X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK
Please note that Play:Right is a Danish site and while usable without,
it is only partially translated to English.
Blocks marked with yellow backgrounds are systematically translated
by Bing Translate.

Er vi dumme fordi vi forudbestiller...?


Reply
millenniummillenniumSkrevet 21/08-14 10:14, rettet 21/08-14 10:17 
"Hvis du forudbestiller nu og betaler, så er du garanteret en kopi af spillet på udgivelsesdatoen. Og jeg kan godt sige dig; de forsvinder hurtigt"

- sagde den kække ekspedient i Gamestop til min søn, da Skylanders Gigants havde annonceret lanceringsdatoen i Danmark. Så den blev forudbestilt, især boostet af frygten for at skulle kigge langt på hylderne efter spillet de næste mange måneder. Skylanders 1 druknede jo nærmest i succes, så det var ret plausibelt.

Jeg selv kan tælle mine forudbestillinger på 2 fingre. En for Tomb Raider og en for The Last of Us. Jeg er ikke fan af princippet, fordi jeg ikke vil være (alt for meget) i kløerne på marketingsdæmonen. Hvis personer med kommercielle motiver opfordrer mig til én ting, så gør jeg typisk noget andet.

Men skepsis til pre-orders er vidst ikke særligt udbredt i spilkulturen. Tværtimod. Ser ud til at spilmarkedet i særlig grad kalkulerer med fanboys og dedikerede spillere, som skal have Final Fantasy XVIIII Supreme Edition (eller whatever) fra day one. Sendt før udgivelsesdatoen. Helt vildt vigtigt at være blandt de første med spillet i konsollen, før vi har læst reviews eller fået andre anbefalinger.

Altså, er vi ikke bare i klørerne på industrien når vi forfalder til pre-orders...?


Let’s Not Pre-Order Games Any More, Eh?
The medium is the message.
dRxLdRxLSkrevet 21/08-14 10:20 
Ja.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
SonicSonicSkrevet 21/08-14 10:21 
Jeps.
Parental Advisory: Explicit Lyrics
slk486slk486Skrevet 21/08-14 10:27, rettet 21/08-14 10:30 
Medmindre vi taler om *limited* Limited/Collectors Editions, eller lidt mere obscure/niche releases, hvor man gerne vil støtte med et "forhånds-ja", så ja :)

Jeg er generelt stoppet, fordi det er med til at vi får udgivet halvfærdige spil, der bare patches færdige hen af vejen, men også fordi de fleste spil falder hurtigt i pris.

Jeg gør det dog stadig i de to nævnte tilfælde.
j/k
LarsGLLarsGLSkrevet 21/08-14 10:30 
Jeg har forudbestilt et par gange på PSN, når det har været muligt at preloade. I fysiske butikker er svaret vel: Ja. Jeg har i hvert fald aldrig oplevet at gå tomhændet hjem på udgivelsesdatoen.
Spiller nu: Call Of Duty: WWII, What Remains Of Edith F..., FIFA 18
SumezSumezSkrevet 21/08-14 10:51 
Jeg har heller aldrig forstået formålet.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
slk486slk486Skrevet 21/08-14 10:53, rettet 21/08-14 10:55 
Formålet er at sikre sig en plads i køen. At det typisk slet ikke er nødvendigt og at man gør sig selv en bjørnetjeneste er så en anden historie.
j/k
millenniummillenniumSkrevet 21/08-14 10:58, rettet 21/08-14 11:01 
Os som elsker spil er vel lemminger. :-D

Men altså, biografmarkedet pisker jo også forbrugerne ind i salen på selve premieredagen, selvom det er fuldstændig samme film 4-5 dage senere. Årsagen, som jeg læste nogle filmkulturelle teorier om på studiet, var at man får en sociokulturel højere status hvis man er ham/hende som ser filmen først i sit netværk.

Er det ikke lidt det samme, bare kombineret med frygten for et begrænset lager? Vi vil være først og vi vil ikke misse chancen, fordi vi vil være noget særligt rent socialt. P:R er jo også socialt, og er det (hånden på hjertet) ikke fedt for egoet at modtage, spille og gennemføre et spil lynhurtigt efter lanceringsdatoen, mest for at kunne annoncere det i en tråd..? ;-D
The medium is the message.
BeanoBeanoSkrevet 21/08-14 11:10, rettet 21/08-14 11:12 
At forudbestille og betale en eneste øre forud uden mulighed for refundering, er helt tosset imo.

Jeg forudbestiller ofte online, men for det meste når det giver mig en lidt lavere pris eller er en special udgave i få eksemplarer, og jeg ikke skal betale noget på forhånd og at jeg kan afbestille nemt og hurtigt online. 99% af tiden er spil jo nemme at fingrene i på udgivelsesdagen, så forudbestilling er overflødigt ellers.
At udgiverne hyper forudbestillinger er forståeligt nok (set med deres øjne), men som forbruger kan man nemt snyde sig selv.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 21/08-14 11:32, rettet 21/08-14 11:33 
Man kan godt få refunderet en forudbestilling hos GamesTop.

Jeg bruger det næsten aldrig selv. Jeg forudbestille dog FFX HD, men det havde jeg også glædet mig mere til end alt andet der er kommet siden :D
Spiller nu: Phantasy Star IV
slk486slk486Skrevet 21/08-14 11:40 
Så længe man køber inden for EU kan man jo også altid sende spillet retur igen under fotrydelsesretten, hvis det viser sig at have fået dårlige meldelseran.
j/k
CamousCamousSkrevet 21/08-14 12:39, rettet 21/08-14 12:42 
Idet jeg ikke er så glad for moderne spil forudbestiller jeg kun den ene gang hver anden år når der kommer et spil som jeg er meget, meget glad for og som har gode pre-order goodies. Og der vil jeg have spillet dag 1 fordi jeg er så udsultet for nye spil der interesser mig at jeg simpelthen ikke kan vente en dag mere.

Sidst var det med Dark Souls 2, og næste gang bliver det vel Bloodborne. Ser ikke noget dumt i det.
NaieraNaieraSkrevet 21/08-14 12:52 
Jeg er i hvert fald ikke dum når jeg forudbestiller.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
BeanoBeanoSkrevet 21/08-14 12:54 
Konsolkongen>
Man kan godt få refunderet en forudbestilling hos GamesTop.

Godt. Det var også kun en generelt kommentar... "hvis" :)
FancyPantsFancyPantsSkrevet 21/08-14 15:44, rettet 21/08-14 15:44 
Taget i betragtning hvor stor en del af mine spil der er købt på tilbud/når de faldt tilstrækkelig i pris, så føler jeg mig heller ikke super dum over de par stykker jeg har haft forudbestilt over årene. :)

Til gengæld tilhørte jeg det fåtal, som godt kunne modtage GTA V på releasedagen, uden at skulle poste et "se-hvor-sej-jeg-er-nu" billede af det på Facebook.
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
The DaneThe DaneSkrevet 21/08-14 17:47 
Kommer an på hvad man forudbestiller. Visse udgaver bliver der kun bestilt en vis mængde af, eller bare er en vis mængde af. Men normale versioner behøver man ikke forudbestille da man kan få dem overalt.
Jeg gør hvad jeg kan, og så gør jeg det godt!!!Spiller nu: Final Fantasy VII: Dirg..., Breath Of Fire: Dragon ..., World Of Warcraft
scavengerscavengerSkrevet 21/08-14 18:08 
Jeg har ALDRIG pre-ordered eller betalt fuld nypris for ét eneste spil i min samling.
Når det gælder Limited Editions osv., kan jeg godt forstå man pre-ordrer, hvis man har råd til det.
Men almindelige udgivelser/versioner - Get A Life :-)
Nemo me impune lacessit
DarkbeatDarkbeatSkrevet 21/08-14 19:08 
Jeg forudbestiller ofte. Der er ret mange spil som jeg glæder mig meget til og vil spille så straks de udkommer, ligesom der er spil jeg er sikker på jeg gerne vil prøve.

Det klogeste er helt sikkert at vente til spil falder i pris før man køber den, men sådan er jeg desværre ikke wired :)
slk486slk486Skrevet 21/08-14 20:46 
Jeg ville ønske jeg rent faktisk havde tid til at spille spillene, når de kommer ud, men når de alligevel ligger i flere måneder er det simpelthen at smide penge ud af vinduet :)
j/k
WehnerWehnerSkrevet 21/08-14 20:48 
Sådan har jeg det også. Tror sidst, jeg forudbestilte noget, var min første Xbox 360.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
BeanoBeanoSkrevet 21/08-14 20:53 
slk486>
Jeg ville ønske jeg rent faktisk havde tid til at spille spillene, når de kommer ud, men når de alligevel ligger i flere måneder er det simpelthen at smide penge ud af vinduet :)

Jeg er blevet meget bedre til kun at købe spil på dag 1 (preorder eller ej) som jeg er sikker på jeg faktisk har tiden til. Resten venter jeg med til prisen og lysten er på plads. Min stack-of-shame og pengepung har det bedre med det ;)
millenniummillenniumSkrevet 26/08-14 15:54 
Og her troede jeg spilmarkedet var særligt præget af først-til-mølle forbrugere. Men så kom Kählers jubilæums vase - LIMITED EDITION. (Den synes jeg at jeg har hørt før).
The medium is the message.
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 26/08-14 16:03 
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
FancyPantsFancyPantsSkrevet 26/08-14 16:06 
En nyåbnet, uåbnet vase!

Det eneste keramik jeg køber i den den prisklasse, er lavet af Ifö, Gustavberg og lignende.
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
NaieraNaieraSkrevet 26/08-14 17:24 
Høhø. Min mor forudbestilte den vase der, og hentede den for to uger siden :p
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
SumezSumezSkrevet 26/08-14 17:28 
....hvad er jeg lige gået glip af?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
ProzelProzelSkrevet 26/08-14 17:40 
En vase som er totalt udsolgt i alle butikker, og i radion meldte de, at folk var begyndt at sælge dem over DBA til det tredobbelte, nemlig 1000,- kr. Sådan kort sagt.
NaieraNaieraSkrevet 26/08-14 17:42 
Jeg hørte 2.300. I Pressen på P3 lavede de et lille radiospil med kommentarer fra Imercos Facebookside. Det var fandme sjovt.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
SumezSumezSkrevet 26/08-14 18:00 
Prozel>
En vase som er totalt udsolgt i alle butikker, og i radion meldte de, at folk var begyndt at sælge dem over DBA til det tredobbelte, nemlig 1000,- kr. Sådan kort sagt.

Åh, er det ikke meget normalt? Der er godt nok meget udgået keramik og lignende der går til langt mere end bare 1000,-.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
CamousCamousSkrevet 26/08-14 18:04 
Ming dynasti or GTFO.
ElgenElgenSkrevet 26/08-14 18:04 
De blev udsolgt i går...
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
CamousCamousSkrevet 26/08-14 18:06, rettet 26/08-14 18:06 
Fuck de ancient kineser og deres limited edition chinaware.
millenniummillenniumSkrevet 26/08-14 18:31 
Naiera>
Høhø. Min mor forudbestilte den vase der, og hentede den for to uger siden :p

Ha! Din mor en en pre-order type. Ligger det i generne..?
The medium is the message.
Login for at besvare
Username
Password
Remember me