X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Tower of Guns


Svar
jaesjaesSkrevet 06/03-14 13:31, rettet 07/03-14 02:17 
Den korte udgave:
Tower of Guns er en lækker FPS blandet med roguelike, jeg synes, man skal kigge nærmere på, hvis man har lyst en frisk FPS-oplevelse. Kan fås til intro-pris på fx GOG til $10 (derefter $15).

Har kun set positive anmeldelser, fx 8.5/10 på Destructoid. Det er dog bestemt ikke et spil for alle - så læs evt. min lidt mere uddybende beskrivelse. Men ellers rammer trailer og den officielle beskrivelse i fællesskab ret godt, hvad det handler om (men vil tilføje: permadeath):

"Tower of Guns is a fast paced first-person-shooter for the twitch gamer... with a few randomized elements to keep it fresh with each playthrough. It's a short burst "Lunch Break FPS"... not unlike Binding of Isaac mixed with Doom 2".
https://www.youtube.com/watch?v=lE8dfwSRsW0

Mere pladder:
ToG er på næsten alle måder voldsomt: Høj sværhedsgrad og syge baner, der konkret er et antal "rooms". Men lad det ikke skræmme, for det er ikke bare arenaer. De kan være store, snørklede med broer og andet spas, fyldt med fælder og forhindringer, og ikke mindst er de ofte vertikale. Tror det højeste room, jeg er stødt på, har været en 70-80 m i højden :)

På flere måder minder det om en shoot 'em up: Fem "floors", kan gennemføres på en times tid og nogle gange er det rent bullet hell - men efter 3-4 timer er jeg kun nået ca. 2,5 floor, så det kræver øvelse. Der er også en "endless mode", hvor man kan fortsætte med at spille til man dør, med efter sigende stærkere og stærkere fjender. Vel en ideel mode til en roguelike af denne type, så der er fint med indhold. Det er heller ikke de samme floors man spiller, og de er semi-random genereret.

Man starter med at vælge et våben og en perk - alt fra højere hop, til at man ikke tager skade ved fald. Gennem spillet kan man så opgradere ens våben, modificere det med "mods" (var det noget med en rocket shotgun?), eller i sjældne tilfælde finde nye våben. Der er også en lang række passive og aktive power ups.

Der er noget fedt ved risk-reward-gameplay af denne type - Man kan prøve at undgå fjender, men kaster man sig ud i det nærmest med lukkede øjne og Butch Cassidy and the Sundance Kid på nethinden, så kan det give god pote, da døde fjender kaster health, xp og andet lir af sig, man kan svælge i. Det gibber også, når man står i døren til et room, lige ser det an og planlægger en overordnet spillestil, tager en dyb indånding, træder ind, og hører døren lukke til igen.

Jeg er på godt og ondt kun stødt på to typer fjender, udover bosser: En række flyvende fjender, der vist ikke kan skyde men farer mod dig dusinvis ad gangen, og en række stationære tårne, der kan skyde ting som gigantiske projektiler eller de gnnnghh-hurtige savblade. Og kugler med spikes, som man cool nok kan skyde tilbage mod fjenderne. Men det er helt i tråd med udviklernes filosofi om, at det ikke skal føles som at du kæmper mod få soldater men en hel hær. Fjender er både synlige fra når døren lukker og spawner senere ("random encounters").

Well, der er meget andet at snakke om, men vildest, så er det lavet af kun én person (minus musikken) - og stadig er det flot, spiller godt, er poleret og fyldt med ganske meget charme og indimellem lidt humor.

Screenshot der ikke yder spillet retfærdighed (se videoen):
Tower of Guns

EDIT: Et par uddybelser.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig