror mere, det er et biprodukt af, at spil stadigvæk designes til hovedsageligt at skulle sælges til teenage-drenge. At det så begynder at skabe debat og prikker til femininisternes hvepserede, tyder bare på, at spiludviklerne endnu ikke har fattet, at både mediet og dets brugere er nået til et punkt, hvor der gerne må komme noget mere modent indhold på bordet.

Noget helt andet er så, at folk der giver sig til at true en kvinde som Anita Sarkeesian på livet, burde skamme sig noget så grusomt... eller bare flytte ud af mors kælder og få sig et liv.

(Siger jeg så, uden selv at have et nævneværdigt liv... Men jeg kan forestille mig, at det er sundt)
AV Intelligent Terminal
SumezSumezSkrevet 16/09-14 19:10, rettet 16/09-14 19:11 
Jeg vil så mene at Saints Row The Third er et af de allerstærkeste eksempler på et computerspil der efterlod mig med en virkelig skidt moralsk smag i munden. Værre end GTA. Det er muligt at det er baseret på parodier og stereotyper, men jeg synes virkelig det tegner et glamoriseret billede af ikke bare én, men adskillige modbydelige tendenser. Og jeg er ellers ikke sart med den slags, selvom jeg godt ved at jeg lyder sådan nu. :)
Smash TV er iøvrigt fantastisk.

Køn, feminisme og computerspil

TheDuke>
Mht. Anita Sarkeesian, så er jeg bestemt ikke enig i rigtigt meget af hvad hun siger, men jeg syntes at hun har en gyldig pointe i de videoer der omhandler spil. Det er en pointe hun har en tendens til at overdrive og forsimple, men kernen er reel nok.

Kernen er fin nok, men i det øjeblik man benytter det grammatiske "genstandsled" som argumentation for hvordan kvinder gøres til genstande, mister man al integritet i al fremtid. :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 16/09-14 19:23, rettet 16/09-14 19:27 
Jeg har så ikke set nogle af Sarkeesians videoer - før i dag, hvor jeg lige så hendes Damsel in Distress video.

Det fik mig i det mindst til at reflektere over hvilke af de spil jeg spiller, der bruger redningen af den forsvarsløse kvinde som spillets motivation, blot for at opdage, at nærmest ingen af de spil har en damsel in distress.

For nyligt var der...

Metal Gear: Revengeance ... Nope.
Skyrim... Nope
Killzone 3 ... Nope.
Batman Arkham City ... Nope.
Assassins Creed 4 ... Naaah, en enkelt mission, men så heller ikke mere.
Lollipop Chainsaw .... Muhahaha

Andre nyere spil som Bioshock Infinite forstår i den grad at dekonstruere den klassiske Damsel in distress. Så selvom hendes video er ret ny, er den allerede outdated.

Hun kunne også have talt om Metroid eller Castlevania, men neeeej.

Igen, den evige feministiske failure: Fokuser kun på det som understøtter påstanden, og udeluk alt det som modargumenterer.
The medium is the message.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 16/09-14 19:47, rettet 16/09-14 19:53 
Sumez>
Jeg vil så mene at Saints Row The Third er et af de allerstærkeste eksempler på et computerspil der efterlod mig med en virkelig skidt moralsk smag i munden. Værre end GTA.

De samme ting, som gav dig dårlig smag i munden, er dem der får mig til at synes, Saints Row: The Third er et bedre GTA end GTA. Over-the-top vold og plat humor, som umuligt kan tages seriøst. Jeg husker f.eks. den mission i GTA2, hvor man skal samle intetanende fodgængere op i en bus for at skaffe kød til den lokale pølsefabrik.

Det hjalp så måske også lidt på det, at jeg ændrede hovedpersonen i Saint Row, så han både lignede og talte som Lemmy fra Motörhead (eller i hvert fald tæt på) :D
AV Intelligent Terminal
millenniummillenniumSkrevet 16/09-14 20:28 
Har vi ikke (længere) en kvindelig stemme på P:R som lige kan bidrage... ? :-D
The medium is the message.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 16/09-14 20:33 
Igen, den evige feministiske failure: Fokuser kun på det som understøtter påstanden, og udeluk alt det som modargumenterer.

Præcis. Jeg har kun set de to første af hendes videoer og jeg forstår ikke hvad pengene er brugt på. Kort opsumeret så handlede de kun om at hun remsede eksempler op på spil hvor hun synes at kvinder enten var undertrykt, objektificerede eller spillene var for mandsdominerede.
Jeg synes ikke der var nogen pointe i hendes videoer, andet end at størstedelen af dem der spiller videospil stadig er mænd og det præger (naturligvis) det indhold vi får. Og til mænd synes jeg ikke der er nogen problemer i at Arthur i Ghost and Goblins skal redde sin elskede. Det er et fint, omend slidt, grundlag for en historie, som mange af os kan forholde os til hvis man er glad for et andet menneske.
Det ville være krænkende hvis han bare trak på skuldrene og gik i byen, for at finde en anden, eller til en prostitueret. Så ville jeg kunne forstå at kvinder kunne føle sig som et objekt, og der ville være god grund til at blive pissed.
Men at basere hele to videoer på at sige det er forkert at hankøn redder hunkøn. Jeg fatter ikke pointen. Især når mange af hendes eksempler er så gamle at de er fra en tid hvor det næsten udelukkende var mænd der spillede.

Kvinderne må selv deltage aktivt i spiludviklingen. Ellers bliver markedet aldrig 50/50. Men det er vel kendetegnet ved at være feminist, at man bare gerne vil brokke sig? Jeg forstår godt ChronoSoUSA er træt af at høre på hende. Men alle de svinske kommentarer mænd skriver til hende nyder hun kun godt af. Det kan bruges som argumenter når hun tager på turné og fortæller vidt og bredt hvordan hun bliver chikaneret på nettet. Det er win-win for hende.

Der må gerne komme flere spil tilegnet begge køn, eller kun piger. Men alt skal fandeme ikke være så politisk korrekt hele tiden. Jeg synes i forvejen der sker alt for meget af det pis fra alle sider. Vi kender bla. til eksempler hvor homoseksuelle og religiøse har formået at piske en stemning op over bagateller. Jeg personlig vil være pisse ligeglad hvis der kommer spil hvor mænd bliver udstillet som svage, der gøres grin med Kristendommen eller de hetroseksuelle.

Slap nu af.
Spiller nu: Phantasy Star IV
TheDukeTheDukeSkrevet 16/09-14 20:33 
millennium>
Igen, den evige feministiske failure: Fokuser kun på det som understøtter påstanden, og udeluk alt det som modargumenterer.

Er det ikke nøjagtigt det samme som du lige har gjort i dit indlæg?
millenniummillenniumSkrevet 16/09-14 21:50, rettet 16/09-14 21:54 
Så er det et uheld. :D Prøver ellers altid at være moderat og demokratisk i mine argumenter.

Jeg ved godt at MANGE af fortidens spil kun handlede om at redde en passiv en kvinde, men det (IMO) hænger også sammen med at dengang skulle narrative spil definere sig selv og måtte læne sig op at kendte former og genrer, særligt fra filmen men også fra eventyret, fordi eventyr er så fokuseret på udfodringer der skal overvindes.

Dragon's Lair er virkelig over-the-top. Prisessens retorik er far out. Siger hun "Save me" eller "Take me"..??

Så måske fra den kanal gled den passive prinsesse naturligt ind i videospillet, og blev et dominerende argument for at spille det. Men det var f***me ikke det eneste argument. Jeg kunne ørle en lang liste ud med retrospil som havde mange andre motiver. Det er ikke helt far out at kalde hendes argumentation for feministisk propaganda, netop fordi pointerne kan være så pokkers manipulerende.

EDIT: Må se at få købt mig Saint's Row så jeg kan danne mig en holdning.
The medium is the message.
JmogJmogSkrevet 16/09-14 22:11 
Men at basere hele to videoer på at sige det er forkert at hankøn redder hunkøn

Det er også en fuldstændigt åndssvag ignorering af den virkelige verden.

Vi mænd er biologisk programmeret til at beskytte kvinder. Det siger vores instinkter at vi skal gøre. Vi er biologisk bedre disponeret for udførelse af handlinger der kræver styrke og fysisk udfoldelse og vi har et meget lettere forhold til vold end kvinder har.

Ovenstående er et faktum, så hvordan i alverden kan det overraske det mindste, at spilprogrammører finder det naturligt at lave spil med en actionmand, der skal redde sin kæreste fra den slemme skurk. Det er ikke fordi, at historiefortælling har brugt den skabelon siden Brødrene Grimms eventyr. Det er fordi, at sådan er kønnene biologisk indrettet. Når størstedelen af publikum så også er mænd, så giver det jo bare endnu mere mening at lave spil/fortællinger som mænd nemmest kan relatere til.

Diskrimination, min røv.
jaesjaesSkrevet 17/09-14 01:48, rettet 17/09-14 01:57 
Det er formentlig mindre faktum end du gør det til, Jmog :)

Det er rigtigt, at begge køn delvist er styret af urinstinkter, men der er også hele miljøsiden. De senere år er en del af fokus faktisk flyttet til, at biologi og miljø med stor sandsynlighed hænger mere sammen, end hvad vi tidligere troede.

Spiludviklerne har dermed to super gode overordnede kilder til inspiration. Som det er nu, bruger de bare mest den ene. Og når de bruger den anden, kigger de tilsyneladende mere tilbage i tiden, samt på målgruppernes umiddelbare ønsker, end de kigger ordentligt rundt om dem selv.

Det er naturligvis ikke overraskende, da de jo langt hen ad vejen bliver nødt til at følge målgruppernes ønsker. Men omvendt behøver de heller ikke være bange for at prøve nyt - det kan vi mennesker jo ligeså godt lide som det velkendte.

Alt det sagt, så synes jeg faktisk der er sket en del i den sammenhæng de sidste 6-8 år (og specielt de seneste 3-4 stykker) - betydeligt mere end hvad der skete de første 20-25 år af spilmediets (kommercielle) historie. Så det går den rigtige retning, men jeg kan godt forstå, hvis nogen synes, det går for langsomt (der er her naturligvis relativt stor forskel på mainstream- og indiespil).
millenniummillenniumSkrevet 17/09-14 09:10 
Rigtigt. I de seneste år er der kommet mange skred i videospillets gennerelle opfattelse af kvindekønnets rolle i spil. Og det er ikke bare den sædvanlige "så-laver-vi-en-storbarmet-action-heltinde" (i tredjeperson perspektiv, så de mandlige spillere kan nyde synet), men derimod meget utraditionelle former og tolkninger af både mænd og kvinder.

Beyond Good & Evil
Mass Effect
Catherine
Infamous First Light

...For at nævne et par stykker.

Og så er Princess Peach en valgbar karakter i Super Mario 3D World til Wii U. Tag den, Anita Sarkeesian.
The medium is the message.
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 17/09-14 09:15 
Eller et spil som lollipop chainsaw! Men det spil er vel ok anita?
At ha sin kærest i bæltet
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
millenniummillenniumSkrevet 17/09-14 09:20, rettet 17/09-14 09:24 
Hovedet af sin kæreste. :-D

Anita, og andre feminister, vil sikkert kategorisere det som en obskur mandlig lolita/dominatrix fantasi.

Det er noget som især kønsforskningen i film har fisket efter. Når der er en kvindelig heltinde i filmen er det reelt en "gender-cross-dresser". Altså en mand med maskuline idealer/instinkter som er iklædt en kvindekrop, f.eks. Lt. Ripley og Sarah Connor.
The medium is the message.
slk486slk486Skrevet 17/09-14 09:49 
^ Men hvis det ikke er en Ripley eller Conner, ville der jo bare være furore over at kvinden i rollen blev forestillet som svag...
j/k
millenniummillenniumSkrevet 17/09-14 11:10, rettet 17/09-14 18:38 
Det er fælden. En lose-lose situation for mænd som gerne vil portrætere kvinder i spil/film. Enten bliver kvinden gjort til passivt objekt, eller til en mand i kvindekrop. Ergo: Vi kan ikke gøre noget rigtigt. :-D

Derfor må kvinderne kommer ind i kampen, tager nogle uddannelser i spiludvikling og vise hvad der skal til.
The medium is the message.
DarkbeatDarkbeatSkrevet 17/09-14 15:54 
Stærke, positive, kvinde-idealer for kvinder er vidst mere sådan noget Sex & The City end Aliens. Hvis nogen kan tage udgangspunkt i dét når de designer et spil er jeg sikker på at de nok kan nå ud til en ny målgruppe.
SumezSumezSkrevet 17/09-14 15:59 
Sex & The City er en af de mest misogynistiske tv-produktioner, der er lavet :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
DarkbeatDarkbeatSkrevet 17/09-14 16:01 
Men kvinder elsker den da. Er det ikke sådan noget de vil have, så?
slk486slk486Skrevet 17/09-14 16:04, rettet 17/09-14 16:04 
@Sumez: Really? Kvindehad ligefrem?
j/k
NaieraNaieraSkrevet 17/09-14 17:52 
millennium>
Det er fælden. En loose-loose situation ...

Lose/lose :) Ikke løs/løs ;)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
SumezSumezSkrevet 17/09-14 18:21 
slk486>
@Sumez: Really? Kvindehad ligefrem?

Snakker selvfølgelig misogyni i den moderne feministiske forstand, hvor den slags overdrevne ord bruges til at dække over et helt spektrum af fejltrin. :P
Læs nogle artikler eller se nogle videoer i den her debat (hvis du kan holde det ud), og du vil hurtigt lære at enhver form for kønsopdeling eller generalisering af kvinder er misogynistisk.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 17/09-14 18:38 
Naiera>
millennium>
Det er fælden. En loose-loose situation ...

Lose/lose :) Ikke løs/løs ;)

Ok. Ok!
The medium is the message.
DarkbeatDarkbeatSkrevet 17/09-14 21:53, rettet 17/09-14 21:54 
Sumez>
...og du vil hurtigt lære at enhver form for kønsopdeling eller generalisering af kvinder er misogynistisk.

Ja, hvis kvinder bliver opfattet som mænd er det misogynistisk og hvis de bliver opfattet som kvinder er det misogynistisk

Køn, feminisme og computerspil
millenniummillenniumSkrevet 18/09-14 08:49 
Det eneste spil jeg kan huske, som havde en åbenlys kvindelige fanskare, var The Sims. De mindreårige piger i den pukkelryggede var fuldstændig vilde med det og skulle have ALLE expansion sets der fandtes.

Og grundlæggende er det vel fordi The Sims dels har en konstruktiv indgangsvinkel (der skal bygges op - ikke smadres) og dels repreæsenterer det "rede-bygningen" i hjemmet (urinstinket).

Da jeg spillede The Sims (dengang det var isometrisk) var jeg dog stor tilhænger af flerkoneri. :)
The medium is the message.
slk486slk486Skrevet 18/09-14 08:50 
Jeg tror bare jeg holder mig helt udenfor.
j/k
vyssenvyssenSkrevet 18/09-14 09:01 
Singstar er også et godt tøsespil.
millenniummillenniumSkrevet 18/09-14 09:04 
Ja... fordi kvinder elsker at høre sig selv :D

Nu er jeg godt på vej til havnearbejderen igen.
The medium is the message.
millenniummillenniumSkrevet 18/09-14 15:20 
Husker pludselig scenen i filmen "Her" med hovedpersonens veninde, der laver et computerspil hvor man skal være en supermor. :)

(kunne ikke lige finde scenen på youtube)
The medium is the message.
DarkbeatDarkbeatSkrevet 22/09-14 04:50 
En stemme af fornuft

http://youtu.be/ZueOCLGt1tw
millenniummillenniumSkrevet 22/09-14 08:47 
Ah, dejligt med en fornuftig stemme. Kan man ikke støtte hende istedet? :)
The medium is the message.
millenniummillenniumSkrevet 26/09-14 20:38 
Oh God jeg kiggede gennem hendes Damsel in Distress part 2. Håber fandme ikke hun har FOR mange følgere.

1) fik slidgigt i tæerne da hun manuskript-grinte mens hun talte om den kvindelige robotarm i Bionic Commando reboot. JEG er en bedre skuespiller end det.

2) hvad har hun? En hel redaktion der sidder og gennemfører spil (som jeg aldrig orkede at gennemføre) bare for at bruge historiens konklusion til at understøtte hendes argumenter. Ved hun ikke at størstedelen af de solgte spil aldrig bliver gennemført?

3) hvad var det? En parallel mellem vold mod kvinder i spil og vold mod kvinder i virkeligheden??? Det er den slags teser man baksede med i 70'ernes filmforskning, uden nogenside at bevise det. De fleste gamere jeg kender er Jordens mest fredelige og venlige mennesker.
The medium is the message.
millenniummillenniumSkrevet 08/10-14 13:19, rettet 08/10-14 13:22 
Desværre har den store hetz og bagvaskning af Anita givet hende frygtelig meget opbakning som feministisk martyr der ofrer sit privatliv for projektet.

Det fortæller hun om her, hvor hun analyserer effekten af reaktionerne, men hvorfor kunne hun så ikke være tilsvarende flerdimensionel i de videoer som skabte alt hendes %&€(#§%! postyr?!

Hun forstår i hvert fald at udnytte situationen.

Link...
The medium is the message.
KTCKTCSkrevet 08/10-14 14:03 
Jeg vil ikke sige så meget andet end at hun gør det samme i dette foredrag, som hun gør i sine afsnit - hun tager noget ud af kontekst og laver det om til at handle om hele kvindekønnet.
De folk, der skriver grimme ting til hende, hader ikke alle kvinder, de hader specifikt hende...
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
134 emne(r).
1 2 3 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig