X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

PS2 HDD Setup


Svar
--Skrevet 13/06-14 19:49 
Har lige været en tur i kælderen, og fundet en gammel 80GB IDE HDD frem, fra den gamle PC.

Jeg vil gerne installere denne i min PS2 (30004 R), og har en netværksadaptor, så alt hardwaren burde være i vinkel.

Jeg er dog på bar bund med hvor jeg skal begynde :/?

WinHIIP 1.7.6 skal bruges til at formatere HDD´en til specielt PS2-format, som kan genkendes i PS2´en? Har dog forsøgt, men kan ikke vælge den HDD jeg gerne vil formatere (kan ikke vælge nogle overhovedet).

Kræver det en modchip, for at anvende en HDD, som ikke er den officielle Sony HDD?
Spiller nu: Animal Soccer World
slk486slk486Skrevet 13/06-14 21:51 
Nej. Hvordan har du forbundet HDD til din PC?
j/k
--Skrevet 13/06-14 21:56 
Via et IDE kabel (snuppede det fra DVD drevet) - Der skal måske lige siges at min PC er ved at være en 5-6 år gammel spand :D
Spiller nu: Animal Soccer World
--Skrevet 13/06-14 21:59 
Har lige læst lidt mere om emnet. Har jeg forstået det korrekt, at jeg umiddelbart burde kunne smide HDDen i PS2en, og så via HD Loader (lad os antage jeg havde det originalt, brændt ville den kræve chip?) formatere HDD´en til det rette format - imens den er i PS2en?
Spiller nu: Animal Soccer World
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 13/06-14 23:55 
Ja det kan du :)

Hvis du får fat i et Memory Card med FMCB kan du køre HD loader den vej igennem :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
--Skrevet 20/06-14 14:34, rettet 20/06-14 19:02 
Fik formateret en 120GB hdd til PS2 formatet, og fik den smidt i PS2´en. Næste step bliver så at få et program overført til memory cardet, som får PS2en booter op på harddisken. Vil gå ud fra at jeg, via at koble HDDen til PCén, og vha Winhiip, kan overføre nødvendige filer til harddisken, som jeg kan tilgå uden chip, når først der er blevet bootet op på denne?

Er der en smart måde at tilgå memory cardet, uden at der er chip i maskinen? Jeg har heller ikke en HD Loader, så den vej kan jeg heller ikke gå. Kan det lade sig gøre at boote via USB porten i PS2en, og starte noget op, som kan kopiere boot programmet hen på Memory cardet?

Edit: I forhold til sidst, hvor den meldte fejl, da jeg ville formatere disken til PS2 format, fik jeg det denne gang til at virke, ved helt at slette partitionen vha File manager, inden jeg formaterede den. Det fungerede åbenbart ikke at formatere, hvis der i forvejen er en FAT32 / NTFS partition på.
Spiller nu: Animal Soccer World
slk486slk486Skrevet 20/06-14 17:35 
Du skal bruge en AR Max eller lignende for at smide stads fra USB til MC. Ja, du kan via din PC overføre til HD med Winhiip. Væsentligt hurtigere, men du skal hente iso filerne.
j/k
--Skrevet 20/06-14 18:05 
Har lige googlet AR Max. Har aldrig leget med sådan noget før, men jeg kan se at den både indeholder en skive, og en memcard. Er det begge dele man bruger, eller hvordan hænger det helt præcist sammen?

Jeg ligger så vidt jeg husker inde med sådan en pakke;

PS2 HDD Setup

Er det "sådan noget" jeg skal bruge, eller er det noget helt andet?
Spiller nu: Animal Soccer World
FancyPantsFancyPantsSkrevet 20/06-14 18:15 
Man må næsten gå ud fra at Xploder har samme memory card management som AR Max.
Der fulgte i øvrigt ikke et kort med til mit AR Max i sin tid. Måske det kun var Max Evo Edition der havde det :)
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
slk486slk486Skrevet 20/06-14 18:32 
Så vidt jeg husker er det en specifik AR, hvor man kan bruge exploiten.

m1chelsen, kig her http://bootleg.sksapps.com/tutorials/fmcb/

Under "installation" kan du se alle de forskellige metoder. Hvis det slår fejl, har jeg en AR Max du kan låne, som jeg selv brugte til mine. Man skal *kun* bruge det til selve installationen.
j/k
--Skrevet 20/06-14 18:42 
Super, det vil jeg lige kigge på. Har lige fundet min Xploder frem, og kan se der står "Memory card manager" som et af punkterne på skiven, så må lige smide den i PS2´en når den lille er lagt i seng.
Spiller nu: Animal Soccer World
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 20/06-14 19:09 
Hvorfor ikke bare bruge FMCB? Det har indbygget filemanager hvor du kan kopiere HDloader fra en USB-pind over til et memory card, og så fremover starte det fra dashboardet.
Spiller nu: Phantasy Star IV
--Skrevet 20/06-14 19:15 
Det kræver vel noget original software at få installeret FMCB på memorycardet?
Spiller nu: Animal Soccer World
--Skrevet 20/06-14 19:42 
Så vidt jeg kunne finde ud af med Xploder, kunne memory card manager kun bruges til at modificere savegames, med andre savegames, som åbenbart ligger på selve DVDen. Det virker ikke til, at der bliver åbnet for nogen mulighed for at tilgå USB portene.
Spiller nu: Animal Soccer World
slk486slk486Skrevet 20/06-14 21:16 
Ja, det er FMCB der skal installeres til at starte med.
j/k
--Skrevet 21/06-14 08:30 
Efter at have sludret lidt med KK i går, kom jeg i tanke om at jeg kan bypass en masse bøvl, ved at lave memory cardet på min chippede PS2, ved at brænde en FMCB CD.

CD´en er nu brændt, og nu skal jeg bare lige have testet det! Det bliver spændende at se om det virker!
Spiller nu: Animal Soccer World
--Skrevet 21/06-14 09:17 
PS2 HDD Setup

YAY! :D
Spiller nu: Animal Soccer World
JuggernautJuggernautSkrevet 21/06-14 10:31 
Ser fint ud:-)
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
--Skrevet 21/06-14 10:57 
Ja, det er mega nice at det bare virker! Er ved at kopiere en række af mine bedste spil over på HDD´en, og så tænker jeg at det kunne være en plan at tage PS2´en med til træf :D
Spiller nu: Animal Soccer World
ElgenElgenSkrevet 21/06-14 11:48, rettet 21/06-14 11:49 
Kan den også køre ting fra/kopiere ting over på et USB-drev/USB-nøgle? Hvis ja, hvad er så begrænsningen så ift størrelse...
Har nemlig ingen "phatty"-PS2, og man kan vel ikke installere HDD i en slim?!
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
JuggernautJuggernautSkrevet 21/06-14 12:00 
m1chelsen>
Ja, det er mega nice at det bare virker! Er ved at kopiere en række af mine bedste spil over på HDD´en, og så tænker jeg at det kunne være en plan at tage PS2´en med til træf :D

Det kunne være lækkert. Jeg overvejer pt samme løsning, sådan bare for nemhedens skyld.
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
--Skrevet 21/06-14 12:37 
Elgen>
Kan den også køre ting fra/kopiere ting over på et USB-drev/USB-nøgle? Hvis ja, hvad er så begrænsningen så ift størrelse...
Har nemlig ingen "phatty"-PS2, og man kan vel ikke installere HDD i en slim?!

Så vidt jeg kan se, kan man bruge "USB Advance", dog virker det vidst ikke altid lige godt, og med kun ca. halvdelen af spilbiblioteket.

Link
Spiller nu: Animal Soccer World
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 21/06-14 13:16 
Det kører også ekstremt langsomt over USB da PS2'en vidst kun er USB1.1.

Men de allerførste modeller af slim har alle punkterne på motherboardet til at du kan lodde et IDE-stik på :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
JuggernautJuggernautSkrevet 21/06-14 14:45 
Hvor kan man finde en brugbar hdd til formålet? Gerne så stor som muligt.
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
--Skrevet 21/06-14 16:49 
Mit bedste bud må være, at spadsere ned i den lokale computerbiks, og høre om de ikke har nogle gamle IDE diske til at ligge og flyde, som du må købe for en stang wienerbrød. Min 120GB, er fra min gamle PC, som har stået i kælderen de sidste mange år.

Det kan btw anbefales,at bruge "filt/gummi-puder" (sådan nogle man også kan bruge under møbler) til at holde HDD´en på plads. Det passer med at harddisken cirka har 2mm luft til alle sider, og bliver den ikke fikseret, kan den rasle rundt. Specielt i enden på harddisken (modsat ende ift netværks adaptoren) kan det svare sig at klistre en / to gummifod på, så harddisken bliver "presset" ind imod adaptoren.

Vil umiddelbart tro, at den officielle Sony HDD, er placeret i et skræddersyet mount, som sørger for at der ikke er slinger i valsen.
Spiller nu: Animal Soccer World
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 21/06-14 17:35 
Vær opmærksom på at ikke alle HDD'er virker. Skulle prøve et par stykker før jeg fandt en der gjorde. Der er nok en liste et sted man kan gå ud fra.
Spiller nu: Phantasy Star IV
--Skrevet 21/06-14 17:40 
Er det i forhold til om HDD´en passer fysiskt (afstanden imellem IDE og Power kablet), eller er der også diske, som passer fint fysisk, men ikke kan bruges af andre årsager?
Spiller nu: Animal Soccer World
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 21/06-14 17:58 
Det sidste :) Nogle virker vidst slet ikke og andre har ret store problemer. Den første jeg havde i ville formateres hver gang man startede HDloader.
Spiller nu: Phantasy Star IV
--Skrevet 21/06-14 19:52 
KAn i hvert fald lige melde tilbage at jeg har forsøgt mig med 2 forskellige Maxtor HDD, og begge ser ud til at fungere uden problemer. En 80GB og en 120GB.

Men HDDen behøver ikke være vildt stor. Der er jo plads til en MASSE spil, bare på en 80GB fx. En del af de lidt ældre shmups, fylder kun ca 500MB.
Spiller nu: Animal Soccer World
slk486slk486Skrevet 21/06-14 23:59 
Jeg har vist en røvfuld gamle IDE diske jeg kan tage med til SSKT, hvis nogen mangler.
j/k
JuggernautJuggernautSkrevet 22/06-14 00:13 
Jeg mangler nu, men er ved at støve noget op. Nå ja, mangler også en phat og en netværksadaptor men det kommer nok.
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
slk486slk486Skrevet 22/06-14 00:14 
Har en phat, der ikke gider læse diske, som du kan få for en 50,- eller i trade for et eller andet.
j/k
JuggernautJuggernautSkrevet 22/06-14 00:23 
Jeg er faktisk lige ved at forhandle med en gut som har en maskine (der virker:-)) og med netværksadaptor plus diverse tilbehør for 200,-. Den tror jeg at jeg hopper på.
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
slk486slk486Skrevet 22/06-14 00:31 
Ja, gør det. Netværksadaptoren var lidt pebret for nogle år siden, men den er vist faldet en del.
j/k
JuggernautJuggernautSkrevet 22/06-14 01:11 
Ja det tror jeg også. På ebay koster de ikke ret meget. Har også læst at man skal holde sig til de originale, da kineserne godt kan resultere i fejl.
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
--Skrevet 22/06-14 06:38, rettet 22/06-14 08:10 
Har set at bozz sælger hdd adaptor for hhv 45 kr (uden software) og 90 kr (inkl software). Softwaren er ubrugelig, men uanset er det en fin pris vil jeg mene.

Juggernaut:
Hvis du vil spare besvær, så send mig et memcard, så klargører jeg det gerne for dig, via min moddede ps2, og sender det retur. Det skulle angiveligt fungere mest stabilt, med originale Sony kort, eller kopikort på 32mb eller derunder. Så skulle det være lige til at starte op.
Spiller nu: Animal Soccer World
JuggernautJuggernautSkrevet 22/06-14 10:53 
Tak! Er der mon nogle herinde der vil sælge et kort? Har kun et og det bruger jeg:-(
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 22/06-14 14:33 
Jeg tror jeg har en ~20 stykker. Jeg kan også godt sætte FMCB op for dig :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
JuggernautJuggernautSkrevet 22/06-14 14:56 
Det kunne være fedt, Martin:-)
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 22/06-14 22:43, rettet 22/06-14 22:57 
Hvis man alligevel vil lægge sine spil over på en HDD, og man insisterer på at spille dem strukket ud i widescreen ( ;p ) så tjek siden her. Den indeholder en masse hacks til rigtig widescreen mode i mange spil der normal ikke understøtter det, samt 480p til en lille håndfuld :)

http://ps2wide.net/t.html

Jeg vil tro at det nemmeste vil være at kopiere spillet over på sin PC via FTP og så bruge en hexeditor til at indsætte hacket. Ved ikke om der findes hexeditors der kan lege med filer over FTP. Det ville spare en masse tid :)

Har ikke selv prøvet endnu, da min 3,5" Harddisk i PS2'en larmer for meget til at jeg gider spille spil på den måde.

Tror jeg anskaffer mig en Sata til IDE adapter og installerer en 2.5" i stedet :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
--Skrevet 27/06-14 18:44 
Fik lige lavet en dansk guide, med det formål at gennemgå hele processen på en overordnet og simpel måde, som også giver lidt overblik. Tilføjelser og rettelser modtages gerne.

PlayStation 2 Harddisk projekt
Spiller nu: Animal Soccer World
--Skrevet 15/07-14 21:16 
Efterhånden som jeg forsøger mig med at installere og afvikle spil via HD Loader, så har jeg lavet en kompatibilitetsliste, som jeg opdatere.
Jeg har derudover anskaffet og klargjort en håndfuld memory cards, i tilfælde af nogle vil i gang med samme projekt og ikke har det nødvendige til selv at klargøre et memory card, eller blot vil spare bøvlet.

PS2 HDD Setup

kompatibilitetsliste
Spiller nu: Animal Soccer World
JuggernautJuggernautSkrevet 15/07-14 21:52 
Det er virkelig i orden:-)
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig