X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Zelda: Breath of the Wild


Svar
WehnerWehnerSkrevet 10/06-14 19:37 
Snakker vi open world Zelda for alvor? Så skal jeg da vist have en Wii U engang.

http://www.gametrailers.com/videos/l8com0/zelda--wii-u-e3-2014--debut-presentation
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
494 emne(r).
« < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > »

Svar
JmogJmogSkrevet 12/03-17 09:44 
Puha, det er et godt spil. Det gav en skizofren oplevelse at skifte mellem Zelda og Horizon hver dag, så jeg besluttede i forgårs at tage dem en af gangen. Zelda vandt lodtrækningen. Jeg havde masser af planer for min lørdag: Indkøb, biftur, rengøring.

Vågnede op snotforkølet og med lidt feber. Hentede min Switch fra stuen og spillede En halv times Fast RMX og tre timers Zelda senere var jeg nede på 15% strøm. Tid til morgenmad. Derefter fortsatte jeg under et tæppe i stuen med Zelda på TV'et og med Pro controller (skøn controller) indtil klokken 4 om natten. Jeg havde ikke det mindste lyst til at stoppe. Det var kun bekymring for døgnrytmefuckup der stoppede mig.

Jeg kan ikke huske, hvornår jeg sidst har spillet noget så meget uden at stoppe. Zelda bliver bare konstant bedre og bedre. Verdenen er kæmpestor og enormt åben. Flere gange er det lykkedes mig ved et tilfælde at forvilde mig ind i områder jeg tydeligt var underlevelled til (fjender med 1-hit kills), men en blanding af udnyttelse af evner/strategi gjorde det muligt at klare. Friheden er stor og der er ingen usynlige mure eller andre åbenlyse "det SER muligt ud, men vi vil kun have du går denne vej.

Mit første reelle kritikpunkt, at al plottet for hurtigt var afsløret og at der reelt kun var "løs tasks til du tror du kan klare Ganon" tilbage blev pludselig gjort til skamme med overraskende flashbacks med hentydninger jeg ikke kan vente med at få uddybet.

Jeg er vild med den Studio Ghibli (Raputa og Nausicaa specielt) inspiration verdenen og designs tydeligt tager. Kampsystemet er simpelt men sjovt. Sjældent har et openworldspil føltes så åbent før. De mange Shrines er genialt designet og får en til at tænke på Portal. Selv hvis man ikke fik opgraderinger for hver fjerde man gennemfører, så ville jeg stadig lede med lys og lygte efter dem - de er drønsjove og lige den rigtige mængde udfordring.

Her mange mange timer senere (hvor er vores Activity log, Nintendo?), glæder jeg mig til at spille mere og har reelt kun to kritikpunkter:

1: Voice actingen er noget skrammel - primært Zeldas. Rigtig ærgerligt man ikke kan vælge Japansk, selvom det er på cartet.
2: De lejlighedsvise performancedyk i docked mode. Forhåbentlig bliver det patched.
KamekKamekSkrevet 12/03-17 11:13 
Helt enig med ovenstående - har spillet det nærmest uafbrudt hele ugen :-)

Imponerende stor verden med masser af content (der er hele tiden et eller andet man bliver distraheret af på vej hen mod ens primære objective - og så er der pludselig gået 4 timer :p).

Som Jmog skriver er stemmeskuespillet noget skrammel - men heldigvis er det begrænset til mellemsekvenser.

(Jeg har i øvrigt været ved en usynlig mur - komplet med "You can't go any further"-besked)
Oh hai Mark!Spiller nu: Spider-Man 2 (2023), Super Mario RPG (2023), Super Mario Bros. Wonder
JmogJmogSkrevet 12/03-17 19:27 
Så fik jeg gennemført mit første dungeon (elefanten). En længere og langt mere omfattende version af et shrine. Rigtig udfordrende og sjovt at regne de forskellige puzzles ud. Der var mindst en times spil i det alene.
RaGeRaGeSkrevet 12/03-17 21:04 
Mega fedt spil, troede dog jeg havde oplevet de værste fps drops indtil jeg kom til kakariko og hold da kæft, det er ren slow motion show - er alle byer ligeså slemme?
"Better to reign in Hell than serve in Heaven."
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 12/03-17 21:21 
Hvis du spiller på Wii U, så ja. Det er forfærdeligt at udforske byerne :(
Spiller nu: Phantasy Star IV
RaGeRaGeSkrevet 13/03-17 01:52 
Ja det er på Wii U :( Heldigvis var byen Hateno ikke nær så slem og synes det kører udmærket andre steder.
"Better to reign in Hell than serve in Heaven."
SumezSumezSkrevet 13/03-17 08:42, rettet 13/03-17 08:46 
Har spillet det over weekenden når jeg lige har haft tid til det, og må indrømme at jeg ikke er blæst væk endnu. I hvert fald ikke på samme måde som jeg konstant ser folk beskrive det alle steder. Der er ingen tvivl om at det er et rigtig godt spil, men hvis man håber på noget der minder om klassisk Zelda i en open world setting skal man nok ændre sine forventninger lidt, for på mange måder er Breath of the Wild nærmest det modsatte af et Zelda-spil, men på mange måder er det forfriskende, og noget spillet slipper meget bedre fra end mange af de spil det tager inspiration fra.

På den ene side er det et ekstremt derivativt spil, der blindt følger mange af normerne fra det moderne du-kan-alt openworld-spil, og slet ikke føles ligeså tidløst som Zelda-serien traditionelt har været. Der blev snakket om "busywork" i Horizon-tråden. Jeg er ikke sikker på den nøjagtige definition, men der er masser af det her. Spillet forventer at du samler et utal af forskellige materialer og små dyr, og hvis du vil overleve alt hvad du støder på, skal du bruge en del tid på at stoppe op og jage de forskellige uskyldige dyr, der findes rundt omkring. Og hvis du vil være med på noderne mht. udstyr og ammunition osv. skal du være indstillet på jævnligt at udrydde bokoblin--lejre som der er mellem meget lidt og stort set ingen variation i. Spillet forventer også at man bruger virkelig meget tid på at vandre mellem forskellige lokationer. Det er ikke noget jeg er blevet træt af endnu, men når jeg kigger tilbage på det, føles meget af det som om jeg arbejder for spillet, i stedet for at spillet prøver på at underholde mig.

På det punkt er vi meget langt fra det typisk meget "koncentrerede" og fokuserede Zelda-gameplay hvor man konstant bevæger sig fra den ene oplevelse, puzzle eller anden udfordring til den næste, selv når spillet ikke er helt lineært. Det afspejles også i styringen hvor man nu pludselig kan en masse forskellige ting. I stedet for de klassiske Zelda-items, er alle dine evner mappet til forskellige knapper eller kombinationer, mens det der kommer tættest på disse items er runerne man bruger med skulderknappen. Med konstant bevægelsesfrihed og muligheden for både at hoppe og klatre, er den stringente, målrettede og solide styring serien er kendt for, erstattet af et meget mere løst, fysikbaseret system, og jeg er sikker på at jeg allerede har løst én eller to puzzles på den dovne måde, spillet ikke havde forudset. Med alle de funktioner der allesammen gør forskellige ting, og muligheden for at udskifte udstyr konstant, oplever jeg stadig, flere timer inde i spillet, at kage rundt i hvilke knapper der gør hvad og gøre noget andet end jeg havde tænkt mig. Men det er nok i sidste ende bare en vanesag, for alt i alt spiller ting rimelig flydende og relativt "Nintendo-agtigt".


En ting der overrasker mig virkelig positivt, er verdens omfang. Jeg havde svært ved at tro at Nintendo kunne skabe en "open world", der matcher Skyrim, Witcher 3, osv. men den formodning er gjort til skamme. Jeg kan slet ikke begribe hvor stort det har lykkedes dem at gøre kortet, og her menes ikke blot stort i omfang, men også stort i indhold. Modsat de to andre jeg nævnte, er der hele tiden nye områder som har nye oplevelser at byde på. Jeg mindes at Skyrim fik et boost dengang jeg kom helt op nordpå og opdagede ishavet. Det var forfriskende med så anderledes et miljø i et spil hvor jeg troede jeg allerede havde set hvad det havde at byde på - den slags oplevelser giver Breath of the Wild mig hele tiden. Hvis Witcher 3 satte en ny standard for open world spil, så ryster Zelda posen så kraftigt at det får selv det spil til at føles dovent.
Spillet starter ellers virkelig sløvt. Hvis man syntes Twilight Princess var langsomt, så skal man væbne sig ekstra meget med tålmodighed her, og til folk der lige har samlet det op, kan jeg anbefale at gå meget målrettet efter at gøre præcis hvad spillet beder en om indtil man har fået paraglideren og kommer væk fra det plateau, man starter på. I det område er der stort set ingen belønning for at udforske udenfor "retningslinjerne", og det eksisterer kun for at gøre dig bekendt med de mest basale elementer, det er bygget på. Til gengæld er det også med til at skabe et imponerende sammenligningsgrundlag når man pludselig opdager hvor langt ud man kan bevæge sig i resten af spillets verden, og virkelig begynder at udforske. Jeg husker ikke hvornår jeg sidst har spillet et spil der har sidetracket mig så meget. Jeg ved ikke rigtig hvor vild jeg er med spillet endnu, men jeg er i hvert fald bidt af det, og som typisk for det bedste i genren, er det virkelig svært at lægge fra sig. Sorry Nier :(
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BeanoBeanoSkrevet 13/03-17 10:23 
Jeg fik endeligt taget hul på spillet på min Switch forleden og har følt mig bravt underholdt.
Er ca. 15-18 timer inde (estimeret), ca. 40% af kortet låst op via AC-towers, den første rigtige dungeon (?) gennemført hos Zorafolket og er i gang med den næste hos Gorons.
Stor flot verden men endnu ikke noget som har fået mig til at falde af stolen. Fin fornemmelse af skala, veludført og sjovt at udforske (mest for at finde Shrines) men egentligt også lidt tomt - indtil videre for meget kan naturligvis stadig ske. Det bedste har været shrines og dungeon puzzles som har fungerer som afveksling og hvor man får lov at tænke lidt selv.
Jeg spiller i docked-tilstand med pro controller og er stødt ind i slemme framerate problemer ca. 6-7 steder, nogle gange i en kampsituation og en enkelt gang frøs spillet totalt i ca. 5 sekunder (ifm. at svæve fra en bjergtop eller tower) - distraherende for oplevelsen men heldigvis relativt sjældent og isoleret til specifikke områder. Største kritikpunkt er dog inventorysystemet som er kluntet at bruge i praksis. Bare det at droppe våben ifm. en kiste eller at kokkerere, har de gjort til en øvelse i menu navigation :P Knækker ens bue midt i en kamp, kan man ikke vælge en ny via d-pad (som man kan når et melee våben går i stykker), man er tvunget til at holde ZR inde og så bruge d-pad, grrr.

Men ellers hovedsagelig en positiv oplevelse lige pt, blot med frustrerende øjeblikke.
SumezSumezSkrevet 13/03-17 11:37, rettet 13/03-17 11:59 
Wow, spillet er virkelig meget mere "sandbox" end jeg troede det var. Nedenstående video viser virkelig mange måder man kan være ekstra kreativ med spillets mekanikker (relativt spoiler-frit)

https://www.youtube.com/watch?v=9EvbqxBUG_c

Især ~4:36, det er ret genialt!
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 13/03-17 12:36, rettet 13/03-17 14:08 
Sprang de tekniske detaljer over, da jeg synes den slags i forvejen fylder lidt meget på Play:Right nu om dage, men vil alligevel røre det hurtigt pga. nogle af de kritikpunkter der allerede har været:

Jeg spiller på Wii U, og framerate dykker som nævnt rigtig grimt i byerne. Jeg synes heldigvis ikke resten af spillet er forfærdeligt plaget af det. Det kører ikke supergodt, men det kører stadig "helt fint". Jeg synes heller ikke de framedrops man oplever i byen er noget der går ud over spillet på nogen måder, det kan sagtens accepteres. Men dog pinligt for en udvikler som Nintendo der altid har haft høj standard for den slags kvalitetsniveau.

Iøvrigt slår det mig at spillet egentlig ikke er voldsomt "flot" at se på, sådan rent teknisk. Altså den samlede pakke er flot som bare fanden, men der er mange detaljer som hvordan bakker og klipper renderes, osv. der bærer et meget kraftigt indtryk af "PS2-grafik". Det er især tydeligt når man kigger udover større områder fra en afstand, hvor low-poly udgaven skinner kraftigt igennem, men der er flere steder der bevarer dette look helt frem til man er henne og klatre opad dem. Jeg synes det er en meget skarp kontrast til mange andre Wii U-spil som jeg synes har været ekstremt flotte at se på trods maskinens begrænsede ydeevne, gerne på en måde hvor man ikke forestiller sig at flere hestrekræfter skulle kunne forbedre noget - Mario Kart 8 og 3D World er gode eksempler. Her virker Zelda meget begrænset, trods tidligere titler i serien som Wind Waker, der har været i stand til på fornem vis at designe sig "udenom" den "manglende" grafiske ydeevne.
Det er igen ikke noget der går ud over spillet, men det er lidt ærgerligt.

Konsolkongen>
EDIT2: Det kan man åbenbart slet ikke? Jeg har slukket mit net og genstartet maskinen. Den vil ikke starte spillet uden at hente en Update den ikke kan få fat på. Fedt når Nintendo så lukker for deres servere og man ikke længere kan få fat på denne. Jeg har aldrig oplevet noget så retarderet før. Spillet kan slet ikke spilles hvis man ikke har netforbindelse :(

Jeg kunne tage fejl, men min indtryk er at den opdatering der skal installeres er en opdatering til maskinen, og ikke til spillet, og at opdateringen er inkluderet på discen? Den gik i hvert fald i gang med det samme her, uden at skulle downloade først, og der var en opdatering til selve spillet den hentede bagefter, men jeg kunne sagtens starte spillet inden den blev hentet færdigt. Så jeg tror ikke du skal være bange for det med at man er afhængig af en online service.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
JmogJmogSkrevet 13/03-17 14:04 
Det visuelle varierer meget afhængigt af omstændighederne men at gå gennem højt græs om natten badet i månelys ser dælme flot ud.
BeanoBeanoSkrevet 13/03-17 14:45 
Ja hvad spillet ikke yder teknisk, opvejes af artdirection - bestemt nydeligt spil.
SumezSumezSkrevet 13/03-17 14:59, rettet 13/03-17 15:16 
Jeg tror også det er første gang jeg har set et spil hvor en "naturlig" regnbue opstår ved solskinsvejr efter en regnbyge.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 13/03-17 15:42 
Sumez>
Jeg kunne tage fejl, men min indtryk er at den opdatering der skal installeres er en opdatering til maskinen, og ikke til spillet, og at opdateringen er inkluderet på discen? Den gik i hvert fald i gang med det samme her, uden at skulle downloade først, og der var en opdatering til selve spillet den hentede bagefter, men jeg kunne sagtens starte spillet inden den blev hentet færdigt. Så jeg tror ikke du skal være bange for det med at man er afhængig af en online service.

Det er det ikke, for så ville der ikke stå bagpå coveret at spillede krævede mindst 3gb plads :) Hele processen var enormt underlig, for den forsøger at downloade uanset om maskinen er på nettet eller ej.
Spiller nu: Phantasy Star IV
slk486slk486Skrevet 14/03-17 09:02 
Man kan slet ikke spille det uden at opdatere, kan man?
j/k
SumezSumezSkrevet 14/03-17 09:20, rettet 14/03-17 09:20 
Nej, men til gengæld kan man bruge sit skjold til at stå på skateboard alle steder. Bare ærgerligt at skjoldet tager skade af det. Håber jeg finder et der ikke kan smadres. :3
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 14/03-17 11:05 
Hvordan gør man det? :) Det stod noget med at trykke A når man havde det fremme, men jeg kunne aldrig få det til at virke.
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 14/03-17 11:13 
Du skal have Z targeting aktiveret, og så trykk på "skjold-knappen" (højre facebutton) mens du hopper. Jeg kom til at gøre det ved et tilfælde tidligt i spillet, og fedtede så rundt med knapperne indtil jeg ramte det rigtige. Der er et sted i spillet længere fremme hvor du opfordres til at gøre det (man får sådan en Korok-sæd som belønning), men ellers tror jeg det er rimelig valgfrit om man spiller smart med den slags :D Der er virkelig mange detaljer af den slags.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 14/03-17 11:20 
Ja det er totalt Metal Gear :)
https://youtu.be/Gvgo1jNLyLY
Spiller nu: Phantasy Star IV
3of193of19Skrevet 14/03-17 11:25 
Der var en shrine hvor det føltes som om man skulle bruge Shield Surfing, ikke til at surfe, men fordi animationen hvor Link hopper på skjoldet forlænger ens hop med en smule.
SumezSumezSkrevet 14/03-17 11:26, rettet 14/03-17 11:29 
Jeg synes der er rimelig mange puzzles der kan løses på helt andre måder end spillet har tænkt, netop fordi systemet er så dynamisk og fysikbaseret. Som jeg nævnte, er jeg rimelig sikker på at jeg selv har omgået 2-3 puzzles "forkert" allerede. På den ene side er det ret fedt at man kan være helt kreativ, men samtidig virker det også lidt sløset.

Konsolkongen>
Ja det er totalt Metal Gear :)
https://youtu.be/Gvgo1jNLyLY

Det mest Metal Gear er at du kan fulton'e alting med octorock-balloner.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BeanoBeanoSkrevet 14/03-17 11:44 
Helt sikkert...

(lille shrine-puzzle-spoiler)
SPOILER-TEKST:
Jeg rendte ind i en motion-baseret puzzle hvor en kugle skulle ledes igennem en lille labyrint. I frustration over flere fejlede forsøg, tiltede jeg hårdt med controlleren hvorved kuglen fløj igennem luften, ud af labyrinten og direkte i mål. Rent held :D
SumezSumezSkrevet 14/03-17 12:00 
Lige det puzzle er også vanvittigt frustrerende pga. kameravinklen der gør det svært at vurdere labyrintens vinkel, begrænsningen i forhold til den hastighed du vipper controlleren med, og den formålsløse evne til at rotere layrinten på den lodrette akse.
Jeg er ikke fan.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 14/03-17 12:01 
Også værd at nævne at der er så meget input lag at det aldrig føles som 1:1 :/
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 14/03-17 12:03 
Det er det jeg mener med at hastigheden den bevæger sig med er begrænset. Det er ikke lag så meget som at det er decideret programmeret sådan.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BeanoBeanoSkrevet 14/03-17 12:03 
@Sumez: Enig, og der er faktisk et lign sted som er endnu værre mht. kameravinklen :P
SumezSumezSkrevet 14/03-17 12:07 
Det minder mig om et andet shrine hvor kameravinklen også er en udfordring. Det er sådan en "golf"-challenge hvor du skal fastfryse en kugle og så slå til den indtil du har den rette retning og styrke til at ramme et mål langt væk i den modsatte ende af rummet.

Det virker frustrerende tilfældigt hvornår man rammer præcis den retning du skal. Efter at nå "målet" (der hvor man får en orb) kan man så også gå rundt om piedestalen og finde en sværere udgave af samme udfordring, hvor man skal slå bolden udenom og gennem nogle fysiske forhindringer, for at åbne vejen ind til en kiste. Der gav jeg helt op - det må godt nok være en fantastisk præmie i den kiste for at det kan være det værd.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RaGeRaGeSkrevet 14/03-17 18:03, rettet 14/03-17 18:07 
Sumez>
Lige det puzzle er også vanvittigt frustrerende pga. kameravinklen der gør det svært at vurdere labyrintens vinkel, begrænsningen i forhold til den hastighed du vipper controlleren med, og den formålsløse evne til at rotere layrinten på den lodrette akse.
Jeg er ikke fan.

Jeg vendte pladen på siden (hurtig smutvej at tippe den over) og kunne derefter trille bolden over rampen, men det var sgu lidt tricky.
"Better to reign in Hell than serve in Heaven."
SumezSumezSkrevet 15/03-17 08:17 
Sumez>
Har spillet det over weekenden når jeg lige har haft tid til det, og må indrømme at jeg ikke er blæst væk endnu.

Det er jeg så alligevel nu. Det her spil bliver virkelig ved med at give, og jeg begynder at forstå hvorfor det får 10/10 alle steder.
Bare jeg tænker tilbage på nogle af de ting jeg oplevede i går, slår det mig at intet andet spil nogensinde har været i stand til at give mig så stærk en oplevelse af at være på eventyr, og det udelukkende via tilfældige områder jeg selv har fundet via tilfældig udforskning, allerhøjst kun let skubbet af hentydninger fra NPC'er, og mistænkeligt udseende formationer på kortet, eller hvad jeg kunne se på afstand.

Det unikke er at hver eneste lille område på det gigantiske kort virker som om det har et formål, alt er knyttet til en unik oplevelse, der gør spillet rigere - efter jeg-ved-ikke-hvor-mange timer med spillet har jeg endnu ikke stødt på en eneste ting der føles som en gentagelse siden de ensformige små bokoblin-lejre i starten af spillet - noget der nu føles som en uendeligt lille del af den samlede oplevelse. Selv shrines som alle har det samme "look" er unikke, og flere er knyttet sammen til så detaljeret en overworld-oplevelse at de bare giver dig belønningen med det samme, blot det har lykkedes dig at aktivere det.
Jeg er ikke sikker på at jeg overhovedet kan sammenligne Breath of the Wild med spil som Skyrim eller Witcher 3 længere, men hvis jeg kan, er det på ingen måder til deres fordel, så det er næsten bedst bare at lade være. Det her er sin helt egen størrelse, og jeg er stadig målløs over at det overhovedet har kunnet lade sig gøre at producere så omfattende et spil - Nintendo har virkelig holdt kortene tæt til kroppen. Det er næsten synd at det er et Zelda-spil, for det kunne nemt være sin helt egen franchise, hvis man ser bort fra det faktum at en spilproduktion af den her skala aldrig ville kunne lade sig gøre uden så stærkt et brand til at sælge det.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
JmogJmogSkrevet 15/03-17 10:43 
Jeg kan huske da de i sin tid lavede en video om Zelda BOTW og sagde "see that mountain? You can go there". Alle gjorde nar af dem for at være bagud - det var ikke noget særligt nutildags.

Det viste sig så at det slet ikke var på samme måde som de fleste andre spil i genren. Når man siger det om andre spil, så er det altid med kompromisser. Du kan gå helt til bjergets fod. Du kan måske via nogle stier komme halvvejs op ad bjerget etc.

Ikke i BOTW. Her kan du decideret bevandre enhver centimeter uanset hvor stejlt. Det giver følelsen af "openworld" en helt anden skala. Spillets verden er stor, men den komplette frihed til VIRKELIG at gå overalt får det til at føles enormt.
JmogJmogSkrevet 15/03-17 10:44 
Sumez>
Det er næsten synd at det er et Zelda-spil, for det kunne nemt være sin helt egen franchise, hvis man ser bort fra det faktum at en spilproduktion af den her skala aldrig ville kunne lade sig gøre uden så stærkt et brand til at sælge det.

Nu ved jeg godt du reelt efterlyser en ny IP (og jeg er enig), men hold da op, hvor ville et Metroid i den her skala gøre mig glad.
slk486slk486Skrevet 15/03-17 10:46, rettet 15/03-17 10:51 
Sumez>
hvis man ser bort fra det faktum at en spilproduktion af den her skala aldrig ville kunne lade sig gøre uden så stærkt et brand til at sælge det.

Horizon siger "hej"...

Bortset fra at våben durability lyder som en forfærdelig irriterende og ærgelig "feature", så lyder spillet som om det ellers gør open world på den helt rigtige måde.
j/k
SumezSumezSkrevet 15/03-17 10:52, rettet 15/03-17 11:00 
Jeg tror så stort en skala nok kunne blive ret udmattende i et Metroid-spil (da det er begrænset hvor "levende" en Metroid-verden må være for at beholde den rette stemning), men ellers er jeg helt enig. En ting BotW gør, som er meget Metroid-agtig er den grad spillet fortæller en historie blot ved at verden er til stede. Der behøver ikke at være folk at snakke med, eller nogen form for eksposition, den største del af historien fortælles af spilverdenen selv.

Jmog>
Jeg kan huske da de i sin tid lavede en video om Zelda BOTW og sagde "see that mountain? You can go there". Alle gjorde nar af dem for at være bagud - det var ikke noget særligt nutildags.

Det viste sig så at det slet ikke var på samme måde som de fleste andre spil i genren. Når man siger det om andre spil, så er det altid med kompromisser. Du kan gå helt til bjergets fod. Du kan måske via nogle stier komme halvvejs op ad bjerget etc.

Ikke i BOTW. Her kan du decideret bevandre enhver centimeter uanset hvor stejlt. Det giver følelsen af "openworld" en helt anden skala. Spillets verden er stor, men den komplette frihed til VIRKELIG at gå overalt får det til at føles enormt.

Jeg tænkte faktisk over præcis det samme her i går - netop med henblik på den video du refererer til. En ekstra ting der ikke engang blev taget højde for er at du kan ikke bare gå hen og klatre op på det bjerg, der er nærmest en hel verden BAGVED bjerget! For ikke at snakke om alt det de havde set hvis de havde kigget i den modsatte retning.
En anden ting er at i de fleste spil hvor de siger "alle de steder du kan se er steder du kan besøge", er det reelt ikke særlig relevant. 90% af verdenen i Witcher 3 er proceduralt genererede skove og stier du rejser på mellem dine destinationer - de kunne nemt have gjort spillets verden dobbelt så stort eller halvt så stor uden det havde gjort den helt store forskel. Breath of the Wild er til gengæld fyldt med eventyr, og hvert nyt område er spændende.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 15/03-17 10:54, rettet 15/03-17 10:55 
slk486>
Bortset fra at våben durability lyder som en forfærdelig irriterende og ærgelig "feature", så lyder spillet som om det ellers gør open world på den helt rigtige måde.

Weapon durability er mildt irriterende, men jeg ville ikke undvære det. Uden den feature ville du aldrig blive opfordret til at skifte våben så tit, og udforske de forskellige våbentyper, hvilket er en meget central del af gameplayet. Alternativet ville være sådan noget Borderlands random stat udstyr, hvor du konstant mikro-opdaterer dit gear, en ting jeg er meget meget meget taknemmelig over ikke er noget der eksisterer her.
Det er vel heller ikke nogen stor spoiler at du naturligvis kan få mindst ét våben i spillet der aldrig går i stykker. Jeg er også rendt på et par våben der kan repareres, men det er dog lidt halvdyrt.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 15/03-17 11:10, rettet 15/03-17 11:11 
Som Jim Sterling siger i hans anmeldese så er weapon durability ikke et argument for at tvinge spilleren til at variere sin måde at spille på. I stedet er det en utrolig dum måde at forhindre spilleren da man i stedet undgår at bruge de gode våben af frygt for at de går i stykker hurtigt. Jeg er helt enig med ham i det her kritikpunkt. Våbene er alt for svage i spillet og det havde fungeret langt bedre havde det været gjort anderledes.
Er det et stort nok kritikpunkt til at gøre spillet dårligt? Nej, men det er absolut værd at nævne og jeg kan forestille mig at mange kører død i spillet pga. det.

http://www.thejimquisition.com/the-legend-of-zelda-breath-of-the-wild-review/
Spiller nu: Phantasy Star IV
JmogJmogSkrevet 15/03-17 11:11 
Apropos Master Sword, så er jeg vild med at man ikke bare konstant får en quest og derefter er der questmarkers på kortet. Nope. Jeg rendte på en tilfældig person, som bare fortalte mig om et rygte om master Sword nær område x. Og det var det. Intet andet info. Har oplevet det med flere andre ting, hvor det bare er en linie dialog a la "jeg tror det er i det område". Det giver også motivation til at bestige tårnene, da man så får stednavne på kortet.

Det føles meget mere som et rigtig eventyr. JEG fandt det selv. Det var ikke en GPS tracker der gjorde hele arbejdet for mig.
slk486slk486Skrevet 15/03-17 11:15, rettet 15/03-17 11:17 
Det synes jeg så er noget vrøvl. Beløn og opfordre spilleren til at prøve forskellige våben ved at lade nogle være mere effektive til nogen ting/monstre/teknikker, men lad spilleren bruge det han har lyst til. Det er muligt det er argumentet for mekanikken, men den er stadig miskonceptualiseret i mine øjne. Våben durability er ALDRIG en sjov gameplay mekanik, men nogle spil håndterer den med langt mere ynde (såsom Souls).
Det gameplay jeg har set, hvor våbnet springer og man så skal pause spillet for at vælge et nyt, er da noget af det mest tåbelige at tvinge spilleren til at gøre midt i en kamp.

Også helt enig med Jim Sterling her, men jeg reserverer min endelige holdning til jeg selv har spillet det engang :)
j/k
BeanoBeanoSkrevet 15/03-17 11:21 
slk486>
Bortset fra at våben durability lyder som en forfærdelig irriterende og ærgelig "feature", så lyder spillet som om det ellers gør open world på den helt rigtige måde.

Det er et element som virkeligt hænger mig ud af halsen i dette spil. Jeg har våben og skjolde i inventory som jeg ikke tør bruge i frygt for de går i stykker når jeg virkeligt har brug for dem. Og der er ingen indikering af durability, kun et "nu går dit våben snart i stykker" :/ Jeg er med på at udviklerne vil tvinge spilleren til at bruge flere våben, men i praksis motiveres jeg til at bruge færre og ikke de bedste.
Bede-xBede-xSkrevet 15/03-17 11:27, rettet 15/03-17 11:27 
Beano>
Jeg har våben og skjolde i inventory som jeg ikke tør bruge i frygt for de går i stykker når jeg virkeligt har brug for dem.

Kan man altid gå ud at hente nye af de våben/skjolde, som man er bange for går i stykker, hvis man vil bruge tiden på det? For så er det jo i praksis det jeg klagede over i Horizon :)
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
BeanoBeanoSkrevet 15/03-17 11:33 
De to systemer kan ikke sammenlignes.
Bede-xBede-xSkrevet 15/03-17 11:39, rettet 15/03-17 11:41 
Fair enough, jeg har ikke spillet Zelda endnu. Det løb bare som om, at det irriterende var, at man skulle ud og hente sine våben hele tiden for at få den effekt, man gerne ville have, ligesom man i Horizon skal hente og crafte sine pile hele tiden for at få den effekt, man gerne vil have :)

Er det sådan man ser på durability - altså ikke ordret, men mere på effekten (man kan ikke bruge våbenet længere) - mener jeg masser af spil, har haft gevinst af en sådan implementering, ligesom andre skades af det. Ikke dermed sagt at det fungerer i Zelda.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
slk486slk486Skrevet 15/03-17 11:43 
Jeg ved ikke hvordan du har spillet Horizon - jeg har aldrig noget problem med bare at crafte de pile jeg skal bruge, men den diskussion har i vist har i Horizon tråden? :)
j/k
Bede-xBede-xSkrevet 15/03-17 11:48 
Pointen i den her forbindelse var, om der var et sammenlignings grundlag ift effekten. Man samler våben i Zelda, for ellers kan de ikke bruges, ligesom man samler ammo i Horizon, for ellers kan de ikke bruges. Jeg spekulerede i om slutresultatet var det samme, men er jo svært at udtale sig om uden at have prøvet begge.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
WehnerWehnerSkrevet 15/03-17 11:54 
Sumez>
En anden ting er at i de fleste spil hvor de siger "alle de steder du kan se er steder du kan besøge", er det reelt ikke særlig relevant. 90% af verdenen i Witcher 3 er proceduralt genererede skove og stier du rejser på mellem dine destinationer - de kunne nemt have gjort spillets verden dobbelt så stort eller halvt så stor uden det havde gjort den helt store forskel. Breath of the Wild er til gengæld fyldt med eventyr, og hvert nyt område er spændende.

Du har spillet Witcher 3 på en anden måde, end jeg har. Hvilket er helt fair, men vi kan ikke blive ved med, at have dine postulater stående som uimodsagte fakta her i tråden. Der er masser af forskelligt at lave i Witcher 3's verden, lige som der helt sikkert er det i Zelda. Huk at en ting kan godt være god, uden at det er på bekostning af noget andet.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
SumezSumezSkrevet 15/03-17 11:58 
Konsolkongen>
Som Jim Sterling siger i hans anmeldese så er weapon durability ikke et argument for at tvinge spilleren til at variere sin måde at spille på.

Jim Sterling tager fejl, som han gør så tit. :) Jeg kan godt gå med til at det er en smagssag, men jeg er ret glad for at systemet er der. Jeg ville ikke have undværet det.
Grunden til at så mange folk ser et problem med det er at de knytter sig for meget til de enkelte våben, hvilket spillet måske(?) godt kunne have håndteret bedre - især i og med at nogle våben er virkelig sjældne, og kun fås som belønninger for særlige udfordringer. Men helt ærligt - prøv bare en enkelt gang at ændre din/Jeres indstilling, og se alle våben som et midlertidigt boost, og lad være med at ærgre sig når et går i stykker, der er alligevel altid et nyt lige rundt om det næste hjørne. Det er det approach spillet regner med at man tager, og den "rigtige" måde at spille spillet på.

Udover det med at prøve sig igennem flere våben, så er det iøvrigt et system som kommer et problem til livs, som stort set alle andre spil af denne type lider under - hvis du bare kunne få bedre og bedre våben løbende gennem hele spillet, ville du ikke kunne spille længe før du var så overpowered at halvdelen af spillets verden mistede alle former for udfordring. Våbensystemet medfører i stedet at din styrke delvist og gradvist tilpasser sig det område du befinder sig i, da du er afhængig af hvad du kan skrabe sammen fra de fjender du besejrer. Dermed er du i langt mindre grad bundet af en bestemt "rækkefølge" at skulle tackle de forskellige områder i. En af de ting der gør Breath of the Wild så godt er netop at dette ikke er et issue, noget som mange har det med at overse.
Ville folk hellere se en Elder Scrolls-agtig løsning hvor fjender i alle områder automatisk får "level up" til at matche din spillerfigurs niveau? Den slags er jeg helst fri for, da det fuldstændig ødelægger illusionen om en virkelig, levende spilverden.

Jmog>
Apropos Master Sword, så er jeg vild med at man ikke bare konstant får en quest og derefter er der questmarkers på kortet. Nope. Jeg rendte på en tilfældig person, som bare fortalte mig om et rygte om master Sword nær område x. Og det var det. Intet andet info.

Jeg fandt så sværet helt selv, meget tilfældigt. Ok, indrømmet, hvis man er lidt savvy omkring serien, kunne man godt gætte sig frem til at det ville være at finde der hvor jeg fandt det, men det er fedt netop at støde på den slags ting fordi man følger sin intuition, og ikke fordi der er et kryds på kortet der siger hvor det er.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 15/03-17 12:03 
Wehner>
Der er masser af forskelligt at lave i Witcher 3's verden, lige som der helt sikkert er det i Zelda. Huk at en ting kan godt være god, uden at det er på bekostning af noget andet.

Har du spillet Breath of the Wild? Sådan rigtigt? Forskellen er ret slående. Jeg har ikke påstået at det er "gået ud over" Witcher 3 at verden er så stor som den er. Forskellen er at det ikke ville gøre nogen forskel om der var et ekstra bjerg i Witcher 3's verden man kunne gå ud til, da det ikke har nogen relevans for hvad spillet har at byde på. Jeg siger ikke at verdenens omfang ikke har nogen betydning i Witcher 3, for det har den i den grad, den er med til at danne et indtryk af en stor, virkelig verden hvor forskellige regioner har deres egen kultur, osv. Den er integral i spillet, og når jeg sammenligner med W3 er det kun fordi jeg i forvejen så W3 som pragteksemplaret på hvordan en stor open world skal laves.
Men det fede i W3's store verden er i mine øjne "at den eksisterer". Jeg tror det er de færreste der virkelig vil gå ind i det spil og prøve at løse HVER ENESTE witcher kontrakt og hver eneste sidequest i alle de små byer, for at opleve hele spillet. I BotW er alt det indhold der findes i spillet noget jeg gerne vil opleve, fordi hver eneste oplevelse tilføjer noget nyt til mit eventyr. Det er nærmest sin helt egen lille stack-of-shame.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
slk486slk486Skrevet 15/03-17 12:15 
og den "rigtige" måde at spille spillet på

Står helt af her...

Under alle omstændigheder glæder jeg mig til at prøve spillet en gang i fremtiden :)
j/k
SumezSumezSkrevet 15/03-17 12:19, rettet 15/03-17 12:21 
Jeg tænkte nok den kommentar ville få kommentar :P
Det er sjældent et godt træk når et spil forudsætter at man "skal spille det rigtigt", og som jeg også skriver er jeg enig i at spillet godt kunne have gjort et bedre job ud af at sætte folk ind i det rette mindset - at give superstærke våben som belønning er ikke nogen god idé, når hele våbensystemet er bygget over konstante konstante udskiftninger.
Men under alle omstændigheder er det sådan det er, og hvis man går ind i spillet med det mindset at våben der går i stykker kun er til for at irritere en, så gør man kun sig selv en bjørnetjeneste.

Jeg kan afsløre at det er muligt at købe et hus hvor man opbevarer udstyr man ikke render rundt med. Så hvis der er våben man virkelig knytter sig til, så kan man jo smide dem derind, så man stadig føler man har fået et trofæ noget når man finder dem, i stedet for at de bare ligger og fylder i ens inventory. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
WehnerWehnerSkrevet 15/03-17 12:21 
Sumez>
Har du spillet Breath of the Wild?

Nej, og det er derfor, jeg holder mit argument generelt. Det, med at et spil eller en konsol kun kan være godt på bekostning af noget andet, vækker minder om en af vores tidligere meget aktive debattører herinde...

Og jeg har i øvrigt taget alle kontrakter i Witcher og fandt dem en vigtig del af spillet. Men sådan er folk så forskellige.

Fra alt hvad jeg hører, lyder det som om, at Zelda er rigeligt stærkt til, at det kan nydes alene, fordi Zelda er godt. Ikke fordi det er "bedre end noget andet".
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
SumezSumezSkrevet 15/03-17 12:25 
Det, med at et spil eller en konsol kun kan være godt på bekostning af noget andet

Det skrev jeg vist heller ikke nogen steder. :)

Fra alt hvad jeg hører, lyder det som om, at Zelda er rigeligt stærkt til, at det kan nydes alene, fordi Zelda er godt. Ikke fordi det er "bedre end noget andet".

:)
Sumez>
Jeg er ikke sikker på at jeg overhovedet kan sammenligne Breath of the Wild med spil som Skyrim eller Witcher 3 længere

Det er uden tvivl sin egen størrelse, og bør ses sådan. Men jeg kan godt forestille mig at alle andre open world spil kan få præstationsangst i fremtiden, hvilket måske er meget sundt.
Lad mig lige gentage hvad jeg skrev længere oppe - jeg ELSKER Witcher 3, og når jeg kan fremhæver BotW over det på så mange måder, siger det mere om sidstnævntes kvaliteter end førstnævntes mangel på dem. Det er bare virkelig godt, og det kom virkelig bag på mig i hvor stor grad det er det.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
494 emne(r).
« < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig