X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

The Swapper


Svar
JmogJmogSkrevet 15/08-14 12:59, rettet 16/08-14 12:09 
The Swapper

Det har ikke fået meget presse, så jeg tænkte jeg lige ville komme med en anbefaling af The Swapper, som fornyligt udkom til PS4 og Vita (findes også til PC).

Det er en ekstremt stemningsfuld 2D puzzleplatformer med en oldschool scifi-stemning så tyk at man kan skære skiver af den. Gameplay er forholdsvist simpelt men giver rigeligt med hovedbrud, når man skal regne ud hvordan man når til et specifikt sted i et rum.

The Swapper

Med venstre stick (eller D-pad) styrer man bevægelse og med højre stick sigter man. Man kan hoppe og placere kopier af sig selv et hvert sted man kan sigte ubrudt mod. Man kan have op til fire kopier, som alle samtidigt laver præcist de samme bevægelser som den primære man styrer. Man kan "skyde" sin bevidsthed ind i en af de andre så tosset man vil, så længe man kan sigte på dem. Gameplayet bliver spicet kraftigt op med environment modifiers til førnævnte såsom rødt lys, hvor bevidstheden ikke kan skydes igennem eller blåt lys hvor man ikke kan placere kopier af sig selv. Kombiner det med forskellige switches der skal stås på for at åbne døre, afbryde lamper osv, så er det rigtigt udfordrende. Da alt går i slowmotion, når man sigter for at lave en kopi kan man også komme højt op og ned selvom man ikke kan tåle høje fald, da man kan swappe mens man er i luften til en kopi der er højere eller lavere end en selv.

The Swapper

Der er crossbuy og crosssave og det koster omkring 100kr. Man sparer vist en 10'er med PS Plus. Jeg spillede det et par timer på PS4 i går aftes og efter et save-sync fortsatte jeg på det i sengen med min Vita. På PS4 er det et af de flotteste spil jeg nogensinde har spillet. Vita-udgaven er ikke nær så flot men er stadig en fremragende konvertering. Framerate er lidt lavere og det er ikke nær så skarpt, men de mange mørke nuancer som grafikken indeholder ser fremragende ud på OLED-skærmen.

Spillet er klart et køb værd ligegyldigt hvilken en af platformene du tager det til. Omkring 450MB på PS4 og omkring 250MB på Vita så vidt jeg husker.

The Swapper
SumezSumezSkrevet 15/08-14 13:02 
Damn, jeg har ledt efter noget nyt at spille på min Vita, og det her ser superfedt ud. Ærgerligt jeg ikke lige nåede at pakke Vitaen ned til weekenden.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
slk486slk486Skrevet 15/08-14 13:10 
Jeg har været rigtig nysgerrig på det her spil, så tak for write-up! Hvor langt er spillet?
j/k
Bede-xBede-xSkrevet 15/08-14 13:11 
Hvis man køber indie bundles, har man det måske til at ligge uden at vide det. Det var DRM frit til 5 øre i Humble Bundle 11 sammen med nogle andre spil.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
BeanoBeanoSkrevet 15/08-14 13:13 
Har også holdt øje med det siden det kom på PC sidste år. Den visuelle stil er lækker :)
slk486slk486Skrevet 15/08-14 13:15 
Jeg husker ikke lige at have købt Bundle 11, men jeg vil også hellere spille det på Vita, tror jeg.

Crossbuy og crosssave har virkelig taget ved. Det er sgu fedt!
j/k
Bede-xBede-xSkrevet 15/08-14 13:31 
En introduktion til spillet på IGN med Jonathan Blow:

http://youtu.be/9A3d8Qn89sI
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
JmogJmogSkrevet 15/08-14 13:33, rettet 15/08-14 13:33 
slk486>
Jeg har været rigtig nysgerrig på det her spil, så tak for write-up! Hvor langt er spillet?

Ikke vildt langt. Men efter de to-tre timer jeg indtil videre har spillet (langtfra færdig) har det været alle pengene værd. Hvis det her site kan stoles på så lidt over fem timer:
http://www.gamelengths.com/games/playtimes/The+Swapper/
JmogJmogSkrevet 15/08-14 13:35, rettet 15/08-14 13:35 
slk486>
Jeg husker ikke lige at have købt Bundle 11, men jeg vil også hellere spille det på Vita, tror jeg.

Crossbuy og crosssave har virkelig taget ved. Det er sgu fedt!

Jeg havde det faktisk i forvejen via den bundle, men var aldrig kommet igang med det. Da jeg hørte det var på vej til Vita besluttede jeg mig for at vente på den version, da genren passer perfekt til platformen. Gamepad/Vita styring er så god at man aldrig tænker, at det oprindeligt var lavet til mus/keyboard.
slk486slk486Skrevet 15/08-14 13:38 
Jmog>
Hvis det her site kan stoles på så lidt over fem timer:
http://www.gamelengths.com/games/playtimes/The+Swapper/

Det er en fin længde for mig.
j/k
JmogJmogSkrevet 15/08-14 14:07 
I øvrigt dejligt med et spil uden nogen som helst fjender. Der er kun dig og det stemningsfulde miljø. Spiller man på Vita anbefaler jeg kraftigt at man bruger høretelefoner. Musikken og de sparsomme lydeffekter er sublimt gennemført.
SumezSumezSkrevet 15/08-14 14:10, rettet 15/08-14 14:11 
Bede-x>
Hvis man køber indie bundles, har man det måske til at ligge uden at vide det. Det var DRM frit til 5 øre i Humble Bundle 11 sammen med nogle andre spil.

Det var satans! Du har sgu ret. Jeg har allerede PC udgaven XD

Er grafikken 3D eller 2D (med normal mapping)? Det er svært at se ud fra screenshots, og udgør nok en forskel på om jeg rent faktisk kan køre det ordenligt på min computer.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KTCKTCSkrevet 15/08-14 14:16 
Det er primært 2D, ja. Normal mapping og de detaljerede teksturer, kombineret med nogle post-processing effekter gør det ret flot og stemningsfuldt. Der er i øvrigt controller understøttelse i PC-versionen.

Jeg har gennemført det, og det var en oplevelse, primært på grund af stemningen og historien, som er dybere end den først lader til at være.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
slk486slk486Skrevet 15/08-14 14:23 
Jmog>
Spiller man på Vita anbefaler jeg kraftigt at man bruger høretelefoner.

Det gælder vist helt generelt :)
j/k
JmogJmogSkrevet 15/08-14 14:27 
Njaa, om man spiller Fifa med eller uden er pænt ligegyldigt. Jeg plejer faktisk at mute lyden og høre nørdede podcasts mens jeg spiller Fifa på min Vita :-)
Bede-xBede-xSkrevet 15/08-14 14:28, rettet 15/08-14 14:42 
Sumez>
Det var satans! Du har sgu ret. Jeg har allerede PC udgaven XD

Jeg har længe ville have det og fik lyst til at spille det, fordi Jmog postede tråden. Da jeg så begynder at kigge, hvor det er billigst, opdagede jeg, at jeg allerede havde det fra et bundle, der blev købt for Guacamelee!. Tænkte nok jeg ikke var den eneste :)
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
slk486slk486Skrevet 15/08-14 14:28, rettet 15/08-14 14:29 
@Jmog: Ja ja, ok - der er selvfølgelig DE spil :)
j/k
Bede-xBede-xSkrevet 27/02-16 14:56, rettet 27/02-16 15:15 
En af de ting jeg er vild med ved The Swapper og flere andre moderne indie spil, er at spilleren behandles som et selvstændigt tænkende individ, der er over fem år gammel. Man får lov til selv at finde ud af ting, hvilket ikke burde være unormalt. Da det er et spil, der lever på aha oplevelser, er jeg nødt til at spoiler tagge det næste, som vil ødelægge noget af oplevelsen, hvis det læses før man har spillet det:
SPOILER-TEKST:
Den måde man fx lærer omkring bullet time på. Har man ikke fundet ud af det op til da, er det rum hvor det første gang skal benyttes i, udstyret med tandhjul der kører rundt og hver gang man kloner sig selv, når man lige at få fornemmelsen af, at de stopper. Det leder snart til, at man prøver at holde knappen inde og opdager, at tandhjulene i virkeligheden ikke stopper, men kører langsommere når man trykker. Et voila. Uden tekst og pop ups har man "selvlært" teknikken gennem godt design.

Det er decideret modsat den efterhånden længerevarende tendens i AAA spillene:

The Swapper

The Swapper er kort og det passer fint til konceptet. Jeg forestiller mig, at hvis det var længere ville de puzzles det ville udvikle sig til, enten blive noget timingsbaseret rod eller gentagelser, med mindre der introduceres nye ideer (som farverne, tyngdekraften osv). Som det er nu, når man at få en følelse af helhed uden gåderne bliver (alt for) forlangende i deres krav til præcision og timing. Det gør det dog en smule let. Stor ros også til historien og lydsiden, hvor især førstnævnte er direkte forbundet med spilmekanikken. Elsker den slags :)

Jmog har ret. Det er et rigtigt vellavet mindeværdigt spil og nok det bedste, der er kommet ud af indie fund'en indtil videre (måske sammen med Her Story). Kontrollen er lidt floaty og bedst tilpasset mus/keyboard, men det gør ikke så meget i sammenhængen, fordi det handler om udregning mere end navigation.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig