X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK
Please note that Play:Right is a Danish site and while usable without,
it is only partially translated to English.
Blocks marked with yellow backgrounds are systematically translated
by Bing Translate.

Ludum Dare 29


Reply
dRxLdRxLSkrevet 17/04-14 15:25, rettet 17/04-14 15:45 
Ludum Dare 29

Jeg er ved at forberede mig til at deltage i Ludum Dare 29 som starter om en lille uges tid (kl. 03 natten til d. 26. april).

Det bliver mit første "game jam" og jeg blev ekstra motiveret til at deltage af at Sony Mobile i Lund i Sverige har valgt at indbyde 100 udviklere (først til mølle) til at sidde hos dem og arbejde hvor de tilbyder gratis catering og holder en lokalt vurderet konkurrence på LD29's tema men med det lille ekstra krav at resultatet skal involvere en mobil enhed på én eller anden måde og Playstation kontroller og/eller Sony SmartWatch 2. Læs mere her: http://developer.sonymobile.com/hackathon/

Der er lukket for tilmelding til Sony i Lund, men selve den globale konkurrence er åben helt frem til deadline, så vidt jeg har forstået, så det kunne være sjovt hvis der var andre herinde der også ville være med.

Jeg går efter at lave et bidrag der kan gøre sig gældende både i den lokale sony konkurrence og i den globale LD 48 timers compo, hvor sidstnævnte har det yderligere krav at man arbejder alene.

Derudover er der en mindre restriktiv "jam" konkurrence hvor man kan arbejde i hold og har yderligere 24 timer (72 i alt) til at blive færdig i.
Læs reglerne for LD compo og jam her: http://www.ludumdare.com/compo/rules/


I mine forundersøgelser af hvordan man kan opnå success i LD virker det til at være afgørende at sørge for at det man laver kan spilles i en webbrowser. Det skyldes at konkurrencen er er peer-reviewed og at der sidste gang var over 2000 indsendte bidrag, så hvor lettere man kan gøre det for sine "med dommere" at komme til at vurdere det man har lavet.

Så kravene til det jeg skal lave er:

- Skal arbejde alene (LD 48 compo krav)
- Skal involvere en mobil enhed på en måde (lokal Sony konkurrence krav)
- Skal involvere Playstation kontroller og/eller SmartWatch 2
- Alt (kode, grafik, lyd, musik) skal laves i løbet af de 48 timer (faktisk 39 timer i Lund), medmindre det ligger til fri afbenyttelse på nettet i forvejen (mere om det længere nede)

Sony konkurrencen bliver scoret på følgende kriterier:
Difficulty
Graphics
Originality
Fun factor
Estimated user base

Ludum Dare 48 Compo bliver scoret på følgende kriterier:
Overall
Innovation
Fun
Theme
Graphics
Audio
Humor
Mood

Det ser ud som om "vinderen" af LD bliver afgjort af "Overall" alene men jeg skal ikke kunne sige om denne er udregnet på baggrund af de øvrige eller er givet som selvstændig karakter.

Hvis jeg skal vælge går jeg mest efter den lokale Sony konkurrence da der kun er op til 100 (sikkert færre) konkurrenter, mod forventet over 2000 i den globale konkurrence, Sony Mobile tilbyder en del præmier og Sony i det hele taget er et firma jeg gerne vil gøre mig lidt lækker overfor ;-)

Med hensyn til de ting man kan forberede på forhånd, så sidder jeg de næste 4-5 dage og arbejder på et framework i Qt 5.2 (http://en.wikipedia.org/wiki/Qt_(software) ) som giver mig mulighed for at skrive koden én gang og så kompilere den til én af de 3 mainstream styresystemer windows, linux og OS X og til de 2 største mobile styresystemer iOS og Android.

Med hensyn til senere at porte koden fra Qt til HTML 5, så kan jeg satse på et subset af OpenGL der svarer til funktionaliteten i WebGL og så bruge "Emscripten" til at oversætte min C/C++ spil-logik kode til javascript (der er en fyr der skriver mere om dette her: http://www.toonormal.com/2012/04/27/nook-and-emscripten-a-technical-look-at-c-gamedev-in-the-browser/ ). Jeg vidste faktisk ikke at der var en velfungerende oversætter fra C/C++ til javascript før jeg begyndte at researche til LD.

Der er 2 alternative veje jeg kan gå.
Mobile enheder har lidt svingende understøttelse af WebGL, men Qt har sin egen indbyggede browser man kunne køre køre HTML 5 magien i, og så kun have én kodebase i OpenGL + javascript.

Alternativt har Qt også en indbygget javascript fortolker til brug for QML (Qt's brugerflade snitflade), og QML kan også bruges til at "drive" et OpenGL canvas, hvilket så igen ville give OpenGL + javascript.

Den første af disse er mindre lovende end sidstnævnte i og med at den hovedsageligt består i lægge mindst ét yderligere lag mellem spil og hardware.

Det mest attraktive ved sidstnævnte er faktisk at skrive spillogiken i javascript, som sine mange fejl og mangler til trods, sandsynligvis vil være signifikant hurtigere at arbejde med end rå C kode, selv for mig ;)

Første trin på vejen bliver at porte den rå OpenGL (pakket ind GLFW) version af dRxLaX jeg har liggende, som jeg i samme ombæring omdøber til Drones (eller 'dRoNeS' :-p) til at køre på Qt's OpenGL indpakning (QOpenGL).

Derefter skal jeg have fundet ud af at læse kontrollere fra Qt koden på Android. iOS 7 understøtter også bluetooth controllere, men det kan godt vente lidt.

Endelig mangler jeg at finde ud af hvad jeg gør mht. at tilvejebring lydeffekter, musik og andre "assets" til selve konkurrencen, men folk er heldigvis flinke til at skrive hvilket værktøjer de regner med at bruge inde på http://www.ludumdare.com/compo/

Jeg regner med at blive ved med at skrive om mine forberedelser og resultater i denne tråd, op til og i løbet af selve konkurrencen, men ville selvfølgelig foretrække hvis I andre kommer på banen med enten egen deltagelse eller kommentarer på mit arbejde.


ps. En vild ting jeg også har fundet ud af i min research, er at moderne webbrowsere har understøttet game controllere siden ca. 2012, der er en beskrivelse og live-demo man kan prøve her:
http://www.html5rocks.com/en/tutorials/doodles/gamepad/
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
DarkbeatDarkbeatSkrevet 17/04-14 15:37 
Det lyder cool. Jeg ville ønske at jeg kunne finde ud af at lave spil.
Håber det bliver et sjovt jam :)
dRxLdRxLSkrevet 17/04-14 15:47 
Du kunne jo være i den mere kreative ende i et hold i en 72 timers konkurrence. Der er så vidt jeg har forstået ingen begrænsning på jam-holdstørrelsen så man kunne lave et kæmpe P:R hold ;)
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
DarkbeatDarkbeatSkrevet 17/04-14 15:58 
Jeg kan dårligt tegne eller lave særlig god musik, selvom jeg har en lille bitte smule erfaring med det... Jeg har kun lidt idéer, men det har alle jo :)
ChronoChronoSkrevet 17/04-14 21:05 
Jeg har været med to gange - det er en ret fed personlig udfordring. Stort set umuligt at vinde efterhånden dog - der er MANGE deltagere. Notch har været med flere gange uden at vinde. Gør det fordi det er en sjov udfordring.

Mit bedste råd er at have styr på din tech! Det er det sidste du gider bruge tid på når først du er i gang. Tiden skal gå med at skrive spillogik og lave grafik. Ikke med alt muligt basic stuff som rendering, input-handling og deployment til web. Jeg har brugt CreateJS begge gange - det er et super godt framework til formålet.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
dRxLdRxLSkrevet 17/04-14 22:09, rettet 17/04-14 22:10 
Der er kun 100 deltagere (hvoraf nogle sikkert ikke deltager i compo'en og andre sikkert er dele af hold) i Sverige hvor jeg skal op og konkurrere =)

Missede du den del af min post hvor jeg rimeligt detaljeret beskriver de skridt jeg er i gang med for at forberede mig på at have det grundlæggende i orden?
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
HeroldHeroldSkrevet 17/04-14 22:34 
Du er for vild, dRxL! :D
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
ChronoChronoSkrevet 17/04-14 23:15 
Jeg missede den ikke - blev bare bekymret for om du kunne nå at få styr på det inden weekenden ;-)
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
dRxLdRxLSkrevet 18/04-14 00:11 
Det er først næste weekend og jeg starter ikke fra bunden, samler snarere lidt spredt fægtning jeg har lavet over det sidste års tid til et sammenhængende bibliotek.

En stor del af Ludum Dare er åbenbart også timelapse videoer af det man laver, og sådan én skal jeg da også have!
Syntes selv at en video i formatet 3840*1200 (mine to skærme her på kontoret) var lidt fjollet, men youtube sluger det råt så her er min første test med ca. halvanden time kogt ned til 38 sekunder:

https://www.youtube.com/watch?v=2rDFtENxY8A

Tænker at jeg vil lave timelapse til resten af forberedelsesdagene, så kan jeg også nemmere svare på "hvad jeg har lavet hele dagen" når kæresten spørger :-p
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
dRxLdRxLSkrevet 18/04-14 00:37, rettet 18/04-14 00:52 
Spørgsmål jeg har stillet inde på begivenhedens facebook side. Man fornemmer tydeligt at jeg helt pjattet efter at komme til at lave mobilspil :-p

Ludum Dare 29
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
ChronoChronoSkrevet 18/04-14 09:38 
Det er godt med forberedelse. Jeg har faktisk deltaget tre gange, men tredje gang undervurderede jeg forberedelsen og troede min rutine fra de to forige Ludum Dares var nok - jeg endte med ikke at få lavet noget færdigt.

Timelapse er fedt at se bagefter. Man burde næsten have timelapses til dagligt også - det er godt til at spotte perioder hvor man arbejder ineffektivt.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
dRxLdRxLSkrevet 18/04-14 17:44 
Jeg er enig og tænker at mine computer-arbejdsdage skal timelapses fra nu af.

Fik I øvrigt lavet scriptet rigtig fint og færdigt, og lavede en timelapse video af imens jeg gjorde det :-p
http://blog.fairchild.dk/2014/04/ludum-dare-timelapse-generator-for-os-x/

Næste skridt. Game framework, og lad det gå lidt stærkt!
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
dRxLdRxLSkrevet 19/04-14 23:12, rettet 19/04-14 23:13 
En masse refraktorering senere, og mit game framework er stort set færdig...
Regner med at dROnes (artist formerly known as dRxLaX) kan spilles i windows, osx og android i morgen aften.

Timelapse
https://www.youtube.com/watch?v=fPpJo0pCBy4
:-p
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
dRxLdRxLSkrevet 20/04-14 00:35 
Så er afstemningen om temaet for LD29 gået i gang:
http://www.ludumdare.com/compo/2014/04/19/ludum-dare-29-theme-voting-begins/
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
DarkbeatDarkbeatSkrevet 20/04-14 10:02 
Held og lykke :)
dRxLdRxLSkrevet 24/04-14 08:18 
Sony har lige skrevet at de har fundet plads til et par stykker til, så hvis der er nogen derude der brænder for at komme til Lund i weekenden, som jeg gør, skal I skynde jer at skrive til dem.


Info her: http://developer.sonymobile.com/hackathon/
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
dRxLdRxLSkrevet 26/04-14 00:21 
Så er jeg på plads i lund og kan ses på eventets twitch stream her:

http://www.twitch.tv/trikisatan


Der er også under 3 timer til LD48 går i gang, og man kan se de 20 emner man stemmer om her:
http://www.ludumdare.com/compo/ld29-theme-voting-round-5-of-5/

Jeg har stemt for disse 3:
Control More Than One
Death is Useful
You Are Your Own Enemy

Og imod resten, hvilke ville I stemme for?
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
dRxLdRxLSkrevet 26/04-14 02:51, rettet 26/04-14 02:52 
Min plads hos Sony i Lund:

Ludum Dare 29

Bemærk den meget lærke (og vandtætte?) Xperia Z2 tablet som som ligger under min røde PS4 kontroller.
I første omgang koder jeg nok bare til min medbragte Nexus 7 tablet, og så må jeg slås med at få Z2'erne i developer mode når/hvis jeg begynder at have noget lidt mere lækkert.

Temaet offentliggøres om 10 minutter!
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
dRxLdRxLSkrevet 26/04-14 03:01 
Temaet blev:
Beneath The Surface

Faktisk rigtig udmærket og åbent for fortolkning. Nu går jeg i tænkeboks.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
dRxLdRxLSkrevet 26/04-14 20:14, rettet 26/04-14 20:15 
Er lidt bagud på implementerede features, men har en idé som jeg tror er god.

Er åbenbart endt på Sveriges Radios hjemmeside:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=101&artikel=5846927

Ludum Dare 29

Fyren ved siden af mig er super cool og arbejder for Massive i Malmø , som så vidt jeg har forstået er Ubisoft Massive. Han siger at de arbejder på "The Division" hvilket er super cool.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
3of193of19Skrevet 26/04-14 20:34 
Pøj pøj! :)
dRxLdRxLSkrevet 27/04-14 05:18 
Den ensomste programmør på streamen:

Ludum Dare 29

Det går ikke ret godt, så jeg regner pt ikke med at have noget senere i dag kl. 18, men lad os nu se.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
dRxLdRxLSkrevet 27/04-14 22:54, rettet 28/04-14 11:12 
Er på vej hjem med toget fra Lund nu. Vandt ikke noget men har haft en fantastisk og meget social weekend. Stor tak til Sony i Lund for det gavmilde værtskab.

Det bedste var næsten at jeg nåede at aflevere noget til den lokale kl 18 deadline.
Overordnet set var mit problem at jeg ikke havde fået min dRxengine™ helt færdig inden jeg kom derover, kun ca 90%, og vi ved alle at det det typisk er de sidste 10% af en opgave der tager 90% af tiden ;) Så jeg har brugt det meste af i dag på at arbejde mig igennem nogle lidt dumme sider af hvordan OpenGL bliver initialiseret.

Fandt årsagen til de mange null pointer exceptions til sidst, men det gjorde det ikke lettere at realisere min ellers, når jeg selv skal skrive det, meget fine fortolkning af #LD29 temaet . Så jeg endte med at skitsere min idé i det setup, mekanik og shadere, jeg havde skrevet til dRxLaX hjemmefra og som kører i GLFW og ikke QGL.

Det er så ikke helt LD's ånd, men jeg har kraftedeme skrevet meget og mere end almindeligt god kode i denne weekend i indtil videre. Vel at mærke kode der nærmest er funktionelt identisk med den den erstatter, hvis man ser bort fra at den lavet til at fungere på alt fra mobiltelefoner over webbrowsere til dedikerede PC'en og spillekonsoler, og selvfølgelig bare generelt er det bedre jeg er blevet siden sidste år. Og hvis man så tænker på hvor meget hjælp man ellers får af Unity... :-p

Overvejer lidt at bide tænderne sammen og få den nye kodebase og det tilhørende nye spil færdig inden den rigtige #LD deadline kl 03:00, men jeg er utroligt træt...
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
ChronoChronoSkrevet 28/04-14 13:32 
Kan man spille resultatet et sted?
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
Login for at besvare
Username
Password
Remember me