X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Top 5: Jeres favoritkonsoller


Svar Sortering
millenniummillenniumSkrevet 14/08-14 10:17, rettet 15/08-14 08:45 
Der har efterhånden stået et par stykker på kontoen, men gennem tiden har jeg nok favoriseret nogle konsoller over andre.

Hvordan er jeres konsol-top-5-liste (over konsoller som i ejer eller har ejet)...?

Min liste:

1: SNES (ingen tvivl. Jeg var en computerspiller, men snes var maskinen som brød mit mønster, fordi jeg endelig kunne få en rigtig arcadefølelse med hjem. Perfekt controller - nærmest ikke overgået efterfølgende. Og så havde den Street Fighter 2 .. "Fight!!").

2: PS2 (Jeg troede egentlig jeg var færdig med at købe konsoller, men så demonstrerede en ven sin PS2 for mig, og så var jeg hooked i mange efterfølgende år. PS2 stod fremme, der blev spillet GTA3 i nok +100 timer gennem min (åh så travle) studietid, og det var en crowd pleaser når venner kom og der skulle kæmpes om Tekken 3 trofæet).

3: Gameboy Advanced SP (Perfekt robust og med lys i skærmen. Jeg havde den altid med, fuldstændig som de gamle Game&Watch spil. Et korrekt skridt og god sans for markedet, da Nintendo gik væk fra den naive og farverige stil. GBA SP var for de unge/voksne).

4: Nintendo DS. (Mange af de samme kvaliteter fra Gameboy Advanced, men nu med to skærme, så det føltes mere som en reel Game&Watch renæssance. Muligvis den bedst designede konsol jeg har haft, og jeg synes det var en nydelse at hive dette lille design ikon frem fra tasken i S-toget, bare for at vise "se hvad jeg har").

5: PS3 (Også lige en repræsentant fra den moderne tidsalder, selvom jeg var på nippet til at sige Gameboy. Dog mærker jeg at selve konsollen trækker sig lidt væk (står faktisk bag fjernsynet) for det handler jo egentlig mest om softwaren og oplevelsen. Men hvis vi taler anvendelse og antal timer tændt, så har min PS3 tjent sig selv ind mange gange).


EDIT: Svært ikke at have plads til PS One på listen, nu hvor at den var så banebrydende. For fanden. WipeOut. TimeCrisis. Polygonerne rasede rundt. Og så følte jeg at det var cool at have en PS One, nu hvor den også stod i smarte, københavnske diskoteker. Men PS2 havde bare lige den extra inch.
The medium is the message.
JmogJmogSkrevet 14/08-14 12:27 
1: NES. Det var min første konsol, hvilket automatisk giver den massive pluspoints. At jeg fik den med Super Mario Bros. 1, som jeg havde gennemført stående i den lokale legetøjsforretning og at jeg STADIG kunne spille det til hudløshed derhjemme med stor fornøjelse siger en del. Bedste juleaften nogensinde. Jeg havde aldrig forestillet mig at noget så stort og dyrt kunne gives i julegave, så min overraskelse kunne have væltet bjerge, da jeg åbnede pakken. Stod ekstremt titdligt op næste dag bare for at kunne komme hurtigt igang med at spille videre. Jeg nåede aldrig at have mere en fire-fem spil til den (fordi de var så dyre), men minderne er ekstremt gyldne.

2: Dreamcast. Efter NES røg jeg på Amiga og PC, så jeg sprang alle de mellemliggende konsoller over. Dreamcast blev min tilbagevenden til konsollerne efter jeg havde oplevet den hos en kammerat. Det var på én gang en vidunderlig ny verden og en tilbagevenden til mine spilrødder. Spil i perfekt arcadekvalitet såsom Dead or Alive, Soul Calibur og Powerstone. Senere sørgede originaler såsom Rez og Samba de Amigo for at den røg højt op på listen.

3: PS Vita. Fra et AAA-spil synspunkt er den en skuffelse, men når man som jeg elsker 2D, retro og kreative underlige indie-spil er det den bedste håndholdte konsol nogensinde. Fremragende build-kvalitet, masser af power, sublim skærm og den uundværlige sleep-funktion. Koblet med muligheden for at spille de mange PS1 klassikere, jeg er gået glip af, tager den nemt tredjepladsen.

4: Xbox 360. HD revolutionen på konsoller. Den er for ny til at jeg kan have nostalgiske følelser for den, men når jeg ser på hvor mange spil jeg har nydt på den, er jeg nødt til at hive den op på listen. Sammen med PS3 var den med til at gøre det fuldkommen bæredygtigt ikke at have en gamer-PC da stort set alt af betydning efterhånden udkom ti den. Store oplevelser såsom Bioshock, Gears of War, Trials HD, Shadow Complex, PGR2, Arkham Asylum og Red Dead Redemption har en del at sige. Og Chimes, som jeg elsker/hader fordi det er det mest vanedannende spil i mit liv og jeg tror det har givet mig gigt i højre hånd, så jeg tør ikke spille det mere.

5: PS3. En stor del af grunden til at den ligger lavere end Xbox skyldes at jeg købte alle multiplats på Xbox, da de som regel var teknisk bedre og jeg foretrak controlleren. Der er dog mange rare minder her. Uncharted spillene, Infamous spillene, Killzone 2 og 3, The Last Of Us, Ico og Portal 2 (som er den eneste multiplat jeg har til PS3). Og den vildeste batterilevetid nogensinde på en trådløs controller.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 14/08-14 13:49 
1, 2 og 3: Megadrive. Sex, drugs and rock'n'roll pakket ind i sort plastik. Eneste konsol, jeg på ingen måde kan forestille mig at skulle leve uden.

4: Master System. Fordi den er så messed up og så meget underdog. Man skal være totalt hjerteløs, hvis man ikke holder af SMS'en på ét eller andet plan.

5: SNES. Aner stadigvæk ikke, hvad den kan tilbyde, men den er 16-bit, og hardwaren er lækker, så jeg er med på den værste.
AV Intelligent Terminal
slk486slk486Skrevet 14/08-14 13:51 
Lol @ 5 :D
j/k
nerosnerosSkrevet 14/08-14 14:14 
For satan Killerbean2 :D
Bashful Neophyte
--Skrevet 14/08-14 14:27 
1: PS2 - Sygt stort spilbibliotek, samt muligheden for at spille de gode gamle PS1 spil. Specielt Tomb Raider serien er interessant på denne maskine, fordelt på hhv PS1 / 2. Killzone, ICO, GoW, Fahrenheit, Black, diverse spil i raptor genren, m.m. Ekstra lækker ting, er at spillene er røv billige, og biblioteket er så massivt.

2: PS3 - Souls spillene, Mirror´s Edge, Portal 1/2, Heavy Rain, Diverse HD udgaver af lækre spil, gratis MP. Sygt hvor mange gode oplevelser man får for små penge.

3: Xbox - Som med PS2´en, findes der så meget godt på denne platform, samt startskuddet på en lækker controller.

4: X360 - Ikke så skarp som PS3´en, dog med en røvfuld fine titler. Lækker controller som er PS3´en overlegen, dog virker selve konsollen ikke så smart designet som ved PS3en. Specielt titlen Condemned synes jeg er ekstremt lækker at tænke tilbage på. Derudover er det en god modpart til PS3, dog med net-spil som koster :/

5: N64 - en mindre håndfuld gode titler, dog er maskinen så tilpas speciel til at jeg er vild med den. Underlig controller, dog med fryden af stadig at bruge cartridge spil. Fin maskine, med spil som StarWars Racer og Quake 1+2, GoldenEye. Har stadig dagen i dag lyst til at spille Blast Corpse, dog har jeg ikke fået fat i det endnu.
Spiller nu: Animal Soccer World
millenniummillenniumSkrevet 14/08-14 14:59, rettet 14/08-14 14:59 
KillerBean2>
5: SNES. Aner stadigvæk ikke, hvad den kan tilbyde, men den er 16-bit, og hardwaren er lækker, så jeg er med på den værste.

Den kunne rotere og skalere grafik. For vildt. Hvem vil ikke ha' det shit?!
The medium is the message.
DarkenDarkenSkrevet 14/08-14 15:08 
Jeg startede ud med en C64 så det er ikke "min første spil-maskine-nostalgi" der er tale om. Dog var SNESen den første maskine jeg selv betalte for (løb med aviser).

1. SNES:
Den havde bare alt hvad man kunne ønske sig, JRPG, Action Adventure, Fighters, Platformers, Racers, var dog nok dem der trak mig mest. Kvaliteten af de spil (jeg var i nærheden af) var meget høj. Og så var det også der, jeg rigtigt prøvede "stue-hygge-multiplayer", Super Bomberman med multitap var episk (i en tid hvor det meste var 1vs1).

2. Playstation 2.
Det sjove for mig, er at det fedeste ved PS2, havde intet med spillene at gøre, men derimod at den kom med en PS1 chip og man ikke følte at man havde en konsol uden spil ved launch. Jeg ved godt at der er gode grunde til at det ikke "bare" er noget man kan gøre på nyere generationer, men jeg synes virkelig det var fantastisk.

Jeg kunne måske nok nævne DS/DSLite som nr 3. Men det er mest for gamle SNES konverteringer eller nye spil i samme stil (Golden Sun osv), men er irriteret at det er håndholdt når jeg heller vil have dem på tv'et.

Resten er mest hvad der lige er humør til.
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
SumezSumezSkrevet 14/08-14 15:46 
millennium>
Den kunne rotere og skalere grafik. For vildt. Hvem vil ikke ha' det shit?!

Men havde den blast processing?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 14/08-14 15:51 
Ha ha... åh ja, den gamle blast processing. Det overgik alt. :-D
The medium is the message.
SuperMikkelSuperMikkelSkrevet 14/08-14 17:50 
Jeg startede med C64 og herefter en Olivetti 386, så jeg var lææænge til Pc gaming, og troede ikke på konsolgaming.

1) GameCube - Min absolut bedste konsol. Jeg spiller stadig Mariokart samt Super Mario Football og Ethernal Darkness samt RE4.
2) Xbox360 - Et kæmpe spilbibliotek og nogle gode eksklusivtitler. Herudover en rigtig god og fungerende brugerflade. Min ps3 er ikke nær så nem at manøvrere i. Viasat netflix og XboxStore virker bare perfekt.
3) DSi - Rigtig fin konsol, som også har et kæmpe spilbibliotek af en rigtig god kvalitet.
SonicSonicSkrevet 14/08-14 18:26 
Amiga.
Parental Advisory: Explicit Lyrics
spectrespectreSkrevet 15/08-14 07:28 
1. SNES, første konsol og den har spil jeg stadig spiller den dag idag.
2. Xbox 360, kæmpe spil bibliotek. lækkert UI og så masser af good times med online coop og multiplayer
3. Playstation 1, gode minder med gutterne med fifa, twisted metal, tekken osv osv osv
4. GameCube, elsker stadig denne lille klods. Wind Waker, Metroid Prime er nok grund til at elske den.
5. Xbox, havde den slemme version med chip og stor hdd
Keep it simpleSpiller nu: Fallout 4
CamousCamousSkrevet 15/08-14 09:34, rettet 15/08-14 10:24 
1: Super Famicom
2: Famicom
3: PC Engine
4: PS2
5: Mega Drive

Så kommer NGC, PSX og GBA.
millenniummillenniumSkrevet 15/08-14 09:44 
SNES/Super Famicom er godt nok en gennemgående favorit.
The medium is the message.
CamousCamousSkrevet 15/08-14 10:29, rettet 15/08-14 10:31 
Det var der at vi fik the golden age of 2D gaming. De designs der blev opfundet på 8-bit hardware blev polished på bedre hardware med bedre grafik. Nintendo var på toppen af deres game med Super Mario World, Link to the Past og Super Metroid. Capcom geopfandt deres Mega Man serie via X og Konami's Castlevania serie nyd godt af den bedre grafik der kom med 16 bit hardware. Square Enix's old school RPG'er nåede også apex med FFVI, specielt på grund af lyd hardware på SFC.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 15/08-14 10:46, rettet 15/08-14 10:48 
I rækkefølge af hvor jeg har fået de største spilminder:

1: Saturn
2: Mega Drive
3: Dreamcast
4: Neo Geo
5: NES

Femmeren var lidt svær. Overvejede også SNES, GBA, PS1, PS2 og PS3 :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
millenniummillenniumSkrevet 15/08-14 10:49, rettet 15/08-14 10:49 
Min årsag til snes var nok at jeg på daværende tidspunkt var dedikeret Amiga-spiller, men elskede også arcade spil og Professor Olsens spilleland. Hver gang der kom en arcade-konvertering af aktuelle spil til Amiga, så som, Street Fighter eller Final Fight, så hakkede det altid af røven til og mindede mig om at computeren slet ikke kunne trække de store sprites.

Og så kom SNES, sparkede døren op med nogle awesome arcade-spil som kørte upåklageligt.
The medium is the message.
slk486slk486Skrevet 15/08-14 10:52, rettet 15/08-14 10:54 
1. Mega Drive
2. PS3
3. NES

Why? Because fact.

Det er for svært efter 3 :D
j/k
la0sla0sSkrevet 15/08-14 12:06 
1. Saturn
2. Dreamcast
3. PSOne
4. Gamecube
5. PC Engine
Hvad sker der?
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 15/08-14 15:02 
1.Snes
2. Ps1
3. Ps3
4. N64
5. Master system
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
silverstarsilverstarSkrevet 15/08-14 17:16, rettet 15/08-14 17:20 
Megadrive
SNES
Neo Geo AES

Herefter bliver det sværere: Saturn, DC, NES, N64, PS1, MS

For mig er 16-bit tiden den sjoveste, og MD og SNES ligger meget tæt, SNES med flotte, polerede, velproducerede spil, MD var mere klassens slemme dreng, der turde frigive de titler, som Nintendo ikke ville. Der er mange skæve, funky titler til MD (udover de åbenlyse kvalitetsspil, der selvf. også er).

Neo Geo er ægte arcade-vildskab puttet ned i konsollen, når man sidder med spil-cartridges ved man, at man har med en helt speciel konsol at gøre.

De nyere maskiner som PS3/4 og 360/One er også fine, men der er godt nok langt mellem snapsene IMO :D
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
QQSkrevet 18/08-14 19:03 
1. Nintendo 64
Et klart nostalgivalg, men for mig en guldgrube af genspilningsværdi. 3D platformer/adventure heaven.

2. PC/Mac
Der er mange af mine favoritgenrer, der stort set er PC/Mac eksklusive, da de spilles bedst med mus og keyboard. Faktisk er FPS ikke en af de genrer jeg tænker på, men strategi/RTS, adventure/point'n'click og enkelte skæve genrer, samt en stor del af DOS biblioteket fra de glade halvfemsere har en stor plads i mit casual gamerhjerte.

3. PS3
Bundsolid gamerkonsol, med det bedste mainstream multiplatform bibliotek.

4. Gamecube
Som på 64'eren er der gameplay og replayability for alle pengene i den lille terning. Også mange fede nye IP'er som Pikmin og Luigis Mansion.

5. Wii/WiiU
Jeg er egentlig en smule skuffet over konsollen i sig selv, men der er virkelig meget godt at hente i kataloget. Wii U får lige et lille shout-out her, da jeg synes den gør det hæderligt, omend den ikke har flyttet sig voldsomt fra sin forgænger. Jeg må sige at first-party titlerne har holdt et rigtig højt niveau og der er mere godt på vej.
It's time to kick ass and chew bubblegum. But I'm all outta gum!Spiller nu: Legend Of Zelda, The: B...
DarkbeatDarkbeatSkrevet 18/08-14 23:46, rettet 18/08-14 23:47 
1. PlayStation 2
Masser af RPGer og andre spændende spil

2. Nintendo DS
Masser af RPGer og andre spændende spil

3. SEGA Dreamcast
Relativt få spil, men top-lækre arkade ports

4. PlayStation 3
Masser af RPGer og andre spændende spil

5. Super Famicom
Masser af RPGer og andre spændende spil


....Jeg ved ikke hvornår jeg skal få tid til at spille alle de RPGer jeg har fået anskaffet mig i tidernes løb.
slk486slk486Skrevet 19/08-14 00:02 
^ Jeg kender det udemærket. Alle de RPGer og andre spændende spil!
j/k
millenniummillenniumSkrevet 19/08-14 08:59 
Måske den dag jeg kan bremse tiden, har jeg timerne til at spille RPG spil. :)
The medium is the message.
XiwanaXiwanaSkrevet 19/08-14 14:07, rettet 19/08-14 14:08 
1. Playstation (konsollen fra mine teenageår med et stærkt spilkatalog)
2. NES (min første konsol - ren nostalgi)
3. Xbox (en overraskende stærk konsol med et par herlige kontrollere)
4. Wii U (en herlig maskine, der er sjov at samle til)
5. Dreamcast, 360'eren eller SMS (umuligt valg)
[inspirational quote here]
NaieraNaieraSkrevet 19/08-14 14:15 
PS2 er jo den konsol med det bedste spiludvalg. Den ordner alle de vildt gode RPG'er fra PS1, og så er der selvfølgelig PS2'ens vanvittige udvalg af RPG'er. Og Cave-shmups.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
slk486slk486Skrevet 19/08-14 14:18 
I så fald må en tidlig US PS3 da være den ultimative konsol.
j/k
millenniummillenniumSkrevet 19/08-14 14:37, rettet 19/08-14 14:39 
Det handler jo også om hvilken konsol som, på et givent tidspunkt, har gjort en mest glad.

Jeg forstår, for jeg var dælme glad dengang jeg spillede WipeOut på PSone mens Chemical Brothers "brølede" ud af fjernsynets højtalere.

Den første DS kunne jo også æde GBA spil, men derfor var GBA SP alligevel en federe konsol IMO.
The medium is the message.
NaieraNaieraSkrevet 19/08-14 15:10 
slk486>
I så fald må en tidlig US PS3 da være den ultimative konsol.

Der var vist temmelig mange PS1-spil PS3'en ikke var så god til. Der mangler også direkte kompatibilitet med memory cards og den slags.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
RaGaRaGaSkrevet 19/08-14 15:29 
Den var værre!

1. NES - Det er den ultimative nostalgioplevelse for mig, at spille på denne maskine. Min første egentlige konsol, og uden tvivl den maskine jeg nu har allerflest cartridges til!
2. SNES - Hvad kan jeg sige - Zelda - A Link to the Past er stadig den dag i dag et af mine favoritspil!
3. Amiga 1200 - Det gør det ikke værre, at jeg nu har fået et CF kort med alle mine gamle spil installeret i min Amiga og tilhørende WHD-Load. Sublimt! Konen har det svært ved at jeg sidder i garagen og nørder den på Amiga'en engang imellem :-)
4. Nintendo 64 - Jeg elsker Super Mario 64. Det var noget fuldstændig revolutionerende for mig, da dette spil kom!
5. Sega Master System / Nintendo GameCube - jeg kan ikke vælge mellem disse to. De betyder begge en stor del for mig!
SumezSumezSkrevet 19/08-14 15:53 
Naiera>
Der var vist temmelig mange PS1-spil PS3'en ikke var så god til. Der mangler også direkte kompatibilitet med memory cards og den slags.

Plus, man skal bladre sig vej gennem verdens mest forvirrende dashboard-GUI, og downloade updates oftere end Java :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
slk486slk486Skrevet 19/08-14 16:02 
Ikke hvis man bare smider en disk i ;)
j/k
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 19/08-14 17:31 
Sumez>
Naiera>
Der var vist temmelig mange PS1-spil PS3'en ikke var så god til. Der mangler også direkte kompatibilitet med memory cards og den slags.

Plus, man skal bladre sig vej gennem verdens mest forvirrende dashboard-GUI, og downloade updates oftere end Java :P

Hvordan er XMB kan være forvirrende forstår jeg ikke. Alle kategorier er stillet pænt op i række og så er det ellers op og ned for at finde den ting man vil ind i :)

Xbox 360'erens får jeg det derimod skidt over hver gang jeg kæmper med den. Her skal man bladre igennem forskellige sider og når 80% er reklamer, så er det sgu svært at finde det man gerne vil :(
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 19/08-14 17:39 
Helt enig. Tror mange har misset at man kan kategorisere sine spil og lave egne spil-grupper/foldere i XMB'en. Gør det betydeligt nemmere at finde ens spil.
SumezSumezSkrevet 19/08-14 17:41 
Det er til gengæld ikke supergennemsigtigt hvordan man kategoriserer og laver spil-foldere i XMB.
Jeg har heller aldrig nogensinde været ude for en person der har sat sig ned for at navigere i interfacet første gang uden de konstant kommer til at bladre frem og tilbage i menuen når de prøver at vælge undermenupunkter eller såmænd bare skifte musik der spiller.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 19/08-14 17:44, rettet 19/08-14 17:44 
Det forstår jeg ikke. Jeg synes layoutet viser utrolig tydeligt at man kan rykke venstre/højre for kategori og op/ned for ting.

Som Beano skriver kan du lave ligeså mange mapper du vil til dine spil :) Select > Skriv folder navn :)

Hvad har man af muligheder for at kategorisere på Xbox?
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 19/08-14 17:50 
Sumez>
Det er til gengæld ikke supergennemsigtigt hvordan man kategoriserer og laver spil-foldere i XMB.

Enig - der burde være en mere brugervenlig måde at gøre det på via context-menuen ("Create Folder", "Move To Folder", eller lign). Men man *kan* gøre det hvis man vil og tager kun få sekunder pr titel når man først har indtastet folder-navnet en gang.
SumezSumezSkrevet 19/08-14 17:50, rettet 19/08-14 17:50 
Konsolkongen>
Hvad har man af muligheder for at kategorisere på Xbox?

Ikke nogen, X360 er ulideligt at finde rundt i når man har mange digitalspil og demoer, og tager iøvrigt en evighed at loade.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 19/08-14 17:53 
Beano>
Sumez>
Det er til gengæld ikke supergennemsigtigt hvordan man kategoriserer og laver spil-foldere i XMB.

Enig - der burde være en mere brugervenlig måde at gøre det på via context-menuen ("Create Folder", "Move To Folder", eller lign). Men man *kan* gøre det hvis man vil og tager kun få sekunder pr titel når man først har indtastet folder-navnet en gang.

Ja det er bestemt ikke noget man lige opdager at man kan :)

Sumez>
Øv at man ikke kan på Xbox. Jeg bruger den måske 1-2 gange om året så de har ændret dashboardet (til det værre) næsten hver gang :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
JuggernautJuggernautSkrevet 19/08-14 17:55 
Mine placeringer må være således:
1. Gamecube
2. NeoGeo AES
3. Xbox
4. Playstation 2
5. Super Nintendo
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
DarkbeatDarkbeatSkrevet 19/08-14 17:57 
Jeg må nok også sætte NES'en på min liste som en "Noteable mention". Den har også tonsvis af spil gode som dårlige, men fælles for dem alle er at de har fantastisk musik.

http://youtu.be/-J0H5ah1G7A
varmtvandvarmtvandSkrevet 19/08-14 19:34 
1. NES (legendary!)
2. Sega saturn (2d shmups)
3. Vectrex (Vektor spil)
4. Megadrive ( grafik, lyd og spil)
5. Gameboy advance sp (masser af gode håndholdte spil - bagudkompatibel)
Retro spil butik Spiller nu: Batsugun, Solar Striker, Legend Of Zelda, The: O...
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig