X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Fighting games - valget af karakter?


Svar
millenniummillenniumSkrevet 04/03-14 11:26, rettet 04/03-14 11:32 
Her er et spilrelateret emne som jeg har grublet lidt over i et stykke tid.

I de tidligere fighting games var valg af karakter underordnet. IK+... hvad vil du være? Blå, rød eller hvid. Det spillede ingen rolle. Same'o same'o.

Det første Street Fighter havde, så vidt jeg huske ingen valg af karakter, mens modstanderne repræsenterede adspredelsen. En adspredelse som i Street Fighter II blev vendt til et karakterudvalg. Hvem vil man som spiller styre? Karaktererne havde styrker, svagheder og en dybde der opfordrede til minutiøs forskning i tricks og evner. Jeg valgte Guile. Min gamer-buddy valgte Chun-Li. Og vi var aldrig gode venner, når vi spillede SF2.

Så kom Tekken, med den samme adspredelse af karakterer, men efterhånden begyndte spillene at "tvinge" spilleren til at anvende adspredelsen. Man SKAL gennemføre SP mode for at låse op for flere karakterer. Og hver karakter låste op for en ny. Jeg brød mig ikke om metoden, for siden SF2 har jeg altid valgt én karakter som jeg godt kunne lide, og holdt mig loyalt til denne. I Tekken3 holdte jeg mig næsten kun til Jun, men blev ufrivilligt lokket til at afprøve andre karakterer, bare for at få mest udbytte af spillets indhold. I alle fremadrettede Tekken spil, var det Xiaoyu og mig.

Måske grundet dette tiltag fra udviklernes side, har jeg nu svært ved at vælge DEN karakter jeg vil anvende i nyere fighting games. Også Dead or Alive 5 har en story mode, hvor man skal terpe alle deres karakterer, og/eller der frigives nye karakterer som DLC, mens jeg har mest lyst til at forske i egenskaberne i én avatar.

Er I andre spillere i fighting games også loyale overfor én karakter, eller har I også optaget "shopping-genet" i karakter udvalget? Med fornøjelse eller blandede følelser?

Og mere for sjov - hvilke karakterer erklærede i jeres loyalitet hos i gamle såvel som nye spil?
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 04/03-14 11:37, rettet 04/03-14 11:38 
Det går vel meget hånd i hånd med "SF2-konceptet" (som næsten alt i genren har fulgt lige siden) med at alle figurerne er forskellige. Ved at du "tvinges" til at spille forskellige figurer, har du bedre mulighed for at lære dem at kende og vælge din yndlingsfigur på et mere rationelt grundlag, samtidig med at du oplever mere af hvad spillet har at byde på, i stedet for kun at se det fra én vinkel.
En anden tilgangsvinkel er de spil hvor du spiller med et hold, som i King of Fighters, or derfor altid er nødt til at lære mindst tre figurer godt.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
slk486slk486Skrevet 04/03-14 11:39 
Sub-Zero wins!
j/k
DarkbeatDarkbeatSkrevet 04/03-14 11:44 
Efterhånden som fightere er blevet populære og Tournament fokuserede igen, føles det gradvist mere og mere umoderne at man skal låse op for nye figurer i spil. Der er et par stykker i Dead or Alive 5, samt en masse outfits man kan låse op for, men til offline turneringsformål har de inkluderet muligheden for at slå "exhibition mode" til hvor man låser op for det hele, men så ikke tjener nogen Troph-dawgs.

Mine go-to characters i fightere har været Chun-Li i Street II, Sean i 3rd Strike, Juri i Super Street IV og jeg regner med at spille noget Poison i Ultra Street IV

I Tekken har jeg haft skiftet frem og tilbage imellem Lei Wulong og Law

I Dead or Alive 5 er det oftest Tina jeg bruger, selvom jeg også har prøvet at sætte mig lidt ind i Christie's Snake style Kung-fu.

Selvom det har været de characters jeg har spillet oftest, spiller jeg ikke fightere mere seriøst end jeg prøver lidt forskellige characters for sjov også.
SumezSumezSkrevet 04/03-14 11:49 
Er der normalt ikke en kode der bare unlocker alt, eller er det sådan noget man betaler sig fra nu om dage?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 04/03-14 12:04, rettet 04/03-14 12:06 
Vælger I typisk hurtige/svage karakterer, eller tunge/stærke/tekniske karakterer? Kasumi er nok hende jeg har spillet mest i de forskellige DOA spil, fordi hun er den karakter som er nemmest at anvendes som newbie. Min kone har spurgt, hvorfor jeg altid vælger de storbarmede kvinder i DOA5. Jaaa ... jeg kan godt se det. Sandheden er, at jeg nærmest altid foretrækker hurtigere karakterer. Sig jeg bare. :-P
The medium is the message.
nerosnerosSkrevet 04/03-14 13:53 
Det er altid godt at lære mere end en karakter at kende. Bliver du knækket er det altid godt med en backup ;-)
Bashful Neophyte
slk486slk486Skrevet 04/03-14 13:57 
Det giver også mulighed for bedre counters. Know your enemy :)
j/k
millenniummillenniumSkrevet 04/03-14 14:03, rettet 04/03-14 15:25 
Jeg har dog aldrig brudt mig om tag team funktioner. Dels så fordeler det indlæringen mellem mindst to karakterer. Man er som regel altid stærkest i én. Og dels så er der oftest et teknisk angreb i tag-skiftet, som man kan drage nytte af, hvis man altså lærer det først. I nogle tag baserede spil, er der også fordele ved at kombinerer to specielle karakterer.
Det giver en masse dybde, men øger også indlæringskurven betragteligt. Indlæringen forpligter som regel, når både CPU og fysiske modstandere bruger tag-mulighederne.
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 04/03-14 14:18 
Lige præcis det du nævner der er jo netop det gode ved team-spil :) Talte dog ikke om tag team, men det gælder også disse.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 04/03-14 15:28 
Bare team-baserede kampe ikke er mandatory, hvis man (læs: jeg) foretrækker uden. :-)

I DOA5 har jeg også mest en hang til at vælge Christie. Hendes hurtige håndlussinger er plain evil.
The medium is the message.
JuggernautJuggernautSkrevet 04/03-14 15:44 
Du skulle næsten med til træf. Der er altid en god håndfuld som kan en masse tricks = lære lidt af sig.
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
slk486slk486Skrevet 04/03-14 15:45, rettet 04/03-14 15:45 
Jeg vil så gerne forstå hvorfor SFIV er så godt, hvis der er nogen, der vil lære mig det til træffet? :)
j/k
KillerBean2KillerBean2Skrevet 04/03-14 15:46 
Ken, fordi SHORYUKEN!
AV Intelligent Terminal
slk486slk486Skrevet 04/03-14 16:10 
Eller Ryu?
j/k
nerosnerosSkrevet 04/03-14 16:47 
millennium>
Det giver en masse dybde, men øger også indlæringskurven betragteligt. Indlæringen forpligter som regel, når både CPU og fysiske modstandere bruger tag-mulighederne.

Den slags genere mig ikke. Er sværhedsgraden der ikke bliver det hurtigt kedeligt. Grunden til jeg er meget glad for fighters er helt sikkert det taktiske element og sværhedsgraden i at kunne mestre en karakter totalt.
Bashful Neophyte
JuggernautJuggernautSkrevet 04/03-14 16:54 
slk486>
Jeg vil så gerne forstå hvorfor SFIV er så godt, hvis der er nogen, der vil lære mig det til træffet? :)

Jeg er i samme båd.
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
spectrespectreSkrevet 04/03-14 16:57 
I Street Fighter II var det Ryu all the way, I tekken var det Paul Phoenix, i Dead or Alive og Virtua Fighter var det Hayabusa, 3rd strike og SF IV spiller jeg characters med meget damage (Urien/Balrog).

Jeg kan ikke finde ud af combos, så jeg skal have nogle characters der slår sygt hårdt :P
Keep it simpleSpiller nu: Fallout 4
nerosnerosSkrevet 04/03-14 17:08 
Guile, fordi USA
Bashful Neophyte
KillerBean2KillerBean2Skrevet 04/03-14 17:27 
1up>
Jeg kan ikke finde ud af combos, så jeg skal have nogle characters der slår sygt hårdt :P

Men Hugo er alligevel for langsom? :D
AV Intelligent Terminal
spectrespectreSkrevet 04/03-14 17:43 
Hugo har et wierd move set
Keep it simpleSpiller nu: Fallout 4
3of193of19Skrevet 04/03-14 23:39 
1up>
I Street Fighter II var det Ryu all the way, I tekken var det Paul Phoenix, i Dead or Alive og Virtua Fighter var det Hayabusa, 3rd strike og SF IV spiller jeg characters med meget damage (Urien/Balrog).

Jeg kan ikke finde ud af combos, så jeg skal have nogle characters der slår sygt hårdt :P

Der er ingen Hayabusa i VF. Kage-Maru hedder han. :)
FancyPantsFancyPantsSkrevet 04/03-14 23:55 
I SFIV/SSFIV/SSFIVAE/SUPERULTRYOMOMMASTREETFIGHTERFOAR har jeg oftest spillet Juri eller Gouken. Dog nåede jeg lige at blive lidt glad for Abel (til AI matches), sidst jeg var i SF humør.

I SFxT har det skiftet lidt, men ofte har Juri stadig været en fast del af mit tag-team i story mode.

I Tekken serien har det varieret en smule, men oftest været Hwoarang og Xiaoyu siden Tekken 3.

Tror jeg plejer at skifte lidt mellem heavy hitters og de noget hurtigere små sataner.

... Og i det hele taget burde jeg nok se om jeg ikke kunne komme i et fighter-mood igen snart, så jeg kan få gravet lidt i min stack-of-shame.

slk486>
Eller Ryu?

Hans "SURE, YOU'RE KEN!" er ikke lige så godt som Kens. I hvert fald ikke i 4'eren. :(
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
slk486slk486Skrevet 05/03-14 00:01 
I see :D
j/k
nerosnerosSkrevet 05/03-14 07:36 
I spiller de forkerte fighters ;-)
Bashful Neophyte
JuggernautJuggernautSkrevet 05/03-14 07:50 
slk486>
I see :D

Vi må lave en loge kun for absolutte nybegyndere :)
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
millenniummillenniumSkrevet 05/03-14 08:07 
Jeg ville også få bøllebank hvis jeg kom i kamp mod heavy users. Til gengæld har jeg også få smæk af komplet uøvede, fordi de bare trykker på ét eller andet, ergo: er umulige at forudsige og nogle gange udføre vilde moves i ren tilfældighed. :)

Tekken3 var nok det spil hvor min ekspertise peakede (eller jeg havde mest fritid til at øve mig).
The medium is the message.
FancyPantsFancyPantsSkrevet 05/03-14 08:22, rettet 05/03-14 08:24 
@ Neros
Jeg besluttede mig for endelig at komme videre fra One Must Fall: 2097, Rise of the Robots og FX Fighter :P

@Juggernaut
Jeg ligger vist stadig på det niveau. :D
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
slk486slk486Skrevet 05/03-14 08:32 
Hey! Rise of the Robots ftw!

@Juggernaut: Den er jeg med på, men jeg er ikke begynder - jeg er ikke engang startet! :D
j/k
JuggernautJuggernautSkrevet 05/03-14 09:08 
Mit niveau må nærmest være at spillet ikke er installeret:-)
Har du stick til 360eren? Det er et godt udgangspunkt.
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
slk486slk486Skrevet 05/03-14 09:13 
Naturlich :)
j/k
JuggernautJuggernautSkrevet 05/03-14 09:19 
Så er grundstene jo lagt:-)
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
millenniummillenniumSkrevet 05/03-14 09:39 
Nå ja - fighting stick er efterhånden obligatorisk hvis man skal spille nye fighting games. Mere hardware på kontoudtoget. Det er jeg forresten også lidt mopset over.
The medium is the message.
JuggernautJuggernautSkrevet 05/03-14 09:42 
Sticks er fandme dejlige at have. Man kan ikke gå tilbage når først man har prøvet det.
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
millenniummillenniumSkrevet 05/03-14 11:08 
I know. Jeg har bare så meget grej i forvejen. Og man skal jo mindst indkøbe to.
The medium is the message.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 05/03-14 15:57, rettet 05/03-14 15:57 
millennium>
Nå ja - fighting stick er efterhånden obligatorisk hvis man skal spille nye fighting games. Mere hardware på kontoudtoget. Det er jeg forresten også lidt mopset over.

Det gælder sådan set alle fighters uanset alder ;)
Spiller nu: Phantasy Star IV
DarkbeatDarkbeatSkrevet 05/03-14 15:59, rettet 05/03-14 15:59 
Jeg er stort set enig mht fightsticks, men Dead or Alive 5 kan næsten ikke spilles uden en sixaxis kompatibel controller :D
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 05/03-14 16:00 
Haha :D
Spiller nu: Phantasy Star IV
slk486slk486Skrevet 05/03-14 16:20 
Darkbeat>
Jeg er stort set enig mht fightsticks, men Dead or Alive 5 kan næsten ikke spilles uden en sixaxis kompatibel controller :D

Er det noget med bouncetech?
j/k
FancyPantsFancyPantsSkrevet 05/03-14 16:23 
Grund nummer et til at købe DoA5 til PS3 frem for X360 :D
PEW PEW PEWSpiller nu: StarCraft II: Legacy Of..., Monster Hunter: World, Warframe
DarkbeatDarkbeatSkrevet 05/03-14 17:09, rettet 05/03-14 17:12 
@Fancy: Jep. Man kan bevæge sin valgte figurs bryster ved at bevæge PS3 controlleren. Man skal dog lige ændre Breast Physics under settings fra "Realistic" til "DOA" som må være en slags forkortelse for "Ultra Realistic".

http://www.youtube.com/watch?v=SFU742PPPrs
DEAD OR ALIVE 5★Ver 1.03A 真のアップデート内容公開!
nerosnerosSkrevet 05/03-14 19:31, rettet 05/03-14 19:32 
millennium>
Nå ja - fighting stick er efterhånden obligatorisk hvis man skal spille nye fighting games.

Det har altid været obligatorisk! Genren blev opfundet i arkadehallerne.
Bashful Neophyte
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig